Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän välityksen keventäminen



Acunus
30.09.2020, 19.14
Olen muutamassa asiallisessa pyöräliikkeessä kysäissyt 80-luvun Dura-Ace pyörän päivitystä eturattaiden osalta ajajan nykyvaatimusten mukaisksi, kun ikä on vaihtunut 35 v:stä 70 v:ksi. Pyörä on täysin ajokunnossa ja n. 150 kkm jälkeenkin edelleen alkuperäisellä omistajalla. Ratasyhdistelmä on 52/42 Shimanon kantikkaalle akselille, omalla ulosvetäjäpultilla kiristettävä/irroitettava. Nykypolville, siis ajajankin, sopiva yhdistelmä voisi olla ehkä 20% kevyempi.

Vastaanotto kysymykseeni on ollut vähintääkin välttelevä, vaikka olen ollut asiallisesti puettu ja kertonut että en ole sponsoria etsimässä.

Siis kysymys: Eikö po. rattaiden akselikiinnitykselle ole (laatu)tuotteita tarjolla? Mielestäni voimansiirron keventämiseen ei muuta tarvittaisi - vahtajat kun nekin ovat kunnossa. Tietysti etuvaihtajan asemaa joutuu laskemaan ja ketjusta ottamaan muutaman lenkin pois. Vaihteisto on 2x6 ja sinänsä ok. Vai pidetäänkö ikämiestä 'renkaan potkijana' ja päivitysten tekoa menetettynä mahdillisuutena uuden pelin myyntiin

nure
30.09.2020, 19.20
Vaihtoehtona myös muuttaminen 1x systeemille, eteen jokin sopiva 40-42 piikkinen ratas...

r.a.i
30.09.2020, 19.32
^Tuosta ei taida olla hyötyä, jos haluaa pitää samat vaihtajat.

https://www.bike24.com/p2174695.html

Tuommoiset nelikanttikammet kun laittaa, niin niihin saa rattaita 24-52 välille, jos vain runko antaa myöten. Näin tod.näk. pärjää samalla etuvaihtajalla. Esim joku 34-48 vois olla hyvä? Toki keskiölaakeri ja ketju kannattaa uusia samalla. Nuo on kaiketi laatutuotteet ja onhan niillä hintaakin. Noihin Dura-Acen kampiin taitaa pienin ratas olla 39 piikkinen - ne on kaiketi 130BCD?

rymy
30.09.2020, 20.22
Siis eihän toi mikään ongelma ole. Kyllä varmaan pyöräliikkeistä (tai ainakin nettikaupoista tai käytettynä) löytyy vaikka 110 BCD:n neliskanttikammet. Niihin saa sitten jo niin pienet rattaat että tarvittaessa vaikka puuhun kiipeät.

Tossa nyt esimerkinä: https://www.bike24.com/p252503.html?menu=1000,4,29 Ei nyt mitään Dura-acea, mutta varmaan käyttökelpoinen.

Jos haluat Dura-acea niin keskiölaakerin uusinnalla sekin onnistuu. https://www.bike24.com/p2182450.html?menu=1000,4,29

https://www.bike24.com/p2182601.html?menu=1000,4,23

nure
01.10.2020, 16.56
R.a.i, mikä estää? Ei kampia eikä vaihtajaa tarvi vaihtaa jos haluaa takana kutosen pitää...

Aakoo
01.10.2020, 17.12
Tässä tapauksessa ostaisin joskut "klassisen näköiset" nelikanttikammet 110bcd pulttijaolla, ja tarvittaessa viilaisin välityksiä vielä rattailla sopiviksi. Esim jotain tuollaista: https://www.planetx.co.uk/i/q/CSHOCNC/holdsworth-retro-crankset ja rattaiksi tuollaisia: https://www.sjscycles.co.uk/chainrings/46-stronglight-dural-110mm-bcd-5-arm-outer-chainring-silver/

r.a.i
01.10.2020, 22.33
R.a.i, mikä estää? Ei kampia eikä vaihtajaa tarvi vaihtaa jos haluaa takana kutosen pitää...

Niin lähinnä se, et jos haluaa kevyemmät välitykset kuin nykyisin 42/52 niin ei 1x42 sitä paljon kevennä?

r.a.i
01.10.2020, 22.34
Tässä tapauksessa ostaisin joskut "klassisen näköiset" nelikanttikammet 110bcd pulttijaolla, ja tarvittaessa viilaisin välityksiä vielä rattailla sopiviksi. Esim jotain tuollaista: https://www.planetx.co.uk/i/q/CSHOCNC/holdsworth-retro-crankset ja rattaiksi tuollaisia: https://www.sjscycles.co.uk/chainrings/46-stronglight-dural-110mm-bcd-5-arm-outer-chainring-silver/

Toi on muuten hyvä budjettivaihtoehto - juu eikä missään nimessä nykyisiä DuraAce molokampia vanhaan teräsrunkoon.

Olli L
02.10.2020, 07.30
^Noissa kammissa taitaa olla jäljellä vain 172,5 mm, miten aloittajan kunnioitettavilla vuosilla ja kilometreillä, haittaako? Vai poikkeaako tuo edes vanhasta?

Acunus
04.10.2020, 23.25
Tässä tapauksessa ostaisin joskut "klassisen näköiset" nelikanttikammet 110bcd pulttijaolla, ja tarvittaessa viilaisin välityksiä vielä rattailla sopiviksi. Esim jotain tuollaista: https://www.planetx.co.uk/i/q/CSHOCNC/holdsworth-retro-crankset ja rattaiksi tuollaisia: https://www.sjscycles.co.uk/chainrings/46-stronglight-dural-110mm-bcd-5-arm-outer-chainring-silver/

Nuohan on miltei kopiot alkuperäisistä. Voisi sopia hyvinkin! Mahtaako olla JIS size taper = Shimano. Materiaalia moititaan pehmeäksi mutta paremmat rattaat vielä kohtuuhinnoissa. 172,5 mm kammet ei ongelma kun alkuperäiset on 175 mm.

RYMY:n Michele Team myös mahdollinen - ero 50/34 suurehko, mutta kaipa sieltä kapeammankin saa.

RAI:n 257 € kammet kuulostaa kovin tyyriltä.

Uuden malliset Dura Acet ei tietenkään 'kelpaa'.

Voiko muuten leveä ketju olla ongelma näille uusille kapeammille rattaille?

Aakoo
05.10.2020, 08.17
Shimanon nelikantit taitaa tosiaan olla JIS: https://www.bike24.com/p2372398.html. Rattaisiin en osaa ottaa kantaa kokemukseen perustuen, mutta mun käsityksen mukaan ketjujen sisäleveys on aika lähellä toisiaan, ilmeisesti kasiketjut toiminevat 6s vaihteiden kanssa. Ketjunhan joutuu varmasti vaihtamaan.

Aakoo
05.10.2020, 16.36
Tuossa toinen vaihtoehto, jonka saa suoraan 175mm pituisena ja 46/36 välityksillä: https://thecycleclinic.co.uk/collections/chainsets/products/stronglight-impact-compact-double-chainset-9-10-speed-square-taper


for 9-10 speed drive trains. Of course you could use the chainset with a 6/7/or 8 speed drive train.

Condor Heritage
05.10.2020, 17.49
Jospa aluksi 10%. 53:n rinnalla https://www.bike24.com/p2125472.html 38 piikkinen 80-luvun vintagessa itselläni. Ei vaatine uusia säätöjä. -CH-

nure
06.10.2020, 10.55
^Tai jättää isomman tyystin pois ja kaiketi jostain löytyy taaksekin sopivia pakkoja vielä...

Acunus
07.10.2020, 11.54
Jospa aluksi 10%. 53:n rinnalla https://www.bike24.com/p2125472.html 38 piikkinen 80-luvun vintagessa itselläni. Ei vaatine uusia säätöjä. -CH-

Huonosti olin googlaillut kun en tätä löytänyt. Pistetty tilaukseen - tällä mennään taas jonkin aikaa! Voi olla että isompi rataskin menee vaihtoon jos vaihteiden varat suuren koko eron takia loppuvat. Kiitos tiedosta.
Nure: Takapää on jo niin 'laaja' kuin takavaihtaja antaa myöten ja pienintä ratasta en halua suurentaa, enkä tietenkään isosta eturattaasta luopua kun 'kovaakin' pitää päästä - ainakin alamäessä. Takarattaistohan ei ole kasetti vaan yksittäisistä rattaista koottu hienomekaaninen paketti. Sikäli kyllä se on joustava koota jos vain po. rattaita löytyy.