Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano xt 2x10 päivitys 1x12 tai 1x11



338lm
28.09.2020, 09.43
Morjesta

Tuli mieleen kysyä otsikon aiheesta. Vaimon käytössä Giantin Trance täysjousto ja nyt ajatusta hommata kokonaan uusi pyörä tai päivittää vanha.

Pyörällä ei hirveästi ole arvoa mutta koska täysin kunnossa, ollut kevyessä ajossa sekä ok osilla paitsi vaihteisto mikä kaipaisi huoltoa ja päivitystäkin.

Pyörässä on täysi Xt 2x10 sarja ja jos tuota lähtee päivittämään 1x12 niin ilmeisesti kannattaisi suoraan katsella tuota pakettina myytävää sarjaa. Vaihtajan kiinnityksen, keskiölaakerin, kammet ym jutut ymmärsin mutta sitten se takapakka ja vapaaratas. Onnistuuko tuollaisen pakan sovittaminen miten?

Itse olen aina aikaisemmin vaihtanut samanlaisia tai lähes osia joten kysymys voi olla tyhmä mutta kysytään nyt kuitenkin.

Tiedän että maksaa helposti vähintään 500€ mutta eipä uudetkaan pyörät ole halpoja.

Myös 1x11 olisi mahdollinen mutta vaimon käytössä pakko löytyä välitykset käytännössä samaan mitä nykyinen 24-36 ja toiseen päähän joku 30-10 tai 32-11

Kiitän tiedoista jos joku osaa valaista asiaa.

Kanuuna
28.09.2020, 10.40
Nyt vapaaratas on Shimanon HG. Siihen käyvät Shimanon omat 9-11-lehtiset pakat. Shimano käyttää 12-vaihteisissa pakoissaan uutta Microspline vapaaratasta, joten ainakin vapaaratas, mahdollisesti koko takakiekko(vähintään napa), menee vaihtoon. Tähän taasen on ratkaisuna tarvikepakat (Garbaruk...?) tai Sramin halvimmat pakat, jotka käyvät Shimanon vanhaan HG-vapariin ja ovat silti 12-pykäläisiä (pg-1230, pg-1210).
Pohdinnaltaan helpoin olisi muunnos vaikkapa täys-XT 1x11-voimansiirtoon. Menevät siis suoraan nykyiselle vaparille eikä muunnoksia tarvitse liiemmin tehdä. Niissäkin pakoissa välitykset luulisi riittävän hyvin, jos pienin leipä (fyysisesti suurin) on 42 tai 46 piikkinen. Vähintään taitaa pakka, liipaisin ja vaihtaja vaihtua. Liiemmin ei muihin tarvitse koskea. Toki etuvaihtaja ja -liipaisin veks ja kahden eturattaan tilalle narrow-wide-ratas.

338lm
28.09.2020, 10.52
Kiitosta avusta. Auttoi huomattavasti eteenpäin.

uusitunnus
28.09.2020, 11.20
Jos 11 vaihdetta kelpaa, niin 11-vaihteinen Deore M5100 -sarja lähtee noin 143 €:lla (+ postit), ja rataspakkakin (11-51) menee vanhalle Shimanon vapaaratasrungolle, eli ei tarvitse päivittää kuin kuluvia osia.

Jos vaimon pyörässä on vanhat kahden tai kolmen eturattaan XT-kammet niin niihinkin saa 32-hampaisia narrow wide -rattaita tosi monipuolisesti, esim
https://www.bike-discount.de/en/buy/blackspire-snaggletooth-104mm-32t-chainring-881274
tai
https://www.bike-discount.de/en/buy/katana-chainsaw-narrow-wide-chainring-104mm-990285
Oletan siis, että vaimolla on XT-kammet perus 104-pulttijaolla, en lähtisi noita kampia vaihtamaan jos ovat ehjät, keskiön korkeintaan vaihtaisin jos tarve on. Uusimmissakin Shimanon 12-vaihteisissa kammissa on edelleen sama keskiöstandardi, joten sinänsä uusilla kammilla ei saavuta muuta kuin ulkonäköpäivitystä.


Tossa sitten sitä varsinaista voimansiirtoa
vipu:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-sl-m5100-11-speed-shift-lever-right-960012
vaihtaja:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rd-m5100-11-speed-rear-derailleur-959986
pakka+ketju:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-cn-hg601-cs-m5100-11-speed-wear-and-tear-set-1027479

Harmi vaan, että ei ole ainakaan tuolla Bike-discountilla varastossa. Mutta ei näy kyllä kovin monessa muussakaan kaupassa olevan ihan hirveästi uusia Shimanon vaihdeosia. Kysyntä arvatenkin on aika suurta.

338lm
28.09.2020, 12.23
Tuossa on jo sen hintainen setti että eipä paljoa kannata enää miettiä päivitystä.

Kiitosta taas avusta.

Pexxi
28.09.2020, 12.37
Sitten on vielä tietty 1x10, vanha takavaihtajakin saattaa vielä toimia mutta varma en ole.

Esim pakka 11-46:

https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-CS-M4100-10-10-speed-Cassette-p77709/

e. Ja sitten se oleellisin kysymys että onko kyse aidosta päivityksestä jos pistetään huonompaa osaa tilalle?

JackOja
28.09.2020, 12.42
...e. Ja sitten se oleellisin kysymys että onko kyse aidosta päivityksestä jos pistetään huonompaa osaa tilalle?

Ei minustakaan. Deorea en laittaisi XT:n tilalle kun XT-päivityskitin saa kun maksaa muutaman kympin enemmän.

338lm
28.09.2020, 12.56
Huomasin itsekin että Deore sarja joka vissiin tän vuoden uutuus. Tuon saa sille 11-51 takapakalle mutta onko niin että xt vaihtajaa saa vain SGS versiona max 11-46 pakalle? Kuvasta kun katsoin niin ainakin tämä uusi Deore vaihtaja näytti isommalta.

338lm
28.09.2020, 12.57
Siis ei tuo viisi piikkiä mitään mutta lähinnä se että onko kuitenkin uusi Deore vaihtaja joka tehty 11-51 pakalle aivan eri kuin vanha XT.

Qilty
28.09.2020, 13.00
Jos 11 vaihdetta kelpaa, niin 11-vaihteinen Deore M5100 -sarja lähtee noin 143 €:lla (+ postit), ja rataspakkakin (11-51) menee vanhalle Shimanon vapaaratasrungolle, eli ei tarvitse päivittää kuin kuluvia osia.

Jos vaimon pyörässä on vanhat kahden tai kolmen eturattaan XT-kammet niin niihinkin saa 32-hampaisia narrow wide -rattaita tosi monipuolisesti, esim
https://www.bike-discount.de/en/buy/blackspire-snaggletooth-104mm-32t-chainring-881274
tai
https://www.bike-discount.de/en/buy/katana-chainsaw-narrow-wide-chainring-104mm-990285
Oletan siis, että vaimolla on XT-kammet perus 104-pulttijaolla, en lähtisi noita kampia vaihtamaan jos ovat ehjät, keskiön korkeintaan vaihtaisin jos tarve on. Uusimmissakin Shimanon 12-vaihteisissa kammissa on edelleen sama keskiöstandardi, joten sinänsä uusilla kammilla ei saavuta muuta kuin ulkonäköpäivitystä.


Tossa sitten sitä varsinaista voimansiirtoa
vipu:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-sl-m5100-11-speed-shift-lever-right-960012
vaihtaja:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rd-m5100-11-speed-rear-derailleur-959986
pakka+ketju:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-cn-hg601-cs-m5100-11-speed-wear-and-tear-set-1027479

Harmi vaan, että ei ole ainakaan tuolla Bike-discountilla varastossa. Mutta ei näy kyllä kovin monessa muussakaan kaupassa olevan ihan hirveästi uusia Shimanon vaihdeosia. Kysyntä arvatenkin on aika suurta.Tämä 11-51 kasetti oli mulle uutta. Toihan olis xt vivulla ja vaihtajalla jo oikein oiva paketti.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

F. Kotlerburg
28.09.2020, 13.25
Sitten on vielä tietty 1x10, vanha takavaihtajakin saattaa vielä toimia mutta varma en ole.

Esim pakka 11-46:

https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-CS-M4100-10-10-speed-Cassette-p77709/

e. Ja sitten se oleellisin kysymys että onko kyse aidosta päivityksestä jos pistetään huonompaa osaa tilalle?Oleellista on myös että onko vuosia vanha XT oikeasti uutta Deorea parempi osasarja.

338lm
28.09.2020, 13.41
Onhan tuo Deore setti kyllä niin halpa jos löytää osat että ei korkealta putoa.

hece
28.09.2020, 13.57
Siis ei tuo viisi piikkiä mitään mutta lähinnä se että onko kuitenkin uusi Deore vaihtaja joka tehty 11-51 pakalle aivan eri kuin vanha XT.
Kyllä, uusi 51T 11s pakalle tehty Deoren takavaihtaja RD-M5100-SGS on eri kuin mikään aiempi 11s takavaihtaja joissa loppuu virallisesti isoimman rattaan toimivuus 46T kohdalla (joidenkin mielestä 48T tai jopa 50T toimii ok). Oikeastaan tuo RD-M5100-SGS on hyvin läheistä sukua Shimanon 12s takavaihtajille.

Vivuksi käy mikä vain Shimanon 11s vipu, vaikka tosiaan "vanha" XT.

Qilty
28.09.2020, 14.01
Joo, 12-vaihteisen deoren myötä tuli näköjään tämä 11spd 11-51kasetti ja tuo vaihtaja.

Edit.
Ja kasetissa paljon järkevämmät hypyt kuin siinä vanhassa 11-46 kasetissa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Kutis
28.09.2020, 14.15
Moi, huutelen sivusta samaan ketjuun, että onko vaihtajan osalta "Clamp" oikea vaihtoehto, vai mitä Trekin pyörissä (X-caliber 7 2020 itsellä) käytetään? Vaihtoehtoina paketeissa näyttää olevan Clamp, I-Spec II tai I-Spec B

JackOja
28.09.2020, 14.17
^clamp ellet halua vipua samaan pantaan jarrukahvan kanssa.

uusitunnus
28.09.2020, 14.22
Ei minustakaan. Deorea en laittaisi XT:n tilalle kun XT-päivityskitin saa kun maksaa muutaman kympin enemmän.
Miksi uusi deore olisi huonompi kuin vanha M8000 XT? 11-vaihteinen XT on jo 6 vuotta vanha osasarja, tämä uusi 11-vaihteinen M5100 Deore on tämän vuoden mallistoa, itselläni on tuo uusi Deore ollut ja aivan yhtä vakuuttava vaihtaja se on kuin vanha (M8000) XT:kin. On kytkin, jonka voimakkuutta voi säätää ja vaihteet vaihtuvat sujuvasti isoimmillekin rattaille. Kieltämättä 11-vaihteisen XT:n vaihdevivun tuntuma on miellyttävämpi, mutta itse takavaihtajissa sanoisin deoren olevan parempi, tämäkin pelkästään siksi, että uusi Deore toimii laajemmalla skaalalla.



Huomasin itsekin että Deore sarja joka vissiin tän vuoden uutuus. Tuon saa sille 11-51 takapakalle mutta onko niin että xt vaihtajaa saa vain SGS versiona max 11-46 pakalle? Kuvasta kun katsoin niin ainakin tämä uusi Deore vaihtaja näytti isommalta.
11-vaihteista M8000 XT:tä on lyhyellä ja pitkällä häkillä. Pitkä häkki on tarkoitettu etuvaihtajan kanssa käytettäväksi ja lyhyt häkki 1x-systeemeihin. Omasta kokemuksesta tiedän, että 11-vaihteinen M8000 XT kyllä toimii Sunracen tai muun valmistajan 50-hampaisen takapakankin kanssa jotenkuten. Vaihteet vaihtuvat hyvin sinne isoimmallekin rattaalle, mutta nimenomaan pienempien rattaiden päässä on ongelmaa ajan myötä. 50-hampaisen rattaan takia M8000 XT-vaihtajan B-ruuvia pitää vääntää tavanomaista pidemmälle, joten kun ketju on hieman kulunut, niin pienille rattaille vaihtaminen ei toimi enää kovinkaan sutjakasti.

Omien kokemusteni perusteella suosittelisin "ehjiä" kokoonpanoja, eli käyttämään XT-vaihtajaa sen kokoisen pakan kanssa, kuin mihin se on suunniteltu eli 46-11. Jos vertaa 46-11 XT:tä ja 51-11 Deorea, niin toiminta on molemmilla aivan yhtä hyvä, vaihteet vaihtuvat selkeästi eikä mitään ärsyttäviä vikoja ole ollut. XT saa plussaa paremmasta vaihdeviputuntumasta, mutta Deore saa plussaa isommasta välitysskaalasta, toki tähän uuteen 11-vaihteiseen deoreen voi ongelmitta laittaa 11-vaihteisen XT-vaihdevivun, jolloin vivun tuntuma on parempi ja välitysskaala iso.

Olen kokeillut myös 11-vaihteista SLX:ää (M7000) sovittaa 50-11 pakalle, mutta lopputulos ei ollut ajokelpoinen, karmea raksutus ja lähti ja vaihteet vaihtuivat huonosti. Tämäkin puoltaa sitä, että ei kannata ylittää Shimanon asettamia maksimirataspakkakokoja. Ainoa poikkeus, jolloin liian iso takapakka on toiminut hyvin, on vanhemman generaation 10-vaihteisen Deoren (M6000) kanssa. Deore M6000 on virallisesti ainoastaan 42-11 takapakalle, mutta itse ajoin onnistuneesti yhden voimansiirron loppuun 46-11 takapakalla (ja parasta aikaa on samassa pyörässä menossa uusi samanlainen kokoonpano) eikä pienille rattaille vaihtamisessa ollut mitään ongelmaa siinäkään vaiheessa kun ketju oli venynyt vaihtokuntoon. Nykyäänhän uusi 10-vaihteinen Deore on virallilsesti 46-11 pakalle ja kulkee tuotekoodilla M5120 ja mielestäni näyttää ainakin ulkoisesti samalta kuin M6000.



Tulipas pitkä jaarittelu taas, mutta omat kokemukset ja tiedot tiivistettynä:
11-vaihteinen M8000 XT toimii mielestäni pitkäikäisesti vain 46-11 takapakalla ja välttävästi 50-11.
11-vaihteinen M7000 SLX ei toimi lainkaan 50-11 takapakalla.
11-vaihteinen M5100 Deore toimii hienosti 51-11 takapakalla, mutta vaihdevivun tuntuma ei ole yhtä miellyttävä kuin M8000 XT:n
M5100 Deorea voi käyttää M8000 XT:n vaihdevivulla, jolloin toiminta on edelleen mainio ja tuntuma tosi miellyttävä.
10-vaihteisen Deoren uusin generaatio M5120 toimii virallisesti 46-11 takapakalla, mutta tästä ei ole kokemuksia
Vanha 10-vaihteinen M6000 Deore toimi 46-11 pakalla täydellisesti, vaikka Shimanon mukaan maksimin piti olla 42-11


Jos itselläni olisi sama tilanne kuin ketjun aloittajalla, niin katsoisin Deoreen päin, korkeintaan vaihdevipua saattaisin "paremmasta" osasarjasta katsoa. Deore ei ole kallis ja omien maastopyöräkokemuksieni mukaan se on aivan toimiva osasarja, joka toimii niin endurokisoissa kuin maratooneillakin. 12-vaihteisissa Shimanoissa tosin pitäisi olla se ominaisuus, että vaihdetta voi turvallisesti vaihtaa vaikka samaan aikaan antaisi polkimille kaiken mitä reisistä lähtee.

hece
28.09.2020, 15.20
^ Hyvä yhteenveto, vastaa omia kokemuksia ja muualta lukemaani. Lisähuomiona että M9000 (XTR) 11sp takavaihtaja ilmeisesti on ihan oikeasti max 46T, eli ei toimi edes yhtä hyvin kuin M7000/M8000 esim 11-50 pakan kanssa.

marco1
28.09.2020, 15.38
Miksi uusi deore olisi huonompi kuin vanha M8000 XT?

Sitähän ei vielä varmaksi tiedetä. Historian perusteella XT jne oli tehty Deorea paremmin tai tukevammista materiaaleista. Uuden sukupolven osat on yleensä toimineet ainakin uutena paremmin kuin edelliset mutta sattuu niitä virheitä Shimanollekin.

338lm
28.09.2020, 18.30
Deore XT SL-M8000 vaihdevipu I-spec B ilmeisesti sopii suoraan tähän vanhan tilalle? Katselin että tuolla vivulla löytyisi Bikesterilta osat hieman yli 200€ kaikki. Siis tämä 11-51 Deore

JackOja
28.09.2020, 18.55
Deore XT SL-M8000 vaihdevipu I-spec B ilmeisesti sopii suoraan tähän vanhan tilalle? ?..

Onko sun jarrukahva i-spec B?

338lm
28.09.2020, 19.20
Juu on ainakin sen mukaan mitä yritin selvitellä....

oPa
28.09.2020, 23.51
Itse tuskailin tässä syksyn aikana saman ongelman kanssa. Miten 2x10 SLX/XT setistä -> 1x12 "kohtuullisella" hinnalla? Takana HG vapaaratas, eikä tarkoitusta alkaa kiekkoja päivittää. SRAMin palikoita en taas suuremmin halunnut.
Toisessa ketjussa paremmin tietävät olivat verifioineet että Sunrace 12s pakka toimii Shimanon vaihtajan kanssa. Keräilin sitten seuraavanlaisen setin eri kaupoista:
XT M8100 takavaihtaja
XT M8100 vaihdevipu
Sunrace CSMZ90 pakka
KMC X12 ketjut
Postikuluineen 234€. Kaikki löytyi suoraan hyllystä. Toki halvimpia hintoja sai etsiä ja käyttää price alerttia.

Kuminauha
29.09.2020, 14.02
En nyt nää oikein selvää etua sunrace vs sram 12s pakka. Sunrace 29g kevyempi. Siinä se ero kaiketi on.

SRAM PG1230 615g
Sunrace CSMZ90 586g

Kutis
29.09.2020, 14.29
Onko jotain Trek spesifistä kokemusta Shimanon 2 x 9 --> SRAM NX 1x12 konversiosta? Onko jotain sudenkuoppia? Bottom bracket pitää kai vaihtaa Shimanon omasta Sramin DUBiin? Pitääkö olla joku Sramiin sopiva vaihtajan korvake? Sori tyhmistä kysymyksistä, mutta ei meinaa uskalta liipaista tilausta ettei mene rahat epäsopivaan sarjaan ja myyjäliike kehoittaa vaan vaihtamaan uuteen pyörään :)

Ostoskorissa nyt:
https://www.bike24.com/p2284344.html
ja
https://www.bike24.com/p2264013.html

hece
29.09.2020, 14.30
Ainakin näyttäisi olevan Sunracesssa 7 isointa ratasta paksuilla alumiini-spidereillä kiinni vs. Sramin 4. Vähentää takapakan pureutumista alumiiniseen vapaarattaaseen. Toisaalta Sunracessa kaksi suurinta ratasta alumiinia ja kuluvat nopeammin.

Kuminauha
29.09.2020, 15.20
Onko jotain Trek spesifistä kokemusta Shimanon 2 x 9 --> SRAM NX 1x12 konversiosta? Onko jotain sudenkuoppia? Bottom bracket pitää kai vaihtaa Shimanon omasta Sramin DUBiin? Pitääkö olla joku Sramiin sopiva vaihtajan korvake? Sori tyhmistä kysymyksistä, mutta ei meinaa uskalta liipaista tilausta ettei mene rahat epäsopivaan sarjaan ja myyjäliike kehoittaa vaan vaihtamaan uuteen pyörään :)

Ostoskorissa nyt:
https://www.bike24.com/p2284344.html
ja
https://www.bike24.com/p2264013.html

Kyllä pitäisi ihan kaikkiin korvakkeisiin sopia tuo. Eikös kaikki korvakkeet ole samalla kiinnitys kierteellä tyypillisesti?

hece
29.09.2020, 15.35
Onko jotain Trek spesifistä kokemusta Shimanon 2 x 9 --> SRAM NX 1x12 konversiosta? Onko jotain sudenkuoppia? Bottom bracket pitää kai vaihtaa Shimanon omasta Sramin DUBiin? Pitääkö olla joku Sramiin sopiva vaihtajan korvake?
Shimanolle on vaihtoehtoinen direct mount -korvake, mutta sitä voi käyttää vain 11s ja (osassa) 10s Shimanon vaihtajissa. Eli ko. Trekkiin käy kaikki mahdolliset takavaihtajat.

Mahdollisesti nykyisiin kampiin voi vaihtaa pelkän 32T n/w -eturattaan sopivalla kiinnityksellä, luultavasti 104 BCD. Säästyy kampien ja keskiön hinta.

oPa
29.09.2020, 16.11
En nyt nää oikein selvää etua sunrace vs sram 12s pakka. Sunrace 29g kevyempi. Siinä se ero kaiketi on.

SRAM PG1230 615g
Sunrace CSMZ90 586g

Sunrace CSMZ90 523g R2-bike mukaan ja Youtubesta löytyy vastaavia mittauksia. Lisäksi oli muutaman euron halvempi.

elasto
29.09.2020, 21.48
Sunrace CSMZ90 523g R2-bike mukaan ja Youtubesta löytyy vastaavia mittauksia. Lisäksi oli muutaman euron halvempi.

Ainakin 11s pakoissa nuo Sunracet kului itselläni loppuun huomattavasti nopeammin kuin Sramin halvimmat pakat. Eli ei välttämättä tule halvemmaksi jos paljon ajaa, mutta ainahan keveydestä joutuu maksamaan. Toisessa ääripäässä sitten Sramin kalliimmat yhdestä palasta koneistetut pakat, jotka on myös kevyitä ja kestää huimasti kilometrejä, mutta hintaakin on sitten paljon.

Kanuuna
29.09.2020, 22.41
^Tällä hetkellä XX1 pakalla ajettu kahdella saman sarjan ketjulla ~6000 km. Edelleen käy ja kukkuu, katsotaan, meneekö kymppi rikki maastossa.
Maksaa kyllä, mutta maksaa myös itsensä (ainakin melkein) takaisin verrattuna aiemmin olleeseen GX-yksilöön, joita olisi mennyt tähän mennessä ~kolme.

Sori OT, tähän loppui.

Kutis
30.09.2020, 13.28
Kiitos aloittajalle ja kommentoijille. Nyt lähti 11-vaihteinen M5100 Deore pakka & saman sarjan takavaihtaja XT M8000 liipaisimen kanssa tilaukseen. Lisäksi Gerberukin n/w eturatas, joka toivon mukaan noihin vakiokampiin sitten sopii. Saas nährä...kuukauden päästä romukoppa kainalossa paikalliseen liikkeeseen tilaamaan asennusapua (?)

uusitunnus
30.09.2020, 16.25
kuukauden päästä romukoppa kainalossa paikalliseen liikkeeseen tilaamaan asennusapua (?)

Kysymysmerkistä päättelin tuon kevyeksi tiedusteluksi. Jos tykkää puuhastella ja on omasta mielestä riittävästi vapaa-aikaa, niin suosittelen kokeilemaan itse. Takapakan vaihtoon saa työkalut vaikka XXL:stä ihan järkihintaan ja loput hoituu sivuleikkureilla ja kuusiokoloavaimilla. Takavaihtajan säätö on loppujen lopuksi aivan simppeliä hommaa ja ketjun mitan määrittäminenkään ei ole rakettitiedettä.

Tietty jos arvostaa enemmän sitä, että voi vapaa-ajallaan vaan keskittyä ajamiseen tai muihin mielekkäämmäksi pitämiinsä asioihin, niin aivan ymmärrettävää sekin. Elämässä kannattaa mielestäni tehdä asiat siten kuin itse kokee mukavimmaksi, joten miksi turhaan tehdä jotain ei-niin-kivaa, kun voisi tuonkin homman ulkoistaa suhteellisen pienellä rahalla.

Kutis
30.09.2020, 18.48
Kiinnostaa kyllä, mutta tullut huomattua että kun asiat ei menekään ihan kuin kuvittelee niin sormi menee suuhun äkkiä. Ja sitten kaupan kaveri pyörittää ratasta 10 s ja toteaa korvakkeen olevan vino ja vaijerin venyneen liikaa. Mut joo, kyllä mä yrittää aion.

nure
30.09.2020, 19.26
Miksi ihmeessä täytyy olla tuollaisia "ylisuuria" takapakkoja? Itse ainakin tullut hyvin toimeen 32/11-32/34 kombinaatioilla etelänmaastoissa... Huomattavasti helpompaa kun voi käyttää samoja kiekkoja/vapaaratasta.
11 vaihdetta ihan toimiva, 10 toimii myös eikä 12 tuo mitään olennaista paitsi rahan menoa...

janik
30.09.2020, 19.49
^mikäs siinä jos reidet riittää. Mulla ei riitä. Viikonloppuna lenkillä haki yllättävän paljon niitä isoimpia rattaita, ihan sinne 51 saakka. Eikä tää Kangasalan seutu ny niin mäkistä oo

F. Kotlerburg
30.09.2020, 21.02
Toiset on vaan kovempia. Ei kannata masentua.

Kutis
30.09.2020, 23.14
Kiitos aloittajalle ja kommentoijille. Nyt lähti 11-vaihteinen M5100 Deore pakka & saman sarjan takavaihtaja XT M8000 liipaisimen kanssa tilaukseen. Lisäksi Gerberukin n/w eturatas, joka toivon mukaan noihin vakiokampiin sitten sopii. Saas nährä...kuukauden päästä romukoppa kainalossa paikalliseen liikkeeseen tilaamaan asennusapua (?)

No pieleenhän tuo meni jo tässä vaiheessa eli ei noihin nykyisiin Shimanon kampiin saa näköjään edes vaihdettua rattaita eli kiinteältä 36/22 setiltä näyttää. Minkälainen kampisetti tuohon sopisi, kun Deore 5100 sarjan kammet näyttää olevan joka paikassa loppu? Tuo tilattu eturatas menee joka tapauksessa takaisin kun Shimanon kammissa näyttää olevan yleensä 96mm pulttijako.

338lm
30.09.2020, 23.35
Mulla oli xt kammet 24/38 ja juurikin sillä 104 jaolla mitä alussa joku arvelikin. Tännepäin osat myös tulossa.

Varmaan joku paremmin tietävä osaa neuvoa oikeat kammet.

Kanuuna
01.10.2020, 01.31
No pieleenhän tuo meni jo tässä vaiheessa eli ei noihin nykyisiin Shimanon kampiin saa näköjään edes vaihdettua rattaita eli kiinteältä 36/22 setiltä näyttää. Minkälainen kampisetti tuohon sopisi, kun Deore 5100 sarjan kammet näyttää olevan joka paikassa loppu? Tuo tilattu eturatas menee joka tapauksessa takaisin kun Shimanon kammissa näyttää olevan yleensä 96mm pulttijako.

Kammista jotain tietoa, niin voidaan auttaa. Pelkkä Shimppa ei vielä kerro liikoja.
Monesti kyllä on irroitettavat rattaat, mutta en syö hattuani. Katsoppa, näkyykö pultteja etuleipien väärällä, eli vasemmalla eli sisä- eli keskiön eli jarrun puolella.

Kutis
01.10.2020, 02.06
Nykyiset on mallia MT210 Boost 175 mm Trekin speksien mukaan. Katsoin tosiaan molemmilta puolilta ja petyin. Rattaita joskus pitäisi kai vaihtaa muutenkin, mutta tämä näyttää kertakäyttöiseltä.

nure
01.10.2020, 09.27
^Taitavat olla juuri tuollaiset niitatut halpis/paskakammet. Uudet kammet ei tarvi olla Shimanon joten jotkin laadukkaat voi hankkia kunhan huomioi keskiön tyypin, taitaa olla BSA joten pikkurahalla saa keskiönkin jos jonkun muun kammet miellyttää...

338lm
02.10.2020, 21.13
No niin kaljaa otettu ja osat asennettu. Sopivat juuri niin hyvin kuin täällä opastettiin. 32 eturattaalla ketju on juuri sen 116 (tilasin 138 että varmasti riittää). Vaihtajasta kyllä huomaa että eihän se nyt ihan samanoloinen ole mitä oman pyörän X01 eagle mutta toiminta yllätti. Xt liipasimella oli tosi helppo säätää niin että koko skaala menee läpi. Myös 51 rattaalla ei mitään ylimääräisiä rahinoita vaikka pyörittäisi väärinpäin (Race Face NW32 eturatas)

Lyhyesti siis hintaan nähden todella hyvä setti ja huomenna jos vaimo innostuu niin polkutestiä ja hienosäätöä.

Cantrek
03.10.2020, 00.12
Kovin suurta järkeä koko hommassa ei liene mutta pyöräosakauppias on tietysti mielissään "päivittelyistä". 1x10v ja XT riitti ammattilaisillekin joku vuosi sitten ja varmasti kelpaa tavan pulliaiselle vaikka vuoteen 2100.

Itse aloitin 2x5 vaihteisella vaihdepyörällä ja arkipyörässä on edelleen 7v takapakka kolmella eturattaalla (tosin kun vaihtaja ei sopinut uusien rattaiden kanssa niin käytössä vain 1x7v). Tämä 7v riitti myös mainiosti kesän pyöräretkeen aika hyvin kuormatun kärryn kanssa. Vaihteista oli pääasiassa käytössä silloin 2, yhden pykälän joutui pudottamaan illasta kun puhti alkoi vähetä. Reitti ei toki ollut mäkinen juuri lainkaan (muutamissa mäissä toki ykkönenkin oli käytössä).

Ja mitä noilla 50 hampaisilla takarattailla edes tekee? Ehkä jos tapana on kiivetä hitaasti laskettelurinteitä ylös niin sitten mutta ainakin itselle 36 takana ja edessä (1:1 välitys 29" rengaskoolla) on paikallisiin mäkiin (esim. kuntoportaiden vieressä) hyvin riittänyt. Jyrkkyyttä siis sen verran että keuliminen ja takarenkaan sutiminen ovat koko ajan lähellä. Tällä ykkösellä ajan myös metsänpohjia pitkin jos polkua ei ole.

1x10v parille pienimmälle takarattaalle ei ole tainnut vielä käyttöä löytyä kun maastopyörällä niin harvoin tulee yli 30kmh vauhteja ajettua. Mäenlaskussa tietysti menee kovempaa mutta silloinhan ei tarvi polkea, 45kmh vauhti soralla on jo ihan tarpeeksi minulle.

338lm
03.10.2020, 09.46
Mä en rattaiden koosta tiedä mutta kun vaimon pyörä niin ainakin yöpakkaset pysyy poissa makuuhuoneesta kun pääsee polkemaan.

Nautitaan siis ajelusta olkoon minkä kokoinen tahansa, siis se pakka.

marco1
03.10.2020, 18.35
Kovin suurta järkeä

ei löydy tuosta postauksesta. Ihan turhaa parranpärinää eikä käsitystä siitä miten ja missä maastopyörällä ajetaan.

Kaikki päivitykset on järkeviä jos niillä lisätään ajamisen iloa.

virkpe
03.10.2020, 21.06
Tämä on loistava aihe, olen itsekkin miettinyt samanlaista muutosta XT 2x10 >1x12. Olen poluilla ajaessani huomannut että kaksi eturatasta ei ole kätevin ja tuolla 1x12 päästään jopa laajempaan välitykseen.
pyörä on Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 kammet on XT FC-M785
toimisko tuollainen paketti alkuun?
Eli

Race Face (https://www.bikester.fi/race-face-narrow-wide-eturattaat-4-bolt-10-11-12-vaihteinen-musta-746152.html) Narrow Wide Eturatas 4-Bolt 10/11/12 (https://www.bikester.fi/race-face-narrow-wide-eturattaat-4-bolt-10-11-12-vaihteinen-musta-746152.html) 104 kiinnitys

Shimano
Deore XT SL-M8100 Vaihdevipu

Shimano
Deore XT RD-M8120 Takavaihtaja (https://www.bikester.fi/992747.html)

SRAM
PG-1230 Eagle Takapakka (https://www.bikester.fi/sram-pg-1230-eagle-takapakka-musta-821174.html)+ ketjut ja lukot tekee sen 382,-
Myöhemmin vaihtaisi DT Swissin vapaarattaan ja toisen pakan kun nämä on ajettu loppuun ja myös mahdollisesti kammet.

Qilty
08.10.2020, 15.16
Toiset on vaan kovempia. Ei kannata masentua.Tai sitten ne vaan tykkää taluttaa mäet

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

mtb_rookie
02.11.2020, 21.58
Hei,


Onko tuo pitkä vai medium kokoinen cage parempi valinta 1 x11 vaihteisella 11-46 rataskokoonpanolla?
XT 11-speed M8000 GS mallin olisin valinnut ja huomasin, että löytyy molemmilla.
Mietityttää onko mitään haittaa tai hyötyä jommasta kummasta pituudesta?

uusitunnus
03.11.2020, 09.37
Hei,


Onko tuo pitkä vai medium kokoinen cage parempi valinta 1 x11 vaihteisella 11-46 rataskokoonpanolla?
XT 11-speed M8000 GS mallin olisin valinnut ja huomasin, että löytyy molemmilla.
Mietityttää onko mitään haittaa tai hyötyä jommasta kummasta pituudesta?

Pitkä häkki on tarkoitettu käytettäväksi, jos pyörässä on etuvaihtaja, lyhyt häkki sitten jos etuvaihtajaa ei ole.

TERU
03.11.2020, 09.46
https://www.rosebikes.fi/shimano-deore-xt-rd-m8000-gs-rear-derailleur-813705

Marsusram
03.11.2020, 17.46
^Tuossa Mediumissa on Capacity = 39, eli 1x11 riittää 11-50 pakalle.