Näytä tavallinen näkymä : Rockshox deluxe & MegNeg
Onko kenelläkään kokemusta moisista? Saisi iskariin keskialueelle lisää tukea ja progressiivisuutta. Sopii varsinkin fillareihin missä jousitus ei ole kovin progressiivinen.
https://i.imgur.com/FFCBxth.png
https://www.worldwidecyclery.com/blogs/worldwide-cyclery-blog/rockshox-megneg-long-term-review
Kuminauha
29.09.2020, 13.16
Ihan mielenkiintoinen olisi testata. Vaikea sanoa onko omalla kohdalla tarvetta. Pitäisi päästä ajamaan kahta erilaista pyörää jotka edustaa tunnetusti kahta eri äärilaitaa esim anti-squat ominaisuuksiltaan että tietää mihin oma pyörä sijoittuu. En ei ole myöskään hajua kuinka progressiivinen oma linkistö on kaikkien leverage ration sun muiden suhteen. Itse olen varsin kevyt kuski, jolle tämä olisi suunnattu.
Valdemartti
29.09.2020, 15.13
Ite hommasin privateeriin megnegin, kun porukka on sitä hehkuttanut.
Asennushan onnistuu kyllä kaikilta kenellä pysyy työkalut vähääkään käsissä.
Heti jo ekalla ajokerralla tuntu miten paljon paremman tuntunen se oli.
Omassa super deluxessa 2 tokenia vakiona ja rockshox sanoo ohjeessa, että kun megnegin asentaa kannattaa poistaa 1-2 tokenia.
Paljon testailuahan tuo vaatii jos haluaa kaiken irti. Nyt ajellut yksi tokeni positiivisessa ja kolme negatiivisessa ja taidan jättää sen siihen, kun tuntuu niin hyvältä.
Eli tämä on käytännössä sama kuin debonair ilmakannu? Kö?
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Itsellä on Spessun Levo ja siinä suhde on tuollainen. Pyörään saa myös jenkkien tekemänä progressiivisempaa linkkiä.
https://i.imgur.com/a8H9mqA.png
https://cascadecomponents.bike/products/turbo-levo-link
Tällähetkellä tuntuu että jos takaa laskee painetta niin että tuo on pintaherkkä niin sitten tuo menee pohjaan vähän turhan herkästi. 20psi paineen nosto taas tuntuu siltä että se muuttaa perän jo todella jäykäksi. Se takia tuo MegNeg on nyt tilattuna. Katsotaan sitten mitä sen kanssa käy. Lähinnä hirvittää se että paljonko säätöjen kanssa tarvii oikein tapella että ne saa kuntoon. :rolleyes:
Kuminauha
30.09.2020, 10.01
Eli tämä on käytännössä sama kuin debonair ilmakannu? Kö?
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Debonair on postiivisen ja negatiivisen puolen balanssi juttu, tämä siis kasvataa negatiivisen puolen tilavuutta. Näin itse olen ymmärtänyt asian.
Ensin ajattelin, että tässä olisi kokeilemisen arvoinen, mutta ilmeisesti Bucksaw:n linkusto on aika lailla lineaarinen, joten tuosta ei kai sitten saa sitä ajateltua hyötyä?
Itsellä on Spessun Levo ja siinä suhde on tuollainen. Pyörään saa myös jenkkien tekemänä progressiivisempaa linkkiä.
Tällähetkellä tuntuu että jos takaa laskee painetta niin että tuo on pintaherkkä niin sitten tuo menee pohjaan vähän turhan herkästi. 20psi paineen nosto taas tuntuu siltä että se muuttaa perän jo todella jäykäksi. Se takia tuo MegNeg on nyt tilattuna. Katsotaan sitten mitä sen kanssa käy. Lähinnä hirvittää se että paljonko säätöjen kanssa tarvii oikein tapella että ne saa kuntoon. :rolleyes:
Ei kai tuohon megnegiä tarvita. Jos pohjaa, niin laitat yhden tai kaksi volume spaceria lisää ja lasket painetta niin, että pysyy herkkänä, mutta progressio lisääntyy.
Ensin ajattelin, että tässä olisi kokeilemisen arvoinen, mutta ilmeisesti Bucksaw:n linkusto on aika lailla lineaarinen, joten tuosta ei kai sitten saa sitä ajateltua hyötyä?
Itse ajattelin että sopii nimenomaan lineaarisiin ja enemmän progressivisiin ei välttämättä ole niin hyötyä.
Ei kai tuohon megnegiä tarvita. Jos pohjaa, niin laitat yhden tai kaksi volume spaceria lisää ja lasket painetta niin, että pysyy herkkänä, mutta progressio lisääntyy.
Aikasemmat säätöyritykset eivät tuottaneet haluttua tulosta niin koitetaan nyt vuorostaan tätä. Heitetään kuikkaan jos ei saa pelaamaan.
Kovasti moni on ainakin näitä kehunut.
The Wolf’s Last Word
Suspension tuning is a finicky thing. Each frame manufacturer has a different idea of what the “ideal” kinematic should be and every rider has a different preference as to how their bike should feel under them. But after my initial ride and some epic rides in the Scottish Highlands I am completely sold on the MegNeg. The improvements it has made to my bike are very tangible and it has transformed how it performs on the descents.
The bold claims from Rock Shox about this little retrofit hold true. My shock is crazy supple off the top, has oodles more mid-stroke support and I finally have the right amount of progression. As much as I love this upgrade, it won’t work for every bike. I’d say the ideal candidates for this upgrade are riders of shorter travel bikes (under 150mm), those who constantly find themselves bottoming out harshly, or owners of bikes with fairly linear suspension curves. I’d especially recommend the upgrade if you have a Rock Shox Deluxe shock like myself! At $90 including new grease, oil, seals and tuning bands, it’s a great deal and you should get yours before they sell out.
https://theloamwolf.com/2019/08/18/reader-review-rock-shox-megneg-upgrade/
Itseltä löytyy tuo megneg, kesän parkki ajot tosin meni coililla mutta keväällä tuli ilmaiskarilla megnegin kera ajeltua ja talvikaudelle olisi tuo tarkoitus taas ottaa käyttöön.
Pyöränä itsellä 2020 propain spindrift jossa suht lineaarinen linkusto. Tuli aikapaljon testailtua eri konfikuraatiota, muistaakseni ilman megnegiä mulla oli n. 275psi ja 3 tokenia. Megnegin kera psi lähes täydet 320psi ja 1 token sekä 1 band megnegin sisällä.
Pelkällä megnegillä saa jouston alkupään paljon herkemmäksi, ilmaiskarissahan yleisesti on tuo jouston alkupä suht progressiivinen jolloin ilmaiskari ei pääse oikein reagoimaan pikku töyssyihin ja epätasasuuksiin. Megnegi vaatii myös n. 20% enemmän painetta koska tuo negatiivinen puoli kasvaa isomman kannun myötä. Painavalla kuskilla voi tulla haasteita jos ei saa tarpeeksi painetta laitettua kannuun, itse painoin keväällä n. 103kg ja silloin joutui kyllä lyömään melkein maksimit (325psi) kannuun. Nyt kiloja vähän tippunut joten pärjännen pienemmillä paineilla..
Ihan hyvä päivitys tuo on, ja sää vähän tuollaista coilin herkkyyttä ilmaiskariin sekä lisääntyneen paineen myötä ns. supportia. Luonnollisesti tuossa myös progressiivisuus lisääntyy kun kannuun joutuu pumppaan enemmän painetta, tämän vuoksi tiputin tokenit 3 -> 1.
Progressiivisessa linkustossa tuo voi myös toimia, mutta ongelma on juuri se että pitää lisätä painetta koska negatiivinen puoli kasvaa isomman kannun myötä jolloin se progressiivisuus lisääntyy vielä enemmän, varsinkin jos jo valmiiksi ajaa ilman tokeneita...
Itseltä löytyy tuo megneg, kesän parkki ajot tosin meni coililla mutta keväällä tuli ilmaiskarilla megnegin kera ajeltua ja talvikaudelle olisi tuo tarkoitus taas ottaa käyttöön.
Pyöränä itsellä 2020 propain spindrift jossa suht lineaarinen linkusto. Tuli aikapaljon testailtua eri konfikuraatiota, muistaakseni ilman megnegiä mulla oli n. 275psi ja 3 tokenia. Megnegin kera psi lähes täydet 320psi ja 1 token sekä 1 band megnegin sisällä.
Pelkällä megnegillä saa jouston alkupään paljon herkemmäksi, ilmaiskarissahan yleisesti on tuo jouston alkupä suht progressiivinen jolloin ilmaiskari ei pääse oikein reagoimaan pikku töyssyihin ja epätasasuuksiin. Megnegi vaatii myös n. 20% enemmän painetta koska tuo negatiivinen puoli kasvaa isomman kannun myötä. Painavalla kuskilla voi tulla haasteita jos ei saa tarpeeksi painetta laitettua kannuun, itse painoin keväällä n. 103kg ja silloin joutui kyllä lyömään melkein maksimit (325psi) kannuun. Nyt kiloja vähän tippunut joten pärjännen pienemmillä paineilla..
Ihan hyvä päivitys tuo on, ja sää vähän tuollaista coilin herkkyyttä ilmaiskariin sekä lisääntyneen paineen myötä ns. supportia. Luonnollisesti tuossa myös progressiivisuus lisääntyy kun kannuun joutuu pumppaan enemmän painetta, tämän vuoksi tiputin tokenit 3 -> 1.
Progressiivisessa linkustossa tuo voi myös toimia, mutta ongelma on juuri se että pitää lisätä painetta koska negatiivinen puoli kasvaa isomman kannun myötä jolloin se progressiivisuus lisääntyy vielä enemmän, varsinkin jos jo valmiiksi ajaa ilman tokeneita...
Loistavaa että löytyi myös kokemuksia! Jossain välissä jäin siihen sellaiseen ajatukseen että jos kuskilla on paljon painoa niin sitten voi tulla ongelmia megnegin kanssa. Liittyykö tuo sitten paineen määrään vai mihin.
Coilit on kai joissain piireissä suosittuja ja kestävät rankkaa menoa hyvin. Tosin levoissa niitä on rikottu urakalla ja kenovossa taidetaan siirtyä ens vuoden mallissa ilmaan. Tuossa on tainnut aina olla jousi. Puolestapuhujia löytyy sekä ilmalle että coilille. Itse en parkkeja ajele ja tuollainen kohtuu halpa päivitys voisi olla paikallaan. Hirvittää vaan että kauanko asetuksia saa hieroa kohdalleen ennenkuin sopiva setuppi löytyy.
Itse ajattelin että sopii nimenomaan lineaarisiin ja enemmän progressivisiin ei välttämättä ole niin hyötyä.
Totta, niinhän se on. Voishan tuota kokeilla, varsinkin kun nyt on kaksi takapumppua tuohon Bucksaw:iin, niin toisen voisi konvertoida.
Kyllä megnekin kanssa kannattaa asennoitua että sitä saa tovin säätää että saa siitä itselleen mukavan, taisin itse 4 eri kombinaatiota testata ja sit tyydyin siihen..oli toki enemmän enää hienosäätöä, mutta ei sitten enää jaksanut irroitella iskaria.
Painavilla kuskeilla ongelmana siis juurikin se että megneg kun asennetaan pitää kasvanut nega puoli kompensoida korkeammilla painella (rs mukaan n.20% enemmän) jolloin saattaa paineet mennä yli ilmakannun suositusten. Toki tämäkin ihan pyörän linkusto kohtanen mutta sanoisin jos joutuu pyörässä lähemmäs 300psi omalla painolla käyttämään ei megnegistä saa kaikkea irti...
Totta, niinhän se on. Voishan tuota kokeilla, varsinkin kun nyt on kaksi takapumppua tuohon Bucksaw:iin, niin toisen voisi konvertoida.
No eipä voikaan, kun Bucksaw:ssa on Monarch. Deluxe on sähkärissä, mutta en kyllä siihen kaipaa mitään.
Jahas, tuollainen läjä sieltä sitten tuli. Harmi kun tuosta MegNeg paketista puuttuu pari stefaa/o-rengasta ettei se täytä samalla 50h huoltosetin virkaa. No tehdään sitten kuitenkin molemmat samalla kerralla.
https://i.imgur.com/Uavi8Fg.png
Takaiskarissa on ollut painetta 150 - 170psi painetta. 170 psi:llä tuosta tulee kivireki ja 160 psi:llä sagi on melko suuri. Spessun ohjelma olisi ehdottanut painetta näköjään 186 psi.
Onko ehdotusta mistä lähteä liikkeelle?
Muistaakseni rokkarin ohje oli 20% lisää painetta kannun kera.
Jos ilman megneg on ollut 170psi niin koittaisin 210psi. Megneg kannu ilman kuminauhoja ja jos kannussa tokeneja poistaisin yhden.
Megneg ilman kuminauhoja sen takia että pääsee kokemaan sen maksimi vaikutuksen kun negapuoli on isoin mahdollinen.
Jahas, sinnehän tuo sitten sujahti paikoilleen. Pois otettiin pari tokenia. Nauhoja tuli kaksi kun ei ollut mitään hinkua alkaa ottaa iskaria uudestaan irti.
Parinkympin lenkin perusteella vaikuttaa ihan hyvälle. Täytyy vielä testata eri paineita päivänvalossa.
https://i.imgur.com/PhG6P5J.png
https://i.imgur.com/nqGkUxP.png
https://i.imgur.com/EFa6rBy.png
Levosta löytyi tälläiset
https://i.imgur.com/OYV3b83.png
https://i.imgur.com/D6r5nn8.png
Eli yksi gnar ja kaksi tokenia eli maksimimäärä mitä tuonne saa.
https://i.imgur.com/F0H3ysE.png
Muualta juttuja spessusta ja megnegistä:
https://www.emtbforums.com/community/threads/2019-turbo-levo-expert-rear-shock-pressure.9973/
https://www.emtbforums.com/community/threads/megneg-on-the-deluxe-select.9681/
https://www.emtbforums.com/community/threads/anyone-fitted-a-megneg-to-a-2019-levo.14311/post-194098
Jokkepappa
26.07.2021, 23.52
Ite hommasin privateeriin megnegin, kun porukka on sitä hehkuttanut.
Asennushan onnistuu kyllä kaikilta kenellä pysyy työkalut vähääkään käsissä.
Heti jo ekalla ajokerralla tuntu miten paljon paremman tuntunen se oli.
Omassa super deluxessa 2 tokenia vakiona ja rockshox sanoo ohjeessa, että kun megnegin asentaa kannattaa poistaa 1-2 tokenia.
Paljon testailuahan tuo vaatii jos haluaa kaiken irti. Nyt ajellut yksi tokeni positiivisessa ja kolme negatiivisessa ja taidan jättää sen siihen, kun tuntuu niin hyvältä.Paljonko painat että päädyit tähän setuppiin? Miten tää megneg nyt käytännössä toimii? Jos lisätään bändejä niin keskialueen kantavuus paranee? Itsellä pos 1 ja neg 3 ja tuo voisi olla vieläkin herkempi.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.