PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuituisen takahaarukan korjaus?

migis
26.09.2020, 21.26
Tuli tupeloitua liukkaalla kalliolla ja tuloksena linkin kuvien mukaiset vauriot muutaman kuukauden ikäisen Epicin hiilikuituisessa takahaarukassa.

https://photos.app.goo.gl/FgVfwoGFcsPxaufV6

Miten pitäisi korjata, jotta tulisi kaikin puolin hyvä? Vai voiko jättää noin, jos ei saa nätisti paikattua?

En googlella löytänyt varaosana. Jos tarvetta, niin mistä kysellä? Ja mitä tyypillisesti maksaa?

Fuuga
26.09.2020, 21.29
Yhtään mitään kuiduista oikeasti tietävänä näyttäisi aika paljon lakka- ja maalipinnan häviämiseltä eikä varsinaisesti kuitujen tuhoutumiselta. Eli maalia ja lakkaa itse laittaisin.

Moska
26.09.2020, 22.57
Samaa mieltä olen. Maalissa ei näytä olevan halkeamia, niin ei varmaankaan ole lommahtanut. Ilmeisesti paksumpi rakenne kyseessä ja vain raapiutunut. Kestänee tuollaisenakin, mutta olisihan se hyvä saada pinta kiinni, ettei kosteus ja pakkanen tee lisää tuhoja.
Tämä tosin on mutua, eikä mitään oikeaa tietoa osan kestävyydestä.

TANUKI
27.09.2020, 00.24
Samaa mutua kahden ylemmän kanssa, eli lakkaa päälle ja kovaa ajoa. Asiaan varmuutta ja korjauksen hinta-arviota kannattaa kysyä asiantuntijalta, esimerkiksi Signaturesta.

Lähetetty minun YAL-L41 laitteesta Tapatalkilla

nure
27.09.2020, 09.23
Pinta vaan kuntoon, pakkelia jos haluaa siistin, lakka tai väri jokatapauksessa...

anttipietila
27.09.2020, 09.59
Mitä naputtelutesti sanoo? Ts, naputtele kolikolla vauriokohtaa ja vähän muualta, kuulostaako samalta?

Villetre
27.09.2020, 10.41
Maalia päälle ja suojateippaus. Mulla tuli Santacutsiin paljon pahemmat jäljet ja ajoin vain. Meikkaus ja kovaa ajoa.

Kanuuna
27.09.2020, 16.43
Jed bikes, Signature, Composite Aspect Oy...

Jos nyt ylipäätään lähtee korjauttamaan. Sota-arpia, tuo katu-uskottavuutta. Kuvan mukaan tosiaan näyttää pintanaarmulta, mutta kuka tietää, vaikka itse kuitukin olisi ottanut osumaa.

pedelec
27.09.2020, 17.23
Kuidun korjaamisesta en mitään tiedä, mutta ihan selvästi urat ulottuu kuituun asti useammassakin kohtaa. Kuvasta ei näe onko säikeitä poikki tai rakenne muuten heikentynyt ja millaiset varmuuskertoimet siihen on valmistusvaiheessa jätetty, mutta kyllä tuota kannattaisi ammattilaiselle näyttää.

migis
05.10.2020, 13.14
Kiitos kommenteista. Kuvat lähetetty parille pajalle, katsotaan mitä vastaavat.

Jos ei aihettaa suurempaan korjaukseen, niin lakkaamalla mennään. Pitäisi vielä hankkia ymmärrys mikä lakka tuohon soveltuu eikä reagoisi ikävästi tehtaalla laitetun maalin kanssa. Vinkkejä?

TRSC
05.10.2020, 20.50
Joitakin hiilikuituosia tehneenä ja korjanneena, useimmiten heikentyneen hiilikuidun tunnistaa äänestä koputtelemalla osan läpi sormen rystysellä.

Jos ääni on ruven kohdalla matalampi saattaa kuiturakenne olla heikentynyt. Tietysti ääneen vaikuttaa vaihtelut materiaalivahvuudessa ja kohta osassa.

Pahasti hajonnut kuitu ei oikein kopahda tai "soi" ollenkaan.

migis
05.10.2020, 21.05
Kiitos muistutuksesta. Jotenkin jo ehdin unohtaa tämän. Pitää huomenna koputella rystysellä ja miksei kolikollakin.

nure
06.10.2020, 10.46
^Hieman alaa tuntevana kolikko parempi... Jos korjauksen tarve niin noin simppelin vaurion korjaa itsekin, kannattaa ihan uteliaisuudestakin tehdä...

JuissiS
16.10.2020, 07.50
Jos ei aihettaa suurempaan korjaukseen, niin lakkaamalla mennään. Pitäisi vielä hankkia ymmärrys mikä lakka tuohon soveltuu eikä reagoisi ikävästi tehtaalla laitetun maalin kanssa. Vinkkejä?

Omassa pyörässä on maali lohjennut läpiakselin ympäriltä ja paikka pitäisi siistiä. Millainen pakkeli/maali/lakka työhön sopii ja mistä niitä saa?

Edit: turha hifistely syrjään ja Motonetistä maali (https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000516/CAR-REP-Touch-up-korjauskyna-12-ml-124015-Red) sekä lakka (https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000501/CAR-REP-Touch-up-korjauskyna-12-ml-120009-Clearcoat-lakka)?

nure
16.10.2020, 08.09
^Pintaan voi aivan hyvin käyttää samoja materiaaleja kuin autoihinkin jos kosmeettisia korjauksia tekee. Jos haluaa paremmin korjata niin materiaalit jostain alan liikkeestä, epoksia ja hiilikuitutwilliä, esim. https://www.wendashop.fi/ Tuolta löytynee jos lähellä ei muuta.

TERU
16.10.2020, 08.46
Oma kokemus pikalinkun alta lohkeilusta, Bianchi töhrää maalia paksulti, puukon terällä otin rajauksen ettei jatka lohkeilua pidemmälle, kymmenes kesä oli tämä, eikä enää mitään haittaa, ei ole myöskään suojalakkaa tullut laitetuksi. Luulen ettei noilla alueilla pysy muu kuin ohut pulverimaalaus.
Ei korjaaminenkaan mitään haittaa, onpahan tunnetasolla homma hoidossa, ei vaivaa mieltä, hyvin tuttu itselleni...

nure
16.10.2020, 11.45
Kuiturungoissa lähinnä UV-suojan vuoksi kannattaa jokin lakka laittaa, joskus jopa kirkkaalla kynsilakalla hoitanut homman.