Näytä tavallinen näkymä : Keskivartalo tukemaan ajoasentoa
Mikkomoe
26.09.2020, 11.43
Mitä keinoja olette käyttäneet oppiaksenne ajamaan keskivartaloa käyttäen tukena ajoasennon ylläpitämisessä? Kävin nimittäin eilen bikefittingissä, fittaaja sanoi että pyöräni on hyvän kokoinen, stemmi vaihtui pidemmäksi ja alaspäin.. mutta suurin ongelma on se että nojaan liikaa ohjaustankoon, kyynärpäät suorana jopa melkein lukossa niin hartiat on kireänä ja jäävät jumiin. Että mun pitäis oppia käsien sijasta käyttää keskivartaloa ajoasennon ylläpitämiseen ja kädet on vain rennosti ohjaustangossa.
Mitä jumppakeinoja olette käyttäneet? muutenkin ideoita saa heitellä..
Ajamalla matalalta vahvistuu pikku hiljaa. Kuntosalista oli ainakin itselle huomattava hyöty. Kyykkyä, mavea, leukoja, kulmasoutua ym.
Ajaa vaan :) No sen verran voi täsmentää, että ajamalla gravellia keskikroppa vahvistuu nopeammin. Esimerkiksi r2000 mäkiä kun ajaa pari tuntia putkeen, niin keskikroppa joutuu jo aika koville.
Yks keino keventää käsille ja ylävartalolle tulevaa painoa, on laskea satulaa ja siirtää sitä taaksemmaksi, vain milleistä kyse, aikaa myöten paluu lähemmäksi noita saatuja ohjeita. Rento ajoaseto tavoitteena - paitsi kun vetää täysillä!
Voisin kuvitella että lankutus-tyyppisestä staattisesta harjoittelusta olisi myös hyötyä
brilleaux
26.09.2020, 13.15
Voimapyörä ja lankutus on hyviä.
Itse harjoitan aloittelijana nyt tuota keskivartaloa ajamalla mahdollisimman paljon matalammalta. Kyynärpäät reilusti koukussa.
2 ekaa lenkkiä meni alaselkää kirotessa, tänään ei antanut enää mitään merkkejä itsestään.
Edit: ja siihen hartioiden rentouteen kannattaa säännöllisesti kiinnittää huomiota. Laskee vaan ne olkapäät "alas". [emoji4]
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
ei neuvonut mavea tekee ?
Sitten kun voi lankuttaa kädet ja jalat suorana, voi sanoa että alkaa olee vatsat kunnossa.
Vaihdoin otetta kahvoilta.
Siirsin otteen "peukalo-etusormen välinen tyvi kahvoilla" otteen sellaiseksi, jossa kämmenet ovat kahvoihin nähden vähän sisemmässä ja kahva on suunnilleen etusormen rystysen kohdalla kevyellä otteella. Kyynärpäät kääntyvät tällöin myös sisemmäksi ja on helpompi saada kulmaa käsiin ja asento on hieman kapeampi.
Minulla tuo rentoutti hartiaseutua ja käsistä ei saa niin vahvaa tukipistettä eikä käsiä edes saa samalla lailla lukkoon.
Toivottavasti osasin selittää tuon idean.
Mikkomoe
27.09.2020, 20.52
Joo fittaaja vain sanoi että kannattaa keskivartaloa vahvistaa ja puhuin vatsarullasta, se sanoi sitä hyväksi. Joo niin arvelinkin että mave ja kyykyt on kans hyviä. Alussa joku puhui leuanvedoista.. mitä se auttaa? Mulla on kyl tanko ovessa mutta todella matalalla, ei siinä pysty tekee leukoja ihan roikkuvasta ylös asti. Puolestavälistä ylös kyllä.
No tänään vedin mavea ja kyykkyä romuista kyhätyllä "levytangoilla" jotka on 17kg, pitempää sarjaa.. paremman puutteessa.
Latsien treenaus leuanvedoilla. ym tuo pitoa selkään, minkä ajattelen säästävän käsiä, kun asento ei lyssähdä. Täysi liikerata olisi suotavaa, että saisi lavatkin kunnolla liikkumaan.
Kannattaa myös tarkistaa, että satula on vaakatasossa eikä alaviistoon ja muistaa pitää ajaessa paineen istuinluilla.
brilleaux
28.09.2020, 08.14
Latsien treenaus leuanvedoilla. ym tuo pitoa selkään, minkä ajattelen säästävän käsiä, kun asento ei lyssähdä. Täysi liikerata olisi suotavaa, että saisi lavatkin kunnolla liikkumaan.
Tuntuu että moni ei sisäistä leuanvedon olevan myös/lähinnä selkäliike. Itseasiassa itse saan leuanvedolla kipeäksi oikeastaan vain ojentajat ja latsit.
Itse olen aikanaan vahvistanut keskivartaloa spinningissä tai lähinnä sisäpyöräilyssä (kun kai spinning on vain määrätyntyylistä sisäpyöräilyä). Siinä voi keskittyä nimenomaan siihen lihasryhmään, mihin haluaa, kun ei tarvitse miettiä yhtään mitään muuta. Liikennettä tai ylä/alamäkeä. Toinen oli kuntosalilla aikanaan järjestetty Core Pulse-tunti, joka valitettavasti loppui, kun oli "väärän" firman tuote. Siinä liikkeitä tehtiin sellaisella keinuvalla steppilaudalla. Vaakoja, pistoolikyykkyjä, hyppyjä, punnerruksia, kiertoja, ym. Vahvisti keskivartaloa tosi nopeasti ja tehokkaasti. Mutta tosiaan valitettavasti vain loppunut.
Firlefanz
28.09.2020, 12.01
Vaihdoin otetta kahvoilta.
Siirsin otteen "peukalo-etusormen välinen tyvi kahvoilla" otteen sellaiseksi, jossa kämmenet ovat kahvoihin nähden vähän sisemmässä ja kahva on suunnilleen etusormen rystysen kohdalla kevyellä otteella. Kyynärpäät kääntyvät tällöin myös sisemmäksi ja on helpompi saada kulmaa käsiin ja asento on hieman kapeampi.
Minulla tuo rentoutti hartiaseutua ja käsistä ei saa niin vahvaa tukipistettä eikä käsiä edes saa samalla lailla lukkoon.
Toivottavasti osasin selittää tuon idean.
Muutkin kommentit ovat varmasti olleet hyviä, osuvia ja hyödyllisiä, mutta tämä taitaa olla ainoa joka nosti esille sen että asiassa on muitakin puolia kuin asennon ylläpitämiseen tarvittavat lihakset ja niiden vahvistaminen.
Uskoisin että kyse on myös siitä että pitää "oppia pois" vanhoista totutuista tavoista. Toisin sanoen lihakset pitää opettaa toimimaan uudella tavalla - ja siihen ei minustakaan ole muuta keinoa kuin pyrkiä jollain tapaa estämään se että ottaa (tiedostamattaankin) sen vanhan, "vääränlaisen" ajo-asennon eikä se onnistu muuten kuin ottamalla tanko-ote ja pitämällä muutenkin käsien asento sellaisena ettei yksinkertaisesti voi nojata liikaa tai siirtää painoa liian paljon käsille.
En usko että nykyinenkään ote välttämättä on mikään "death grip", mutta mahdollisimman rento, melkeinpä vain sormiote lienee se mitä lähtökohtaisesti kannattaisi yritää ylläpitää. Aluksi ehkä varovaisemmin, tutulla tiellä ja tasaisella tienpinnalla, mutta ajamalla tottuu, kuten on jo todettu, ja lihakset oppivat tuntemaan mitä niiltä vaaditaan.
Itse olen aikanaan vahvistanut keskivartaloa spinningissä tai lähinnä sisäpyöräilyssä (kun kai spinning on vain määrätyntyylistä sisäpyöräilyä). Siinä voi keskittyä nimenomaan siihen lihasryhmään, mihin haluaa, kun ei tarvitse miettiä yhtään mitään muuta. Liikennettä tai ylä/alamäkeä. Toinen oli kuntosalilla aikanaan järjestetty Core Pulse-tunti, joka valitettavasti loppui, kun oli "väärän" firman tuote. Siinä liikkeitä tehtiin sellaisella keinuvalla steppilaudalla. Vaakoja, pistoolikyykkyjä, hyppyjä, punnerruksia, kiertoja, ym. Vahvisti keskivartaloa tosi nopeasti ja tehokkaasti. Mutta tosiaan valitettavasti vain loppunut.
Minulle sisäpyöräilyssä varsinkin putkelta ajamisen treenaaminen on luontevaa. Yksi oivallinen virtuaalipätkä tähän on Alpe d'Huezin simulaatio Zwiftissä. Siinä voi esimerkiksi ajaa joka toisen suoran irti satulasta. Pari kertaa olen ajanut sen putkelta kokonaan.
Alaote vahvistaa myös keskikroppaa. Suosittelen sitä sekä sisälle että ulos.
Mikkomoe
28.09.2020, 14.32
Muutkin kommentit ovat varmasti olleet hyviä, osuvia ja hyödyllisiä, mutta tämä taitaa olla ainoa joka nosti esille sen että asiassa on muitakin puolia kuin asennon ylläpitämiseen tarvittavat lihakset ja niiden vahvistaminen.
Uskoisin että kyse on myös siitä että pitää "oppia pois" vanhoista totutuista tavoista. Toisin sanoen lihakset pitää opettaa toimimaan uudella tavalla - ja siihen ei minustakaan ole muuta keinoa kuin pyrkiä jollain tapaa estämään se että ottaa (tiedostamattaankin) sen vanhan, "vääränlaisen" ajo-asennon eikä se onnistu muuten kuin ottamalla tanko-ote ja pitämällä muutenkin käsien asento sellaisena ettei yksinkertaisesti voi nojata liikaa tai siirtää painoa liian paljon käsille.
En usko että nykyinenkään ote välttämättä on mikään "death grip", mutta mahdollisimman rento, melkeinpä vain sormiote lienee se mitä lähtökohtaisesti kannattaisi yritää ylläpitää. Aluksi ehkä varovaisemmin, tutulla tiellä ja tasaisella tienpinnalla, mutta ajamalla tottuu, kuten on jo todettu, ja lihakset oppivat tuntemaan mitä niiltä vaaditaan.
Tosiaan, lauantain lenkillä suurin ongelma olikin "korvien välissä" ku usein kroppa pyrki mennä vanhoille tavoille ja jatkuvasti piti käskyttää tekemään toisin. Olis hyvä oppia pois vanhoista tavoista, uskon että jos tämä onnistuu nii pyöräilystä tulee mukavampaa.
Tulikin mieleen semmonen idea, jos aina kun katselee telkkaria illalla niin pitää varata vaikka 5 min aikaa siihen että istuu sohvanreunalla pyörän ajoasentoa jäljitellen kädet ilmassa. Myöhemmin voi lisätä vaikeusastetta pitämällä kilon painoja käsissä.. miltä kuulostaa tää idea?
Marsusram
05.10.2020, 09.45
Hiihto oli hyvä konsti saada keskivartalon lihakset aktivoitua. Pertsaa tuli itse vedettyä silloin kun oli vielä lunta, mutta luulisi vapaallakin työntämisellä olevan vaikutusta, vaikka on enempi staattista (kuten pyöräily).
eikös keskivartalo vahvistu kun pyöräilessä ei istu satulassa
usko juntunen
05.10.2020, 22.37
Hiihto oli hyvä konsti saada keskivartalon lihakset aktivoitua. Pertsaa tuli itse vedettyä silloin kun oli vielä lunta, mutta luulisi vapaallakin työntämisellä olevan vaikutusta, vaikka on enempi staattista (kuten pyöräily).
Juu, samoilla linjoilla lumen aikoihin. Rullahiihto ei nykyisin kiinnosta, vaik kalustoa lötyykin. Kesäaikaan melonta on se mikä pitää kropan ruodussa. Eikä halonhakuukaan pahaksi ole. Sisäliikunta ei napaa vähääkään.
Mikkomoe
12.10.2020, 08.53
Nyt olen vihdoin työkiireiden jälkeen päässy ajamaan työmatkoja pyörällä. Fittaajan ohjeiden mukaisesti pidin keskivartalolla ajoasentoa koossa, hartiat alas, käsivarret pienessä kulmassa ja kädet nojaa kevyemmin ohjaustankoon. Mutta alaselkä väsyy! Onkohan oikeat lihakset käytössä? Pitääkö yrittää käyttää enemmän vatsalihaksia? Yritin vatsalihaksia saada enemmän mukaan mut ei oikein tunnu onnistuvan, alaselkä tekee suuremman työn..
Tosin nyt ajoin cyclolla jota ei ole fitattu, kona rove jossa stemmi vaihdettu huomattavasti ylöspäin sojottavaan malliin. Maantiepyörällä, jota on nyt ohjeiden mukaan muutettu, en ole ehtinyt ajaa kuin yhden lenkin. Siinä on stemmi pitempi ja alaspäin menevä, se tuntui yllättävän hyvältä ja en muista selässä väsymisen merkkejä..
Mul on ylimääräinen 100mm 6° stemmi, pitäiskö kokeilla cyclossa?
Alaselkä se väsyykin. Sen jälkeen kun alaselkä ei enää väsy, niin mene ajamaan reitti2000 ja pidä asento matalana. Mitä enemmän laitat voimaa matalassa asennossa, sen enemmän se kuormittaa alaselkää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.