Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 1x10 voimansiirto 11-36 takapakalle

BikeRider
20.09.2020, 15.26
Hei, kaipaisin apua ongelmaani. Pyöränä on Haibike Allmtn 2.0 ja olisin päivittämässä siihen 1x voimansiirtoa. Siinä on siis 2x10 nyt. Haluaisin hoitaa homman pelkällä eturatasjumpalla. Minkä kokoinen nw olisi hyvä? Edessä alunperin 34/44 rattaat.

maalinni
20.09.2020, 15.33
36 on paras.

Oikeasti se riippuu ihan polkijasta ja maastosta, mutta itse lähtisin tosta 36:sta.

Pexxi
20.09.2020, 15.50
Mulla on 28 ja se on oikea. Onko toi konepyörä?

BikeRider
20.09.2020, 15.59
Mulla on 28 ja se on oikea. Onko toi konepyörä?

Joo kyseessä on sähköpyörä ja siihen on speedbox asennettu kanssa. Siksi nuo välitykset mietityttääkin.

Pexxi
20.09.2020, 16.19
Ok, sitten ei varmaan toimi.

maalinni
20.09.2020, 17.50
Sit varmaan joku 38/40 ?

+€+
20.09.2020, 19.19
Taitaa olla vakiona 32/44. Helppo konversio kun otat vaan tuon isomman leivän pois ja tilalle lyhyemmät rataspultit. BCD 4x104 spideri noissa pitäisi olla.

32 on turhan pieni tuossa pyörässä (pienimpien 5 vaihteiden väli on aivan liian pieni) ja 34 tuntuu olevan aika sweet spotissa. Isompi laskee jo kadenssia turhan alas.

BikeRider
20.09.2020, 20.16
Taitaa olla vakiona 32/44. Helppo konversio kun otat vaan tuon isomman leivän pois ja tilalle lyhyemmät rataspultit. BCD 4x104 spideri noissa pitäisi olla.

32 on turhan pieni tuossa pyörässä (pienimpien 5 vaihteiden väli on aivan liian pieni) ja 34 tuntuu olevan aika sweet spotissa. Isompi laskee jo kadenssia turhan alas.

Sori, nyt menu jotenkin ihan ohi:D Eli siis ottaa isompi ratas kokonaan pois ja..? Ja totta, niin onki 32 vakiona, laitoin väärin alotukseen. Mutta siis ehotatko laittaa 34 eteen ykösrattaan paikalle?

Benny
20.09.2020, 22.14
34 edessä ja 11-34 takana. Nopeus ~100 kadenssilla on 40km/h hujakoilla. Tämä välitys on omassa luomu cx pyörässä ja toimii hyvin siinä ajossa missä sitä käytän.

Jos takapakkana on tuo 11-36, niin eturattaan koko riippuu millaisilla nopeuksilla ja missä meinaat koneella ajella. Niin kuin tuossa aiemmin mainittiin, niin 38/40T voisi olla hyvä kompromissi. Jos siitä on nopeuden rajoitin poistettu, niin tasasella pääsee lujaa ja sähkö avustaa sitten hankalammassa maastossa.

Veikkaisin, että tuolla 38T etulimpulla on sillä 100 kadenssilla nopeus jossain 50km/h paikkeilla, tai vähän ylikin.

BikeRider
20.09.2020, 23.03
34 edessä ja 11-34 takana. Nopeus ~100 kadenssilla on 40km/h hujakoilla. Tämä välitys on omassa luomu cx pyörässä ja toimii hyvin siinä ajossa missä sitä käytän.

Jos takapakkana on tuo 11-36, niin eturattaan koko riippuu millaisilla nopeuksilla ja missä meinaat koneella ajella. Niin kuin tuossa aiemmin mainittiin, niin 38/40T voisi olla hyvä kompromissi. Jos siitä on nopeuden rajoitin poistettu, niin tasasella pääsee lujaa ja sähkö avustaa sitten hankalammassa maastossa.

Veikkaisin, että tuolla 38T etulimpulla on sillä 100 kadenssilla nopeus jossain 50km/h paikkeilla, tai vähän ylikin.

Okei, kuulostaa järkevältä. Maastossa tulee ajettua tietysti, mutta siirtymät on pitkiäki välillä täällä. Tuo 38T vois olla varmaan hyvä kompromissi lähteä testaamaan. Ja se siis kiinni kakkosrattaan tilalle eli "spinnerin" (keskikappale johon molemmat eturattaat tulee eripuolille kiinni, en keksinyt parempaakaan nimeä) ulommalle puolelle? Ja kiitos hyvästä vastauksesta!

Benny
21.09.2020, 00.55
Maastoajoon luomupyörällä tuo 38 ja 11-36 on ainakin omille reisille liian jäykkä, sähköavusteisista ei ole omaa kokemusta.

Osta halvin sopiva eturatas alkuun jolla voit kokeilla välityksiä. Noissakin on isoja hintaeroja merkkien ja mallien välillä.

Netistä löytyy laskureitakin joilla voi verrata eri välityksiä mutta itse en ole niitä kokeillut, vaan testit on tehty metsässä ja maantiellä :)

+€+
21.09.2020, 01.01
En kyllä laittaisi tuohon peliin 38T tai isompaa eturieskaa. Maastossa ylämäessä kadenssi tippuu liian alas ja ketjut saattaa venähtää hetkessä pilalle.

Muutenkin tuontyyppisessä sähköpyörässä 35kph on aika maksimi järkevä vauhti. Ihan vaan siksi että jos ajat yhtään kovempaa niin 500Wh akku drainaa hetkessä tyhjiin kasvaneesta ilmanvastuksesta johtuen.

Ai mistäkö tiedän? Mulla on tuollainen pyörä itselläni tosin vähän paremmilla osilla. 34T eteen on jäänyt ja hyväksi todettu.

Spiderin ulkopuolella ainakin minulla on tuo 1x eturatas. Oikeastaan aika sama kun kummankaan ääripään takarattaita en käytä juurikaan. Ykkösvaihteella liikkeellelähtö ja kympillä ei juuri koskaan. Muutenkin sähköpyörän voimansiirtoa ei kannata edes verrata luomupyörän kanssa kun ovat aikalailla eri vehkeitä ja eri laji.

Edit. Ja tässä pyörässä käytän Aliexpressin kiinarattaita joista ei pahaa sanottavaa. Yhden suomirattaan hinnalla saan kasan tuolta NW rattaita. esim. hakusanalla "Deckas 104BCD Narrow Wide" löytyy.

Benny
21.09.2020, 01.18
En kyllä laittaisi tuohon peliin 38T tai isompaa eturieskaa. Maastossa ylämäessä kadenssi tippuu liian alas ja ketjut saattaa venähtää hetkessä pilalle.

Muutenkin tuontyyppisessä sähköpyörässä 35kph on aika maksimi järkevä vauhti. Ihan vaan siksi että jos ajat yhtään kovempaa niin 500Wh akku drainaa hetkessä tyhjiin kasvaneesta ilmanvastuksesta johtuen.

Ai mistäkö tiedän? Mulla on tuollainen pyörä itselläni tosin vähän paremmilla osilla. 34T eteen on jäänyt ja hyväksi todettu.

Spiderin ulkopuolella ainakin minulla on tuo 1x eturatas. Oikeastaan aika sama kun kummankaan ääripään takarattaita en käytä juurikaan. Ykkösvaihteella liikkeellelähtö ja kympillä ei juuri koskaan. Muutenkin sähköpyörän voimansiirtoa ei kannata edes verrata luomupyörän kanssa kun ovat aikalailla eri vehkeitä ja eri laji.

Edit. Ja tässä pyörässä käytän Aliexpressin kiinarattaita joista ei pahaa sanottavaa. Yhden suomirattaan hinnalla saan kasan tuolta NW rattaita. esim. hakusanalla "Deckas 104BCD Narrow Wide" löytyy.

Hyviä pointteja. Isot välitykset, suurilla tehoilla on kova rasitus voimansiirrolle.

BikeRider
21.09.2020, 12.46

Kiitos paljon, nyt tuli tämmöiselle amatöörillekin tarpeeksi selkeästi asiat:cool: Joo eipä sitä 40-50kmh nopeutta oo tullu ajettua ku testimielessä kokeiltua. 35kmh voisi olla sopiva nopeus eikä sitäkään aina tarvita. Pitänee tilata 34T ja katsoa miten ajot alkaa lähtemään sillä. Kiitos vielä!