Näytä tavallinen näkymä : 2x vs 1x konversio aputaulukko
Moi,
kaikkihan me kolutaan kaikki saitit läpi ja tehdään Exceli, kun suunnitellaan 2x -> 1x konversiota. Mikä etuleipä ja takapakka pitäisi olla, ikuinen ongelma.
Tein tällaisen aputaulukon kyseiseen vaivaan, ja ajattelin että siitä on ehkä hyötyä muillekin.
https://fundox.fi/bike-calculator/2x-vs-1x-bike-gear-conversion.html
maalinni
18.09.2020, 13.03
If it is worth doing, it is worth over doing
-Shane Patton
Mihin on unohtunut me 10,9,8 ja jopa 7-lehtistä pakkaa käyttävät? Nimim. parhaimmassa pyörässäni 9-pakka... :D
Sheldonin seuraajat pitävät teistä huolen:
https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html
Ritzelrechner-sivulla voi laatia oman kokoonpanonsa välityksille.
https://ritzelrechner.de/
Mihin on unohtunut me 10,9,8 ja jopa 7-lehtistä pakkaa käyttävät? Nimim. parhaimmassa pyörässäni 9-pakka... :D
Kun näin oma tarve edellä ton väsäsi, niin tuppaa olemaan omien pyöräspeksien mukainen. On vahvasti gravel-painotteinen, ei niinkään MTB, kuten varmaan huomasit. :D Mutta joo, jos jaksan edistää tuota niin ainakin 10-lehtiset pakat voisi lisätä, ne ovat kuitenkin yleisiä vielä.
Lisäsin sinne 12-lehtisiä pakkoja ja erottelin ne Shimanoon ja SRAMiin.
"
Ritzelrechner-sivulla voi laatia oman kokoonpanonsa välityksille.
https://ritzelrechner.de/
"
Tossa on kyllä loistava esimerkki overengineeringistä. Eihän tosta saa Erkkikään selvää. Mutta tarkkaan tarpeeseen varmaan hyvä!
Muutaman muuttanut 1x systeemeille mutta tuohon hommaan ei taulukkoa ole tarvinut kun tietää omat voimansa ja polkemistavan mutta kai näitä insinöörejä maailmaan mahtuu...
Toisaaltaan tuo Äijän linkkaama aivan toimiva systeemi, yksinkertainen kaunista.
Renkaan koko kanssa aika oleellinen, esim 26 vs 29 on jo eroa aika paljon.
Renkaan koko kanssa aika oleellinen, esim 26 vs 29 on jo eroa aika paljon.
Rengaskoko on oleellinen vain vauhdin laskemisessa, joka on toisarvoinen seikka. Pääasia muunnossa on välityssuhteet, joista näkee kumpaan suuntaan polkemistarve muuttuu.
nure on oikeassa siinä, ettei näihin konversioihin nyt kauheasti taulukoita tarvitse, paitsi ehkä sen ensimmäisen kerran kun sen tekee. Esim. maantie/gravel-puolen nyrkkisääntö "laita 42 eteen ja 11-32 taakse" on aika paikkansa pitävä, muunsi sitten mistä maantie-2x:stä tahansa. :)
uusitunnus
23.09.2020, 12.24
Rengaskoko on oleellinen vain vauhdin laskemisessa, joka on toisarvoinen seikka.
No vaikuttaahan rengaskokokin oleellisesti välityksen keveyteen/raskauteen. Sama välitys on kahdella eri rengaskoolla erilainen, esim 42-42 on 42 mm 650b-renkaalla kevyempi kuin 42 mm leveällä 700c-renkaalla. Vai mitä ajat takaa?
K.Kuronen
23.09.2020, 13.22
2x valinnoista puuttuvat GRX:t ja kustomit.
No vaikuttaahan rengaskokokin oleellisesti välityksen keveyteen/raskauteen. Sama välitys on kahdella eri rengaskoolla erilainen, esim 42-42 on 42 mm 650b-renkaalla kevyempi kuin 42 mm leveällä 700c-renkaalla. Vai mitä ajat takaa?
Ajan takaa sitä, että teet 2x -> 1x konversion aina samaan pyörään = renkaaseen, joten renkaan koko ei ole tässä tapauksessa muuttuja. Välitys on renkaan koosta riippumaton, viittaat "kevyemmällä" varmaan pienemmän renkaan tuomaan vauhtiin/etenemään, joka tietty polkiessa tuntuu. Minä taas viittaan kevyemmällä/raskaammalla välityksellä itse välityssuhdetta.
2x valinnoista puuttuvat GRX:t ja kustomit.
Hyvä huomio, lisään GRX:t! Kustomeja en lisää, sillä jos joku on jo päässyt niin pitkälle että säätänyt etuleipiä oman mielen mukaan, niin osannee vaihtaa 1x-setuppiin ihan iman tätä aputaulukkoa. ;)
Ritzelrechner-sivulla voi laatia oman kokoonpanonsa välityksille.
https://ritzelrechner.de/
Tää on kätevä kun vertailla täysin kustomoituna mitä haluaakin. Mut kiva toi taulukkokin, en mä sillä.
K.Kuronen
22.10.2020, 16.19
Omaan käyttööni hahmottelin, lähinnä huvikseni, tuollaista taulukkoa, jossa kadenssitieto on yhdeltä vanhalta 450 km pyöräilyltä uudempien puutteessa ja nopeustieto on menneeltä kesältä soraretkiltä:
https://live.staticflickr.com/65535/50515510093_33613ce94a_o.jpg
Lähtötiedoiksi asetin välityksiksi 42T ja 11-40, rengaskooksi 40x622. Näillä välityksillä eniten käytetty takaratas on 19 tai 21-piikkinen, joka on keskellä pakkaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.