PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän kahluusyvyys



Marsusram
17.09.2020, 15.35
Menneellä viikolla Kirkkojärvi oli tulvinut ja parisataa metriä pitkä väli ulkoilutietä oli keskiöön asti vettä.
Sähköpyöräilijä katsoi laidasta kuinka syvälle luomupyöräilijä joutui, mutta ei tullut perästä ainakaan sillä aikaa kun sukkia väänsin kuivaksi.

Askarruttamaan jäi kysymys:
Kuinka syvään veteen uskaltaa sähköpyörällä ajaa?

harald
17.09.2020, 15.53
Shimanon FAQ: "Can I ride an e-bike in the rain?
Yes, STEPS equipped e-bikes are water resistant. This means they can be ridden in the rain but note; they are not meant to be submerged under water."

Mr_W
17.09.2020, 15.55
Kaipa tämä on kiinni lähinnä moottorin (keskiö- tai napa) ja akkukontaktin vesisuojauksista ja kestävyydestä. Jos uskoo, että nämä kestävät, eikä esim. moottori tulvi täyteen vettä tai kestää sen ja kuivuu, niin mikäpä jottei kahluu veden läpikin onnistuisi. En tiedä valmistajien suojauksista ja ohjeistuksista, mutta hieman riskialttiilta toki tuntuu.

En ottaisi omalla vehkeelläni riskiä moottorin vahingoittumisesta. Boschilla on ollut veden pääsyä estämässä rasva ja suoja (Bearing Protection Ring (https://www.bike-discount.de/en/buy/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-drive-unit-5-bearing-rings-including-grease-570055)), joka tuskin pitää vettä aina täysin ulkona.

Akkukontaktien toimivuudesta veden alla en tiedä, jos siis vaikka akku menee kokonaan veden alle. Veden alla pyöräilystä vaikea sanoa, voi tulla kalliiksi...

marmar
17.09.2020, 17.17
Menneellä viikolla Kirkkojärvi oli tulvinut ja parisataa metriä pitkä väli ulkoilutietä oli keskiöön asti vettä.
Sähköpyöräilijä katsoi laidasta kuinka syvälle luomupyöräilijä joutui, mutta ei tullut perästä ainakaan sillä aikaa kun sukkia väänsin kuivaksi.

Askarruttamaan jäi kysymys:
Kuinka syvään veteen uskaltaa sähköpyörällä ajaa?

Itse olen lähtenyt siitä, että keskiön pohja ei uppoa veteen. Lyhyestä sukelluksesta ei ainakan ollut vahinkoa, kun keväällä yhdessä ojanylityksessä sukelsi aika syvälle.
Tuollaisella 200m matkalla hakisin kiertoreitin tai kantaisin fillarin, jos vesi ulottuu yli moottorin pohjan.

Potti5
17.09.2020, 17.21
Itse tuossa kahlasin viikko sitten Tolosjoen yli sähköpyörän kanssa ja siinä oli noin polveen pahimmillaan vettä. Moottori ei kuitenkaan missään vaiheessa päässyt kastumaan, koska pidin keulaa vähän koholla koko matkan. Paksurenkaisella ainakin pyörä tuntui melkein kelluvan vedessä ja takarengaskin meinasi lähteä välillä virran mukaan. Keulan pitäminenkin koholla oli todella kevyttä.

Nuokin suositukset on aika valmistaja kohtaisia. Spessun myyjä sanoi että niiden moottorit ei kestä vettä yhtään ja pesu ainoastaan kostealla liinalla. Maxxin myyjä sanoi että voit pestä vaikka painepesurilla, kunhan että liian läheltä pese noita herkkiä paikkoja. Molemmissa Brosen moottori, tosin spessussa aika paljon muokatumpi versio.

harald
17.09.2020, 17.34
En kyllä luottaisi sähköpyörään, jota ei saa pestä kuin kostealla rätillä. Etenkään maastossa tai sateella, eturengas heittää kyllä niin reippaasti vettä moottorin seutuville että se vastaa vähintään vesiletkua. Mutta ehkä spessuilla on sateessa ajaminenkin kiellettyä.

Fat Boy
17.09.2020, 17.36
Joo.. olen nähnyt spessun myyjän pesevän sähköpyörää huollossa painepesurilla, joten tuskin se erityisen arka on. Ei ehkä kannata yksittäisen myyjän puheista juuri piitata, sen on elämä opettanut.

Mutta, en lähtisi pidemmälle kahluulle niin, että moottori, etenkin lampien akseli on vedessä. Pikaisessa kastautumisessa tuskin käy mitään, mutta pidemmässä aika varmasti veden jäähdyttäessä moottoria ulkopuolelta, se vetää vedet laakereille keskiöakselilta. Jos moottorissa on hyvin toteutettu huohotus jonnekin ylemmäs, niin näin ei kävisi, mutta hieman epäilen.

ebike-harrastelija
18.09.2020, 00.08
Pesu- ja varmaan muissakin kodinkoneissa, jotka veden kanssa enempi tekemisissä, piirikortit on tehtaalla upotettu johonkin liimaan joten vesi ei pääse turmelemaan piirikorttia. Miksei siis myös sähköpyörissä? Tuskinpa näidenkään piirikortteja on suunniteltu ikuisesti korjattavaksi.

Enempi varmaan johdotusten liitoskohdat ottaa itseensä.

harald
18.09.2020, 00.34
Toimiihan se, mutta kuinka kauan sen jälkeen? Jos on vielä merivettä niin..

Autot jotka joutuvat tuollaiseen veteen lunastetaan ja yleensä romutetaan etteivät enää tule kakkoskilvillä kummittelemaan.

MRe
18.09.2020, 09.23
Muoks, kun ne viestit, joihin viittasin katosivat...

Mutta siis en lähtisi neljän tonnin sähkövehkeellä ajelemaan yli keskiön ulottuvaan veteen muuta kuin oman henkeni pelastamiseksi. Lopputulos voi olla ihan mitä vain eikä takuu tai vakuutus siinä vaiheessa auta. En usko, että yhdenkään sähköpyörän osalta valmistaja takaa sen toimivuutta veden alla.

laamanto
18.09.2020, 12.15
--En kyllä luottaisi sähköpyörään, jota ei saa pestä kuin kostealla rätillä.

Jaa-a, eiköhän nuo ole niitä suosituksia joilla vaan valmistajat välttävät niitä hankalia takuutapauksia. Jokaisen pyörän ohjekirjassakin on pitkä lista asioista joita tulee välttää jne. Monikohan niitä oikeasti noudattaa? Itse vedin viime talven Brosen moottorilla loskassa, kurassa ja rankkasateessa. Ja ihan letkulla olen sitä suihkutellut, en kuitenkaan painepesurilla. Toistaiseksi ainakin kaikki toimii.

K.Kuronen
18.09.2020, 12.35
Minkään pyörän, täysin sähköttömänkään, osittainenkaan upottaminen veteen ei ole mielestäni kannatettavaa: vettä ja erityisesti kuravettä löytyy paikoista, joissa sitä ei pitäisi olla.

Vähimmällä pääsee, kun nostaa pyörän olalle ja kahlaa yli.

ebike-harrastelija
18.09.2020, 13.15
Minkään pyörän, täysin sähköttömänkään, osittainenkaan upottaminen veteen ei ole mielestäni kannatettavaa: vettä ja erityisesti kuravettä löytyy paikoista, joissa sitä ei pitäisi olla.

Vähimmällä pääsee, kun nostaa pyörän olalle ja kahlaa yli.Mitä olen katsellut netistä sähkömoottorien, napa- ja keskiö, avaamista niin onhan niissä tiivisteet kuten auton moottoreissa venttiilikannan ja lohkon välissäkin. Eli ei sinne tiivisteen ollessa kunnossa vettä sitä kautta pääse helposti. Eri asia on sähköjohtojen läpivientikohdat ja poljinakseli (tjsp.), jonka tiiveys voi olla se heikoin lenkki. Keskimoottoreiden etu myös se, että ohjausäly on moottorin sisällä eikä erillisessä boxissa jossain runkoon kiinnitettynä - se olisi yksi vikaantuva kohde lisää, jos pyörä joutuu uimaan veden alla.

Kaikenlaiset johtimien liitokset on helppo puhdistaa ja kuivailla, mikäli eivät sitten ole jossain hankalissa paikoissa rungon sisällä.

Mutta itsekin samaa mieltä K. Kurosen kanssa, että ellei vesi tee vahinkoa sähköille niin sitten jossain muualla pyörän osissa. Olalle vie vaan. ;)

jullli
19.09.2020, 12.11
bafang ei kestänyt 20sekunnin upotusta vaan kuoli seuraavana päivänä. shimano ei moittinut kun tulvivaa tietä ajoin kävelyavustimella jalat ilmassa moottori upoksissa noin 30 sekunnin pätkän

ebike-harrastelija
19.09.2020, 13.02
bafang ei kestänyt 20sekunnin upotusta vaan kuoli seuraavana päivänä. shimano ei moittinut kun tulvivaa tietä ajoin kävelyavustimella jalat ilmassa moottori upoksissa noin 30 sekunnin pätkänOliko napa- vai keskiöbafangi? Ja tutkitko, mikä hajosi? Itsekin uittanut ajovirheen takia kertaalleen omaa napabafangiani merivedessä, tuskin minuuttia kauempaa kun alkukeväästä oli aika kylmää tuo vesi vielä...