Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Crescent Fashion Line 307 ja vaihteiston modernisointi



markusn
11.09.2020, 17.06
Moi!

Isomman pyöräruuvauksen aloittelijana haluaisin esittää sarjan tyhmiä kysymyksiä ennen kuin alan kuluttaa rahaa tyhmiin ratkaisuihin.

Toki monien mielestä koko projektini voi olla aika tyhmä, sillä minulla on aikansa "maantiepyörä", Crescentin Fashion Line vuodelta 82 työn alla. Se tosin on ollut kestävä ja siinä on mukavia muistoja, joten en ihan heti vaihda työmatkapyörääni moderniin, kevyeen. Kuitenkin, kuluvat osat ovat kuluvia osia ja sinänsä ei ole kovin suuri ihme, ettei tämän aikakauden pyörään löydy suoraa uusia osia. Ainakin seuraavat saattavat joutaa vaihtoon:

- Vaihdejärjestelmä on mallia Positron
- Keskiönä on kellofauber
- Takapakka on 5 lehtinen ja edessä on 2 vaihdetta.

Olen varautunut siihen, että takakiekko ja voimansiirto sekä takavaihtaja menevät varmasti vaihtoon tämän ikäluokan härvelillä. Ajatus olisi ostaa kammet, joissa on vain yksi vaihde ja takana olisi sitten joku moderni pakka, jossa on 10-12 vaihdetta. Kysymys kuitenkin kuuluu, onko tällaisen rungon kanssa tämä mahdollista? Onko takahaarukat nykyään eri levyisiä kuin tuolloin, eli mahtuuko 5-lehtiseni tilalle 10-12 lehtinen? Ja voiko fauberin tilalle vain vaihtaa jonkin nykyaikaisen keskiön, ja jos ei, onko keskiöille esimerkiksi jotain sovittimia - vai pitääkö minun vain pysyä kellofauberissa ja pyrkiä huoltamaan sitä mahdollisimman pitkään? Ja mitä takakiekkoa ostaessa tulisi huomioida.

Haluaisin kuitenkin tilanteesen, missä ei tarvitse nuuskia joka kellaria, jos joku triviaali osa hajoaa :D Ymmärrän myös, että voisi olla fiksumpaa ostaa uusi, mutta minulla on sellainen vika, että olen insinööri ja tykkään hinkuttaa mekaanisia härveleitä.

rymy
11.09.2020, 21.53
Muutama ajatus ja kommentti: Ensinäkin ei ole mitään "kellofauberia". Ilmeisesti tarkoitat ns. kellokeskiötä eli ns. neliskanttiakseli-keskiötä. Tänäkin päivänä varmaan 90% myytävistä polkupyöristä on varustettu tälläisellä keskiötyypillä, eli ei se niin vanhanaikainen ole.

Kaikenkaikiaan asettaisin hyvinkin kyseenalaiseksi liiallisen modersoimisen. Jos haluat "moderdin" pyörän niin osta uusi koko pyörä.
Pidä se aikansa pyörä sen ajan pyöränä.

Pienellä metsästyksellä näitä vintage-osia löytyy ihan hyvin. Esim. 5-lehtisiä rataspakkoja saa ihan uusia lähes jokaisesta pyöräkaupasta.

Lisäystä: Googletin kyseisen fillarimallin ja huomasin siinä olevan todellakin runkon olevan keskiökohdaltaan "fauber" kokoa. Joo, saa siihen adapterin, jolla saat siihen ns. BSA-keskiöstandardilla olevan keskiölaakerin. Tosin taitaa siihen keskiölaakerin akseliin sopia ihan normaalit fauber-keskiön laakeriosat. Ja niitähän saa vielä ihan hyvin.

Olli L
12.09.2020, 09.57
Tuolla on juttua vanhan teräsrungon levittämisestä: https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html

Tuon mukaan 5-vaihteinen takanapa on 120 mm leveä, eli poikkeaa nykyisistä 130 tai 135 millisistä selvästi.

nure
13.09.2020, 09.50
Ja tulee todella kallis projekti alkuperäiseen suhteutettuna...