Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Foorumin ylläpidon linjanvedot ym.



ebike-harrastelija
08.09.2020, 19.13
Toisaalta sitten tälle puolelle...

@Jukka Helminen
QUOTE=Jukka Helminen;3012894]Kannattaa kokeilla. Kunhan ei lähde juttu sille linjalle, kuin täältä jo poistettu aihe.
Eräs häirikkö jo kokeilee rajoja uudella nimimerkillä taas täällä!!!
Ja nyt paluu tämän ketjun alkuperäiseen aiheeseen. Piste.[/QUOTE]

Tuntuu varmaam turhalta jankkaamiselta, mutta selvät ohjeet ja säännöt olisi kuten todettua hyvä olla. Ylläpidon / moderaattoreiden nyt tuskin kannattaa menettää malttiaan...

Jos nyt kuitenkin ylläpito suo sananvapauden siinä määrin, että tehokkaammistakin sähköpyöristä saa täällä jutella niin voisiko ylläpito lukitsemisen sijaan siirtää sen Frey-viestiketjun esim. tänne? Teillä lienee voima ja työkalut se toimenpide kuitenkin tehdä.

MRe
08.09.2020, 20.21
Noin yleisesti ottaen kun tämä ei ole mikään viranomaispalvelu, vaan kaikille auki oleva ilmainen keskustelufoorumi, niin omistaja/ylläpitäjä/lystin maksaja voi koko lailla päättää mitä ja mistä kirjoitellaan. Samoin sen, mitä sääntöjä kulloinkin noudatetaan.

Weppihotellin vbulletin- tai vastaavalla softalla saa halvimmillaan parilla kympillä kuussa. Voi perustaa oman foorumin vaikka napanöyhtän kerääjille ja rakentaa sinne sellaiset säännöt kuin haluaa. Niin kauan kun mennään Suomen lain mukaan, ei siihen sitten ole kenelläkään nokan koputtamista.

paaton
08.09.2020, 20.34
Fillarifoorumi on vähän naimisissa lehden kanssa. Ei siis ole oikein hyvää mainosta pyöräilylle, eikä lehdelle, jos jutellaan täysin laittomista laitteista.

ebike-harrastelija
08.09.2020, 20.38
Fillarifoorumi on vähän naimisissa lehden kanssa. Ei siis ole oikein hyvää mainosta pyöräilylle, eikä lehdelle, jos jutellaan täysin laittomista laitteista.Missä kohden täällä on juteltu täysin laittomista laitteista? Vrt. L1e-B. Toki nuo kaikki rajoitinten poistajat menee laittomuuksien tontille...

Nickname
08.09.2020, 20.50
Ihan hyvä linja foorumilla on jos laittomista pyöristä olevat aiheet lukitaan.


Voi perustaa oman foorumin vaikka napanöyhtän kerääjille ja rakentaa sinne sellaiset säännöt kuin haluaa.
Niin kuin yhdessä tekno jumputus kipaleessa kerrotaan " rule your life and be the moderator".

ebike-harrastelija
08.09.2020, 20.55
Ihan hyvä linja foorumilla on jos laittomista pyöristä olevat aiheet lukitaan.

Niin, edelleen kysyn mikä pyörä on ollut laiton?

MRe
08.09.2020, 21.03
^En tiedä, mutta jos foorumi on Fillari-lehden ylläpitämä ja kun "fillari" on synonyymi polkupyörälle, niin pitäydytään polkupyörissä.

ebike-harrastelija
08.09.2020, 21.15
^En tiedä, mutta jos foorumi on Fillari-lehden ylläpitämä ja kun "fillari" on synonyymi polkupyörälle, niin pitäydytään polkupyörissä.No eikös JukkaH juuri näin linjannut?...

MRe
08.09.2020, 21.34
^Kyllä. Siksipä ihmettelen että mitä tässä ihmetellään...

JukkaH linjasi, että "Sähköpyörät"-osiossa keskustellaan L1e-A -luokan ajoneuvoista:
- 250W / 25 km/h avustaa vain poljettaessa --> sähköavusteinen polkupyörä
- max 1kW, max 25 km/h voi avustaa myös vaikkei poljeta --> moottorilla varustettu polkupyörä *)

Muut on sitten mopoja tai moottoripyöriä.

*) missähän on määritelty että tämänkin pitää olla poljettavissa?

Ja mielenkiintoinen detalji: alunperin tahtotila oli, että L1e-a olisi pitänyt sisällään vain nuo ensinmainitut sähköavusteiset polkupyörät, mutta UK:n vaatimuksesta myös moottorilla varustetut polkupyörät otettiin luokkaan mukaan, koska niitä oli UK:ssa jo valtaosa. Ja nyt sitten brexit. No, ehkä moottorilla varustetuille polkupyörille annetaan nyt kenkää Boriksen mukana.
lähde (https://www.bike-eu.com/laws-regulations/nieuws/2016/07/european-commission-confirmed-categorization-speed-e-bikes-10126788?_ga=2.1473969.1470083302.1599585563-1193143191.1599585563)

ebike-harrastelija
08.09.2020, 21.35
Huomsitko väitteet laittomista pyöristä ja tiedusteluni, missä niitä nyt on ollut? Huoh...

MRe
08.09.2020, 21.40
No, molemmat tiedämme, mihin siinä viitattiin. Turha hurskastella muuta. Jos kirjoiteltiin jostain viiden-kuuden kilowatin vehkeistä, niin turha siellä on hymistellä että rajataan softalla. Varsinkin kun yksi mestari muistaakseni on postaillut juutuupiin jotain 50-70km/h videoita.

Tyhmä saa olla, mutta tyhmää ei kannata näytellä.

ebike-harrastelija
08.09.2020, 21.48
En nyt ymmärrä mitä oikein yrität selittää? En oikeasti ole mikään ajatustenlukija yli nettiyhteyksien, siksi kysyin - tuskin sinäkään. Jos väittää että joku asia on laiton, niin varmaan on hyvä myös perustella väite vaikka ihan vaan esimerkillä, eikö? Muutenhan tällaiset puheet on vähän kuin Kummelin tonnin seteli -sketsistä...

MRe
08.09.2020, 22.17
Koko tämä juttuhan lähti liikkeelle sieltä Bafang Ultra-ketjusta. Siellä ei muistaakseni juurikaan puhuttu L1e-A vehkeistä.

ebike-harrastelija
08.09.2020, 22.33
En edelleenkään ymmärrä ajatustesi juoksua hyvä @MRe... Tiedustelin missä ne laittomat pyörät oikein lymyävät. Ymmärrätkö? Siis ihan tässä yhdessä ja samassa viestiketjussa mainitut. Mihin nyt kirjoitan.

Dude
09.09.2020, 10.28
Onhan se nyt ihan selvä, että joku Bafang Ultralla varustettu laite, joka menee 50-60km/h nappikaasulla ei ole laillinen suomessa missään olosuhteissa. Ja aivan turha verrata tollaista laitetta johonkin 250w sähkäriin, josta on rajoitin poistettu.


Nyt vähän valoja päälle.

F. Kotlerburg
09.09.2020, 10.33
Ihmetyttää kyllä, että selviä bannin kierto alttereita ei bannata.

Sekin kyllä ihmetyttää, että viritysbokseista keskustelu on sallitu, jos noista sähkömopoista keskustelu ei ole.

paaton
09.09.2020, 10.36
Jep. Kannataisi vähän funtsia käytöstä. Mikä on oikein ja mikä ei. Kohtahan ylläpidolla ei jää muita vaihtoehtoja kuin poistaa koko e-bike alue.

ebike-harrastelija
09.09.2020, 10.38
Laita nyt vaan Dude sinä itse ne valosi päälle...

L1e-B ei ole mikään laiton ajoneuvoluokka Suomessa:
"L1e-B-luokan mopo (rakenteellinen nopeus enintään 25 km/h): ei ajokorttivaatimusta; ikäraja 15 vuotta.
L1e-B-luokan polkupyörä (nopeus yli 25 km/h, mutta alle 45 km/h): mopokortti tai ilman mopokorttia henkilö, joka on ennen 1.1.2000 täyttänyt 15 vuotta."

Täällä huudetaan että laittomia vehkeitä menkää pois. Mutta kun ei ne ole.

On täysin eri asia sitten, jos ko. kulkineen käyttäjä ei ole huolehtinut rekisteröinnistä ym. lakisääteisistä velvoitteista. Käyttäjän omat laiminlyönnit ei tee itse laitteesta automaattisesti laitonta.

Tämä siksi, kun alettiin huutelemaan minkälaisista pyöristä täällä saa keskustella ja mistä ei. Taitaa se ajoneuvon omistaja itse tehdä niistä laittomia omilla toimillaan, mutta tällaiset henkilöt voi sitten olla kirjoittelematta tänne.

paaton
09.09.2020, 10.41
Blaablaa blaa :) li-e6. 2.3kw ja 60km/h autojen ohi keulien. Tää on laillinen, älä mulle ala tai käyn päälle.

ebike-harrastelija
09.09.2020, 10.51
Blaablaa blaa :) li-e6. 2.3kw ja 60km/h autojen ohi keulien. Tää on laillinen, älä mulle ala tai käyn päälle.Niin, kuski törttöilee => ajoneuvo siis laiton. Mielenkiintoinen logiikka teillä huutelijoilla.

Ralii
09.09.2020, 10.57
Niin.

Bafang Ultrasta, BBSHD:sta tai muistakaan potentiaalisesti laittomista moottoreista keskustelua ei mun mielestä kannattaisi kieltää vain siksi että niistä saa laittomia. Sama onnistuu lähes kaikista muistakin pyöristä poistamalla rajoitin.

Mutta jos laudalla on aihe, jossa keskustellaan Ultralla 60kmh ajamisesta, niin en näe mitään syytä olla sulkematta sitä.

uusitunnus
09.09.2020, 11.02
Niin, kuski törttöilee => ajoneuvo siis laiton. Mielenkiintoinen logiikka teillä huutelijoilla.
No jos kyseinen pyörä kulkee peukalokaasulla vaikka neljääkin kymppiä, niin pyörän pitää olla katsastettu, rekisteröity, vakuutettu ja verot maksettu. Jos näin ei ole, on pyörä laiton tieliikennekäytössä. Tietty omilla maillaan saa rällätä miten tykkää, mutta silloin ei pitäisi pystyä ohittelemaankaan ketään.

ebike-harrastelija
09.09.2020, 11.02
Mutta jos laudalla on aihe, jossa keskustellaan Ultralla 60kmh ajamisesta, niin en näe mitään syytä olla sulkematta sitä.

Edelleen, jos keskustelu on ylläpidon osoittamalla oikealla paikalla ja itse ajoneuvo muuten täyttää lain pykälät kuskin ohella, miksi tuo nopeus olisi seikka jonka vuoksi ei ko. laitteesta saa keskustella? Meneehän maantiepyöräilijätkin reilusti suurempaa nopeutta luomuna, todistetusti.

Sen sijaan että sekaan mahtuu joku satunnainen käyttäjä, joka tunaroi liikenteessä ja kirjoittelee niistä tänne, niin hänet voinee kyllä laittaa jäähylle.

Toki ylläpito tekee viime kädessä lopullisen linjauksen, luonnollisesti.

ebike-harrastelija
09.09.2020, 11.03
No jos kyseinen pyörä kulkee peukalokaasulla vaikka neljääkin kymppiä, niin pyörän pitää olla katsastettu, rekisteröity, vakuutettu ja verot maksettu. Jos näin ei ole, on pyörä laiton tieliikennekäytössä. Tietty omilla maillaan saa rällätä miten tykkää, mutta silloin ei pitäisi pystyä ohittelemaankaan ketään.Sitä tuossa aiemmin jo yritin kertoakin.

harald
09.09.2020, 11.03
Niin.

Bafang Ultrasta, BBSHD:sta tai muistakaan potentiaalisesti laittomista moottoreista keskustelua ei mun mielestä kannattaisi kieltää vain siksi että niistä saa laittomia. Sama onnistuu lähes kaikista muistakin pyöristä poistamalla rajoitin.

Mutta jos laudalla on aihe, jossa keskustellaan Ultralla 60kmh ajamisesta, niin en näe mitään syytä olla sulkematta sitä.

Samaa mieltä. Kaikkien näiden ja muitten sähköavusteisten pyörien haukkuminen on muodostanut jo aika koomiset piirteet.

paaton
09.09.2020, 11.04
Kukaan ei noita bafangeja tilaa ajaakseen sillä 25km/h. Tuskinpa kukaan noita edes rekisteröi.

Kannattaa jatkaa vaan ja katsoa häviääkö koko e-bike aluea, vai jääkö pelkästään 250w.

harald
09.09.2020, 11.04
No jos kyseinen pyörä kulkee peukalokaasulla vaikka neljääkin kymppiä, niin pyörän pitää olla katsastettu, rekisteröity, vakuutettu ja verot maksettu. Jos näin ei ole, on pyörä laiton tieliikennekäytössä. Tietty omilla maillaan saa rällätä miten tykkää, mutta silloin ei pitäisi pystyä ohittelemaankaan ketään.
Tuolla logiikalla henkilöauto on laiton laite.

paaton
09.09.2020, 11.07
Mä siis itse olen siitä ihmeellinen maantiekuski, että haluaisin oikeasti koettaa ja ajaa laadukkaalla täysjousto e-bikella. Näitä kilowattien kiinanihmeitä keskuspuistossa en vaan ymmärrä.

uusitunnus
09.09.2020, 11.09
Edelleen, jos keskustelu on ylläpidon osoittamalla oikealla paikalla ja itse ajoneuvo muuten täyttää lain pykälät kuskin ohella, miksi tuo nopeus olisi seikka jonka vuoksi ei ko. laitteesta saa keskustella? Meneehän maantiepyöräilijätkin reilusti suurempaa nopeutta luomuna, todistetusti.

Ei sähköpyörä voi täyttää lain pykäliä, jos se kulkee kuuttakymppiä. Lain mukaan tuota vauhtia kulkevat kaksipyöräiset ovat moottoripyöriä, vaikka olisikin polkupyörän kammilla varustettu. Moottoripyörissä pitää ollla tyyppihyväksytty runko sekä katsastukset, verot jne. hoidettuna. Itse en usko, että kuuttakymppiä kulkevaa laitetta ei saa polkupyörän jarruilla varustettuna katsastettua. Ei ole olemassa tilannetta, jossa sähköpolkupyörällä voisi laillisesti ajaa tieliikenteessä kuuttakymppiä.

Dude
09.09.2020, 11.09
En ole asiaan tarkemmin perehtynyt, mutta missä tapauksissa Bafang Ultra on laillinen polkupyörä Suomessa?
Eli saako sen luokkaan L1e-A? Ymmärtääkseni tossa motissa on se joku 2kW tehoa?
Jos sen elektronisesti rajoittaa, niin ei kai se riitä? L1e-B max teho on 1000W.

Sit taas kaikki yli 25km/h kulkevat L1e-B vehkeet on rekisteröitävä mopoiksi (max 45km/h), eli ne eivät oikein pyöriksi taivu. Bafang Ultra lienee tässä luokassa?

https://larunpyora.com/teholuokat/
Sähkömopo & 45km/h avustavat sähköpyörät (ajokortti L1e-B, teho 250W-4kW)Sähkömopo tai oikeammin sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä. Mopon sähkömoottorin teho on yli 1000 kW, mutta enintään 4 kW ja nopeus enintään 45km/h. Mopo vaatii ajokortin, se on rekisteröitävä ja sille on otettava pakollinen liikennevakuutus. Vapaaehtoinen kaskovakuutus on suositeltava!
Moottoriajoneuvona mopon paikka on ajoradalla, ellei pyörätiellä/kevyenliikenteenväylällä ole sallittu mopille -liikennemerkkiä. Ajajalla tulee olla vähintään mopoajokortti. Mopolla ei saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa. Mopoa koskevat rattijuopumussäännökset.

Noilla siis ei ole asiaa maastoon, jossa täälläkin jotkut nimimerkit kehuvat ajavansa.

F. Kotlerburg
09.09.2020, 11.11
Ei ole olemassa tilannetta, jossa sähköpolkupyörällä voisi laillisesti ajaa tieliikenteessä kuuttakymppiä.
On toki. Se on ihan sama tilanne kuin missä tavallisella polkupyörällä voi ajaa liikenteessä laillisesti kuuttakymppiä eli täysin kuljettajan omin voimin ja min. 60km/h nopeusrajoitus.

uusitunnus
09.09.2020, 11.13
Tietty noista vehkeistä voi keskustella ja puhua, mutta lain mukaanhan nuo ovat mopoja tai moottoripyöriä, joten eivät mielestäni kuulu polkupyöräpalstalle. Ja se on nimenomaan se vauhti, joka tämän määrää.

Joka tapauksessa kaikkihan tiedämme, että saivartelua koko keskustelu on. Saivartelua siinä mielessä, että on naurettavaa olettaa jokaisen asiasta keskustelevan omistavan tiloja tai maita, joissa voisi kyseisillä vehkeillä rällätä. Vähän sama kuin keskustelut elokuvien ja pelien kopiosuojauksien kierrosta ja "varmuuskopioitujen" pleikkaripelien pelaamisesta. Ohjeet ja keskustelut olivat kaikki näille "varmuuskopioille" vaikka oikeastihan jokainen tiesi, että piraattipelejä ja -elokuvia varten ne ohjeet ja keskustelupalstat on tehty.

ebike-harrastelija
09.09.2020, 11.15
Kukaan ei noita bafangeja tilaa ajaakseen sillä 25km/h. Tuskinpa kukaan noita edes rekisteröi.

Kannattaa jatkaa vaan ja katsoa häviääkö koko e-bike aluea, vai jääkö pelkästään 250w.Olet väärässä. Bafangin moottoreita, jotka yli 250W, on useamman valmistajan tavarapyörissä. Koska niissä tarvitaan nimenomaan tehoa ja vääntöä. Rakenteleepa tuollaisia jotkut itsekin.

Toistan taas, mutta tykkään omasta 750W Bafangilla varustetusta moottorista juuri siksi että se antaa tuntuvasti enemmän "potkua" ylämäissä. Se on ihan kiva juttu, kun kantaa sivulaukuissa täysiä kauppakasseja. Lisäksi pyörän korkea paino ei niin haittaa. Ja liikennevakuutus on luokkaa 9 eur/kk tuolle, sama summa mulla menee esim. Spotifyihin joten ei juuri haittaa taloutta. Hyvä commuting-pyörä, jolla ei jää mutaankaan jumiin kun potkua löytyy - tulee kyllä ennemmin omat ajotaidot vastaan. ;)

uusitunnus
09.09.2020, 11.15
On toki. Se on ihan sama tilanne kuin missä tavallisella polkupyörällä voi ajaa liikenteessä laillisesti kuuttakymppiä eli täysin kuljettajan omin voimin ja min. 60km/h nopeusrajoitus.

No miten saat tuollaisen yli 25 km/h kulkevan sähköpyörän rekisteröityä mopoksi tai moottoripyöräksi? Tarttis olla mopoksi tai moottoripyöräksi tyyppihyväksytty runko, jota polkupyörissä ei ole.

Fuuga
09.09.2020, 11.16
On toki. Se on ihan sama tilanne kuin missä tavallisella polkupyörällä voi ajaa liikenteessä laillisesti kuuttakymppiä eli täysin kuljettajan omin voimin ja min. 60km/h nopeusrajoitus.

Ja tämäkin saivartelu piti tänne tuoda, vaikka konteksti on hyvin selvä.

ebike-harrastelija
09.09.2020, 11.18
Voi elämä... Mä en oikeasti pysty enää vastailemaan näihin teidän vastarannan kiiskien logiikan tieltä suistumisiin. [emoji2] Vauhti määrittelee, sähkömopoista einsaa keskustella täällä, mitä vielä.

Onnea ja menestystä teille huutelijoille [emoji6]

F. Kotlerburg
09.09.2020, 11.19
Ja tämäkin saivartelu piti tänne tuoda, vaikka konteksti on hyvin selvä.
Harmittaa kun et itse ehtinyt?

uusitunnus
09.09.2020, 11.19
Vai olenko nyt ymmärtänyt keskustelun väärin? Luulin, että täällä kritisoidaan noita Bossmanaatinkin käyttämiä tehopakkauksia ja muita viritettyjä vehkeitä, joilla pääsee polkematta jopa satasta. Jos sähkövehje on asianmukaisesti rekisteröity tieliikennekelpoiseksi, niin en näe ongelmaa. Tai vaikka olisi rekisteröity laillisesti mopoksikin, mutta silloinhan oikea keskustelupalsta olisi motot.net eikä fillarifoorumi.

Dude
09.09.2020, 11.23
Vai olenko nyt ymmärtänyt keskustelun väärin? Luulin, että täällä kritisoidaan noita Bossmanaatinkin käyttämiä tehopakkauksia ja muita viritettyjä vehkeitä, joilla pääsee polkematta jopa satasta. Jos sähkövehje on asianmukaisesti rekisteröity tieliikennekelpoiseksi, niin en näe ongelmaa. Tai vaikka olisi rekisteröity laillisesti mopoksikin, mutta silloinhan oikea keskustelupalsta olisi motot.net eikä fillarifoorumi.
Juuri näin. En tiedä mikä asiassa on niin vaikeaa ymmärtää?

F. Kotlerburg
09.09.2020, 11.25
No miten saat tuollaisen yli 25 km/h kulkevan sähköpyörän rekisteröityä mopoksi tai moottoripyöräksi? Tarttis olla mopoksi tai moottoripyöräksi tyyppihyväksytty runko, jota polkupyörissä ei ole.
Niin mutta sitten se ei olekaan sähköpyörä vaan sähkömopo.

Itseä tässä asiassa vituttaa suunnattomasti se, että on olemassa kusipäitä, joilla on omasta mielestään oikeus paskoa paikkoja, koska asiasta ei jää kiinni. Onneksi noita on vähän, mutta yleistyessään vaikuttaa yleisiin asenteisiin maastopyöräilyä kohtaan. Ei se satunnainen kulkija tuolla maastossa ymmärrä, että turvetta pöllyttävä polkupyörän näköinen laite ei ole polkupyörä vaan piittaamattoman kusipään laittomasti ajama sähkömopo.

Tuon Bafang hermannin väkivallalla uhkailu ja hekumointi on kyllä itsessään ikibannin paikka. En tajua miksi altteria ei ole bannattu.

ebike-harrastelija
09.09.2020, 11.25
Juuri näin. En tiedä mikä asiassa on niin vaikeaa ymmärtää?Ylläpidon mukaan täällä voi keskustella kaikesta "maan ja taivaan" välillä, kunhan se on oikealla alueella foorumilla. Eikö?

Fuuga
09.09.2020, 11.26
Harmittaa kun et itse ehtinyt?

No, sen verran mullakin on kuitenkin itsekritiikkiä, ettei olisi tullut mieleenkään.

uusitunnus
09.09.2020, 11.27
Ylläpidon mukaan täällä voi keskustella kaikesta "maan ja taivaan" välillä, kunhan se on oikealla alueella foorumilla. Eikö?
Onko palstalla oma alue moottoripyörille?

F. Kotlerburg
09.09.2020, 11.28
Onko palstalla oma alue moottoripyörille?
Moottoripyöristä on tähän asti keskusteltu tuolla alimmassa roskalaarissa.

Puppe81
09.09.2020, 12.12
Eli tämän "keskustelun" perusidea: Kielletään kaikki sähköpyörät ja poistetaan niiden keskustelut, koska kaikilla sähköpyörillä voi rikkoa lakia (speedbox, USA alueen valinta, nopeusrajoittimen poisto) ja niistä keskusteleminen loukkaa "luomu"pyöräilijöitä.

Ja kyllä, itse ajan aivan laillisella 750W L1e-A laitteella, jossa on myös liikennevakuutus.

paaton
09.09.2020, 12.27
Eli tämän "keskustelun" perusidea: Kielletään kaikki sähköpyörät ja poistetaan niiden keskustelut, koska kaikilla sähköpyörillä voi rikkoa lakia (speedbox, USA alueen valinta, nopeusrajoittimen poisto) ja niistä keskusteleminen loukkaa "luomu"pyöräilijöitä.

Ja kyllä, itse ajan aivan laillisella 750W L1e-A laitteella, jossa on myös liikennevakuutus.

Noin siinä voi käydä. Sama voi käydä myös oikeassa elämässä. En ihmettelisi ollenkaan, jos maastopyöräily kiellettäisiin keskuspuistossa kokonaan. Sähköllä tai ilman.

opadude
09.09.2020, 12.29
Eli tämän "keskustelun" perusidea: Kielletään kaikki sähköpyörät ja poistetaan niiden keskustelut, koska kaikilla sähköpyörillä voi rikkoa lakia (speedbox, USA alueen valinta, nopeusrajoittimen poisto) ja niistä keskusteleminen loukkaa "luomu"pyöräilijöitä.

Keskustelun perusidea on että jos ja kun tiedät rikkovasi lakia, älä kirjoita siitä tänne vaikka saisit sen vaikkapa valehtelemalla vaikuttamaan lailliselta.

MRe
09.09.2020, 13.26
L1e-B ei ole mikään laiton ajoneuvoluokka Suomessa:
"L1e-B-luokan mopo (rakenteellinen nopeus enintään 25 km/h): ei ajokorttivaatimusta; ikäraja 15 vuotta.
L1e-B-luokan polkupyörä (nopeus yli 25 km/h, mutta alle 45 km/h): mopokortti tai ilman mopokorttia henkilö, joka on ennen 1.1.2000 täyttänyt 15 vuotta."

Noi täytyy luokittaa mopoksi. Kukaan Bafangin ostaja ei tuota luokitusta omalle kiinanritsalleen hae eikä varmasti saisikaan.

MRe
09.09.2020, 13.30
Tuolla logiikalla henkilöauto on laiton laite.
No mikäs henkilöautosta laittoman tekee?

Nyt ei kyllä logiikat aukene. Sähköpyöräosiossa on nyt selkeät säännöt, mistä siellä voidaan keskustella. Jos tuntuu jotenkin vaikealta, niin perustaa sen oman foorumin, johon voi sitten kerätä kaikki bafang-kuskit kokemuksia vaihtamaan.

Jos taas haluaa keskustella L1e-A -luokan vehkeistä, vaikka sitten bafangeista, on sähköpyörät-alue oikea paikka.

Mikä tästä nyt tekee niin vaikean? Sekö, että fillarifoorumilla ei saa keskustella mopoista? Oikeesti?

MRe
09.09.2020, 13.40
Eli tämän "keskustelun" perusidea: Kielletään kaikki sähköpyörät ja poistetaan niiden keskustelut, koska kaikilla sähköpyörillä voi rikkoa lakia (speedbox, USA alueen valinta, nopeusrajoittimen poisto) ja niistä keskusteleminen loukkaa "luomu"pyöräilijöitä.
Missä kohden noin on todettu? Voihan luomupyörälläkin rikkoa lakia ja tänne kirjoittavista suurin osa syyllistyy moiseen silloin tällöin. Milloin ajetaan punaisia päin, milloin ylinopeutta, milloin mitäkin.

Sähköpyörät-osiossa on tarkoitus keskustella L1e-A -luokan ajoneuvoista, ei muista. Ja laskisin nyt myös nuo viritysohjeet siihen kiellettyjen laariin.


Ja kyllä, itse ajan aivan laillisella 750W L1e-A laitteella, jossa on myös liikennevakuutus.
No, mikä sitten on ongelma?

Hower
09.09.2020, 13.47
Ja tämäkin saivartelu piti tänne tuoda, vaikka konteksti on hyvin selvä.

Tuskailet sitä, että joku saivartelee.

Miten laitetaan "huutonauru"-hymiö?

Travelkicking
09.09.2020, 14.09
Sähköpyörät-osiossa on tarkoitus keskustella L1e-A -luokan ajoneuvoista, ei muista.


Pakana vieköön, kaikki Stromerit ovat L1e-B-luokan ajoneuvoja. Huh, olen käyttänyt pari puheenvuoroa ko. merkistä.
Toisaalta liikennevakuutuksesta ja minikaskosta on vain hyötyä.

ebike-harrastelija
09.09.2020, 14.35
Noi täytyy luokittaa mopoksi. Kukaan Bafangin ostaja ei tuota luokitusta omalle kiinanritsalleen hae eikä varmasti saisikaan.Lopettaisit sinäkin jo tämän lapsellisen jankkaamisesi... Aikuinen mies...

_ava_
09.09.2020, 14.50
Viestien määrän perusteella herra M.. *kröhöm* käytännössä asuu tällä foorumilla. Vetäkäämme asiasta kukin omat johtopäätökset...Tällaiset wannabepyöräilijät, jokapaikan besserwisserit herra M:t saa näppärästi hylkylistalle häiriköimästä. Paska foorumisofta vaan vuotaa ikävästi heistä laitetut lainaukset näkyville.

MRe
09.09.2020, 14.57
Viestien määrän perusteella herra M.. *kröhöm* käytännössä asuu tällä foorumilla. Vetäkäämme asiasta kukin omat johtopäätökset...
No, mä en kuitenkaan keksi uutta niciä jos vanha menee banniin. Siitäkin voi vetää jotkut johtopäätökset, jos jaksaa. Lisäksi jos katsoo, että olet eilen "liittynyt" foorumille ja nyt jo kymmenes viesti menossa, niin hyvin se pyörii sullakin tuo laskuri. Ehkä jopa nopeammin kuin mulla.

_ava_
09.09.2020, 15.07
Kiitos neuvosta! Foorumi on vähän kuin kortteliräkälä. Itse kun yrittää nauttia kohtuudella niin aina alkaa joku pulikeisari avautumaan. Pilaa fiiliksen...Ole hyvä vaan, ilo oli auttaa. Lienee tuollaiset herrat tosielämässäkin tosi rasittavia.

MRe
09.09.2020, 15.07
Tällaiset wannabepyöräilijät,
Noin mielenkiinnosta: paljonko pitää vuodessa ajaa, että ei ole enää wannabepyöräilijä? Tai montako pyörää pitää omistaa? Vai riittääkö, että ajaa kuuttakymppiä bafangilla ja laittaa videon juutuupiin?

paaton
09.09.2020, 15.07
Eikai sitä ajatusmallia voi millään muuttaa. Hyvä wenqsui on ajaa bafangilla vapaasti keskuspuistossa. Tuo laillisuus keskustelu on ihan turhaa ja sen kyllä tietää jokainen. Ei välttämättä mene kauaa, kun mopo lähtee useammilla lapasista ja iltapulun luoma paine saa päättäjät toimimaan.

Dude
09.09.2020, 15.15
Eipä henkilökohtaisuuksiin meneminenkään ole järkevää. Se ei kuuluu hyviin keskustelutapoihin.

Keskustelijoiden henkilökohtaiset piirteet eivät liity aiheeseen mitenkään. Niihin viittaava osoittaa jotain itsestään, kun ei pysty muuten mitään argumentoimaan.

paaton
09.09.2020, 15.19
Hyvin mahdollista. Sen jälkeen haetaan Trumpilta inspiraatiota ja aidataan koko Keskuspuisto piikkilanka-aidalla. Niin kauan kuin aidassa on yksikin aukko, niin ajeluni jatkuu kuin ennenkin.

Jep. Tuon kyllä uskon. Keski-euroopassa ja jenkeissähän ei ole mitään jokamiehenoiukeutta. Eikä ole bafangmiesten jälkeen kohta enää suomessakaan. Rapa kaarelle vaan.

paaton
09.09.2020, 15.28
Oikeasti en tajua, miksi sähköpyöräkuskit vielä puolustelevat näitä kilowattien bafangeja? Kuraveden mukana menee lopulta kaikki.

harald
09.09.2020, 15.53
No mikäs henkilöautosta laittoman tekee?
No jos sillä ajaa liian lujaa, tai ajaa katsastamatonta sellaista.

JRR-1
09.09.2020, 16.29
Onkohan teillä monellakin vanhemmat sisaruksia keskenään jo useammassa polvessa? Sähköpyörästä yritetään väkisin tehdä globaalia tappajaa ja maailman tuhoajaa. Kun tilanne on oikeasti täysin päinvastainen. Erinomainen liikkumismuoto ja dinosauruksilla pyörivien vehkeiden korvaajana ympäristöteko. Se suunta mihin keskustelu tulisi viedä on miten näistä älyvapaista 25km/h rajoituksista päästään eroon ja saadaan järkevät luokitukset erilaisille sähkövehkeille. Nyt tämä keskustelu on samalla tasolla kuin yli sata vuotta sitten, kun moottoriajoneuvolle vaadittiin edessä kävelevää lippumiestä muita liikkujia varoittamaan.

paaton
09.09.2020, 16.36
On on, olen ihan samaa mieltä tuosta asiasta. Juurikin mietitään sähkäriä puolisolle.

Kyse on vain mistä ja miten sillä ajaa. Ja mikä laite on. Tuollainen 60km/h kulkeva 2kw laite ei ole pyörä, jolla saa ajaa maastossa. Ethän sä saa enskallakaan vetää Sipoonkorvessa tai keskuspuistossa, vaikka se olisikin huikean hauskaa.

Ja pitkälti samaa mieltä 25km/h rajastakin. Tuon jälkeen joutuu vaan miettimään korvausjuttuja varmaan vähän tarkemmin vakuutusten kannalta.

MRe
09.09.2020, 16.43
Erinomainen liikkumismuoto ja dinosauruksilla pyörivien vehkeiden korvaajana ympäristöteko.
Kyllä. En tosin ole tässä ketjussa kauheasti nähnyt muuta väitettävänkään. Tosin periaatteessa luomupyörä on vielä hieman ekologisempi, mutta aletaan olemaan hiustenhalkomisasteella.


Se suunta mihin keskustelu tulisi viedä on miten näistä älyvapaista 25km/h rajoituksista päästään eroon ja saadaan järkevät luokitukset erilaisille sähkövehkeille.
25 km/h rajoituksesta tuskin päästään eroon ennen Fixitiä, tuskin senkään jälkeen. Ja erilaisille sähkövehkeille on jo olemassa järkevät luokitukset ja luokkien mukaiset vaatimukset ja rajoitukset.

Miksi sähköllä toimivalle ajoneuvolle pitäisi antaa jotain suurempia vapauksia, kuin polttomoottorilaitteelle? Eihän sähköautollakaan saa ajaa ylinopeutta tai jalkakäytävällä vain koska se toimii sähköllä. Siksi sähkömopolla ajetaan siellä missä mopolla tulee ajaa. Tai jos tehot on yli mopoluokan, niin sitten siellä missä ajetaan moottoripyörillä.


Nyt tämä keskustelu on samalla tasolla kuin yli sata vuotta sitten, kun moottoriajoneuvolle vaadittiin edessä kävelevää lippumiestä muita liikkujia varoittamaan.
Ei ole. Se vain halutaan jostain syystä nähdä noin.

Sähkökäyttöisille ajoneuvoille ja kulkineille on olemassa luokat ja säännöt. Ne voi käydä katsomassa vaikka Trafin sivuilta. Nyt suurin ongelma tuntuu olevan se, että sähkömopo ei saisi olla mopo vaan polkupyörä.

Arosusi
09.09.2020, 16.46
Se suunta mihin keskustelu tulisi viedä on miten näistä älyvapaista 25km/h rajoituksista päästään eroon ja saadaan järkevät luokitukset erilaisille sähkövehkeille.

Luokituksethan on ihan selvät.
sähköpolkupyörä
sähkömopo
sähkömoottoripyörä
Siitä vaan valitsemaan oman ajotarpeen mukaan. Pyörä jos haluaa ajaa kelvillä ja maastossa. Mopo jos haluaa ajaa tiellä ja moottoripyörä jos haluaa mennä kovempaa. Rekisteröinnit ja vakuutukset vaan kuntoon ja ajoa.

Dude
09.09.2020, 16.48
Onkohan teillä monellakin vanhemmat sisaruksia keskenään jo useammassa polvessa? Sähköpyörästä yritetään väkisin tehdä globaalia tappajaa ja maailman tuhoajaa. Kun tilanne on oikeasti täysin päinvastainen. Erinomainen liikkumismuoto ja dinosauruksilla pyörivien vehkeiden korvaajana ympäristöteko. Se suunta mihin keskustelu tulisi viedä on miten näistä älyvapaista 25km/h rajoituksista päästään eroon ja saadaan järkevät luokitukset erilaisille sähkövehkeille. Nyt tämä keskustelu on samalla tasolla kuin yli sata vuotta sitten, kun moottoriajoneuvolle vaadittiin edessä kävelevää lippumiestä muita liikkujia varoittamaan.

Siis hetkinen. Kukaan tässä ketjussa tai mielestäni muussakaan ole ollut sähköpyöriä vastaan mitenkään. Omastakin taloudesta löytyy 2kpl, ensimmäinen ostettu 2018 (sillä kohta 5tkm ajettu)ja toinen tänä kesänä vaimolle. Oma 65v+ äitini osti pyörän minun suosituksesta. Itse ajan liki 90% ajoista nykyään sähkärillä ja se on mitä mainioin laite.

Mitä täällä vastustetaan on ylitehoiset nappikaasulaitteet, joilla ei ole enää pyöräilyn kanssa juurikaan tekemistä. Jos oma ylipainoinen polvivaivainen äitini pärjää 250w sähköpyörällä mainiosti missä vaan, ei kukaan käytännössä tartte enempää tehoa. Tost 25km/h rajoituksesta olen kyllä samaa mieltä, jenkkien 32km/h olisi paljon järkevämpi. Mutta sähköpyörässä sen eteen pitää aina tehdä jonkin verran työtä, eikä pelkkää peukalonpainallusta. Nopeat nappivehkeetkin on ihan ok, esim. työmatkalle/auton korvaajiksi, mutta ne ovat tosiaan sitten enemmän mopoja ja mihinkään maastoon ei niillä ole asiaa.

Totuus on, että tollainen >1kW + nappikaasu ihan oikeasti tuolla keskupuistossa saa jo aika pahaa jälkeä aikaan maastossa. Polut kuluvat siellä jo muutenkin, sinne ei tarvita yhtään ylitehoisia ruovittelijoita. Parhaat sankarit ajaa ties millä moottoripyörään verrattavilla laitteilla ja kyllä se on ihan oikea uhka, että pyöräilyä metsissä aletaan tosissaan rajoittamaan.

Eikös sähkövehkeillä ole suht järkevät luokitukset? Kaikkea on potkulaudoista pyöriin, mopoihin ja moottoripyöriin.

MRe
09.09.2020, 17.09
No jos sillä ajaa liian lujaa, tai ajaa katsastamatonta sellaista.
Totta joo. Mutta sekin lienee kuskin, ei auton syy. Myös pyörällä voi ajaa laittomasti tai laittomalla pyörällä. Taitaa monen täälläkin kirjoittavan pyörä olla jollakin tavalla laiton. Ei mullakaan sähkistä lukuunottamatta ole muissa kiinteitä valoja, joten joskus tulee ajettua ilman valoja jos hämärä yllättää. Eikä sähkärissäkään ole takavaloa. Soittokello löytyy joka fillarista.

Fuuga
09.09.2020, 17.12
No jos sillä ajaa liian lujaa, tai ajaa katsastamatonta sellaista.

Eipä se auto laiton ole silloinkaan, se on vain kelpaamaton tieliikenteeseen. Sillä ajaminen tieliikenteen alaisilla teillä on laitonta.

Fuuga
09.09.2020, 17.15
Onkohan teillä monellakin vanhemmat sisaruksia keskenään jo useammassa polvessa? Sähköpyörästä yritetään väkisin tehdä globaalia tappajaa ja maailman tuhoajaa. Kun tilanne on oikeasti täysin päinvastainen. Erinomainen liikkumismuoto ja dinosauruksilla pyörivien vehkeiden korvaajana ympäristöteko. Se suunta mihin keskustelu tulisi viedä on miten näistä älyvapaista 25km/h rajoituksista päästään eroon ja saadaan järkevät luokitukset erilaisille sähkövehkeille. Nyt tämä keskustelu on samalla tasolla kuin yli sata vuotta sitten, kun moottoriajoneuvolle vaadittiin edessä kävelevää lippumiestä muita liikkujia varoittamaan.

Kannattaa tutustua lähinnä akkuteknologian kehitykseen tuhlattujen varojen takaisinmaksutarpeita. Sähkövehkeet nimenomaan eivät ole ympäristöteko vaikka sellaisina niitä markkinoidaan. Ongelma on vain se, että niihin on jo upotettu paljon varoja ja jollain edes osa niistä pitää saada takaisin ennen kuin oikeasti paremmat energian säilytys ja generointimuodot tulevat.

MRe
09.09.2020, 17.24
Kannattaa tutustua lähinnä akkuteknologian kehitykseen tuhlattujen varojen takaisinmaksutarpeita. Sähkövehkeet nimenomaan eivät ole ympäristöteko vaikka sellaisina niitä markkinoidaan. Ongelma on vain se, että niihin on jo upotettu paljon varoja ja jollain edes osa niistä pitää saada takaisin ennen kuin oikeasti paremmat energian säilytys ja generointimuodot tulevat.
Kyllä varmaan kokonaisuudessaan sähköavusteinen pyörä on ekologisempi kuin polttomoottoriauto.

Fuuga
09.09.2020, 17.40
^Juu, tuolla vertailulla kyllä. Sähkö näyttää puhtaalta, koska sen käytöstä ei muodostu välittömiä saasteita - tai niin vähän ettei niitä kannata laskea. Sen sijaan sähkön tuotanto ja varsinkin varastointi ovatkin sitten eri asia. En antaisi yhtäkään papukaijamerkkiä tai kunniamainintaa kenellekään siitä että käyttää sähköä sellaiseen asiaan kuin pyöräily. Tuote on kyllä hyvin ja aggressiivisesti markkinoitu ja niin kuin jossain sanoit osuvasti ajettu kuin käärmettä piippuun. Mutta tämä alkaa mennä OT:ksi niin jätän tähän vuodatukseni.

Fuuga
09.09.2020, 17.47
^jos olisit käsittänyt tämän ketjun alkuperäisen tarkoituksen provo olisi turha. Puheenahan eivät olleet mainitsemasi vehkeet vaan ihan toiset. Ennen sanottiin, että 'Teille on ilmeisesti annettu lusikalla kun kauha olisi ollut tarpeen', mutta nykyään ei enää niin saa sanoa niin en sano. Mitä syytä minulla on siitä harmistua jos joku ajelee tuollaisella vermeellä?

Hower
09.09.2020, 17.52
Nykyinen kilowatin rälläilyni Keskuspuistossa on ekoteko. Ennen vetelin tuolla poluilla kotarin kakspuolikkaalla. Nykyisin voi ajella myös päivällä. Ennen ajeltiin pääasiassa öisin...
No tuossahan se k...ipäinen asenne tuli esiin.
Paaton on argumentoinut asiaa hyvin.

Jami2003
09.09.2020, 17.59
Mun mielestä kaikki sähköpyörät ja sähköavusteiset pyörät voitaisiin heivata foorumilta pihalle ja nahkaiset sekä politiikka myös.

Sähköavusteisille pyörille voi sitten perustaa halukas (tai fillari-lehti) oman foorumin.

Ps mulla on laadukas täysjousto sähköavusteinen enduro pyörä. Paaton on tervetullut kokeilemaan jos joskus Keski-Suomessa päin liikkuu. Helkkarin hauska peli ja hyvää vaihtelua maantielle mikä on munkin päätouhu kesällä.

nure
09.09.2020, 18.33
^Juuri noin, täysin oma osio ja kaikki paskanjauhanta sinne. Toivottavasti saatte aikanaan oman lehtenne.

Ps. Lisää tuollaisia Bafang nössön kaltaisia mainettanne kiilloittamaan, niin se homma etenee!

MRe
09.09.2020, 18.45
^Tarkkaan ottaen meillähän on oma osio sähköavusteisille ja sähkömoottorilla varustetuille polkupyörille, kuten myös lehtikin. Tosin siellä on jotain analogipuolen juttujakin, mutta lukeehan niitäkin mielellään.

Bafang MC voisi nyt viimein perustaa oman foorumin sähkömopoille. Voin vaikka omasta pussista maksaa ekan vuoden domainin "mopojonnet.fi" ja siihen jonkun pienen weppihotellin foorumisoftalla.

Fillari-lehti
09.09.2020, 18.58
Nyt voi kyllä melkein jokainen tähän ketjuun kirjoittanut mennä peilin eteen. Osa vedättää ja siihen pitää lähteä mukaan. Valitettavasti koko alkuperäinen tarkoitukseni luoada pelisääntöjä sähköpyöristä keskusteluun pilattiin kun se kopioitiin tänne!!! Ohjeeni lukittiin siksi että siitä ei keskustella ainakaan näin!

ebike-harrastelija
09.09.2020, 19.12
Nyt voi kyllä melkein jokainen tähän ketjuun kirjoittanut mennä peilin eteen. Osa vedättää ja siihen pitää lähteä mukaan. Valitettavasti koko alkuperäinen tarkoitukseni luoada pelisääntöjä sähköpyöristä keskusteluun pilattiin kun se kopioitiin tänne!!! Ohjeeni lukittiin siksi että siitä ei keskustella ainakaan näin!Tähän jos vielä saisi kaiken tämän yli 80 viestin mittaisen ketjun jäljiltä vastauksen?

"Jos nyt kuitenkin ylläpito suo sananvapauden siinä määrin, että tehokkaammistakin sähköpyöristä saa täällä jutella niin voisiko ylläpito lukitsemisen sijaan siirtää sen Frey-viestiketjun esim. tänne? Teillä lienee voima ja työkalut se toimenpide kuitenkin tehdä."

Puskis
09.09.2020, 19.19
Sähköpyöräosioon tai off-topicciin postaamisesta kuukauden postauskielto muihin osioihin ja nurelle mode-oikeudet sähköpyöräosioon.

K.Kuronen
09.09.2020, 19.25
Mun mielestä kaikki sähköpyörät ja sähköavusteiset pyörät voitaisiin heivata foorumilta pihalle ja nahkaiset sekä politiikka myös.

Sähköavusteisille pyörille voi sitten perustaa halukas (tai fillari-lehti) oman foorumin.

...

Kannatetaan.

nure
09.09.2020, 19.48
Puskis, kiitos luottamuksesta!

Luumunen
09.09.2020, 20.23
Miksi eksyinkään tähän ketjuun, äkkiä pois

Leewi
09.09.2020, 20.30
En tiedä luvuista, mutta myydyimmät sähköpyörämallit Suomessa lienevät verkkiksen gzr:t. Bafang malleissa voi ymmärtääkseni suoraan asetuksista muuttaa huippunopeuden yli 25km/h:ssa. Valtaosassa valtamerkkejäkin lisäpalikalla huiput on helppo nostaa ainakin USAn tasoon. Oisko siis vaikka viidennes liikenteessä olevista sähköavusteisista polkupyöristä näitä sähkömopoja?

Petri Väisänen
09.09.2020, 20.41
Mun mielestä kaikki sähköpyörät ja sähköavusteiset pyörät voitaisiin heivata foorumilta pihalle ja nahkaiset sekä politiikka myös.

Sähköavusteisille pyörille voi sitten perustaa halukas (tai fillari-lehti) oman foorumin.

Ps mulla on laadukas täysjousto sähköavusteinen enduro pyörä. Paaton on tervetullut kokeilemaan jos joskus Keski-Suomessa päin liikkuu. Helkkarin hauska peli ja hyvää vaihtelua maantielle mikä on munkin päätouhu kesällä.Kannatetaan.

Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

MRe
09.09.2020, 21.47
Nyt voi kyllä melkein jokainen tähän ketjuun kirjoittanut mennä peilin eteen. Osa vedättää ja siihen pitää lähteä mukaan. Valitettavasti koko alkuperäinen tarkoitukseni luoada pelisääntöjä sähköpyöristä keskusteluun pilattiin kun se kopioitiin tänne!!! Ohjeeni lukittiin siksi että siitä ei keskustella ainakaan näin!
Käskystä! Katsoin, en pitänyt. Eiköhän tämä ole mun osalta tässä ja jatkot sähköpyöräosiossa sääntöjen mukaan.

SvaR
09.09.2020, 23.13
Nyt voi kyllä melkein jokainen tähän ketjuun kirjoittanut mennä peilin eteen. Osa vedättää ja siihen pitää lähteä mukaan. Valitettavasti koko alkuperäinen tarkoitukseni luoada pelisääntöjä sähköpyöristä keskusteluun pilattiin kun se kopioitiin tänne!!! Ohjeeni lukittiin siksi että siitä ei keskustella ainakaan näin!
Suosittelen peiliin katsomista myös ylläpidolle.

nure
10.09.2020, 18.09
Nyt ainakin löytyi oikea paikka!

ebike-harrastelija
10.09.2020, 19.46
Ja vanha foorumisofta vuotaa...

edit. Tääkin spämmibottikäyttäjä @annxnx vai mikä se noista on, näemmä saa rauhassa spämmätä ilman banaanin häivää...

pturunen
10.09.2020, 21.52
Miksi minun pitää lukea minkäänlaista kitinää jostain e-pyörästä yleisellä puolella? Vaadin maksamattomat rahat takaisin mielipahasta.

Nickname
11.09.2020, 17.38
Pakko. Tämä keskustelu on lentänyt ulos jo kahdelta eri alueelta. Joillakin keskustelijoilla saattaa olla jo kolmas tunnus menossa bännien myötä...
Ja mistähän se kertoo että pitää tehdä uusi tili vaikka on bännätty jo kahdesti ja ei älyä lopettaa :D:rolleyes:

nure
12.09.2020, 10.24
^Tai lapsellisesta typeryydestä, vaihtoehto sekin...

Fat Boy
13.09.2020, 11.08
Kovin huolissaan ollaan laittomuuksista maastossa ja keskustelualueita sulkemassa. Valtaosa maantiepyöristä ei myöskään täytä lain kirjainta heijastimien osalta, niin kai se on sama sulkea koko foorumi. Mun mielestä piisaa mainiosti, kun räikeimmät ylilyönnit karsitaan pois poistamalla keskustelu ja joissain tapauksissa keskustelija/keskustelijat. Sikäli keskustelut rajoittimien poistoista joutaisi mennä, koska rajanveto voisi olla selkeintä sähköpyörien kohdalla, jos pitäydytään siinä, mihin laki rajat vetää.


Ei sähköpyörä voi täyttää lain pykäliä, jos se kulkee kuuttakymppiä. Lain mukaan tuota vauhtia kulkevat kaksipyöräiset ovat moottoripyöriä, vaikka olisikin polkupyörän kammilla varustettu. Moottoripyörissä pitää ollla tyyppihyväksytty runko sekä katsastukset, verot jne. hoidettuna. Itse en usko, että kuuttakymppiä kulkevaa laitetta ei saa polkupyörän jarruilla varustettuna katsastettua. Ei ole olemassa tilannetta, jossa sähköpolkupyörällä voisi laillisesti ajaa tieliikenteessä kuuttakymppiä.

Sivuhuomautuksena, sähköpyörällä on mahdollista ajaa 60km/h tieliikenteessä laillisesti. Kunhan moottori ei avusta ja nopeusrajoitus sen sallii. Sähköavusteisella maantiepyörällä reilummassa alamäessä tuo tapahtuu helposti, siinä missä luomullakin.

EDIT: kun pääsin lueskelussani sähköjänisten alueelle, niin siellähän olikin säännöt selvillä. Hienoa.

MRe
13.09.2020, 15.45
Ja mistähän se kertoo että pitää tehdä uusi tili vaikka on bännätty jo kahdesti ja ei älyä lopettaa :D:rolleyes:
En väitä enkä sano, mutta jätän tän nyt vaan tähän: https://www.iltalehti.fi/digi/a/2014091918676898

ebike-harrastelija
13.09.2020, 18.42
^ näyttää olevan foorumin tapa vihjailla ja kierrellä, bannitko pelottaa? eikö asioista voi puhua täällä suoraan?Ei.

MRe
13.09.2020, 18.48
No, onko foorumin tapa että jos tulee bannit, tullaan takaisin toisella, kolmannella tai neljännellä nimimerkillä? Luulisi ihmisillä olevan muutakin tekemistä. Varmaan sama porukka yrittää porttikiellon jälkeen toistuvasti vaan samaan ravintolaan hakemaan uutta. Bannit on merkki siitä, että keskustelu ei ole foorumin linjan mukaista. Jos linja ei muutu, ei kannata luoda uutta tunnusta ja tulla tänne jatkamaan vanhalla mallilla.

Mutta kannattaa lukea tuo artikkeli ajatuksella ja miettiä, että onko tuo se viiteryhmä johon haluaa kuulua. Tosin narsistihan ei tee omasta mielestään mitään väärää.

Nickname
13.09.2020, 19.13
n. 30 vuotta erilaisia sähköisiä foorumeja käyttäneenä ja tätäkin areenaa sivusta seuranneena...Jos sanomaasi voi luottaa niin olet vähintään yli 45-vuotias, käytöksen perusteella ei uskoisi, siis olettaen että olet käyttäjänimi "Tärpätti" a.k.a "Bafang MC President"

Nickname
13.09.2020, 19.20
...ihmetyttää kirjoittelun perusteella, että mikä se linja on? ei tämä tietenkään mikään demokratia ole, mutta mitähän täältä arvaa kysyä esim sähköpyöriin liittyen? vihamielisestä vastaanotosta päätellen (mm. tässä ketjussa) parempi olla kysymättä mitään.
Ole hyvä ei tarvitse enää ihmetellä
Rajaamme tämän keskustelun VAIN EU-lain mukaisiin korkeintaan 250 watin tehoisiin pyöriin, joiden avustus loppuu 25 km/h sekä korkeintaan 1000 watin tehoisiin joiden avustus loppuu 25 km/h.
Ja sama vielä linkkinä, eli kun pysyy lainmukaisuuksissa niin kysyä saa mitä haluaa.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62057-T%E4m%E4n-osion-s%E4%E4nt%F6j%E4

ebike-harrastelija
13.09.2020, 19.32
^ja edelleen saa vapaasti keskustella rajoitinten poistajista, joilla premium-brändien moottorit saa kulkemaan yli 25 km/h?

Nickname
13.09.2020, 19.57
^ Minä ymmärrän tuon keskustelualueen säännön niin että pitää olla nimen omaan lain mukainen, mutta en ole moderaattori joten en ota kantaa tuohon premium-brändi hommaan, onko sallittua vai ei.

MRe
13.09.2020, 19.58
Jos sanomaasi voi luottaa niin olet vähintään yli 45-vuotias, käytöksen perusteella ei uskoisi, siis olettaen että olet käyttäjänimi "Tärpätti" a.k.a "Bafang MC President"
enema1-3. Mitäs muita?

MRe
13.09.2020, 20.03
^ja edelleen saa vapaasti keskustella rajoitinten poistajista, joilla premium-brändien moottorit saa kulkemaan yli 25 km/h?
Tämä tuntuu olevan se kipeä paikka. Voisitko nyt pointata siihen "premium-brändin" rajoituksenpoistoviestiin, joka on kirjoitettu tuon linjanvedon jälkeen. Mun mielestä kaikki virityskeskustelut voi täällä lopettaa. Ja pitääkin, koska foorumin linja on nyt se mikä on tuolla ylempänäkin mainittu.

Edelleen: jos haluaa keskustella sähköpyörien virittämisestä, sille voi perustaa oman foorumin. Mikä. Ihmeen. Pakko. On. Tänne. Niitä. Viestejä. Tunkea? Pitääkö tuo viesti vielä kirjoittaa suuraakkosin ja tavutettuna, että hitaammatkin pääsee mukaan?

ebike-harrastelija
13.09.2020, 20.04
^ Minä ymmärrän tuon keskustelualueen säännön niin että pitää olla nimen omaan lain mukainen, mutta en ole moderaattori joten en ota kantaa tuohon premium-brändi hommaan, onko sallittua vai ei.Olisi kiva juttu, jos ylläpito nyt ulostulonsa jälkeen ottaisi näihin muihinkin asioihin selkeän linjauksen.

MRe
13.09.2020, 20.13
Rajaamme tämän keskustelun VAIN EU-lain mukaisiin korkeintaan 250 watin tehoisiin pyöriin, joiden avustus loppuu 25 km/h sekä korkeintaan 1000 watin tehoisiin joiden avustus loppuu 25 km/h.
Minkä näistä ehdoista täyttää USA-moodiin käännetty Shimano-moottorillinen pyörä? Tai speedboxillinen Bosch? Mun mielestä tuo linjaus on selkeä ja yksiselitteinen.

(alleviivaus minun)

ebike-harrastelija
13.09.2020, 20.26
Tuossa puhutaan vain pyöristä.

MRe
13.09.2020, 21.00
^No mistä siinä pitäisi puhua? Oletko tosiaan niin hidas, että et ymmärrä, että fillari- (slangisana polkupyörälle) foorumilla keskustellaan polkupyöristä.

Ei herran jumala sentään, jankkaatko nyt vain ihan huvin vai minkä vuoksi?

ebike-harrastelija
14.09.2020, 14.18
MRekin voisi nyt vähän katsoa tuota kielenkäyttöään, kiitos...

Ylläpito linjasi tuon koskemaan tietynlaisia sähköpyöriä. Mutta nopeusrajoitinten poistopalikat eivät ole pyöriä. Eikö?

Koska tällä foorumilla tuntuu pilkkuviila olevan ahkerassa käytössä, niin mennään sitten sillä tasolla.

MRe
14.09.2020, 15.49
^Jotenkin nyt tuntuu, että vain sulla on vaikeuksia ymmärtää tuo yp:n linjaus. Mielestäni tuossa on selkeästi linjattu, että keskustellaan vain katulaillisista L1e-A -luokan ajoneuvoista, eikä esimerkiksi niiden laittomaksimuuntolaitteista tai -ohjelmistoista. Muista varusteista, kuten valoista, satuloista tai vaikka räpättimistä voidaan keskustella. Tosin ne nyt eivät ole sähköpyöräspesifejä varusteita, vaan niitä voi käyttää myös luomuissa.

Akuista keskustelu on varmasti ok, kunhan siinäkin taas pysytään lain ja asetusten määrittämissä rajoissa.

YP:n linjanveto rajaa nyt myös 45 km/h sinänsä lailliset sähkömopot keskustelun ulkopuolelle. Mutta niille löytyy kaistaa varmasti Vauva-lehden foorumilta tai Suomi24:stä. Tai jostain mopofoorumilta. Kuten myös niille speedboxeille ja muille "viritysosille".

SvaR
14.09.2020, 15.58
Turhaan kait täällä on minkään ylläpidon kommentin perään huudella, kun he tämän tänne paskalaarin puolelle siirtivät.

ebike-harrastelija
14.09.2020, 16.09
Mre hyvä, ehkä se olet sinä joka ei nyt ymmärrä ja jaksaa jankata?

Kysyin aiemmin:

^ja edelleen saa vapaasti keskustella rajoitinten poistajista, joilla premium-brändien moottorit saa kulkemaan yli 25 km/h?

Tähän odotan vastausta. Rajoitinpalikka ei ole pyörä, johon ylläpito viittasi linjauksessaan.

Valitettavasti kyllä modet eivät näemmä jaksa juuri vaivautua asiallisesti vastailemaan juuri mihinkään kysymyksiin...

MRe
14.09.2020, 16.44
Tähän odotan vastausta. Rajoitinpalikka ei ole pyörä, johon ylläpito viittasi linjauksessaan.
Miksi odotat tähän vastausta? Onko sulla joku tarve kirjoitella / keskustella rajoitinpalikoista täällä? Jos on, niin miksi? Miksi sinulla on tarve asentaa rajoitinpalikka, tai siis rajoittimenpoistopalikka? Vai onko tarkoitus rajoittaa pyörän toimintaa vielä alle tuon 25 km/h? Jos, niin miksi?

Ja miten "premium-brändit" tähän liittyvät?

Fat Boy
14.09.2020, 16.55
Mre hyvä, ehkä se olet sinä joka ei nyt ymmärrä ja jaksaa jankata?

Kysyin aiemmin:


Tähän odotan vastausta. Rajoitinpalikka ei ole pyörä, johon ylläpito viittasi linjauksessaan.

Valitettavasti kyllä modet eivät näemmä jaksa juuri vaivautua asiallisesti vastailemaan juuri mihinkään kysymyksiin...Logiikallasi edelleen sallittaisiin keskustelu bafangin tai cyclonen ylitehokkaista moottoreista, koska eihän pelkkä moottorillaan ole pyörä. Ainakin itselleni linja on selvä. Ei keskustelua laittomuuksista, mukaanlukien usa-moodit, blevon rajoittimenpoistot tai rajoittimenpoistopalikat. Kokeilemalla toki selviää, onko moderaattori asiasta sitä mieltä, miten minä hänen tekemänsä linjanvedon tulkitsen.

Ja mielestäni mikä vain muu linjanveto on vaikeaa, nyt laki määrittelee laillisen sähköpyörän varsin hyvin, joten siinä on hyvä raja.

Myssy
14.09.2020, 18.21
Joku innokas sähkömopoilija joka tähänkin postailee voisi vastata tuohon MRen esittämään kysymykseen, että miksi on kauhea hinku sähkömopoista jauhaa fillarifoorumilla?

Tuolla on ehdotettu sähkömopo / viritys / tms forumin perustamista. Eikö se olisi vaivattomampi ja sopivampi konsti?

ebike-harrastelija
14.09.2020, 18.27
Logiikallasi edelleen sallittaisiin keskustelu bafangin tai cyclonen ylitehokkaista moottoreista, koska eihän pelkkä moottorillaan ole pyörä. Ainakin itselleni linja on selvä. Ei keskustelua laittomuuksista, mukaanlukien usa-moodit, blevon rajoittimenpoistot tai rajoittimenpoistopalikat. Kokeilemalla toki selviää, onko moderaattori asiasta sitä mieltä, miten minä hänen tekemänsä linjanvedon tulkitsen.

Ja mielestäni mikä vain muu linjanveto on vaikeaa, nyt laki määrittelee laillisen sähköpyörän varsin hyvin, joten siinä on hyvä raja.Mikä ihmeen minun logiikkani? Esitin kysymyksen, johon odotan ylläpidon vastausta. Aika yksinkertainen asia.

Se on toki totta että eräs moderaattori taisi tunnekuohuissaan tosiaan ohjeistaa "kannattaa kokeilla" saatesanoin...

marmar
15.09.2020, 03.08
Tähän odotan vastausta. Rajoitinpalikka ei ole pyörä, johon ylläpito viittasi linjauksessaan.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Jos osio on tarklitettu sähköavusteisista tai niihin rinnaatettavista kilowatin vehkeistä keskusteluun, niin miten sinne kuuluu jotkut palikkaleikit tai sähkömopot?

Mikset avaa tänne off topic osioon omaa palikkaketjua ja jauha täällä noista palikkaleikeistä.

Tai sähkömopoketjua. Molemmat on käsittääkseni edelleen sallittua. Mikä siinä niin vaikeaa on kirjoittaa niitä viestejä oikeaan osioon.?��

ebike-harrastelija
15.09.2020, 08.25
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Jos osio on tarklitettu sähköavusteisista tai niihin rinnaatettavista kilowatin vehkeistä keskusteluun, niin miten sinne kuuluu jotkut palikkaleikit tai sähkömopot?

Mikset avaa tänne off topic osioon omaa palikkaketjua ja jauha täällä noista palikkaleikeistä.

Tai sähkömopoketjua. Molemmat on käsittääkseni edelleen sallittua. Mikä siinä niin vaikeaa on kirjoittaa niitä viestejä oikeaan osioon.?��Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, mitä kirjoitan. Luepa uudelleen, sinäkin...

Ja toisaalta on tämä nyt sääli, kun esim. preemium-pyöristäkään ei saa täällä enää keskustella (ilmeisesti) - tämäkin olisi mitä parhain auton korvaaja työ- ym. matkoille: https://www.missionelectricbike.com/riese-mueller-delite-gt-rohloff-hs.html

Koska nämä on oikeasti hyviä:
https://youtu.be/qLI61pd9Qus

MRe
15.09.2020, 09.30
^No, miten sun ja tuon Bafang-kunkun tämän foorumin paskominen jotenkin edesauttaa a) sähköpyöräilyn edistämistä ja b) Bafangin mainetta? Muuta kuin täysin kusipääteinien hölmöilynä? Jos joskus olisin miettinytkin bafangin hankintaa, niin viime aikojen jutut ja toiminta ovat vieraannuttaneet minut siitä täysin. Onneksi ei ole bafang-sähköpyörää.


Ja toisaalta on tämä nyt sääli, kun esim. preemium-pyöristäkään ei saa täällä enää keskustella (ilmeisesti) - tämäkin olisi mitä parhain auton korvaaja työ- ym. matkoille: https://www.missionelectricbike.com/...ohloff-hs.html (https://www.missionelectricbike.com/riese-mueller-delite-gt-rohloff-hs.html)
Kun tuo ei ole polkupyörä vaan mopo. Mutta varmaan siitä voi keskustella täällä off-topicissa, keskustellaan täällä autoistakin. Miksi mopoista pitäisi voida keskustella sähköavusteisten polkupyörien alueella?

ebike-harrastelija
15.09.2020, 10.30
^MRe ihailen toisinaan, kuinka et joko pysty tai todennäköisesti vain halua ymmärtää, mitä muut kirjoittavat. Missä esim. minä olen halunnut, että sähköavusteisten polkupyörien osiossa puhuttaisiin näistä sähkömopoista?

PS. edelleen toivoisin sinulta, ettet postailisi näitä alatyylisiä kommentteja (haukut toisia ääliöiksi ja paskojiksi mm.). Ylläpitoa toki nämä kiinnostaa... Eikun.

MRe
15.09.2020, 14.00
^Kerropa mulle rakas ebike-harrastelija, että miten tämän yhden bafang-hörhön viimeiaikaiset (jos mitkään) postaukset ovat sisältäneet mitään informaatiota? Ja miksi pitää kutsua henkilöä, joka kerta toisensa jälkeen bannin saatuaan tekee uuden nicin? Vai elämmekö nyt jossain rinnakkaistodellisuuksissa, eikä näitä asioita ole sinun todellisuudessasi tapahtunut.

Mitä sitten tulee noihin sähkömopokeskusteluihin, niin en sitten oikein ymmärrä, että mikä on ongelma? Missä on kielletty, ettei täällä off-topicissa voi keskustella sähkömopoista? Niinhän sinä kirjoitit: Ja toisaalta on tämä nyt sääli, kun esim. preemium-pyöristäkään ei saa täällä enää keskustella (ilmeisesti) - tämäkin olisi mitä parhain auton korvaaja työ- ym. matkoille: https://www.missionelectricbike.com/...ohloff-hs.html (https://www.missionelectricbike.com/riese-mueller-delite-gt-rohloff-hs.html)

Missä on sanottu, että "preemium-pyöristäkään ei saa täällä keskustella"?

ebike-harrastelija
15.09.2020, 14.06
^ellei sulle edelleenkään valkene, niin sitten se on sun oma henkilökohtainen voivoi...