Näytä tavallinen näkymä : Sähkötäysjouston hankinta
Tuli vuokrattua Rukalta viikoksi Fantic xf1 integra 150 trail ja ajettua kaikki reitit siellä läpi. Nyt on pakko saada itselle joku vastaava pyörä. Hinta tuntuu kovalta, mutta saako halvemmalla yhtä hyvää pyörää? Vertailupohjaa ei itsellä ole. Aikaisempaa kokemusta ei täysjoustoista ole sähköllä eikä ilman.
Mitä suosittelisitte ensimmäiseksi pyöräksi?
^On aivan mahdotonta antaa mitään järkevää tai edes ei-järkevää suositusta, kun ei tiedä mitä pyörältä haluat. Kannattaisi kierrellä lähialueen kaupoissa ja koeajaa pyöriä. Tosin jos ei ole kovin laajaa kokemusta (sähkö)täysjoustoista, ei viiden minuutin pyörittely parkkipaikalla paljoa kerro.
Mietit ensin mikä voisi olla budjetti ja sen pohjalta sitten haarukoimaan vaihtoehtoja. Mitään ale-ryntäystä tälle syksylle lienee turha odottaa, mutta aina voi tuurilla löytyä joku yksittäiskappale, josta myyjä haluaa päästä eroon sopuhinnalla. Mutta kyllä näiden hinnat kuitenkin lähtee sieltä 3 500 ->
Päätä millaista ajoa haluat, kasaa lista siihen tarkoitetuista pyöristä jotka ovat budjetissasi, ja sen jälkeen vietä yöttömiä öitä nettiä selaten testien perässä, vertaa komponentteja, etsit halvinta hintaa... Sen jälkeen sulla on varmaan joku suosikki jo katsottuna mutta päädyt tilaamaan sen mikä on saatavilla.
Keskiäkäinen lohjalainen
08.09.2020, 11.25
Tuli vuokrattua Rukalta viikoksi Fantic xf1 integra 150 trail ja ajettua kaikki reitit siellä läpi. Nyt on pakko saada itselle joku vastaava pyörä. Hinta tuntuu kovalta, mutta saako halvemmalla yhtä hyvää pyörää? Vertailupohjaa ei itsellä ole. Aikaisempaa kokemusta ei täysjoustoista ole sähköllä eikä ilman.
No jos tuo Fantic Trail tuntui käteen ja ajotyyliin sopivalta, sitten varmaankin haun voi rajata samanhenkisiin pyöriin. Hintaluokkakin on käytännössä tiedossa. Paljon halvempaa ei kannata lähteä etsimään ja alennusmyyntejä ei kannata jäädä odottelemaan.
Yksi harkitsemisen arvoinen vehje lienee Canyonin Spectral: on
https://www.canyon.com/en-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/spectral-on/
No jos tuo Fantic Trail tuntui käteen ja ajotyyliin sopivalta, sitten varmaankin haun voi rajata samanhenkisiin pyöriin. Hintaluokkakin on käytännössä tiedossa. Paljon halvempaa ei kannata lähteä etsimään ja alennusmyyntejä ei kannata jäädä odottelemaan.
Yksi harkitsemisen arvoinen vehje lienee Canyonin Spectral: on
https://www.canyon.com/en-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/spectral-on/
Näyttäis olevan nyt alessa. Hintaan 4k. Mielestäni aika hyvä hinta osiin nähden.
Keskiäkäinen lohjalainen
08.09.2020, 12.07
Näyttäis olevan nyt alessa. Hintaan 4k. Mielestäni aika hyvä hinta osiin nähden.
No niinpäs onkin :) Toimituskin saman tien.
En paljoa arpoisi Kaufen-napin painamisen kanssa. Ehkä kuitenkin kannattaa ensin vähän plarata tämän foorumin keskustelua tuosta pyörästä.
Minä ehkä yrittäisin löytää pyörävuokraamon lähistöltä ja tutustuisin rauhassa muutamaan vaihtoehtoon kotiseuduilla. Tai vielä parempi, jos lähellä olisi hyvin palveleva kivijalkamyymälä, jolta löytyy testipyöriä kokeiltavaksi.
Hankalaa on tosiaan suositella mitään, näin lonkalta, mutta tuo jo ehdotettu Canyon on Shimanon tekniikalla ja jos olet jo viikon ajellut Brosella, niin eron kyllä huomaa. En sen kummemmin kommentoi kumpi on parempi tmv. mutta jos ihastuit Fanticiin, niin sieltä löytyy monia vaihtoehtoja. Samalla Broseen perustuvalla tekniikalla on myös Specialized Levo ja Kenovo. Sitten löytyy vielä Bulls ja BH, mutta niiden saatavuus voi olla aika heikkoa.
Mutta halvempia vaihtoehtoja ei oikein tahdo löytyä. BH:lla voisi olla, mutta sitten menee ulkomailta tilattavaksi...
Kiitos vinkeistä. Shimanon ja Brosen eroa pitäisi vielä päästä kokeilemaan, mutta koeajopaikat ovat omalla seudulla vähissä... Lukemani perusteella shimano vaatii enemmän kampikierrosnopeutta kunnon tehon antamiseen. Brosessa tuntui hyvältä se vääntö isolla vaihteella ajaessa ja pienemmällä kampikierrosnopeudella ajaessa.. Jotenkin helpompi ajoittaa hitaalla polkunopeudella poljinten ala-asento kivien ja kantojen väliin..
Noin minäkin sitä testeistä luin, että Shimano vaatii kierroksia, mutta ihan tyytyväisenä olen tuolla ajellut enkä itse ainakaan ole kaivannut yhtään enempää vääntöä millekkään kierroksille. Itse asiassa tiputtelin sen econ avustusta alemmas ja harvoin käytän muuta avustusta, lähinnä jossain jyrkemmissä mäen kinkamissa. Mulla vanhemmalla 504wh akulla ja se on minusta heikoin lenkki, ostin toisen akun ja nyt ei lopu sähköt niin nopeasti.
Noin minäkin sitä testeistä luin, että Shimano vaatii kierroksia, mutta ihan tyytyväisenä olen tuolla ajellut enkä itse ainakaan ole kaivannut yhtään enempää vääntöä millekkään kierroksille. Itse asiassa tiputtelin sen econ avustusta alemmas ja harvoin käytän muuta avustusta, lähinnä jossain jyrkemmissä mäen kinkamissa. Mulla vanhemmalla 504wh akulla ja se on minusta heikoin lenkki, ostin toisen akun ja nyt ei lopu sähköt niin nopeasti.
Kuinka pitkiä lenkkejä oikein ajat? Itse pääsen 378Wh akulla 2,5-3h maastoajoa. Ajan ecolla käytännössä koko ajan ja eco on tehdassäädöissä. 504Wh akku riittäisi varmaan 4h+. On mullakin toinen akku, eli 756Wh yhteensä, mutta en ole koskaan todella tarvinnut.
Hiekkateitä olen ecolla ajanut 65km, tolla 378Wh akulla.
Niin ja kyllä Shimano E8000:ssa vääntö riittää varmasti. Ei ole motista jäänyt koskaan kiinni vauhti tai jonkun mäen kiipeäminen. Toki itsellä on senverran pyöräilyvuosia takana myös maantieltä, että 90-100 kadenssi luonnistuu automaattisesti, lienee just sopiva ton Shimanon kanssa ajoon.
Kuinka pitkiä lenkkejä oikein ajat? Itse pääsen 378Wh akulla 2,5-3h maastoajoa. Ajan ecolla käytännössä koko ajan ja eco on tehdassäädöissä. 504Wh akku riittäisi varmaan 4h+. On mullakin toinen akku, eli 756Wh yhteensä, mutta en ole koskaan todella tarvinnut.
Hiekkateitä olen ecolla ajanut 65km, tolla 378Wh akulla.
Niin ja kyllä Shimano E8000:ssa vääntö riittää varmasti. Ei ole motista jäänyt koskaan kiinni vauhti tai jonkun mäen kiipeäminen. Toki itsellä on senverran pyöräilyvuosia takana myös maantieltä, että 90-100 kadenssi luonnistuu automaattisesti, lienee just sopiva ton Shimanon kanssa ajoon.
Ensi pari akun kestoon oletettavasti vaikuttavaa asiaa, ajan pääasiassa Varsinais-suomen maastoja, jotka ovat erittäin teknisiä ja lyhyitä notkoja ja jyrkkiä kallio nousuja paljon, jotka vie energiaa varmaan aika paljon, lisäksi ajan erittäin matalilla paineilla, karkeilla ja painvahkoilla renkailla.
Ajan vähän pienemmällä kadenssilla eli luokkaa 80, mutta hyvin se tuntuu avustavan silläkin ja jopa alemmalla.
Lauantain ajoin 63km, josta hiekkatie siirtymää oli ehkä 15km, ei asfalttia. Akku kestää sen 35-45km hieman lenkistä riippuen, vkl oli mukana Spessun Kenevo ja siinä tuntui akun kesto olevan max. samaa luokkaa, kuin mulla Shimanossa (toki en ihan varma ole paljonko kuski käytti avustusta) ja sitten Haibike, jossa akkua tuntui riittävän hieman pidempään.
Monesti Akun kesto rajoittaa mulla lenkin suunnittelua, joten hommasin toisen akun ja niissä kyllä huomaa jo eron 2000km ajetun ja uuden välillä kestossa.
Miksi te hankitte sähköpyöriä pelkkään ecolla ajamiseen? Koska se on muotia? Perinteinen pyörä on tuollaiseen käyttöön halvempi, kevyempi, ketterämpi ja yhtä vähintään yhtä nopea eikä akku lopu kesken.
Tervetuloa kokeilemaan, pysytkö luomulla mun vauhdissa, kun ajan ecolla. Olen 99% varma, että et pysy.
Olen ajanut maastoa ja maantietä 20 vuotta ja pystyn ajmaan kohtuukovaa ja pitkäänkin ja varmaan pysyisin helpossa maastossa mun jäykkiksellä tai enskatäpärillä hetken mun sähkärivauhdissa, mutta sellaisessa vähänkään haastavammassa maastossa, josta tykkään, niin en kyllä pysyisi alkuunkaan perässä. Ja sähkärissä 2.8 Eddy Currentit pienillä paineilla ja 150mm molemmissa päissä todella pehmeää joustoa.
Traililla jos ajaa, niin vauhti ei juuri mulla kasva, mutta sykkeet laskee turhankin paljon...
Nyt kyllä täytyy sanoa, että aivan samaa mieltä Duden kanssa, eilen olin luomulla liikkeellä ja ei mitään mahdollisuuksia pitää lähellekään samaa vauhtia. Ajaminen on mulle vaan paljon hauskempaa, kun voi sitä kunnon vauhtia pitää yllä ja vetää kivikot sun muut reilulla vauhdilla.
Kuletusfirma toi eilen paketissa sähkötäpärin ja ehdin sillä illalla ajaa 5 minuutin ajon kotopihalla. Eco asetuksillakin avustus oli kyllä sitä luokkaa että ei tavan pyörällä kyllä perässä pysy jos on vähänkään vaativampaa maastoa. Lähinnä ihmettelin sitä boostin tarvetta. Vaikka pyörässä oli tahmatassu dh renkaat joilla ei pääse kuin 15 km/h tunnissa luomupyörällä jos joutuu polkemaan niin avustuksella 25 km/h ei tuottanut mitään ongelmia. Eiköhän tuolla tule suurin osa ajeltua noilla eco ja trail asetuksilla. Shimano näkyy lukevan moottorin kyljessä.
Jos ei traililla tai boostilla saa sykkeitä korkealle niin silloinhan vauhtia on liian vähän, maksimisykkeet saa jos ajaa niin kovaa kuin pystyy ja tarpeeksi kauan. Taitaa vaan suurimmalla osalla tulla taidot ja uskallus rajoittamaan? Itse olen ajanut pelkällä traililla/boostilla 1,5h lenkin lähelle 160 keskisykkeellä juurakko/kivikkopolkuja, nousua lähelle 1500m. Tehnyt myös pelkällä ecoavustuksella alle 120 keskisykkeen lenkkejä.
Saikos johonkin malliin avustusta syketason mukaan?
Saikos johonkin malliin avustusta syketason mukaan?Ainakin spessun broseen blevo-sovellusta käyttäen.
Jos ei traililla tai boostilla saa sykkeitä korkealle niin silloinhan vauhtia on liian vähän, maksimisykkeet saa jos ajaa niin kovaa kuin pystyy ja tarpeeksi kauan. Taitaa vaan suurimmalla osalla tulla taidot ja uskallus rajoittamaan? Itse olen ajanut pelkällä traililla/boostilla 1,5h lenkin lähelle 160 keskisykkeellä juurakko/kivikkopolkuja, nousua lähelle 1500m. Tehnyt myös pelkällä ecoavustuksella alle 120 keskisykkeen lenkkejä.
Totta varmaan tämäkin, mutta ei ainakaan Espoon keskuspuistossa riitä mun taidot ja se uskallus paljoa kovempaa ajamaan. Jotain ajotaitoja mulla kuitenkin on. On useita reissuja Keski-Euroopassa shuttlevausteista enskaa ajaen, enskakisoja Suomessa, bikeparkkia jne. Ja täpäri ollu vuodesta 1998... Tosin kuntokin lienee ihan ok tasoa. On tullut ajettua mm.15xTahko MTB, joista 6x120km ja kerran 180km. Maantietä takavuosina paljonkin ja vieläkin menee joku 2h yksin yli 30km/h keskarilla...
Menee taas keskustelut ohi aiheen. Itsellä ei ole taitoa hirveemmin ja mielestäni ihan ok kunto. Olen huomannut että mitä kovempaa uskallan ja opin ajamaan, sitä helpommin saan sykkeitä ylemmäksi. Espoon keskuspuistosta en tiedä, mutta omilla ajopaikoilla on yli 100m korkeuseroja. Peruslenkillä alin kohta on 150m alempana kuin korkein. Varmaan aika paljon helpompaa saada sykkeitä ylös kuin vaikka 30m korkeuserolla?
Menee taas keskustelut ohi aiheen. Itsellä ei ole taitoa hirveemmin ja mielestäni ihan ok kunto. Olen huomannut että mitä kovempaa uskallan ja opin ajamaan, sitä helpommin saan sykkeitä ylemmäksi. Espoon keskuspuistosta en tiedä, mutta omilla ajopaikoilla on yli 100m korkeuseroja. Peruslenkillä alin kohta on 150m alempana kuin korkein. Varmaan aika paljon helpompaa saada sykkeitä ylös kuin vaikka 30m korkeuserolla?
Juu varmasti Korkeuserot täällä ennemminkin 10-20m... Ja toki lenkkiseurakin asettaa jotain rajoituksia. Kuitenkin yleensä porukalla ajetaan. Osa kavereista ajaa traililla (tai vastaavalla) ja osa ecolla ja vauhti on sama..
Jos palataan ketjun aloittajan kysymykseen ja mietitään vaihtoehtoja Fantic XF1 Integra 150:lle. Fanticin rungossa on aika kompakti ohjaamo, mutta pitkä akseliväli, loiva keula ja kulkee melko korkealla. Jousitus on perustasoa, ja joustomatkaa on 150mm. Jos laajennetaan moottorivalikoimaa Bosch gen4:iin, niin yksi vaihtoehto tähän kategoriaan voisi olla Cube Stereo Hybrid. Cubella on ko. malliston alla aika monta variaatiota ja hinnat on melko kilpailukykyisiä, mutta silti alkaen n. 3500€.
Jami2003
11.09.2020, 06.57
Miksi te hankitte sähköpyöriä pelkkään ecolla ajamiseen? Koska se on muotia? Perinteinen pyörä on tuollaiseen käyttöön halvempi, kevyempi, ketterämpi ja yhtä vähintään yhtä nopea eikä akku lopu kesken.Tämä. Shimanolla ajelen aina maastossa traililla. Ecolla kun ajaa niin olo on kuin olisi suossa raskaalla pyörällä. Mulla löytyy alle 12 kg luomutäpäri tallista ja jos jalkaa haluan kehittää menen lenkille sillä.
Itse ap kysymykseen. Hankkii sen mikä miellyttää. Turha tuosta rakettitiedettä on tehdä. Kunhan on sopivan kokoinen niin harvoin jälkikäteen kaduttaa.
Ainakin spessun broseen blevo-sovellusta käyttäen.
Myös Spessun omassa Mission Controllissa on avustus syketason mukaan.
Noita avustustasoja voi myös pitää vähän etuvaihtajan kaltaisena. Minulle riittää yleensä pieni etuleipä nopeusalueena. Trail on suurin piirtein yhtä raskas, mutta silloin mennään nopeammin vaan.
Noita avustustasoja voi myös pitää vähän etuvaihtajan kaltaisena. Minulle riittää yleensä pieni etuleipä nopeusalueena. Trail on suurin piirtein yhtä raskas, mutta silloin mennään nopeammin vaan.
Samaa mieltä. En minä aja vaan "ECO:lla" tai "Turbolla" vaan kyllä noita tulee käytettyä koko ajan tilanteen mukaan. Mutta sitten kun haluan ajaa esim sillä ECO:lla niin se pitää olla sellainen että sitä avustusta on todellakin vähän, eikä mikää "Turbo--" (-> ECO on mahdollisimman "luomumainen", eli avustus kompensoi pääasiassa vain pyörän painon). Ja sama toisinpäin. Turbo on just sitä varten että sieltä otetaan irti kaikki tehot kun sitä tarvitaan. Trail on sitten jotain siltä väliltä mieltymysten mukaan.
Keskiäkäinen lohjalainen
11.09.2020, 12.39
Itse ap kysymykseen. Hankkii sen mikä miellyttää. Turha tuosta rakettitiedettä on tehdä. Kunhan on sopivan kokoinen niin harvoin jälkikäteen kaduttaa.
Huollon ja takuun olisi syytä toimia aika hyvin, varsinkin näissä sähikäisissä. Luomupyörää pystyy fiksailemaan, jos omistaa pari kuusioavainta, mutta elektroniikan kanssa menee nykyisin sormi suuhun aika helposti.
Tervetuloa kokeilemaan, pysytkö luomulla mun vauhdissa, kun ajan ecolla. Olen 99% varma, että et pysy.
Olen ajanut maastoa ja maantietä 20 vuotta ja pystyn ajmaan kohtuukovaa ja pitkäänkin ja varmaan pysyisin helpossa maastossa mun jäykkiksellä tai enskatäpärillä hetken mun sähkärivauhdissa, mutta sellaisessa vähänkään haastavammassa maastossa, josta tykkään, niin en kyllä pysyisi alkuunkaan perässä. Ja sähkärissä 2.8 Eddy Currentit pienillä paineilla ja 150mm molemmissa päissä todella pehmeää joustoa.
Traililla jos ajaa, niin vauhti ei juuri mulla kasva, mutta sykkeet laskee turhankin paljon...
Olen 110% varma etten pysy. Mulla täytti keväällä vanhin maastopyörän runko 30v ja olen vielä kotoisin tahkon kierroksen varrelta. Itseasiassa reitti kulkee perheen tontin läpi, niin mitä sitten. Tasaisella ja suoralla tiellä en pärjää polkemalla edes naisille enkä lapsille, mutta mitä hankalampaan maastoon mennään asia muuttuu toisinpäin. Minun spektraalissa täytyy olla jotain pahasti vialla, se kun ei liiku tehdassäädöillä ecolla mihinkään. Vääntöasetusta nostamalla ecoa pystyy jo käyttämään, jos tarvitsee kurjistella ja akkua säästää. Tai sitten mulla on terveys vielä huonommalla tolalla mitä olen luullut.
Jos et oo varma, yritä saada koeajoon erimoottoreita.
Itse en esimerkiksi harkitsekkaan yamahaa. Brosesta en myöskää tykänny yhden päivän ylläksellä ajon perusteella yhtään.(Juuriki fantic) itsellä ollu molemmat boschit, bafang ja shimanon 8000. Kaikilla on oma luonteensa.
Näiden lisäks sit se omakäyttö, geometriat ym. Eli itselle hyvää hakiessa tarvii tietää jo aikamonta muuttujaa.
Eli, ei tästä ny apua. Pyöräily on loppujenlopuks aika henk koht asia. Niinku tän ketjun eco/boost keskustelukin. Siihenkää ei ole oikeaa vastausta ite oon kysyttäessä kertonu ääripäät. 500Wh akulla pääsee 20km tai 120km ton välin ratkaset omalla reidellä. Oikeesti kauheesti yli 60-70km tarkottaa et on ajettu ilman avustusta tai yli 25kmh.koska avustuksella ajaessa virtaa kuluu aina.
laamanto
11.09.2020, 14.45
Hmmm. Olet testannut kattavasti tietyn pyörämallin ja todennut sen hyväksi. Vastaava pyörä on joka tapauksessa iso investointi. Oletetaan että ostat vaikkapa 25% edullisemman vaihtoehdon (n. -1000€) ja sitten toteat että ei tämä ollutkaan ihan niin hyvä. Tällöin olet satsannut 3-4k€ pyörään joka ei ole ihan sitä mitä haet. Mitäs sitten?
Ylipäätään pyörien kattava testaaminen on hankalaa. Moni ostaa pyörät pelkkien osien perusteella, ja välillä sattuu pettymyksiä esim. geometrian tai jonkun muun suhteen.
Sanoisin siis että mitä jos nyt vielä miettisit investointia ja vaan ostaisit sen hyväksi todetun pyörän? :)
Sattumoisin omistan juuri tuon pyörän, joten oma näkemys on toki subjektiivinen. ;)
Tuo pitänee paikkansa, että noin 60 km on hyvä kantama jos käyttää avustusta (lue: läskipyörä pienemmillä paineilla)
Minä tilasin Bikesterista Norcon Sight VLT A1. Vähän yli viikon kesti sen toimitus ja kotiin asti toivat. Hyvä olikin sillä se pahvilaatikko oli järkyn kokoinen ja onhan tuo kohtuu painava. En ollut sillä ajanut yhtään mutta koska geo oli xl koossa käytännössä sama kuin L-kokoisessa Polen Machinassa niin uskalsin sen tilata. Shimanon moottori siinä on ja joku 630 Wh akku. Eiköhän niillä lähimäkien päälle pääse. Noin 5 minuuttia olen sillä ehtinyt ajaa joten kovin syväluotaavaa ajoraporttia en voi vielä antaa. Josko tänään tai viimeistään huomenna ehtisi ajaa sitten lähimetsässä vähän pitempään. Keulan vaihdoin Yarista Zebiksi saman tien. Muutoin on vielä vakio kunnossa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.