das_rad
02.09.2020, 13.56
Tuli hankittua 13v pojalle uusi hybridi pyörä ison ketjun tarjouksesta keväällä, ja yllättäem pyörästä murtui vaihteenkannatin pojan normi ajossa - kyseessä siis reilu 50kg kuski, ja ihan asfaltilla ajettu fillari. Kuvaa tästä hajonneesta osasta ei harmi kyllä nyt liikene, mutta kannatin oli siis murtunut nähtävästi taaksepäin tulleesta vedosta. Tai ainakin murtumalinja meni keskeltä taaimmaista rungon kiinnitsruuvin reikää, ja materiaalivahvuudet reiän etupuolella alle 1mm, takapuolella jotain 3mm luokkaa. Eli näytti siltä että toi ohut ~1mm reuna oli murtunut ensin, ja sen jälkeen takaosa taaksepäin venyen.
Ok, vähän outoa että katkeaa siis pyärä pystyssä tuollainen, mutta mielenkiintoiseksi meni siinä vaiheessa kun lähdin hakemaan varaosaa liikkeen puolelta. Kyseistä merkin omaa vaihteenkannatinta ei löytynyt yhdestäkään pääkaupunkiseudun liikkeestä (vaikka varastosaldon mukaan piti olla kymmeniä), ja osat olivat loppu myös maahantuojan keskusvarastolta. Siis täh, vaihteenkannattimien, joita vaihdetaan normaalisti vain kunnolla oikealle kyljelle kaatuneisiin polkupyöriin? Oma epäilys siis on, ettö kyseinen osa on vain luokattoman heikko, ja näitä on hajonnut muillakin siihen tahtiin, että osa on yksinkertaisesti päässyt loppumaan varastosta. Jos näin olisi, niin herää kysymys myyjäliikkeen vastuusta asiassa, kyseessä kun on kuitenkin suhteellisen vakava vika jos vaihtajan kannatin päättää antautua kesken ajon, ja tiputtaa takavaihtajan roikkumaan ketjujen varaan.
Omasta hajonneesta osasta ei ole asian selvittelyn kannalta enään apua, kun "ei oon" jäljiltä lähdin miettimään / modaamaan tuosta väliaikaista mallia, mutta oletan että vastaava orggisosa saapuu uuteen kestotestiin joskus tulevaisuudessa, kunhan liike saa tuollaisen toimitettua.
Mutta lähinnä vaan mietityttää tuo osan laatu ja huollon toiminta, eli jos joku ei kuluva osa loppuu varastosta yllättäen, niin eikä tuosta pitäisi jossain hälytyskellojen soida..? Ja jos osan hajoaminen voi johtaa helposti tai jopa todennäköisesti pyöräilijän kaatumiseen, niin asiasta pitäisi varoittaa, tai jopa miettiä tuotteen takaisinvetoa? Noin muuten siis saattaisin pitää tätä yksittäistapauksena, mutta osan loppuminen maahantuojan varastosta antaisi kyllä aihetta epäillä että jotain yleisempääkin ongelmaa voisi olla.
Pitäiskö huolestua?
Ok, vähän outoa että katkeaa siis pyärä pystyssä tuollainen, mutta mielenkiintoiseksi meni siinä vaiheessa kun lähdin hakemaan varaosaa liikkeen puolelta. Kyseistä merkin omaa vaihteenkannatinta ei löytynyt yhdestäkään pääkaupunkiseudun liikkeestä (vaikka varastosaldon mukaan piti olla kymmeniä), ja osat olivat loppu myös maahantuojan keskusvarastolta. Siis täh, vaihteenkannattimien, joita vaihdetaan normaalisti vain kunnolla oikealle kyljelle kaatuneisiin polkupyöriin? Oma epäilys siis on, ettö kyseinen osa on vain luokattoman heikko, ja näitä on hajonnut muillakin siihen tahtiin, että osa on yksinkertaisesti päässyt loppumaan varastosta. Jos näin olisi, niin herää kysymys myyjäliikkeen vastuusta asiassa, kyseessä kun on kuitenkin suhteellisen vakava vika jos vaihtajan kannatin päättää antautua kesken ajon, ja tiputtaa takavaihtajan roikkumaan ketjujen varaan.
Omasta hajonneesta osasta ei ole asian selvittelyn kannalta enään apua, kun "ei oon" jäljiltä lähdin miettimään / modaamaan tuosta väliaikaista mallia, mutta oletan että vastaava orggisosa saapuu uuteen kestotestiin joskus tulevaisuudessa, kunhan liike saa tuollaisen toimitettua.
Mutta lähinnä vaan mietityttää tuo osan laatu ja huollon toiminta, eli jos joku ei kuluva osa loppuu varastosta yllättäen, niin eikä tuosta pitäisi jossain hälytyskellojen soida..? Ja jos osan hajoaminen voi johtaa helposti tai jopa todennäköisesti pyöräilijän kaatumiseen, niin asiasta pitäisi varoittaa, tai jopa miettiä tuotteen takaisinvetoa? Noin muuten siis saattaisin pitää tätä yksittäistapauksena, mutta osan loppuminen maahantuojan varastosta antaisi kyllä aihetta epäillä että jotain yleisempääkin ongelmaa voisi olla.
Pitäiskö huolestua?