PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän avusteista



Reverse gear
02.09.2020, 09.21
Eka viesti tänne! Dadaa..Joo ja asiaan.

Miten paljon luulette tai tiedätte shimanon moottorin avustavan eco tasolla vs tavallinen keskitason polkupyörä vaikkapa prosentteina? Ilmeisesti suht lähellä pyörän painon takia mutta tuntuu se silti olevan hieman helpompaa kuin ilman sähköä.
Mielestäni tuossa voisi olla vielä yksi pykälä econ ja off tilan välillä. Kun ecolta vaihtaa off:lle tuntuu että menee selvästi raskaammaksi kun tavan pyörä. Varsinkin loivat ylämäet tuntuu kuin ajaisi seinään mikä ei tietysti ole ihme kun painaahan tuo reippaasti vs tavallinen pyörä.
Mutta mitä luulette tuosta kysymyksestä ylempänä?

jpuu
02.09.2020, 09.32
Jos eco avustaa vaikka 30 prossaa, niin sadan watin jalkateholle motti avustaa siten että kokonaisteho on 130W. Tämä kompensoi jo aika hyvin pyörän lisäpainon. Ilman avustusta pyörä on toki raskaampi polkea kuin luomu, koska moottori vastustaa myös.

jra72
02.09.2020, 09.56
Avustustasoja pystyy säätämään haluamakseen. Mulla lähinnä käytössä kaksi tasoa, 150% tehokkaampaa avustusta en koe tarvitsevani missään. Siinä olisikin helppo säätää kaikkia vähän alemmaksi jos haluaisi ottaa kaikki käyttöön niin että kuvaamasi skenaario toteutuu.

Reverse gear
02.09.2020, 10.18
Avustustasoja pystyy säätämään haluamakseen. Mulla lähinnä käytössä kaksi tasoa, 150% tehokkaampaa avustusta en koe tarvitsevani missään. Siinä olisikin helppo säätää kaikkia vähän alemmaksi jos haluaisi ottaa kaikki käyttöön niin että kuvaamasi skenaario toteutuu.

Eli tarkoitat sitä e-tube ohjelmaa? Ehdin jostain lukea muutama kk sitten että sillä ohjelmalla ei tekisi mitään mutta nyt luin uudestaan tarkemmin niin sehän onkin ratkaisu tähän, näköjään omatekoiseen ongelmaan avustustasoissa. Eiku säätämään..

jra72
02.09.2020, 10.23
Eli tarkoitat sitä e-tube ohjelmaa?

STUnlocker on parempi, säätäminen loogisempaa ja vapaampaa.

harald
02.09.2020, 11.17
Tämä tietysti vähän vaihtelee jos alla on 29" kapeat renkaat tai rouheat 26" läskirenkaat matalilla paineille mutta tästä huolimatta jälkimmäisellä pyöräilevänä koen että Eco on melkein aina se taso jota käytän. ST-unlockerilla olenkin säätänyt niin että ECO on vielä miedompi, ja trail lähempänä vanhaa ecoa. Boostin olen säätänyt alas lähemmäksi vanhaa trailia. Mutta tuohon herkkyyteen avustaa ts. hyökkäävyyteen ei ole ainakaan vielä säätöä. Eilen tuli uusi e-tube, ja EP8 moottorin ketjun videossa puhuttiin että tätäkin voisi säätää mutta en tiedä voiko E8000-sessa.

villariveijari
02.09.2020, 12.09
Kannattaa huomioida myös, että lihas tottuu tiettyyn vasteeseen. On raskaamman tuntusta ajaa eka ecolla ja pudottaa sit avustus ylämäkeen, kun että ajaa ilman avustusta ensin ja ajaa sit sama ylämäki ilman avustusta. Ei ole siis realisista arvioida sähköpyörän vastusta luomuun verrattuna, kun on ensin ajanu avustuksella. Lisäks shimano vastustaa n. 7 wattia, joka on vähän, eli ei pitäs sillä selittyä.

Reverse gear
02.09.2020, 12.22
Kannattaa huomioida myös, että lihas tottuu tiettyyn vasteeseen. On raskaamman tuntusta ajaa eka ecolla ja pudottaa sit avustus ylämäkeen, kun että ajaa ilman avustusta ensin ja ajaa sit sama ylämäki ilman avustusta. Ei ole siis realisista arvioida sähköpyörän vastusta luomuun verrattuna, kun on ensin ajanu avustuksella. Lisäks shimano vastustaa n. 7 wattia, joka on vähän, eli ei pitäs sillä selittyä.

Juu tuon olen huomannut tehdessä välillä teholenkkejä ilman avustuksia. Tosiaan jotenkin jalat tottuvat tuohon sähköön ja pois pudottaminen kesken tuntuu "hirveältä"😆

pedelec
02.09.2020, 13.08
Mitä sen avustuksen kanssa pihtailemaan? Vedän Brosessa aina täydellä avustuksella ja säädän rasittavuutta vauhdilla. Avustus loppuu kuitenkin 25 km/h kohdalla, eli vauhtia vaan lisää, niin kyllä siinä treeniä saa ihan niin paljon kuin kropasta irtoaa.

harald
02.09.2020, 13.21
Toiminta etenkin polulla tai teknisemmässä maastossa tuntuu jotenkin loogisemmalta, luonnollisemmalta ja enemmän kontrolloidulta vähemmällä avustuksella. Kelveillä ja ei-maastossa muutenkin vauhtia pitäisi olla tuplat jotta olisi mielenkiintoista, joten vähemmälläkin pärjää ja kantamaa on silloin enemmän.

MRe
02.09.2020, 13.40
Mitä sen avustuksen kanssa pihtailemaan? Vedän Brosessa aina täydellä avustuksella ja säädän rasittavuutta vauhdilla.
Tämä on tietysti yksi tapa. Sen vuoksi onkin hyvä hankkia pyörä, jonka avustuksia voi itse säätää oman tahtotilansa mukaan. Eikä luottaa siihen, että joku insinööri jossain vinku-intiassa on tuurilla osunut oikeaan.

Mulla on aika miedot säädöt, mutta silti Boost tuntuu jyrkimpiä nousuja lukuunottamalta luonnottomalta.

Dude
02.09.2020, 15.02
Ekana vuonna mäkin ajoin liki aina traililla. Nykyään ajan 99% ecolla. En ole säätänyt avustuksia, kun on se pin-koodi hukassa :)
No eipä kyllä ole tarvettakaan, toi eco auttaa just sopivasti. Pyöränä Focus Jam2 ja ajotyyli "ryskettä ja täysiä". Ajokaverit käyttää ecoa ja trailia, noiden enemmän avustusta kanssa perässä ajaessa saa tehdä tosissaan välillä töitä...