PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano EP8 julkaistu



Fillari-lehti
31.08.2020, 18.59
Shimanon uusi moottori on nimeltään EP8, kuten moni huhu jo tiesi kertoa. Vääntöä on 85 Nm ja painoa vain 2,6 kiloa.
Lisää tietoa ja kuvia löytyy www.e-fillari.fi
Loppuviikosta päästään uutuutta kokeilemaan.

Canno
31.08.2020, 19.19
E-MOUNTAINBIKE vertailu edelliseen (E8000)

https://ebike-mtb.com/en/shimano-ep8-old-vs-new/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

MRa
31.08.2020, 20.51
Kaikki nykyiset E8000 omistajat tietysti haluavat tietää voiko EP8:n vaihtaa E8000 tilalle jälkeenpäin. Kiinnityspisteet ilmeisesti ovat samat. Entä sähkökytkennät yms. Monet lähteet tosin mainitsevat että EP8 tarjotaan vain fillarivalmistajille joka tarkoittaisi sitä että ei.... no miten on?

Samoin osa uusista ominaisuuksista on softaa... tuleeko esim profiilit myös vanhoihin softapäivityksenä?

mastou
31.08.2020, 21.44
https://youtu.be/cdILL316bgM
Muuten varmasti hyvä, mutta pettymys tosiaan jos nui mahdotonta meteliä pitää, videon kohdassa 7.20 kuulee hyvin

Pipo
31.08.2020, 22.07
https://youtu.be/DHjuNRT7nUQ

Tuossa vertailua Boschiin ja E8000 kanssa.

mehukatti
31.08.2020, 22.36
Toi kolina tasaisella ja alamäessä rullatessa on aika käsittämätöntä. Miten ne julkistaa moottorin tollasen vian kanssa?

ebike-harrastelija
31.08.2020, 22.45
^huom - ei vika vaan ominaisuus!

Pipo
31.08.2020, 23.19
Videon perusteella kolina on Boschissa vielä kovempi. Yhtä kaikki en käsitä miksei sitä saada estettyä kun E8000 ei sitä ole. Veto päällä ollessa vaikutti hyvinkin hiljaiselta.

MRe
01.09.2020, 09.15
Kaikki nykyiset E8000 omistajat tietysti haluavat tietää voiko EP8:n vaihtaa E8000 tilalle jälkeenpäin. Kiinnityspisteet ilmeisesti ovat samat. Entä sähkökytkennät yms. Monet lähteet tosin mainitsevat että EP8 tarjotaan vain fillarivalmistajille joka tarkoittaisi sitä että ei.... no miten on?
Veikkaus on, että irtomoottoreita ei tule tarjolle. Että siitä vaan kuusiokoloavaimet mukaan ja illalla kiertelemään kujia ja muita pimeitä paikkoja...


Samoin osa uusista ominaisuuksista on softaa... tuleeko esim profiilit myös vanhoihin softapäivityksenä?
Osa saattaa tulla, osa taas ei raudan eroista johtuen. Kuten vaikka ne BT-jutut e8000-näytön yhteyteen. Mutta sehän nyt jo olikin tiedossa.

Tosin hiukka skeptisesti suhtaudun siihenkin että uusia ominaisuuksia tulisi vanhoihin moottoreihin. Eiköhän Shimano käännä katseensa kohden uutta ja vanhat saa mennä.

MRe
01.09.2020, 09.17
Videon perusteella kolina on Boschissa vielä kovempi. Yhtä kaikki en käsitä miksei sitä saada estettyä kun E8000 ei sitä ole. Veto päällä ollessa vaikutti hyvinkin hiljaiselta.
Liittyisikö siihen uuteen vapaarattaaseen jolla haettu pienempää vastusta. Mutta itse ainakin viikkasin ostohousut takaisin kaappiin odottelemaan, että mitä tulevaisuus tämän osalta tuo tullessaan.

MRe
01.09.2020, 09.20
https://youtu.be/cdILL316bgM
Muuten varmasti hyvä, mutta pettymys tosiaan jos nui mahdotonta meteliä pitää, videon kohdassa 7.20 kuulee hyvin
Joo, minua ainakin häiritsisi tuo, kun ei tiedä että onko osia putoamassa maastoon vai koliseeko muuten vain.

OT: ehkä toi 15 sek on juuri maksimi, mitä pystyn Robia kuuntelemaan. Ei vaan jaksa. Vuosi sitten heitin hyllylle, kun jokainen uusi fillari oli game changer.

Pipo
01.09.2020, 09.52
Liittyisikö siihen uuteen vapaarattaaseen jolla haettu pienempää vastusta. Mutta itse ainakin viikkasin ostohousut takaisin kaappiin odottelemaan, että mitä tulevaisuus tämän osalta tuo tullessaan.

Jep, varmaankin siihen. Ajellaan siis edelleen E8000:lla. Tuo kolina Boschissa häiritsi aika lailla itseäni niin kyllä se varmaan häiritsisi myös Shimanossa.

Dille Vallaton
01.09.2020, 10.55
En lähtisi tuomitsemaan parin nettiartikkelin perusteella. Koliseehan pyörissä moni muukin paikka ja minulla vapaarataskin rallattaa niin että eläimet säikkyy! E-Mountainbike tyyppien jutut on muutenkin ihan hanurista. Puhuvat luonnollisuudesta, mutta en ole koskaan nähnyt mainintaa miten eri moottorit toimivat myös putkelta ajettaessa. Yleensä kaikilla pyörillä mennään kai vaan ylös tai alas! Eivät vissiin osaa edes ajaa kun väittävät vanhan 8000-motin ryntäävän Boostilla liikaa!!! Ainakaan Suomeen ei niiden jutut korreloi mitenkään. Itsellä EP8-filo ainakin vahvasti harkinnassa. Vissiin kyllä kuulo mennyt moottorihommissa ja kaikki sähkärit on itselle tarpeeksi hiljaisia.

ebike-harrastelija
01.09.2020, 11.21
Ihan yleisestikin on hyvä, että sähköpyörätkin aiheuttavat jotain melua. Kuulevat muut tienkäyttäjät ehkä paremmin, että takaa on tulossa joku. Itsellä pitää asfaltilla nappularenkaatkin kyllä omaa ääntänsä lisäksi. ;)

Pipo
01.09.2020, 11.29
Olen samaa mieltä että nuo ajokokemukset eivät korreloi Suomen oloihin juuri mitenkään. Väittäisin että täällä ajetaan noilla pääasiassa ihan normaalia polkuajoa ennemmin kuin ylös/alas pommitusta. Mutta kyllähän turhat kolinat fiilistä laskee mutta voihan nekin ilmeisesti vaihdella hieman eri merkkien välillä.

Toki tuo testaamassa pitää käydä mutta oikein mitään sellaista ei tuossa vaikuta olevan että vaihtaminen hiipisi ajatuksiin. Me kuluttajat vaan olemme sellaisia että aina odotamme jotain game changeriä mutta todella harvoin sellaista tulee muissa kuin mainoslauseissa. Tehoa toki on hieman enemmän mutta tässäkin tapauksessa äly on tärkeämpi kuin teho ja se puoli on jo kunnossa E8000 avustuksen luonteessa.

MRe
01.09.2020, 15.50
[QUOTE=Dille Vallaton;3010650]Eivät vissiin osaa edes ajaa kun väittävät vanhan 8000-motin ryntäävän Boostilla liikaa!!! /QUOTE]
Sanoisin, että e8000-motin Boost ryntää liikaa, vaikka kuinka on väännetty tehoa alas. Tosi hankala lähteä vähänkään liukkaammalla alustalla esimerkiksi ylämäkeen, kun heti pyyhkäisee tyhjää.

Toisaalta voihan se olla, että en osaa ajaa.

MRe
08.09.2020, 11.22
EP8 takaisin piirustuspöydälle... linkki suoraan Robin videon siihen kohtaan, missä kertoo asiasta. Korjausta tulossa myös moottorin kolinaan. Ehkä.

https://youtu.be/R41R4bS0YKc?t=886

mehukatti
08.09.2020, 13.28
Ihan fiksu päätös, jos saavat korjattua ilmi tulleen kestävyysongelman, sekä kolisevan äänen rullatessa. Toivottavasti ehtii saada EP8-pyörän ajoon ensi kaudeksi tuolla v1.1-bugfix moottorilla.

Fillari-lehti
08.09.2020, 17.14
Kaajaluoman Janilla oli viime lauantaina pitkä haastattelusessio Italiassa Shimanon inssin kanssa. Ei ole tulossa korjauksia ääneen. Se on ominaisuus. Ei siis vika ja johtuu rakenteesta. Jani kertoo itse lisää uudesta moottorista seuraavassa Fillari-lehden numerossa. Hän pääsi ajamaan sillä kaksi päivää viime viikolla. Kaikkea ei ehkä kannata uskoa vaikka se videolla kerrotaan!

MRe
08.09.2020, 18.05
No jotain viivettä siellä kuitenkin on:
https://www.cyclevolta.com/story/ebike-components/hold-up-shimanos-new-emtb-motor/

Kolina voi sitten olla ominaisuus, mutta ei sekään välttämättä tarkoita, etteikö siihen mietitä jotain korjausta. Eritoten jos se alkaa haittaamaan myyntiä. Eikä silläkään ole mitään merkitystä, haittaako kolina tai kuuleeko ääntä edes. Jos suuri yleisö päättää, että se kolisee, niin se kolisee. Ja jos se näkyy myynnissä, jotain on tehtävä.

Tietysti vaikea sanoa, että koliseeko se vai ei ja kuinka paljon, kun ei ole itse päässyt kokeilemaan. Mutta eiköhän sekin aikanaan selviä. Jokuhan tässä kuitenkin menettää hieman uskottavuuttaan. Joko ne, jotka ovat kolinasta raportoineet tai sitten ne, jotka ovat olleet sitä mieltä, että ei siellä mikään kolise.

Fillari-lehti
08.09.2020, 18.59
Kuka, mikä ja missä on sanonut että ei pidä ääntä? Kyllä se Janinkin korviin kuului ja asiasta todellakin tietävän tahon kanssa hän siitä keskusteli.
Itse en enempää tiedä, mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Olet setä-Shimano. EP8-moottoreita on nyt valmistettu jo kymmeniä ellei satoja tuhansia kappaleita. Konttikaupalla on toimitettu pyörätehtaille. Miten niitä tässä vaiheessa voi alkaa modaamaan, kun kyse on vapaarattaan rakenteesta.

MRe
08.09.2020, 19.08
^Mun mielestä parissa juutuubi-revikassa on ääni ohitettu kokonaan. Vähän sellainen norsu olohuoneessa -efekti, kaikki tietää, mutta ei puhuta. Fillari-lehden revikasta mulla ei tietenkään ole tietoa.

Enemmän hämmästyttää, että Shimano on tuollaisen päästänyt ulos. Toki pelkän äänen perusteella ei lähdetä takaisinkutsumaan, mutta jos - kuten nyt on kerrottu - magnesium-runko ei kestä, kun fillarin kiinnitys kohdistaa siihen ylimääräistä rasitusta, niin pakkohan nekin on korjata.

Fillari-lehti
08.09.2020, 19.24
Tuo kiinnityksen ongelma on ollut yhdellä valmistajalla, jonka runko ei ollut Shimanon standardien mukainen. Ei tietoa mikä pyörämerkki.

mehukatti
08.09.2020, 20.43
Rob Rides EMTB:lle oli Shimanon kaverit sanonu, että yrittävät vähentää kolinaa parantamalla toleransseja siinä sisäisessä vaihteistossa/vapaarattaassa. Mutta jää tietysti nähtäväksi, että minkä verran se auttaa. Mutta tuota ekaa EP8-tuotantoerää täytyy yrittää vältellä kuin ruttoa.

fob
08.09.2020, 22.10
Itse olen erittäin tyytyväinen e8000-moottoriin. Sunnuntaina ajelin märällä juurakolla, josta ei liukkautta puuttunut. Vauhti oli hitaan kävelyn luokkaa eli lähes trial-ajoa. Edelleen yllättää, miten pehmeästi moottori antaa voiman ulos. Sutimisesta ei ollut merkkiäkään.

Tehoa en kaipaa lisää. Ainahan moottori voisi olla hiljaisempi, mutta ei ääneen aina kiinnitä huomiota.

Shimanoon olen vuosien mittaan oppinut luottamaan. Yleensä taso on: kohtuullinen hinta yhdistettynä toimivuuteen ja kestoon.

Ehkä vuosien päästä seuraavaa pyörää ostettessani siinä on myös shimanon moottori. EP8 tai mikä onkaan silloin malli. Uusissa tuotteissa on yleensä riski lastentauteihin. Ostajan on itsensä päätettävä, antaako uusi moottori niin paljon etuja vanhaan verrattuna, että se kannattaa ostaa.

fob
10.09.2020, 14.48
Tämän aviisin arvioinnit ovat pääosin luotettavan, perusteellisen ja ennakkoluulottoman oloisia.
Tässä analyysia Shimanon uudesta moottorista.

https://ebike-mtb.com/en/shimano-ep8-2021-review/

harald
10.09.2020, 15.16
Mielenkiintoista miten artikkelissa sanotaan että ECO on aivan liian heikko, ja että hyökkäävämpi käytös sopii kokeneemmille. Olen molemmista eri mieltä, josta huomaakin että tuo säädettävyys jokaiselle erikseen on hieno asia. Etenkin kun tuossa on edelleen vain kolme avustustasoa. Toivoisi viisi, etenkin jos ne eivät olisi säädettävissä.

Millainenkohan heidän käyttötapansa on, kun halutaan käyttää boostia ja hyökkäävää avustusta?

Tuntuu myös siltä että jos ajaa enimmäkseen eco:lla, päivitys tuohon EP8:malliin ei tuo paljon parannusta.

MRe
10.09.2020, 17.10
Mielenkiintoista miten artikkelissa sanotaan että ECO on aivan liian heikko, ja että hyökkäävämpi käytös sopii kokeneemmille. Olen molemmista eri mieltä, josta huomaakin että tuo säädettävyys jokaiselle erikseen on hieno asia. Etenkin kun tuossa on edelleen vain kolme avustustasoa. Toivoisi viisi, etenkin jos ne eivät olisi säädettävissä.
Joo, vähän samansuuntaiset ajatukset. Kuin myös se, että ecoa ei tarvita maastopyöräilyssä. Ehkä ei tuollaisessa brittiläisessä skenessä, missä ajetaan autolla jonnekin huitsin nevadaan siitä sitten peräluukusta suoraan metsään tai bike parkiin. Kyllä Suomessa ecoa tarvitaan, tai itse käytän, vähintään siirtymillä metsään ja metsästä. Melko paljon tulee ajettua myös itse metsässä ecolla. Avustustasoja en niinkään koe tarvitsevani lisää, kolme on ok

Toinen, mikä minua häiritsee, on tuon vanhan käyttövivuston dissaaminen. Itse pidän tuosta Di2-vivustosta, varsinkin kun myös vaihteet on Di2. Nyt on samanlaiset vivut ja käyttöfiilis molemmilla puolilla. Hissitolpan käyttöä se ei haittaa paitsi niissä tapauksissa, missä tolpan vipuna on se vaakatasossa stongan alla oleva vipu. Jos on sellainen poikittainen vipu tai RS Reverbin stongan päälle tuleva vipu, se toimii aivan loistavasti. Tuo Di2-vivusto mahdollistaa myös tukevamman otteen, kun ajaessa peukalo on koko ajan tangon alapuolella (pl. silloin kun säätää penkkiä).

Harmi että ovat siirtyneet pois Di2-yhteensopivuudesta. Näinköhän enää EP8 tukee Di2:sta samalla tavalla kuin E8000, jossa vaihteiden sähköistys oli melkoisen yksikertainen toimenpide.

fob
10.09.2020, 21.25
Luettuani tuon saksalaisen (?) arvion, ei ole mitään syytä kiirehtiä vaihtamaan pyörää. Itsekin ihmettelin eco-tason moittimista. Hyvin se riittää tasaisilla osuuksilla vanhan mallin moottorilla. Eco-tason alin teho ei minulle riitä ja toisaalta boostin suurin teho on jo liikaa. Joten uuden moottorin lisätehoa en kaipaa. Näytön kautta pikavaihdettavalle avustusprofiilille kyllä keksisin käyttöä.

MRe
11.09.2020, 10.38
^Eikös Stunlockerissa ole mahdollisuus rakentaa myös noita profiileita? Ei se nyt mikään amerikan homma ole vaihtaa sitä kännyn kautta.

harald
11.09.2020, 11.18
On profiileja kyllä STunlockerissa, melkein rajattomasti. Mutta ne on muuten sitten sidottuja moottorin identiteettiin jostain syystä, joten jos pyörä tai moottori vaihtuu häviää ne itsetehdyt ja pitää tehdä ne uudestaan. Kannattaa laittaa muistiin arvoja jonnekin muualle (screenshot?), eikä luottaa siihen että ne pysyvät siellä STunlockerissa.

MRe
11.09.2020, 12.33
^Joo, no tuskin näitä pyöriä nyt niin tiheästi vaihdellaan. Ja pyöräkohtaiset ne on ne Shimanonkin profiilit. Joita voi olla vain kaksi.

harald
11.09.2020, 13.28
Minulla on Shimanon moottori vaihtunut vuosittain :)

MRe
11.09.2020, 14.35
^Edelleen: niin se on pyöräkohtainen se EP8 profiilikin. Ja jos oikeasti noita profiileja käyttää, niin kyllähän ne on syytä tehdä muutenkin joka pyörään erikseen, jos pyörät ovat erilaisia käyttötarkoitukseltaan tai ominaisuuksiltaan.

Kronreif
11.09.2020, 20.08
Minulla on Shimanon moottori vaihtunut vuosittain :)
Voiko tiedustella minkälaisia ongelmia myllyihin on tullut?

harald
11.09.2020, 20.54
Ei kerrottu, vaihtoivat vain. E010 ja joskus välillä W013 niin sanottiin vain kesäkuun alussa että vaihtoon menee moottori. Tokeni kyllä sillä, toistaiseksi.

fob
11.09.2020, 21.36
Ei kerrottu, vaihtoivat vain. E010 ja joskus välillä W013 niin sanottiin vain kesäkuun alussa että vaihtoon menee moottori. Tokeni kyllä sillä, toistaiseksi.

Miten paljon ajettuna moottorit menivät vaihtoon?

Boost
11.09.2020, 23.02
Ei kerrottu, vaihtoivat vain. E010 ja joskus välillä W013 niin sanottiin vain kesäkuun alussa että vaihtoon menee moottori. Tokeni kyllä sillä, toistaiseksi. Menikö takuuna vaikka olit virittänyt?

ebike-harrastelija
11.09.2020, 23.46
Menikö takuuna vaikka olit virittänyt?Täällä ei ole muuta virittelyä havaittu kuin kiinalaisilla ydinvoimalaitoksilla ajelevat röyhkeät k***päät. MOT.

harald
12.09.2020, 01.23
Miten paljon ajettuna moottorit menivät vaihtoon?

Joku 1800 km. Syksy, talvi ja kevät.

harald
12.09.2020, 01.24
Menikö takuuna vaikka olit virittänyt?

Kuka on mitä virittänyt? Raisussa oli kyllä 14 mm kaasari.

338lm
12.09.2020, 17.45
Pv kyllä tykkäsi 20 millisestä lortosta jos 80 pytty. Olikohan tää nyt ohi aiheen. No punaviinilasi perrrrr

338lm
12.09.2020, 17.46
Kyllä tää uusi Shimano ja testit itseäkin kiinnostaa ja ei vähiten tuon Stevensin pyörän takia.

338lm
12.09.2020, 17.48
Mulla ei ole mitään Bafangia vastaan, Einhell ja Gern jo löytyy varastosta.

ebike-harrastelija
12.09.2020, 18.09
Mulla ei ole mitään Bafangia vastaan, Einhell ja Gern jo löytyy varastosta.Kerettiläinen!

MRe
18.10.2020, 18.35
Kuka, mikä ja missä on sanonut että ei pidä ääntä? Kyllä se Janinkin korviin kuului ja asiasta todellakin tietävän tahon kanssa hän siitä keskusteli.
Itse en enempää tiedä, mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Olet setä-Shimano. EP8-moottoreita on nyt valmistettu jo kymmeniä ellei satoja tuhansia kappaleita. Konttikaupalla on toimitettu pyörätehtaille. Miten niitä tässä vaiheessa voi alkaa modaamaan, kun kyse on vapaarattaan rakenteesta.
No nyt on artikkeli luettu:
- kolisee, kolinan voimakkuus vaihtelee eri pyörissä
- Shimano tutkii asiaa ja on luvannut siihen korjausta, ei varmaan modata vanhoja moottoreita
- paitsi että moottoritoimitukset on (oli?) seis, johtuen jonkun standardin vaatimusten täyttymättömyydestä (olisi ollut kiva, jos ko. standardin sisältöä olisi hiukka avattu). Ilmeisesti myös jo toimitettuihin moottoreihin tulee muutoksia(vai tuleeko?) jolloin se vapaarattaan kolinakin voidaan (ehkä) korjata.

Mut joo, hyvä artikkeli.

cyclomiha
19.10.2020, 20.27
Luin kirjastossa samaisen artikkelin ja sen perusteella en ostaisi ep8-moottorilla varustettua fillaria ennekuin epäselvyydet (kolina, standardi) on selvinneet

mehukatti
20.10.2020, 18.50
- Shimano tutkii asiaa ja on luvannut siihen korjausta, ei varmaan modata vanhoja moottoreita

Luin EMTB Forumilta, että esimerkiksi Commencalin tapauksessa heillä on varastossa 2012 Meta Powereita, mutta toimitukset viivästyy kun Shimano haluu vaihtaa niihin moottorit. En sitten tiedä kuinka luotettava tieto tämä on, mutta loppukäyttäjän näkökulmasta kuulostaa hyvältä, jos pyöriin tulee korjatut moottorit heti alusta alkaen.

Petrisai
22.10.2020, 14.12
Onkos näitä ihmemoottoreita jo rantautunut Suomeen?

Kiituri
22.10.2020, 17.46
Mikäs mahtaa olla Shimanon kanta takuukorjauksiin jos kampia kolauteltu kiviin?

MRe
23.10.2020, 10.08
^Voi olla, ettei kammet enää mene takuuseen... mutta jos muuten pelottaa, niin osta uudet kammet ja laita ne kiinni. Tai voishan tosta tehdä bisnestä ja alkaa vuokraamaan "huoltokampia" erikseen...

Noin yleisesti ottaen vain Shimanolla on tieto siitä miten suhtautuvat takuukorjauksissa johonkin yksittäiseen detaljiin. Ja sekin kanta saattaa vaihtua henkilöstä, hetkestä ja kuun asennosta johtuen päinvastaiseksi millisekunnissa.

eakin
24.10.2020, 16.38
Kuulostaisi kyllä aika erikoiselta jos joku pystyy ajamaan maastoajoa pidempään kolauttelematta koskaan kampia kiviin. Saisi ainakin takuuasioita välteltyä hyvin Shimanon puolesta.

MRe
24.10.2020, 18.35
^Jos maatokäyttöön tarkoitettu sähkömoottori ei kestä kampien kolahtelua kiviin, vika ei ole kyllä pyörän omistajan. Sama juttu, jos moottorin kotelo hajoaa ensimmäisestä kivikosketuksesta. Josta tuleekin mieleen, että miten mahtaa EP8:n magnesiumkotelon kanssa olla.

Kiituri
24.10.2020, 18.59
Maastopyöräilijä jonka pyörässä ei ole jälkiä kammissa ja ehkä iskarin jaloissa, ei ole ajanut maastossa. metsäautotiet, valaistun ladun pohjat ja neulaspolut ei ole maastopyöräilyä :)

harald
24.10.2020, 19.00
Minun mielestäni hyvä määritelmä maastopyöräilymaastolle on sellainen että siellä ei voi työntää lastenvaunuja.

MRe
24.10.2020, 19.28
^Mun määritelmä on, että siellä on hankala kävellä. Ibiksellä ajettu karvan alle 500 km ja takavaihtaja sen näköinen, että sitä olisi hakattu lekalla. Ihme ettei ole porsinut. Sähkäristä meni kahden viikon jälkeen polkimen akseli solmuun. Muutenkin sähkärissä polkimet kestää mulla ehkä 200 km, sen jälkeen piikit poikki ja runko murtunut.

harald
24.10.2020, 19.50
Oho, mutta taidatkin polkea Kivikossa (huomaa iso K).

t.j.k
24.10.2020, 20.11
^Mun määritelmä on, että siellä on hankala kävellä. Ibiksellä ajettu karvan alle 500 km ja takavaihtaja sen näköinen, että sitä olisi hakattu lekalla. Ihme ettei ole porsinut. Sähkäristä meni kahden viikon jälkeen polkimen akseli solmuun. Muutenkin sähkärissä polkimet kestää mulla ehkä 200 km, sen jälkeen piikit poikki ja runko murtunut.

No joo, kyllähän sähkärillä saa (etenkin täysjoustolla) vehkeet särjettyä. Polkimet kolisee aika helposti kiviin jos ei käytä ajosilmää, toki kolisee välillä väistämättä ja joskus jotain porsiikin. Mutta kyllä laittaisin noin ahkeran polkimien särkemisen jo enemmän ajosilmän tai ajatuksen puutteen piikkiin...

MRe
24.10.2020, 20.22
^Jostain syystä sähkärillä kolisee enemmän kuin luomuilla. Mulla on sähkärin lisäksi kaksi luomutäpäriä, joten kokemusta on molemmista.

t.j.k
24.10.2020, 21.52
Kuin myös. Kovemmasta vauhdista lienee kyse, ainakin omalla kohdalla. Nopeudet sähkärillä ihan eri luokkaa kuin perinteisellä.

Suikkanenm
30.10.2020, 21.43
Commencalin uusien meta power pyörien toimitusaika on näköjään siirtynyt Joulukuulta Helmikuuhun.
Saa nähdä milloin näitä EP8 pyöriä alkaa oikeasti saamaan.

MRe
31.10.2020, 10.29
^Taitaa Shimanon ongelmat olla hieman suurempia, kuin mitä alunperin annettiin ymmärtää.

mehukatti
31.10.2020, 22.13
^Taitaa Shimanon ongelmat olla hieman suurempia, kuin mitä alunperin annettiin ymmärtää.

Ei kai sitä hetkessä tehdä uutta versiota designista, muokata tuotantolinjaa, tehdä standardin mukaiset testit uusiksi, valmistaa riittävä määrä moottoreita ja rahdata ne toiselle puolelle maailmaa...

Fillari-lehti
03.11.2020, 11.17
Nyt on ajettu Tunturin eMaxilla ja EP8-moottorilla parisen sataa kilsaa. Hyvin toimii eikä kilise tai kolise! Tarkempaa raporttia Fillari-lehdessä 7/2020.

ebike-harrastelija
03.11.2020, 13.23
^tehkääpä samalla kestotesti, tyyliin mitä autolehdissä näkee. Vuoden parin ympärivuotista ajoa, huoltotarpeet, kulumiset jne.

Tällaisilla lyhyillä testiotoksilla kun ei ole mitään oikeaa hyötyarvoa, muuta kuin mainostamismielessä jatai että kyseinen koeajopyörä ei ole mikään maanantaikappale.

Jarmo_M
03.11.2020, 18.09
Nyt on ajettu Tunturin eMaxilla ja EP8-moottorilla parisen sataa kilsaa. Hyvin toimii eikä kilise tai kolise! Tarkempaa raporttia Fillari-lehdessä 7/2020.
Harvinainen ja erikoinen yksilö, jokin demo-kappale mahdollisesti tulevista 2021-malleista (joista on speksejä joillain kauppapaikoilla nähty) lienee kyseessä... Tuollainen piti olla itsellekin tulossa, mutta toimitussisältöä muuttivat ja sain "2021-mallin" kuitenkin moottoriongelmien vuoksi 2020-mallin mukaisena E8000-moottorilla...

MRe
04.11.2020, 12.11
Moottorin asennusta. Ei nyt kauheasti eroa E8000-motista.


https://youtu.be/GvTVLQjOSkY

harald
04.11.2020, 12.22
Ai kun särähti silmään kun kiristää ristipääruuvia taltaapääruuvarilla.

Aika samanlainenhan tuo on. Virtapistokkeen suojaus on edelleen aika huono, joskin tuon Meridan runko ja suojat suojaa sitä vähän enemmän. Jäikö sinne kuitenkin p*skan mentävä aukko moottorin etupuolelle?

jpuu
04.11.2020, 12.38
Näyttö on ainakin käpysempi kuin kasitonnisessa. Miksiköhän sekin on pitäny mennä muuttamaan? Motin kiinnityskohdat näyttää kovasti samalta kuin kasitonnisessa.

MRe
04.11.2020, 13.21
Ai kun särähti silmään kun kiristää ristipääruuvia taltaapääruuvarilla.
Minua häiritsi kun ei vetänyt moottorin pultteja momenttiin. Mutta voihan tämä olla vain demo.

MRe
04.11.2020, 13.22
Näyttö on ainakin käpysempi kuin kasitonnisessa. Miksiköhän sekin on pitäny mennä muuttamaan? Motin kiinnityskohdat näyttää kovasti samalta kuin kasitonnisessa.
Näytön voi vaihtaa. EP8:ssa on myös E8000:sta muistuttava näyttö. Kiinnityskohdat ovat samat.

jullli
04.11.2020, 18.22
Minua häiritsi kun ei vetänyt moottorin pultteja momenttiin. Mutta voihan tämä olla vain demo.

kyllä ne saattaa olla tarkastikkin oikeassa momentissa vaikkei momenttiavainta käytäkkään. jos työksesi vääntelet pultteja momenttiin niin kyllä se ranne melko tarkoin tietää mihin momenttiin menee

Epo
04.11.2020, 18.52
Minua häiritsi kun ei vetänyt moottorin pultteja momenttiin. Mutta voihan tämä olla vain demo.
Mikä on oikea momentti moottorin pulteille?

jpuu
04.11.2020, 19.21
^Shimano ei ilmoita momenttia moottorin pulteille, koska niitä laitetaan eri valmistajien runkoihin. Moottoreiden mukana ei edes toimiteta kiinnityspultteja.

MRe
09.05.2021, 20.56
Eka lenkki heitetty EP8:lla ja onhan toi ihan eri motti kuin vanha e8000. Avustuksia pudotin aika rajusti, trail oli kakkosprofiilillakin mulle liian hyökkäävä. Lisäksi ecoa säädin alemmas. Boostia en ole vielä tohtinut kokeilla.

USA-moodia tuohon tuskin halajan, sähköttömänä tai yli 25 km/h ei juuri jarrutusta tunnu. Tasaisella kulkee ilman sähköjä yhtä kevyesti kuin luomu.

Ensin mietin, että vaihdan e7000-näytön siihen uuteen kasisataseen, mutta itse asiassa garminin edge 850 näyttääkin kaiken tarvittavan avustusprosentteja ja kadenssia myöten.

Kuminauha
10.05.2021, 10.49
Vaihdoin ite ton E7000 tilalle EW-EN100:n ku halusin puhtaamman ohjaamon ja en ainakaan itse näytöllä tee mitään kun ei sitä ehdi ryminässä ees kattoa. Garmin 530 näytölle saa sitte näkyviin oleelliset jos tarvii jotain tiirailla.

MRe
10.05.2021, 10.55
^Joo, tuo on yksi mahdollisuus. Minua tuo pieni näyttö ei haittaa. Totta on, että Garminin kanssa sen hyödyllisyys on niin ja näin. Ehdin lisäksi myydä sen EW-EN100 -palikankin, joten en nyt jaksa hankkia sitä uudelleen :)

wiljam
11.05.2021, 13.35
Eka lenkki heitetty EP8:lla ja onhan toi ihan eri motti kuin vanha e8000. Avustuksia pudotin aika rajusti, trail oli kakkosprofiilillakin mulle liian hyökkäävä. Lisäksi ecoa säädin alemmas. Boostia en ole vielä tohtinut kokeilla.

USA-moodia tuohon tuskin halajan, sähköttömänä tai yli 25 km/h ei juuri jarrutusta tunnu. Tasaisella kulkee ilman sähköjä yhtä kevyesti kuin luomu.

Ensin mietin, että vaihdan e7000-näytön siihen uuteen kasisataseen, mutta itse asiassa garminin edge 850 näyttääkin kaiken tarvittavan avustusprosentteja ja kadenssia myöten.

Ihan samat fiilikset E8000:n jälkeen. Avustus on jotenkin vielä luonnollisempi ja lähtee jo pienellä kadenssilla mukaan. Voiman annostelu on ehkä myös tarkempaa, joten hidas ajo ja esteiden väistely (jopa ylämäkeen) luonnistuu kuin paremmaltakin kuskilta. Tuo avustuksen napsahtelu päälle pois ärsytti aluksi, mutta siihen alkaa jo tottua (samoin alamäkeen rullaten moottorista kuuluvaan kolinaan). Pudotin myös kakkosprofiilin avustuksia ecolle jonkin verran, avustus 2/5, max. vääntö 49 Nm ja avustuksen aloitus 3/5. Kakkosprofiilin ecolla tulee ajettua melkein 70% ajoista (hankikeleillä oli trail ja eco ehkä 50/50). Boostia en ole tarvinnut, kokeillut vain. Nyt kun avustuksen loputtua tai ilman avustusta ajettaessa poljentavastus on lähellä luomua, niin voisi uskaltaa lähteä pidemmällekin reissulle ilman pelkoa akun loppumisen aiheuttamasta tuskasta. Vaikka kyllä sitä virtaa kannattaa ylämäkiin silti säästää.

Tulluska
20.11.2021, 00.11
Minkälaisia ääniä muilla kuuluu EP8 moottoreisa? Itsellä kampia pyörittäessä/heiluttaessa kolina, tämä oli ilmeisesti ominaisuus? Sitten on tullut semmonen vaimeampi naksunta ajaessa kun vasemman puolen kammella polkaisee, toki tätä ääntä ei kuulu koko aikaa ja saa kuunnella ihan tarkasti että kuulee, pyörä helkama fe11 jolla ajettu 800km, kannattaako vielä olla takuuseen yhteydessä?

Mönkiäinen
19.04.2022, 19.21
Onko tullut lisää kokemuksia räminästä? Onko kuinka häiritsevä ääni kun ilmeisesti ihan oninaisuus ep8:ssa on?

Eemeli82
19.04.2022, 20.14
Onko tullut lisää kokemuksia räminästä? Onko kuinka häiritsevä ääni kun ilmeisesti ihan oninaisuus ep8:ssa on?
No eipä tuo itseasiassa järin häiritsevä ole, kun olin jo unohtanut koko ominaisuuden. Piti ihan hetki miettiä mitä räminää tarkoitat, mutta ilmeisesti siis sitä vapaarattaan kolinaa. Viime kesän alussa siihen kiinnitin huomiota, kun pyörän sain ja siitä olin etukäteen lukenut, mutta eipä kyllä ole pitkään aikaan enää tullut koko räminää sinänsä ajateltua.

MRe
19.04.2022, 20.23
Samat kokemukset. Joko ei rämise tai sitten korva tottunut.

Kuminauha
19.04.2022, 21.07
Ei tuota kolinaa juuri enää huomaa, tai siis ei siihen kiinnitä huomiota.

Janezcky
30.04.2022, 15.08
Onko nuo Shimanon omat appit hyviä? Mietin boschin ja Shimanon hyviä puolia ja monessa paikassa on maininta tuosta avustuksen luonnollisuudesta polulla ja hyvinä puolina myös nuo appit ja yhdistettävyys. Ilmeisesti appin kautta saa kaiken tiedon jota ei pyörän näytölle mahdu?
Jääkö ep8 kuitenkin boschista merkitsevästi kun puhutaan voimantuotosta?

MRe
01.05.2022, 10.37
Shimanosta ei juurikaan saa ulos ajon aikaista dataa sen enempää kuin mitä näytöstä näkee. Muuten sitten saa akun varaussyklit ja arvion akun kunnosta.

Säädettävyys on hyvä Shimanon omalla appilla.

-W-
01.05.2022, 14.08
Onko tullut lisää kokemuksia räminästä? Onko kuinka häiritsevä ääni kun ilmeisesti ihan oninaisuus ep8:ssa on?

Ekan EP8:n vapari ei kolissut juurikaan, että siihen olisi mitään huomiota kiinnittänyt, mutta sitten se hajosikin 1300km kohdalla ja kammet alkoi lyödä välillä tyhjää..

Seuraava EP8 ei muiwtaakseni myöskään kolissut, mutta se kewtikin vain reilu 150km (momenttianturi hajosi), joten kokemus jäi hyvin vajaaksi siitä koneesta..

No nyt kolmannella EP8:lla on aajettu 1500km ja tämän yksilön vapari on kolissut hyvin korviin kuultavasti koko ajan.


Eli yksilöeroja tuntuu olevan jonkun verrankin.