Näytä tavallinen näkymä : Epäonnistuneet pyörähuollot
nakamura10
31.08.2020, 12.33
Kerro kokemuksia huollosta missä ei tullut pyörä kuntoon toivotulla tavalla, tehtiin väärä toimenpide, kesti aikaa tai hinta ihan muuta kuin oletettu/sovittu=?
Näin on käyny vaa ite suoritetuissa huolloissa :D
Vaimon pyörän takarenkaan sisuri oli ainakin puhki katkennen pinnan vaihdon myötä... Tästä jäi mieleen se, kun vaimo sanoi, että pyörällä oli huono ajaa kotiin. :p Ei niinku voinut itse käsittää, että miksi sillä piti ylipäätään ajaa ja tehdä mahdollista tuhoa ulkorenkaalle sekä vanteelle. Kyllä siihen huollossa tilalle ehyt sisuri saatiin ja asennettin tämä välittömästi.
brilleaux
31.08.2020, 13.16
Ihan itse suoritin. Ohjaustangon+tankonauhojen vaihto sekä uudet vaihde- ja jarruvaijerit kuorineen. Toimenpiteisiin kului aikaa 5(!!!) tuntia kaikkinensa, ruokatauko oli pakko pitää välissä!
Hinta oli sopiva ja tuli kuntoon toivotulla tavalla. Kesti helvetisti enemmän kuin oli sovittu.
Rungon sisäisistä vaijereista mulla on kommentoitavaa:
https://media.giphy.com/media/44Eq3Ab5LPYn6/giphy.gif
Jami2003
31.08.2020, 14.23
Joo aloitin täpärissä linkuston laakerihuollon kaksi vuotta sitten purkamalla pyörän osiin. Viime viikolla sain kasaan, sentään puolet laakereista tuli vaihdettua. Jarrupalat ja voimansiirto ei vielä tulleet huippukuntoon näin pikaisessa huollossa iskari huollosta puhumattakaan. Nyt on sitten vähän tilattu palikkaa niiden kuntoon saattamiseksi.
Huollon hyvä puoli oli että pyörä tuntuu ihan uudeelta ja toivottavasti helpottaa hieman pyöräkuumeilua.
Rungon sisäisistä vaijereista mulla on kommentoitavaa:
https://media.giphy.com/media/44Eq3Ab5LPYn6/giphy.gif
Tähän on jippo mitä ei viitsi tehdä uudelle rungolle tai toivottavasti myöskään pyörähuollossa ei tehdä. Mutta mulla on tossa täpärissä kans sisäiset viennit ja pelkät vaijerit menee rungossa jotka on paha asentaa ja vielä jäätyvät. Näppärä tee-se-itse henkilö kuten minä tietysti porasi runkoon riittävän isot reiät koko kaapelin kuorineen ujuttamiseksi. Helpotti asennus urakkaa huomattavasti ja toivottavasti vaihteet toimivat jatkossa myös talvella.
Aikanaan aloitin maantiepyöräilyn ja menin noviisina yhteen täkäläiseen liikeeseen säädättämään vaihteita (Turussa).
Vastaus oli, ettei maantiepyöräilijät kuulemma huollata pyöriään liikkeessä, itse täytyy osata kaikki tehdä eikä pyöräkauppiaita vaivata moisella. Toisen kerran koitin vielä onneani, kun etuvaihtajan korvake hajosi ja koitin hiilarirunkoon vaihdattaa maahantuojalta saatua uutta osaa. Eivät kuulemma uskaltaneet lähteä niin vaativaan toimenpiteeseen (se korvakekin piti itse hankkia).
Kyseinen liike teki minusta varsin pätevän DIY -mekaanikon, kiitos siitä heille.
Mitäköhän minua tumpelommat tekevät, pyörä oli kuitenkin heiltä hankittu...
Mä yritin aikanaan viedä mun 10-vaihteista Tunturia huollettavaksi O.Salomaan liikkeeseen Kotkassa. O itse (nykyään kauppaa pitää hänen poikansa tai pojanpoikansa) totesi, että hän huoltaa vain myymiään pyöriä. Siitä viisastuneena opettelin tekemään huoltohommat, enkä sen koommin ole huollon vuoksi marmoripalatsien lattioita liannut.
Tämä tapahtui joskus vuonna -76 tai -77, tunska oli vm. -75.
Vein takuuhuoltoon pyörän elokuun alussa, kun eturengas piti hassua ääntä. Laakeri kuulemma mennyt, 7 päivää kestää korjaus kun heillä ei ole varaosia, menee takuuseen. Noh, siitä on nyt 3 viikkoa, ja vielä se pyörä on siellä.
Forumilla kehutaan kivijalkoja, kun takuu hommat on helpompia. Helppoa ehkä, mutta ei lämmitä kun pyörä ei ole ajossa luvatussa ajassa. Varsinkin kun joku eturenkaan laakerin vaihto luulisi olevan nopeampi kuin 3 viikon homma.
Kivijalkaliikkeitä on kolmenlaisia. Niitä, joissa pyörää voi huollattaa ja uusia tavaroita ostaa. Sitten on niitä, joista voi uutta tavaraa ostaa. Loput on niitä, jotka kierrän kaukaa. Vaikka kivijalkaliikkeiden säilymisen merkitystä korostetaankin, yleistää ei voi. Koitan mahdollisuuksien mukaan suosia ensimmäiseen ryhmään kuuluvia hankinnoissani.
Oma kokemus: Maasturin ensihuolto, johon kuului pinnojen tarkastus/kiristys. Huollon jälkeen alkoi takavanne heittää.
Voi tietysti olla sattumaakin, mutta voi myös olla osansa ensihuollolla. En käynyt uudestaan tuon liikkeen huollossa (joka mainostaa jonkun tutkimuksen mukaan tyytyväisiä asiakkaita ja jossa myyjä perustelee ehkä joitain kilpailijoita kovempia hintojaan hyvällä palvelulla), vaan vein sen hyväksi tietämääni. Sen jälkeen vanne on pysynyt suorassa.
Noniin, tämä aihehan tuli kuin tilauksesta!
Tämä pieni keskiöremppani onkin jo osin tuttu tuota toista foorumialuetta viime aikoina seuranneille, mutta laitetaan nyt tarina tähän vielä kootusti. Alunperin kirjoitettu toiselle alustalle, joten väännän paikoitellen rautalangasta.
Tuossa heinäkuun puolivälissä tosiaan pyörästä hajosi keskiö työmatkalla. Menomatkalla piti pienessä sateessa pientä ääntä ja töistä lähtiessä kuivuttuaan sellaista säksätystä, että hävetti ihan ajaa. Joten suorinta tietä pyöräliikkeeseen ostamaan uutta keskiötä. Noh, en aiemmin hirveästi ollut kyseisen pyörän keskiöön tutustunut, joten luotin myyjän sanaan ja otin vastaan hyllystä löytyneen BB30PF -keskiön, joka siis myöhemmin osoittautui vääräksi valinnaksi. Olisin tarvinnut perus-BB30 irralliset keskiölaakerit. Ei siinä mitään, sain myöhemmin veloituksetta palautettua sen liikkeeseen, joten tästä ei tullut rahallisia tappioita.
Kampien irrotus ei tosiaan mennyt myöskään ihan putkeen. Mulla oli pyörässäni FSA Gossamer kammet, joissa oli sisäänrakennettu kammen irtivetäjä, eli kampi irtoaa ihan vain kuusiokoloavainta vastapäivään pyörittämällä. Kuusiokoloavaimen reiän ympärillä oli myös pyöreä alue, jossa näkyi vastapäivään osoittava nuoli, jossa luki ’Tightens’. Pyörähommissa kun on jonkin verran näitä vääränkätisiä kierteitä, niin tämä luonnollisesti sekoitti minut niin, että aloin irrottaa kampia avainta myötäpäivään kiertämällä. Todellisuudessa se nuolihan osoitti sisäänrakennetun kammen irtivetäjäosan kiristyssuuntaa, sen avaamiseen on ihan oma työkalunsa, tämä selvisi sitten myöhemmin.
No, yllättäen myötäpäivään kiertämällä kammet eivät alkaneet irrota, joten katsoin parhaaksi lisätä voimaa, kunnes 10-millinen kuusiokolon muotoinen reikä muuttui hieman isommaksi pyöreäksi reiäksi. Tässä vaiheessa otin sitten luonnollisesti selvää oikeasta kampien irrotustavasta ja selvisi, että oikea suunta tässä tapauksessa olisi ollut vastapäivään. Yleensä toki tsekkaan kaikki tällaiset etukäteen oppaista ennen kuin uskallan koskea mihinkään, mutta tämä vaikutti sen verran simppeliltä tapaukselta, etten suotta vaivautunut.
Kammet siis olivat huolestuttavan tiukasti jumissa ja jatkokäyttöä ajatellen pilatut. Ystävällisten vinkkien perusteella hankin sitten pari Torx-hylsyä saadakseni kammet irti pienellä budjetilla. M12 osoittautui liian pieneksi ja M14 liian suureksi, välikokoa ei ollut. Joten uusi kauppareissu oli edessä, tällä kertaa mukaan tarttui viidenkympin vastakierrehylsysarja, jota käyttämällä kammet lopulta irtosivat.
Tämän jälkeen keskiölaakerit irtosivat suhteellisen vaivatta, mutta kuten aiemmin totesin niin ostamani keskiö ei ollut pyörääni sopiva. Tässä vaiheessa lueskelin aika paljon negatiivisia käyttäjäkokemuksia BB30 -keskiöistä (narinaa ja kesto-ongelmia, tuo omanikaan ei kovin montaa tuhatta kilometriä kestänyt) ja totesin parhaaksi vaihtoehdoksi muuttaa keskiöni BSA-kierteelliseksi adapteria käyttäen, kun kerran uudet kammetkin tarvitsin.
Positiivisena puolena näin tuossa muuten hieman synkässä tilanteessa, että nyt on hyvä sauma hieman upgreidata voimansiirtoa kokonaisuudessaan. Joten adapteria ostaessa mukaan lähti Dura-ace -keskiö ja -polkimet sekä Hollowtech II Ultegra -kampisarja, ketjut ja takapakka sekä tarvittavat työkalut näiden asennukseen. Paketti Saksasta saapui kohtuullisen odotusajan jälkeen (yllättäen Posti toi paketin perille asti ongelmitta, kuski vieläpä odotti ovella useamman minuutin ovikellon soiton jälkeen ennenkuin sängystä ehdin ovelle asti!) Ja eikun adapteria asentamaan!
Ensin kokeilin pakastinmenetelmällä ja kumivasaraa käyttäen naputella adapteria paikalleen, eihän se lähtenyt menemään, joten seuraava askel oli käydä ostamassa rautakaupasta vähän kierretankoa, pultteja ja prikkoja omatekoista prässiä varten. Prässi toimi hyvin, joskin voimaa piti taas käyttää hieman enemmän kuin ehkä olisi ollut järkevää. Eli reilun metri pituinen pyöränkorjaustelineen putki jakoavaimen ympärillä ja sitä täydellä voimalla eteenpäin painaen ajatellen, kohta se helpottaa. No, ei helpottanut vaan lopulta adapteri jäi kiinni vähän ennen puoltaväliä eikä enää liikahtanutkaan, isokokoinen pulttikin meinasi alkaa vähän pyöristyä.
Tässä vaiheessa oli toki hyvä irrottaa prässi, tarkistaa keskiön sisus ja huomata, että kas vain, siellähän on keskiön keskellä muuta keskiötä huomattavasti kapeampi kohta, johon adapteri oli sitten yllättäen jumiutunut. Eipä siinä muuta kuin irrottamaan adapteria.
Sain oikean kuningasidean kun löysin vanhan käytetyn keskiön, jonka toisen pään sain ruuvattua keskiön sisällä olleeseen adapterin päähän. Tämän jälkeen painoin keskiöhylsyn kiinni tähän keskiön päähän, laitoin kovalevyn palan hylsyn päälle ja aloin naputella adapteria irti. Kumivasara: ei vaikutusta. Normivasara: yhtä tyhjän kanssa. Petkele: ei mihinkään. Tiiliskivi: edelleen jumissa. Ensiksi löin niin kovaa kuin uskalsin, lopulta niin kovaa kuin jaksoin, mutta lopputulos ei muuttunut mihinkään, ainoastaan pyörän runko kärsi pieniä vaurioita työn ohessa, kun aluksi pidin sitä typerästi pyörätelineen päällä nojallaan..
Taas oli siis nöyrryttävä kauppareissulle. Tällä kertaa hain Biltemasta porakoneeseen liitettävän pyörölamellisetin, jolla aloin ensiksi hioa keskiön keskiosaa leveämmäksi, jotta siihen saisi laitettua vastakappaleen toiseen suuntaan painavaa prässiä varten. Tai jopa mahdollisesti jatkettua adapterin prässäystä paikalleen. Pyörölamellit olivat toki väärän kokoisia, joten niitä piti hieman pienentää sivuleikkureilla, aika työlästä sekin. Ei kuitenkaan läheskään yhtä työlästä kuin keskiön reunojen hiominen akkuporakoneella.
Aika pian huomasin, että keskiön reunaa hioessa väistämättä hioo myös adapterin sisäpuolen kierteitä ja itse adapteria sen muotoiseksi, että alkuperäisestä suunnitelmasta oli luovuttava ja tyydyttävä hiomaan adapteri irti rungosta. Tätä tehdessä huomasin sen tosiaan kirjaimellisesti hitsautuneen prässätessä kiinni runkoon kun saumaa adapterin ja rungon välissä ei silmällä erottanut. Viikon päivät siinä meni useita kertoja päivässä porakoneen akku tyhjentäen, mutta lopulta se irtosi.
Ja mitäs seuraavaksi? No, tietty uusi samanlainen adapteri tilaukseen, kun harjoituskappale oli menestyksekkäästi tuhottu. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut, mutta tämä oli halvin ja toisaalta, minähän en helposti myönnä tekeväni virhehankintoja. Tällä kertaa varmistin, että se mahtuu sisään hiomalla juuri irrottamani adapterin ehjää päätyä hieman pienemmäksi ja painamalla sen läpi kummastakin päästä. Olisi ehkä kannattanut tehdä jotain vastaavaa jo ennen ensimmäistä yritystä, mutta eihän mulla ollut mitään syytä olettaa, että se ei mahtuisi sinne!
Uusi adapteri tuli muutamassa päivässä ja sen asennus sujuikin sitten jo paljon vaivattomammin. Samoin uudet kammet menivät lähes ongelmitta paikalleen. Ketjun kanssa tuli pieni ongelma, kun vaihteeksi mittasin sen vanhaa ketjua käyttäen oikeaan pituuteen, katkaisin ja sitten huomasin taas kerran laittaneeni ketjun väärin päin roikkumaan vanhan ketjun viereen, mikä luonnollisesti estää ketjun päiden liittämisen pikaliittimellä. No, tulipahan käyttöä ketjun mukana tulleelle liiitostapille kun piti virhe korjata..
Etuvaihtajan häkki oli myös ottanut hieman osumaa aiemmissa väkivaltaisissa adapterinpoistoyrityksissä, mutta säätämällä sain vaihtajan toimimaan hyvin.
Myös uusien polkimien asennus sujui hyvin, mutta sitten opin taas jotain uutta. SPD -lukkopolkimet eivät ole sama asia kuin SPD SL -lukkopolkimet. Ei vain ole ennen tullut vastaan tämäkään asia, niin enpä tajunnut sitä tarkistaa, voi olla, että olisin hieman asiaan perehtymällä päätynyt toisenlaisiin polkimiin. Vanhat pyöräilykenkäni ovat siis SPD -yhteensopivia ja uudet polkimeni SPD SL -yhteensopivia. Joten vielä piti lähteä kenkäkaupoille! Paikallisesta liikkeestä tarttuivatkin mukaan uudet spessut parilla sadalla ja sen jälkeen homma olikin taputeltu.
Näin siis muutetaan parin kympin keskiölaakerien uusiminen alle tunnissa rahallisesti vajaan tonnin ja ajallisesti puolen toista kuukauden keissiksi. Kyllä musta vielä pyörämekaanikko tulee?
Liki 40:n "huolto/rakennusvuoden aikana aina yhtä sun toista sattunut, ei kylläkään mitään katastrofaalista ja kaikki saatu lopulta toimimaan niin kuin kuuluukin...
Käyttämäni liikkeet kyllä olleet takuuvarmoja eikä niistäkään voi valittaa pahemmin, kiertänyt kaukaa suuria lupauksia antavat...
maalinni
01.09.2020, 09.54
Aika kipeä aihe edelleen, vaikka aikaa on kulunut yli 10v. Uusi rokkarin keula, alajalat jotain magnesiumia. Siihen sitten jarruja asentelemaan liian suurella innolla ja post mount kierteet solmuun :(
No pikaliimaa kehiin ja "iloista" ajelua, kunnes vitutus hieman lieveni.
Nykyään jo pystyn elämään asian kanssa.
Aika kipeä aihe edelleen, vaikka aikaa on kulunut yli 10v. Uusi rokkarin keula, alajalat jotain magnesiumia. Siihen sitten jarruja asentelemaan liian suurella innolla ja post mount kierteet solmuun :(
No pikaliimaa kehiin ja "iloista" ajelua, kunnes vitutus hieman lieveni.
Nykyään jo pystyn elämään asian kanssa.
Auts. Kierteitä ei ole kiva rikkoa... Hyvä, että olet päässyt asian kanssa sinuiksi. Välillä menee varmaan viisikin minuuttia, että et mieti tuota? :D
Suosiolla olen sen verran antanut periaatteista periksi, että marmori saa hoitaa PF:ien sekä ohjainlaakerien (joka sekin on periaatteessa PF) asennukset. Muut sitten pilaan itse. Linkustojen laakereihin ei ole vielä tarvinnut koskea.
Vielä kun joku pitäisi jonkun iskarin perushuolto, eli ns. alajalkojen huolto, -kurssin, niin olisin tyytyväinen.
Pariin jarruun onnistuin laittamaan mineraaliöljyä. Tosin piti olla Dottia. Loppujen lopuksi ei kauhean iso vahinko kun sain vaihtaa jarrut Shimanoon. Välillä kyllä tulee edelleen mieleen kun jarruja ropaan.
lihapiirakka
02.09.2020, 12.32
"Vein takuuhuoltoon pyörän elokuun alussa, kun eturengas piti hassua ääntä. Laakeri kuulemma mennyt, 7 päivää kestää korjaus kun heillä ei ole varaosia, menee takuuseen. Noh, siitä on nyt 3 viikkoa, ja vielä se pyörä on siellä."
Eivät ole löytäneet sitä laakeria eturenkaasta :)
Eivät ole ei. ;) 4 viikkoa ovat jo etsineet. Mainostavat kuitenkin erikoispyöräliikkeenä itseään, ehkä se laakeri on liian tavallinen.
Vielä kun joku pitäisi jonkun iskarin perushuolto, eli ns. alajalkojen huolto, -kurssin, niin olisin tyytyväinen.
Mitäs vielä tarvii näiden videoiden lisäksi tietää?
https://www.youtube.com/watch?v=A7BLV27fs9Y
lihapiirakka
02.09.2020, 17.57
Eivät ole ei. ;) 4 viikkoa ovat jo etsineet. Mainostavat kuitenkin erikoispyöräliikkeenä itseään, ehkä se laakeri on liian tavallinen.
Multa ei löytynyt yhdenkään fillarin eturenkaasta laakeria.
Multa ei löytynyt yhdenkään fillarin eturenkaasta laakeria.
Sinä oletkin pro! Tälläiselle ensimmäisen pyörän ostajalle se ääni paikallistui eturenkaaseen. Oli se sitten napaan, pinnoihin, kehään, jarrulevyyn, jarrupaloihin, sisäkumiin, kulutuspintaan, mihin vaan, sitä en tälläin 1kk pyörän omistajan kokemuksella hahmottanut. Mutta onneksi on palstalla pro näsäviisastelijoita! Mahtavaa! Pidä toi taso! Taidat olla Rtechissä töissä, taso ainakin on sama.
Tämä.... ostotilanteessa myyjä arvioi, että stemmi kannattaa vaihtaa sentin lyhyempään. Sanoin että joo ja sehän vaihdettiin. Fillarissa on siis Di2 vaihteet ja asentaja onnistui jättämään sähköpiuhan tuolleen kuvan mukaisesti. Ihan siististi puristettu, mutta eihän siinä sitten etuvaihtaja toiminut. Korjasivat kyllä suht. nopealla aikataululla
https://imagizer.imageshack.com/v2/238x317q90/r/923/LAUFR2.jpg
Mitäs vielä tarvii näiden videoiden lisäksi tietää?
Videoiden huono puoli on se, että mun batcavessa ne ei näy, enkä luota niin paljon muistiini että vetäisin ulkomuistista. Mutta jos kerran pääsisi opastettuna tekemään, se jäisi lihasmuistiin paremmin, että mitä pitää tehdä. Ja missä kohden menee vikaan.
^^Myssy, ei kannata olla niin herkkä, ota vaan opiksesi myös termitkin pikku hiljaa niin aikanaan voit kuittailla kaltaisillesi...
^^Myssy, ei kannata olla niin herkkä, ota vaan opiksesi myös termitkin pikku hiljaa niin aikanaan voit kuittailla kaltaisillesi...
-Meinaat, että kaikki hakee tyydytystä kuittailusta?
Meinaat että forum on parempi jos porukka kuittailee vaan toisilleen? Mä luulisin että paremman forumin saa muita auttamalla ja opastamalla... ehkä fillari-lehden sakki on sit vaan kuittailevaa.
hernekeittopäivä onkin sopivasti huomenna, mutta se pitää tehdä itse, ei purkista.
omia huonoja korjaamokeikkoja ei juuri ole, kun olen sählännyt mokani itse ja kukaan ei ollut sanomassa Miksi ei kannata tehdä näin. kallista opiskelua siis :p
Suontakanen
02.09.2020, 22.45
Ensimmäistä alusta loppuun itse kasattua fillaria kasaa pura, kasaa pura metodilla ährätessä ei mennyt rikkisärki kun yksi keskiölaakeri (löin kammen väärästä suunnasta sisään ja holkit tuli pihalle) ja yhden vaijerin joutui myöhemmin vaihtamaan pidempään. Suurin yllätys oli että kaikki netistä tilatut kamat sopivat kyseiseen runkoon ja toimivat vielä keskenäänkin.
Itselle puolet homman suolasta on pyörän kanssa räpeltämisestä (ymmärrän kyllä erittäin hyvin myös niitä jotka kokevat ropaamisen pakollisena pahana). Ja eipä nämä fillarit loppupeleissä kovin monimutkaisia härveleitä ole ja juubituubista ja googlesta löytyy myös rautalankaohjeita joka lähtöön jossei varmuutta tekemiseen löydy. Tekemisellä oppii!
Eipä kyllä käy kateeksi noita oikeita fillarikorjaamoja, tavaraa pitäisi löytyä hyllystä 15 hyllykilometriä jotta edes 50% huollatettavista fillareista saisi valmiiksi viikossa. Lisäksi pitää tosissaan tuntea eri standardit ja merkkikohtaiset erikoisuudet useamman vuosikymmenen ajalta ja näiden päälle vielä täytyisi pysyä kärryillä nykyisistä hömpötyksistä.
Sinä oletkin pro! Taidat olla Rtechissä töissä, taso ainakin on sama.
Mitä jos vaikka soittaisit sinne r-kiskaan ja kysyisit mikä kestää. Todennäköisin selitys: puuttuva osa ei ole saapunut, vaikka olisi pitänyt. Mikä pyörä - tai oikeastaan, mikä etunapa se oikein on? Jos se on Cuben oma napa eli jokin paskalaatuinen kiinaihme, niin todennäköisesti sakemannit lähettää uuden etukiekon tai ehkä pelkän etunavan. Ja siinä saattaa kestää. Muutenhan se laakeri haettaisiin Sarankulman laakerikaupasta ja laitettaisiin paikalleen, vartin homma.
En tiedä oletko seurannut uutisia, mutta voin kertoa että maailmanlaajuinen pandemia on aiheuttanut ihan vitulliset ruuhkat pakettikuljetuksista vastaavien firmojen terminaaleihin. Eli pakettikuljetuksissa saattaa tällä hetkellä olla melkoisia viiveitä euroopassa. Esim. tänään Posti ilmoitti että Espanjasta palautuva paketti ottaa DHL:n kyydissä n. kuukauden. Ei oo ihan se ainoa paketti siellä niitten systeemissä.
Ei, en ole töissä Rtechissä.
Rupesin oikein miettimään, ja taitaa olla niin, etten ole koskaan käyttänyt pyörää liikkeessä huollossa :seko:
Ehkä korkeintaan ilmaiseen ensihuoltoon olen joskus vienyt, mutta aivan yhtä varmasti olen joskus kutsunut etupyörää eturenkaaksi :D
Mitä jos vaikka soittaisit sinne r-kiskaan ja kysyisit mikä kestää.
Cuben pyörä, rtechin omaa maahantuontia. Ja heillä ei ole noinkin yksinkertaista varaosaa kuin laakeri. Olen yrittänyt olla yhteydessä, eivät vastaa sähköposteihin, maksulliseen puhelinnumeroon en soita. He lupasivat 7 päivän korjaus ajan että pääsee käymään taas töissä yms, siitä on nyt yli kuukausi. Aika huonoja lupauksia antavat, samoin kun silloin kun ostin pyörää heiltä hyllystä, lupasivat 2-3 päivää kasaus ajaksi, meni 9 päivää. Surkeaa palvelua ja laatua siis.
Olen seurannut niinkuin kaikki, silti tämänkin kuukauden aikana on tullut itsellekin paketteja Saksasta, yleensä noin 2-3 päivän toimitusajalla. Niinkuin monelle muullekin esim tällä forumilla. Ja kuten edellä kirjoitin Rtechin laadusta, niin en usko että juuri minun varaosa olisi jäänyt matkalle, vaan luulempa että he eivät ole sitä edes vielä tilanneet. Antaa asiakkaan odottaa, kyllä tässä kesää jäljellä on vielä.
Eipä kyllä käy kateeksi noita oikeita fillarikorjaamoja, tavaraa pitäisi löytyä hyllystä 15 hyllykilometriä jotta edes 50% huollatettavista fillareista saisi valmiiksi viikossa. Lisäksi pitää tosissaan tuntea eri standardit ja merkkikohtaiset erikoisuudet useamman vuosikymmenen ajalta ja näiden päälle vielä täytyisi pysyä kärryillä nykyisistä hömpötyksistä.
No ei tuo fillarihuolto mitään rakettitiedettä kyllä ole. Vaihdellaan vaan pääasiassa osia. Toi on kyllä totta, että vähänkään eksoottisempaa osaa ei kannata hyllyssä pitää ja sitten huolto voi kestää, jos tilaukset viivästyy.
Kerran meni joustokeulan pikahuolto puoliksi pilalle, kun katkaisin uudet huoparenkaat keulaa kasatessa.
lihapiirakka
03.09.2020, 09.32
"Vein takuuhuoltoon pyörän elokuun alussa, kun eturengas piti hassua ääntä. Laakeri kuulemma mennyt, 7 päivää kestää korjaus kun heillä ei ole varaosia, menee takuuseen. Noh, siitä on nyt 3 viikkoa, ja vielä se pyörä on siellä."
Eivät ole löytäneet sitä laakeria eturenkaasta :)
Jos on hymiö perässä niin ei kai se nyt niin pahaa kuittailua ole. No ihmiset kokee asiat niin kovin eri tavoin. Itse en käytä sanaa kiekko vaan vanne ja siitä saa kyllä huomautuksia. Ei taida muissa kielissä olla kiekko vaan vanne. Mulle se on vanne ja kiekolla pelataan jääkiekkoa :)
Ps. kiitos työpaikkaehdotuksesta, mutta viihdyn nykyisessä työssäni. Harrastusta ja työtä ei kannata yhdistää.
Joo, tän aiheen suhteen on huumori ja sieto vähissä. Kun useamman kiloeuron kaataa pyörään kiinni ja sitten se korkkaa kuukaudessa ja on sen jälkeen ollut jo lupauksesta huolimatta kuukauden pajalla, niin kipinää on pohjallakin jo
Kollinjoki
03.09.2020, 11.33
Minusta alkanut tuntua, että jos pyörään pitää vaihtaa mikä tahansa osa, jota ei korjaamon hyllystä valmiiksi löydy, niin parempi itse tilata se ja kiikuttaa korjaamolle asennettavaksi. Liikkeet saattaa tilata niitä ties mistä valmistajan varastoista tai tukuista, joissa varastotilanteet ja saatavuus voivat olla mitä tahansa eikä pyörän korjaamista odottava asiakas tiedä etukäteen mitään osan toimitusajoista. Itse voi tilata jostain normaalista nettikaupasta, joista tavara tulee nopeasti ja varastotilanteen näkee heti, joten kaupan voi valita sen mukaan mistä osan saa. Eri asia sitten on, jos liike ei suostu korjaamaan kuin itse hankkimillaan osilla tai ei suostu hyvittämään asiakkaalle osan hintaa. Tietysti kun on takuunalainen kallis pyörä, niin ei varmasti huvittaisi ruveta itse tekemään myyjäliikkeen työtä.
Kollinjoki
03.09.2020, 11.38
Ei varmaan Myssyllä kohta kovin kaukana ole, etteikö kaupan voisi jo purkaa. Kai nyt pyörän pitäisi kuukaudessa tulla kuntoon, ja tuohan ei ole mikään pelkkä asiakkaan kannalta merkityksetön lelu, vaan ilmeisesti arkielämässä työmatkoihin tarpeellinen kulkuväline. Ihmettelen sitä, että ei viitsitä edes vastata asiakkaiden yhteydenottoihin. Kai nyt voisi ystävällisesti pahoitellen jotain tilannepäivitystä antaa, vaikka jos on ollut vaikeuksia saada varaosaa (joita kyllä pitäisi tässä ajassa löytyä, jos tämä nimenomainen laakeri ei ole joku todella harvinainen ja eksoottinen varaosa ja varastosaldot nollissa joka paikasta).
Ei taida muissa kielissä olla kiekko vaan vanne.
Tyre, wheel and rim. And puck.
Minusta alkanut tuntua, että jos pyörään pitää vaihtaa mikä tahansa osa, jota ei korjaamon hyllystä valmiiksi löydy, niin parempi itse tilata se ja kiikuttaa korjaamolle asennettavaksi. Liikkeet saattaa tilata niitä ties mistä valmistajan varastoista tai tukuista, joissa varastotilanteet ja saatavuus voivat olla mitä tahansa eikä pyörän korjaamista odottava asiakas tiedä etukäteen mitään osan toimitusajoista. Itse voi tilata jostain normaalista nettikaupasta, joista tavara tulee nopeasti ja varastotilanteen näkee heti, joten kaupan voi valita sen mukaan mistä osan saa. Eri asia sitten on, jos liike ei suostu korjaamaan kuin itse hankkimillaan osilla tai ei suostu hyvittämään asiakkaalle osan hintaa. Tietysti kun on takuunalainen kallis pyörä, niin ei varmasti huvittaisi ruveta itse tekemään myyjäliikkeen työtä.
Lisäksi kun ne liikkeessä tekee sen tilauksen, niin ei sen tilannetta päivittäin seurata. Eli ei siellä tunneta sitä painetta sen osan saamiseksi. Se tulee kun tulee. Tai sitten ei tule. Mulla on ennätys puolisen vuotta AbsoluteBlackin ovaali yläfemmasta, kun kerrankin ajattelin tilata jotain kotimaisesta kivijalasta. Saksasta tai lähes mistä muualta hyvänsä se olisi tullut viikossa. Tosin niissäkin vain, jos on hyllyssä. Mutta nettikauppoja on niin paljon, että jollain aina se tavara on lähetysvalmiina.
Mulla ei tuo ovaalin viivästyminen haitannut. Olin unohtanut itekin koko asian ja sitten kun se saapui, asensin sen eri fillariin kun mitä alunperin oli tarkoitus.
Yes, wheel & rim! itsellä pahin odotusaika oli noin 2.5kk. ohjauslaakerille, tuli kahden viikon jälkeen asennettua halpis tilalle ja nyt originaali odottaa talvihuollon aikaa ... Myssyn kannattaa tuosta tuohtuneena opetella tekemään tuollaiset simppelit huollot itse ja tilailla palikat maailmalta, Bike24 toimittaa tarvittaessa kahdessa vuorokaudessa joten jää odotusaika vähiin...
Pienemmillä pyöräliikkeillä ongelmana osien moninaisuus, joka vuosi uusi malli ja kuitenkin pystyttävä myymään varaosia vaikka viisi vuottakin vanhoihin tuotteisiin. Siitä seuraa varastoarvojen kasvu ja haluttomuus harrastaa moista. Tavallaan ymmärrän kauppiastakin vaikken omalla kohdalla moista en hyväksyisi nielemättä. Toisaaltaan täytyy sanoa että en edes muista vuosikymmentä milloin ollut pyörä varsinaisesti huollossa...
karjala67
03.09.2020, 15.12
En tiedä oletko seurannut uutisia, mutta voin kertoa että maailmanlaajuinen pandemia on aiheuttanut ihan vitulliset ruuhkat pakettikuljetuksista vastaavien firmojen terminaaleihin. Eli pakettikuljetuksissa saattaa tällä hetkellä olla melkoisia viiveitä euroopassa. Esim. tänään Posti ilmoitti että Espanjasta palautuva paketti ottaa DHL:n kyydissä n. kuukauden. Ei oo ihan se ainoa paketti siellä niitten systeemissä.
Ei, en ole töissä Rtechissä.
No ei siellä terminaaleissa nyt mitään yleismaailmallista jumia ole. On minullekin tullut saksasta kolme pakettia kesän aikana ja kaikki viikossa tai alle.
skithund
03.09.2020, 15.35
Työsuhdepyörän soppariin kuuluu vuosihuolto sisältäen kaikki vaihdettavat osat jne. Eli tämähän on mukava aikatauluttaa esim. loppuun ajetun voimansiirron uusimiseen.
Huolto tulee tehdä tietyissä huoltopisteissä ja tämä paikallinen ei kaksi vuotta sitten vielä ollut Spessun "valtuutettu huolto".
Vuosihuollon yhteydessä huomattiin, että vapaaratas oli vaihtokunnossa. Uuden vapaarattaan ja takanavan laakereiden "etsimiseen" ja vaihtotyöhön käytettiin aikaa vähän reilu kuukausi (tilasivat lopulta Mountainbikeshopin kautta). Pyörän haettua lähdin polkemaan sillä huollon pihasta, niin ekassa mutkassa meinas tulla hätäpissa, kun stonga kääntyi, mutta rengas osoitti eteenpäin. Oli stemmin pultit jääneet kiristämättä.
No ei siellä terminaaleissa nyt mitään yleismaailmallista jumia ole. On minullekin tullut saksasta kolme pakettia kesän aikana ja kaikki viikossa tai alle.
Me lähetetään duunista Postin ja DHL:n yhteispalveluna toteuttamana Parcel Connectilla tuhansia lähetyksiä kuukauteen ympäri eurooppaa. Ei ne kaikki jää jumiin, mutta sitten ku jää niin hukassa ovat ja pitkään. Selitys on aina sama, "DHL:n terminaalit tukossa, ei voi mitään :(" Nytkin yksi paketti on tulossa espanjasta, eivät siellä osanneet viedä perille asti joten lähti palautumaan takaisin. Ennuste: reilu kuukausi.
Tähän perustuen selitys voi olla siis logistiikan maailmassa. Syy voi toki olla jokin muukin, mutta se voisi ehkä selvitä jos kysyisi suoraan sylttytehtaalta että mikä on? Vois jopa löytyä varakiekko että saisi siksi aikaa pyörän ajoon?
Kollinjoki
03.09.2020, 18.57
^ Eikös tässä nimenomaan Myssy ole yrittänyt kysyä, mutta ei saa mitään vastausta.
Jos olisin itse jotakin tavaraa myyvä yrittäjä ja kiinnostunut asiakastyytyväisyydestä, niin jos asiakkaan takuuvaraosa olisi jäänyt johonkin terminaaliin jumiin, tilaisin kyllä uuden, jotta asiakkaan ei tarvitsisi odottaa kuukautta kadoksiin joutuneen varaosan seikkailemista logistiikkaketjussa. Kun nyt kuitenkin puhutaan todennäköisesti ihan pikkurahan hintaisesta osasta.
Pyörän haettua lähdin polkemaan sillä huollon pihasta, niin ekassa mutkassa meinas tulla hätäpissa, kun stonga kääntyi, mutta rengas osoitti eteenpäin. Oli stemmin pultit jääneet kiristämättä.
Näin on mulla käynyt useastikin, vaikka käytän sitä maailman parasta huoltoa. Nykyään sitä koittaa keskittyä ja tehdä yhden asian loppuun, mutta kun ajatus katkeaa, niin se katkeaa... viimeisin tapaus oli, kun poljin oli käytännössä irti ja polkaisin pihasta liikkeelle. Korkkasi kivasti Quarqin wattikammesta millin verran kierrettä irti. Ei vaikuta toimintaan, mutta hiukka v*tutti. Mulla kun on pakko olla varastossa fillareista toinen poljin irti, että sinne mahtuu 5 pyörää kerrallaan. Kolme on sitten vielä verstaalla "lepäämässä". Mutta nykyään koitan vetää sen polkimen loppuun asti, ennen kuin alan sovittaa kypärää päähän tms.
Stemmi on ollut löysällä useamman kuin yhden kerran. Kuitenkin sen verran tiukalla, että pääsee metsään asti ja sitten ensimmäisessä juurakossa eturengas on menossa yhteen suuntaan ja muu fillari toiseen.
Onneksi näissä on palautekanava lähellä ja välitön.
Toinen on pumput. Kun laittaa fillaria peräkoukkutelineeseen, usein pitää pumppu irrottaa. No, se menee mukavasti siihen toisen fillaripaikan renkaan kouruun. Mutta ei pysy mukana kohteeseen asti. Vasta kun joku sai mun OneUp:in pumpun työkaluineen ilmaiseksi, opettelin siihen, että pumppu takaluukkuun tai reppuun, jos se on pakko irrottaa.
Noh, tänään tuli sitten viestiä että olivat laittaneet toisesta pyörästä vanteen lainaksi minun pyörään ja se oli haettavissa!
50km metsiä pitkin ja sadekaan ei haitannut, oli kivaa!
Metsämuija
03.09.2020, 20.44
Pyörähuolto on taitavien laji. Mutta ei ehkä huolellisten...
1. Huolto jäi kokonaan tekemättä viime marraskuussa (no hups) kun tajusivat vaihtaa vaan mukana tuodut renkaat. Oppi itselle: väännä rautalangasta vielä tullessa, että pyörä on tulossa huoltoon vaikka oletkin sille ajan huoltoon varannut
2. Toisen pyörän kohdalla minulle kerrottiin tällä viikolla, että edellinen huolto on hutiloinut kampien kanssa ja kierteet ovat nyt paskana. (Pyörä viety tuon ekan kohdan epäonnisen kanssa viime marraskuussa huoltoon). Oppi itselle: boikotoi ekaa huoltoa ja maksa uudet kammet itselle. Tosin eka huoltofirma kieltäytyi myös teatraalisesti ottamasta huoltoon kolmoskohdan pyörää joten me ei olla todellakaan kavereita enää.
3. No, ei se nyt tokassakaan huoltofirmassa mennyt ihan strömsöössä. Kolmannessa pyörässä vaihdettiin droppitolppa ja huolto unohti kiristää sen kunnolla. Oppi itselle: tarkista kiristykset huollon jälkeen
4. Hain tuon kakkosen tosiaan huollosta (missä kerrottiin kampien olevan finito) ja unohdin tarkistaa yksityiskohdat ennen lähtöä (oppi ei mennytkään perille), mutta onneksi sentään nuppi toimi ajaessa ja kurvasin takaisin. Ohjaustanko vinossa.
Syvä, syvä huokaus.
Mutta se mitä tapahtui, kun mä yritin ilmata Magurat ihan itse voidaan vaieta ikuisiksi ajoiksi.
Paljonkin on tullut tunaroitua, pahin lienee eräs kaulaputken katkaisu... Kiitos vakuutusyhtiö Ifin ymmärtäväisen korvauskäsittelijän, moka meni kotivakuutukseen ja kustannukset rajoittuivat 150 euroon. Irtokeula oli kyllä kallis, jotakin 400 muistaakseni. Mutta kyllä se hävettää vieläkin ja ehkä koko elämän.
Aina ei kaikki onnistu ei. Asiakas halusi hopean väriset navat, tilasin ne samana päivänä joskus kesäkuussa, ja tänään tuli ilmoitus, että tnt olisi niitä toimittamassa. Jenkeillä oli vaan niin kiire kotimaansa markkinoilla että eurooppa sai odottaa. Onneksi asiakkaan muualta tilaama runko on viivästynyt vielä enemmän.
Mutta se mitä tapahtui, kun mä yritin ilmata Magurat ihan itse voidaan vaieta ikuisiksi ajoiksi.
Maguroiden puolustukseksi pitää sanoa, että jossain tapauksissa niitä saa ilmata sen verran taajaan, että loppuviimein asia tulee jo aika lailla selkäytimestä.
Paljonkin on tullut tunaroitua, pahin lienee eräs kaulaputken katkaisu... Kiitos vakuutusyhtiö Ifin ymmärtäväisen korvauskäsittelijän, moka meni kotivakuutukseen ja kustannukset rajoittuivat 150 euroon. Irtokeula oli kyllä kallis, jotakin 400 muistaakseni. Mutta kyllä se hävettää vieläkin ja ehkä koko elämän.
Ehkä loppuelämän kestävä häpeä estää kertomasta lisää, mutta näin vertaistukena voisin paljastaa että itselleni kävi kerran niin että sain yksinkertaisesta yhteenlaskutoimituksesta liian pienen vastauksen jolloin stemmin alle varatut speiserit jäivät vaille kaulaputkea. No siitä selvisi korkeammalla nousulla varustetulla tangolla ja härskin jyrkällä stemmillä. Eipä tullut mieleen kääntyä vakuutusyhtiön puoleen. Eikä varmaan omat selitystaidot olisi riittäneet saamaan korvauksiakaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mä oon leikannut kaikki putket varmuuden vuoksi paikoillaan mittaan, kun ei luotto riitä omiin mittauskykyihin.
Mä oon leikannut kaikki putket varmuuden vuoksi paikoillaan mittaan, kun ei luotto riitä omiin mittauskykyihin.
Samaa menetelmää olen käyttänyt juuri samasta syystä.
Viimeksi kun päätin vielä sahata siivun pukesta, kävin huolellisesti hommaan, käänsin ohjaustangon sopivaan suuntaan, asettelin pyörän vahingoittumattomaan asentoon alustan päälle, sitten sahaamaan putkea huolella suoraan, ihmettelyä kun oli kova sahattava.
Käpy meni poikki samalla kun jäi lyömättä alemmksi!
Tuskin oli edes viimeinen epäonnistunut huolto.
^Mä olen sen verran monta kaulaputkea sahannut luokattoman vinoon, että siirryin putkenkatkaisijan käyttöön. Suosittelen.
Tyhmä kun ihminen on niin testasin putkenkatkaisijaa kuituiseen, onneksi oli varaa jäljellä...
^Juu, no kaikkeen se ei kyllä käy...
Tyhmä kun ihminen on niin testasin putkenkatkaisijaa kuituiseen, onneksi oli varaa jäljellä...
Putkenkatkaisijalla saa hyvän alun kuituiseenkin että tietää että menee suoraan, sahalla toki itse katkaisu.
Itse oppinut kaulaputkista myös kantapään kautta muutaman asian.
- Jätä aina extraa ja pari spaceria stemmin yläpuolelle. Tarvittaessa voi sitten katkaista jos hyvä ajoasento löytyy. Pyörän ulkonäkö ei kinosta kun en näyttelyissä käy joten tuo ei haittaa vaikka jäisi.
- Jos keuloja menee ja tulee eri projekteissa niin liian lyhyt kaulaputkellinen on hankala myydä eteenpäin.
- Putken sahauksessa koko komeus kasaan, merkkiviiva putkeen ja vanha stemmi ohjuriksi katkaisuun jota vasten voi huoletta sahata. Merkkiviivassa pitää tietty muistaa että end cap vaatii sen tyhjän tilan myös (tämäkin opittiin virheen kautta).
Vinoon sahattu putkenpää on myös joskus koettu ja samaten liian vähän spacereita jota piti korjata raiserstemmillä. Oma lukunsa on sitten sekoilut Crown Race ringien kanssa kun vaihtelee keuloja.
JohannesP
05.09.2020, 15.03
Vinoon sahattu putkenpää on myös joskus koettu ---
Tästä tulikin mieleen, että yhden arvokkaamman kuitukeulan käynyt lyhennyttämässä liikkeessä ihan siltä varalta jos oma taito ei riitä. Hieman vinoonhan se sahaus oli mennyt. Ei haittaa kuitenkaan käyttöä ja onneksi sentään pituus oli oikea.
- Jätä aina extraa ja pari spaceria stemmin yläpuolelle. Tarvittaessa voi sitten katkaista jos hyvä ajoasento löytyy. Pyörän ulkonäkö ei kinosta kun en näyttelyissä käy joten tuo ei haittaa vaikka jäisi.
Mulla on kaikissa itse kasatuissa pyörään värikoodattu 5mm spacer stemmin yläpuolella. Vähän niin kuin trademark. Di2-virityksissä tuo ei onnistu, kun akku on kaulaputkessa.
Vaihdoin ekaa kertaa öljyt ja tiivisteet Foxin keulaan. Tuli hyvä muuten, mutta keulan lukitus ei enää toiminut. Vähän tuo haittasi muttei riittänyt motivaatio uudestaan purkamaan.
Vuoden päästä sama huolto uudestaan ja huomasin, että öljymäärät jaloissa oli mennyt väärinpäin. Nyt oikein ja lukitus taas toimi.
Lähetetty minun SM-G981B laitteesta Tapatalkilla
^^Itsellä yleensä 2x5mm yllä ja alla, helppo tehdä hienosäätöä...
Pitäisi perintösinkulan kaulaputkea lyhentää, täältähän sai oivallista vertaistukea🤣 Rohkenen siis ryhtyä toimeen, Konan teräskeula ei taida kaataa taloutta suoran katkaisun epätodennäköisellä ryssimisellä.
Asiasta kukkaruukkuun. Onko keulaan mahdollista vaihtaa kaulaputkea, jos sen on joku rosmo yöllä käynyt sahaamassa liian lyhyeksi. Kaverin puolesta kyselen...
Ei vaan, akuuttia tarvetta ei ole, mutta mielenkinnosta. Vanhoissa joustokeuloissahan kaulaputki on kiristetty pulteilla ja sellaisen vaihdoinkin tuossa keväällä, mutta näissä uusissa taitaa olla liimattu tms?
^^Itsellä yleensä 2x5mm yllä ja alla, helppo tehdä hienosäätöä...
Vähän samaa oltava, alkukaudesta sentti stemmin alla, kauden mittaan puoli riittää. Näin maantiepyörässä kun siinä säädöt tarkimmat.
Muutoinkin jätän säätövaraa tangon korkeudelle, kun elo ei ole niin timmiä🤗.
Vaihtuuhan se kaulaputki siinä samalla kun vaihtuu yläjalat.
Pari viikkoa sitten päätin huoltaa White vapaarattaan. Ostin jopa Park Toolin pinniavaimen varta vasten tähän hommaan. Hommahan suljui ihan hyvin. Avasin koko vehkeen ja sijoitin kaikki osat järjestyksessä liinalle. Putsaus, kevyt rasvaus ja osat takas kiinni.
Noh semmosen 45km se kesti. Olin tulossa Porvoosta n. 8km Helsinkiin päin. Putkelta ylämäkeen polkiessä rusahtaa joku ja tipahdan vaakaputkelle. Ensin epäilen polkimia, mutta hyvin nopeasti selviää, että vapaaratas on auennut ylämäessä. Saan sen auki ja samalla singahtaa yksi jousen kynsi jonnekin pusikkoon. Kursin vapaarattaan kokoon ja epäilen että laakerin lukkorengas on joko hajonnut polkiessa tai unohtunut jonnekkin huollossa. Loppumatka menee varovasti polkien kahdella kynnellä.
Kotona avaan vapaarattaan ja huomaan että laakerin lukkorengas tosiaan puuttuu. Pikkasen aikaa pälyilen ympärille ja huomaan että se on pöydällä kaikkien romujen keskellä! Huoh. Noh yksi jousen kynsi piti tilata, mutta tulihan tutuksi tämänkin vehkeen huolto kantapään kautta.
^Positiivisen kautta: ensi kerralla sen lukkorenkaan kyllä muistaa. Todennäköisesti unohtuu jotain muuta...
^Positiivisen kautta: ensi kerralla sen lukkorenkaan kyllä muistaa. Todennäköisesti unohtuu jotain muuta...
Tähän ja muihinkin tee-se-itse -kaverin huoltoihin/remontteihin sopii seuraavat työvaiheet:
1. Suunnittele (kun kyse on polkupyörästä, todennäköisesti joku on tehnyt saman/samankaltaiset toimenpiteet kuin mihin aiot ryhtyä, joten opiskele ja tutki ensiksi netistä ohjeita)
2. Katso että käytössäsi on asianmukaiset työkalut
3. Kun ryhdyt purkamaan, kirjoita muistiin purkamasi osat ja missä järjestyksessä ne purit (harkitse myös valokuvaamista niiden vaiheiden kohdalla, jossa purettavan osan asennolla voi olla merkitystä)
4. Järjestä puretut osat omaan paikkaan, ei työkalujen sekaan
5. Kasaus todennäköisesti päinvastaisessa järjestyksessä
6. Jos vaikuttaa liian jännittävältä, kannattaa harkita huoltoon viemistä :)
Omalla kohdalla pyörähuolloista ei ole paljoakaan kokemusta, lähinnä joskus olen saattanut ensihuoltoon viedä pyörän takuun säilymisen vuoksi, mutta muuten huollot on tullut itse tehtyä. Epäonnisista autohuolloista sen sijaan on karttunut enemmänkin kokemusta.
Kuminauha
08.09.2020, 09.00
Tämän vuoden hienoja suorituksia omalta osaltani.
Keväällä hankkimassa uudessa täpärissä hissitolpan vaijerikuori oli mielestäni rumasti tehtaalta liian pitkäksi jätetty ja törrötti ikävästi ohjaamon edessä. Pyörässä sisäiset kaapelivedot. Eikun lyhentämään. Kun kuori ja kaapeli oli vihdoin lyhennetty, oli aika kasata koko komeus. Kun sitten olin kiinnittämässä kaapeliläpivienti-palikkaa runkoon, se lipesi kädestä ja sukelsi rungon sisään eikä tullut enää pois vaikka miten runkoa pyöritteli ja ravisteli. Sinne se jäi.
Myöhemmin kesällä tuli sitten avattua muissa tarpeissa vastaava läpivienti palikka keskiön alta. Kun avasin sen, aikaisemin runkoon eksynyt palikka löytyi. Sain sen ongittua pois rungon sisältä ja olin jo innoissani että taas on pyörä tikissä. Pessimisti ei olisi pettynyt. Pohjan läpivienti palikan kiinityspultti ruuvataan rungossa olevaan niittimutteriin. Voi vaan arvata, että kyseinen alumiininen nittimutteri alkoi pyöriä paikallaan siinä vaiheessa, kun sininen ruuvilukite kiertessä osui siihen ja alkoi vähän lisätä momentin tarvetta. PRKL. Noh, you win some, you lose some. Nyt on sitten niittimutteripihdit ja niittimuttereita tuossa odottamassa. Pelottaa vain mitä rikkoo, kun tota nyt laittaa sitten paikalleen. Pyörän toimintaan ei onneksi vaikuta.
Tähän ja muihinkin tee-se-itse -kaverin huoltoihin/remontteihin sopii seuraavat työvaiheet:
Ei nin, sillä se pilaa:
Pelottaa vain mitä rikkoo, kun tota nyt laittaa sitten paikalleen.
Aina pitää olla pieni jännitys, että tuleeko tästä nyt takki vai housut. Eritoten kaapelien lyhentäminen on aina pienen hermostumisen paikka.
Lisäksi pitäisi muistaa tehdä rauhassa ja kiirehtimättä. Vasta nyt, kymmenien asennettujen jarrujen jälkeen, on oppinut, että ei se jarru siitä ilmaa hörppää sen enempää, vaikkei letkun katkaisun jälkeen pidä kamalaa kiirettä. Hydraulisiin jarruihin liittyy vielä se, että onko muistanut pujotella ne kaikki tarvittavat osat oikeassa järjestyksessä sinne letkuun odottamaan asennusta. Eli helmi, pultti ja suojus.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.