Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mitkä navat uusiin kiekkoihin?



Kva66
28.08.2020, 23.00
Viime talvena rakensin ensimmäiset maantiekiekot.
*Lähdin halvoilla navoilla liikkeelle.

Nyt suunnitteilla rakentaa uudet hiilikuituiset (vannejarru) kiekot.
*Itsellä kokemusta Shimano Ultegra, Novatec (mallia en muista) ja Bitex navoista.

DT Swiss olisi ehkä valinta, mutta vapaarattaan ääni ei oikein miellytä.
*Konelaakerit pitäisi olla.

Hintaluokkaan yht n 300 € +-100€.

Ehdotuksia hyvistä navoista, joihin löytyy helposti uusia laakereita.

Moska
29.08.2020, 00.14
DT Swiss ilman muuta, ainakin Ratchet on erittäin hyvin toimiva ja yksinkertainen vapari ja sen äänihän on vain positiivinen asia!

F. Kotlerburg
29.08.2020, 10.14
DTSwissin vaparin ääni ei miellytä? Et oo vissiin ajanut Hopelessilla tai i9:llä :rolleyes:

JackOja
29.08.2020, 11.14
Musta ratchet on liian hiljainen.

nure
29.08.2020, 11.39
DT:lle myös pointsit, Acrosiin verrattuna liki äänetön...

palikka
29.08.2020, 12.22
Mulle ei oo kehittynyt minkäänlaista mielikuvaa miltä dt 350 vapaaratas maastopyörässäni kuulostaa. Liekö siitä juurikaan ääntä lähtä sitten lähtee. Sen sijaan Hopen rs4 kuuluu korkea surina / sirinä sitten nopeamassa vauhdissa mutta eipä tuo ole häirinnyt. Hopen PRO vapaarattaat lienee äänekkäämpiä mutta pääasiassa ero taitaa johtua kynsien määrästä 2 vs 4.

Kva66
29.08.2020, 12.29
Porukassa ajanut ja jollain ollut noita DT Swiss hubeja käytössä. Mallia en tiedä, enkä edes sitä montako hammasta vaparissa on ollut.

Näitä pitäisi päästä vähän kuuntelemaan. Tässä tosiaan se pointti, että ajamme pitkiä matkoja porukassa. Ei mitään kisavauhtia. Siinä tulee kuitenkin tilanteita paljon, jossa vapaaratas pääsee rullaamaan.

Rawjunk
29.08.2020, 12.46
DT350 18t ratchetista lähtee semmoinen kiva matala mörinä, mutta ajaessa sitä ei edes tahdo kuulla.

F. Kotlerburg
29.08.2020, 13.15
Ratchetin ääni riippuu hammasmäärästä. Ainakin omissa nuo harvemmat on käytännössä äänettömiä.

Visqu
29.08.2020, 13.16
18t ratchet on tosi hiljainen, johtuu osittain hampaiden määrästä ja siitä että itse ratchet ringit eivät ole kevennettyjä toisin kuin 36t ja 54t versioissa.

Itse toivoisin että uusiin EXP-napoihin saisi downgreidattua tuon 18t ringin koska jos haluaa pitää ampiaiset poissa hänniltä, on 36t ratchetin rasvausväli liian lyhyt ja meteli hirveä.

hsr
29.08.2020, 13.17
En tiedä miltä nuo edellä mainitut kuulostavat mutta minulla on pyörässä DT 370 vapaaratas ja se on kyllä niin äänekäs että vaikea kuvitella kovempiäänistä.

F. Kotlerburg
29.08.2020, 13.25
Niin tuo ei ole ratchet vaan kynsivapari.

Visqu
29.08.2020, 13.26
Lisään vielä sen, että jos mahdollista, kannattaa valita napa jossa käytetään oikeita laakereita, eli ei 15x26x7. Epästandardi koko jonka myötä tarjonta on olematon ja joudut tyytymään Enduroon tai muuhun random-pyöräilytuotteeseen.

Valitettavasti DT:n paremmissa navoissa toi löytyy vetopuolelta. 350 on vielä standardikamaa ja laakeritarjonta hyvää.

Mi2
29.08.2020, 14.08
Shimanon uuudet navat on mielenkiintoisia. mm tiheä ratchet, joka ei DT:n tapaan hypi hampaalta toiselle jousikuormitteisesti, vaan kytkeytyy kokonaan irti rullatessa. Eli vierintävastus on silloin olematon eikä säksätystäkään kuulu. Kuka mistäkin tykkää, mutta uutuudenviehätyksen jälkeen tuo ääni on enemmän vähemmän alkanut jurppimaan lievästi. Myös kuula/kartiolaakerointi on säädettävissä pyörimään todella kevyesti. Itsellä DT:n 240 ja 350 navat kaikissa pyörissä, mutta seuraavat kiekot kasaan XTR:n suoravetonapoihin. Dt:n eduksi lasken sen, että jos on vaikka kahdet kiekot, niin pakosti ei tarvitse olla kuin yksi pakka, koska pakan ja vapaarattaan muodostaman paketin vaihto kiekosta toiseen tapahtuu hetkessä. Ihmettelen, että tuota vapaaratasta ei ole integroitu suoraan pakkaan, esim. XX1:n 350€ maksavaan möykkyyn voisi helposti koneistaa vielä pikkuisen lisää, eikä olisi niin väliä maksaako 350€ vai 380€

https://www.youtube.com/watch?v=McOKEyV_mWY

Moska
29.08.2020, 20.15
Ainakin oma 180 napainen pitää kivaa ääntä, mutta se onkin puhdistettu vaseliineista ja öljytty. Uutena siinä oli vaseliinia hammastuksessakin ja se vaimentaa ja epäherkentää toimintaa.

paaton
29.08.2020, 20.57
Shimanon uuudet navat on mielenkiintoisia. mm tiheä ratchet, joka ei DT:n tapaan hypi hampaalta toiselle jousikuormitteisesti, vaan kytkeytyy kokonaan irti rullatessa. Eli vierintävastus on silloin olematon eikä säksätystäkään kuulu. Kuka mistäkin tykkää, mutta uutuudenviehätyksen jälkeen tuo ääni on enemmän vähemmän alkanut jurppimaan lievästi. Myös kuula/kartiolaakerointi on säädettävissä pyörimään todella kevyesti. Itsellä DT:n 240 ja 350 navat kaikissa pyörissä, mutta seuraavat kiekot kasaan XTR:n suoravetonapoihin. Dt:n eduksi lasken sen, että jos on vaikka kahdet kiekot, niin pakosti ei tarvitse olla kuin yksi pakka, koska pakan ja vapaarattaan muodostaman paketin vaihto kiekosta toiseen tapahtuu hetkessä. Ihmettelen, että tuota vapaaratasta ei ole integroitu suoraan pakkaan, esim. XX1:n 350€ maksavaan möykkyyn voisi helposti koneistaa vielä pikkuisen lisää, eikä olisi niin väliä maksaako 350€ vai 380€

https://www.youtube.com/watch?v=McOKEyV_mWY

On kyllä mielenkiintoinen tuo shimanon vapari. Tiivistyksetkin näyttävät fiksuilta.

Ja juu, dtswissin ratchetista on paljonkin etuja. Ei tarvitse ajaa eritavalla kuluneilla takapakoilla, vaan kaksilla kiekoilla kannattaa käyttää aina samaa pakkaa.
Myös pakan peseminen kura-ajan pyörässä on tosi helppoa. Nykäisee vain vaparin pois ja pesee sen tiskialtaassa. Pakkaa ei tarvitse irroittaa.
Vapari myös toimii aina, mutta ei se kuitenkaan huollontarvetta poista. Ihan samalla tavalla sinne vaparin laakereiden sisään pääsee vesi, mitä muissakin hubeissa.
Tai oikeastaan monissa on paljon parempikin suojaus laakereille.

Fulcrum windin takanavan laakeroinnin ideasta en ole oikein päässyt jyvälle. Yleensä konelaakereissa on aina sisäkoolien välissä väliholkki. Fulcrumilla ei noin ole, vaan konelaakereissakin on cup/cone tyyppinen päittäisvälyksen säätö. Mikä idea tuossa on?

Moska
29.08.2020, 21.54
Fulcrumilla ei noin ole, vaan konelaakereissakin on cup/cone tyyppinen päittäisvälyksen säätö. Mikä idea tuossa on?

Onkohan nuo normaalit urakuulalaakerit vai "viistokuula laakerit", jotka ovat enemmän cup/cone tyyliset kuormituksen kestoltaan?

paaton
29.08.2020, 22.32
Helkkarin hyvä kysymys. Minähän tietysti laitoin tuonne normaalit tilalle. Ne orginaalit alkoivat siis rohisemaan muutaman tonnin jälkeen. Toinen oli rikki.

Katsonpa äkkiä suojien alle.

paaton
29.08.2020, 22.41
Ei jaksa purkaa. Ihan normaali 6903 2rs merkintä noissa on. Mahdollisimman löysälle jätin välyksen säädön. Olisiko tuo ollut liian tiukalla aiemmin.

Vähän luulen, että alunperin tuo säätö on tarkoitettu kalliimpiin cup/cone malleihin, mutta akselin rakennetta ei ole jaksettu muuttaa. Kai se noinkin toimii, mutta päittäisjännitystä tuonne ei kyllä uskalla laittaa juurikaan. Outo rakenne.

f64
02.09.2020, 11.13
Shimanon uuudet navat on mielenkiintoisia. mm tiheä ratchet, joka ei DT:n tapaan hypi hampaalta toiselle jousikuormitteisesti, vaan kytkeytyy kokonaan irti rullatessa. Eli vierintävastus on silloin olematon eikä säksätystäkään kuulu. Kuka mistäkin tykkää, mutta uutuudenviehätyksen jälkeen tuo ääni on enemmän vähemmän alkanut jurppimaan lievästi. Myös kuula/kartiolaakerointi on säädettävissä pyörimään todella kevyesti. Itsellä DT:n 240 ja 350 navat kaikissa pyörissä, mutta seuraavat kiekot kasaan XTR:n suoravetonapoihin. Dt:n eduksi lasken sen, että jos on vaikka kahdet kiekot, niin pakosti ei tarvitse olla kuin yksi pakka, koska pakan ja vapaarattaan muodostaman paketin vaihto kiekosta toiseen tapahtuu hetkessä. Ihmettelen, että tuota vapaaratasta ei ole integroitu suoraan pakkaan, esim. XX1:n 350€ maksavaan möykkyyn voisi helposti koneistaa vielä pikkuisen lisää, eikä olisi niin väliä maksaako 350€ vai 380€

https://www.youtube.com/watch?v=McOKEyV_mWY

Ostin shimanon uuden xt-navan, 8110, ja kasasin kiekon sille. Piti saada microspline-yhteensopiva ja sitten tuo välillä-hiljainen-vapaaratas kiinnosti. Nyt huomasin

https://forums.mtbr.com/wheels-tires/multiple-xt-m8100-hub-failures-1139315.html

Tällaisen keskustelun missä juuri tuo vapaaratas on aiheuttanut ongelmia. Omaa kiekkoa en ole päässyt vielä testaamaan mutta tulikohan nyt tehtyä huono valinta navan kanssa? Shimano perui sen scylence-ratkaisun ja tuo uusi xt on joku jatkoviritelmä siitä. Oisko tuotu liian kiireellä markkinoille? No kerron kun alan saamaan kokemuksia ja mielellään kuulisin onko muilla ollut ongelmia.

titaani
10.09.2020, 18.16
Entäpä Miche syntesi? Painaa käytännössä saman kuin DT 350 ja hinta paljon alhaisempi. On näyttöä että kestää, Novatec ei kestä. Löytyy esim www.bike24.de