Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vaihteiden ronksuminen säädön jälkeen edelleen



nakamura10
27.08.2020, 12.23
Takapakka (XT) ok, pikkurattaat ja ketju uudet, eturattaat (3kpl)kuluneemmat, takavaihdevaijeri uusi. Takavaihtaja (XT) saanut vähän osumaa mutta huollon jäljiltä suorassa. Ennen huoltoa vaihteet toimi jopa paremmin nyt ne toimii kun pyörä on ilmassa eli vaihtuvat mutta heti kun ajaa 9v takarattaiden keskimmäiset osat n 3-4 lehdellä ei toimi tasamaalla saati mäessä. Mistä vois johtua, huolto ei osannut sanoa muuta kuin eturattaan vika.

Tepi-46
27.08.2020, 16.03
Takapakka (XT) ok, pikkurattaat ja ketju uudet, eturattaat (3kpl)kuluneemmat, takavaihdevaijeri uusi. Takavaihtaja (XT) saanut vähän osumaa mutta huollon jäljiltä suorassa. Ennen huoltoa vaihteet toimi jopa paremmin nyt ne toimii kun pyörä on ilmassa eli vaihtuvat mutta heti kun ajaa 9v takarattaiden keskimmäiset osat n 3-4 lehdellä ei toimi tasamaalla saati mäessä. Mistä vois johtua, huolto ei osannut sanoa muuta kuin eturattaan vika.

Tepi-46
27.08.2020, 16.05
Vaihda takapakka se ei salli kuormitusta 3-4 lehdillä.

nure
27.08.2020, 16.46
Kaikki säädöt uusiksi, teletappi meininkiä, samalla oppii perusasioita...

Macce83
27.08.2020, 20.43
Katso myös tämä säätö. Videolla kohdasta 9:36kohdalta.
https://youtu.be/SUB-1_BWio4

nakamura10
01.09.2020, 11.46
Vaihda takapakka se ei salli kuormitusta 3-4 lehdillä.

No en ihan usko, melkein uuden vereoinen :) Mikä siinä vois kiikastaa? Oisko kuitenki takavaihtaja? Eikö tälläinen asia pitäs selvitä pyörähuollossa?

brilleaux
01.09.2020, 12.03
Onko myös vaijerin kuori uusi?

The flying Chocobo
01.09.2020, 12.59
Ja vaijerin kireys ok?

virkpe
01.09.2020, 21.56
ketjut on oikeat, eli tarkoitettu 9v ? Eli pyrkiikö ketju nousemaan toiselle rattaalle kun antaa voimaa?

Olli L
02.09.2020, 08.33
Oireet on kuin uusi ketju, kulunut rataspakka yhdistelmässä. Mitä tarkoitat sanomalla " melkein uuden vereoinen" (takapakka) ja "Takapakka (XT) ok"?

nakamura10
02.09.2020, 18.20
Ajelin ja vaihdoin vaihteita käytännössä jokaiselta 2-6 rattaalta isomalle vaihtaessa ketjut ronksahtaa kun vääntöä tulee eikä ketju tiedä esim kummalle rattaalle se jää. Se nousee ja laskee (liikkuu) hyvin mutta seilaa edestakaisin. Ääripäissä toimii ok.Pakka on purettu ja pesty ennen ketjun vaihtoa ja säätöä. Kertokaa miten tuossa pakka näyttää kuluneelle kun ei läheskään piikkiä näy? Oisko kuitenkin takavaihtaja mutta jotain perusteluja sillekin asennon suhteen.

Näyttääkö nyt kuluneelle katso kuvat:
https://aijaa.com/BepLS8
https://aijaa.com/tlfWmR
https://aijaa.com/BMAOKr

Divi
02.09.2020, 18.57
Korvake näyttää aika kovasti sisäänpäin vääntyneeltä.

harald
02.09.2020, 20.53
Samaa mieltä. Se korvake, onko se tuollaisessa QR:ssä aina ruuveilla varmistettu? Voi olla että ruuvit vain löysällä ja siksi korvake ja vaihtaja vinossa.

virkpe
02.09.2020, 21.31
yleensä kuluneen pakan ongelma ilmenee pienimmän rattaan kanssa, jolloin ketju pyrkii hyppäämään hampaiden yli.
3/4 lehden ketju ongelma kertoisi jostain muusta viasta kuin kulumisesta. kuten täällä on jo tuotu esille niin vaihtaja ei olisi oikeassa linjassa voisi olla se vahvin vaihtoehto viaksi.

nakamura10
02.09.2020, 21.35
Samaa mieltä. Se korvake, onko se tuollaisessa QR:ssä aina ruuveilla varmistettu? Voi olla että ruuvit vain löysällä ja siksi korvake ja vaihtaja vinossa.

Eli korvake todennäköisempi kuin etupakka? eli onko kyseessä tuo krominen osa; kumpi oikea nimi: rungon korvake vai vaihtajan korvake? Ei liene saatavissa mistään kun niitä monenlaisia ja pyörän merkkiin sidottuja? Kun kiekkoa kiinnittäessä kiristän pikalinkkua korvake vaihtajan kanssa vääntyy hiukan, liekö normaalia? Lisäksi tuo korvakkeen asento muuttuu vaihteiden mukaan.

harald
02.09.2020, 21.45
Korvakkeen pitäisi pysyä paikallaan kaikilla vaihteilla. Se on nyt liian löysällä. Jos korvake ei kiristy millään muulla kuin pikalinkulla siinä on varmaan silloin se ongelma.

TERU
02.09.2020, 21.50
Joo propelilla on häkki tai korvake, myös vaihteiston käyttäytyminen viittaa samaan, uutta korvaketta tai oikaisua molemmille.

nure
03.09.2020, 09.41
^Tai korvakkeen rungossa olevien kiinnitysreikien uudelleen jenkaaminen jos ne jo vaurioituneet saadakseen korvan pysymään paikalla niin ettei pikalukko siihen vaikuta mitenkään.

nakamura10
03.09.2020, 19.41
Ny on suoristettu korvaketta mutta kun kiristän pikalinkun korvake vääntyy pinnoihin päin monta milliä. Se näytä olevan rungossa kiinni kuin linkulla kiristettynä, ei mitään ruuvia, onko normaalia. Vai onko tuosta ruuvi karannut:)? Ks kuvat.

https://aijaa.com/d3ZakR
https://aijaa.com/8p2ygW

Uuden mikä nyt oikea nimi onkaan rungon korvake /vaihtajan korvake, löytyminen voi olla työn ja tuskan takana. Onko Nakamura merkin maahantuojasta tietoa?

harald
03.09.2020, 21.53
Eikös tuossa tuo reikä ole oikeasti joku kuusiokoloruuvi? Auttaisi jos putsaisit vähän, ja tarkentaisit kuvan hiukan.

Kanuuna
03.09.2020, 23.19
^Näyttäisi vahvasti siltä.

^^Suorista se korvake silloin, kun kiekko on paikallaan kiristettynä pikalinkulla. Eli jos löytyy varta vasten korvakkeen suoristusta varten oikea työkalu, niin vaihtaja irti ja työkalu kiinni. Sitten ei muuta kuin suoraksi. Taitaa löytyä Park toolilta tai gmbn:ltä jokunen videokin aiheen tiimoilta.

Edit.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200903/66a96ddd6d6006bc07108e0d348e693f.jpg
Eli kuvassa vihreä nuoli osoittaa pulttiin, joka yhdistää vaihtajan korvakkeeseen ja punainen osoittaa pulttiin, joka yhdistää korvakkeen runkoon.

Olli L
04.09.2020, 13.42
^Hyvä kuva Kanuunalta aloittelijalle. JOS korvake on vääntynyt, sitä pitää taivuttaa, ei vaihtajaa. Viestissä #11 olevat kuvat ovat todella huonosta kuvakulmasta

https://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailleur-hanger-alignment

Tähän seuraavaan sanelisin pöytäkirjaan eriävän mielipiteeni:


yleensä kuluneen pakan ongelma ilmenee pienimmän rattaan kanssa, jolloin ketju pyrkii hyppäämään hampaiden yli.
3/4 lehden ketju ongelma kertoisi jostain muusta viasta kuin kulumisesta. kuten täällä on jo tuotu esille niin vaihtaja ei olisi oikeassa linjassa voisi olla se vahvin vaihtoehto viaksi.

Uusi ketju vanhassa rataspakassa toimii huonosti tietenkin niiden eniiten käytettyjen rattaiden kanssa. Tavallisella käyttäjällä tavallisessa käytössä kuluvat eniten yleensä nuo keskimmäiset rattaat. Eli uusi ketju ilman rataspakan vaihtoa aiheuttaa ongelmia juuri tuolla.

Jonkun "melko uusi" rataspakka on 100 km ajettu, toisella se on "joskus pari vuotta sitten ostettu".

TERU
04.09.2020, 14.08
Eriävä mielipide häkin aisojen osalta, vähäinenkin rymäys sujauttaa noita, rissat linksallaan ja ohjaavat ketjua miten sattuu, kysyjä kirjoitti ketjun arpovan mille rattaalle asettuu, takavaihtajan korvakkeen vinous ja häkin vinous, tai molempien vinous epäilyksen alainen selitys ongelmaan.

Vielä tuo korvakkeen heikko kiinnitys runkoon ihmetyttää, sen pitää olla yhtä puuta rungon kanssa vaikka pikalinkku avataan.

Olli L
04.09.2020, 14.30
^Joo, virkpen viestin kanssa olen edelleen eri mieltä, liittyi se tähän potilaaseen tai ei.

Kyselin viestissä #10 pakan kuluneisuuden perään tämän aloitusviestissä olevan takia: "... heti kun ajaa 9v takarattaiden keskimmäiset osat n 3-4 lehdellä ei toimi tasamaalla saati mäessä..."

Jossain kuvassa nuo rattaat näkyvät hyvin, minä en niistä osaa päätellä mitään.

tobby
04.09.2020, 14.42
Jos ja kun takavaihtaja on kunnossa ja rattaat.

Takavaihtajan säätö
http://www.relaa.com/sisalto/artikkelit/kunkun-fillarivinkki-takavaihtajan-s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6

nakamura10
05.09.2020, 20.40
^Näyttäisi vahvasti siltä.

^^Suorista se korvake silloin, kun kiekko on paikallaan kiristettynä pikalinkulla. Eli jos löytyy varta vasten korvakkeen suoristusta varten oikea työkalu, niin vaihtaja irti ja työkalu kiinni. Sitten ei muuta kuin suoraksi. Taitaa löytyä Park toolilta tai gmbn:ltä jokunen videokin aiheen tiimoilta.

Edit.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200903/66a96ddd6d6006bc07108e0d348e693f.jpg
Eli kuvassa vihreä nuoli osoittaa pulttiin, joka yhdistää vaihtajan korvakkeeseen ja punainen osoittaa pulttiin, joka yhdistää korvakkeen runkoon.

Alkuperäiset kuvat tuli väärinpäin. Jep, korvake on erillinen osa rungosta ja se on punaisen nuolen pultin tapaisella. Vääsin korvaketta ja heti vaihteet toimi paremmin mutta se vääntyy kyllä takaisin. Tuota kiristystä ihmettelen tosiaan pikalinkun vipua kiristettäessä korvake alkaa taipuun. Nytkin kiristys on jätetty löysälle.

Kanuuna
05.09.2020, 20.48
Alkuperäiset kuvat tuli väärinpäin. Jep, korvake on erillinen osa rungosta ja se on punaisen nuolen pultin tapaisella. Vääsin korvaketta ja heti vaihteet toimi paremmin mutta se vääntyy kyllä takaisin. Tuota kiristystä ihmettelen tosiaan pikalinkun vipua kiristettäessä korvake alkaa taipuun. Nytkin kiristys on jätetty löysälle.

Taivuta korvake suoraan silloin, kun kiekko on sopivalla kireydellä paikallaan.

nakamura10
08.09.2020, 20.40
Olisin vielä kysynyt että mikä tuon korvakkeen nyt on saanutkin löystymään, saako sitä kiristettyä mitenkään?

JackOja
08.09.2020, 21.35
Saa kiristettyä. Kierrä pultti kireälle.

Kanuuna
08.09.2020, 23.57
Olisiko viiden ja kuuden millin kuusiokolot vastakkain? Tai neljän ja viiden. Ota korvake ensin irti ja putsaa, sitten takaisin paikalleen.