Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano e8000 "toiminta"



rmake
25.08.2020, 12.38
Hetken tässä totutellut sähköpyörään ja sen sielunelämään, nyt kaipaisi vinkkejä mikä on tuon e8000 logiikka ja toiminta, ja mikä on tehokkain tapa nousta se jyrkin mäki.
Toisaalla kun lukee että e8000 pitää olla korkea kadenssi, ja toinen sanoo että liika vispaaminen ei ole hyväksi.
Asetukset ovat suunnilleen vakiot, stunlocker on käytössä, ja boost ja trail on aikalailla vakiotilassa. Nyt olen testaillut noita tieluiskia kiipeillä, ja molemmilla menee oikeastaan ihan saman lailla, no molemmissa on täydet 70nm väännöt käytössä, ero on siinä että boost hyökkää helpopmmin, mutta tiukassa paikassa ei kuitenkaan vedä enempää. Tiellä sitten pienemmällä polkemisella menee toki kevyemmin. Tiellä jyrkässä mäessä kun olen testannut isolla vaihteella, boost antaa täyden tehon, siitä kun ajattelin että laitan pienempää vaihdetta ja kiihdytän vielä lisää, niin kas kummaa, vauhti ei muutu miksikään, mutta boostin tehopalkki laskee. Vauhtia ehkä noin 20km/h. Eli miksi boostin teho laskee vaikka se saa enemmän kierroksia ja yritän polkea ja pyörittää sen mitä pystyy? Rajoitin on 32km/h joten ei sen takia vielä rajoita tehoa.
Toinen kohta sitten maastossa sellainen "älyttömän" jyrkkä nousu, jos laitan ihan pienen vaihteen ja poljen hulluna, heti kun nousu alkaa tuntuu että avustus loppuu siihen paikkaan. Pari pykälää isompi vaihde ja sitten menee saman lailla boostilla ja traililla.
Vikaa tuossa tuskin on, mutta se oikea ajotekniikka siis hakusessa. Kaverini testasi pyörää ja ajoi sellaisen kohdan ylös jota en ajatellut edes yrittäväni.

JRR-1
25.08.2020, 13.09
Tuota avustuksen katoamista nousun alussa olen ihmetellyt minäkin. Muuta syytä en keksi kuin, että polkijan voima katoaa hetkeksi anturilta pyörän kääntyessä ylös mäkeen ja siksi vetoaa katoaa hetkeksi. Jatkuen kuitenkin sekunnin päästä kun vaan jatkaa polkemista. Tai sitten shitmano on rikki.

eakin
25.08.2020, 13.19
Jos jaloissa riittää potkua niin trail ja boost ei tiukassa ylämäessä taida toisistaan poiketa kun tulee maksimiavustukset käyttöön? Näin ainakin itsestäni tuntuu ilman mitään faktatietoa.

Joku kadenssirajoitin tuossa varmaan on, huomaa jyrkissä ylämäissä että pienimmillä vaihteilla ei lisäapua saa vaikka kuinka pyörittää. Esim. Gran Fondon arvostelussa sanotaan että avustuksen suhteen optimikadenssi 70-90rpm ja alle 50 tai yli 105 ei juuri apuja tule.

pedelec
25.08.2020, 14.24
Sähköpyörissä puhutaan usein piikkitehosta, joka voi olla paljon enemmän kuin lain sallima 250W, mutta kestää vain lyhyen aikaa. Se sopisi hyvin aloittajan kuvaamaan tilanteeseen. Eli aluksi moottori antaa piikkitehoa useita satoja watteja, mutta pian sen jälkeen tehoa alentaan vähentää. Korkea kadenssi voi myös vaikuttaa. En tiedä Shimanon ominaisuuksia, mutta yleisesti avustuksen olisi syytä toimia ainakin 120:n kadenssiin asti.

Jos saat näytölle tai kännykään näkyviin samaan aikaan sekä moottorin tehon että polkijan tehon (watteina), ja bonuksena vielä kadenssin, niin niistä näkee hyvin mitä tehoille tapahtuu pitkässä nousussa.

Humdinger
25.08.2020, 15.31
Youtubessa on EMBN kanavalla video, jossa Shimanon edustaja kertoo optimaalisen kadenssin olevan 80-100rpm välillä. Pienen totuttelun jälkeen tuo tulee tutuksi. Traililla ajelen pelkästään, boostia joskus kokeilumielessä, mutta siinä katoaa tuntuma täysin polkuun.

Kollinjoki
25.08.2020, 17.15
Sähköpyörän kanssa pitää oppia vähän erilainen ajotapa kuin tavallisella maastopyörällä. Hulluna kovalla kadensilla sotkeminen ei auta mäen päälle pääsemisessä, vaan päinvastoin. Tarkoitus ei ole hakea mahdollisimman kevyttä vaihdetta, vaan kevyin vaihde jolla mäen pääsee ylös käytössä olevan avustustason kanssa. Mikä tahansa maastopyöriin tarkoitettu moottori antaa kyllä apua niin paljon kuin pyörällä ajettavissa olevan mäen päälle pääsemiseksi tarvitsee, tietysti kuskin omien taito- ja voimavarojen rajoissa ilman, että kadenssin tarvitsee nousta kovin korkealle. Jokaisella moottorityypillä on omat maksimikadenssinsa, mihin asti ne toimivat tarkoitetulla tavalla ja rajan yli mennessä koneen antama apu heikkenee jopa melko jyrkästi. Koneen sietämät maksimikadenssit ovat nousseet uusien moottorityyppien myötä, esim Jammun PW:llä on jokainen uusi sukupolvi ollut tässä asiassa parannus. Shimano ei malli-iästään huolimatta ole siltikään heikoin esitys tässä lajissa, mutta ei enää parhaimmistoakaan. Kadenssikysymys voi tietysti tulla hankaluudeksi silloin, jos kuski ottaa reilummin vauhtia ylämäkeä varten ja kandessi nousee korkeaksi, jolloin kone ei nousun alkaessa pääse mukaan ainakaan heti. Sen tilanteen välttäminen vaatii ennakointia ja jonkin verran poisoppimista.

Kollinjoki
25.08.2020, 17.17
Johtuneeko tämä asia sitten momenttitunnistimesta? Kun on kadenssia "liikaa" ei kuskin jaloista välity tarpeeksi voimaa tunnistimeen, eikä moottori ymmärrä antaa tarpeeksi voimaa kuskin avuksi.

ebike-harrastelija
25.08.2020, 17.55
Youtubessa on EMBN kanavalla video, jossa Shimanon edustaja kertoo optimaalisen kadenssin olevan 80-100rpm välillä. Pienen totuttelun jälkeen tuo tulee tutuksi.

Eli moottori määrää ajajaa? Ei kiitos...

Dille Vallaton
25.08.2020, 18.43
Shimano Traililla ja Bosch eMTB:llä käyttävät maksimivääntöä ja maksimi peak poweria eli Boostia ja Turboa kun kuski antaa tarpeeksi jalkaa. Ihan sama kuin jos itse painaisi valintanapista. Esimerkiksi Bosch tekee sen automaattisesti eMTB:llä suunnilleen kun omaa jalkaa on pelissä 180 wattia. Kioxin näytöstä sen pystyy karkealla tasolla tsekkaamaan. Peak powerin kersto ei ole rajoitettu aikaan, vaikka puhutaankin hetkellisestä huipputehosta! E8000 työntää noin 500 wattia oman jalan päälle kilometrikaupalla jos vaan nousua riittää. Boostilla tekee sitä kyllä tasamaaendurossakin melkein koko ajan kun voimalla polkee sillä 500 Wh akku riittää huonoimillaan vain reilun tunnin ja noin 20 kilsaa.
Omien kokemusten mukaan E8000 tarvii kovia kampikierroksia, mutta ei liian kovia. Jossain 80 jälkeen alkaa teho tosiaan kyykätä. Hulluna ennen mäkeä pyörittäminen kai tosiaan sotkee jotenkin sen älyn. Sama pätee kun alkaa kovasta vauhdista nopeasti spurtata vastamäkeen. Änkyttää muutaman metrin kunnes momentin tunnistin vasta haistaa että moottorin pitää alkaa tosissaan työskennellä. Laita Boostin kaikki säädöt tappiin, niin kyllä sillä virvelilläkin mäki nousee. Uudella Boschilla kylläkin paljon helpommin kun voi hitaallakin jalalla etsiä pitoja. Vanha Brose muuten tekee vähän samanlaista änkyttämistä kuin Shimano kovavauhtisessa spurtissa.

Fat Boy
25.08.2020, 22.45
En oo vanhassa brosessa huomannut änkytyksiä, paitsi jos vaihtaa liian kovalla vedolla pienemmälle, häviää avustus hetkeksi. Mielenkiintoista tehoissa on se, että blevolla säädelty brose antaa enemmän huipputehoa trail-asetuksella enemmän kuin turbolla. Toistuu suurinpiirtein joka lenkillä.

Ja tehoahan nuo tosiaan antaa pidempäänkin, lienee niin kauan kuin moottorin lämmöt nousee liian korkeaksi ja tehoa rajoitetaan sen vuoksi.

hakpas
25.08.2020, 23.16
Omien kokemusten mukaan e8000 näytön ”avustustaso” näyttää momenttia joka tosiaan putoaa jossain vaiheessa kun kadenssi nousee..
Yleisesti kun sähkömoottoreilla kierrokset kasvaa tarpeeksi, alkaa momentti tippua. Jos momentti pysyisi ylhäällä korkeilla kierroksillakin, olisi moottorin ottoteho silloin todella kova jos se sen aiheuttaman lämpökuorman kestäisi. Näissä kun moottorin ”terminen” nimellisteho on rajoitettu 250wattiin...