Näytä tavallinen näkymä : Hyvä, pitkäikäinen, arkipäivän käyttöpyörä?
Olen etsimässä pyörää ympärivuotiseen ajoon, mutta kokemus pyöristä on hyvin vähäinen. Joten kaipaisin vinkkejä. Työmatkaa minulla on noin 10km suuntaansa ja pyörä tulee lähinnä kaupunkiajoon, joten joustokeulaa en kaiketi tarvitse. Pituutta löytyy 178 cm, budjetti on siinä tonnin paikkeilla. En nyt hae mitään lenkki pyörää, enkä tarttee mitään hienouksia, vaan semmoista kestävää pitkäikäistä pyörää jolla voi hoitaa kaikki arkipäivän kulkemiset. Olen kierrellyt nyt pyöräkauppoja ja tässä vaihtoehtoja joiden väliltä pohdin. Saa myös ehdottaa, jos on parempia vaihtoehtoja.
Ja mitä mun ylipäätään kannattaa ottaa huomioon.
Lähdin etsimään 7- vaihteista, napavaihteista pyörää, mutta se on kuulemma liian raskas tälläiseen tarkoitukseen?
Joten olen päätynyt lähinnä katsomaan hybridejä.
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/hybridit/naisten-hybridit/2020-active-max-50-w
https://www.nishiki.fi/tuote/arkisto/2019/hybrid-2019/hybrid-401-naisten-27v-harmaa-oranssi-2019/
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/fitness-py%C3%B6r%C3%A4t/fx/fx-2-disc/p/27991/
https://www.bestbikes.fi/felt-qx75-2018
https://www.crescent.fi/rissa-7-v-839.html
https://www.tunturi.fi/tuote/hybridit/rx700-miesten-2020/
http://whitebikes.fi/bikes/17-sc-lite/
Risto Koivunen
19.08.2020, 21.38
Jos pyörä tulee ympärivuotiseen arkiajoon, niin kannattaa huolehtia, että siihen saa sopimaan nastarenkaat ja lokasuojat.
On myös mukavaa, jos kiekot ja renkaat saa riittävän helposti irroitettua nastarenkaiden asennusta varten. Oma kokemukseni ainakin vanhemmista napavaihteisista pyöristä on, että takakiekon irroittamiseen ja takaisin asennukseen saattoi mennä melkoisesti aikaa.
Ehdottamasi aika sekalaista sakkia, mummopyörästä fittnesiin... Mielestäni aina varma valinta on Kona Dew, löytyy usea versio budjettiin vaikkakin taitaa olla useat loppu tällä hetkellä kuten muillakin valmistajilla... Esim. https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-Plus/ekauppa/pKODWP/?gclid=EAIaIQobChMIhL_HzJip6wIVwgJ7Ch2gXgk5EAAYASA AEgLZT_D_BwE
brainsurgery
20.08.2020, 11.33
Tuossa vielä yksi vaihtoehto: https://www.canyon.com/fi-fi/hybrid-city/citybikes/roadlite/roadlite-al-6.0/1967.html
^Ihan hyvä valinta, kevytkin... Kuituhaarukasta plussaa...
Kiitos ! Vahvasti oon kyllä päätymässä tohon Kona Dew Plussaan, mitä oon täällä muitakin keskusteluja lukenut. En vaan pysty testaamaan sitä, niin siksi vielä mietin näitä muitakin ennen tilaamista. Oliko noissa mun vaihtoehdoissa yhtään potentiaalisia? Oon siis käynyt koe ajamassa noista kaikkia. Ehkä vahvimpana mietin tota active max 5.0 w. On siis aika akuutti pyörän tarve.
Kollinjoki
21.08.2020, 10.51
Active Max näyttää aika perinteiseltä peruspyörältä, nopeasti katsottuna melko samanlainen kuin esim. nuo listalla olevat Tunturi ja Nishiki. Kaikilla listalla olevilla kyllä ajelee. Jos niistä pitää valita niin ehkä itse katsoisin tuota Whiteä, kevyt paino ja on käytetty ihan kunnollisia osia. Oma suosikkini kyllä tuo nuren Dew Plus, siinä on työmatkapyörään näppärin voimansiirto, joskin nastarenkaiden saatavuus saattaa vieläkin olla vähän kysymysmerkki, jos on mieli käyttää sellaisia. Myös Canyon toimisi mutta M-koko saatavana aikaisinaan tulevana vuonna tuohikuussa.
Oma ääni tuolle Konalle myös, mutta kuten kollinjoki tuossa totesi, on nastarengas valikoima 27.5" koossa aika nihkeää, ainakin jos haluaa alle 2" kumit alle.
Jos Kona Dew tuntuu mitoitukseltaan ja olemukseltaan sopivalta, se lienee muuten laadun osalta aika varma valinta. Samoin kaikki muutkin merkkipyörät, joihin en nyky-Tunturia yms. kansainvälisillä markkinoilla tuntemattomia tai halpamerkkejä laske.
Ostin juuri vajaat 25 vutta vanhan täysjäykän maasturin. Suunnilleen kaikki osat pitää kyllä uusia, mutta alumiinirunko ja teräshaarukka ovat ehjiä. Jarrut saisi ehkä kuntoon vaijerit ja kuoret uusimalla yms. puhdistuksella + öljyämisellä. Voimansiirto vaatii uudet ketjut ja rattaat. Lisäksi vanteet pitäisi rihdata ja sinänsä hyväkuntoiset, mutta rullaavuudeltaan ala-arvoiset (Biltemasta haetut?) kumit uusia.
Laitan todennäköisesti nuo kaikki uusiksi, joten budjetti lienee siinä muutaman satasen suuruusluokassa saksantilauksena. Mutta pointti koko hommassa siis on, että kun pyörässä on suht laadukas runko ja järkevä perusrakenne (ei jousitusta), se on hyvin pitkäikäinen, vaikka jotain komponentteja joutuisikin uusimaan. Ne on kuitenkin bulkkitavaraa, eikä vaihtoa kannata pelätä, jos on valmis opettelemaan työn tekemisen itse. Vaihteiden säädöt yms. asiat voi silti teettää, vaikka muuten itse tekisikin.
Konasta ei pahaa sanaa, vaikka ei kokemusperäistä olekaan, kun uutta ajattelee, niin toimeksi vaan, mahdollisimman sopivan kokoiseen runkoon kasattuna.
Mohkkun projektille sympatiaa, tuosta syntyy osaavissa käsissä juuri otsikon mukainen pitkäikäinen käyttöpyörä hyvillä käyttölaatutasoisilla osilla toteutettuna.
Hipoilut erikseen.
Katselin nyt vielä sellaisia pyöriä joita pääsisin testaamaan, niin mitäs ootte mieltä tästä?https://www.suomenurheilupyora.fi/kona-rove-vm-2021
Kaiken haetun täyttää ja on vielä lenkkipyöräkin, pienempi jäljelläolevista täsmälleen koon puolestakin. Kokeilla kannattaa.
Kyllä nyt tais käydä niin, että Kona Rove lähti mukaan.
Ympärivuotisuuden kriteerin osalta kannattaa miettiä toiseenkin kertaan, mitä pyörältään haluaa. Käyräsarvinen ei välttämättä ole herkullinen ajettava, jos keli tai oikeastaan tien pinta heikkenee vähänkin enemmän. Normaali sileähköksi aurattu tie on täysin ok.
8-v voimansiirto on kysymysmerkki pidemmän päälle, kun mahdollinen päivitys on käyräsarvisessa kallista. Toisaalta 28" rengaskoko on hyvä nastojen saatavuuden suhteen toisin kuin 650B. Mekaaninen takajarru jäätyy, ellei paljaana olevaa vaijeria suojaa esim. haitarikumilla. Maksaa 2 €, joten saanee tingittyä kauppaan mukaan.
Mutta ilman muuta kannatta käydä kokeilemassa ja jos sopivalta tuntuu, näiden reunaehtojen puitteissa täysin ok valinta.
Jos ei ole pakko pyörällä lähteä pahimmilla töhmeröillä, niin kippurasarvisella pääsee, noin omatkin ajot jo pitkään.
Aloittajalle vielä kommenttina hienouksista. Kohtuullisista hintaluokista puhuttaessa ei sellaisia hienouksia taida joustokeulaa lukuunottamatta olla, joista olisi pitkän linjan arkipyörässä haittaa. Tarkoitan lähinnä kestävyyttä ja luotettavuutta. Edullisemman pään joustohaarukkahan ei varsinaisesti ole hienous osan toiminnan osalta, vaan lähinnä mielikuvamarkkinoinnissa käytetty kikka. Luodaan mielikuva hienosta teknisestä ratkaisusta, vaikka lopputulos ainakin minun mielestä on parempi yksinkertaisella jousittamattomalla haarukalla. Mutta jossain määrin makuasia tämäkin on eli ei mikään ehdoton totuus.
Vaihteistossa luotettavuus (säätötarve) normaalikäytössä pikemminkin paranee kuin heikkenee, kun vaihteiden määrä takana kasvaa 7 > 10. Uusimmista 12v-järjestelmistä ei taida olla kokemuksia, ovatko jo arkoja likaantumiselle tms. häiriöille. Vaihteiden määrä ei sinänsä paranna luotettavuutta, vaan se, että 7-8 vaihteisia tehdään vain mallisarjojen halvimpaan päähän kuuluvina ja 10-11 vaihteisia vain kalliimman pään osina. 9 v löytyy molempiin kuuluvina.
Etuvaihtajan tarve on makuasia. Se ei kerro laadusta tai luotettavuudesta mitään. Ilman etuvaihtajaa olevia pyöriä markkinoidaan yksinkertaisena ja onhan siinä joitain osia silloin vähemmän. Jos löytyy muuten sopiva pyörä, en pitäisi etuvaihtajaa valintaperusteena. Toisaalta sillä saa laajennettua käyttökelpoista välitysaluetta, toisaalta sillä ajaminen vaatii hiukan enemmän ajatusta kuin ilman etuvaihtajaa ajaminen. Kyse ei kuitenkaan ole vaihteiden määrästä, vaan nopeusalueista, joita tietyllä etuvaihteella pääosin ajetaan.
Jarruissa hydrauliset ovat luotettavia, eikä tarvitse millään tavalla ajatella niiden olevan liian hienoja. Toki mekaanisen huolto on helpompi oppia itse, mutta eipä hydraulisetkaan paljon huoltoa tarvitse. Ja levyjarru ylipäätään on käyttökelpoinen järjestelmä siinä missä vannejarrukin (joita ei juurikaan enää uusissa ole ja joka häviää levylle lähinnä maastossa ja talvikäytössä). Eli edes hydraulista levyjarrua ei tarvitse karsastaa sen "hienouden" takia.
Rungossa materiaaleista ehkä hiilikuitu voi jossain määrin olla arkipyörässä turhaa hienostelua, mutta eipä sitä tässä hintaluokassa tapaa. Jos löytyy, pitää hälytyskellojen soida. Ainoastaan haarukka voi olla hiilikuitua ja sen osalta kannattaa muistaa olla kolhimatta sitä. Toki hiilikuitu on kestävä, mutta jos siihen saa kolhun aikaan, rakenne todennäköisesti kärsii siitä enemmän kuin metallista (alumiini tai teräs) tehty haarukka.
Ulkorenkaissa hienostelu näkyy lähinnä siinä, että kevyt rengas rullaa hyvin, mutta on herkempi rikkoutumaan kuin painavampi. Rullaavuus ei synny kulutuspinnan ulkonäöstä, vaan renkaan runkorakenteesta. Siksi kestävä rengas on usein myös jäykkä ja sen takia heikosti rullaava. Ensiasennusrenkaat lienee kestävyyden osalta kaikki huolettomia. Vaihtaa sitten myöhemmin kevyempään, jos sellaista kaipaa. Tämä siis yleistettynä eli markkinoilta varamastu löytää päinvastaisiakin esimerkkejä.
Keskiön tyyppi on kiinnostava yksitysikohta. Teoriassa kierteetön (pressfit) keskiö on hyvä, mutta käytännössä siinä on ollut paljon ongelmia. Kierteellinen keskiö kuitenkin on normaalikäytössä aivan yhtä hyvä, mutta luotettavampi. Lisäksi mahdollinen korjaus onnistuu ilman kikkailua, eikä maksa paljon. Kampien kiinnitys keskiöön voidaan toteuttaa monella tavalla, mutta siinäkään ei ole normaalikäytön kannalta eroja. Sitten kun aletaan kilpailla ja lasketaan sekunnin kymmenyksiä, alkaa ehkä löytyä eroja.
Mohkkun projektille sympatiaa, tuosta syntyy osaavissa käsissä juuri otsikon mukainen pitkäikäinen käyttöpyörä hyvillä käyttölaatutasoisilla osilla toteutettuna.
Hipoilut erikseen.
Juuri tämä on tarkoitus. Deore-tason vannejarrut ja 1x9-v voimansiirto, jostain sopivan laadukkaat kiekot ja n. 2,0x26 koossa olevat kelpo renkaat, esim. Big Apple. Koristelu ergomallisilla tupeilla, lokareilla yms. yksityiskohdilla ja siinä on pyörä, joka ei kaupungilla kuluneen runkonsa takia ulkonäköllisesti muista edukseen erotu, mutta toimii erittäin hyvin.
Iso peukku projektille!
Tekstejäsi paljon lukeneena ja niitä arvostavana, kuin omasta näppiksestä, voi hyvään lopputulokseen luottaa.
Mikä vielä hauskaa, omasta tallista löytyy aivan kuin sama pyörä! Noin viisitoista on ikää tälläkin, tuli minulle jousikeulaisena, mutta panin talvella edullisen hiilarikeulan. Koko ja säädöt täsmälleen omien mittojen mukaan ja onhan mukava ajokki kahden kippuratankoisen rinnalla.
Levarit sentään jo tässä, mutta 3x9 vaihteisto, loistokuntoinen läpi, ajoa paljon lisää.
En ymmärrä miksi kukaan ostaisi käyräsarvisen pyörän yleiskäyttöpyöräksi kaupunkikäyttöön. Kaupunkikäytössä arvostaa pystyä ajoasentoa ja tavaratelinettä/koria. Oletin aloittajan olevan nainen, joten tämän tyylisen pyörän hankkisin:
https://www.monark.fi/catalog/product/view/id/1396/s/karla-8-vaihteinen/category/104/
Ihan hyvin toimii krossari kaupungissa, vaikka ei tietenkään yhtään hybridiä tms. paremmin. Mutta 10 kilsan työmatka tuskin on pelkkää ydinkeskustaa, vaan osa reitistä on sujuvampaakin. Itse ajaisin tuon mielummin käyräsarvisella kuin suoratankoisella.
Vierastan myös pyörää, jossa on ohjaustanko selvästi satulaa ylempänä. Tehottomalta tuntuu sellaisella ajaminen. Normaali ajoasento, jossa on tanko suunnilleen satulan korkeudella tai hiukan alla, on paljon mukavampi ja tasapainoisempi, eikä näkyvyyskään ole huono.
Rove, kuten useimmat gravelit yleensäkin, on siitä kiva, että lokarit ja taratelineen saa helposti asennettua.
Fiets vahvasti aliarvio naisia kuskina, kunnon sovinisti taisi herätä. Kona Rove kylläkin hieno teräksisenä, alumiinisena en vakuuttunut. Kyseisen tyyppinen pyörä hyvin monipuolinen kapistus ja muutenkin hyvää seuraa pitemmäksikin aikaa kuin tuollainen mummopyörä.
Itselläni kippurasarvet ovat lenkkipyörinä ja asiointi-/työmatkapyöränä on linkittämäni pyörän tyyppinen pystymmällä ajoasennolla varustettu "hybridi". Itse ajattelen asian niin, että tarvittaessa asiointipyörällä pitää pystyä ajamaan siistitkin vaatteet päällä, jolloin pyörässä tulee olla ehdottomasti pitkät lokasuojat ja kunnon ketjusuoja.
Aloittaja vielä erikseen mainitsee, että pyörä ei tule lenkkipyöräksi vaan arkipäivän kulkineeksi. Googlettamalla "dutch bike" saa käsityksen millaisilla pyörillä nuo arkipyöräilyn edelläkävijät kulkevat. Mutta mielipiteitähän nämä :)
Google ei kerro, että olen hoitanut kauppamatkat gravelilla jo ennen kuin gravelista tuli muotipyörä. Samoin lasten ollessa pieniä vedin tuolla peräpyörää. Pyörässäni on siis tavaratelineen lisäksi pitkät lokarit. Lenkkikäyttöä palvelee yhdistelmäpolkimet eli lukkopolkimet, jossa on toisella puolella tavallisilla kengillä poljettava lukoton puoli. Lisäksi arjen helppouden takia pyörässäni on jalka. Googlen mukaan lenkkipyöriin ei tuollaisia laiteta. Mutta minä olenkin ottanut lähtökohdakseni omat tarpeet, enkä muiden tekemiset.
Ainoa puute on ketjusuoja, jota en vielä tuohon ole laittanut. Mutta minulla on nippu heijastimella varustettuja tarranauhoja (bikeshop 4 €/kpl), joilla saan lahkeen nippuun, joten tuokaan ei ole ongelma.
Pikkutakin kanssa en ole kokeillut pyörää ajaa ja koska muu normaali vaatetus ei millään tavalla estä pyöräilyä, en ymmärrä noin pystyn ajoasennon ideaa. Ihan tavallinen gravel, retkipyörä tms. voi siis olla erinomainen valinta myös rauhalliseen asiointipyöräilyyn. Lujaa ei tarvitse suoraa maantietä ajaa, jotta pyörätyypin eduista pääsee nauttimaan ja ylämäet pitää kuitenkin polkea. Minä ainakaan en osaa pystyasennossa pyörän selässä istuen polkimia pyörittää, enkä saa keskikroppaa mukaan, joten joudun polkemaan huonolla tekniikalla. Mutta aloittaja päättää, mikä hänen tarpeisiinsa ja osaamiseensa sopii. Se on selvää, että erityyppisiä kannattaa kokeilla, kun kokemusta näistä ei ole.
Tiedotusvälineet leikkaavat kuvansa mitä nyt pyöräilijöistä näyttävätkään, tuollaisilla kiinalais-keski-eurooppalais kuvillaan joissa ajoasento on ihan pysty ja tanko korkealla ihanku jopossa. Väline ei hontelompi voisi olla.
Omaan ajooni tuli suuri oivallus parikyt vuotta sitten kun ryhdyin säätämään ajoasentoa ja välityksiä, koin elämyksen joka toimii edelleen.
Melkein minkä tahansa saa ajettavaksi, kun rohkenee tämän kokovartalotyökalunsa vääntää sopimaan oman kropan mittoihin sopivaksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.