PDA

Näytä tavallinen näkymä : Läpivientien korjausta

Fuuga
18.08.2020, 02.22
Onko pk-seudulla tiedossa paikkaa, jossa korjattaisi näitä rungon läpivientimuttereita? Toisen pullotelineen mutteri ja ruuvi päättivät oikein tosissaan alkaa kompukseen ja jouduin väkivalloin vääntämään yhdistelmän auki. Tuloksena oli, että mutteri levisi kuin jokisen eväät ja nyt on toisen pullotelineen kiinnittäminen haastavaa.

maalinni
18.08.2020, 08.21
Luulis aika monessa paikassa onnistuvan. Tai niittaa itse: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/rapid-20kpl-niittimutteri-rp110-pihdille?gclid=CjwKCAjw1ej5BRBhEiwAfHyh1BOGtvbUYhP W_PnMELYUYjYtm0ULKL_2JieNH-EvVi_AfBhn01zNmBoCyPEQAvD_BwE

nure
18.08.2020, 08.57
Kannattaa kysellä korjaamoilta, parin minuutin homma ja yhden takia kannata pihtejä hankkia, ei ainakaan huonoja eikä tuosta puodista...

Fuuga
18.08.2020, 09.23
Haa, jaa ne ovat tuollaisia. Vähän kaikkeen on tullut törmättyä, mutta ei tuohon. Kiitos.

paaton
18.08.2020, 09.34
Motonetilta saa rapid pihtejä ja muttereita. Kyllä tuollainen pitää olla jokaisella himamekaanikolla kotona. Poralla vanha pois.

kervelo
18.08.2020, 10.13
Jos pullotelineen kiinnike on vielä paikallaan rungossa ja ainoastaan liikkuu/pyörii, sen "kiristäminen" saattaa joskus auttaa. Aloittajan viestin perusteella tässä tapauksessa tilanne taitaa tosin olla huonompi.

Tuohon kiristämiseen löytyy vinkkejä googlaamalla esim. "fix bottle mount boss". Ajatuksena on litistää sitä rungossa olevaa kiinnikettä niin, ettei se enää pääse liikumaan/pyörimään. Homma onnistuu ilman noita pihtejä.

nure
18.08.2020, 11.00
On myös liimoja joilla tuollaisen pelkän insertin saa liimattua, esim. https://www.wendashop.fi/product/79/acralock-sa10-5-lv-musta-10ml on liimannut kaikki metalliyhdistelmät mitä ollaan testattu, esim. eräs nimeltämainitsematon rautatieyhtiö käyttää pultti innserttien liimaamiseen lattiaan joihin penkit kiinnitetään...

PatilZ
18.08.2020, 11.02
Mun kuituiseen runkoon työn teki JED-bikes

-jamo-
18.08.2020, 16.31
Kannattaa kysellä korjaamoilta, parin minuutin homma ja yhden takia kannata pihtejä hankkia, ei ainakaan huonoja eikä tuosta puodista...

Minun mielestä pieneenkin hommaan kannattaa hankkia työkalut ja tehdä itse. Seuraavaa kertaa varten on sitten vehkeet valmiina ja jos ei itselle tarvetta tule, niin jollekin tutulle kuitenkin. Minusta Kärkkäinen on aivan loistava kauppa. Melkein joka tarpeeseen löytyy sieltä ratkaisu ja tarvikkeet. Harmi kun pk-seudulla ei myymälää ole, joten aina joutuu tilaamaan. Onneksi postikulut on heillä suhteellisen maltilliset.

nure
18.08.2020, 17.42
^Jos jokaista pientä hommaa varten hankkii erikois työkalun niin kyllä äkkiä varasto täynnä. Itsellä ollut kymmenittäin pyöriä ja yhden kanssa ollut sama ongelma ja siitäkin liki 30vuotta aikaa...
Kärkkäisen loistokkuutta en epäile mutta aatetta en rahoita...

-jamo-
18.08.2020, 22.42
Kantsisko politiikka ja omat ostoboikottinäkemykset pitää pois foorumilta ja keskittyä asiaan. Mutta aiheeseen liittyen oma näkemys on, että ihan vihonviimeinen vaihtoehto on ostaa sellainen palvelu minkä pystyy tekemään itse. Mutta toisaalta varmasti järkevästi ajatellen moni homma tulisi edullisemmaksi teettää pajalla mutta itsellä on kahdessa tai kolmessa (käytettynä ostetussa) pyörässä ollut ongelmia juomapullon tai lokasuojan kiinnityspisteen kierteen kanssa, eli käytännössä kierreholkki on pyörinyt reiässään. Muutamalla epoksipisaralla on nuo hoituneet mutta ei se huono idea olisi ihan uuttakin kierreniittiä vetäistä entisen tilalle.

Fuuga
19.08.2020, 00.02
No, sanotaan, että tuolle työkalulle ei liene meikäläisen taloudessakaan suuren suurta käyttöä. Autotallista kyllä löytyy yhtä sun toista kapinetta, mutta jos tarve on tosiaan kerran 10 vuoteen, en tuota ostaisi. Semminkin kun hinta on melko korkea ja äkkiseltään tuntuu, ettei halvimman pään työkalulla tee kuin sen pari läpivientiä. Meidän suunnalla on Motonet, Puuilo, Tokmanni ja muitakin halpistyökaluja myyviä yrityksiä löytyy, joten krääsää saa kyllä ostettua, jos sitä tarvitsee. Ei sillä, etteikö noista puodeista löytyisi hyvääkin tavaraa kun vain tietää mitä ostaa.

nure
19.08.2020, 17.32
Jamo, kaiketi vielä sananvapaus toistaiseksi sallittua, oli vain oheiskommentti... Itse työssä muutamia tuhansia tuollaisia kierreinserttejä kiinnittänyt, kylläkin akkukäyttöisillä koneilla mutta ohessa joutunut käyttämään noita halpiksiakin ja ehkä niillä niitin tai kaksi kiinnittää mutta en tosiaan maksaisi 40€ esim. tuosta Rapidin halpiksesta... Yksi hyvä vaihtoehto on myös että jos kyselisi kotinurkista moisen omistavaa kapistusta tai sitten hankkisi vaikka hieman paremman vaikka kimpassa...

Yhä olen liimaamisen kannalla, siisti ja simppeli tapa eikä tosiaan noilla pullotelinemomenteilla irtoa...