PDA

Näytä tavallinen näkymä : On One Free Ranger - Oulu?

JanneKii
17.08.2020, 14.12
Moi, ei sattuisi kenelläkään olemaan On One:n Free Rangeria Oulussa, jota voisi koeajaa? Tuli työtovereilta (paljon paremmin pyöräilystä perillä olevilta) kommenttia, että koot näyttävät pieniltä.

5′9″ to 6′2″ (175cm- 188cm)

Medium / 540

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFRRIV1700/on-one-free-ranger-sram-rival-1-gravel-bike

- sivusto sanooo, noin että M koko pitiäsi käydä. Mutta olishan se kiva tietää ennenkuin tilaa...

- J

TERU
17.08.2020, 17.00
Ei ole tarjolla muuta kuin neuvoa antavaa, varo liian isoon runkoon kasatun ostoa, ihan kelvolliselta suositus näytti koon puolesta, kun geometriaa katselin.
Kertoisitko oman pituutesi ja mielellään myös haaramitan, vois vaikka huiskauttaa vahvistusta?

F. Kotlerburg
17.08.2020, 17.12
Kyllä tuo kovin pieneltä näyttää tuonne suosituksen yläpäähän sijoittuvalle kuskille. Ilman muuta L, jos mittaa on yli 180cm.

TERU
17.08.2020, 18.33
Juu ei pyörä saa olla liian sitä tai tätä, limittyyhän suosituskin monia senttejä rajoillaan, suositus on suositus.

F. Kotlerburg
17.08.2020, 20.59
Noihin suosituksiin vaan pitää osata suhtautua kriittisesti. Järkikin sanoo, että sama pyörä ei ole hyvä 175 ja 188 senttisille. Itse sijoitun tuon haarukan yläpäähän ja itse valitsisin L:n ja XL:n väliltä.

TERU
18.08.2020, 07.04
Juu edelleen, koko pituuteen tai pelkkään haaramttaan pohjautuvaan suositukseen tulee suhtautua varovaisesti. Omat ulottuvuudet kun selvittää ja tuijottelee rungon geometriaa ja lisäksi ottaa neuvoa-antavan täältä, pääsee koon suhteen parempaan kuin lyhyellä koeajolla, pyörätyyppi on enemmän oma valinta, joskin tukea saa täältä omien ajatusten kirkastamiseksi, hyviä ovat omat kokemukset hankinnoissani.

nure
18.08.2020, 08.53
Kotlerin kanssa samalla linjalla, jos rungon koolle annetaan yli kymmenen sentin marginaali niin ei paras suositus... Jos kysyjällä ennestään pyörä niin mitta vaan käteen ja vertailemaan geometrioita tai sitten lainaa kavereilta sopivaa ja vertaa siihen.
Jos mennään rajamailla niin liian suuri mielestäni lähentelee katastrofia, hieman liian pienestä helpommin korjattava ajokelpoinen vaikka sitäkin välttelisin...

JanneKii
18.08.2020, 11.36
Ekstrahaastetta tässä tuo se, että minähän en ole koskaan omistanut kippuratankoista pyörää eläissäni. En ole sellaisilla myöskään paljoa ajellut, yhdesti olen kokeillut Rosen Backroadia Oulussa (koko oli joko 55 tai 57, ehkä 57 - eipä valitettavasti ole spostissa enää arkistossa sitä kokotietoa)- tuntui hyvältä pyörältä ja viime vuonna oli joku Bianchin maantiepyörä (Bianchi Sprint Disc) koossa 56 ja sekin tuntui olevan OK. Joskin ala-asennosta ajaessa niskat kyllä tulevat kipeäksi, mutta lienee harjoittelun puutetta. Se Backroad itsellä oli kyllä kovasti kiikarissa silloin, mutta mallit vaihtuivat ja nyt noissa on semmoiset värit, että noh - ei oikein nappaa. Harmittaisi ostaa sen värinen pyörä oletettavasti useammaksi kymmeneksi vuodeksi että väri ottaisi hiukan päähän joka kerta...

JackOja
18.08.2020, 11.39
^kerro jo vihdoin omat mittasi niin voidaan arvailla paremmin.

Privileged
18.08.2020, 12.41
Taas pieni muistutus itselle, jotta makuja on monia.. itse pidän Backroadin värejä huomattavasti parempina kuin Free Rangerin. Tyylikkäitä, hillittyjä joihin ei kyllästy viikossa.

JanneKii
18.08.2020, 17.26
Tiedä sitten kuinka hillittyjä noi on, kun kuvat vs. luonto ei aina täsmää.

- Pituutta itsellä 183 cm.
- Inseam 855 mm sukkasillaan, eli noin 85 cm - lukkopedaalikengistä tulee varmaan sentti lisää, eli 86,5 cm?

Rose Backroadin mitat;
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fbikerumor.com%2F2018%2F09%2F04%2 Frose-takes-the-backroad-to-gravel-unpaved-adventures-by-bike%2F&psig=AOvVaw12jqB3BEr9lO7Eap_NDUaD&ust=1597842214621000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCPjt257opOsCFQAAAAAdAAAAABAD

On-One Freerangerin mitat löytyy täältä
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFRRIV1700/on-one-free-ranger-sram-rival-1-gravel-bike

C-mitta (istuimesta stongalle ts. top tube)
- Freeranger - M - 550 mm
- Feeranger - L - 565 mm
- Rose Backroad 57 - 568 mm

I-mitta (stack, keskiöstä tangon alkuun)
- Freeranger - M - 568 mm
- Feeranger - L - 589 mm
- Rose Backroad 57 - 577 mm (sanoo Geometry details), Rosen omalta sivulta ei löytynyt.

Aika pieniä nuo erot kyllä? Mutta en osaa sanoa yhtään, mitä ne nyt oikein tarkoittaisi/miltä ne tuntuisi...

Edit: Tuossa sivustossa on oikein vertailufiitseri (geometrygeeks.bike)!

https://geometrygeeks.bike/compare/rose-backroad-2019-57,on-one-free-ranger-2020-l-560mm/

nure
18.08.2020, 17.37
Melkeinpä L vaikka munat melkein vaakaputkessa... Josku on vain niin että ei kannata jämähtää tiettyyn pyörään ja jos kokemus tuota luokkaa niin suosittaisin hankkimaan ekan jostain palvelevasta puodista...

TERU
18.08.2020, 18.13
Juu selän pituus puoltaisi L kokoa melkoisen vankasti, mutta sitten keulan korkeus mietityttää, M koko 110 tai 120 mm stemmillä voisi olla näppärämpi, ehkä kumpikaan ei ihan mahdoton, miettimistä jää...

Kempeleen Kyläkauppa myy mm. Orbeaa, saat hyvää ammattitasoista neuvoa koon suhteen, myöhemmin muutakin hyvää palvelua.
Muitakin hyviä liikkeitä Oulun alueella on eikä kokonaisen pyörän hankkiminen liikkeestä ole pöllömpää.

JanneKii
18.08.2020, 20.39
Juu selän pituus puoltaisi L kokoa melkoisen vankasti, mutta sitten keulan korkeus mietityttää, M koko 110 tai 120 mm stemmillä voisi olla näppärämpi, ehkä kumpikaan ei ihan mahdoton, miettimistä jää...
Kempeleen Kyläkauppa myy mm. Orbeaa, saat hyvää ammattitasoista neuvoa koon suhteen, myöhemmin muutakin hyvää palvelua.
Muitakin hyviä liikkeitä Oulun alueella on eikä kokonaisen pyörän hankkiminen liikkeestä ole pöllömpää.

Orbean osto menee ihan samalla tavalla summamutikassa kuin mikä tahansa muukin, ei siellä ole ainuttakaan mallia esille nyt. Ainoa pyörä mikä löytyy on Feltin Breed kokoa 58 (kippuratankoisista, maastopyöriä oli vielä jäljellä) - jota kovasti yritettiin minulle myydä, mutta kyllä se mahtaa olla liian iso. Mutta pitänee ottaa tässä asiaksi vielä kiertää noita liikkeitä, ehkä niille tulee vielä jotain täydennyksiä syyskuussa?

nure
18.08.2020, 21.59
^Älä ainakaan mene tuohon halpaan mitä usein myyjät koittavat. Mielummin kannattaa odottaa kuin tehdä epätoivoisia ratkaisuja...

Oulunjulli
18.08.2020, 22.02
Sinänsä ajankohtainen itellekkin, että aamupäivästä sormet vapisten olin jo tilaamassa Kiinan sylttytehtaalta (Carbonda) käsittääkseni tuota samaa runkoa, mutta en meenaa päästä yli sen 435mm chainstaystä ja sen mukana tulevasta isosta raosta takakumin ja satulaputken välissä, varsinkin jos jollain 32mm kumeilla tekisikin mieli jossain välin ajaa kun ei asvalttipyörää ole tarkoitus erikseen hankkia.
Itse olen 182cm, ja 56cm oletin olevan selvästi oikea koko, mutta kuten monessa muussakin pyörässä niin tässäkin se keskikokoinen 54cm näyttäisi kuvien perusteella jotenkin tasapainoisemmalta ja sitäkin tässä miettinyt.
Mulla vaihtoon menisi 2015 teräsrunkoinen Kona Rove, jossa tuo sama 435mm cs mitta, mutta nyt kyllä hämmästyin tuolla geovertailulla kuinka samanlainen se onkaan tuon Free Rangerin 56cm koon kanssa muutenkin.
En tällä perusteella voisi itselle harkita Free Rangerin 54cm kokoa, tuossa Konassakin minulla on 10cm stemmi.

edit: paitti mullahan on alkuvuodesta lähtien Rovessa ollut ritcheyn ~2cm lyhyempi keula tuossa joka tietysti muuttaa geometriaa jotenkin.

https://geometrygeeks.bike/compare/kona-rove-2015-22,on-one-free-ranger-2020-m-540mm,on-one-free-ranger-2020-l-560mm/

F. Kotlerburg
18.08.2020, 23.29
Kyllä mää edelleen olisin sitä mieltä, että L-kokoinen Free Ranger on alkuperäiselle kysyjälle parempi. Stackia gravel-pyörässä onkin usein vähän enemmän. Reachihan tuossa L-kokoisessa Free Rangerissa on sama kuin 57cm Rosessa.

TERU
18.08.2020, 23.34
Iso on tuo Felt, huono juttu, kauppa käynyt liiankin hyvin, valpas asiakas olet ja se on hyvä juttu. Tyhjiä lienevät sitten kotimaiset tukkuritkin tällä erää, uutta mallistoa pukkaavat pian.

Silmät kiinni ja tilaamaan brittikaupasta jompi kumpi, kummastakin koosta syntyy stemmin vaihdolla hyvä ajokki, veikkaan.

Ps. Isompaa tuossa veikataan parissakin kokeneen kuskin kommentissa, ei kait tuo metsään mene.

TERU
19.08.2020, 10.29
PlanetX näyttää antavan tukea koon valintaan.

Kenkiä ei oteta mukaan haaramittaan, oikeastaan olisi hauska kuulla mitä noi suosittelee kooksi Jannelle. Vastaavat luulenma nopeasti.

F. Kotlerburg
19.08.2020, 10.39
Jotenkin vaan tuntuu, että noilla selän mitoilla M-koko jää lyhyeksi ja matalakin tuo on niin tuleeko asennosta liian kyyry aloittelevan käppyräsarvikuskin pyöräksi. En niinkään huolehtisi standoverista. Kyllä se tuossa oikeasti riittää.

moukari
19.08.2020, 11.30
Sinänsä ajankohtainen itellekkin, että aamupäivästä sormet vapisten olin jo tilaamassa Kiinan sylttytehtaalta (Carbonda) käsittääkseni tuota samaa runkoa, mutta en meenaa päästä yli sen 435mm chainstaystä ja sen mukana tulevasta isosta raosta takakumin ja satulaputken välissä, varsinkin jos jollain 32mm kumeilla tekisikin mieli jossain välin ajaa kun ei asvalttipyörää ole tarkoitus erikseen hankkia.
Itse olen 182cm, ja 56cm oletin olevan selvästi oikea koko, mutta kuten monessa muussakin pyörässä niin tässäkin se keskikokoinen 54cm näyttäisi kuvien perusteella jotenkin tasapainoisemmalta ja sitäkin tässä miettinyt./ (https://geometrygeeks.bike/compare/kona-rove-2015-22,on-one-free-ranger-2020-m-540mm,on-one-free-ranger-2020-l-560mm/)

Mä tilasin sylttytehtaalta omani 54-kokoisella rungolla. Tilausvaiheessa kyllä kuumotteli se, että otanko oikeankokoisen rungon, kun oli 56-kokoinen toisena vaihtoehtona. Siinä olisi tosin ollut niin korkea stack verrattuna nykyisiin pyöriin ja tykkään ajaa matalalla ohjaamolla, joten otin kokoa pienemmän. 10 mm lyhyempi ohjaamo ei ainakaan minulla haittaa ajamista, kun tykkään pidempien stemmien ajotuntumasta. Olen 180 cm ja inseam noin 81 cm.

edit: Mulla on aika lailla "race fit" ajoasento kaikissa pyörissä.

Oulunjulli
19.08.2020, 19.23
^Niin on se mullakin Konassa -17 asteinen se 100mm stemmi, suhteellisen alas painuu silläkin. Kun tuon Ritcheyn keulan laitoin niin 90mm stemmillä tuli tunne että alkaa polvet hipsuun putkelta ohjaustankoon. Mutta veikkaan että juuri tuossa 180cm mitassa se alkaa tämä oikea runkokoko nytkähtämään jyrkästi tuon isomman L/56 puolelle.

JanneKii
23.08.2020, 21.36
PlanetX vastaili vasta pari päivää tarjousajan jälkeen, suosittelivat kokoa M, koska koko on kuulemma reilu. Ostamatta jäi, hankin vähän käytetyn Oulusta koeajon jälkeen.

TERU
24.08.2020, 06.18
Ihan hyvä lopputulos ja mukava kuulla brittien kokosuositusehdotuskin!

Tuliko sama mitä etsit, One:n Free Ranger, kumpi koko vai jokin toinen merkki, jos vielä jotain yleiskommenttia kunhan kokemusta kertyy?

JanneKii
25.08.2020, 01.44
Ihan eri merkin pyörä, ihan eri malli. Graveli nyt kuitenkin.