Näytä tavallinen näkymä : noin 4000e täysjousto emtb
Jarppi_s
13.08.2020, 12.54
Kaipaisin ehdotuksia noin plusmiinus 4000€ täysjousitetuista sähkömaastopyöristä. Missä osien laatu olisi mahd. hyvä tuolla rahalla ja mieluiten boschin gen 4 moottorilla. Onko tuohon hintaan edes olemassa 'laadukkailla' osilla tehtyä pyörää missä ei olisi esim. vaihteet sramin NX sarjaa vaan hieman parempaa.:cool:
Shimanon 12-vaihteiseen saa eniten käytetyt rattaat irrallaan alle 4€/kpl ja ketju 20€. Ja koko takapakka noin 70€ eli alle 100€ vaikka vaihtaisi koko setin.
Sähköpyörässä kiinnittäisin ensin huomiota moottoriin ja sen yhteistoimintaan polkemisen kanssa. Se on kuitenkin melkoisen oleellinen tekijä ajotuntuman osalta. Sitten tulee akun koot, jousitusratkaisut, vaihteiden lukumäärät ja muut.
En osaa sanoa noista Boschin moottoreilla olevista, kun olen enemmän Shimano-miehiä.
Sähköpyörässä kiinnittäisin ensin huomiota moottoriin ja sen yhteistoimintaan polkemisen kanssa. Se on kuitenkin melkoisen oleellinen tekijä ajotuntuman osalta.
Se menee juuri noin. Siksi katselisin enemmän esim. Shimanon ja Brosen suuntaan joissa voit itse vaikuttaa asiaan huomattavasti.
Jarppi_s
14.08.2020, 09.53
Tulikin tuossa vastaan Canyon Neuron:ON 8.0 mallin pyörä mikä spekseiltään ja hinnaltaan vastaa suunnilleen sitä mitä olen hakemassa. Hieman vain mietityttää että miten tuo 130mm joustomatka riittää perus mtb ajossa (kuskilla painoa noin 85kg). Täytyy tuota Shimanon moottoria käydä testaamassa joku päivä kun yhdellä tutulla sellainen pyörä on mistä kyseinen moottori löytyy. Jotenkin vain Trekin rail 7 testatessa Boschin gen 4 moottori tuntui todella hyvältä mutta hinta karkaa ehkä hieman liian kauas budjetista.. Toki tuo shimanon moottorin helppo säätö olisi iso plussa myös.
Jouston pituus riippuu siitä, mitä ja minkälaista ajoa aikoo harrastaa. Sähköpyörässä sinänsä jouston pituudella ei ole merkitystä, kun sähkö auttaa viemään eteenpäin, vaikka jousto syö tehoja. Toisaalta mitä pidempi jousto, sitä loivempi keulakulma ja sitä pidempi akseliväli.
Itse pidän juuri noista 130-140 milliä joustavista, sähkötäpäri joustaa 140/120 (eteen taakse), kuten luomutäpärikin. Täpärifätti taitaa joustaa 120/120 tjsp. Mutta sellaiseen kannonkiertämiseen mitä minä harrastan, olen kokenut että tuo jousto yhdistettynä lyhyeen akseliväliin on sopiva. Mutta ei noista kai vakavahenkiseen bikepark-rymistelyyn ole.
Canyonia päässee koeajamaan Fiskarsissa, jos siellä nyt syksyllä on se koeajotapahtuma. Siellä on myös muita sähkäreitä ajettavaksi.
Petrisai
14.08.2020, 10.23
Mitä vähemmän vaihteita löytyy esim. 10-vaihteinen tarkoittaa kestävämpää ketjua ja
Eikös tämä väite juuri kumottu?
https://tekniikanmaailma.fi/iso-amerikkalaistesti-paljasti-leveampi-polkupyoran-ketju-ei-olekaan-kestavampi-nain-ketjuja-kannattaa-huoltaa/
Tulikin tuossa vastaan Canyon Neuron:ON 8.0 mallin pyörä mikä spekseiltään ja hinnaltaan vastaa suunnilleen sitä mitä olen hakemassa. Hieman vain mietityttää että miten tuo 130mm joustomatka riittää perus mtb ajossa (kuskilla painoa noin 85kg). Täytyy tuota Shimanon moottoria käydä testaamassa joku päivä kun yhdellä tutulla sellainen pyörä on mistä kyseinen moottori löytyy. Jotenkin vain Trekin rail 7 testatessa Boschin gen 4 moottori tuntui todella hyvältä mutta hinta karkaa ehkä hieman liian kauas budjetista.. Toki tuo shimanon moottorin helppo säätö olisi iso plussa myös.
Meillä päin Trek/ Bosch kuskit sanoo että ei oikein tahdo löytyä sopivaa avustustasoa. Eco on kuulemma liian vähän ja muut liian paljon. Kovasti kaipailivat säätömahdollisuutta mutta sitä ei liene tulossakaan. Alussa asia ei kuulemma innostuksen huumassa vaivannut mutta kokemuksen kertyessä enemmän.
Meillä taas Bosch-miehet kehuvat kilvan laitteitaan, toisaalta olen Shimanollani toistaiseksi pysynyt letkassa sujuvasti mukana.
Joustoista... tosiaan riippuu ihan siitä millaisilla reiteillä liikkuu, mikä on optimi. Omassa pyörässäni 160 ja 165 mm, eikä milliäkään liikaa. Kiinnostaisikin kokeilla 180 mm keulaa tuohon.
Jarppi_s
14.08.2020, 11.37
Paikalliselle myyjälle nähtävästi tulossa Trek Rail 5 laitteita hyllyyn niin pitää käydä sitä testaamassa. Tiiäsitten olisiko se vain kompromissi ja liiallinen tuijotus hintaan mutta on se tonnin ero Rail 7 kuitenkin mielestäni melkopaljon ja pitäisi budjettia venyttää.. Toki ensimmäinen oikea maastopyörä hakusessa joten varmaan tuolla Rail 5 mallillakin harrastuksesta kiinni saisi vähän vaan tuo sramin vaihtaja mietityttää ja keula (RockShox 35 Gold RL) toki joustomatkaa tulee 160mm
Paikalliselle myyjälle nähtävästi tulossa Trek Rail 5 laitteita hyllyyn niin pitää käydä sitä testaamassa. Tiiäsitten olisiko se vain kompromissi ja liiallinen tuijotus hintaan mutta on se tonnin ero Rail 7 kuitenkin mielestäni melkopaljon ja pitäisi budjettia venyttää.. Toki ensimmäinen oikea maastopyörä hakusessa joten varmaan tuolla Rail 5 mallillakin harrastuksesta kiinni saisi vähän vaan tuo sramin vaihtaja mietityttää ja keula (RockShox 35 Gold RL) toki joustomatkaa tulee 160mm
Jos Boschin koneen ostat niin osta ennemmin Saksasta Cube. Trekin hinta/laatu on aika heikko kuten Amerikan merkeillä yleensäkin.
Trekissä taitaa myös 7 mallissa olla suurempi akku? Itse kyllä suositten vahvasti Shimanon vaihtajaa, en ole paljoa positiivista Sramin 12-vaihteista lähipiirissä kuullut. Jotkut vaihtanut pelkän SLX-vaihtajan tilalle jolloin toimivat ihan ok.
Jos Boschin koneen ostat niin osta ennemmin Saksasta Cube. Trekin hinta/laatu on aika heikko kuten Amerikan merkeillä yleensäkin.
Kannattaa myös miettiä takuu juttuja, niitä kun tulee erittäin todennäköisesti. Haluaako ne hoitaa Suomessa tai jopa omassa kaupungissa, se kun saattaa olla helpompaa kuin lähetellä kuvia/videoita ja kirjoittaa lontoota. Mielestäni postimyyntipyörän kanssa saa olla aika aktiivinen itse kun ei pieniä vikoja jaksa reklamoida. Helpommalla pääsee kun huoltaa ite...
4000 eurolla saa jo Saksasta laatuakin. Suomesta jotain ihan muuta.
Ei se Saksan laatukaan kummoista ole. Cubesta porsi etupyörän laakerit alle kuukaudessa, ja sillä tuli ajettua vain neulaspolkuja/kelviä ja pari kertaa latupohjia. Maahantuoja onneksi on melkein naapurissa, että oli helppo viedä sinne ja ne hoitaa koko homman. Lupasivat noin viikon hoiva-aikaa, mutta toisaalta toimitusaikaa lupasivat heinäkuun alussa 3 päivää ja meni 9. Nyt en pidä hengitystä että saavat asian hoidettua luvatussa ajassa.
Meillä päin Trek/ Bosch kuskit sanoo että ei oikein tahdo löytyä sopivaa avustustasoa. Eco on kuulemma liian vähän ja muut liian paljon. Kovasti kaipailivat säätömahdollisuutta mutta sitä ei liene tulossakaan. Alussa asia ei kuulemma innostuksen huumassa vaivannut mutta kokemuksen kertyessä enemmän.
Makuasioita lopulta. itsellä ollu muutama vuosi sit bosch cx performance, välissä shimano ja nyt uusi bosch. E8000 ei voi samana päivänä verrata bosch gen4 mutta vanhemman se hakkaa..ehkä 😅. tää on vaan mielipide mut näillä nyt on tullu ajettua paljon maastossa. Noita parempia säätö mahdollisuuksia shimanossa käytin vaan rangea pidentääkseni, uus bosch taas on sen verran kevyt polkea ilman avustustakin etten oo kokenu moista tarvetta. Shimano on näistä ehkä se polkupyörämäisin jos näin vois sanoa. Boschissa taas tuntuu olevan voimaa. No on siinä lukuinakin mutta se luonne on myös erilainen. En huolis enää E8000. Mutta on sieltä shimanoltaki uutta tulossa.
Rail 5 saa myös 625wh mallisena. SX osasarja kesti 500km, mutta laskin sen korvaamisen hinnan valmiiksi mukaan omaan kuluarviooni. Nyt on GXn vipu+vaihtaja ja NXn kasetti.
Gold 35 RL keula on vähän vastaantulija ja sille ei oikein mitään voi tehdä jos muuttuu kitkaiseksi.
Rail 5n Alex MD35 vanteissa oli kehäsaumassa vähän rakoa. Teippi tosin paikkasi tubelesspeijaisissa.
Näin jälkikäteen ostaisin sen 7 mallin ihan vaan sen paremman keulan vuoksi. Kaikissa niissä alumiiniraileissa on sama runko, akku ja moottori. Kioxille en ole nähnyt jälkikäteen mitään tarvetta - Purion ajaa asiansa. Ehkä joskus myöhemmin jos Boschin hommat kehittyy. Voimansiirron osien vaihtaminen on nyt jossain määrin vielä suhteellisen edukasta.
Säädettävyyshaaveet meinasi keväällä ajaa pyöräkaupat Levon suuntaan. Todellisuudessa en ole enää mitään säädettävyyttä kaivannut. EMTB-moodi toimii hienosti.
625wh akulla ajoin tänään mäkistä sora/asvalttitietä pääasiassa tourilla 47km ja vielä jäi joku 10km rangea. Toki kaikki riippuu kaikesta.
Metsässä kivikkoisilla poluilla tuo tuntuu olevan omimmillaan. Vauhtia saa helposti enemmän mitä kädet ja pää ehtii käsitellä ja siksi tuo onkin ollut hauska viihdyttäjä.
lauri_lr
16.08.2020, 18.51
Makuasioita lopulta. itsellä ollu muutama vuosi sit bosch cx performance, välissä shimano ja nyt uusi bosch. E8000 ei voi samana päivänä verrata bosch gen4 mutta vanhemman se hakkaa..ehkä . tää on vaan mielipide mut näillä nyt on tullu ajettua paljon maastossa. Noita parempia säätö mahdollisuuksia shimanossa käytin vaan rangea pidentääkseni, uus bosch taas on sen verran kevyt polkea ilman avustustakin etten oo kokenu moista tarvetta. Shimano on näistä ehkä se polkupyörämäisin jos näin vois sanoa. Boschissa taas tuntuu olevan voimaa. No on siinä lukuinakin mutta se luonne on myös erilainen. En huolis enää E8000. Mutta on sieltä shimanoltaki uutta tulossa.
Samaa mieltä E8000:n ja uuden Boschin erosta, minulla oli myös aiemmin E8000 ja nyt Bosch Performance Line CX Gen 4. Kaikilta osin tuntuu Bosch paremmalta, ja nuo Shimanon personointiominaisuudet jäi itsellä melkolailla vähälle käytölle lopulta. Minulla on Bosch vielä vanhalla ohjelmistoversiolla, joten päivittämällä saa vielä hitusen lisää vääntöä.
E8000:sta johtuen itselläni putosi sähkötäpärin valinnassa Canyon Neuron:ON pois vaihtoehdoista - vaikka E8000 olikin ihan kelpo moottori, niin kyllä tuo Bosch selkeästi paremmalta tuntui.
Moni tekee sen virheen että ostaa ihan mitä tahansa paikallinen kivijalka sattuu myymään. Toki niinkin voi ja saa tehdä mutta jos haluaa parasta vastinetta rahalle se ei useinkaan ole järkevä vaihtoehto.
Jos nyt ei oikein tiedä mitä haluaa ostaisin hinnat alkaen mallin. Mitä kalliimman hankkii sen vaikeampaa myynti eteenpäin on ja isomman tappion tekee mikäli toteaa tehneensä hutiostoksen. Vähänkin käytetty on käytetty ja Trekillähän ainakaan runkotakuu ei siirry seuraavalle asiakkaalle. Lisäksi on aika vaikea perustella miksi ostajan pitäisi maksaa esim. käytetystä Trekistä huonommilla osilla enemmän kuin uudesta Canyonista tai Cubesta selkeästi paremmilla osilla...
Samaa mieltä E8000:n ja uuden Boschin erosta, minulla oli myös aiemmin E8000 ja nyt Bosch Performance Line CX Gen 4. Kaikilta osin tuntuu Bosch paremmalta, ja nuo Shimanon personointiominaisuudet jäi itsellä melkolailla vähälle käytölle lopulta. Minulla on Bosch vielä vanhalla ohjelmistoversiolla, joten päivittämällä saa vielä hitusen lisää vääntöä.
E8000:sta johtuen itselläni putosi sähkötäpärin valinnassa Canyon Neuron:ON pois vaihtoehdoista - vaikka E8000 olikin ihan kelpo moottori, niin kyllä tuo Bosch selkeästi paremmalta tuntui.
Teillä täytyy kyllä olla hurjat Alppimaastot jos nuo Boschin avustustasot ei tunne liiallisilta. Kokeilin samoja omassa pyörässä ja ei kyllä ollut pelkoa hengästymisestä oikein missään vaiheessa. Olo oli kuin matkustajalle, ei kuskilla ja sellainen liikunnan riemu jäi puuttumaan. Eco moodi olisi minulle ainoa edes jotenkin käyttökelpoinen muttei sekään ihan optimaalinen.
Tommitomminen
16.08.2020, 20.21
Teillä täytyy kyllä olla hurjat Alppimaastot jos nuo Boschin avustustasot ei tunne liiallisilta. Kokeilin samoja omassa pyörässä ja ei kyllä ollut pelkoa hengästymisestä oikein missään vaiheessa. Olo oli kuin matkustajalle, ei kuskilla ja sellainen liikunnan riemu jäi puuttumaan. Eco moodi olisi minulle ainoa edes jotenkin käyttökelpoinen muttei sekään ihan optimaalinen.Mie ajelin alkuun omalla Orbealla trail-asetuksella, mutta emtb on vaan etenemisen ja hauskuuden kannalta niin hyvä, että se on nykyään aina käytössä siirtymiä lukuunottamatta ja joskus niilläkin. Ja kyllä mie ainakin hengästyn lenkeilläni vaikka aika kaukana on Etelä-Karjala Alpeista.
Kuka tykkää mistäkin.
Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
Itse olen kuitenkin sen verran konservatiivinen että näkisin mieluusti kuskin edelleen pääroolissa eikä siten että moottori tuuppaa koko ajan enemmän watteja kuin kuski. Eli että moottori avustaa kuskia eikä kuski moottoria. Tämä siis ainakin näissä Suomen maisemissa.
Toki jokainen tavallaan..
Itselle ainakin Shimanossa kyllä tehot riittää maastoajoon mainiosti. Jos ajan itse niin ajan yleensä kevyimmällä Trail-asetuksella (taitaa avustaa 90%?). Sitten kevyin Eco on hyvä jos ajelee luomupyörien kanssa, jos tuntuu liian kevyeltä niin ottaa välillä avustuksen pois. Kun on riittävän kovakuntoista ajoseuraa niin hiki tulee näinkin :)
Boostia ei tule juuri enään käytettyä. Ainakin paperilla nuo Boschin avustukset kuulostaa sellasille, että jos välillä ajaa luomukavereiden kanssa niin aika kovat avustukset?
Omat avustusprosentit on: 35- 50- 100. En keksi missä voisi tarvita enempää. Luomujen kanssa econ tiputan vieläkin alemmaksi niin saa itsekin hyvän lenkin.
Mulla on E8000:ssa:
ECO ... 30 Nm / 30%
TRAIL . 70 Nm / 50%
BOOST 70 Nm / 120%
Kai. Voi olla että on miedonnettu vielä tuostakin. Mutta siis ensimmäisen sähköpyörän ostaminen on vähän kuin siirtyisi pyöräharrastuksessa taas sinne harrastuksen alkuun: harvalla on oikeastaan tietoa siitä mitä sähköpyörältää siellä maastossa haluaa tai kaipaa, ennen kuin on ajanut jonkin aikaa. Sen vuoksi se säädettävyys on plussa.
Mutta samaa mieltä siitä, että en ehkä hankkisi enää tässä vaiheessa E8000-moottorilla varustettua pyörää, jollei sitä saa todella hyvään hintaan. EP9 (vaimikäsenyton) on tulossa seuraavaksi ja se on sitten taas samalla viivalla näiden kilpailijoiden uusien mallien kanssa.
Kannattaa ihan itse rauhassa johtaa se oma käyttötarve. Ensimmäisten 1000km, mitä itsekin vielä ajan, selviää mitä oikeasti kaipaa. Täälläkin on niin monta eri ihmistä eri taustoilla ja filosofioilla liikkeellä.
Itselle jäänyt sellainen pintaraapaisumainen kuva, että sähkishommat on vähän eri laji ja siinä voi aika tulla pitkäksi jos luomujen seassa yrittää sompailla. Voi joutua tekemään tiukkoja päätöksiä, että odotteleeko koko ajan toista vai ajaako omaa kovaa 😁
Tuo on tietysti totta ja siksikin hehkutan tuota avustuksen säädettävyyden tärkeyttä. Se takaa aika pitkälti sen että saat tehtyä pyörästäsi joka tapauksessa juuri sellaisen kuin mikä itseäsi miellyttää, oli se sitten millainen tahansa. Hutiostoksen riski on huomattavasti pienempi. Aika harvoin kuitenkaan one size fits all ratkaisu on kenellekään edes hyvä saatikka sitten paras..
Rail 5 Bosch CX4 ja EMTB-moodi on kyllä sopinut 95% omiin keikkoihin. Turbolla voi ajaa nollattaulussa siirtymät kun on juuri ”tykittänyt menemään” omaa kovaa jollain kivikkoenduropätkällä. Joskus jossain kohdissa tulee vaihdettua tour hetkeksi.
Itse pidin tuota säädettävyyttä täysin ja ehdottomasti pakollisena ominaisuutena, mutta sitä ei tosiaan ole sen koommin kaivannut. Ei ole tosin mahdollistakaan Boschilla jos on Purion tai Kiox. Uusi Nyon ehkä mahdollisti jotain.
Itse näen henkilökohtaisesti omassa ajossa enemmän ongelmana, että uskallus ja ohjailutaidot ei mahdollista pyörän suorituskyvyn täydellistä ulosmittaamista. Kokemus korjaa tämän ongelman aikanaan kun nyt on juuri vasta aloittanut nollasta. Ongelma olisi todennäköisesti lievempi luomulla, kun ajokunto rajoittaa helposti ajettuja kilsoja.
Ajatusmaailmoissa voi olla huomattavasti eroa tuleeko tuore sähkömaastopyöräilijä luomumaastopyöräilymaailmasta VAI esimerkiksi enduromoottoripyöräilymaailmasta. Odotukset voivat olla erilaiset ja ne voi olla hyvä ottaa huomioon kun tulkkaa Muiden kirjoituksia tai kommentoi muita.
Ehkä Boschin asetukset johonkin enduroon voi sopiakin mutta henkilölle joka tulee luomumaastomaailmasta ja ajelee Trail tyypistä ajelua niin näen ne kyllä aika lailla kehnona ja kun mahdollisuutta säätämiseen ei ole en suosittelisi Bosch pyörän hankkimista tällaisessa tapauksessa.
Mutta jos pääpaino endurossa ja on täysin varma ettei säätämistä tule koskaan tarvitsemaan niin mikä ettei.
Dille Vallaton
17.08.2020, 12.35
Spessussa oli itsellä Turbolla kaikki säädöt tapissa. Keskimmäinen moodi oli säädetty niin että 65 prossaa, eli peak poweri, avustusprossa ja acceleration. Ecolla kaikki 30 prossaa lähinnä rauhallista siirtymistä varten. Maastossa ajoin aina Turbolla, paitsi kun kruisin luomujen kanssa. Uudella Boschilla ajan melkein koko ajan Turbolla. Siirtymillä eMTB:llä, koska silloin kevyellä jalalla on oikeasti koko ajan päällä Touri. Yksin ajellessa väännän voimatreenin takia suunnilleen kerran viikossa mäkiä ylös ECOlla. Mitään halua tai tarvetta ei ole hienosäätää sillä 4 valmista moodia riittää itselle. Suosittelen vetämään muutaman tunnin koko ajan täydellä teholla, niin sen jälkeen ei kuumota miedommilla minkäänlainen sikakivikko tms. Ei siis kannata yleistää tuon säädettävyyden maailmoja kaatavaa hienoutta. Oma ja kaverien ajaminen on myös trailia, mutta nopeaa sellaista. Vai oko se sitten jotain tasamaaenskaa? Kukin tyylillään.
Suosittelen vetämään muutaman tunnin koko ajan täydellä teholla, niin sen jälkeen ei kuumota miedommilla minkäänlainen sikakivikko tms. Ei siis kannata yleistää tuon säädettävyyden maailmoja kaatavaa hienoutta. Oma ja kaverien ajaminen on myös trailia, mutta nopeaa sellaista. Vai oko se sitten jotain tasamaaenskaa? Kukin tyylillään.
Niin, kukin tyylillään. Itse tykkään enemmän sellaisesta kivien ja kantojen kiertelystä, enkä reikä päässä eteenpäin jyräämisestä. Joka sekin on varmasti hauskaa, mutta ei mun 130-milliä joustava pyörä ole sellaiseen edes tarkoitettu.
Joka tapauksessa, kuten tästäkin ketjusta selviää, ajotapoja on niin monenlaisia, josta johtuen yleispätevää ohjetta on mahdoton antaa. Hiukka sama, jos kysyy että mikä maastopyörä sopii minulle. Moottori on vain yksi muuttuja siinä sopassa.
Pääseehän tuota pyhimysmoottoria säätämään Nyonin avulla. Se toki vaatii n. 400e:n investoinnin, mutta tuo melkoisen paljon kaikkea muutakin mukanaan.
Minäkin olen kokenut econ ja tourin eron turhan suureksi, siihen väliin kaipaisi yhtä pykälää. Ja ennen kaikkea aikainen avustuksen hyytyminen pitäisi saada säädettyä pois.
Nyt on hieman huono ajankohta kuitenkin, kun uutta mallia ei ole vielä kaupoissa näkynyt. Eikä vanhaa malliakaan ole isossa alessa ollut.
Rail 5 Bosch CX4 ja EMTB-moodi on kyllä sopinut 95% omiin keikkoihin. Turbolla voi ajaa nollattaulussa siirtymät kun on juuri ”tykittänyt menemään” omaa kovaa jollain kivikkoenduropätkällä. Joskus jossain kohdissa tulee vaihdettua tour hetkeksi.
Itse pidin tuota säädettävyyttä täysin ja ehdottomasti pakollisena ominaisuutena, mutta sitä ei tosiaan ole sen koommin kaivann niiut. Ei ole tosin mahdollistakaan Boschilla jos on Purion tai Kiox. Uusi Nyon ehkä mahdollisti jotain.
Itse näen henkilökohtaisesti omassa ajossa enemmän ongelmana, että uskallus ja ohjailutaidot ei mahdollista pyörän suorituskyvyn täydellistä ulosmittaamista. Kokemus korjaa tämän ongelman aikanaan kun nyt on juuri vasta aloittanut nollasta. Ongelma olisi todennäköisesti lievempi luomulla, kun ajokunto rajoittaa helposti ajettuja kilsoja.
Ajatusmaailmoissa voi olla huomattavasti eroa tuleeko tuore sähkömaastopyöräilijä luomumaastopyöräilymaailmasta VAI esimerkiksi enduromoottoripyöräilymaailmasta. Odotukset voivat olla erilaiset ja ne voi olla hyvä ottaa huomioon kun tulkkaa Muiden kirjoituksia tai kommentoi muita.
Toi viimene kappale on kyllä totta.. itsekin enduromoottorip. taustalla. Ei juuri jännitä vetää sitä 25 kivikkoon tai juurakkoon. Olispa crossi taustaa nii vois uskaltaa tonne deehoo hommiinkin 😅
Joo, ei tosiaa ole mitää yhtä totuutta. Hyvä on et tulee kaikkia eripuoli. Yhtälailla se tätä lukeva , uutta sähköpyörää suunnitteleva voi tulla erilaisella taustalla. Tässäki ketjussa hyvin ilmenee se et jos ei tiedä niin kokeilla kannattaa ehkä useempaakin vaihtoehtoa
Itse ostin tuon näennäisen edullisen Rail 5, kun en ollut aivan varma mitä oikeasti tarvitsee. Ajattelin, että siitä voi sitten päästä 2v ajamisen jälkeen ihan sopivasti vielä eroon, ainakin jos käytettyjen hintoja katselee Suomessa.
Alkulistoilla pyöri myös pitkään Rail 9 ja Levo Comp, mutta lopulta säästyneet rahat taisi mennä suojiin, ajokenkiin, pyörätelineeseen, yms yms. mitä ei oikein uskaltanut edes budjetoida.
Vaikka menee aiheesta sivuun yhä, niin Votkins aiemmin kirjoitti hyvin aiheesta että mistä kukin tulee ja mitkä on odotukset. Itse ostin sähkö maasturin ilman täysjoustoa, kun palailin pyöräilyn pariin noin 25 vuoden tauon jälkeen. Ja täytyy sanoa että tuo jäykkäperä boschilla menisi vielä moneen paikkaan mihin kuski ei pysty/uskalla/arvaa. Ja vanhoista nörttitaustoista johtuen valitsin nimeonomaan Boschin, niin ei tule poisteltua rajoituksia yms, mitkä Spessun ja Shimpan systeemeillä on helppoa, saatika sitten Bafang/yms koneissa. Vaikka hetken aikaa kyllä Freyn pyörää mietin kanssa, mutta siitä olisi tullut omassa käytössä kuitenkin sähkömopo. Nyt on reidet saaneet kyytiä ja aerobinen kunto noussut kohisten. Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata kummemmin, mutta meitä on moneksi ja tällä forumilla tuntuu välillä lukiessa siltä että vain 1300e osasarjat on riittävän hyviä, vaikka kuplan ulkopuolella riittävyys alkaa jo perus sarjoista.
En sen suurempaa analyysiä väännä shimano vs boch, mutta huomasin molempia ajaneena tykkäävän enemmän shimanon tuntumasta ja akun kesto merkittävästi parempi shimanolla. Oli vuokra kona 625wh akulla ja hyvä ku sen 50km pääsi Lapin metsissä sekalaisella avustuksella, mutta ei turboja yms ni jo hyyty.. Omassa focuksessa 2x 378Wh ja sillä päästelly helposti yli 60km lenkkejä trail avustuksella ja akkua silti vielä jäljellä parikin palkkia.. Normaalisti riittää pelkkä rungossa oleva akku ja sillä tekee 2-3 tunnin lenkkiä trailia ja ecoo käytettäessä. Boostia en käytä oikeastaan ollenkaan, koska haluaa pitää ns pyöräily tuntuman. Ihan vain huomiona siis tuo akun kulutus, että kuinka pitkiä lenkkejä haluaa päästä veteleen. Ja shimanolla tosiaan plussat säädettävyydestä ja siitä, että sovelluksella saa jenkkiasetuksen millä pirusti mukavampi ajaa kun ei avustus tökkää liian aikasin. Täydellinen sellanen n. 30km/h mitä ecolla siirtymät vetää ja moottori avustaa siihen sopivasti eikä jää venkslaa niinku sen 25km/h kanssa. Mutta joo, uutta ja parempaa keksitään aina. Tällä omalla systeemillä pärjään kyllä niin kauan ku vaan vehkeet kestää, ei tarpeita päivitellä vuosiin.
En sen suurempaa analyysiä väännä shimano vs boch, mutta huomasin molempia ajaneena tykkäävän enemmän shimanon tuntumasta ja akun kesto merkittävästi parempi shimanolla. Oli vuokra kona 625wh akulla ja hyvä ku sen 50km pääsi Lapin metsissä sekalaisella avustuksella, mutta ei turboja yms ni jo hyyty.. Omassa focuksessa 2x 378Wh ja sillä päästelly helposti yli 60km lenkkejä trail avustuksella ja akkua silti vielä jäljellä parikin palkkia.. Normaalisti riittää pelkkä rungossa oleva akku ja sillä tekee 2-3 tunnin lenkkiä trailia ja ecoo käytettäessä. Boostia en käytä oikeastaan ollenkaan, koska haluaa pitää ns pyöräily tuntuman. Ihan vain huomiona siis tuo akun kulutus, että kuinka pitkiä lenkkejä haluaa päästä veteleen. Ja shimanolla tosiaan plussat säädettävyydestä ja siitä, että sovelluksella saa jenkkiasetuksen millä pirusti mukavampi ajaa kun ei avustus tökkää liian aikasin. Täydellinen sellanen n. 30km/h mitä ecolla siirtymät vetää ja moottori avustaa siihen sopivasti eikä jää venkslaa niinku sen 25km/h kanssa. Mutta joo, uutta ja parempaa keksitään aina. Tällä omalla systeemillä pärjään kyllä niin kauan ku vaan vehkeet kestää, ei tarpeita päivitellä vuosiin.
täytys olla aika samanlaiset kalustot, maasto ja lenkki tollaseen akku vertailuun? Mutta mulla on päinvastanen kokemus. Shimano e8000 500Wh akun kesto luokkaa 30-40km, ja nyt uudella boschilla on tässä kuussa jo kolme yli satasen lenkkiä.
Shimanon ennätykseksi jäi ecoillen joku 60km.
Totuus on kuitenki kaikilla millä itse olen ajanut, aktiivista maastoajoa sähköä ihan kunnolla käyttäen akut oon saanu tyhjäksi niin yamahasta, bafangista, shimanosta ja boscshin uudesta sekä vanhasta mallista sinne 30-40 km väliin.
Kaikilla taas päässee likimain satasen? maantiellä jos pyörä rullaa hyvin yli 25 kmh nopeudessa tai ajaa off/eco tyyppistä ajoa. Ja nää reilusti yli satasen ajot, onko se enää sähköpyöräilyä jos mennään offilla tai ajetaan sen verran kovaa ettei avustus ole mukana .. menee jo jonkunmoiseen filosofia keskusteluun siinä :)
Siinä oon samaa mieltä että shimano on toisaa lähempänä luomufillaria tuntumaltaan, siksi ei kai mun suosikki :)
cyclomiha
21.08.2020, 22.49
Shimanolla olen ajanut eco-moodissa usemmankin kerran canyon spectralilla usa-moodissa 90-100Km asfalttilenkkejä. Minulla on kaksi akkua ja viimeisimmällä kerralla minulla oli sellainen ylellisyys kuin huoltoauto, jolloin selässäni ei ollut reppua akkuineen ja työkaluineen/varaosineen. Olisin päässyt arviolta noin 120Km ennen varauksen loppumista. Vaihdoin kuitenkin akun kun huoltoauto saavutti minut ja sitä ennen fiilistelin boost-moodilla :) Akun kestoon vaikuttaa maasto, lämpötila, tuuliolosuhteet, kuskin massa sekä tietenkin se kuinka paljon itse sitä fillaria polkee. Ja jotta pysytään threadin aiheessa niin suosittelen Canyonia :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
täytys olla aika samanlaiset kalustot, maasto ja lenkki tollaseen akku vertailuun? Mutta mulla on päinvastanen kokemus. Shimano e8000 500Wh akun kesto luokkaa 30-40km, ja nyt uudella boschilla on tässä kuussa jo kolme yli satasen lenkkiä.
Shimanon ennätykseksi jäi ecoillen joku 60km.
Totuus on kuitenki kaikilla millä itse olen ajanut, aktiivista maastoajoa sähköä ihan kunnolla käyttäen akut oon saanu tyhjäksi niin yamahasta, bafangista, shimanosta ja boscshin uudesta sekä vanhasta mallista sinne 30-40 km väliin.
Kaikilla taas päässee likimain satasen? maantiellä jos pyörä rullaa hyvin yli 25 kmh nopeudessa tai ajaa off/eco tyyppistä ajoa. Ja nää reilusti yli satasen ajot, onko se enää sähköpyöräilyä jos mennään offilla tai ajetaan sen verran kovaa ettei avustus ole mukana .. menee jo jonkunmoiseen filosofia keskusteluun siinä :)
Siinä oon samaa mieltä että shimano on toisaa lähempänä luomufillaria tuntumaltaan, siksi ei kai mun suosikki :)
Maasto oli sama, mutta pyörä eri. Kona ja focus, molemmat täpäreitä ja samantyyppiset.. Kaverilla siis oli kona vuokralla niin siinä tuli sitä kokeiltua ja huomattua ettei sillä akku piisannut kuin sen n. 50km ja tour/emtb moodit käytössä. Ite ajoin eco/trail ja siitä suurinosa traililla. Ei tää ny mikää täydellinen vertailu tietty ollut, mutta herätti ihmetystä ettei sen pidempää lenkkiä päästy.
Juuri näin. Ei näitä rangejuttuja oikein voi verrata mitenkään. Meillä on vaimon kanssa Focuksen JAM2:et E8000 / 378Wh akulla, tosin mulla 4000tkm ajettu ja vaimolla uudenkarhea ~500km ajettu. Ajettiin hiekkateitä Ecolla tossa kuukausi sitten joku 65km ja vaimolla jäi vielä n. 25km rangea ja mulla taas meni käytännössä koko akku (ihan varma en voi olla, kun 35km kohdalla lounaalla otin lisäakun käyttöön, tässä vaiheessa näytti 30km rangeksi). Lisäkkuun jäi kotiin tullessa n. 30km rangea. Eli vaimo pääsee akulla n. 90km ja minä 60km. Toki vaimolla Nobby Nicit alla ja mulla Eddy Current takana ja Highroller2 edessä. Veikkaan, että pelkät renkaat/rengaspaineet voi vaikuttaa 5-10km rangeen ainakin kovalla alustalla ajettaessa.
Toki painan 30kg enemmän kuin vaimo, mutta olen myös aikalailla paremmassa pyöräilykunnossa eli ajan maantiepyörällä jonkun 50km yksin yli 30km/h keskarilla tarvittaessa (jos toi nyt mitään kertoo :) ) Vaimoa ei sa luomupyörällä ajamaan ollenkaan :) Eikä varmaa kovin sillä jaksaisikaan. Itse ajan säännöllisestí myös maantietä ja satunnaisesti masstossakin luomulla.
Niin ja maastolenkit menee kyllä pääosin ecolla (std asetuksilla, en ole avustuksia mitenkään säätänyt). Ecollakin pääsee kyllä aikamoista kyytiä, tosin joutuu siinä kuskikin töihin, mutta mua ei haittaa.
ebike-harrastelija
25.08.2020, 14.53
Ei se Saksan laatukaan kummoista ole. Cubesta porsi etupyörän laakerit alle kuukaudessa, ja sillä tuli ajettua vain neulaspolkuja/kelviä ja pari kertaa latupohjia
Bisnes is bisnes, voittoa haluaa tehdä varmasti myös Cubekin joten eri osat hankitaan sieltä mistä se on kustannustehokkainta. Päälle mielikuvamarkkinointi (tässä tapauksessa) saksalaisesta laadusta, ja persnetotaan jonkin verran tehokäyttäjiltä tulleiden korjauspyyntöjen muodossa.
Sama trendi ollut jo kauan autopuolellakin; keulalla vaikka saksalainen laatumerkki mutta moottoritilassa ja alustassa mm. italialaisia merkkiosia. Vaihdetaan sen mukaan mistä valmistuserästä kyse.
Avainsanat: mielikuvamarkkinointi, tietämätön asiakas.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.