PDA

Näytä tavallinen näkymä : Infoa sisäkumeista



Sivut : 1 [2]

jalkkis
11.06.2025, 09.18
Ja sittenkun laitat niin kannattaa samalla ostaa suoraan dynaplug paikkauksia varten. Säästyy monelta murheelta ja erillaisten paikausmetodien testauksilta siellä tienpäällä.
Toinen tärkeä juttu on hälytys luuriin sopivin väliajoin, jolloin ruuttaa litkua lisää renkaaseen.

Noiden jälkeen pääsee kyllä helpommalla kuin sisureiden kanssa.

Mutta mites sitten tämä:


Tuo "litkupaikkaaeihaittaa" on se perinteinen mainostustermi, mutta melko nihkeästi se pelkkä litku maantiepaineilla paikkailee.

Että onko mitään litkua, joka paikkais luotettavasti kovemmilla paineilla, edes 4.x bareilla, kun 32mm kumeilla ajellaan? Kun pitäis investoida kumeihin, litkuihin, tarvittaviin välineisiin, dunaplugeihin jne. niin ei jaksais yhtään mitään kokeilurumbaa.

Maantiepyörässä on nyt ei-tubeless GP5k + Barbierin TPU:t. Kauden flätti tuli jo ekalla lenkillä, tosin flatin siemen taisi olla kylvetty jo edellisellä kaudella... Onneksi TPU tosiaan tyhjenee kohtuu rauhakseen ja sijainti oli "ei-kaukana," niin selvisin parilla pumppauksella kotiin. Varasisuri oli toki mukana.

YocceT
11.06.2025, 10.03
Niin siis snakebitejä, eli kuoppaan tahi kanttariin ajoja vastaan voi suojautua ajamalla tubeleksella.

Myös pitämällä rengaspaineet kohdillaan. Lussu rengas ottaa helpommin osumaa kanttarista/kuopasta. Tubeless ei kyllä omasta mielestä maantiepaineilla ole mikään autuaaksi tekevä.

paaton
11.06.2025, 10.15
Myös pitämällä rengaspaineet kohdillaan. Lussu rengas ottaa helpommin osumaa kanttarista/kuopasta. Tubeless ei kyllä omasta mielestä maantiepaineilla ole mikään autuaaksi tekevä.

Ei niin. Se vaan estää nuo snakebitet, jos haluaa ajaa smoothilla renkaalla. Jos kuskilla on painoa esim 80kg, niin painetta pitää oikeasti olla melkoisen paljon, jos meinaa ettei rengas pohjaa montuun/reikään ajaessa. Sitten se rengas on hidas ja huono ajaa.

Voi vaikka pyöritellä tätä laskuria 80kg kuskin ja 28mm renkaan kanssa. Tarjotut paineet heikkokuntoiselle assulle ovat aika pieniä.
https://www.wolftoothcomponents.com/pages/tire-pressure-calculator?

MRe
11.06.2025, 10.29
Mulla oli 5,5 bar. Paljonko pitäisi olla 28-millisessä? Kuski ja pyörä 100 kg. Käsittääkseni tuo nyt oli ihan speksien mukaan. En nähnyt mihin rengas osui, mutta löi käsille. Ja rengas tyhjeni 20m matkalla eikä pitänyt ilmoja yhtään. Eli kyllä se ihan kunnolla hittiä otti. En jaksanut sitten pellon reunassa etsia enää että missä reikä tai reiät oli.

Juutuubissa GCN:n hemmo laittoi videon, miksi ei enää aja tubelessilla. En ole katsonut videota, mutta olisiko se, että tuotto/panos-suhde ei ole järkevä.

MRe
11.06.2025, 10.39
Ainakin kolmesta paikkaa kun on vuokrannut maastopyörää ja kysynyt niin ei kuulemma kannata vuokravehkeissä pitää litkuja. Sitä en alkanut kyselemään jotta miksei.



Varmaan siinä on se, että suurin osa vuokraajista ei sitten ongelman tullessa osaisi kuitenkaan paikata sitä rengasta.

Italiassa, ja varmaan muuallakin eteläisemmässä Euroopassa, on sitä kuuluisaa tappuraa, mistä tehtiin kuuleman mukaan 2000 vuotta sitten kruunukin jollekin tyypille. Tappura on sellainen liaanin/villiviinin tyyppinen köynnös täynnä piikkejä ja ne piikit irtoavat pienestäkin kosketuksesta. Joten niitä on polut täynnä. Piikki on muodoltaan nuolenkärjen muotoinen ja se kun jää renkaaseen kiinni, niin se syö itsensä siitä läpi, vaikka olisi mitä pistosuojauksia. Noissa vuokraamon pyörissä oli sisureiden lisäksi jotkut pistosuojainsertit, mutta eihän nekään mitään auta. Antavat vain hieman lisää aikaa kunnes piikki on syönyt itsensä sinne sisuriin asti. Litku paikkaisi tuollaisen neulanpään kokoisen reiän ilman että sitä edes huomaisi. Sisuri tyhjenee vääjäämättä.

Tästä oppineena jos vielä lähden maastopyöräilemään maisemiin, missä on tappuraa, niin mukaan pari sisuria ja paikkasarja. Jos siis ei ole tubeless.

M A
11.06.2025, 11.20
Johonkin se paine pitää asetella. Mä ajoin 25mm kumilla ja 6,5 bar paineilla paikattun kohdan yli joka oli kuopalla. Vauhtia oli yli n. 50. Reuna kolahti kevyesti vanteelle ja käärme puraisi sisuriin reiän. Silcan laskuri suosittelisi tuolle setupille meikäläisen painolla 4/4,5 bar painetta. Taidan pudotella tuohon silti ja kokeilla kulkeeko kevyemmin tai mukavammin, pitää vaan väistää ne reiät ja kuopat :rolleyes:

Ei se tubeless kyllä autuaaksitekevä ole. Perheen pyöristä vaan omissa maastopyörissä on litkut ja siellä metsässä se on ehdottoman hyvä.

YocceT
11.06.2025, 11.39
Voi vaikka pyöritellä tätä laskuria 80kg kuskin ja 28mm renkaan kanssa. Tarjotut paineet heikkokuntoiselle assulle ovat aika pieniä.
https://www.wolftoothcomponents.com/pages/tire-pressure-calculator?

Mikä on nyt sitten "rough super low" tai "rough medium". Typical-määrityksellä antaa omalle yhdistelmäpainolle (85) paineiksi 28-millisellä renkaalla 4,75/4,25. Esimerkiksi Silcan laskuri antaa pikkasen korkeammat suositukset. Omat käyttöpaineet on tuossa Silcan ja Wolf Toothin välistä.

Internetistä löytää itselleen juuri sellaiset vastaukset kuin haluaa.

paaton
11.06.2025, 16.10
Mulla oli 5,5 bar. Paljonko pitäisi olla 28-millisessä? Kuski ja pyörä 100 kg. Käsittääkseni tuo nyt oli ihan speksien mukaan. En nähnyt mihin rengas osui, mutta löi käsille. Ja rengas tyhjeni 20m matkalla eikä pitänyt ilmoja yhtään. Eli kyllä se ihan kunnolla hittiä otti. En jaksanut sitten pellon reunassa etsia enää että missä reikä tai reiät oli.

Juutuubissa GCN:n hemmo laittoi videon, miksi ei enää aja tubelessilla. En ole katsonut videota, mutta olisiko se, että tuotto/panos-suhde ei ole järkevä.

Niin justiinsa noilla spekseillä se pohjaaminen on vaan aika varmaa ja nuokin paineet ovat jo tosi kovat, eli pehmeys ajosta on kaukana.

Jos kehät ovat modernit, eli leveät, niin wolw antaa sinulle 4.5/4.3 bar ja tämäkin typical pavement asetuksella.

GCN yms julkaisut tekevät juttuja jotka myyvät. Ja tuollaisella saa paljon klikkauksia.

paaton
11.06.2025, 16.14
Mikä on nyt sitten "rough super low" tai "rough medium". Typical-määrityksellä antaa omalle yhdistelmäpainolle (85) paineiksi 28-millisellä renkaalla 4,75/4,25. Esimerkiksi Silcan laskuri antaa pikkasen korkeammat suositukset. Omat käyttöpaineet on tuossa Silcan ja Wolf Toothin välistä.

Internetistä löytää itselleen juuri sellaiset vastaukset kuin haluaa.

Kuulostaa tosi kovalta. Mulle tuo wolw antaa 3.7/3.9bar 28mm conteilla tubeleksena. 83kg. Ja typical määritys.

MRe
11.06.2025, 16.36
Niin justiinsa noilla spekseillä se pohjaaminen on vaan aika varmaa ja nuokin paineet ovat jo tosi kovat, eli pehmeys ajosta on kaukana.


No milläs paineilla 28-millisellä renkaalla se pohjaaminen ei olisi varmaa ja ajaminen olisi pehmeämpää? Jotenkin mä olen kuvitellut, että pienemmillä paineilla lyö helpommin vanteelle, mutta mistäs sitä nykyään tietää, kun sedätkin on tätejä.

Jos haluan ajaa pehmeästi, otan läskin. Siinä on normaalisti edessä 0,2 ja takana 0,3 bar. Alimmillaan on ollut edessä 1 ja takana 2… PSI:tä.

YocceT
11.06.2025, 16.37
Kuulostaa tosi kovalta. Mulle tuo wolw antaa 3.7/3.9bar 28mm conteilla tubeleksena. 83kg. Ja typical määritys.

Kyl se tubed/hooked/28/typical -yhdistelmä vaan antaa kovemmat painesuositukset. Itse kyllä mieluummin pistän vähän enemmän painetta renkaaseen kuin istun pientareella vaihtamassa renkaita flättien jälkeen. En mä noita litkujuttuja ala maantiepyörässä harrastaan, TPU-sisureilla ajelen.

paaton
11.06.2025, 16.45
Kyl se tubed/hooked/28/typical -yhdistelmä vaan antaa kovemmat painesuositukset. Itse kyllä mieluummin pistän vähän enemmän painetta renkaaseen kuin istun pientareella vaihtamassa renkaita flättien jälkeen. En mä noita litkujuttuja ala maantiepyörässä harrastaan, TPU-sisureilla ajelen.

Niin just tästä jutustahan aloin vääntämäänkin. Sisurien kanssa on vaan pakko laittaa vähän reilummin painetta ja tottua ajamaan kovemmilla renkailla. Pyörä hakkaa kynsille ja on sillä epätasaisella assulla hitaampi.

paaton
11.06.2025, 16.54
Mikä on nyt sitten "rough super low" tai "rough medium". Typical-määrityksellä antaa omalle yhdistelmäpainolle (85) paineiksi 28-millisellä renkaalla 4,75/4,25. Esimerkiksi Silcan laskuri antaa pikkasen korkeammat suositukset. Omat käyttöpaineet on tuossa Silcan ja Wolf Toothin välistä.

Internetistä löytää itselleen juuri sellaiset vastaukset kuin haluaa.

Minulle tuo 85kg paine ja maltililnen 29mm mitattu leveys antaa tällaiset paineet. Eli hyvin kaukana tuosta 4.75/4.25bar

https://pic.useful.fi/J9ODTvGcl.jpg

YocceT
11.06.2025, 17.02
Milli renkaan leveydessä tekee noin paljon eroa?

YocceT
11.06.2025, 17.08
Pyörä hakkaa kynsille ja on sillä epätasaisella assulla hitaampi.

Hakkaamisesta en osaa sanoa. Onhan tää nykyrengastus kuitenkin ihan jotain muuta kuin ne 23 milliset jotka oli ekassa maantiefillarissa. Voi se fillari olla epätasaisella hitaampi, mutta kuinka paljon kilometrillä ja mitä merkitystä sillä on jos ei aja kelloa vastaan?

paaton
11.06.2025, 17.10
Milli renkaan leveydessä tekee noin paljon eroa?

No ei tee. 28/28 setupilla 4.5/4.3bar, eli jotain syötit väärin.

Minulla itseasiassa juurikin nyt täällä espanjassa 28mm contit kapeilla kehillä, eli mitattuna 28mm, ja ajan 4.1/4.3bar. Tubeless tai latex, samat paineet käytössä. Olen aina valkannut lateksin kanssa tubeleksen paineet.

Mutta tosiaan reikäisellä assulla nuo pohjaa ja sisuri hajoaa aivan varmasti.

paaton
11.06.2025, 17.13
Hakkaamisesta en osaa sanoa. Onhan tää nykyrengastus kuitenkin ihan jotain muuta kuin ne 23 milliset jotka oli ekassa maantiefillarissa. Voi se fillari olla epätasaisella hitaampi, mutta kuinka paljon kilometrillä ja mitä merkitystä sillä on jos ei aja kelloa vastaan?

Niin minulle se mukavuus on se juttu. Sellaisella karkkila-vihti suunnan -70 luvun assulla kun ajaa, niin paineilla on kaamea merkitys. Tuollainen 5bar ja pitkä lenkki on yhtä helvettiä. Häviää se hauskuus ajamisesta ja hakeutuu automaattisesti paremmille ja tylsimmille teille.

YocceT
11.06.2025, 17.24
No ei tee. 28/28 setupilla 4.5/4.3bar, eli jotain syötit väärin.


Njaa, takarenkaan 4,47 oli kääntynyt 4,74:ksi, eli lukihäiriö.

YocceT
11.06.2025, 17.31
Niin minulle se mukavuus on se juttu. Sellaisella karkkila-vihti suunnan -70 luvun assulla kun ajaa

Niin tuolla Haimoon-Moksin välillä.. No se Haimoonraitti (Haimoon koululta 25:lle) päällystetään tänä kesänä uusiksi. Samoin toinen erittäin kulunut pätkä Otalampi-Selki-Nummenpää siihen tuulimyllynyppylälle asti sai uuden pinnan viime viikolla. Tuolla tiellä tulikin viikko sitten ylläri-gravelit kun lähdin Selkistä Perttulaa kohden ja pari kilsaa oli jo päällystetty, sitten tulikin pitkä pätkä josta vanha päällyste oli kuorittu pois ja pinta oli karkealla sepelillä.

Edit: korjattu, ei Mölkintie vaan Haimoonraitti.

MRe
11.06.2025, 17.50
Niin minulle se mukavuus on se juttu. Sellaisella karkkila-vihti suunnan -70 luvun assulla kun ajaa, niin paineilla on kaamea merkitys. Tuollainen 5bar ja pitkä lenkki on yhtä helvettiä. Häviää se hauskuus ajamisesta ja hakeutuu automaattisesti paremmille ja tylsimmille teille.

Tuo Immersbyntie on juuri varmaan samanlaista, mutta ei sitä ole kuin viitisen kilometriä. Hindsbyntie on jo parempaa, sellaista normi suomalaista. Ei se koskaan ole samanlaista kuin etelämmässä. Opulus varmaan pystyy antamaan parempaa analyysiä, lienee hinkannut noita enemmän kuin minä.

Kovuudesta on vaikea sanoa mitään, kun kaikki muut mun pyörät on kertaluokkaa tai kahta pehmeämpiä kuin tämä. Lähin on gräveli ja siinä mulla on 40-millisillä renkailla joku 2,75 bar tms litkutettuna.

YocceT
11.06.2025, 18.02
Tuolta näkee kesän asvaltointisuunnitelmat. Karttataso "Maanteiden päällystystyöt 2025" pitää olla valittuna. Hindsbyntien pohjoispää saa uutta asvalttia ja Massbyntie samaten.

https://suomenvaylat.vayla.fi/

MRe
11.06.2025, 18.14
^hyvä, että tulee. Muutenhan toi mun lenkki, Itäväylä (Uusi Porvoonväylä) - Immersbyntie - Hindsbyntie - Jokivarrentie - Lahdentie oli aika priimaa. Lahdentienkin kelvin tekivät viime kesänä uusiksi. Ihan loppuvaiheessa se on vielä paikoitellen heikossa kunnossa, kuten Kehä III:n kelvi sinne sillalle asti.

Aiemmin kun kalusto on ollut mallia maatalouskone, ei noihin pintoihin ole tullut kiinnitettyä huomiota. Jollain läskillä voi ajaa metrin monttuun, eikä pyörälle käy kuinkaan.

Fillarijeti
11.06.2025, 18.17
https://www.wolftoothcomponents.com/pages/tire-pressure-calculator?
"Warning: never exceed maximum or minimum recommended pressure of the tire or rim manufacturer. Pressure recommendations provided may or may not be suitable for your equipment and riding conditions. Improper inflation pressure can result in equipment damage or personal injury."

Rubino Pro -renkaiden kyljissä lukee minimipaine 7 baria sekä maksimipaine 23-millisessä 10 baria ja 25-millisessä 9 baria. Olen käyttänyt viime aikoina 6-7 baria eli pientä matalapaineen riskiä otan. Edessä on viimeinen 23-millinen ja siirryn jatkossa 25-millisiin. Vauhtia on silti ajoittain sykettä kohottavasti eli riittävästi. Tien reiät kannattaa väistää tai hypätä niistä yli, mutta poikittaisrailot ovat vaikeita. Niitä voi olla vanhalla pyörätiellä kymmenen metrin pätkällä pahimmillaan puolenkymmentä. Ei niistä nauti kaupparassillakaan, vaikka noin 50-millisissä olisi tuoretta ilmaa jotain 3 baria. Paksukylkinen halparengas hannaa vastaan vanhan ilman pienillä paineilla. Reppu ja pyörä painavat lisäksi usein 20-30 kiloa.

paaton
11.06.2025, 18.25
https://www.wolftoothcomponents.com/pages/tire-pressure-calculator?
"Warning: never exceed maximum or minimum recommended pressure of the tire or rim manufacturer. Pressure recommendations provided may or may not be suitable for your equipment and riding conditions. Improper inflation pressure can result in equipment damage or personal injury."

Rubino Pro -renkaiden kyljissä lukee minimipaine 7 baria sekä maksimipaine 23-millisessä 10 baria ja 25-millisessä 9 baria. Olen käyttänyt viime aikoina 6-7 baria eli pientä matalapaineen riskiä otan. Edessä on viimeinen 23-millinen ja siirryn jatkossa 25-millisiin. Vauhtia on silti ajoittain sykettä kohottavasti eli riittävästi. Tien reiät kannattaa väistää tai hypätä niistä yli, mutta poikittaisrailot ovat vaikeita. Niitä voi olla vanhalla pyörätiellä kymmenen metrin pätkällä pahimmillaan puolenkymmentä. Ei niistä nauti kaupparassillakaan, vaikka noin 50-millisissä olisi tuoretta ilmaa jotain 3 baria. Paksukylkinen halparengas hanaa vastaan vanhan ilman pienillä paineilla. Reppu ja pyörä painavat lisäksi usein 20-30 kiloa.

Noinhan se on. Toinen vaihtoehto on siirtyä museoajasta nykyaikaan ja laittaa niihin maantierenkaisiin museomaasturin paineet. Sellainen 3.5bar kun laittaa paineiksi maantielle niin niitä railoja ei oikeasti huomaa.

Vannejarrullinen pyörä on kyllä anteeksiantavampi. Nyt tuossa allaolevassa kuituisessa vannejarrullisessa tosiaan tuo vähän reilu 4bar 28mm kumeilla ja taas häviää kaikki tärinäraidat niin ettei tarvitse hanuria penkistä nostaa.

Mutta pakko ei ole. Jos tykkää sisureista ja kovista paineista, niin niillä voi ilman muuta jatkaa. Tai sitten laittaa lateksit ja kiertää reiät. Tubelekseen verrattuna en huomaa eroa, en nopeudessa enkä mukavuudessa. Mieluummin niinpäin, että latex on sisurirenkaiden kanssa.

MRe
11.06.2025, 19.05
Noinhan se on. Toinen vaihtoehto on siirtyä museoajasta nykyaikaan ja laittaa niihin maantierenkaisiin museomaasturin paineet. Sellainen 3.5bar kun laittaa paineiksi maantielle niin niitä railoja ei oikeasti huomaa.


Mulle on edelleen epäselvää miten se alempi paine parantaa renkaan kestävyyttä ainakaan snakebite-tapauksissa. 3.5 bar kuulostaa aika alhaiselta ainakin 28-milliselle.

Opulus
11.06.2025, 19.50
^ Luulen että missasit sen että alemmilla paineilla oli tässä tarkoitus ajaa nimenomaan tubelessina.

Eli sisureilla ajavan on valittava joko kovemmat paineet ja epämukavuus (ja nykykatsannon mukaan huonompi rullaavuus reaalisesti olemassa olevissa olosuhteissa) tai alemmat paineet ja ihan liian suuri todennäköisyys snake biteille. Tai alemmat paineet, mukavuus ja rullaavuus ja ne tubelessit. Tai leveämmät renkaat ja semmoinen maantiepyörä johon ne mahtuvat ja mahdollisesti vielä semmoiset kiekot joiden leveys on riittävä.

jahuc
11.06.2025, 20.05
Mulle on edelleen epäselvää miten se alempi paine parantaa renkaan kestävyyttä ainakaan snakebite-tapauksissa.

Jos asian esittää ihan noin suoraviivaisesti niin ei se varsinaisesti parannakaan. Mutta näissä rengasasioissa parametreja on useampi ja ne menevät keskusteluissa sen verran sulavasti keskenään sekaisin, että eri käsityksiä asiasta tulee tahallisesti tai tahattomasti paljon.

Ensimmäinen sekaannuksen lähde on se, että nykyisiä leveitä renkaita ajetaan tubeleksena ja alemmilla paineilla. Silloin tällaisessa renkaassa on alempi paine ja se ei saa snakebiteja. Jolloin joku tietysti tulkkaa että se snakebite estyy alhaisella paineella vaikka syy olikin se, että sisuria ei ole tässä tapauksessa lainkaan. Siis lopputulos periaatteessa oikein mutta johtopäätös väärä.

Jos oikeasti verrataan kahta rengasta, joissa molemmissa on sisäkumi, silloin verrataan renkaan leveyttä (tilavuutta) ja painetta. Snakebite syntyy kun rengas painuu kasaan, joten siltä välttyy kun rengas ei painu kasaan.

Mikäli vertailtavana on kaksi rengasta, joissa on täsmälleen sama tilavuus (leveys) mutta eri paine, silloin se jossa on enemmän painetta painuu vähemmän kasaan. Mikäli renkaan leveys siis vakioidaan, kovempi rengas suojaa snakebitelta paremmin.

Mutta, tämä ei käytännön rengasvalinnassa ole totuudenmukainen esimerkki vaan alempiin paineisiin siirrytään leveämmän renkaan myötä. Leveämpi rangas on tilavampi ja pulleampi. Siinä on enemmän ilmaa sisällä ja kontakti tiehen on leveämpi. Silloin ulkoa tuleva voima jakaantuu isommalle pinta-alalle ja painaa rengasta kasaan vähemmän.

Voit kuvitella tilannetta siihen, että koeta painaa ilmapalloa kasaan pöytää vasten viivottimella koettaen saada pallon kasaan niin paljon, että viivotin koskee pöytään. Ilmapallon sisällä ilmanpaine on vakio, joten riippumatta siitä mistä kohtaa painat, painat samaa ilmanpainetta vastaan. Mutta jos painat viivottimella pallon leveästä kohdasta, joudut käyttämään paljon enemmän voimaa kuin jos painaisit palloa kasaan kapeasta kohdasta läheltä solmua. Leveältä painaessa joudut siirtämään isomman määrän ilmaa pois viivottimen tieltä ja se isompi määrä ilmaa venyttää palloa muualta enemmän, mikä pistää hanttiin ja joudut painamaan kovemmin.

Mikäli vertailtavana on kaksi rengasta, joissa on täsmälleen sama paine mutta eri leveys, silloin se joka on leveämpi (ts tilavampi) painuu vähemmän kasaan. Mikäli renkaan paine siis vakioidaan, leveämpi rengas suojaa snakebitelta paremmin.

Ja edelleen siis leveälle renkaalle löytyy alempi paine, jolla se on yhtä herkkä snakebitelle kuin kapeampi rengas kovemmalla paineella.

Paljonko asialla on sitten käytännön merkitystä on kokonaan toinen asia. Snakebite syntyy aina tahattomasti eli et ole siinä kohtaa kontrollissa (jos olisit, väistäisit esim sen kuopan). Jos ero kahden eri paineen välillä siinä saatko kuopasta snakebiten on vaikka 5 km/h nopeudessa, jolla kuoppaan osut, pystytkö siinä kohtaa kontrolloimaan asiaa millään lailla? No et, kuten sanottua jos kontrolli olisi niin väistäisit sen kuopan. Käytännössä siksi sisureilla ajaessa silloin tällöin napsahtaa ja se vaan on lajin luonne johon pitää asennoitua säädöistä riippumatta.

MRe
11.06.2025, 20.13
^ Luulen että missasit sen että alemmilla paineilla oli tässä tarkoitus ajaa nimenomaan tubelessina.
Aa… ok.


Eli sisureilla ajavan on valittava joko kovemmat paineet ja epämukavuus (ja nykykatsannon mukaan huonompi rullaavuus reaalisesti olemassa olevissa olosuhteissa) tai alemmat paineet ja ihan liian suuri todennäköisyys snake biteille. Tai alemmat paineet, mukavuus ja rullaavuus ja ne tubelessit. Tai leveämmät renkaat ja semmoinen maantiepyörä johon ne mahtuvat ja mahdollisesti vielä semmoiset kiekot joiden leveys on riittävä.

Joo, ei oo helppoo maantiemiehen elämä. Mutta josko tämä tästä. Sisureita pitää vaan mukana.

Copilot
11.06.2025, 21.01
Joo, ei oo helppoo maantiemiehen elämä. Mutta josko tämä tästä. Sisureita pitää vaan mukana.
Ei se ollut sen autuaampi maastomiestenkään elämä kun tubeless alkoi yleistyä. Valinta oli tubeless, snakebite tai korkeat paineet. Nähdäkseni tubeless on voittanut.

Itse en tuota maantietubelestakaan osaa hankalaksi nähdä. Itsellä toki on sellaiset kumi, että ne ihan hirveän tiukat ole ja toki hooked-vanteet. En maantielle hooklesseja huolinut. Jollain 4 bar paineilla olen ajellut 95kg kokonaismassalla ja 32mm renkailla.

MRe
11.06.2025, 21.05
Jahucilla oli hyvä analyysi, noinhan se menee.

Copilotille: kun tuo pyörä kuitenkin tulee seisomaan käyttämättömänä vähintään sen 6kk vuodesta, niin en nyt ainakaan vielä halua litkujen kanssa alkaa leikkimään. Minimissään pitäisi syksyllä ottaa renkaat irti ja puhdistaa litkut pois. Muuten keväällä saa sitten niitä jämiä kaivella irti. 6 litkutettua fillaria riittää toistaiseksi.

zoor
11.06.2025, 21.10
Provosoivasti (tottakai) otsikoitu, mutta pointteja tubes vs. tubeless-keskusteluun.

https://youtu.be/3sPBMZaI-yk?si=Thh6B5Vwyiuu7Igq

Fillarijeti
12.06.2025, 07.50
Täällä on aina ollut putkinäköisiä kovaäänisiä torvia. 15 vuotta sitten tällä foorumilla minimoitiin erityisesti pyöriviä massoja. Muutaman gramman kevennykseen hakattiin tolkuttomasti rahaa. No, eihän ne minulta pois olleet. :rolleyes: Nyt pitää saada mahdollisimman leveät renkaat painon kustannuksella.

Ajelin tuolloin nykyisellä kaupparassilla 40 millin semislikseillä 2-3 tunnin lenkkejä suuremmin puhaltelematta 32-33 km/h. Pyöriviä kumeja oli ehkä noin 1300 grammaa. Nykyisin samassa esigravelissa on 48 milliset Biltemat ja pyöriviä kumimassoja on noin 2900 grammaa plus metallit päälle eli 5 kiloa paukkuu. Aina ei ole tarpeen hankkia uutta rautaa, vaan halpuuttamalla ja raskauttamalla voi saada kaikki välitykset käyttöön ja riittämään, sekä samalla lisää luotettavuutta.

Levein maantiepyörääni sopiva rengas on 25 mm, joten niillä mennään, kunnes hankin rollaattorin. Nykyisillä Vittorian renkailla 6 baria riittää, jos en aja teräväreunaiseen kuoppaan. Pistoreikiä butyyleihin tulee ehkä keskimäärin kerran kaudessa. Alati kurjistuva tiekanta tuo tietysti lisähaasteita. Latekseja kokeilin jo ysärillä, mutta ehkä hankin kiinalaiset TPU:t testattavaksi. Olen kyllä laiska pumppaamaan, joten asiaa pitää harkita vielä siltäkin kantilta.

Copilot
12.06.2025, 07.55
Copilotille: kun tuo pyörä kuitenkin tulee seisomaan käyttämättömänä vähintään sen 6kk vuodesta, niin en nyt ainakaan vielä halua litkujen kanssa alkaa leikkimään. Minimissään pitäisi syksyllä ottaa renkaat irti ja puhdistaa litkut pois. Muuten keväällä saa sitten niitä jämiä kaivella irti. 6 litkutettua fillaria riittää toistaiseksi.
Kiitos tiedosta. Jokainenhan ajaa tubeleksella tai ei aja. Oma valinta.

nure
12.06.2025, 09.54
Pessimistinä miettii että huonolla tuurilla vekki renkaassa sitä luokkaa ettei väliä onko litkut tai ei joten sillä periaatteella pysyn (TPU)sisureissa. Maantielevyisiin en vielä olle kummoisiakaan pointtia vielä löytänyt joten pidän niitä yhtä tarpeettomina (henk.koht) kuin sähköpyöriäkin.

MRe
12.06.2025, 10.15
kunnes hankin rollaattorin.


Ajattelitko litkuttaa?

M A
12.06.2025, 10.19
Kyllä eslassa pitää olla italialaiset 35mm käsintehdyt tubelessit jos meinaa lähikauppaa pidemmälle. Ylämäet menee puolta vähemmillä nitroilla :p

nure
12.06.2025, 11.54
Saakohan Rollaattoreja titaanisina ja käsintehdyillä Italialaisilla tuubirenkailla varustettuna? Navat ja jarrut ehdottomasti SuperRecordia...

MPS
12.06.2025, 11.56
Itse en ainakaan hanki rollaattoria ennen kuin löytyy sellainen johon saa vähintään 2.5" renkaat.

nure
12.06.2025, 12.28
^KUskin koon mukaan renkaat, taitaa olla suosituin malli sitten jokin FatRoll...

Copilot
12.06.2025, 12.58
Nyt ollaan tämän foorumin nykytilan ytimessä...

MPS
12.06.2025, 13.03
Nyt ollaan tämän foorumin nykytilan ytimessä...
Taitaa olla itse asia eli sisägummit loppuun kaluttu aihe..

Aiheeseen:
Krawel kiekoissa on litkut.
Maantie kiekoissa on lateksit.
Maastopyörässä on jotain, butyylit?

hsr
12.06.2025, 13.40
Jahucilla oli hyvä analyysi, noinhan se menee.

Copilotille: kun tuo pyörä kuitenkin tulee seisomaan käyttämättömänä vähintään sen 6kk vuodesta, niin en nyt ainakaan vielä halua litkujen kanssa alkaa leikkimään. Minimissään pitäisi syksyllä ottaa renkaat irti ja puhdistaa litkut pois. Muuten keväällä saa sitten niitä jämiä kaivella irti. 6 litkutettua fillaria riittää toistaiseksi.
Miksi litkut pitää putsata? Olen ajellut vuosia putsaamatta, lisään uutta kun vanhat kuivuneet. Hyvin toimii.

YocceT
12.06.2025, 14.18
Miksi litkut pitää putsata? Olen ajellut vuosia putsaamatta, lisään uutta kun vanhat kuivuneet. Hyvin toimii.

Jos vuosia vain lisää, niin eikö sinne renkaan sisään kerry jonkinmoinen jankki, joka lisää painoa jne? Vai onko kaikki kadonnut reikien kautta.

MRe
12.06.2025, 14.31
Miksi litkut pitää putsata? Olen ajellut vuosia putsaamatta, lisään uutta kun vanhat kuivuneet. Hyvin toimii.

Kannattaa joskus katsoa sinne renkaan sisälle. Etenkin jos fillari seisoo ajamatta useamman kuukauden, se litku kuivuu alimpaan kohtaan (yllätys!) ja muodostaa sinne mukavan mällin. Jos ei halua avata rengasta, niin pyöräyttää eturengasta ja katsoo pysähtyykö se aina samaan kohtaan. Joka ei ole venttiilin kohta, niin kuin pitäisi.

Copilot
12.06.2025, 14.31
Kertyy. Toinen asia onko sillä merkitystä. Ehkä jos ajaa 5v samoilla kumeilla.

Copilot
12.06.2025, 14.32
Kannattaa joskus katsoa sinne renkaan sisälle. Etenkin jos fillari seisoo ajamatta useamman kuukauden, se litku kuivuu alimpaan kohtaan (yllätys!) ja muodostaa sinne mukavan mällin. Jos ei halua avata rengasta, niin pyöräyttää eturengasta ja katsoo pysähtyykö se aina samaan kohtaan. Joka ei ole venttiilin kohta, niin kuin pitäisi.
Kannattaa välillä pyöritellä niitä renkaita jos fillari seisoo pitkään.

hsr
12.06.2025, 14.33
Jos vuosia vain lisää, niin eikö sinne renkaan sisään kerry jonkinmoinen jankki, joka lisää painoa jne? Vai onko kaikki kadonnut reikien kautta.
Varmaan kertyy mutta litkun painosta suurin osa kuitenkin lienee haihtuvaa nestettä, joten en usko että painoa montaa sataa grammaa kertyy ennen kuin renkaat menee vaihtoon.

jahuc
12.06.2025, 15.20
Mitä noita on reseptejä tullut katsottua niin karkeasti ottaen litkusta on 80% nestemäistä, 20% erilaista kumia, kuitua ja sideaineita. Jos litkulla täyttää maastorenkaan suositusmäärällä (150ml) kerran keväässä ja lisää puolet tuosta (75ml) kesän kuluessa eikä koskaan ota vanhoja pois, niin siitä voi laskea että kolmessa vuodessa renkaan sisään kertyy tavaraa luokkaa 130 grammaa. Onko se paljon vai vähän on makukysymys, paino on suunnilleen saman verran kuin mitä painaa pienehkö puhelin. Jos paino jakaantuu tasaisesti niin varmaan sillä ajaa, mutta jos klunssi kertyy yhteen kohtaan niin vaikutus on sama kuin joku teippaisi kännyn yhteen pinnaan kiinni. Väittäisin että se jo pomputtaa pikkaisen.

paaton
12.06.2025, 15.25
niin ja jos oli kyse maantierenkaasta, johon riittää 40ml, niin voi laskeskella paljonko sitä painoa renkaan sisään tulee. Lisäksi on melko outoa, jos rengasta ei saa ajettua kahdessa kesässä vaihtokuntoon.

hsr
12.06.2025, 15.49
Juuri vaihdettiin pojan maantiepyörään renkaat. Pyörä on aiemmin ollut minulla ja renkaat litkutettu 4 vuotta sitten, eri litkujakin sotkettu, ei koskaan putsattu, ei yhtään reikää niin että olisi huomattu. Renkaissa oli ohuehko töhnäkelmu muttei mitään klunsseja, ei tullut punnittua paljonko paino oli lisääntynyt.

paaton
12.06.2025, 15.55
Kaveri joskus punnitsi orangen jäämät loppuun ajetusta maantierenkaasta. Paino oli luokkaa olematon. En edes muista mitä, mutta ei siis oikeasti mitään merkitystä.

MRe
12.06.2025, 15.55
niin ja jos oli kyse maantierenkaasta, johon riittää 40ml, niin voi laskeskella paljonko sitä painoa renkaan sisään tulee. Lisäksi on melko outoa, jos rengasta ei saa ajettua kahdessa kesässä vaihtokuntoon.

No mä en tiedä paljonko te vuodessa ajatte. Tempokisuhan ajoi yhtenä vuonna oliko se 45 tkm. Mutta siis kun mulla edelleen on se kahdeksan (8) pyörää, joista tosin yksi seinällä, niin voi olla ettei mulla ihan jokaisesta mene kumit vaihtoon kesässä eikä ihan kahdessakaan.

Ja toki noita renkaita voi käydä talvisäilössä pyörittelemässäkin. Samalla kun käy lukemassa pyörille iltasadun ja vetää kahdeksannen kerroksen nanovahaa pintaan.

Edelleen näen tässä mun tapauksessa maantiepyörän renkaiden litkutuksessa enemmän haittoja kuin hyötyjä. Varaan kuitenkin oikeuden muuttaa mielipidettäni, jos mun ajamiset alkaa näkymään tpu-tehtaan liikevaihdossa.

J3K
12.06.2025, 16.03
Jos päästää litkun oikeasti kuivumaan niin että kokkareet rapisevat, niin ne pallurat tasapainottavat samalla rengasta. Niin tekee myös nestemäisenä mutta sitä pitäisi olla aika reilusti.

Mitäs aineitta noissa butyylikumeille tarkoitetuissa pikapaikoissa on? Tuli vaan mieleen tuossa talvella kun hain kahvoille ja vaihtajille paikkaa ja laitoin sisuria tankonauhan sijaan siksi ajaksi

Copilot
12.06.2025, 16.31
Lisäksi on melko outoa, jos rengasta ei saa ajettua kahdessa kesässä vaihtokuntoon.
Kun suurin kiinnostus on muualla kuin maantiepyöräilyssä niin ei siinä mitään outoa ole.

hsr
12.06.2025, 16.32
En minäkään nykyisen maantiepyöräni renkaita ole litkuttanut vaan ajan toista kesää alkuperäisillä butyylisisureilla, ajattelin harkita litkutusta kun ekan kerran puhkeaa, toistaiseksi näin ei ole käynyt. Litkutuksen motiivina lähinnä ollut välttyä rengashommilta tien päällä.

Föhn
12.06.2025, 18.17
Siitä lähtien kun maantiepyörän kumit on litkuttanut niin kertaakaan ei ole tarvinnut enää tienposkessa säätää. Aina ne on paikanneet edes sen verran että pääsee nilkuttamaan kotia. Ja jollei pääse, niin silloin on isosta reiästä kyse. Tai no minun tuurilla kylkirepeämä. Silloinhan renkaan tosiaan joutuu irrottamaan ja pistämään tiptopin. Kolme kertaa tulee nyt äkkiseltään mieleen noin viiteen vuoteen jolloin matkanteko on tyystin katkennut. Itse näen oikeastaan tuon litkutuksen paikkauksen vaihtoehtona. Ja tuota paikkausta joutuu tekemään enemmän kapeille ja korkeapaineisille renkaille.