Näytä tavallinen näkymä : Nykyaikaiset napavaihteet
Shimano Nexus ja Alfine 7-8-11 speed
Olen mietiskellyt näitä napavaihteita työmatkapyörään. Tarinoiden mukaan pääsisi aika pienellä huollolla ja ruuvaamisella, varsinkin Gatesin CDX hihnavedon kanssa. Tietysti ketjulla ja rattaillakin huoltotarve olisi sinkulan tasoa. Rangea noissa riittää mun työmatkalle ihan mainiosti, vaihteiden väliset hypyt on kuulemma aika korkeat mutta ei se haitannut ennenkään 3-vaihteisen shimanon navan kanssa. Nykyiselläänkin ajelen 1x7 voimansiirrolla.
Onko porukalla kokemuksia, miten nuo kestää pidemmässä käytössä? Millainen tuntuma vaihtaessa, miten muuten vertautuu ketjuvaihteellisiin vaihtoehtoihin?
https://www.gevenalle.com/product/ux/
Tuosta saisi Alfine 8:lle sopivat drop bar shifteritkin. :cool:
Älä ainakaan sekoa Nexus 7 vaihteiseen napaan. Yhden olen purkanut, kasannut ja vaihtanut sisuskaluja. Toimi remontin jälkeen noin 6kk ja 5-7 speed puolen ongelmat alkoivat uudestaan. Mitä olen seuraillut, Alfinet pitäisi olla jo laadullisesti eri maata. Aika halvalla silti pääsee jos ajaa pyörällä jossa 8-speed ulkoinen voimansiirto. Vaikka vaihtaisi ketjun ja pakan kaudessa kulu alle 40€/vuosi.
Joo ei tuota rahallisella säästöllä voi perustella mitenkään. Päälimmäisenä mielessä huoltovapaus päivittäisessä ajossa. Gatesin hihnavetoa jos käyttää niin riittää kun vedellä huuhtoo enimmät kurat pois. Ei tarvi rasvailla ihan yhtenään kuten ketjuvoimansiirtoa.
Shimano Ultegra 2x11 Disc groupset on alle 850e kampineen, jarruineen, kaikkineen. Alfine-8 napa ja tykötarpeet, Gevenallen shifterit, gatesin hihnavetohärvelit, mekaaniset jarrusatulat, 1x kampisetti... Hinta menee lähemmäs tonnia ja hihnaveto asettaa tietyt vaatimukset myös rungolle, kun chainstay/seatstay pitää olla katkaistavissa hihnan asennusta varten.
maalinni
08.08.2020, 17.43
Mites nuo alfinet jähmettyy pakkasilla?
Itsellä hybridissä käytössä hihnaveto ja Alfine 11. Hämmentävän hyvä yhdistelmä.
Pyörä on uskomattoman hiljainen. Vaihtaminen on täsmällistä ja erittäin nopeaa, nopeampaa kuin ketjuvaihteisella. Eipä ole tarvinnut huoltaa eikä säätää. Hihna on pysynyt oikealla kireydellä eikä vaihteita ole tarvinnut ronkkia. Kerran vaihdoin huvikseni öljyt lähinnä testatakseni operaatiota - helppoa oli. Aikoinaan hankintaperusteena oli huoltamisen helppous, mikä on täyttynyt mainiosti. Napavaihde ja hihna tulee olemaan seuraavassakin hybridissä / gravelissa - Shandin mallistoa olen hiukkasen katsellut.
En ole talvella ajanut, joten en pakkasen vaikutusta osaa kommentoida.
maalinni
08.08.2020, 19.18
Talveksi voisi tietty vaihtaa notkeammat öljyt?
Mites nuo alfinet jähmettyy pakkasilla?
Kokemusta rouvan työmatkuttimen 8 Alfinesta -22 asteessa bulkki ATF ei
tuottanut ongelmia. Lapista kotoisin oleva ex-kollega käyttää automaatti-
vaihteisissa kotteroissaan Mobil Delvac Arcticia, tuon luulisi toimivan?
Säännöllinen huolto kuitenkin näissäkin vähentää mahdollisuuksia ongelmiin.
Vaijereiden kohmettuminen on oma lukunsa:cool:
Striimaaja
09.08.2020, 20.34
Minulla on reilu 1000 km ajettu Nexus C-6001-8c eli malliston karvalakki ja vielä jalkajarrulla. Tässä on samat välitykset kuin Alfine-8:ssa eli:
Gear ratio_1 0.527
Gear ratio_2 0.644
Gear ratio_3 0.748
Gear ratio_4 0.851
Gear ratio_5 1
Gear ratio_6 1.223
Gear ratio_7 1.419
Gear ratio_8 1.615
Minulle tämä alue on riittänyt hyvin, mutta ympäristö on tasaista ja nykyisellä 38/20 -rattailla vaihteet ovat hieman liian lyhyet. Suunnitelmissa on vaihtaa taakse pienempi ratas. Shimanon napojen sisäinen kitka on tietääkseni Nexus (standard) > Nexus (premium) > Alfine-8 > Alfine-11. Hintaerot näillä eivät ole ihan mahdottomat, joten välttäisin standardi-Nexusta, jos mahdollista ja ottaisin kuvaamasi käyttöön Alfine-8:n.
Hyvää informaatiota!
Sheldon brownin sivuilta lueskelin että 8-vaihteisessa hypyt vaihteiden välillä on epätasaisemmat, 11-vaihteisessa hypyt on ensimmäistä lukuunottamatta hyvin lähellä toisiaan joten saattaa olla käytön kannalta mukavampi. Customina jos rakentaa jonkin pyörän alfinella niin ei tuo 11 niin hirveästi hintaa nosta että se lienee fiksuin valinta.
Jos kerralla kunnollista niin Rohloffia kehiin, olisi kaiketi ainakin oma työmatkasuosikki jos moista vielä tarvitsisi harrastaa...
Striimaaja
10.08.2020, 08.40
Customina jos rakentaa jonkin pyörän alfinella niin ei tuo 11 niin hirveästi hintaa nosta että se lienee fiksuin valinta.
Kannattaa googlata ”Alfine-11 issue” tai ”Alfine-11 problem”.
Ilmeisesti 11:n kanssa on ollut huomattavasti enemmän takuuvaihtoja ja muita ongelmia verrattuna 8:aan.
Vaijerin kokonaisliikerata 8 vs. 11 on sama, joten 11 on paljon herkempi vaijerin oikealle säädölle. Sähköinen Di2-versio ratkaisee tämän ongelman.
Alfine-8 on siis todennäköisesti huolettomampi, mutta Alfine-11 toki muuten parempi. Ja edellä mainittu Rohloff tietty paras.
Hieman ohi asian, mikäs olisi mainio teräsrunko Rohloffin kaveriksi, jokin minkä hinta pysyisi inhimillisissä rajoissa...
Alfine-8 on nyt hankittu, raportoin kun saan johonkin vehkeeseen sen paikoilleen ja pääsee testailemaan.
Varsinaiseksi rungoksi on valikoitunut Pelagon Hanko, pääasiassa eccentric bsa keskiön takia. Mahdollistaa monenlaisten buildien testailun, alfinen lisäksi sopii hyllyssä majaileva 1x12 eagle, ja vakiona street versio tulee sinkulana.
^Siis ihan vaan ketjuvetoisena, eikös hihna kiinnosta...
Hihna kiinnostaa, en vaan ole löytänyt mieleistä runkoa joka mahdollistaisi gatesin hihnan. Veer split beltin pystyisi kai asentamaan runkoon kuin runkoon.
Hieman ohi asian, mikäs olisi mainio teräsrunko Rohloffin kaveriksi, jokin minkä hinta pysyisi inhimillisissä rajoissa...
Ahma a.k.a Soma Wolverine?
https://media.bikehub.co.za/production/Media/MarketplaceItem/2019/57383/57383_1574643405_2101_medium.jpeg
Pomppis joutui kehitysalustaksi kun en ole vielä Hankoa päässyt koeajamaan saati ostamaan. Etuleipä vaihdettava varmaan pari napsua isompaan että saa akselin vähän syvemmälle. Vaihtoehtoisesti takaratas pienempään ja ketjusta linkki pois, pitäis kaivaa joku laskuri paljonko mikäkin muutos vaikuttaisi chainstayn pituuteen. Pompinon rengastila niin pieni että täytyy pitää akseli jossain tuola dropouttien puolivälin takapuolella että letkeä 40mm kumi mahtuu olemaan.
http://imgur.com/TndT2Y5.jpg
Jotenkin tätä mutteroidessa alkaa aina soimaan päässä metallican some kind of monster :eek:
Nautiskelija
23.08.2020, 22.20
Onko foorumin väellä kokemusta Heli-bikes:ta? https://www.heli-bikes.com/Komplettrad/Cross-Trekking-Komplettrad/Heli-Bikes-Comp-Alfine-Crossrad-Shimano-Alfine-8-Gang-Disc::4946.html
Onko foorumin väellä kokemusta Heli-bikes:ta? https://www.heli-bikes.com/Komplettrad/Cross-Trekking-Komplettrad/Heli-Bikes-Comp-Alfine-Crossrad-Shimano-Alfine-8-Gang-Disc::4946.html
Jos pitäisi arvata, niin pyöräliike on vain ostanut jotain alumiinirunkoja jostain mahdollisimman halvalla. Ainakin tarkoitettu joustokeulalle, kun jäykkä haarukka on tolleen hassun näköinen. Voi tossa silti olla ihan hyvä hinta-laatusuhde.
Jännä kun optioissa on hihnavetokin, mutta kuvan perusteella rungossa ei näytä olevan splittiä, ehkä silloin tulee eri runkokin.
Divi, onkos tuo ketjulinja ok vai valehteleeko kuva?
Siinä on joku viitisen milliä heittoa, mutta ainakin pukissa ja pihan kierrossa (jarruttomana) tuntuisi toimivan. Siirtämällä eturattaan spiderin sisäpuolelle saisi ratasta noin 7mm sisemmäs joten menisi pari milliä toiseen suuntaan yli, en lähde kuitenkaan siirtämään jos ei ole pakko kun noissa kammissa on tuo hidden bolt systeemi. CS on pitkä ja etuleipä 11-speed NW, 10 ketjulla.
edit: Alfinen rattaan flippaamalla sai ketjulinjan ulommas, nyt on ihan 5/5 :cool:
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.