Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : BB30 ja loputon narina

2wheelfever
08.08.2020, 10.15
Hiilari-Cannondale on ruvennut nirisemään keskiöstä oikein huolella. Laakerit on vaihdettu liikkeessä kahdesti tänä vuonna. Ensimmäiseksi vaihdetut kesti n 2.000km kunnes hajosivat. Tuoreimmat olivat äänettömät pari sataa. Jälkimmäisiin pyysin laakerilukitetta. Ei tietoa vaihtoiko lukkorenkaat samalla.

Pari ensimmäistä kesää pyörä oli äänetön mutta tänä suvena tuo ääni alkoi. Pyörä säilytetty koko ajan lämpimässä, ei kaasutti eikä kolaroitu.

Täytyy varmaan tehdä ensi kerralla itse tai etsiä osaavampi tekijä.

Olisin kysynyt vinkkejä mikä tuo hiton nirinän tekee? Väljäksi kulunut laakerimuhvi? Voiko niitä vaihtaa tai kiristää?

TERU
08.08.2020, 12.17
Kun narina käy sietämättömäksi, no helposti tuo ylittyy kun narisee polkemisen tahdissa, ja pyörä muutoin hyvä, niin tästä apu, samasta kaupasta HTll keskiö ja kampisarja.
https://www.bike-discount.de/en/buy/fsa-bottom-bracket-adapter-bb30-to-bsa-68mm-646271

2wheelfever
11.08.2020, 22.52
Avasin keskiön. Toinen lukkorengas oli puoliksi irti ja akseli oli miltei kokonaan raswaamatta. Varsin asiantuntevaa huoltoa, sano >:-[[

Olen saanut kuitenkin niin mittani täyteen tosta Biitboxista, että kammet lähtee vaihtoon. Olisiko suosituksia uusiksi?
Pyörässä on 10-vaihteinen 105:nen. Nykyiset kammet FSA Gossamer paino muistaakseni 715g ja uudet sais olla kevyemmät...

Lisäksi tymä kysymys: 10-vaihteinen pakka takana ja 11-vaihteiset etukiekko eivät ilmeisesti soi nätisti yhdessä? En ole näihin voimansiirtoasioihin aikaisemmin perehtymään..

stumpe
11.08.2020, 23.26
https://foxcomp.fi/wheels-mfg-bb30-outboard-ceramic-hybrid-bb-for-24mm-cranks-shimano-black

Mä laittaisin tommose. Keskiön kupit kierretään toisiinsa kiinni. Kammet vaihdat shimanoon, vaikka siihen 105. Reilu parisataa menee, mutta mielenrauhalle ei voi hintaa laskea.

TERU
12.08.2020, 09.12
Asennus ratkaisee paljon, eräs kova kuski pyöräilijätuttani asennutti uuden laakerin naksuvan tilalle Kempeleen Kyläkaupassa!!, - nimestä huolimatta arvostamani täysi pyöräkauppa ja ammattitaitoinen huoltoliike, kaksi vuotta nyt ajoa eikä mitään ylimääräistä ääntä! Ja laakerina jatkaa BB30.

erkkk
19.08.2020, 17.21
Olisin kysynyt vinkkejä mikä tuo hiton nirinän tekee? Väljäksi kulunut laakerimuhvi? Voiko niitä vaihtaa tai kiristää?
Juurisyy on Creakingdale. Väittävät että BB30-standardin markkinoille tuonut firma ei itse osaa tehdä sarjatuotannolla toleranssien sisällä olevia runkoja ja nitinää esintyy niin paljon että firma on ansainnut itselleen tuon liikanimen.

paaton
19.08.2020, 20.04
Minä myös luulen, että suuri osa bb30 ongelmista johtuu käyttäjistä. Jos tuollainen bb30 laakeri ajetaan aivan paskaksi, niin kyllä se viimein alkaa nitkumaan pesässään. Sitten kun se pesä on kerran päässyt muodottomaksi, niin ei enää pelkkä uuden laakerin vaihto auta. Muovinen pressfitti on aika vapaa usererroreille.

Valmistuskin varmasti vähän haastavaa. Jos tuosta haluttaisiin oikeasti hyvä, niin laakeripesät pitäisi ajaa vasta holkin runkoon liimaamisen/prässäämisen jälkeen.
Kun kuitenkin halutaan mahdollisimman kevyttä mahdollisimman nopeasti, niin todennäköisesti runkoon puristetaan tosi ohkainen alumiiniholkki suoraan sorvista.
Hiilikuitu ei ole koskaan pyöreä => myös laakeripesä jää soikeaksi.

jusutus-
20.08.2020, 00.28
Hiilikuitu ei ole koskaan pyöreä => myös laakeripesä jää soikeaksi.

No nyt on asiantuntemusta :)

paaton
20.08.2020, 07.37
Tuohan se pressfitin yleistymisen syy on. Ei kuituun saada kovinkaan helposti tarkkaa laakeripintaa. Muoviholkki välissä muokkautuu ja itse laakeri on edelleen mitoillaan.

paaton
20.08.2020, 07.53
Tässä tämän yhden mekkaloitsijan mittauksia rungoista. Look ja Time näyttävät saavan laakeripinnan toleransseihin.

https://www.hambini.com/bottom-bracket-pressfit-and-creaking-an-engineering-analysis/

Kollinjoki
20.08.2020, 10.20
Juurisyy on Creakingdale. Väittävät että BB30-standardin markkinoille tuonut firma ei itse osaa tehdä sarjatuotannolla toleranssien sisällä olevia runkoja ja nitinää esintyy niin paljon että firma on ansainnut itselleen tuon liikanimen.

Paatonin (paattoman?) linkittämästä jutusta löytyi tälle väitteelle tosiaan jopa vahvistusta.

Muutenkin valaiseva artikkeli kun lähestytään aihetta asialinjalla.

paaton
20.08.2020, 10.40
Jep. Ei se bb30 huono ole, jos kaikki on kunnossa. Huoleton asentaja tai keskiön huoltaja saa vaan paskottua rungon herkästi. Ja kyllähän alumiinikin periksi antaa, varsinkin kun nämä holkit rungossa ovat kaiketi painon säästön vuoksi aika ohuita.

Eikä ne kiereelliset päittäin puristavat keskiötkään näköjään aina tuo autuutta. Kaveri asensi tuollaisen kuituiseen grand canyoniin ja keskiö ääntelee nyt muutaman vuoden jälkeen. Wheelsmfg. Pääsee varmaankin kuitenkin nitkumaan rungon sisällä, tai sitten hiekkaa ja pölyä välissä.

marco1
20.08.2020, 11.44
Muutenkin valaiseva artikkeli kun lähestytään aihetta asialinjalla.

Hambini ei kyllä lähesty asialinjalla (videot Youtubessa) mutta sentään mittailee. Toinen joka mittailee ja tutkii on tämä https://www.youtube.com/channel/UCY9JUMYI54lLOHpb_zbIedQ Luescher Teknik- kanava.