Näytä tavallinen näkymä : Eniten elämääsi vaikuttanut kirja
Jos tällainen ketju jo on, niin jatkot sinne.
Mutta siis mulla "Fortran IV manual for AOS/VS"
Jami2003
07.08.2020, 16.52
Jos tällainen ketju jo on, niin jatkot sinne.
Mutta siis mulla "Fortran IV manual for AOS/VS"
Niin onko tämä nyt ammatillisesti vai kaunokirjallisesti.
Jälkimmäiseen sanoisin Paul Therouxin "Suuri junamatka" jonka luin juuri valmistuneena muutaman viikon reppureissujunamatkalla Puolassa. Reissun jälkeenkin olen lukenut sen tasaisin väliajoin, varmaan jo toistakymmentä kertaa...
Ensimmäiseen ei ole vastauksena yhtä kirjaa mutta varmaan opiskeluaikojen johtamisopit ja talousjohtamisen kirjat. Joiden yhdenkään nimeä en muista enkä ole kertaakaan lukenut jälkikäteen...
H.Brooks
07.08.2020, 17.07
Raamattu! Sen perusteella saan sunnuntaisin tuplapalkan!
Sanoisin mieluusti jonkun kirjallisuuden klassikon mutta pakko on kuitenkin valita kirjojen kirja eli Aapinen.
Niin onko tämä nyt ammatillisesti vai kaunokirjallisesti.
Mikä nyt on sitten vaikuttanut elämään eniten. Mulla on kyllä tuo Fortran-manuska. Sen kautta tuli ammatti ja muutto Helsinkiin ja paljon muuta.
Mikään kaunokirjallinen teos ei ole vaikuttanut samalla tavalla. Eli tyyliin, että mikä olisi muuttunut, jos en olisi lukenut.
Sanoisin mieluusti jonkun kirjallisuuden klassikon mutta pakko on kuitenkin valita kirjojen kirja eli Aapinen.
Tämä on tietysti kyllä perusteos. Tosin taisin osata lukea jo ennen aapisen avaamista.
Ja vuoden aikana on monta arkivapaapäivää! Kiitos jeesus!
tempokisu
07.08.2020, 18.28
^^ mä opin lukemaan Aku Ankka-lehdistä jo paljon ennen koulua, ei meillä enää 70-luvulla Aapista ollut, se oli joku lukukirja tms. ( ja oli vaikea kun piti sitten tavuttamalla lukea kun olisin mieluiten lukenu suoraan....)
Auto-Katalog > mä todella innostuin piirtämään autoja ja kiinnostuin autoista vielä enemmän
Uuno Kailaan runokirja > ...vaikka tuska viiltää syvin niin mä virkon, näin on hyvin. Sillä, niinkuin tieni aloin , niin myös jatkan, paljain jaloin...
Tolkienin "Taru Sormusten Herrasta" ja Dumasin "Kolme Muskettisoturia"
ja nyttemmin nahkiais-tietokirjallisuus ~
ps. Mutta entä eniten elämääsi vaikuttanut tapaus - juuri mietin miten joku yksi muutaman sekunnin juttu, tai jonkun sanomat sanat, muuttaa koko elämän suunnan ihan totaalisesti....
Jos voisi peukuttaa, niin tätä peukuttaisin!
Joo toi oli hyvin hoksattu. Itsellä ei tosin vaikutusta.
Yksi merkittävimmistä oli varmaan yliopiston pääsykirja(t). Ne kun opetteli ulkoa sen puolen vuoden ajan 10-14 tunnin päivätahdilla ilman yhtään kokonaista vapaapäivää, niin itse opiskelu oli helppoa siihen verrattuna ja kyllähän se opiskelemaan pääseminen lopun työelämän suuntaan vaikutti tietenkin merkittävästi. Vaikka nyt 5 loman jälkeen töihin palattuani taas sen verran ketuttaa että mietiskelin mitähän sitä tekisi. Kaupan kassa/hyllyttäjä tms olis aika leppoisaa vaihtelua. Tai yhtenä olen joskus miettinyt jotain hoitokodin yleismiestä, tyyliin Rinnekotisäätiöön johonkin helppoon hommaan mutta jossa tuntisi tekevänsä tärkeää työtä.
tempokisu
07.08.2020, 20.08
Yksi merkittävimmistä oli varmaan yliopiston pääsykirja(t). Ne kun opetteli ulkoa sen puolen vuoden ajan 10-14 tunnin päivätahdilla ilman yhtään kokonaista vapaapäivää, niin itse opiskelu oli helppoa siihen verrattuna ja kyllähän se opiskelemaan pääseminen lopun työelämän suuntaan vaikutti tietenkin merkittävästi. Vaikka nyt 5 loman jälkeen töihin palattuani taas sen verran ketuttaa että mietiskelin mitähän sitä tekisi. Kaupan kassa/hyllyttäjä tms olis aika leppoisaa vaihtelua. Tai yhtenä olen joskus miettinyt jotain hoitokodin yleismiestä, tyyliin Rinnekotisäätiöön johonkin helppoon hommaan mutta jossa tuntisi tekevänsä tärkeää työtä.
Yliopiston pääsykoekirja - luin sen pienen psykologian kirjan rannalla kaksi kertaa, tuumasin että muita aineita olen lukenu lukiossa jo kolme vuotta.
Niin joo... työttömäksi olisi päässy helpommallakin....mutta olen mä yhden ihmisen hengen pelastanu opiskelutietoudellani.
No, näin sitä vaan nyt elämä meni ja oikeita töitä - joita tässä innolla jo odottelen :) - voi sitten tehdä vapaa-ajalla.
Kamalalta tuntuu ajatus että 5 päivää à 7 tuntia viikossa töitä, eihän siinä ehtisi omia asioitaan hoitaan ollenkaan :D just tuossa kun kaupasta tulin ja vastaan tuli iso rekka-auto, mietin että olisi se hianoo ajella tuommoista isoa autoa, vaikka työkseen. Olen aina tykänny autoista ja autolla ajelusta.
Nickname
07.08.2020, 20.57
... just tuossa kun kaupasta tulin ja vastaan tuli iso rekka-auto, mietin että olisi se hianoo ajella tuommoista isoa autoa, vaikka työkseen...vähän topista ohi mutta voin sanoa että ei ole niin hienoa kuin miltä näytää, pitkät päivät ja kiire, kiire, kiire ja vielä kerran kiire.
Topin sisältä, ei oikein nuo luku hommat ole ikinä kiinnostaneet, vähän harmittaa, koulussa ne yritti aina luetuttaa kirjoja mutta kun pääsit kappaleen loppuun niin edeltävän kappaleen tapahtumat oli unohtunut, onko tämä sitä "hauki-on-kala" lukemista? sarjakuvistakin luin pienenä vain isot kuplat :D
Äänikirjoja tulee kylläkin kuunneltua.
Joillain opintoaloilla lukion kirjoista ei ole mitään apua. Tai minun aikaan juuri yo-todistuksestakaan. L-papereilla olis saanut pisteen pari enemmän mutta ei paljoa vaikutusta jos noin 50 pistettä vaadittiin pääsykokeestakin. Pelkällä todistuksella ei päässyt ketään. Tänä keväänähän tilanne oli aivan hurja toisinpäin. Pääsykokeilla sisään vain hyvin pieni osa. Koronan takia. Tavallaan mun mielestä väärin. Alasta riipouen puolet tai vähintään 1/3 pitäis olla mielestäni kiintiö pelkät pääsykoekirjat lukemalla. Monella halu, motivaatio ja kiinnostus voi herätä vasta siinä vaiheessa lukiota tai lukion jälkeen, että pelkkää ällää ja eetä ei todistuksessa ole.
Mutta mitään muita kirjoja ei kyllä tosiaan tule mieleen. Olen viime vuodet lukenut lähinnä pohjoismaisten kirjailijoiden dekkareita jotka toki hyviä muttei elämää mullistavia. Keplerin uusimpaan tulossa olevaan kirjaan varaus kirjastoon ajat sitten tehtynä. Sitä kirjasarjaa kyllä suosittelen. Mankell, Nesslund, Ohlsson jne muita.
Jules Vernen tuotantoon mennään, avasi portin sci-fin maailmaan. Isän 70-luvun alussa kirjastosta lainaamat Tolkienit laajensivat asiaa. Pakollisia klassikoita on tullut kahlattua aikoinaan enemmän kun riittävästi. Waltarin ihmiskunnan viholliset yllätti, piti perehtyä Mikan tuotantoon perusteellisemminkin.
Tuo Raamattu, ehkä on se oikea vastaus, jos syvällisesti ajatellaan.
No jos kaunokirjallisuutta haetaan, niin ehkä tosiaan Waltarin tuotanto ja Asimovin Foundation-trilogia (jossa loppujen lopuksi oli ties kuinka monta osaa).
Raamatun en koe kauheasti vaikuttaneen omaan elämääni. Arkipyhät ja joulut, joo, mutta onko ne nyt varsinaisesti Raamatun tekosia. Samalla sitä voisi mainita Koraanin. Sekin taitaa olla vaikuttanut kaikkien meidän elämään.
Raamatun luettuani minusta tuli ateisti, että sinänsä hyvä kirja. Paras teos kuitenki Orwellin 1984.
tempokisu
08.08.2020, 17.45
Monella halu, motivaatio ja kiinnostus voi herätä vasta siinä vaiheessa lukiota tai lukion jälkeen, että pelkkää ällää ja eetä ei todistuksessa ole.
Sitä kun lapsena joutuu valitsemaan....mä olin lapsi vielä 18-vuotiaana. Armeija-ala olisi kiinnostanut, mutta ei ollut mahdollista ja olisinko mä sellaisena rääpäleenä edes pärjännyt, tuskin.
Nyt vasta huomaa mikä ala olisi ihan oikeasti kiinnostanut. No, toteutan sitä nyt mahdollisuuksieni mukaan. Turha sitä on miettiä....näin vain kävi ja näillä korteilla mennään.
Mun johtopäätökseni on että kaikki on suunniteltu, sitä ei sillä hetkellä ymmärrä että miksi näin piti käydä? mutta paljon myöhemmin tajuaa että - näinhän sen pitikin mennä, ilman tiettyjä tapahtumia ei olisi tultu tähän.
En osaa sanoa vain yhtä, joten sanon useamman:
- Asterix ja Obelix -sarjakuvat lapsuudessa antoivat kipinän antiikin Roomasta ja latinasta innostumiselle, sekä myös Julius Caesarin "fanituksen". Sarjisten Caesar on edelleen parhaimpia ja hauskimpia historiallisen henkilön kuvauksia mitä tiedän.
- Tolkienin Taru Sormusten Herrasta - luin kirjan oikeastaan vasta nähtyäni ekan TSH-filmatisoinnin ja siitä se lähti. Jos kerran muinaisten kielten professori keskittyy kirjoittamaan omia tarujaan sekä myös kuvittaa teoksiaan, niin sitten miksen minäkin.
- Waltarin Turms - kuolematon ja Neljä päivänlaskua. Waltari on kuitenkin kirjallisista esikuvista ehkä se suurin, sillä Turms osoitti miten erilailla historiallisenkin romaanin voi kirjoittaa ja voi pojat miten paljon Waltari revittelekään tuossa kirjassa, mutta silti tarina toimii. Waltari antoi myös hyvän samaistumisen kohteen kirjoittaessaan hyvin rehellisesti luovista prosesseistaan. Siksi myös Neljä päivänlaskua.
Shimaani
08.08.2020, 23.25
Pankki-kirja sillon 70-luvulla. Siis että possun sisällön voi laittaa tilille ja sit myöhemmin ottaa seteleinä ulos.
Ja tietty kaikki Ahmed Ahneet.
Eniten elämääsi on liian vaikea, mutta heitetääs pari mitkä jääny tässä parin vimosen vuoden aikaan mieleen.
Aki Hintsa: Voittamisen anatomia
Heather Morris: Auschwitzin tatuoija
Kampinalle
09.08.2020, 00.21
Hieno topic! Mieleen tulee lapsuuden lukuelämyksiä, mutta kuitenkin yksi on ylitse muiden: Väinö Linnan Täällä pohjantähden alla. Luin tuon varmaan joskus 15-vuotiaana maatilalla kasvaneena poikana. Toki sen jälkeen luin koko Linnan tuotannon, mutta TPA on aina ollut se Isoin Kirja. Se, johon palaa aina uudestaan. Lukemattomien anekdoottien lähde, yhteiskunnallisen ajatteluni syy. Ihan valtavan hienoa, että joku ihminen on pystynyt tuollaisen kirjoittamaan. Linnan syntymästä tulee tänä vuonna muuten 100 vuotta.
tempokisu
10.08.2020, 05.48
- Tolkienin Taru Sormusten Herrasta - luin kirjan oikeastaan vasta nähtyäni ekan TSH-filmatisoinnin ja siitä se lähti. Jos kerran muinaisten kielten professori keskittyy kirjoittamaan omia tarujaan sekä myös kuvittaa teoksiaan, niin sitten miksen minäkin.
.
Luin TSH:n jo 12-vuotiaana, sekä Silmarillionin, vaikutuin, ja TSH on tuossa kaapissakin. Kuvittelin mielessäni ne paikat ja "henkilöt" erittäin paljon samanlaisiksi kuin mitä elokuvassakin sitten oli :D ilmeisen hyvin kuvattu kirjassa.
Ja mä olen kyllä piirustuksissani kuvannut omaa elämääni, tositapahtumia ja sitten omia unelmia ja haaveita, ja tein pari kuviin perustuvaa satukirjaakin. Nyt toteutan näitä "tarinasta tai omista kokemuksista kuviksi"-juttua nukkekuvissani :)
Se, johon palaa aina uudestaan. Lukemattomien anekdoottien lähde, yhteiskunnallisen ajatteluni syy. Ihan valtavan hienoa, että joku ihminen on pystynyt tuollaisen kirjoittamaan.
TPA on hieno teossarja. Olisinko pariin kertaan lukenut. Ja se ahaa-elämys, kun tajusi, että sarja jatkuu Tuntemattomassa Koskelan osalta.
Mut joo, vedetään jokeri pöytään: Päätalon Iijoki-sarja on vaikuttanut minuun ainakin oman sanaston osalta. Sieltä löytyy niin käsittämättömän hienoja sanoja ja sanontoja. Toki se, että aamupäivän kuvaamiseen menee 300 sivua, saattaa karkottaa hätäisemmän lukijan...
tempokisu
10.08.2020, 11.58
^ yläkoulu- ja lukioaikana luin tosi paljon, TPA oli hieno sarja ja pidin myös televisioversiosta. Luin myös Tuntemattoman, ja se inspiroi lukemaan lisää suomalaista "sotakirjallisuutta". Yritin sitä Iijokea, mutta en jaksanu....Jo ihan pienenä tyttönä innostuin Alistair MacLeanin kirjoista, varsinkin niistä joissa oli sotaa ja autoja/lenskareita yms. :D
Scifeistä tykkäsin myös.
Sitä myös huomasi miten lukeminen auttaa äidinkielen ainekirjoituksessa.
Runokirjoista suosikkejani oli Kailas, Viita ja Hellaakoski. Ehkä Harmajakin ( hyllyssä on heidän runokirjojaan).
MäkiHiiri
10.08.2020, 18.24
Nyt on niin paha kyssäri, että automaatti päällä ei tulekkaan vastausta. Pitää laittaa pitkän ajan mietintään, sitten kun on aikaa ehtiä katsomaan jo elettyä elämää. Pohdinta tällä hetkellä niin päin, mitä pitäis lukee, että kehittyis. Ja siis tosi hyvä ketju! ja luettavaa noi teidän vastaukset!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.