PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräpäivityksen vaikutus nopeuteesi

Oulunjulli
06.08.2020, 22.51
Kuitenki käsitelty aihe, tai sitten ei.
Onko joku päivittäny pyörän osia tai koko pyörää ja havainnut mittaamalla selkeän eron?
Minä olen vaihtanut läskin alurunkoa kuituseen, täpäriin kuitukiekkoa ja teräsrossiin aeroa, putkia kevennetty ja osasarjaa paranneltu.
Jotenkin tässä alkaa heräämään epäilys että kuski on kalustoa merkittävämmässä roolissa.
Paskoilla vehkeillä on mahdottoman tyydyttävää vääntää aika hyvää aikaa, sitten kun priimalla paranee 0,02% niin se ei tunnu niin viileältä.

Nimimerkillä päivittäisinkö teräsrunkoisen kyykkyasentoon trimmatun Konan italiailaiseen hiilikuituiseen ja 130/120mm notkuvan kuitutäpärin 110/100mm joustavaan xc pyörään vain huomatakseni suorituvan samaan aikaan saman matkan vain hieman epämukavammin?

ps. Nyt ei puhuta huippu-urheilijoista eikä kaupungin kovimmista polkijoista, mutta heti niiden perässä olevista keski-ikäisistä suht himokkaista harrastajista jotka ruuhkavuosina veivaa sen 350-500h vuoteen kireissä vaatteissa.

MäkiHiiri
07.08.2020, 01.10
On siinä varmasti perää. Minunkin pitäisi kokeilla. Vauhti tippuu näet vanhalla joka vuosi. Siinä on niin totuttu ja mukava asento, että aina retkeilee vaan mukavuusalueella.

brilleaux
07.08.2020, 07.24
Jotenkin tässä alkaa heräämään epäilys että kuski on kalustoa merkittävämmässä roolissa.
.
Ei tuossa ole mun mielestä mitään epäiltävää. Selkeä fakta, imo.

Nimimerkki teräs Konan hiilarikilpuriin vaihtanut.
Toki uskon edelleen kehittyväni rutkasti, vauhti tulee siis kasvamaan. Mutta enemmän kuskin kuin pyörän ansiosta.

Toki ajamisen nautinto hiilarikilpurilla on aivan eri tasolla kuin teräskrossarilla.

Ja kyllä keskaritkin on kovemmat, mutta ei nyt järkyttävävissä määrin.

Ja olen mä ajanut 140mm täpärillä lenkkiä herran kanssa jolla oli kippurasarvisinkula. 25mm slickseillä.
En päässyt mainittavasti karkuun märässä kivikkojuurakkohelvetissä edes.

Se oli mieltä ylentävää se. [emoji16]

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Jami2003
07.08.2020, 08.22
Joo näinhän se menee. Mutta paremmilla ja kevyemmillä osilla pyörä yleensä tuntuu mukavammalta ja herkemmältä. Sellaisia osia tai pyörää ei kannata vaihtaa missä keveyden ja paremmuuden lisäksi kasvaa myös epämukavuus....

Oulunjulli
07.08.2020, 08.37
Nii paljonko sitten keskarin nousu menee sen piikkiin että siinä hiilarivehjeessä on paljon matalampi ajoasento? Tai siis kun mulla on Konassa -17 asteinen stemmi niin tanko mahtaa olla yhtä alhaalla kuin monessa sporttisessa maantiepyörässä. Sitten kun täältä jostain löysin linkin Cinellin sivuille ja ihastuin kuin teininä johonkin King Zydecoon jonka runko maksanee hilppeineen 2k€, niin ärsyttäähän se jos sitten ajaa samaa nopeuksia ja jos se vielä onkin kaiken päälle epämukavampi.
Hiilikuitutäpärissäni on keulana Rhythm kun halvalla sai, joskus tekisi mieli laittaa päheää ja kevyttä Kashima pintaista tilalle, mutta järki sanoo ettei sekään tuu näkymään yhtään missään Strava pelleilyssä mitenkään ja huomaan ajavani sekunnilleen samoja aikoja samalla tavalla kuin silloin kuin vaihoin X1900 kiekot kuitusiin.

Mutta eipä silti, onhan tuo aina mukava speksata upgradeja pyöriin, joskus vaan miettii että huijataankohan meitä markkinamiesten suunnalta ihan urakalla, kun huomaa että taas on pari tonnia pyöräkamaan mennyt tälle vuodelle ;-)
Tosiaalta kun tuhlaa omasta BKT:stä riittävän osuuden niin varmistaa että itara luonne sitten ajaakin enemmän.

OKS
07.08.2020, 09.55
... joskus vaan miettii että huijataankohan meitä markkinamiesten suunnalta ihan urakalla ...

Tuo on täysin mahdoton ajatus. ;)