Näytä tavallinen näkymä : Muovilevy isoimman takarattaan takana / Canyon
Rikardose
06.08.2020, 10.20
Uudessa Canyonissa on kirkas muovinen kiekko isoimman takarattaan ja pinnojen välissä, kiinnitettynä pinnoihin. On vähän samannäköinen, kuin aurinkoon jätetty vinyyli LP.
Mikä kyseisen kiekon virka mahtaa olla ja jos virkaa ei ole, niin miten saisi helpoiten pois? Sivuleikkurit eivät pure.
^sen on tarkoitus estää ketjua putoamasta pakan ja pinnojen väliin. Täysin tarpeeton jos vaihteet on kunnolla säädetty.
Ota pakka irti niin saat tuon dorkan lätyn pois.
Oikeaa käyttöä sille on esim. Tahko MTB -tapahtumassa Fazerin marjapiirakoiden syömäalustana, eipä muuta.
pkuitune
06.08.2020, 10.27
^sen on tarkoitus estää ketjua putoamasta pakan ja pinnojen väliin. Täysin tarpeeton jos vaihteet on kunnolla säädetty.
Juurikin näin... tai teoriassahan riittää, että rajoitinruuveista ainoastaan L-ruuvi, joka nimenomaisesti rajoittaa vaihtajan liikettä sisäänpäin, on säädetty kohdilleen. :D
Rikardose
06.08.2020, 10.35
Kiitos pikaisista vastauksista.
Onnistuuko pakan irroitus kotikonstein ja hallitusti?
Ja koska JackOja antoi ensimmäisenä hyvän vinkin, niin lupaan alustan hänelle tulevaan Tahkon tapahtumaan;)
Onnistuuko pakan irroitus kotikonstein ja hallitusti?
Et ole ennen irroittanut? Se on ihan helppoa, mutta tarvitset pakan lukkorenkaan avaimen ja ketjuruoskan.
Katso Velogilta mallia: https://www.youtube.com/watch?v=ErBY_l41rAA
Ja koska JackOja antoi ensimmäisenä hyvän vinkin, niin lupaan alustan hänelle tulevaan Tahkon tapahtumaan;)
Kiitos mutta en tarvitse, voit heittää roskiin ellei halukkaita ilmottaudu.
Rikardose
06.08.2020, 10.46
Kiitos, muistelenkin, että Velogissa vilahti tuon tyyppinen video.
Toinen kyssäri vielä, kun tietoa tuntuu olevan: Canyon sanoo ohjekirjassaan, että fillari toimitetaan aina ilmajousi (etuhaarukka) ilman painetta ja pumpulla sitten paineet sisään. Löytyy kuitenkin valmiiksi 5 bar, ja vaikuttaa jämäkältä. Rox Shoxilta en löydä mistään selkeää taulukkoa esim. kuljettajan painon mukaan määräytyvään paineeseen. Onkohan tuo 5 bar joku vakio asetus noin 80 kg kuskille?
Eikö siinä haarukan alajalassa ole mitään taulukkoa? Yleensä on joku tarra.
Mutta joka tapauksessa taulukoilla voi heittää vesilintua ja paine säädetään ns. sagin, eli painuman mukaan. Sen verran painetta, että kun olet pyörän päällä "attack positionissa" painumaa olisi 20-25% joustomatkasta. Tai vaihtoehtoisesti sen verran, että omilla vakioajeluilla koko joustomatka tulee käytettyä. JOS kyseessä on maastopyöräily. Katuajelussa voi olla enemmänkin.
Joustopalikoiden kanssa käytetään yleensä psi-yksikköä koska bar on turhan karkea. Mut 75-85 psi -väliltä voi sopiva paine löytyä.
Rikardose
06.08.2020, 11.37
Kiitos, taulukko löytyy, mennään näillä. Ja nimenomaan maastopyöräilyyn.
Juurikin näin... tai teoriassahan riittää, että rajoitinruuveista ainoastaan L-ruuvi, joka nimenomaisesti rajoittaa vaihtajan liikettä sisäänpäin, on säädetty kohdilleen. :D
Myös vaihtajan korvakkeen on oltava suora. Kun kyseessä on postimyyntipyörä, korvake on voinut vääntyä kuljetuksen aikana. Suosittelen takavaihtajan rajoitinruuvin ja korvakkeen suoruuden tarkastamista, varsinkin jos päätät poistaa tuon suojalevyn eli ns. dork discin.
Mulla on sattumoisin asiasta kokemusta, kantapään kautta. Uuden Canyonin ketju meni ekalla lenkillä takarattaan ja pinnojen väliin ja riuhtaisi takavaihtajan irti ja korvakkeen poikki. Takavaihtaja meni solmuun ja vielä osui takahaarukkaan, josta lohkesi maalia hiilikuidun päältä. Taksilla kotiin, risa pyörä takaisin Canyonille ja uuden sain muutaman viikon perästä. Mulle ei koskaan täysin selvinnyt olivatko vaihtajan säädöt pielessä vai korvake vinossa, mutta näitä esitettiin mahdollisiksi syiksi.
Omassa pyörässä ei ollut tuolloin tuota suojalevyä, kun pyörän Canyonilta sain. Onkohan tähän tullut muutos ja Canyon asentaa nykyään dork discin, kun on tullut liikaa vastaavia reklamaatioita? Ja mikä on kuluttajan asema, jos ketju menee pinnojen väliin ja tulee vaurioita, mutta suojalevy on omin päin poistettu?
Mikäli ketjuruoskaa ja pakka-avainta ei löydy, niin saa tuon lätyn pätkittyä irti myös pakka paikoillaan. Katkaisupihdeillä tms. paloittelee muutamaan osaan ja pujottaa irti.
Sitä nyt voisi tietysti kysyä, miksi se pitää ottaa pois.... paitsi siksi kun se on nolo?
Minulla EI ole sitä lärpäkettä!
Sitä nyt voisi tietysti kysyä, miksi se pitää ottaa pois...
Siksi kun sitä ei tarvitse.
Viitsitkö esim. sinä kuskata paljonkin turhaa tavaraa pultattuna fillariin? Seisontajalka? Lokarit? Ensyklopedia? Piimäpurkki?
^ Pitkät toimivat lokarit on (noloa :( ). En oo koskaan ymmärtänyt miksi hiekkaa ja kuraa pitää ehdointahdoin ajaa voimansiirtoon rutisemaan ja fillarin rungon maalipinta kiveniskemien arpeuttamaksi. Miksi märällä kelillä kenkät ja selkä pitää kastella? Paino on minimaalinen, hyöty iso. = ei turha.
Lähteekö siinä nopeudesta joku prosentti...? Ihan sama kun en aja kilpaa.
Sitä levyä ei tarvita, OK.
^ Pitkät toimivat lokarit on (noloa :( )....
Miksi se on sinusta noloa? Ei sellaiseen ole mitään syytä.
EDIT: joo tsori topicin aloittajalle, alkaa mennä offtopicin puolelle. Lopetan täältä tähän.
Rikardose
06.08.2020, 13.46
Juuri työkaverille naureskelin, että vähän lipsuu enkä taida enää puuttua aiheeseen :)
Mutta keskustelemalla ja mielipiteitä jakamalla vastaukset yleensä löytyy. Eri mieltä saa ja pitää olla - hyvässä hengessä.
Ilo oli huomata, että tällä foorumilla on ilmeisen paljon käyttäjiä ja apua saa nopeasti.
maalinni
06.08.2020, 15.13
Minulla ainakin moinen rupesi räpättämään +30km/h vauhdeissa. Helposti sai pois saksilla Mavicin kiekosta, mustaa pehmeää muovia. Kirkkaat kovat lähtee nekin teräaseella.
Kuminauha
06.08.2020, 15.17
Ei sitä pakkaa tarvitse välttämättä irroittaa sen syömalusta takia, itse sain sen kyllä toiselta puolelta silvottua irti.
On siitä lärpäkkeestä semmonen hyöty että jos korvake tai vaihtaja ottaa osumaa niin ketju ei mene niin helposti pakan ja pinnojen väliin. Ei mulla kyllä ole ollut moista mutta voisin kyllä laittaa jos ilmaiseksi saisi.
^Siis, _tämä_ on se perimmäinen syy koko lärpäkkeeseen. Ei suojaamassa ketjua pinnoilta eikä pinnoja ketjulta vaan estämässä takavaihtajan joutuminen pinnojen väliin. Yleensähän se estetään pitämällä ääriruuvien säätö kohdallaan, mutta vähän niin kuin keksittiin 'asianajajanhuulet', tämäkin keksintö on noussut siitä, ettei ihmiset osaa säätää pyöriään ja korvausvaateet esitetään tietty valmistajalle. Näitä samoihin syihin perustuvia keksintöjä on vähän kaikkialla - omassa viitekehyksessäni koodauksessa kun on tumpuloita koodareita.
maalinni
07.08.2020, 15.25
Miten se estää takavaihtajaa menemästä pinnojen väliin? Väitän kyllä, että se nimenomaan suojaa pinnoja, jos ketju tippuu pinnojen ja rattaan väliin.
Kollinjoki
07.08.2020, 17.12
Oon antanut olla. Teoriassa siitä voi olla hyötyä. Ainakaan ei ole ollut haittaa, eikä edes paina, toisin kuin ensyklopedia, jos kerran ihmisillä on tapana niitäkin pultata pyöriinsä kiinni. En jaksa ähertää sitä pois vain siksi, että se "pitää" poistaa jonkin imagosyyn tai periaatteen takia. Kiinnostus pyöreät 0% onko se jonkun muun mielestä ruma tai dorkan näköinen. Minäkin olen ruma ja näytän dorkalta vaippahousuissani ja muissa pyöräilyrensseleissäni, jotka ovat suurimman osan ihmisistä mielestä enemmän dorkan näköisiä kuin tuo muovilevy pyörässä. En kiinnitä edes huomiota koko värkkiin, tosin en kuulukaan niihin pyöräilijöihin, jotka harrastavat pyöränsä rakastelua silmillään (tai muuten, hyi). Maastopyörästä otan joskus pois kun saan aikaiseksi, kun ei pysy hyvin paikallaan ja rupeaa pärisemään.
Miten se estää takavaihtajaa menemästä pinnojen väliin? Väitän kyllä, että se nimenomaan suojaa pinnoja, jos ketju tippuu pinnojen ja rattaan väliin.
Se läpyskä oli ennenaikaan, ainakin retkipyörissä, huomattavasti isompi ja tällöin se esti takavaihtajaakin menemästä pinnojen väliin. Nyttemmin se on kutistunut söpön pieneksi.
maalinni
07.08.2020, 23.53
^ Tuskin se on ehkä kutistunut, ennen ei vaan ollut 50t takarattaita.
Miten se estää takavaihtajaa menemästä pinnojen väliin? Väitän kyllä, että se nimenomaan suojaa pinnoja, jos ketju tippuu pinnojen ja rattaan väliin.
No, kaikki tietävä intternetti tarjoaa vastaukseksi nimensä mukaisesti 'spoke protector':lle funktiota turvata sekä ketjun että vaihtajan pysymisen pois pinnoista. Ketjuilla se ei onnistu niin helposti kun tippunut ketju kalkattaa pinnoihin helposti myös ulompana akselista, jossa pinnoja ei turvaa mikään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.