Näytä tavallinen näkymä : Eka hiilikuiturunkopyörä.
lihapiirakka
03.08.2020, 13.59
Moro! Tuli hankittua talouteen ensimmäinen hiilikuiturunkopyörä. 29-jäykkäperä maasturi.
Tarviiko tuota käsitellä eritavoin kuin alumiinista. Kannattaako esim. seisontatukea asentaa?
Pyörän kiinntys huoltotelineeseen ja kuljetustelineeseen?
Tarviiko tuota käsitellä eritavoin kuin alumiinista.
Ei.
Kannattaako esim. seisontatukea asentaa?
Ei kannata maastopyörään muutenkaan, ei sellaista tarvitse.
Pyörän kiinntys huoltotelineeseen ja kuljetustelineeseen?
Voit toimia normaalisti.
lihapiirakka
03.08.2020, 15.40
Seisontatuki ollut kyllä maasturissa tähän asti. Gravelissa ei kun sitä ei tule mihinkään jätettyä.
Joihinkin pyöränkuljetustelineisiin ei suositella hiilarista. Huoltotelineeseen pitänee laittaa pyörä kun pyörä satulatolpasta.
Huoltotelineeseen pitänee laittaa pyörä kun pyörä satulatolpasta.
Ainakin maantiepyörän missä on sisäiset viennit laitan vaakaputkesta. Muistaakseni usein myös maasturin.
Tietty joissain rungoissa ei varmaan ole mahdollista, mutta tähän asti tuntunut fiksummalle
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Voihan sen vaikka satulatolpasta telineeseen kiinnittää jos peloittaa... Mitään jalkoja en kyllä maasto (enkä muihinkaan laittaisi) pyörään, ikimuistettava kokemus kun löytyy kiekosta... Aina löytynyt paikka johon pyörän voinut laittaa nojaamaan.
lihapiirakka
03.08.2020, 19.17
Vaakaputkesta on noita alumiinisia huoltopukkiin tullut ruuvattua. Aina ei ole edes satulaputkea riittävästi, ellei ruuvaile sitä lisää näkyville rungon sisältä. Elikkä varoen kiinni hiilkuiturunko.
Mites tuo seisontatuki, onko kellään sitä laitettuna?
ONEFORALL25
04.08.2020, 03.18
Vaakaputkesta jos clamppaat hiilarirungon liian kovaa niin voi käydä köpelösti. Ja jos aiot maastossa ajaa niin seisontatuki on ehkä tyhmintä mitä siihen pyörään voit laittaa.
^Samaa mieltä vahvasti! Hiilarirungon ainoa ongelma voi olla se että jos vaakaputki vahvasti muotoiltu niin syntyy epätasainen puristusvoima...
Mikäs pyörä kun satulaputki niin syvällä ettei clamppia saa kiinni?
...
Mites tuo seisontatuki, onko kellään sitä laitettuna?
Jos nyt jätän hetkeksi omat ennakkoluulot pois (mun mielestä mikään harrastepyörä maantielle tai metsään ei tarvi seisontatukea), niin kannattaa ehkä ajatella asiaa käytännönläheisesti: Jos tuolla maastopyörällä on tarkoitus ajaa oikeasti maastossa (poluilla jne.) niin ainakaan itse en haluaisi siihen mitään ylimääräistä uloketta, joka voi tarttua johonkin tai pahimmassa tapauksessa vääntyä takakiekon pinnojen väliin ja aiheuttaa kaluston ja kuskin rikkoutumisen. :-D
lihapiirakka
04.08.2020, 12.51
Naisten cube access rakennettu Rockshox ilmakeulalla 150cm junnulle. Siinä satulaputki suht alhaalla. Hyvä matala runko junnulle ja suht hyvät osat kun keulan vaihtoi.
Hiilaripyörä tulee ihan arkikäyttöön, ajetaan kauppaan ja kouluun, Matinkylän bumptrackissä, Nuuksiossa, keulitaan skeittipuistossa jne. Normi 15 vuotiaan junnun arki- sekä harrastepyörä. Jopollakin voisi mennä kouluun ja kauppaan mutta ei kelpaa ajokiksi.
Pitäisköhän se seisontatuki pitää samassa paikassa kun lukkokin eli repussa:) No ehkä sitä ei tarvita.
Kollinjoki
04.08.2020, 14.51
Thulen kuljetustelineisiin myydään erikseen jotain lisäosaa kuiturunkoisten pyörien kiinnittämistä varten. Ainakin niitä on sellaisiin isoihin, perävaloilla varustettuihin telineisiin ollut myynnissä.
Thulen kuljetustelineisiin myydään erikseen jotain lisäosaa kuiturunkoisten pyörien kiinnittämistä varten. Ainakin niitä on sellaisiin isoihin, perävaloilla varustettuihin telineisiin ollut myynnissä.Aivan varmasti myydään, myydään varmaan myös hiilikuitupyörälle tarkoitettua pesuainetta ja ketjurasvaa.
Onko kukaan koskaan saanut hiilarirunkoa rikki kuljetus- tai huoltotelineessä? Ja jos on, niin kyseessä on kyllä ollut täysin aivoton kädellinen.
Tottakai sen saa rikki, mutta kyllä se vaatii ihan tosissaan yrittämistä. Ainakin jos kyse on maastopyörästä, maantiepyöristä en tiedä, että onko niissä rungot niin ohuita että voisi vahingossa särkeä
No kyllä mä olen kaikki mun kuiturunkoisetkin laittanut huoltotelineeseen vaaka- tai pystyputkesta kiinni. Vähän pyörästä ja tilanteesta riippuen. Järki toki pitää olla mukana. Tiukempaan minä väännän sen pyöränkuljetustelineessä, tosin siinä on Thulen tekemät paineenjakotassut välissä, mutta silti.
Ehkä ongelmallisin on Salsa Beargrease, kun vaakaputki on ohjauslaakerin puolelta leveämpi kuin satulatolpan päässä. Siinä joutuu aina hiukka miettimään ja katsomaan, että ei tule liikaa pistemäistä rasitusta.
Seisontatukea ei ole missään mun pyörässä, kuten ei lokasuojiakaan. Seisontatuen laittaisin kuiturunkoiseen vain, jos sitä varten on erilliset paikat tehty valmiiksi.
Jos pyörä ei kestä huolto- tai kuljetustelineeseen kiinnitystä, niin ei se kestä kovaa ajoakaan. En käsittele hiilaripyörää yhtään eri tavalla alumiiniseen verrattuna.
Hiilikuiturungolla oleva täysjousto maasturi tulossa itselle syksyn aikana. Haluan suojata kalvolla runkoa nyt heti uutena, joten mikä olisi hyvä kirkas kalvo joka oikeasti pysyy paikallaan. Ja jos on vinkkiä asennukseen niin mielellään otan senkin vastaan. Jotakin kiveniskukalvoa olen joskus laittanut maantiepyörään ja sen kanssa oli ongelma ettei se pysy paikallaan. Pitääkö tai saako näitä yleisesti lämmittää jollakin puhaltimella jotta pysyvät paremmin rungossa kiinni.
Ongelmana itsellä on ollut se että reunat irtoavat heti kohta ja repsottavat miten sattuu.
^En lähtisi lämmittämään kuin hiustenkuivaajalla.
Ja mitä tulee hiilikuidun kestävyyteen vs. alumiini, niin kuituputki on kestävää ja jäykkää siihen suuntaan kun se on suunniteltu. Eli vaikka kestäisi pituussuuntaisia voimia, voi olla että ei kestä puristamista.
Tuossa jotain kalvoja arvioituina: https://m.pinkbike.com/news/review-7-films-and-tapes-to-keep-your-bike-shiny-and-new.html
Itse teippaan maastureista vähintään sen kohdan johon Thulen telineen koura tulee sekä mahdollisten muiden kiinnitysten kohdalta (fuelbag, akut).
Vinoputken alle voisi lisätä siivun valmistajan laittaman suojan yläpuolelle, oli jotain osumia tullyt sinnekin.
Jos pyörä ei kestä huolto- tai kuljetustelineeseen kiinnitystä, niin ei se kestä kovaa ajoakaan. En käsittele hiilaripyörää yhtään eri tavalla alumiiniseen verrattuna.
Ajon rungolle aiheuttamat rasitukset ovat erilaisia kuin huoltotelineessä. Ajossa putkea ei mm.kuormiteta poikittaissuunnassa, kuten huoltotelineen koura tekee runkoputkeen kiinnitettäessä. Alumiinirungon putket kestävät puristusta vain hieman paremmin.
maalinni
05.08.2020, 13.41
Onko yksikään runko mennyt vaihtokuntoon kiven iskemistä? Tietty jälleenmyyntiarvoon vaikuttaa, mutta etenkin maantiellä tuntuisi turhalta teippailla käyttöesinettä. Toisaalla säästetään viimeisetkin grammat.
Marsusram
05.08.2020, 13.58
Hiilikuiturunkoiseen mahdollisimman kevyt ja maastossa kyntämätön seisontatuki.
https://www.bicycles.net.au/2015/04/upstand-review-a-bike-stand-for-roadies/
Useammin pyörä kaatuu tuulenpuuskan tai tönäisyn vaikutuksesta seisontatuelta kuin nojalleen laitettuna. Myöskin rungosta kiinteään kohteeseen lukitseminen vaatii nojalleen laittoa, joten pidän turhakkeena.
Kollinjoki
05.08.2020, 14.37
Tässä tämä puhuttu Thule Carbon Frame Protector
https://www.thule.com/fi-fi/bike-rack/accessories/thule-carbon-frame-protector-_-1692661
Tarpeellisuuden kukin Thulen ja kuitupyörän omistaja miettiköön toki itse. Toivottuja Thule-pesuainetta ja ketjurasvaa hiilikuiturungoille ei näytä olevan myynnissä. ;)
Tässä tämä puhuttu Thule Carbon Frame Protector
https://www.thule.com/fi-fi/bike-rack/accessories/thule-carbon-frame-protector-_-1692661
Tarpeellisuuden kukin Thulen ja kuitupyörän omistaja miettiköön toki itse. Toivottuja Thule-pesuainetta ja ketjurasvaa hiilikuiturungoille ei näytä olevan myynnissä. ;)
Mietin tuota joskus, mutta ei tullut hankittua vaan olen vuosia kuljettanut kuitupyörää Proride 591:ssä ilman tuota. Ei sitä kouraa tarvitse kovin kireälle laittaa kun se on sellainen kupera kuin ravun sakset kuitenkin jolloin runko ei pääse sieltä välistä tippumaan vaikkei olisikaan puristuksessa kuin näön vuoksi.
^Kaipa tuo läysäke on Thulelta varmuuden maksimointia jos joku vetää hampaat irvessä sen kouran kiinni. Varsinkin jos se ei ole ihan kohtisuoraan suhteessa runkoon, niin kuin mulla käy parissa pyörässä,
lihapiirakka
07.08.2020, 13.08
Tätä telinettä käyttänyt nyt vuoden. Tykkään kun menee pieneen tilaan kun ei käytössä. Ei kyllä paras mahdollinen mutta menettelee.
https://www.thule.com/fi-fi/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-hangon-3-tilt-_-972000
Nyt näköjään saa kunnollisiakin kokoontaitettavana mutta ompa kallis.
https://www.thule.com/fi-fi/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfold-xt-2-_-933100
^Mulla on juurikin tuo alempi. Katuhinta tuolle on 550 EUR luokkaa. Onko se kallis vai ei, riippuu toki monesta asiasta. Helposti sen varassa on yli 10x arvosta pyöriä ja tuollainen teline kestää "ikuisesti".
lihapiirakka
07.08.2020, 13.31
Ok, täytyy harkita tuota kun nyt on enempi kuskaamista. Tuon nykyisen rimpulan hain XXL:stä kun tarvin nopeasti ja halvalla, alle satasen maksoi siellä. Silloin kuvittelin että ei tule kuskaamisia kovin usein. Kokoontaitettavuus on kyllä kätevä kun vedän aika usein peräkärryäkin niin voi napata telineen takakonttiin tai varastoon.
Kollinjoki
07.08.2020, 14.43
Mulla on Velospace XT2, maksoi n. 450 e. Hankin, kun on tilava malli ja mahtuu tarvittaessa kaksi pyörää väljästi. Ei ole kokoontaitettava eli vie jonkin verran tilaa varastossa, mutta tähän mennessä on mahtunut säilyttää.
JohannesP
07.08.2020, 18.30
Esimerkiksi Canyonin SLX maantiepyörissä top tube niin ohutta et sen päälle istuminen ei ole suositeltavaa eikä takuun alainen vahinko. Näyttää ne silti ajoa kestävän ihan pro tour tasollakin.
Kuiturunkojakin on hyvin erilaisia ja kevyissä rungoissa on helposti lähdetty säästämään painoa eri kohdissa runkoa. Ja tietysti mitä parempaa kuitulaatua niin sitä ohuempaa seinämävahvuutta tarvitaan.
lihapiirakka
08.08.2020, 13.40
Ehjänä kulki tuossa mun karvalakki-Thulessa Nurmijärvelle ja takaisin. Hengariteline ei purista liikaa ja tuossa vedetään hihnalla renkaat kiinni niin ei tuuli pahasti riepota.
Korjaustelineeseen kiinnitin satulaputkesta kun mutaguardit asentelin. Eteen kaupallinen SKS ja taakse leikkasin itse muovista. Tänään Paloheinään ja Matinkylän töyssyradalle eväiden kera.
Hiilikuiturungolla oleva täysjousto maasturi tulossa itselle syksyn aikana. Haluan suojata kalvolla runkoa nyt heti uutena, joten mikä olisi hyvä kirkas kalvo joka oikeasti pysyy paikallaan. Ja jos on vinkkiä asennukseen niin mielellään otan senkin vastaan. Jotakin kiveniskukalvoa olen joskus laittanut maantiepyörään ja sen kanssa oli ongelma ettei se pysy paikallaan. Pitääkö tai saako näitä yleisesti lämmittää jollakin puhaltimella jotta pysyvät paremmin rungossa kiinni.
Ongelmana itsellä on ollut se että reunat irtoavat heti kohta ja repsottavat miten sattuu.Monet nykyteipit aktivoituu joko lämmöllä tai paineella. Eli jos se on vain laitettu paikalleen eikä lämmitetty tai paineltu niin ei se pysy. Ja luulen että hiustenkuivaajan lämpö tuskin edes riittää, riippuu varmaan kuivaajasta.
3M nyt pitäisi olla aikalailla hyvää kamaa.
lihapiirakka
11.08.2020, 16.41
3M teippiä laitoin auton takalevikkeiden etureunaan suojaamaan kivisuihkeilta. Kaarevaan muotoon oli haastavaa asentaa ja piti antaa ihan reilusti lämpöä, sormet paloi. Hiustenkuivaajalla lämmitin ja pysyneet paikoillaan 20vuotta. Teippi kulunut vain karheaksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.