Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Rengas vipattaa



JuissiS
02.08.2020, 23.32
Vaihdoin hieman kuluneet etu- ja takarenkaat ristiin ja luovuin samalla sisärenkaista. Nyt tuntuu, että toista rengasta vaivannut pieni sivusuuntainen heitto kasvoi operaation yhteydessä entisestään. Kun pariin kertaan tyhjensin renkaan ja napsautin takaisin vanteelle, tilanne parani sen verran että rengas ei enää ota ahtaaseen chainstayhin kiinni (heitto nyt muutamia millejä sivusuunnassa n. 10-15 cm matkalla).

- Onko sisurin käyttö voinut aiemmin pienentää vipatusta?
- Nouseeko rengas vanteelle "täydellisesti" silloin kun se selvästi napsahtaa ja muuttuu ilmatiiviiksi? Vai onko tuossakin eri tasoja?
- Onko vipatuksesta vaaraa ajaessa tai kuluttaako se pyörän muita osia (laakereita tms)?
- Onko rengasta mahdollista saada suoremmaksi esim. ajamalla tavallista alhaisemmilla paineilla, tavallista korkeammilla paineilla, muuten kikkailemalla/kouluttamalla?

Vanteet WTB Asym i19p ja renkaat Maxxis Rambler 700x40, pyörän alkuperäisvarusteita molemmat (Stigmata MY18).

Laars
03.08.2020, 11.14
Rengas ei välttämättä ole noussut täysin tasaisesti vanteelle vaikka napsahtaa ja ilmat pysyy. Jos katsot renkaasta löytyvää ns. uraa joka menee vanteen reunan lähellä, niin näkyykö se tasaisesti renkaan ympäri vai onko jäänyt jostain kohdasta sisään?

Vanteelle nosto ensin maksimipaineilla, lasket paineita jokusen verran, jonka jälkeen käsillä vääntelet rengasta ympäriinsä sivuttaissuunnassa. Tuskin tuo Rambler mikään kovin jäykkä kumi on, ei pitäisi olla ongelmaa.

Joskus tosin renkaaseen vaan jää heittoa, voi ola runkovikaa tai ihan muuten vaan. Korjaantuu jokusen verran ajamalla yleensä kun asettuu.
Voit myös kokeilla autonrenkaista tuttua kikkaa, eli pyöräytät renkaan vanteella eri kohtaan ja kokeilet nostaa vanteelle uudestaan.

plr
03.08.2020, 17.03
Onko renkaissa sama paine kuin aikaisemmin? On tunnettua, että kun vanteella oleva rengas paineistetaan, se vaikuttaa mm. pinnojen kireyteen, koska renkaassa oleva ilmanpaine puristaa kehää. Koska takakiekoissa pinnat ovat yleensä eri kireydellä eri puolilla, se saattaa aiheuttaa myös vanteen keskityksen siirtymistä.

Esim.
https://www.velonews.com/gear/technical-faq-with-lennard-zinn-spoke-tension/

https://forums.mtbr.com/wheels-tires/tire-pressure-spoke-tension-777704.html

lihapiirakka
03.08.2020, 19.24
Mulla oli ainakin schwalbe big apple ihan kiero. Otin jo vanteen rihtauspenkkiin turhaan. Nämä oli revitty kyllä usein vanteilta pois ja takaisin. Siinä ilmeisesti jotenkin runko menee vialle.
Scwalben smart sam oli kanssa yksi mikä vipatti uudessa pyörässä, sitä sai pyöritellä useampaan otteeseen että sai sen suoraan pyörimään. Ei viitsinyt takuuseen tuon takia viedä.

Ei kai se pieni vipatus haittaa kun omaa henkistä hyvinvointia :)

JuissiS
05.08.2020, 06.38
Vähän väliaikatietoja. Takarengas heilutti koko pyörää sen verran, että varsinkin mutkissa ajaminen vaati keskittymistä. Rullailin sitten lenkiltä huoltoon, jossa vikaa on nyt selvitelty.

Myös eturenkaassa on pientä heittoa ja siihen kokeiltiin ensin pariakin uutta rengasta mikä mystisesti ei poistanut vikaa. Vannekin on ihan suora. Epäilykset kohdistuvat nyt vannenauhaan. Varsinainen potilas eli takarengas menee sitten toivottavasti eturenkaan opeilla nopeasti.

Mielenkiintoisia ja hyödyllisiä huomioita kaikilla vastaajilla. Erityisesti tuo paineen vaikutus pinnojen kireyteen on mielenkiintoinen juttu, sattumalta takavanne nimittäin on hieman sivussa, muuten suora sekin.

nure
19.08.2020, 12.27
Kannattaa aina asentaa rengas vanteelle ennen litkutusta ja "leipoa" se niin että on suorassa, joidenkin renkaiden kanssa ollut hieman epätoivoinenkin mutta loppuen lopuksi kaikki asettuneet kohdilleen...

JuissiS
19.08.2020, 19.53
Aika jännä tapaus, tarkemmin tutkittuna vanteet eivät olleetkaan ihan suorassa mutta suoristaminen ei korjannut vikaa. Mikä kummallisinta, samanlainen vipatus oli samassa kohtaa vannetta kahdella muullakin huollon kokeilemalla renkaalla. Nauhat vaihdettu jne. Vanteissa ei siis ole vikaa mutta ne ovat ainoa yhdistävä tekijä :) Sinänsä tuolla parin millin heitolla ei ole enää mitään merkitystä, koska se ei tunnu ajossa lainkaan.