PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköfillari paikalliselta myyjältä vs. netistä?



AlliumPorrum
02.08.2020, 19.03
Tässä edelleen sellaisen "semi-enduro kelpoisen" sähkötäysjouston ostoa suunnitellaan, ja budjetti lienee toivottavasti kasassa n. kuukauden sisällä. Yksi asia mikä kovasti mietityttää on se uskaltaisiko moisen tilata verkkokaupasta vai pitäisikö kuitenkin ihan varmuuden vuoksi yrittää löytää sopiva paikaillisilta myyjiltä, joilta saa sitten tarvittaessa helposti & nopsaan apuja esim. takuu- tai huoltoasioissa? Nämä kun taitavat olla sen verta teknisiä laitteita ja osiltaan normipyörää suuremmassa rasituksessa, että jonkin sortin ongelmia voi olettaa jossain vaiheessa tulevan vastaan ihan kaikilla merkeillä, tavalla tai toisella. Siltä ainakin palstoja lukemalla vaikuttaa ;=)

Itse asiassahan tuossa on vielä muutama välimuotokin, eli vaihtoehtoja ovat ainakin:

1) Ostaminen kotikaupungista tai muuten "läheltä" -> apuja saatavilla samana päivänä ja helposti
- Mulle vaihtoehtoina täällä Jyväskylän seudulla olisi kait lähinnä Specialized tai Trek, jotka valitettavasti kovin kalliita suhteessa osiinsa :-( Hyviä pyöriä toki varmasti molemmat.
2) Ostaminen jostain Suomalaisesta toisen kaupungin liikkeestä -> puhelimella apuja saa helposti, mutta isommissa ongelmissa pitää sitten varata päivän reissu toiseen kaupunkiin tai postittaa fillari
- Tämä laajentaisi valikoimaa kummasti, mielenkiintoisia merkkejä esim. Cube, Merida tai Focus
3) Ostaminen jonkun muun maan verkkokaupasta, mutta tuki- ja huolto kuitenkin Suomessa -> puhelimella apuja saa helposti, mutta isommissa ongelmissa pitää sitten varata päivän reissu toiseen kaupunkiin tai postittaa fillari
- Esim. Canyon myy vain verkossa mutta heillä taitaa olla asiakaspalvelu & huolto Turussa, liekö muita tällaisia? Canyon olisi kyllä hyvin houkutteleva merkki...
4) Ostaminen suoraan jonkun muun maan verkkokaupasta -> tuen saaminen voi olla hidasta ja hankalaa (mutta onko?) ja omalle vastuulle jää paljon säätämistä, iso riski sille että fillari on viikkoja tai pahimmillaan jopa kuukausia käyttökelvoton kun osia lähetellään postissa ympäri eurooppaa. Ja kuka maksaa kaikki posti yms. kulut näissä caseissa?
- Esim. YT, Commencal tai Radon ovat samassa hintaluokassa kaikilta osiltaan ihan hiton paljon parempia kuin nuo kohdan 1. fillarit, mutta silti vähän jänskättäisi moista hankkia jos/kun niitä ongelmia sitten tuleekin?

Toki jos omaisi itse polkupyöräkorjaajan taidot & työkalut, edes tuo kohta 4. ei olisi ongelma, mutta itselläni ei ole paljoakaan kokemusta näiden fiksailusta eikä suoraan sanottuna juuri edes kiinnostusta moiseen, ajaminen on se homman nimi ja kaikki muu säätö ihan turhaa ajan hukkaa ;=) Toisaalta taas; jos fillarin ostohinnassa säästää vaikkapa yli tonnin tilaamalla sen verkosta, kyllähän tuolla rahalla jo aika monesti käyttää pyöräänsä paikallisellakin korjaamolla, JOS tulee vastaan sellaisia ongelmia jotka ei mene takuuseen.

Mutta mitäs olette mieltä noista, mihin olette itse päätyneet ja miksi? Onko teillä ollut haasteita esim. noiden kohtien 3. ja 4. merkkien/kauppojen kanssa, vai ovatko ongelmat tai takuuasiat hoituneet hienosti verkko-ostoksesta riippumatta?

Sempre
02.08.2020, 19.20
Jyps järjestää huoltokoulutusta..
taas jossain välissä (jollei virus estä)
https://www.jyps.fi/tapahtumat-ja-toiminta/koulutus/huoltokurssi

petev
02.08.2020, 19.21
Muusta tiedä, mutta 3. kanssa on asiat hoitunut hyvin, siis Canyonia tarkoitan

AlliumPorrum
02.08.2020, 20.35
Jyps järjestää huoltokoulutusta..
taas jossain välissä (jollei virus estä)
https://www.jyps.fi/tapahtumat-ja-toiminta/koulutus/huoltokurssi

Kiitti vinkistä, mutta ei nuo perushuollot, säädöt ja rasvaukset toki mitään ongelmaa aiheuta. Sitä vaan mietin että sitten kun (ei siis jos ;=) jotain osaa menee kokonaan rikki joko mekaniikasta tai elektroniikasta ja pitää saada uutta osaa tilattua & paikalleen asennettua, niin kuinka näppärästi homma hoituu siinä tilanteessa noiden nettivehkeiden kanssa?

AlliumPorrum
02.08.2020, 20.36
Muusta tiedä, mutta 3. kanssa on asiat hoitunut hyvin, siis Canyonia tarkoitan

Millaisiakas juttuja sulla on ollut Canyonissa, eli mitä meni rikki ja kuinka homma hoitui huollon kanssa?

Canno
02.08.2020, 23.37
Vuosi sitten oli uudessa Canyonissa sisäiset asetukset pielessä (tehdasasetukissa, rengaskoko pielessä ym) ja oma päivitys epäonnistui. Tämä työ tehtiin Canyonin pyynnöstä
lähimmässä Shimano Centerissä Helsingissä. Takuutyö piti ensin itse maksaa liikkeeseen ja lähettää kuitti sähköpostilla Turkuun, josta sitten maksoivat myöhemmin jossakin vaiheessa sen tilille. Kuulemma osa Canyonin vioista on sellaisia, että pyörä pitää lähettää/viedä Turkuun (kuljetuslaatikko kannattaa säästää).

Sama käytäntö on monilla kotimaisillakin kivijalkaliikkeillä, että vikaantunut pyörä pitää viedä juuri siihen ostoliikkeeseen (kannattaa selvittää ennen ostoa)
Joillakin liikkeillä on tietty/tietyt huoltoliikkeet, johon pyörä pitää toimittaa (kannattaa kysyä etukäteen)

Verkkokauppa.com ja ainakin aikaisemmin myös Canyon antoivat kuukauden palautusoikeuden myös käytetylle/testatulle pyörällä (kannattaa tarkistaa Canyonin osalta)

Bikesterissä on suomalainen palvelu ja vikatapauksessa toimitetaan johonkin tiettyyn Suomalaiseen korjaamoon (kannattaa tarkistaa korjaamon nimet

Muissa ulkomaisissa vaatii yleensä saksan tai englannin käyttöä. Niiden vikatapauksista ei ole omakohtaista kokemusta (kannattaa tarkistaa ennen ostoa)

Pikkuvioissa korjaukset teettää itse vaikka omaan piikkiin. Mutta useinhan näissä voi mennä koko moottori vaihtoon. Silloin on ratkaisevaa miten nopeasti ja vaivattomasti palvelu toimii

larppa9
02.08.2020, 23.47
Canyonilla taitaa palautusoikeus koskea käytännössä käyttämätöntä pyörää. Käsittääkseni saa kasata ja esim. sisätiloissa ajella, mutta käytön jälkiä ei saisi olla. En muista tarkkoja sanamuotoja kun vuosi sitten tuolta tilailin.

pedelec
03.08.2020, 00.02
Pienen kotimaisen liikkeen kanssa on aina riskinä ko. kaupan resurssien riittävyys, jos pitää alkaa vääntää virhevastuuasioista. Niin kauan kun kaikki on hyvin ja tehdään perushuoltoja tai merkkikomponenttien takuukorjauksia, niin homma varmaan toimii, mutta isommissa vioissa saattaa tulla raja vastaan. Esim. murtuma rungossa takuuajan jälkeen tai moottorin rikkoutuminen. Sellainen saattaa tulla pienelle liikkeelle niin kalliiksi, että asiakaspalvelu muuttuu nihkeäksi. Voi tietysti olla toisinkin, eli yrittäjä on aidosti asiakkaan puolella ja isotkin ongelmat hoidetaan kunnialla loppuun. Esimerkkejä ei ole antaa kummastakaan, kunhan pohdiskelen asiaa kulmasta, joka on saattanut jäädä vähemmälle huomiolle.

Muuten merkkiliike omalla paikkakunnalla on mainio asia. Varaosat löytyy hyllystä todennäköisemmin kuin yleisliikkeestä ja hintaero saksalaiseen nettikauppaan voi helposti jäädä alle postikulujen. Kauppa-osiosta voi käydä lukemassa kokemuksia eri nettikaupoista. Minulla on kokemuksia vain yhdestä (en laske tarvikkeiden ostoa tähän) ja sen kanssa toistaiseksi ainoa takuuasia hoitui kivuttomasti.

petev
03.08.2020, 09.25
Pari casea ollut, Dudesta tais mennä keskiölaakerit ja ne vaihdettiin takuuseen ja nyt Neuronista meni IGUS puslat ja takuuna tuli uudet ihan puhelinsoitolla.

Travelkicking
03.08.2020, 09.47
Aloitus ansaitsee myös yleisemmän tason vastauksen. Olen toiselta ammatiltani lakimies ja ollut aika lailla ensimmäisen polven yrittäjien kanssa tekemisissä. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että 1. polven yrittäjien kanssa kaikki toimii. Jatkajapolven kanssa mennään helposti eri avaruuteen. Se, että liike on kasvanut isommaksi, ei tarkoita automaattisesti, että asioiminen muuttuisi juohevammaksi, vaan pikemminkin se tarkoittaa päinvastaista. Isoista kv.ketjujen liikkeistä et enää löydä kuin palkkaväkeä. Jonain päivänä asioit ammattimaisen hepun kanssa, toisena päivänä et.
Siinä vaiheessa, kun toimitusjohtaja vastaa sulle, että äiti sanoi näin, on viisasta lopettaa asiointi putiikin kanssa. Itse arvostan kivijalkakauppiasta. Saatan joutua ostamaan kalliimman laitteen, mutta vain siksi, etten joudu ostamaan samaa kohta uudelleen.

AlliumPorrum
03.08.2020, 11.01
Kiitoksia kaikille hyvistä kommenteista tähän saakka!

Tuolla Bikesterin sivullahan tosiaan sanotaan että "Mikäli pyörään tulee tehdä korjaustöitä, voit sopia asiasta asiakaspalvelun kanssa ja teetättää korjaukset lähelläsi olevassa pyöräliikkeessä. Näistä toimenpiteistä tulee kuitenkin aina sopia etukäteen asiakaspalvelun kanssa". Tuohan voisikin siis olla ihan potentiaalinen vaihtoehto! Onkos kellään kokemuksia ongelmatilanteiden hoidista Bikesterin kanssa, onko hommat sujuneet sutjakasti? Ja onkohan muita vastaavia verkkokauppoja jotka hoitavat tarvittaessa ongelmat paikallisissa pyöräliikkeissä?

hana79
03.08.2020, 11.36
Mulla on ollu YT kanssa kahden pyörän (Capra, Decoy) kanssa takuu juttuja. Ihan hyvin ne on toiminut periaatteessa, mutta kestäähän niissä varsinkin nyt kun on #corona...
Bikediscountista myös tilasin joskus Radonin. Takuut toimi sielläkin. Onhan noissa oma lähettämis rumba...
Kyllä sitä on miettinyt välillä että olis se kiva jos olis omalla kylällä merkki huolto ja olis vielä varaa ostaa sen merkkinen pyörä (esim. Spessu). Köyhänä on tilattava netistä ja rassattava itse :)

Sundo
03.08.2020, 22.46
Kiitoksia kaikille hyvistä kommenteista tähän saakka!

Tuolla Bikesterin sivullahan tosiaan sanotaan että "Mikäli pyörään tulee tehdä korjaustöitä, voit sopia asiasta asiakaspalvelun kanssa ja teetättää korjaukset lähelläsi olevassa pyöräliikkeessä. Näistä toimenpiteistä tulee kuitenkin aina sopia etukäteen asiakaspalvelun kanssa". Tuohan voisikin siis olla ihan potentiaalinen vaihtoehto! Onkos kellään kokemuksia ongelmatilanteiden hoidista Bikesterin kanssa, onko hommat sujuneet sutjakasti? Ja onkohan muita vastaavia verkkokauppoja jotka hoitavat tarvittaessa ongelmat paikallisissa pyöräliikkeissä?
Suhteellisen sujuvasti on mennyt Bikesterin kanssa ongelmatilanteiden selvittely tähän asti. Pitää vaan varautua siihen että jos ongelma on monimutkaisempi, jokainen askel selvittelyssä vaatii päivästä viikkoon ylimääräistä aikaa kun joutuu erikseen lähettämään viestiä asiakaspalveluun. Toinen ongelma voi olla sopivan huoltoliikkeen löytäminen, niitä on aika rajallinen määrä jos ongelma on moottorissa tai akussa, ja saattavat priorisoida omat asiakkaat.

Omalta osaltani akkuvian selvittely vei tuskallisen pitkään, mutta se ei johtunut Bikesteristä vaan ensimmäisen kokeillun huoltoliikkeen täydellisestä kädettömyydestä. Classic Bikeen siirtymisen jälkeen asiat meni paremmin, ja kun Bikester ehdotti akun vian selvittyä että lähettäisin koko fillarin sinne, Classic Bike sai hoidettua pyörään Boschilta uuden akun ilman fillarin rahtausta ympäri Eurooppaa. Seuraava fillari tulee luultavasti hankittua sieltä vaikka vähän enemmän maksaisikin, tähän asti asiakaspalvelukokemus kyseisessä liikkeessä on ollut 10/10.