Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Jarrujen ilmaus

Robusto
31.07.2020, 19.58
Varmaan asiasta kirjoiteltu, mutta ostin bleed kitin ja katsoin ohjetta, 15 eri vaihetta.
Mikä juttu tämä oikein on ? En jaksanut edes yrittää ohjeiden kanssa, ilmasin kuten autossa eli pari
vaihetta: pumppaus, vapautus, ilmat pois kunnes pelkkää nestettä. Hyvä tuli, ihan mielenkiinnosta vaan ihmettelen miksi tehty
näin hankalaksi, siis ainakin ohjeet ?

pedelec
31.07.2020, 22.52
Varmaan asiasta kirjoiteltu, mutta ostin bleed kitin ja katsoin ohjetta, 15 eri vaihetta.
Mikä juttu tämä oikein on ? En jaksanut edes yrittää ohjeiden kanssa, ilmasin kuten autossa eli pari
vaihetta: pumppaus, vapautus, ilmat pois kunnes pelkkää nestettä. Hyvä tuli, ihan mielenkiinnosta vaan ihmettelen miksi tehty
näin hankalaksi, siis ainakin ohjeet ?
Velogi opastaa jarrujen ilmauksen
https://www.youtube.com/watch?v=ZMTCJkNX5no

STN
01.08.2020, 18.52
Velogi opastaa jarrujen ilmauksen
https://www.youtube.com/watch?v=ZMTCJkNX5no

Tosin pätee vain Shimanoon, minkäköhän merkkiset jarrut aloittajalla on?

f64
01.08.2020, 20.00
En tiedä millainen bleed kit mutta itse tein omalla kitillä muutaman lisävaiheen kun työnsin alakautta ruiskulla shimanon jarruun uudet öljyt ja sitten normaali ilmaus.

Robusto
02.08.2020, 21.01
Shimanothan nuo. Lähinnä ihmettelen monivaiheisia ohjeita, kuten myös tuossa videossa on, toki hyvin tehty video.
Heitin ohjeet roskiin, avasin säiliön, laitoin ilmausruuviin poistoletkun, täyttelin säiliötä suoraan pullosta ja ilmasin jarrukahvalla kunnes kuplat oli pois ja nesteet vaihtuneet.
Ei siinä sen kummempaa. Voi toki jäädä jotain kuplaa jonnekin, mutta ihan uudenveroiset jarruista tuli.

Munarello
02.08.2020, 22.54
Itse katselin juutuupista ohjeet trp hy/rd -jarrun ilmaamiseen, "helppoa kuin heinänteko" jne... Ehkä on, ehkä ei ole. Omalla kohdalla öljyt kaikkialla muualla paitsi jarrussa. Vein sen sitten pyörähuoltoon laitettavaksi. Siitäkin on jo reilu viikko kulunut...

Lovejoy
02.08.2020, 23.21
Shimpalla mielestäni ihan toimiva ja simppeli systeemi, jos tuolla orkkis bleed kitillä touhuaa. Olen ottanut ilmaushommissa sylinterin irti, jarrupalat pois ja sitten männät sisään. Tämän jälkeen ruutalla ohjeistuksen mukaisesti ilmausruuvin kautta painaen öljyt kahvan kuppiin. Lopuksi jarrukleenerillä mahdolliset öljytipat pois ilmaruuvin ympäristöstä ja palat paikoilleen.
Oleellisinta on mielestäni huomioida tuo mäntien laitto sisään, jotta täyttöaste tulee oikeaksi sekä muistaa varoa sotkemasta paloja öljyyn, vaikka ovatkin tarvittaessa halpoja vaihtaa.

Sinällänsä tuo autohommista tuttu tapakin varmaan toimii hyvin , joten miksipä ei, jos tekijäkin on lopputulokseen tyytyväinen.

nure
16.08.2020, 18.27
Shimano helppo ja esim. Formula syvältä.

-jamo-
17.08.2020, 11.27
Itse olen aina ilmannut jarrut, tai siis vaihtanut nesteet ihan vaan laittamalla täyttönipan jarrusatulaan ja sitten avannut ilmausruuvin kahvasta. Sitten vaan ruutalla satulan nipasta uutta nestettä kunnes vanha on poistunut ja ilmakuplat myös. Sitten kahvan ruuvi kiinni ja vikaksi satulan ruuvi. Monissa ohjeissa on monimutkaisia kahvanpumppailuja ym, mutta itse olen kokenut sellaisen tarpeettomaksi. Helppo ja simppeli systeemi se nestelevyjarru kokonaisuutena on.