Näytä tavallinen näkymä : Pyörän laakereiden kestoikä?
Tällä viikolla jälleen nousi mieleen kysymys, missä on vika, kun aika taajaan saa olla vaihtamassa maantiepyörän laakereita. Oma track-record:
-Felt F4 vuodesta 2013, ajettu n. 30tkm, vaihdettu:
1. keskiölaakerit (BB30) 4 kertaa
2. ohjainlaakeri kerran
3. vapaaratas 2 kertaa, takanavan laakerit 3 kertaa (ko. kiekoilla ajettu n. 20tkm)
Onko muilla vastaava tilanne? Ymmärrän, että maantiepyörissä laakereita ei mitoiteta konepajastandardin 20000 tuntiin, mutta kun 1000 tuntiakin tuntuu olevan täysin saavuttamattomissa. Navoissa käytän SKF:n laakereita ja keskiössä FSA:n. Toki laakerit ovat lialle ja kosteudelle jatkuvasti alttiina, mutta silti...
Asia voisi ahdistaa enemmänkin, jos fillarin näprääminen ei olisi niin sydäntä lähellä.
Laita UN72 nelikantti keskiö shimano XT irtokuula navat ja rasvaa ohjain laakeri kaksi kertaa vuodessa.
Niin kestää.
Keveys on nykyään tärkeintä ja nopeus, kestolla ei ole mitään väliä.
Vituttaahan se.
Kuvitteleppa paperikone johon vaihdettavia laakerit kerran viikossa.
Felt F3 2011. BB30 keskiölaakerit muutaman kerran, etunapaan kerran. Takanapana Powertap G3, siihen vapaarattaan laakerit kerran.
Aina on siellä kosteudesta on ollut merkkejä vaikka SKF:n laakereitakin on ollut, eli sanoisin omalta kohdalta että ei ne kilometrit vaan kosteus. Ja painepesuria ei ole käytetty pesuun.
maalinni
30.07.2020, 23.25
Kaveri painaa 120kg ja sillä menee kanssa aika paljon osia vuodessa...
Niitä pitäisi putsailla ja rasvailla. Jos ajaa sateella ja kurassa, eikä huolla laakereita, niin uusia menee.
Eli vika ei ole laakereiden laadussa, vaan vedensuojauksessa. Kunnon stefat lisäisivät vierintävastusta ja ainakin itse valitsen mieluummin säännöllisen huollon. Esimerkiksi konelaakerit keskiössä ovat tukevat, mutta tosiaan aika huonot suojaukseltaan. Navoissa on taas isojakin eroja rakenteessa, mutta yleensä vesi pääsee ainakin vaparin laakerille ja vaparin sisään, eli sen säännöllinen huolto oikeasti kannattaa.
Niin ja gravellia kun ajaa kuukauden loskassa+pesee aina pyörän, niin ohjauslaakeri kannattaa jo avata. Omassa ninerissa vesi jää jotenkin aseisomaan laakerin päälle ja korroosio on nopeaa. Canecreekin rosterilaakeri ehkä seuraavaksi.
Skf:n uusia muovitäytteisiä laakereita kannattaa ehkä testata. Nämä saattavat kestää paljonkin pidempään, jos kuravesi ei pääse samalla tavalla sisään.
maalinni
30.07.2020, 23.53
^ Argh! Miksi siun piti tosta muistuttaa. Laakerien huolto menee itsellä samaan kategoriaan venyttelyn kanssa... Onneksi ovat edullisia.
^ Argh! Miksi siun piti tosta muistuttaa. Laakerien huolto menee itsellä samaan kategoriaan venyttelyn kanssa... Onneksi ovat edullisia.
Jep. Toinen vaihtoehto on ostaa varalle sopivan kokoisia laakereita ja varata laitteet vaihtoon. Ohjauslaakerin ja bb:n huolto on kuitenkin ihan fiksua. Ja vapari tosiaan sen vuoksi, että monissa kiekoissa se jumii huolella kiinni ja saattaa mennä koko napa pahimmassa tapauksessa vaihtoon.
Shimanon presfittejä ja bsa keskiöitä nyt ei kannata huoltaa. Vaihto on nopeaa ja keskiöt halpoja kuin saippua. Noissa on suojauskin parempi, mitä useimmissa bb30/bb386 keskiöissä.
Tuon BB30:n rakenne on sellainen, ettei se voikaan kestää. Kaikki lika ja kosteus pääse liki estoitta laakereihin. Tietty jos joka lenkin jälkeen ottais kammet pois ja vetäisi uudet vaseliinit pintaan...
Joo, kaikki laakerit on varalla, ja nyt ajattelin kokeilla seuraavaksi noita SKF:n muovitäytteisiä keskiössä.
Road racing
05.08.2020, 14.18
Shimano BB-UN26 neliskantti keskiölla olen ajanut n. 18 tuhatta kilometriä ja vieläkään ei väljyyttä tunnu ravistelemalla, joten matka jatkuu.. Ohjainlaakerissa sen sijaan on hieman pykällystä, mutta ajossa sitä ei huomaa. Shimanon WH-R500 kiekoilla olen ajanut n. 15 tuhatta ja välystä ei tunnu. Kiekkoja ei ole tarvinnut myöskään rihtailla koskaan.
maalinni
05.08.2020, 17.33
^ Eilen kanssa vaihdoin 90 luvulta saakka palvelleen nelikantin. Hiukka oli nihkeetä jo pyöriminen 😬
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.