Näytä tavallinen näkymä : Stemmin pultit superkireällä, ohjaustanko liikkuu silti
 
 
Aluksi saivartelijoille: ohjaustangon toki pitääkin liikkua, mutta tarkoitan nyt sitä, että tanko kääntyy, vaikka etupyörän pitää paikallaan. Tanko on siis löysällä.
Vaihdoin jokin aika sitten käytettynä hankkimaani pyörään uuden aiempaa lyhyemmän stemmin, Renthal Apex, eli pitäisi olla laadukas osa. Eilen porukkalenkillä ohjaustanko kolahti puuhun ja hieman myöhemmin pienen kaatumisen yhteydessä se kääntyi vinoon. No, tanko tietysti suoristettiin, mutta mutta: tämän jälkeen tanko tuntui kääntyvän hyvin helposti, jopa ihan ajaessa, vaikka pultit oli väännetty melko kireälle. 
Tänään aloin sitten tutkia asiaa tarkemmin. Ensinnäkin huomasin, että stemmin yläreuna tuli hieman ohjainputken yläreunasta yli, ja päätin siirtää yhden stemmin alapuolella olleista spacereista sen yläpuolelle, jotta koko matkalla riittäisi ohjainputkea, jonka ympärille stemmin voi kiristää (olin stemmiä vaihtaessani siirtänyt kaikki spacerit alapuolelle koska tykkään että tanko on korkealla). Sitten kiristin stemmin pultit lähestulkoon niin kireälle kuin (vahvoin) käsin pienellä monitoimityökalulla vääntämällä on mahdollista. Edelleen ohjaustanko kääntyi helpohkosti, kun lukitsi etupyörän reisien väliin ja käänsi. Sain väännettyä pultteja vielä pari napsua kireämmälle, tein tämän silläkin uhalla että jotain hajoaa. Nyt ohjaustanko on jo aika kireällä ja sen kääntäminen vaatii voimankäyttöä, mutta onnistuu silti edelleen. En muista, että aiemmissa pyörissäni tällainen tangon asennon muuttaminen olisi ollut mahdollista löysentämättä stemmin pultteja, ja onhan se selvää että nyt ne stemmin pultit ovat aika monta newtonmetriä suosituksia kireämmällä.
Yritin tutkia, olisiko stemmissä murtumaa, joka selittäisi ilmiön, mutta en silmämääräisesti tutkailemalla nähnyt mitään sellaista. Ja luulisi että jos siinä on murtuma, niin pulttien kiristäminen äärimmilleen ainakin paljastaisi sen ja luultavasti hajottaisi stemmin lopullisesti. Nyt tanko on jo niin hyvin kiinni, että pyörällä voi kyllä aivan hyvin ajaa, mutta hieman arveluttaa, jos se ei pysy kireällä (jos siinä vaikka sittenkin on murtuma) ja kääntyy jossain alamäessä kovassa vauhdissa esim. hypyn alastulossa. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Kannattaisiko laitttaa jotain sopivaa ainetta (mitä?) ohjainputken ja stemmin väliin parantamaan kiinnitystä, vai hylätä stemmi ja vaihtaa se uuteen, vai jotain muuta? (Vaihtamista harkitsin kyllä muutenkin: pyörän edellisen minua hieman pitemmän omistajan käyttämä 50 mm stemmi oli liian pitkä ja nykyinen 31 mm tuntuu aivan aavistuksen verran lyhyeltä, ehkä 40 mm olisi itselleni paras.)
Teetän normaalisti kaikki renkaanvaihtoa isommat huollot pyöräliikkeissä, mutta ohjainkannattimen vaihtaminen on sen verran pieni juttu, jonka olen tehnyt useita kertoja ennenkin, että kuvittelin sen sentään sujuvan ongelmitta...
maalinni
28.07.2020, 18.44
Murtumaa kyllä epäilisin, ei niitä pultteja pidä/tarvitse edes kovin tiukalle kiristää.
Tarkasta myös kaulaputki murtumien varalta.
Onko uusi stemmi oikean kokoinen?
Kyllä pitäisi olla oikean kokoinen, eikös kaulaputkista ole maastopyörissä lähinnä yhtä standardikokoa? Stemmin toisessa päässä eli ohjaustangon puolella on sitten kahta eri standardia (31.8 mm ja 35 mm). Vanha stemmi on Chromag Ranger V2 ja uusi siis Renthal Apex. Keula on Fox Van 36. Pulttien kierteistä näkee, että kiristysvaraa on vielä jäljellä - pultit eivät siis ole viimeisiä kierteitä myöten "pohjassa" vaan putken paksuus estää kiristämästä niitä enempää. Kaiken järjen mukaan sen pitäisi siis olla älyttömän kireällä.
Tässä kävi nyt niin ohraisesti, että kun yritin juuri irrottaa stemmiä tutkiakseni sen kaulaputken murtumien varalta aivan perinpohjaisesti, niin toinen pultti ei lähtenyt kiertymään lainkaan auki, vaan avaimella vääntäminen tuhosi kuusiokolokuvion pyöreäksi. Näyttää siis siltä, että nyt mennään toistaiseksi tuolla stemmillä ja kireydellä ja toivotaan että se kestää :) . Ei se tanko tosiaan nyt enää käänny väärään asentoon ilman kovaa vääntöä, mutta jotainhan tuolla varmaan on vialla. Yritin vielä tutkailla mahdollisia murtumia ja niiltä osin kuin pääsen näkemään irrottamatta stemmiä, näyttää kaikki ehjältä.
Sitten kiristin stemmin pultit lähestulkoon niin kireälle kuin (vahvoin) käsin pienellä monitoimityökalulla vääntämällä on mahdollista. 
Ei näin.
...aika monta newtonmetriä suosituksia kireämmällä.
Ne eivät ole mitään hurskaita "suosituksia", vaan maksimikiritysmomentin ylitys säännönmukaisesti aika äkkiä paskoo stemmin/pultit/kaulaputken, mikä noista nyt sattuu olemaan heikoin lenkki. Tai voi varmaan mennä kerralla enemmänkin osia rikki.
Sain väännettyä pultteja vielä pari napsua kireämmälle, tein tämän silläkin uhalla että jotain hajoaa.
Ks. edellä, ei todellakaan näin.
...toinen pultti ei lähtenyt kiertymään lainkaan auki, vaan avaimella vääntäminen tuhosi kuusiokolokuvion pyöreäksi.
Tässä kohtaa ei varmaankaan kuulu näytellä yllättynyttä
...jotainhan tuolla varmaan on vialla.
Kyllä. Uusi stemmi ja momenttiavain, eikä kannata tehdä uudestaan samaa. 
Kaikella rakkaudella sanottuna tämä oli hirveä tarina, itkin <3
Hienoa, jos olen saanut opettavaisella tarinallani aikaan suuria tunteita ja liikutusta. ;)
En tosiaan ihan aluksi stemmiä vaihtaessani laittanut niitä pultteja mitenkään superkireälle ja tiesin liialliseen kiristämiseen sisältyvän riskejä. Ensimmäinen rauhallinen "semimaasto"lenkki (metsäautotietä ja helpohkoa polkua) meni ilman ongelmia mutta tangon löysyyteen liittyvät ongelmat alkoivat sitten eilen ensimmäisellä kunnon maastolenkillä - saattaa olla että jotain meni rikki siinä kun juurakko- ja kivikkohelvetissä kolautin stongan alamäessä puunrunkoon. Vasta sen jälkeen tuli tarve aloittaa tuo hillitön kiristely.
En tosiaan ihmettele vähääkään, jos jotain on mennyt rikki, mutta sitä ihmettelen, että mitään säröjä ei silti näy missään ja nyt äärimmilleen kiristettynä stonga tuntuu kyllä olevan aika tukevasti kiinni, eli sen kääntäminen vaatii jo huomattavaa voimankäyttöä.
Mutta joo, ehkä tässä on uutta osaa laitettava tilaukseen.
alteregoni
29.07.2020, 07.26
Jotkut stemmit saattaa olla myös aika liukkaita kontakti pinnoiltaan, kuten nyt ainakin Easton Haven35. Jos eivät näin tahdo pitää osia paikoillaan sallituilla momenteilla, niin pikku tipsinä kannattaa laittaa völiin jotain "hiilikuitu"osien asennus pastaa tms.
maalinni
29.07.2020, 12.15
Älä nyt ainakaan aja sillä fillarilla, ennen kuin tiedät mikä on vialla!
Stemmit eivät ole mitään standardimittaisia ja vahvin veikkaus että olet käyttänyt samaa määrää spacereita ja uusi stemmi onkin millin lyhempi jolloin top cap jää kantamaan. Lisäksi noita top cappejä on erimallisia ja osa niistä uppoaa syvemmälle jne.
Mutta emmehän me voi tietää varmaksi ennekuin laitat kuvan top cap irroitettuna. Vai paskoitko senkin jo?
jusutus-
29.07.2020, 16.38
Stemmit eivät ole mitään standardimittaisia ja vahvin veikkaus että olet käyttänyt samaa määrää spacereita ja uusi stemmi onkin millin lyhempi jolloin top cap jää kantamaan. Lisäksi noita top cappejä on erimallisia ja osa niistä uppoaa syvemmälle jne.
Mutta emmehän me voi tietää varmaksi ennekuin laitat kuvan top cap irroitettuna. Vai paskoitko senkin jo?Ei se top cap stemmiä paikalleen lukitse, vaan säätää ohjauslaakerin esijännityksen.
Ei se top cap stemmiä paikalleen lukitse, vaan säätää ohjauslaakerin esijännityksen.
Näin. Jos kävyn korkki jää löysälle, ohjainlaakeri voi naksua mutta stemmin pitäisi kiristyä silti kaulaputken ympärille normaalisti. Ainut mikä tähän liittyen tulee mieleen on se että ei olisi tarpeeksi tarttumapintaa eli stemmi olisi aivan liian ylhäällä kaulaputken loputtua. Mutta aika kaukaa haettua, tuskin siitä on kyse. Vanhaa intiaanien sanalaskua siteeratakseni, stemmi on yksinkertainen komponentti ja jos ei stemmi kohtuullisin toimenpitein ala toimia niin silloin pitää vaihtaa stemmiä.
+€+, et ole koskaan käyttänyt topcappiä laakerin säädössä...???
Myönnän, pieni ajatusvirhe. Mutta silti haluaisin nähdä kuvan ilman top cappiä tuosta. Saattaahan siellä olla vaikka 1,5cm tyhjää tms. Tietenkin silloin pitäisi olla erikoispitkä top cap pultti mutta never know...
mongomongo
30.07.2020, 09.07
Minulla oli edellisessä pyörässä sama stemmi ja sama ongelma. Kuulin myös kaverilta saman valituksen samasta stemmistä..
Sain pysymään suht hyvin paikoillaan asennus "pastalla".
Joo, no jos katsoo ko. stemmin kuvaa (https://www.bike-discount.de/en/buy/renthal-apex-stem-225671?delivery_country=39&varid=408876&gclid=Cj0KCQjwvIT5BRCqARIsAAwwD-T-94ty1x6ewxjnQ1FWNtD_4E55pWDOukWGWjQXsJlKTBxQUxSh9L EaAjtlEALw_wcB), niin syykin alkaa selviämään. Itse suosin muutenkin stemmejä, jotka on umpinaisia. IMHO on typerän näköistä kun se kaulaputki näkyy stemmin raoista. Etenkin jos se ei ole musta. 
Mutta siis asennuspastankin kanssa vähän niin ja näin, varsinkin jos on vähänkään pidemmästä stemmistä kyse. Pitkä stemmi ja 800-millinen stonga, niin momenttia alkaa löytymään.
hphuhtin
30.07.2020, 13.28
Mulla oli tuo sama Renthal-stemmi edellisessä maasturissa eikä sitä ollut vaikea saada kiinni tiukasti, ihan normaalimomenttiin ja siinä se. Jotain rikki tai pielessä asennuksessa. Käytän aina kitkatahnoja.
Epäakateemi-veikkaan syyksi liian pientä stemmin ja kaulaputken välistä kitkapintaa.
 Weight: 136g (60 mm)
Ilmava rakenne ja painaa silti kuin synti.
maalinni
30.07.2020, 15.59
Epäakateemi-veikkaan syyksi liian pientä stemmin ja kaulaputken välistä kitkapintaa.
Ilmava rakenne ja painaa silti kuin synti.
Pinta-ala ei vaikuta kitkaan, vaikka moni niin itsepäisesti väittääkin
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kitka
Pinta-ala ei vaikuta kitkaan, vaikka moni niin itsepäisesti väittääkin
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kitka
Siksi käytinkin termiä epäakateemi-veikkaan ;) On silti todella hauskaa vailla minkäänlaista asiantuntemusta veikata esim. teknillisiä tai lääketieteellisiä syy-yhteyksiä sekä koittaa ennustaa tulevaisuutta.
maalinni
30.07.2020, 16.31
^totta.
Itellä on kyllä stemmit pysyneet suorassa vaikka välissä olisi vaseliiniakin. Näin on käynyt ohjainlaakerirempan jäljiltä, kun bräkleeni on loppunut.
maalinni
30.07.2020, 16.33
Oma epäakateeminen-veikkaus on että stemmi pitää olla aika pahasti rikki ettei kiristyisi kunnolla, vaikea kuvitella moista.
Onko se varmasti uutena kiristynyt kunnolla, ettei ole mikään valmistusvirhe?
Onko se varmasti uutena kiristynyt kunnolla, ettei ole mikään valmistusvirhe?
On kyllä mahdollista, ettei ole kiristynyt uutenakaan kunnolla. Ennen sitä rymylenkkiä, jolla ongelmat alkoivat, olin ajanut vain sen verran helpossa maastossa ja tiellä, että mahdollinen löysyys ei välttämättä olisi tullut siinä esille. Asensin sen siis ihan tässä pari viikkoa sitten.
Minulla oli edellisessä pyörässä sama stemmi ja sama ongelma. Kuulin myös kaverilta saman valituksen samasta stemmistä..
Sain pysymään suht hyvin paikoillaan asennus "pastalla".
Tämä oli kiinnostava tieto, kyseessä onkin siis ehkä ns. ominaisuus.
maalinni
31.07.2020, 16.45
Voihan sinne yrittää lisätä kitkaa vaikkapa 1. puhdistus rasvanpoistoaineella 2. pikku pyöräytys vesihiomapaperilla 3. aiemmin mainittu asennuspasta
En nyt ole ehtinyt stemmiongelmaa selvittelemään sen enempää kuin että totesin että se ei nyt ilman erikoistyökaluja irtoa (jotta saisi jotain mömmöä väliin) kun todellakin paskoin toisen pulteista. Kun nyt ajointo on taas vaihteeksi kova - vuosia oli hiljaisempaa tällä rintamalla mutta nyt tuo "uusi", siis itselleni uusi, varsin hauskalta tuntuva pyörä on taas innostanut ajamaan - ja kun ohjaamo tuntui muuten (siis lukuunottamatta sitä että eturengas tuettuna tankoa voi edelleen kiertää) hyvin jämäkältä, niin en malttanut pysytellä tänään poissa polulta. Säälimättömän Helsingin Keskuspuistossa suoritetun puolentoista tunnin rymistelyn jälkeen, vajaat 110 kg painavan kuskin alla, tuntuu ohjaamo edelleenkin jämäkältä. Tästä tekisin sellaisen varovaisen päätelmän, että ei siellä ainakaan vielä ole mitään murtunut.
Oon kans kuullut että renthalin stemmeissä tuota ongelmaa, tai sitten itse tanko pyörii. Oma(ei renthal) on taas todella tiukkasovitteinen ja joutuu pultit auki runnomaan :D
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.