PDA

Näytä tavallinen näkymä : Keskiön valinta



ikispessu
25.07.2020, 13.56
En ole koskaan aikaisemmin tarvinnut/joutunut valitsemaan keskiötä, mutta nyt olen sellaisen tilanteen edessä, enkä tiedä noista juuri muuta kuin että on olemassa pari erilaista kierteistä ja sitten pressfittejä, mutta mitkä näiden erot varsinaisesti ovat?

Vaihtoehdot ovat tässä:
BSA
Pressfit 86.5
PF 386 EVO
BB30
PF30
ITA

Osasarjaksi olen kaavaillut Sram axs:ää, koska haluan langattomuutta ja sähköä.

Mikä noista pitäisi valita ja miksi?

Arosusi
25.07.2020, 14.17
BSA
Varmatoiminen ja jos tarvitsee vaihtaa niin helppo 10 € avaimella itse tehdä.

ikispessu
25.07.2020, 14.23
^miten se että noita kierteitähän ei pystytä tekemään hiilikuituun paitsi liimaamalla sinne metallia jossa kierteet?
jotenkin kuvittelisin että tuo ei ole täysin ongelmatonta. Teräsrungoissa varmasti hyvä vaihtoehto kyllä.

Arosusi
25.07.2020, 14.56
Mielestäni huonoin vaihtoehto on PF missä laakerit prässätään suoraan kuituun. Seuraavaksi PF mikä prässätään alumiini holkkiin. Tuollainen Pressfit 86.5 itsellä maantiepyörässä ja toistaiseksi (yli 10 K) toiminut. Samanlailla BSA:ssa kierteellinen alumiini holkki sinne keskiöön liimataan. En ole kuullut että holkki PF tai BSA olisi sieltä irronnut. BSA paremmuus korostuu jos kaapeleita tai johtoja kulkee keskiön kautta ja niitä joutuu vaihtamaan. Itsellä syksyllä pitäisi tilata kuiturunko niin BSA on ainoa valinta kun keskiön saa valita.

Pressfit 86.5:ssa runko on keskiön kohdalla leveämpi mikä mahdollistaa tehdä ko kohdasta jäykemmän mutta kun voimaa ei ole paljoa niin sillä ei ole merkitystä.

ikispessu
25.07.2020, 15.15
^okei, tämä selvensi jo huomattavasit. kiitos vastauksesta.

Visqu
27.07.2020, 12.10
Listasta puuttui paras, eli T47.
BSA on turhan pieni ~30mm akseleille, toimii kylläkin mutta jos valita saa..

ikispessu
27.07.2020, 14.32
Listasta puuttui paras, eli T47.
BSA on turhan pieni ~30mm akseleille, toimii kylläkin mutta jos valita saa..

valitettavasti nuo ovat ne vaihtoehdot joista on valittava. Miksiköhän paras puuttuu vaihtoehdoista hmph

ikispessu
27.07.2020, 14.46
^no pistänpä kysyen sitten miksi ei ole valittavana tuota ja onnistuisiko se kuitenkin. Jos ei, niin varmaan se on sitten tuo BSA otettava.

paaton
27.07.2020, 14.48
^no pistänpä kysyen sitten miksi ei ole valittavana tuota ja onnistuisiko se kuitenkin. Jos ei, niin varmaan se on sitten tuo BSA otettava.

Poistinkin jo vastauksen. Ei se t47 kovin moneen käy, koska vaatii +50mm reiän kuidussa...

paaton
27.07.2020, 14.49
Mikä runko sinulla olikaan?

ikispessu
27.07.2020, 14.56
^tulossa vasta. Customia Italiasta Sarto Asola ja nyt pitää näitä päätöksiä tehdä kun on deposit menossa maksuun ja projekti pyörähtää käyntiin.

rymy
27.07.2020, 15.42
Jotenkin Italialaiseen custom-rungoon sopisi ITA-standardin mukainen keskiö. Teknisesti varmaankin yhdentekevä ottaako BSA tai ITA.

paaton
27.07.2020, 17.54
Mä en kyllä oikein tajua, että miten runkoon voi valita sekä bsa, että bb386 keskiöt?

Jos runko on alunperin 68mm, niin sitten kierteellinen bsa. Jos 86.5mm, niin bb386 ja siihen sramin 30mm dub keskiö.

Jos nuo kaikki ovat oikeasti valittavana, niin runko on varmaankin pf30 68mm leveänä. Ei kovin fiksu uudessa rungossa mielestäni. Mulla sama ninerissa ja laitoin tokenin pf30 to bsa adapterin. Kestää varmaan aikansa ennem nitinää.

Arosusi
27.07.2020, 18.01
Mä en kyllä oikein tajua, että miten runkoon voi valita sekä bsa, että bb386 keskiöt?


Customia Italiasta Sarto Asola

paaton
27.07.2020, 18.03
Jos en väärin käsitä, niin tosiaan saa valita keskiön, eli koko muhvi vaihdetaan.

Kysäise, että miten bsa toteutetaan. Jos rungon sisään laminoidaan bsa:n alumiini insertti, niin sitten sellainen. Muussa tapauksessa ottaisin tosiaan tuon bb386 keskiön ja laittaisin siihen 30mm kammet.

ikispessu
27.07.2020, 20.25
Vastasivat että onnistuu myös tuo T47.
En ymmärrä miksei tilaustyönä tehtävää runkoa voisi tehdä ihan millä keskiöllä vain asiakas haluaa.

Hmm pitäisiköhän se nyt luottaa sitten siihen että T47 on paras ja ottaa se..

F. Kotlerburg
27.07.2020, 20.45
Listasta puuttui paras, eli T47.
BSA on turhan pieni ~30mm akseleille, toimii kylläkin mutta jos valita saa..Joo jos tarkoitus laittaa 30mm akselilla olevat kammet niin BSA:n ja Pressfit 86.5:n laakerikuulat jää kovin pieniksi. Kyllähän ne toimii aina aikansa, mutta parasta kestoa ei voi odottaa. Siksi noista jos pitää valita niin BSA on ainakin helppo vaihtaa.

ikispessu
27.07.2020, 21.48
Jos oikein olen ymmärtänyt niin nuo sramin kammet eivät ole 30 vaan 24 mutta yhteensopivuusongelmiahan tuon t47:n kanssa ei pitäisi olla.
eli mitä huonoa on valita tuo t47 vaikka ei laittaisi 30mm akselilla olevia kampia vai onko tuo t47 kaikissa tapauksissa paras vaihtoehto?

F. Kotlerburg
27.07.2020, 22.04
Eikö ne oo niitä DUB-kampia nykyisin eli n. 29mm akselila vai onko se jäänyt vaan maastopuolelle?

paaton
27.07.2020, 22.41
Jos oikein olen ymmärtänyt niin nuo sramin kammet eivät ole 30 vaan 24 mutta yhteensopivuusongelmiahan tuon t47:n kanssa ei pitäisi olla.
eli mitä huonoa on valita tuo t47 vaikka ei laittaisi 30mm akselilla olevia kampia vai onko tuo t47 kaikissa tapauksissa paras vaihtoehto?

T47 on ilman muuta hyvä, jos sen runkoon saat. Tuo voisi onnistua, jos runkoihin laminoidaan alumiini-insertti. Vähän kuitenkin luulen, ettei valmiina ole oikean kokoista +50mm reiällä olevaa hiilikuitukikkaretta. Muutenhan se varmaan lukisi valinnoissa.

Ja joo, dub on tosiaan 29mm, eikä 30. Kun kampisarjaksi on tulossa 29mm sram axs, niin lähtisin kyllä itse bb386 keskiöön, jos tuota t47 ei ole saatavilla.
(Vanhat sramin gpx kammet ovat 24/22mm)

bb386(46mm) on suunniteltu isommalle akselille. pf86(41mm) taas toimii loistavasti shimanon 24mm akselin kanssa. Nämä molemmat ovat leveitä keskiöitä, joissa pressfitholkit lyödään keskiön sisään.

Pressfiteissä ongelmallinen on lähinnä pf30, johon puristellaan rungosta ulos tulevat holkit. Nuo alkavat helposti nitkumaan ajossa.

T47 on täsmälleen sama, mitä bb386, mutta 46mm reikään on sorvattu 1mm nousulla oleva kierre. Tämä kuitenkin tosiaan vaatii runkoon erillisen alumiini-insertin. Hiilikuituun ei kierteitä koneistella.

paaton
27.07.2020, 22.48
Joo jos tarkoitus laittaa 30mm akselilla olevat kammet niin BSA:n ja Pressfit 86.5:n laakerikuulat jää kovin pieniksi. Kyllähän ne toimii aina aikansa, mutta parasta kestoa ei voi odottaa. Siksi noista jos pitää valita niin BSA on ainakin helppo vaihtaa.

Tämän takia tosiaan 46mm reiällä oleva bb386. Shimanon kampia jos käyttää, niin bb386 on taas vähän typerä, koska väliin joutuu taas asentelemaan erillisiä holkkeja.

ikispessu
28.07.2020, 09.38
^suuri kiitos vastauksista.
Nyt asia on huomattavasti selkeämpi.

003
28.07.2020, 21.37
Kyllä Hambini taitaa olla sitä mieltä, että Pressfit (86) on se paras keskiö.

paaton
29.07.2020, 00.25
Kyllä Hambini taitaa olla sitä mieltä, että Pressfit (86) on se paras keskiö.

On se, kun käyttää 24mm kampia. bb386 on tosiaan sama, mutta isommalla reiällä. Taisitkin tarkoittaa vaan tuota 86mm pituutta.

Hambini tosin tunkee sinne pressfitin sisään alumiinisen muhvin, joka poistaa rungon mittavirheet. Tuo on joidenkin laakereiden kanssa ihan todellinen ongelma.