Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Uusi ketju rutisee



pedelec
24.07.2020, 17.48
Vaihdoin ketjun uuteen 0,5% kuluman kohdalla, jolloin mittarissa oli n. 1200 km. Vanha ketju toimi äänettömästi, mutta uusi pitää outoa rutinaa heti kun kampiin laittaa reilummin painetta. Ilmassa pyörittäessä rutinaa ei kuulu. Ketju ei hypi ja vaihteet vaihtuu ongelmitta molempiin suuntiin. Rutina on aika matalataajuista, ei metallin tai hiekan kirskuntaa. Se kuulostaa ikään kuin pähköintä rusentaisi tai jotain sen tyyppistä, mutta on tosiaan ihan kuuluva ääni. Vaihteisto on Deore XT 1x11, jossa oli uutena 105 / CN-HG601-11 -ketju ja tilalle tuli CN-HG701-11 -ketju, jonka pitäisi olla täysin yhteensopiva. Eturatas on narrow-wide -tyyppinen ja ketjun pitäsi olla oikein asemoitu siihen. Onko rutina normaalia ketjun vaihtumisen jälkeen vai pitäisikö olla huolissaan? Voisiko olla, että esim. eturatas olisi ehtinyt kulua liikaa näin lyhyessä ajassa? Kyseessä on kuitenkin sähköpyörä, jossa on reilusti vääntöä, vaikka tykkäänkin ajaa ihan reilulla kadenssilla.

vihtis83
24.07.2020, 19.11
Mulla meni alumiininen ovaaliratas noilla kilometreillä (vai oliko jopa vähemmän) siihen kuntoon että uudella ketjulla alkoi rutista juurikin voimakkaammin polkiessa. Vanhan ketjun venymä oli vaihtaessa 0,5-0,75 välillä Parktoolin tulkilla mitattuna. Rattaan vaihto korjasi rutinan.

Benny
24.07.2020, 19.31
Eturatas, tai takapakka kulunut...todennäköisemmin etupää.

Xieppo
24.07.2020, 19.58
Oman kokemuksen mukaan kunnon sisäänajon jälkeen äänet häviää (SRAM 11-vaihdetta, Shimano 9-vaihdetta). En ole tarkemmin kirjannut, mutta sanoisin että 100 km riittää.

Sambolo
24.07.2020, 21.39
Eturatas vaihtoon tai viilailua tai vanha ketju takas, kun peli jo menetetty :D

pedelec
24.07.2020, 22.21
Eturatas vaihtoon tai viilailua tai vanha ketju takas, kun peli jo menetetty :D
Mietin ihan samaa, että pitäisikö vaan laittaa vanha ketju takaisin ja ajaa kaikki rattaat romuksi asti samaan konkurssiin. Pikaisella googlauksella uusi eturatas, takapakka ja ketju näyttäisi kustantavan yhteensä n. 180 euroa, josta ketju on jo hankittuna. Eli sijoittaako nyt n. 60 € + pk lisää uuteen eturattaaseen vai X km jälkeen n. 140 € + pk + rataspakkatyökalut lisää koko settiin? Siinäpä pulma :eek:

Sambolo
24.07.2020, 23.14
Oman kokemuksen mukaa takapakka pysyy kyllä hyvänä huomattavasti pidempään mitä eturatas, se voi mennä seuraavan kieroksenki.

jone1
25.07.2020, 07.52
Itellä kävi sama homma eturattaan kanssa kun vaihdoin roadlitessä 1x11 systeemiin. Ajoin hetken uusilla ketjuilla ja rutinat katosivat eturattaasta.
Nyt pyörällä ajettu 15300km ja laitoin uuden ketjun niin dura acen takapakka muutaman rattaan kohdalla hyppii yli. Ketjuja olen kierrättänyt ja noi kuluneet säästäny niin äkkiä laitoin takas tommosen kuluneen ketjun mikä toimii hyvin ja ajan kaikki rattaat loppuun kerralla. Kiinasta tilasin jo uuden eturieskan https://www.aliexpress.com/item/4000409902766.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.11cd4c4dm rGvhv

pulmark
25.07.2020, 12.48
Jos etulimput alkaa olla paljon käytettyjä niin ketjun vaihdossa esiintyy just tuollaista matalataajuista jurinaa. Jos takapakka on ihan loppuun ajettu niin ei se uudella ketjulla enää toimi, vanhalla ketjulla voi vielä ehkä vähän aikaa ajella. Mulla menee jurina yleensä ohi kun ajelee 100-200km enkä ole siitä vielä muuten huolestunut muuta kuin että alkaa lähitulevaisuudessa olla vaihdon aika. Oman kokemuksen mukaan Shimanon Dura-ace etulimput kestää yli 50tkm ajelua jos ketjun vaihtaa ajoissa, käytössä perinteinen mt-pyörä ja 2 x 10/11 voimansiirto.

Etulimpun kuluneisuuden huomaa siitä että hampaan yläosa on vähän pyöristynyt eli hampaan muoto alkaa muistuttaa enemmän hain evää. Ihan uudessa etulimpussa hampaan yläosa on tasaisempi. Toinen tapa huomata etulimpun kuluneisuus on se että uuden ketjun vaihdon jälkeen kun nostaa ketjua etulimpulla ylöspäin sormilla niin päivä paistaa paljon hampaiden pohjan ja ketjun alapinnan välisestä raosta läpi. Kulunut etulimppu ei yleensä vielä ketjua hypitä hampailta ellei sitä ole ajettu todella jo liian loppuun. Hiton vaarallinen myös jos etulimpulla ketju alkaa hyppimään. Useamman eturattaan systeemissä todennäköisesti ketju alkaa tippua pois päältä useammin vaihtamisen aikana kun limppu kulunut tai vaihto muuten takkuilee.

Ketju kannattaa vaihtaa aina kun vaihtaa uuden takapakan tai etulimpun. Kulunut ketju uusilla rattailla vaan syö niitä nopeammin.

Anaxagore
25.07.2020, 15.26
Vaihdoin ketjun uuteen 0,5% kuluman kohdalla, jolloin mittarissa oli n. 1200 km. Vanha ketju toimi äänettömästi, mutta uusi pitää outoa rutinaa heti kun kampiin laittaa reilummin painetta. Ilmassa pyörittäessä rutinaa ei kuulu. Ketju ei hypi ja vaihteet vaihtuu ongelmitta molempiin suuntiin. Rutina on aika matalataajuista, ei metallin tai hiekan kirskuntaa. Se kuulostaa ikään kuin pähköintä rusentaisi tai jotain sen tyyppistä, mutta on tosiaan ihan kuuluva ääni. Vaihteisto on Deore XT 1x11, jossa oli uutena 105 / CN-HG601-11 -ketju ja tilalle tuli CN-HG701-11 -ketju, jonka pitäisi olla täysin yhteensopiva. Eturatas on narrow-wide -tyyppinen ja ketjun pitäsi olla oikein asemoitu siihen. Onko rutina normaalia ketjun vaihtumisen jälkeen vai pitäisikö olla huolissaan? Voisiko olla, että esim. eturatas olisi ehtinyt kulua liikaa näin lyhyessä ajassa? Kyseessä on kuitenkin sähköpyörä, jossa on reilusti vääntöä, vaikka tykkäänkin ajaa ihan reilulla kadenssilla.
Mikä moottori on kyseessä? Mulla kävi vanhemman mallin Boschin CX:n kanssa sama ilmiö. Testasin että rutinat hävisivät uudella pakalla ja ketjulla. Eturattaalla ei ollut tuohon merkitystä. Ajoin sitten voimansiirron vaan kylmän rauhallisesti loppuun. Se kestikin sitten varsin hyvin, n. 5000km. Vanhassa boschissa oli pienikokoinen 16-piikkinen eturatas joten se ei ole ihan täysin vertailukelpoinen näihin uudempiin ja muihin merkkeihin.

Pakkana oli cs-m7000 11-46 ja ketjuna cn-hg701.

pedelec
25.07.2020, 18.40
Mikä moottori on kyseessä? Mulla kävi vanhemman mallin Boschin CX:n kanssa sama ilmiö. Testasin että rutinat hävisivät uudella pakalla ja ketjulla. Eturattaalla ei ollut tuohon merkitystä. Ajoin sitten voimansiirron vaan kylmän rauhallisesti loppuun. Se kestikin sitten varsin hyvin, n. 5000km. Vanhassa boschissa oli pienikokoinen 16-piikkinen eturatas joten se ei ole ihan täysin vertailukelpoinen näihin uudempiin ja muihin merkkeihin.

Pakkana oli cs-m7000 11-46 ja ketjuna cn-hg701.
Brosen moottori. Takapakka taitaa olla juuri sama CS-M7000, mutta koossa 11-42. Eturatas on 48-piikkinen.

Tämä alkaa muistuttaa nykyaikaisen auton korjaamista. Heitetään uutta osaa pellin alle, kunnes ongelma häviää tai asiakkaan rahat loppuu. Diagnoosi tehdään vasta sen jälkeen :eek:

pedelec
31.07.2020, 14.07
Päivitystä aiheeseen. Rutina lakkasi uusimalla eturatas. Silmämääräisesti tarkasteltuna vanhassa rattaassa oli selvästi kulumaa hampaiden tyvessä, mutta kärjet näyttivät lähes koskemattomilta. Rutina olisi saattanut lakata myös ajamalla, kuten edellä ehdotettiin, mutta en halua käyttää uutta ketjua vanhan rattaan hiomiseen.