Näytä tavallinen näkymä : Täysjousto GZR Progressiv-e 275+ -sähköpyörä
Mitäs mieltä tästä täysjoustosta? Mikähän on tämä mystinen "italialainen pyöräfirma", joka ollut suunnittelussa mukana.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/76344/mjfgq/GZR-Progressiv-e-275-sahkopyora-19
Itse veikkaisin Bianchia pyörän tekijäksi, kun katsoo niiden mallistoa, niin lähinnä on runkoratkaisut yms. ja värikin passaisi :rolleyes:. Voi toki olla Colnago joka on myös alkanut tekemään eMTB pyöriä, verkkokauppa.com:issa yksi sellainenkin löytyy.
Hankin Progressiv-e:n kuukausi sitten ja en voi olla muuta kuin tyytyväinen ostokseen. Hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan.
Boschin paras kone, kohtuulliset keulapumput ja hyvä takaiskari monipuolisilla säädöillä riittää ainakin näin harrastajalle.
Rattaat ja vaihtaja ovat SRAM:in Eagle malliston alkupäästä NX-safjaa, mutta niitähän voi päivittää jos mieli tekee (taitaa SX olla nykyään halvin?). Ainakin uutena toimii vaihdot kuin ajatus eikä kura ole haitannut toimintaa.
Jarrut on samoin "perussarjaa" mutta pysäyttää tälläisen 95kg + 23kg paketin kyllä ihan mainiosti, enempää tehoja ei kaipaa (vrt. Tunturi Emax läskipyörä, jossa on mielestäni alitehkoiset etujarrut)
Ostin pyörän ns. kivijalkakaupasta, eli Oulun verkkokauppa.com:ista, jossa oli todella asiantunteva ja palveleva osastopäällikkö tms, nuori kaveri, joka harrasti itsekkin maastopyörilyä.
Osasi kertoa pyörästä kaiken tarvittavan eli se siitä "verkkokaupoista ei saa palvelua" legendasta.
Hakusessa alunperin oli Trek Rail 7 tai Focus JAM2 6.8 Plus mutta 3kk jonottelun jälkeen, kun ei saanut kumpaakaan mistään ostettua L-kokoisella rungolla, päädyin GZR:ään.
Trekkiä testasin koko viikolopun ja Focusta vähän lyhemmän periodin, joten pientä vertailua voin tehdä.
Trek on toki laatumerkki, mutta en nyt tällä tiedolla välttämättä maksaisi 2000€ enempää pelkästä "ikuisesta runkotakuusta", koska konponenteiltaan tuo ei ole 2K€ kalliimpi, vain ehkä 400-500€ kalliimpi kuin GZR.
Trek on enemmän trail pyörä, kuten nimi sanoo ja menee kuin juna (29" rattaat tietty vaikuttaa") mutta ei ole niin leikkisä kuin Focus tai GZR ja kääntyminen on kankeampaa isoilla renkailla. Vastaavasti juurien yli menee paremmin.
Focus 27+ renkailla on näppärä pyöritellä ja sellainen vanha luomu sykkeli löytyy myös tallista, joten tiedän että ainakin rungon pitäisi kestää. Eli tämän olisin laittanut ennen Trekkiä, koska on mahdollisuus vaihtaa myös 29" kiekot, jos joskus haluaa.
Focus on 800€ kalliimpi kuin GZR, komponentit suunnilleen samaa tasoa, GZR:ssä taitaa olla jopa pykälää parempi keula.
Ajettavuudessa muuten en keksinyt missään näissä moitetta, kuin sen että vaikka Trek säädettiin mun painolle niin keula tuntu kyntävän pohjassa eli ei kantanut kunnolla. Lisää paineita niin olisi varmaan korjaantunut mutta jotenkin siitä jäi vaisu kuva.
Focusta ei niin paljoa kerennyt rääkkäämään että iskarit ois saanut pohjaamaan.
Isoin ero tekniikassa lienee GZR:n "vain" 500Wh akku, kun Trek Railissa ja Focus JAM 6.8:ssa on 625Wh akut. Itellä tuo 500Wh akku riittänyt 3-4h leikkimiseen metsässä, riippuen reitistä ja avustustasosta. Maantiellä 60-120km menisi, vaan kukapa hullu täpärillä ajaa asfaltilla?
Renkaat ovat erittäin hyvät, pidän Schwalben kumeista, pitoa on molemmissa päissä. Ehkä rullaavuus oli Trekin Bontrager rekailla parempi. ehkä. Se miten nämä supresoftit kestää kulutusta jää nähtäväksi.
Hissitolppa on itelle just sopiva ulottuvuudeltaan (L-runko, pituutta miehellä 186cm) Esim. Trekissä satula ei mennyt tarpeeksi alas eli siihen pitäisi vaihtaa pitempi hissitolppa.
Ainut mikä vois olla parannusta GZR:ssä on lataussysteemi: Akkua voi ladata pyörässä paikallaaan ja Bochin laturin pistoke on nintendo mallia eli saa olla tarkkana kuin survoo paikalleen. (Koskee toki kaikkia Bosch koneita)
Akkua voi ladata myös irtaallaan ja siinä nuo kaksi saksalaismerkkiä loistaa; niissä akku tipahtaa avaimen käännöllä syliin tai sivulle, GZR:ssä pitää ensin ottaa rungon suojamuovi pois, sitten avaimesta kääntö ja akku tippuu alas. Ei iso juttu mutta ehkä sen 2K€ arvoinen?
Mukana tullut laturi on mallia Hiiiidas eli 2A compact laturi jolla lataus tyhjästä täyteen kestää 6-7h. Pikalaturin hankinta onkin mietinnässä.
Eli tyytyväinen ostokseeni olen toistaiseksi. Tästä ei paista mistään kohdasta kiinan laatu, missäpäin maailmaa sitten lie hitsailtu kasaan.
Itse veikkaisin Bianchia pyörän tekijäksi, kun katsoo niiden mallistoa, niin lähinnä on runkoratkaisut yms. ja värikin passaisi :rolleyes:. Voi toki olla Colnago joka on myös alkanut tekemään eMTB pyöriä, verkkokauppa.com:issa yksi sellainenkin löytyy.
Hankin Progressiv-e:n kuukausi sitten ja en voi olla muuta kuin tyytyväinen ostokseen. Hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan.
Boschin paras kone, kohtuulliset keulapumput ja hyvä takaiskari monipuolisilla säädöillä riittää ainakin näin harrastajalle.
Rattaat ja vaihtaja ovat SRAM:in Eagle malliston alkupäästä NX-safjaa, mutta niitähän voi päivittää jos mieli tekee (taitaa SX olla nykyään halvin?). Ainakin uutena toimii vaihdot kuin ajatus eikä kura ole haitannut toimintaa.
Jarrut on samoin "perussarjaa" mutta pysäyttää tälläisen 95kg + 23kg paketin kyllä ihan mainiosti, enempää tehoja ei kaipaa (vrt. Tunturi Emax läskipyörä, jossa on mielestäni alitehkoiset etujarrut)
Ostin pyörän ns. kivijalkakaupasta, eli Oulun verkkokauppa.com:ista, jossa oli todella asiantunteva ja palveleva osastopäällikkö tms, nuori kaveri, joka harrasti itsekkin maastopyörilyä.
Osasi kertoa pyörästä kaiken tarvittavan eli se siitä "verkkokaupoista ei saa palvelua" legendasta.
Hakusessa alunperin oli Trek Rail 7 tai Focus JAM2 6.8 Plus mutta 3kk jonottelun jälkeen, kun ei saanut kumpaakaan mistään ostettua L-kokoisella rungolla, päädyin GZR:ään.
Trekkiä testasin koko viikolopun ja Focusta vähän lyhemmän periodin, joten pientä vertailua voin tehdä.
Trek on toki laatumerkki, mutta en nyt tällä tiedolla välttämättä maksaisi 2000€ enempää pelkästä "ikuisesta runkotakuusta", koska konponenteiltaan tuo ei ole 2K€ kalliimpi, vain ehkä 400-500€ kalliimpi kuin GZR.
Trek on enemmän trail pyörä, kuten nimi sanoo ja menee kuin juna (29" rattaat tietty vaikuttaa") mutta ei ole niin leikkisä kuin Focus tai GZR ja kääntyminen on kankeampaa isoilla renkailla. Vastaavasti juurien yli menee paremmin.
Focus 27+ renkailla on näppärä pyöritellä ja sellainen vanha luomu sykkeli löytyy myös tallista, joten tiedän että ainakin rungon pitäisi kestää. Eli tämän olisin laittanut ennen Trekkiä, koska on mahdollisuus vaihtaa myös 29" kiekot, jos joskus haluaa.
Focus on 800€ kalliimpi kuin GZR, komponentit suunnilleen samaa tasoa, GZR:ssä taitaa olla jopa pykälää parempi keula.
Ajettavuudessa muuten en keksinyt missään näissä moitetta, kuin sen että vaikka Trek säädettiin mun painolle niin keula tuntu kyntävän pohjassa eli ei kantanut kunnolla. Lisää paineita niin olisi varmaan korjaantunut mutta jotenkin siitä jäi vaisu kuva.
Focusta ei niin paljoa kerennyt rääkkäämään että iskarit ois saanut pohjaamaan.
Isoin ero tekniikassa lienee GZR:n "vain" 500Wh akku, kun Trek Railissa ja Focus JAM 6.8:ssa on 625Wh akut. Itellä tuo 500Wh akku riittänyt 3-4h leikkimiseen metsässä, riippuen reitistä ja avustustasosta. Maantiellä 60-120km menisi, vaan kukapa hullu täpärillä ajaa asfaltilla?
Renkaat ovat erittäin hyvät, pidän Schwalben kumeista, pitoa on molemmissa päissä. Ehkä rullaavuus oli Trekin Bontrager rekailla parempi. ehkä. Se miten nämä supresoftit kestää kulutusta jää nähtäväksi.
Hissitolppa on itelle just sopiva ulottuvuudeltaan (L-runko, pituutta miehellä 186cm) Esim. Trekissä satula ei mennyt tarpeeksi alas eli siihen pitäisi vaihtaa pitempi hissitolppa.
Ainut mikä vois olla parannusta GZR:ssä on lataussysteemi: Akkua voi ladata pyörässä paikallaaan ja Bochin laturin pistoke on nintendo mallia eli saa olla tarkkana kuin survoo paikalleen. (Koskee toki kaikkia Bosch koneita)
Akkua voi ladata myös irtaallaan ja siinä nuo kaksi saksalaismerkkiä loistaa; niissä akku tipahtaa avaimen käännöllä syliin tai sivulle, GZR:ssä pitää ensin ottaa rungon suojamuovi pois, sitten avaimesta kääntö ja akku tippuu alas. Ei iso juttu mutta ehkä sen 2K€ arvoinen?
Mukana tullut laturi on mallia Hiiiidas eli 2A compact laturi jolla lataus tyhjästä täyteen kestää 6-7h. Pikalaturin hankinta onkin mietinnässä.
Eli tyytyväinen ostokseeni olen toistaiseksi. Tästä ei paista mistään kohdasta kiinan laatu, missäpäin maailmaa sitten lie hitsailtu kasaan.
Olipas kattava vastaus.
Ilmeisesti aika vähän näistä vielä kokemuksia on. Mites toi Rungon suojamuovi...jättää surutta kokonaan pois? :D
Olipas kattava vastaus.
Ilmeisesti aika vähän näistä vielä kokemuksia on. Mites toi Rungon suojamuovi...jättää surutta kokonaan pois? :D
Kiva jos noistä höpinöistä sai jotain tolkkua :)
Nämä siis perustuu täysin omiin kokemuksiin ja olen MTB hommissa vielä aivan nöösi, joten joku joka tietää noista pyörän iskarisarjoista enemmän, voinee kertoa paremmin eroista.
Omat iskarin säätökokemukset tulee enduro ja moottorikelkka puolelta jossa säädelty ja shimmitelty keppejä parikymmentä vuotta. Nää kevyemmät vielä opetteluttaa.
Se suojamuovi lähtee pikaklipseillä irti ja takaisin paikalleen kahdessa sekunnissa, joten en näe siinä muuta kuin pientä lisävaivaa. En ehken ajelisi kovin kuraisissa paikoissa ilman sitä; vesi ja rapa menee suoraan rungon sisään missä akun liittimet majailee.
Pari juttua tuli vielä mieleen noista eroista; GZR:ssä ja Trekissä on jonkinmoinen pohjapanssari moottorin alla, eli muovi joka estää pahimmat iskut moottoriin. Saisi olla vahvempikin, vaikka alumiini profiilia vaan taitaa olla halvin tehdä muovista.
Focuksessa sellaista ei ole, vaan moottorin kuori on suoraan ensimmäisenä vastassa mahdollisia kiviä.
Trekissä on tuo takarenkaan pyörimisnopeusanturi kätevästi takanavan sisällä; ei kura haittaa koskaan moottorille välittyvää tietoa. GZR:ssä se on takahaarukassa & pinnassa, enemmän alttiina kuralle ja iskuille vaan ei ole GZR:ssä vielä tullut vikakoodia näytölle, vaikka kuinka kurassa on mönkinyt. Tunturin eMAX (Shimano 8000) heitti joskus tehot pois ja E-koodia ruutuun kun anturi meni kuraiseksi. Putsaus hanskalla / vesipullolla ja matka jatkuu.
Täsmälleen samat kikottimet oli itsellä kiikarissa, Focus ensimmäisenä mutta koska sitä ei saanut, ja L kokoinen Rail 7 sattui löytymään niin otin sen. Se olikin noista kolmesta ainoa jota pääsin edes hieman koeajamaan. Sama tuntuma minulla, kuskin painon mukaan kun keulaan laittaa paineita niin se vielä kyntää ja niiaa, ja kannustaa pumppaamaan hieman lisää.
Myös Trekissä näyttäisi pyörimisanturi olevan takahaarukassa, ja magneetti ruuvattu jarrulevyyn kiinni, ainakin 2020 mallissa.
Täsmälleen samat kikottimet oli itsellä kiikarissa, Focus ensimmäisenä mutta koska sitä ei saanut, ja L kokoinen Rail 7 sattui löytymään niin otin sen. Se olikin noista kolmesta ainoa jota pääsin edes hieman koeajamaan. Sama tuntuma minulla, kuskin painon mukaan kun keulaan laittaa paineita niin se vielä kyntää ja niiaa, ja kannustaa pumppaamaan hieman lisää.
Myös Trekissä näyttäisi pyörimisanturi olevan takahaarukassa, ja magneetti ruuvattu jarrulevyyn kiinni, ainakin 2020 mallissa.
Onnittelut hyvästä ostoksesta! Itse en tosiaan saanut Trekkiä ostettua kun koeajopyöränkin möivät heti seuraavan päivänä, myöhästyin tunnilla. Focusta jonotin 3kk vaan ei vain tullut maahantuojalle varastoon, tai sitten muita oli edellä.
Niinhän se tais olla että jarrulevyssä on se magneetti, tässä siis pinnassa kiinni.
Tuo keulan säätö on aika herkkä laji näköjään, 5psi vaikuttaa jo paljon. Se voi olla joskus päivittämisen kohde laittaa pari napsua kalliimpi keula. Tai sitten ajelee vain rauhallisemmin. GZR:ssä on läpiakseli ja torquecapit joten eturenkaan irroittaminen ja kiinnittäminen on todella helppoa jos tarvii esim tunkea peräkonttiin pyörä.
Takapään sain mielestäni aika hyvään kuosiin, rengas pysyy maassa eikä pompi, eikä myöskään pohjaa. Ja onhan siinä 3-asentoinen pikasäätö, jota voi käyttää esim tiellä.
250km Progressiv-e:llä takana nyt, tunteja suhteessa paljon enemmän.
Tähän saattaa muuten mahtua 29" pyörätkin; etuhaarukassa lukee 150mm 29" tire ja takanakin on reilusti tilaa haarukassa.
Niin, verkkokaupassa sai myös koeajaa pyörää, tosin vain parkkipaikalla. Siinä kuitenkin äkkiä selvisi että runkokoko on mulle just sopiva ja hissin säädot riittää pitkäjalkaiselle.
jos tilaa ulkomaan verkkokaupasta pyörän sokkona niin voi tulla ylläri, mikäli merkki ei ole tuttu.
Itse veikkaisin Bianchia pyörän tekijäksi, kun katsoo niiden mallistoa, niin lähinnä on runkoratkaisut yms. ja värikin passaisi :rolleyes:. Voi toki olla Colnago ...
Oisko kuitenniin Atala (https://www.atala.it/prodotti/b-rush-all-mountain-sl/). Samaa konsernia (https://en.wikipedia.org/wiki/Accell) kuin Tunturikin.
No perskindol! Hyvin löydetty. Ihan sama kampehan tuo on, osasarjat vaan vähän eri merkit. No ei ihan nöösipoikia pyörän teossa kun 1907 perustettu kioski.
Onneksi ei ole fiatin sähköt ;)
Atala luki laatikossa kun se kotiin tuatiin..
Pienenä "varotuksena", pyörä tulee siis 500Wh powertube akulla. Vaan eipä ole yhteensopiva "normaalin akun" kanssa vaan siinä on jonkulainen jatkopala joka tekee akusta ~67mm pidemmän. Telakkaan sopii siis mitä ilmeisemmin 625Wh akku suoraan ( 625wh akku on 416mm, ja 500Wh pitäisi olla 349mm).
(0 275 007 539) Akun kyljessä tässä mukana tulleessa on siis ihan samat numerot kun lyhyemmässä 500Wh akussakin. Muutkin merkinnät identtiset, ainoostaan tuo jatkopalikka välissä joka on kahdella kuusiokololla kiinni akussa ja on todella vain tyhjä jatkopala.
Omaan tein vastaavan jatkon, mutta mielellään laittaisin tollasen virallisen mutta google ei kyllä löydä.. Kysytty toki verkkokaupalta ja suoraan boschiltakin - vastausta odotellessa. EDIT: Laitoinpa suoraan Atalallekkin siitä kyselyä meneen
Pienenä "varotuksena", pyörä tulee siis 500Wh powertube akulla. Vaan eipä ole yhteensopiva "normaalin akun" kanssa vaan siinä on jonkulainen jatkopala joka tekee akusta ~67mm pidemmän. Telakkaan sopii siis mitä ilmeisemmin 625Wh akku suoraan ( 625wh akku on 416mm, ja 500Wh pitäisi olla 349mm).
(0 275 007 539) Akun kyljessä tässä mukana tulleessa on siis ihan samat numerot kun lyhyemmässä 500Wh akussakin. Muutkin merkinnät identtiset, ainoostaan tuo jatkopalikka välissä joka on kahdella kuusiokololla kiinni akussa ja on todella vain tyhjä jatkopala.
Omaan tein vastaavan jatkon, mutta mielellään laittaisin tollasen virallisen mutta google ei kyllä löydä.. Kysytty toki verkkokaupalta ja suoraan boschiltakin - vastausta odotellessa. EDIT: Laitoinpa suoraan Atalallekkin siitä kyselyä meneen
Elikkä tuohan on hyvä uutinen, jos siihen voi päivittää joskus 625Wh akun. Omituisessa paikassa kyllä valmistaja säästänyt, sillä ~100€ hintaero noilla akuilla. Vaan sieltä täältä tinkimällä hinta saatu alle 4K näemmä...
Elikkä tuohan on hyvä uutinen, jos siihen voi päivittää joskus 625Wh akun. Omituisessa paikassa kyllä valmistaja säästänyt, sillä ~100€ hintaero noilla akuilla. Vaan sieltä täältä tinkimällä hinta saatu alle 4K näemmä...
No joo, siinä mielessä hyvä jos on toista akkua hankkimassa. Huono kun on hyllyssä jo normi 500Wh akku. Tuotetiedoissa jos olis ollu olis saattanu olla vaikutusta ostopäätökseen. Mutta pahoittelivat verkkokaupasta ja lupasivat hankkia jatkopalan vanhaankin akkuun.
Samoin selvityksessä on missä säädetään rengaskokoa, nyt avustus loppuu jo 22kmh, ja itsehän tätä ei pääse muuttaan.
Gps mukaan siis tuo 22. ajettu nyt yli 300km
lauri_lr
03.08.2020, 15.16
Minuakin tämä pyörä houkuttelisi ja tutkimisen myötä löysin virolaisen kaupan, joka tätä myy:
https://www.frog.ee/en/vehicle/bicycle/799932/gzr-progressiv-e-275-electric-bike-17-
En ole ennen tästä liikkeestä kuullut, mutta googlettelun perusteella vaikuttaa ihan oikealta kaupalta. Myös muita Verkkokauppa.comin "omia tuotteita" on myynnissä, mikä lie kuvio... Hinnassa kuitenkin melko tuntuva ero.
Lähinnä mietityttää, että miten takuuasiat hoituvat, jos tuolta on pyörän ostanut. Onko kenelläkään kokemuksia?
No joo, siinä mielessä hyvä jos on toista akkua hankkimassa. Huono kun on hyllyssä jo normi 500Wh akku. Tuotetiedoissa jos olis ollu olis saattanu olla vaikutusta ostopäätökseen. Mutta pahoittelivat verkkokaupasta ja lupasivat hankkia jatkopalan vanhaankin akkuun.
Samoin selvityksessä on missä säädetään rengaskokoa, nyt avustus loppuu jo 22kmh, ja itsehän tätä ei pääse muuttaan.
Gps mukaan siis tuo 22. ajettu nyt yli 300km
Ok, eli sulla oli jo ylimääräinen 500Wh akku hyllyssä. Ihmettelin tuota adapteri juttua...
Mittasin tänään omalla sykkelillä tuon todellisen nopeuden sekä puhelimen että Garminin GPS:llä ja niinhän se Bosch näyttää 2- 2,5km/h liikaa!
Ja tuota rengaskokoa ei voi tästä karvalakki Purion näytöstä vaihtaa, joten se on pitkä reissu myyjäliikeeseen P#¤%&e!
lauri_lr
12.08.2020, 06.44
Ok, eli sulla oli jo ylimääräinen 500Wh akku hyllyssä. Ihmettelin tuota adapteri juttua...
Mittasin tänään omalla sykkelillä tuon todellisen nopeuden sekä puhelimen että Garminin GPS:llä ja niinhän se Bosch näyttää 2- 2,5km/h liikaa!
Ja tuota rengaskokoa ei voi tästä karvalakki Purion näytöstä vaihtaa, joten se on pitkä reissu myyjäliikeeseen P#¤%&e!
Päädyin viikonloppuna ostamaan tuon Progressiv-en, ja sama homma on minullakin.
Muuten kyllä olen erittäin tyytyväinen pyörään! Runkokooksi valitsin 19" (oma pituus 182 cm), joka tuntuu olevan juuri sopiva.
Mukana tulevat polkimet on kyllä jotain kiinantinaa - toinen halkesi, kun osui kevyesti juurakkoon...
Päädyin viikonloppuna ostamaan tuon Progressiv-en, ja sama homma on minullakin.
Muuten kyllä olen erittäin tyytyväinen pyörään! Runkokooksi valitsin 19" (oma pituus 182 cm), joka tuntuu olevan juuri sopiva.
Mukana tulevat polkimet on kyllä jotain kiinantinaa - toinen halkesi, kun osui kevyesti juurakkoon...
177cm ja 17"
En laittanu niitä mukana tulleita polkimia edes kii, race face chesterit suoraan
Ketjulukko kannattaa tarkistaa, mulla oli väärinpäin asennettu. Väärinpäin se ei oikeen toimi sillä pienimmällä 11 piikkisellä rattaalla vaan pomppii ketjut
lauri_lr
12.08.2020, 08.00
177cm ja 17"
En laittanu niitä mukana tulleita polkimia edes kii, race face chesterit suoraan
Ketjulukko kannattaa tarkistaa, mulla oli väärinpäin asennettu. Väärinpäin se ei oikeen toimi sillä pienimmällä 11 piikkisellä rattaalla vaan pomppii ketjut
Joo väärin päin oli täälläkin.
LäskiRambo
14.08.2020, 11.29
Raision verkkiksessä 19” mallikappale 2499€
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hommasin ite tän pyörän tossa kesäkuun lopulla. Mittarissa nyt vähän vajaa 700km. Pääasiassa pyörin Espoon keskuspuistossa ja nyt oon tykästynyt Hannuksenmetsään tai mikä siinä Motonetin vieressä onkaan. Sieltä löytyy paljon kivaa ajettavaa (merkatut ulkoilureitit ja sit sieltä tutkiin erilaisia muita polkuja).
Tällasena reippaana pläskinä vieläkin ihmettelee sitä et jumankekka meikä voi vetää 2-3 tunnin lenkkejä maastossa. Pyörä on niin vakaan olonen ja hyvä että se antaa ihan selkeesti confidence-boostia ajaa paikoista joista ei 8v vanhalla täpärillä ikinä olisi uskaltanut.
Renkaat vaihdoin, takana rullaavampi 2.6" Rock Razor ja edessä 2.8" Nobby Nic. Molemmat Speed Gripillä ja sillä lisäkylkisuojalla. Lisäksi ovat litkutettu ja paineet jotain 20psi 125kg kuskilla. Tulin punninneeksi noita rengasvaihtohommia: kaupasta ajettuun verrattuna renkaat on nyt yhteensä kilon kevyemmät. Tubeless välineinä venttiilit (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/54022/grdss/Schwalbe-Tubeless-Presta-Valve-venttiili-40-mm), teippi (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/26350/grdsb/Schwalbe-Tubeless-Rim-Tape-vannenauha-29-mm), litku (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16130/khmtx/Muc-Off-No-Puncture-Hassle-Tubeless-Sealant-tiivistyslitku-1) ja pumppu (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21618/hkfcx/Topeak-Joeblow-Booster-jalkapumppu-painesailiolla).
Polkimiksi laitoin CB Stamp 1 Larget (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/23033/nkttv/Crankbrothers-Pedal-Stamp-1-Large-polkimet-musta).
Jarrujen kanssa tappelin tähän päivään asti aika kovasti, en saanut niistä ilmattua hyviä. Voi olla että olin tahrannut Guidojen jarrupalat peruuttamattomasti, olis saattanut korjaantua palat vaihtamalla. Mut 8v vanhassa Focuksessa on edelleen helkatin hyvin toimivat XT:t ja sellasia kaipasin tähän, samalla upealla tuntumalla. Larusta kävin hakemassa sit M8120 (https://larunpyora.com/tuote/shimano-levyjarrusarja-xt-m8120-etu-postmount/):t eteen ja taakse.. Nyt on aivan taivaallinen jarrutuntuma taas tässäkin. Ehkä metallipalat jos vaihtaisi tuossa syysmärillä. Samalla vaihtuu nuo orkkisrenkaat takasin alle niin saa niistä vähän lisää vielä pitoa märille.
Pari vinkkiä takajarrua vaihtaville letkun suhteen:
* Headsetin vieressä olevat reijät josta letkut tulee ulos, ota paksumpi letku/putki ETEEN. Siinä mustassa suojuksessa on erikokoiset reijät. Jouduin puoliväkisin muljauttaan ne letkut toisinpäin..
* Juomapullotelineen ympärillä olevilla neljällä ruuvilla voi löysätä rungon sisällä olevaa akkupidikettä yms, sillä pystyy helpottaan letkujen ujutusta sinne yllä olevaan kouruun. Varmaan pystys ruuvaan kokonaan irti ja ulos, jollon tää olis varmaan helpoimpia pyöriä ujuttaa letkut
Miinukset:
* Dropperin kytkin on aivan hirveä. Itse dropper toimii edelleen hienosti ja ongelmitta (vaikka säädän sitä melkeen joka välissä), mutta tohon kytkimen tilalle olisi kiva saada joku muu. Onneksi vaijerin pää on kytkimessä niin se pitäisi olla helppoa vaihtaa johkin ihan muuhun.
* Ei varsinaisesti tän pyörän ongelma, mut näis sähköpyörissä kun on moottorissa vapaaratas myös, niin polkimia väärin päin pyörittämällä ketju ei liiku mihkään.. tekee ketjun nopeen putskauksen pikapesurilla aika säätämiseksi...
* Orkkistupit tuntui muljuvan päistä, vaihtu heti SRAM:in tuppeihin (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10144/kftht/SRAM-lukkogrippi-kadensijat) jossa molemmissa päissä ruuvit. Ei mitään ongelmia niiden jälkeen.
* Pyöreän Bosch-lätkän moottorin kyljessä joutunut kuumaliimaan kerran paikalleen kun irtos ittestään
Toistaiseksi edelleen erittäin tyytyväinen pyörään. (Väri tosin saisi olla hienompi, esim edes tällanen (https://www.atala.it/prodotti/b-rush-all-mountain-sl/)..)
Itselläni on tämä mankeli työmatkailussa, polkuajossa ja ihan lenkkeilyssä sekalaisella alustalla. Kauhean hauska vehje.
Orkkis magic maryt on hyvät metsässä minunlaiselle aloittelijalle, mutta sileämmille pätkille olisi kiva saada lisää rullauskykyä, niin jaksaisi painaa enemmän yli 25m/s vauhtia. Kovasti siis kutkuttaisi laittaa tähän 29" hyvin rullaavat kiekot/renkaat työmatkoja ja asfaltti/hiekkatie-lenkkejä varten. Onko kukaan kokeillut 29" rengasta taakse eli mahtuuko hyvin ja miltä GZR tuntuu 29" kiekoilla? Kannattaako vai uudet nakit nykyisille 27:ille?
Nopeus/matkamittari näyttää tässäkin liikaa. Tarttee jotain tehdä.
Suunnittelin jo, että NX-pakan kulahtaessa vaihtuu voimansiirroksi XT. Mites muut ovat toimineet, onko jatkettu NX:llä vai mihin vaihdettu?
...Orkkis magic maryt on hyvät metsässä minunlaiselle aloittelijalle, mutta sileämmille pätkille olisi kiva saada lisää rullauskykyä, niin jaksaisi painaa enemmän yli 25m/s vauhtia. Kovasti siis kutkuttaisi laittaa tähän 29" hyvin rullaavat kiekot/renkaat työmatkoja ja asfaltti/hiekkatie-lenkkejä varten. Onko kukaan kokeillut 29" rengasta taakse eli mahtuuko hyvin ja miltä GZR tuntuu 29" kiekoilla? Kannattaako vai uudet nakit nykyisille 27:ille?
...
Suunnittelin jo, että NX-pakan kulahtaessa vaihtuu voimansiirroksi XT. Mites muut ovat toimineet, onko jatkettu NX:llä vai mihin vaihdettu?
Eikö kukaan ole laittanut sähkötäpäriin jonkin sortin asfaltti/työmatkarenkaita? Ei edes tarvitsisi olla tämä pyörä, kiinnostaisi silti kuulla kokemuksia?
Lisäksi kysyn, että mikä voimansiirto kannattaa laittaa, kun ketju ja NX-pakka aikanaan antautuvat? Vai laittaako vaan uutta NX-pakkaa?
Tänää oltii kaukana pyörän käyttötarkotuksesta.. ajelin pirkanpyöräilyn 134km asfalttia. Näin jälkeenpäin rullaavampi rengas kuin tuo magic mary/hans dampf olis ollu järkevä? Karvan yli 27kmh keskinopeus, 4h48min(5:07 taukojen kans) ja yhdellä akulla pärjäs juuri ja juuri
Tänää oltii kaukana pyörän käyttötarkotuksesta.. ajelin pirkanpyöräilyn 134km asfalttia. Näin jälkeenpäin rullaavampi rengas kuin tuo magic mary/hans dampf olis ollu järkevä? Karvan yli 27kmh keskinopeus, 4h48min(5:07 taukojen kans) ja yhdellä akulla pärjäs juuri ja juuri
No wau :D Sopiiko kysyä millasessa painoluokassa kuski on, ja etenkin mitä avustustasoja käytit? Renkaat oli varmaan pumpattu koviksi?
Ite vaihdoin eilen illalla rullaavien renkaiden tilalle orkkisrenkaat syksyn märkiä metsiä varten, jänskättää millanen jyrä tosta tulee ton Rock Razorin ja Nobby Nicin jälkeen.
No wau :D Sopiiko kysyä millasessa painoluokassa kuski on, ja etenkin mitä avustustasoja käytit? Renkaat oli varmaan pumpattu koviksi?
Ite vaihdoin eilen illalla rullaavien renkaiden tilalle orkkisrenkaat syksyn märkiä metsiä varten, jänskättää millanen jyrä tosta tulee ton Rock Razorin ja Nobby Nicin jälkeen.
2.7bar laitoin. Raskaassa sarjassa. Repun kanssa kolkutellaan sataakymppiä..traililla ylämäet, muuten pyrin pitää semmosen 28-31 mittarissa eli sillon ei tiätty virtaa kulunu. Varalla oli repussa toinen akku, ei uskaltanu poiskaan jättää.
Ite vaihdoin eilen illalla rullaavien renkaiden tilalle orkkisrenkaat syksyn märkiä metsiä varten, jänskättää millanen jyrä tosta tulee ton Rock Razorin ja Nobby Nicin jälkeen.
Oliko siis 27.5" kiekoilla RR ja NN? Miltäs rullaavuus tuntuu orkkiskumeihin verrattuna?
Oliko siis 27.5" kiekoilla RR ja NN? Miltäs rullaavuus tuntuu orkkiskumeihin verrattuna?
Joo, alkuperäsillä kiekoilla.
Sanotaan näin, että kun tänään kävin ajamassa nyt orkkisrenkailla ekaa kertaa lounasta hakemassa, niin onhan noi aikamoiset jyrät noi orkkiskumit. Mettässä nyt pitoa on ihan varmasti enemmän, mutta kyllä noiden orkkisrenkaiden painon ja karkean kuvion huomaa noiden kepeempien jälkeen, sanotaan näin :)
Sama juttu täällä, Verkkokauppa.com postitti 4 kappaletta uusia ketjulukkoja suoraan kotia kun reklamoin asiasta.
Sama juttu täällä, Verkkokauppa.com postitti 4 kappaletta uusia ketjulukkoja suoraan kotia kun reklamoin asiasta.
Mulle vastaus meni näin:
"Tuollainen väärinpäin asennettu ketjulukko on tullut kerran aiemminkin vastaan. Valitettava asennusvirhe tehtaalla. Tuo ei tarvitse uusia osia, vaan ketjulukon käännön.
Tilasin itse tuon 4 lukkoa, oli kohtuu hintanen verkkokaupassa..Taidan kuitenki pistää viä palautetta..
Kuukauteen eivät oo myöskään saanu selville missä boschin sais kalibroitua, kun mulla se avustus lakkaa jo siellä 23kmh nurkilla
Mitäs muut on jarruista mieltä, itse taidan vaihtaa shimanot... Ei näillä sramin tekeleillä tee 'mitää '.
lauri_lr
27.08.2020, 07.39
Mulle vastaus meni näin:
"Tuollainen väärinpäin asennettu ketjulukko on tullut kerran aiemminkin vastaan. Valitettava asennusvirhe tehtaalla. Tuo ei tarvitse uusia osia, vaan ketjulukon käännön.
Tilasin itse tuon 4 lukkoa, oli kohtuu hintanen verkkokaupassa..Taidan kuitenki pistää viä palautetta..
Kuukauteen eivät oo myöskään saanu selville missä boschin sais kalibroitua, kun mulla se avustus lakkaa jo siellä 23kmh nurkilla
Mitäs muut on jarruista mieltä, itse taidan vaihtaa shimanot... Ei näillä sramin tekeleillä tee 'mitää '.
Mulle myös on tulossa ketjulukko tuon virheellisen asennuksen takia. Lisäksi haljenneen vakiopolkimen tilalle tulee takuuvaihtona Crankbrothers Pedal Stamp 1 -polkimet.
Tuosta kalibroinnista sen verran, että mainitsin asiasta Verkkokauppa.comille ja sieltä vastattiin, että käytä paikallisessa pyörähuollossa, niin kalibroivat sen. Laitoin kolmelle paikalliselle liikkeelle sähköpostia, että löytyykö Boschin laitteet, ja kaikilta ne löytyi.
Jarrut tuntui alkuun oudoilta, kun edellisessä oli Shimanot, mutta nyt kun noiden tuntumaan on tottunut, niin en koe mitään tarvetta vaihtaa. Hyvin pysähtyy vauhdista kuin vauhdista ja jarrutusvoiman säätely on helpompaa kuin aiemmilla Shimanoilla, joilla tuli herkemmin tahattomia lukkojarrutuksia.
Mulle myös on tulossa ketjulukko tuon virheellisen asennuksen takia. Lisäksi haljenneen vakiopolkimen tilalle tulee takuuvaihtona Crankbrothers Pedal Stamp 1 -polkimet.
Tuosta kalibroinnista sen verran, että mainitsin asiasta Verkkokauppa.comille ja sieltä vastattiin, että käytä paikallisessa pyörähuollossa, niin kalibroivat sen. Laitoin kolmelle paikalliselle liikkeelle sähköpostia, että löytyykö Boschin laitteet, ja kaikilta ne löytyi.
Jarrut tuntui alkuun oudoilta, kun edellisessä oli Shimanot, mutta nyt kun noiden tuntumaan on tottunut, niin en koe mitään tarvetta vaihtaa. Hyvin pysähtyy vauhdista kuin vauhdista ja jarrutusvoiman säätely on helpompaa kuin aiemmilla Shimanoilla, joilla tuli herkemmin tahattomia lukkojarrutuksia.
Toista tuhatta pitkälle jo ajettu. Kokoajan vahvistunu se fiilis et viimestää talvella menee jarrut vaihtoon. En vaan pidä tosta sramin tuntumasta. Shimanoissa on ollu mukava pieni liike, näissä jotenki pitkä ja tunnoton. Maku asioita..tuolla nopeella polulla kaipaan semmosta nopeesti reagoivaa jarrua millä vaikka ohjaa tarvittaessa.. kaipaan sitä et rengas napsahtaa lukkoon jo melkein ajatuksesta.. Toisekseen kahvan liike on näissä vaikka miten säätäis niin pitkä että jos jarrutat pelkällä etusormella niin keskisormi ei mahdu kahvan ja tangon väliin. Niin kauas ei saa säädettyä et näin ei tapahtuis. On ollu pakko opetella kahden sormen pitämistä jarrulla ajaessa.. kahvat oon siirtäny niin 'sisään' kun järkevästi mahdollista
lauri_lr
27.08.2020, 19.02
Toista tuhatta pitkälle jo ajettu. Kokoajan vahvistunu se fiilis et viimestää talvella menee jarrut vaihtoon. En vaan pidä tosta sramin tuntumasta. Shimanoissa on ollu mukava pieni liike, näissä jotenki pitkä ja tunnoton. Maku asioita..tuolla nopeella polulla kaipaan semmosta nopeesti reagoivaa jarrua millä vaikka ohjaa tarvittaessa.. kaipaan sitä et rengas napsahtaa lukkoon jo melkein ajatuksesta.. Toisekseen kahvan liike on näissä vaikka miten säätäis niin pitkä että jos jarrutat pelkällä etusormella niin keskisormi ei mahdu kahvan ja tangon väliin. Niin kauas ei saa säädettyä et näin ei tapahtuis. On ollu pakko opetella kahden sormen pitämistä jarrulla ajaessa.. kahvat oon siirtäny niin 'sisään' kun järkevästi mahdollista
Joo ei kai se kannata itseään enempää kiusata, jos ei pääse sinuiksi jarrujen kanssa.
Kävin tänään päivittämässä softan ja fiksaamassa nopeusnäyttöä. Renkaan halkaisijaksi asetettiin niin pieni kuin softa antoi laittaa, ja nyt nopeus on melkolailla kohdillaan. GPS:ään verrattuna eroa max. 1 km/h. Hintaa tuli 30 € ja Verkkokauppa korvasi kuittia vastaan koko homman.
Joo ei kai se kannata itseään enempää kiusata, jos ei pääse sinuiksi jarrujen kanssa.
Kävin tänään päivittämässä softan ja fiksaamassa nopeusnäyttöä. Renkaan halkaisijaksi asetettiin niin pieni kuin softa antoi laittaa, ja nyt nopeus on melkolailla kohdillaan. GPS:ään verrattuna eroa max. 1 km/h. Hintaa tuli 30 € ja Verkkokauppa korvasi kuittia vastaan koko homman.
Ok, itse laitoin tänää asiasta postia verkkokauppaan. Tampereen suunnalla luulis onnistuvan kans useammassakin paikassa.
Suosittelen kyllä jarruremppaa jos Guidot ahdistaa. Itsellä nyt XT-jarrujen, Stamp1:ten ja vanhasta zygästä vaihdetun kovemman ja kapeemman satulan kanssa setti toimii ku ihmisen mieli. Itelle toi Shimanojen tuntuma on just spot-on. Pystyn noiden kanssa vaikka missä mäessä varmuudella jarruttaan pelkällä etusormella just sen mitä pitää ja tarvii.
Sain siihen just ton uusimman softan sisään, saas nähdä huomaako metsässä tuota kymmentä lisä-Nm:ää.
Noista orkkisrenkaista en kyl tiiä. Kävin tossa sateen jälkeen ajeleen niillä, ja ne oli aivan törrrkysen liukkaat jokapaikassa. Okei, varmasti kaikki renkaat on. Mutta sitten sellasella "damp"/kuivahkolla alustalla ei ne tunnu eroavan rock-reazor/nobbynick combosta oikeen mitenkään. Rullaavat vaan raskaammin. Suurin ero rullaavuudessa on pienillä paineilla joilla tykkäsin ajaa noit toisia.
Mietin et pitäsköhän sitä ottaa nyt taaksekin nobby nick, kun ei siitä ole kertakaikkiaan mitään valittamista. On mukavampi ja kevyempi polkea mun ajossa. Ja en tosiaan aja mitään kreisiä, tällasen pläskin rauhallista mettäajelua.
EDIT: Jottei rahaa pala tähän hommaan ihan tolkuttomia, taidan tehdä niin että laitan aikasemmin edessä olleen 2.8" nobby nicin taakse ja pidän magic maryn edessä. Vähemmän jumpattavaa eikä maksa mitään.
Oi kyllä! NN 2.8” ja orkkis-MM edessä toimi upeasti!
Ihmeellinen traktorimaisuus asfalttisiirtymillä jäi pois. En tiiä mikä tos Hanssissa oikeen tökkii. Se tuntuu pyllyn alla jotenkin tosi erilaiselta. NN tuntuu paljon pehmeämmältä äs in juurakkojen ja kivien suhteen.
Pyörä on myös taas paljon kevyempi polkea siirtymiä.
Kun tämän pyörän sivukuvaa katsoo verkkokaupan sivuilta, näyttäisi että ohjaamo olisi aika lyhyt. Voisiko joku pyörän jo omistava mitata pitääkö 19" / 50 cm koon "horizontal top tube" (647) ja "reach" (467) paikkaansa?
Onko maalipinnassa ollut kenelläkään sanomista? Aiemmin ainakin GZR Dominanc-e:n maalipintaa on muistaakseni moitittu heikkolaatuiseksi.
No on kyl vaikee yrittää ton mukaan mittaa, kun ei täys selvyys et mistä tarkalleen mihin. Toi reach näyttäis olevan vaakasuoraan keskiöstä tonne ohjausputkeen, ja se oli kyl IMO enemmän kun tuo. Luokkaa 500mm. Mutta don't take my word for it. Jos sulla on jotain tarkempia, konkreettisia mittapisteitä heittää niin helppo tuosta mittaa.
Maalipinta on itellä kestänyt ihan ok, pari outoa kolhua on takana siinä kaaressa mihin tulis esim. lokari kii. Mut ne nyt voi olla vaan kiveniskemiä muutenkin. Muualla ei ole ollut ongelmia. Vähän on jotain pieniä naarmuja siin kohtaa esim. "akku-putkessa" mihin kengät hankaa. Ei kokemusta pystyykö siltä välttyyn muissa pyörissä kun paksu putki on tietty lähempänä sit kenkiä vrt. normaali. Tai kestäiskö "merkkipyörän" maali "kenkäkulumista" jotenkin paremmin.
17" runko on nii lähellä ilmotettua et uskosin pitävän paikkansa. Tämmöne rullamitalla ja vatupassilla mitattu ei mikää maailman tarkin ole. Varsinki keulaputkesta mennää aika silmämääräsellä mitalla ellei lähde purkaan keulaa. 1200 km rymistelty nyt, en löytäny sanottavaa maalista. Sunnuntaina ekat kunnon lipat, otb tukin ylityksestä mut eipä tainnu tulla vaurioita, kylkiluu taisi murtua mut sehän on itsekorjaantuva.
Kiitos vastauksista Ambis ja Jyrmy. Tuosta voi jo päätellä, että kokotiedot ovat melko lailla oikein. Eli tuo 19 kokoinen vois olla sopiva 185 senttiselle pitkäselkäiselle (inseam 84 cm)? Kävin katselemassa tuolla Atala / Whistle nettisivuilla ja huomasin, että siellä suurin tarjolla oleva koko on 18", joka on sama kuin verkkokaupan 17". Ovatkohan suunnitelleet tänne pohjolaan vielä yhden koon lisää yläpäähän...
Kiitos vastauksista Ambis ja Jyrmy. Tuosta voi jo päätellä, että kokotiedot ovat melko lailla oikein. Eli tuo 19 kokoinen vois olla sopiva 185 senttiselle pitkäselkäiselle (inseam 84 cm)? Kävin katselemassa tuolla Atala / Whistle nettisivuilla ja huomasin, että siellä suurin tarjolla oleva koko on 18", joka on sama kuin verkkokaupan 17". Ovatkohan suunnitelleet tänne pohjolaan vielä yhden koon lisää yläpäähän...
Ite 177cm.ja lyhyt jalkanen(en ny muista inseam mittaa) ja toi 17" tuntuu ihan reilun kokoselta kyllä. 19" olis kyllä mulle jo liikaa
185cm/87cm pirkäselkäinen täällä ja 19" tuntuu aika hyvälle. Laitoin 35mm orkkiksen sijasta 70mm stemmin. Ehkä tuli liian pitkä, 50mm lienee minulle optimi.
Yritin noita mittoja katsoa, mutta virtual top tuben ja reachin mittaaminen ilman vatupassia ei oikein suju. Vaikuttaa, että top tube on lyhyempi ja reach pidempi kuin verkkiksen ilmoituksessa (muutamia cm). Tätä samaa tukee oma fiilis sisältäen kokemukset aiempien pyörien tuntumasta huomioiden niiden mitat. Stack vaikutti nopeasti mitaten olevan kohdillaan.
Ajaessa itellekin (184cm) tuo koko tuntuu hyvältä. Ainut mitä oon miettinyt, olis ihan pari senttiä pidempi stemmi kans. Ei sen takia että ajaessa olisi mitään ongelmaa, vaan lähinnä tiukassa käännössä tuppi on tosi äkkiä polvessa kiinni. En vaan jaksais lähtee oikeen edes kokeilemaan, kun tuo on muuten niin hyvän oloinen..
Edit: Onhan toi stemmin vaihto tietty sinänsä helppoa, et ehkä otan vaan reppuun orkkis-stemmin seuraavalla ajokerralla, et jos toi olikohan 60mm stemmi ei ota yhtään toimiakseen niin voi vaihtaa lennosta :D
Fillari-lehti
02.09.2020, 09.49
Meillä on tuolla F-lehden pajalla kyseinen pyörä. Ehditty ajaa sillä muutama satanen. Juttu seuraavassa lehdessä, joka ilmestyy ensi kuun puolivälissä. Horisontaalinen vaakaputki 19-tuumaisessa rungossa on 61,4 cm ja reach 45,8 cm. Nämä ovat rungon valmistaneen tehtaan antamat mitat. Loput pyörästä voi lukea lehdestä, eli emme vastaa kysymyksiin foorumilla.
Vaikuttaa siis siltä, että verkkokaupan 19" runkoa ei ole olemassakaan, vaan myyvät 19 tuumaisena tuota taulukossa 17" kohdalla olevaa runkoa. Silloin varmaan heidän myymä 17" runko on pienempi, jolle ei löydy taulukkoa ko. sivuilta. Sen kokotaulukko löytynee tuolta Atala / Whistle sivuilta ( https://www.atala.it/wp-content/uploads/foto_prodotti/2020/geom1.jpg ) ja veikkaan, että koon M kohdalta. Helpoimpia mitattavissa olevia mittoja, jolla asian voi varmistaa on akseliväli, jonka mitat ovat: S-koko=1204, M-koko=1214 ja L-koko=1225.
Mulla pyörä kiinni telineessä, renkaat irti maasta, akseliväli 1222mm 19":ssa.
Hienoa, että myös hintaskaalan alapäästä olevia ja nimettömämpiä pyöriä testataan. Ko. lehti menee ostoon!
Fillari-lehti
02.09.2020, 12.15
Verkkokaupan 19-tuumainen on nimenomaan 19-tuumainen. Akseliväli 124 cm, johon vaikuttaa tietenkin myös keula.
17-tuumaisen vaakaputki on 60 cm ja reach 45 cm. Harvinaisen pieni ero!
Eihän tämä ole kuin vasta kolmas tai neljäs GZR joka meillä on testissä!!!!
Jokin noissa mitoissa silti mättää. Jos nyt sekaannuksen välttämiseksi nimetään runkokoot satulaputken mittojen mukaan: 400, 430, 460 ja 500. Silloin huomaamme ao. kuvista, että Jukan ilmoittaman testipyörän mitat vastaa "horizontal top tuben" ja "reachin" osalta 460 kokoa, mutta akselivälin osalta likimain 500 kokoa. Kuten Jukka tuossa sanoi, akseliväliin vaikuttaa keulan pituus, joten se ei ehkä kuitenkaan ollut hyvä tarkistusmitta. Edelleen epäilyttää, että onko runkokokoa 500 oikeasti olemassa.https://www.atala.it/wp-content/uploads/foto_prodotti/2020/geom1.jpg
https://cdn.verk.net/1440/images/41/2_549706-2219x823.jpeg
Kovin on 2000-luvun alun klassinen töpögeometria :)
Nyt Karpolla olisi asiaa...
Mittailin pyörän huoltotelineessä niin huolellisesti kuin vatupassin ja rullamitan kanssa voi yksin touhuta. Sain seuraavat mitat 19" mallista:
- Wheelbase ~1230 mm (tämä kaikista epävarmin mitta, kun yksin touhusin)
- Top tube ~635 mm, missään nimessä se tässä pyörässä ei ole 614mm, jota edellä on esitetty 19" koon TT mitaksi. Mittasin huolellisesti. EDIT: Kyllä se mitta sittenkin on 615-620 mm, kun pitkällä vatupassilla kaverin kanssa mittasin
- Reach 455-458 mm EDIT: 465mm kahden henkilön mitatessa
- Stack 632-635 mm (tämä oli vaikea saada hyvin mitattua) EDIT: 625mm kaksin mitatessa
Ja sitten se kaikista mielenkiintoisin mitta: head tube length: tarkka 120 mm. Tämä on selvästi ristiriidassa sen kanssa, että verkkiksen myymä 19" olisi oikeasti 17" mallin mitoilla. Tätä ei voi väärin mitata, kun huolellisesti mittasin vain rungon osuuden.
On siis mitat aika ristissä verkkiksen ilmoituksessa oleviin tai tässä keskustelussa esitettyihin.
Sitten kokeilin Maxxis Ikon 2.2" 29-rengasta taakse ilman ongelmia. Noin 10-15mm jäi vielä kummallekin sivulle tilaa, joten kyllä tähän 2.6" 29-rengas menee. Ei huono juttu.
Fillari-lehti
03.09.2020, 10.08
Pyörä on ajossa, joten en pääse nyt mittailemaan. Se on kuitenkin varma että koeajossa meillä olevan 19-tuumaisen horisontaalinen vaakaputki on noin 615 mm. Tarkistin sen itse moneen kertaan kun pyörä saapui, koska oli melkoinen heitto ilmoitettuun!
Pyörä on ajossa, joten en pääse nyt mittailemaan. Se on kuitenkin varma että koeajossa meillä olevan 19-tuumaisen horisontaalinen vaakaputki on noin 615 mm. Tarkistin sen itse moneen kertaan kun pyörä saapui, koska oli melkoinen heitto ilmoitettuun!
On tämä mielenkiintoista. Laitoin rullamittaan tuon 614mm vatupassin päälle ja suuntasin emäputken yläosan keskikohdasta satulaputken keskikohtaan mahdollisimman vaakatasossa (sillä tarkkuudella, mitä passista pystyi lukemaan ja mitan asettamaan ilman haarukan irroittamista). Vajaaksi jäi reippasti enkä usko mittausvirhettä olevan 20 mm, max. 5mm. Lisäksi emäputken mitta on 120mm verkkokaupan ilmoituksen mukaisesti ja sitä ei voine väärin mitata.
Kyllä pitää vielä kerran mitata kaverin kanssa, niin on sitten luotettavat lukemat. Ei kai rungot voi noin heitellä?
Täällä käsi pystyyn virheen merkiksi. Pitkällä mitta-asteikon sisältävällä vatupassilla ja kaverin kanssa mitaten, effective top tube on 615-620mm 19" koon pyörässä.
EDIT:
Lisää mittoja 19" koosta:
Stack ~625mm.
Reach ~465mm
Seat tube = 500mm
Front center ~785mm
Pahoittelut aiemmista mittavirheistä. Kyllä nämä kannattaa kahdestaan mitata.
Kiitos tarkoista mittaustuloksista mattix. Pyörän rungon mittaaminen kotikonstein ei todellakaan ole yksinkertaista. Tuloksista voidaan päätellä, että 19" / 500 mm runko on olemassa. Eli ovat tehneet GZR tuotemerkille hieman kasvatetun rungon. Mitat vaan eivät ole osuneet sinne minne pitäisi. Korkeus on kyllä kasvanut, samoin "reach" ja "front center" hieman. Ohjaamo on edelleen lyhyt, eikä se muuksi muutu. Harmi kun en pääse testaamaan pyörää...
Pyörätelinettä harkitseville tiedoksi, että ainakin EasyFold XT2 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/43682/hrgxb/):een tää menee ~hyvin. Tosin ylhältä sain kiinni vain tuohon takalinkkuun:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46085-Thulen-py%F6r%E4telineet&p=3011881#post3011881
Pyörätelinettä harkitseville tiedoksi, että ainakin EasyFold XT2 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/43682/hrgxb/):een tää menee ~hyvin. Tosin ylhältä sain kiinni vain tuohon takalinkkuun:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46085-Thulen-py%F6r%E4telineet&p=3011881#post3011881
Hyvä tietää, on suunitelmissa. Koukku vaan puuttuu viä, eikä oikein muita ratkasuja tullu olevan. Katolle en haluaisi.
Vetokoukku siis asialistalla ensin.. on vaan niin järkky hintanen et saas nähdä.
Travelkicking
06.09.2020, 17.17
Vielä mittaamisesta. Ristilaserin saa 50-60 eurolla. Googleen 'itsetasaava ristilaser'. Itse ostin sellainen aikoinaan 39:llä. Vatupassiin uskominen on aika riskipeliä. 2,5 metrinen alumiinilinjain takana/alla lisää hivenen uskottavuutta.
Thulen Velo Compact 925een Progressiv-e menee myös hyvin. Toisen täpärin kanssa tekee kyllä sitten tiukkaa, joten jatkuvasti kahta pyörää liikuteltaessa 927 voisi olla fiksumpi. 925:n remmit ovat lyhyet sekä juuri ja juuri riittävät tällä pyörällä. Leuan saa kiinni niin vaaka- kuin satulaputkeen.
Nimimerkki pipox taitaa tässä ansioituneesti arvioida saman telineen samalla pyörällä: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?15693-Fillarin-kuljetustelineet&p=3000786#post3000786
Vielä mittaamisesta. Ristilaserin saa 50-60 eurolla. Googleen 'itsetasaava ristilaser'. Itse ostin sellainen aikoinaan 39:llä. Vatupassiin uskominen on aika riskipeliä. 2,5 metrinen alumiinilinjain takana/alla lisää hivenen uskottavuutta.
Jep, samaa mieltä. Vaikeaa vatupassilla mittailla noita virtuaalimittoja. Varma olen seat tuben (500mm) ja head tuben (120mm) osalta, kun niitä ei oikein voi väärin mitata eikä tarvitse suorista linjoista/kulmista välittää.
Hieman lyhyt tämä on. Olen siis 185/87cm (pitkäselkäinen) ja kokeilin nyt 90mm stemmiä sekä satulan aivan taakse asentamista pääosin asfaltti + helppojen polkujen ajoon. Tuntuu aika hyvälle vaikka ohjauksesta tuli hitaampi. Nyt on mitat mm. competitive cyclistin + jonkun pyöräfit-applikaation mukaan just eikä melkein. Aiemmin oli kiinni 70 mm stemmi, joka oli ok. Orkkis 35mm stemmi meni toiseen pyörään heti aluksi.
Jos alkais jo varustautuu talveks. Menisköhä tuohon 3" nasta taakse.. edessä ei luulis olevan ahdasta
Nyt olis takavaihtajan korvaketta tarjolla varaosana:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/4207/nrxsh/GZR-Progressiv-e-vaihtajankorvake-varaosa
Pitänee yks hommaa varalle pakkiin.
Nyt olis takavaihtajan korvaketta tarjolla varaosana:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/4207/nrxsh/GZR-Progressiv-e-vaihtajankorvake-varaosa
Pitänee yks hommaa varalle pakkiin.
Tilasin kans heti uutena sulakkeen, ja eilen tuli spostiin ilmotus että noudettavissa..
pyorapetteri
10.09.2020, 16.03
Onkohan 17" runko liian iso 172 cm pitkälle, jolla jalan sisämitta 78 cm? Reach mitta on 458 mm, mikä olisi 54 mm enemmän kuin edellisessä Surlyn S-koon pyörässä. Tosin 70 mm stemmillä Surly tuntui aavistuksen pieneltä, ja GZR:ssä on 40 mm:n stemmi. Myös italialaisen mallin mitat hieman hämmentävät, kun siellä 460 mm seat tubella varustettua suositellaan 185-senttiselle.
Tiä sit johtuuko pyörästä mut tollasta kunnon kivikko juurakko polkua kun ryskyttää niin melkein aina lähtee taka-akseli aukeemaan. Sitä saa kiristellä lenkillä useemman kerran.. loctitee kierteeseen vai mitä?
Tiä sit johtuuko pyörästä mut tollasta kunnon kivikko juurakko polkua kun ryskyttää niin melkein aina lähtee taka-akseli aukeemaan. Sitä saa kiristellä lenkillä useemman kerran.. loctitee kierteeseen vai mitä?
Kerran käyny sama, jonku kierroksen verran aukes, takarengas oli aika löysä sivuttain. Oon ottanu asiakseni tarkistaa ennen lenkkiä.
Mut oon kyl miettiny, et joku sellanen uudelleenkiristettävä nippusiteen tyylinen, tai velcro-strappi pitäis sen varmaan kyl aika hyvin paikallaan. Runkoon siis kiinni. Estäis vaan sen ettei pääse itsekseen vaelteleen, ja helppo kuitenkin sit irrottaa.
pyorapetteri
14.09.2020, 20.37
Ostin tuon 17" koon. On sopiva pituussuunnassa, ei ainakaan liian pitkä. Korkeutta kyllä piisaa, eli satulaputkea on näkyvillä vain 8 mm, ja stand-over -mitta on ns. tapissa. Verkkiksen sivuilla tätä siis mainostetaan 160-170-senttiselle, mutta oikeampi haarukka lienee 170-177.
Pyörähän on mainio, enkä ole Boschiakaan saanut kolisemaan (kuten testeissä on moitittu). Bosch CX gen4 ei kyllä tunnu Shimanon E8000:ta tehokkaammalta. Poljintuntuma on pääsääntöisesti hyvä, mutta välillä emtb vähän miettii nousuihin mennessä. Haarukoissa on tilaa varmaan 29x2.6 renkaille. 500:n akku tuntuu riittävän paremmin kuin E8000:n 504:n akku (jäykkäperässä). Yhden potentiaalisen ongelman olen havainnut: nopeusanturin johto kulkee moottorin muovisuojan alta niin, että takajousituksen mukana se varmaan hankautuu rikki. Olisiko tähän ideoita? Sormilla vähän irrotin kauemmaksi suojasta.
Eilen päiviteltii uus firmis. Ei vielä suurempaa kokemusta siitä, mutta logista paljastu "yllätys". Ajettu 1550km, siitä ilman avustusta 860km
Vahvistaa aika hyvin sen fiiliksen että tällä uudella boschilla on aika kivutonta ajaa yli tuon avustuksen
Rengaskokoa muutettii sen mitä sai, nyt avustus toimii melkein sinne 25.. (ennen se 23).
Menee vähä yleisemmin boschiin, mites muilla koliseeko? Juttuja ja videoitaki on tuosta moottorin kolinasta - omasta ei kyllä tuu minkäänlaista ylimäärästä ääntä missään vaikka kuinka kivikkoo laskis meneen
Menee vähä yleisemmin boschiin, mites muilla koliseeko? Juttuja ja videoitaki on tuosta moottorin kolinasta - omasta ei kyllä tuu minkäänlaista ylimäärästä ääntä missään vaikka kuinka kivikkoo laskis meneen
Ei ole kolinaa havaittavissa, vähän vajaa tonni mittarissa. Melko lailla rymytty kivikossa ja juurakoissa.
Ainut kummallisuus mitä olen saanut tuolla aikaseksi, oli kun ajelin pari tuntia upottavan pehmeitä hiekkapolkuja, alkoi eturattaan tienoilta kuulua kovaa rohinaa veto päällä. Luulin että nyt meni motti sököksi, sitten alkoi ketju takkuamaan ja lopuksi tarttu eturattaaseen niin että löi sylttyyn takahaarukan päälle. Kotona huolellinen pesu ja pyörä toimii taas moitteetta. Epäilen että väärä ketjuöljy aiheutti sen, että märkä keli & hiekka jumitti ketjulenkit. Nyt Wet Lube öljyllä oireita ei ole ollut.
Menee vähä yleisemmin boschiin, mites muilla koliseeko? Juttuja ja videoitaki on tuosta moottorin kolinasta - omasta ei kyllä tuu minkäänlaista ylimäärästä ääntä missään vaikka kuinka kivikkoo laskis meneen
Pitemmissä laskuissa kerkeen sen kolinan kuulla. Mutta mua se ei häiritse. En pysty itse henk koht rutista jostain moottorin kolinasta. Moottorista joka vie mut 130 kilosena maastopyörällä 15-20kmh vauhdilla kivikkoista ja juurakkoista ylämäkeä ylös. But that's just me.
Pitemmissä laskuissa kerkeen sen kolinan kuulla. Mutta mua se ei häiritse. En pysty itse henk koht rutista jostain moottorin kolinasta. Moottorista joka vie mut 130 kilosena maastopyörällä 15-20kmh vauhdilla kivikkoista ja juurakkoista ylämäkeä ylös. But that's just me.
Ok, ite ajoin laskettelurinnettä useemman vedon juuri ja yritin oikeen löytää olosuhteita missä kolisis joku. Mut en oo havainnu.
Mut eipä siinä hyvä niin, ja samaa mieltä ettei se varmaan haittaisi. Aikalailla raskaassa sarjassa myöskin mennään...
85Nm päivitys, kyllä sen eron huomaa. EMTB työntää vielä vähä viiveellä vielä kun polkaset johonki tiukkaan kiven ylitykseen tai vastaavaan. Periaatteessa käyttökelponen jos ollaa ihan siä rajoilla pääseekö niin toi voi auttaa ylös asti? Mut nyt märällä, lehtiä paljo poluilla ym liukkaalla pari kertaa tullu jo tilanne et se tuuppaa väärään paikkaan lisää. - Mietinki jo et olisko se kiintee sport asetus emtb:tä parempi.
Tilasin vähä ennakoiden nastat talvelle. Takana ei leveys suunnassa liikaa tilaa oo mut kokeillaa nyt 45north wrathchild 3" :lla meneekö. Jos ei niin sit palautus ja taakse kapeempaa. Tuskin noita ennen tammikuuta tarvii..
Ketjun puolella on vähä enemmän tilaa, mut toisella puolella ei liikaa ole, täytyy olla tarkkana ettei nasta raavi runkoon.
Meinasin tota st:n fat freddiee eka, mut kuulemma se ei mahtunu focuksen jam2 ja toi 45north mahtuu joten otin nyt sillä perusteella ton mikä on kapeampi 3" . Eteen mahtuis toki
varmaan mikä vaan..
https://i.ibb.co/NTfYKGG/45north.jpg
Tuli kokeiltua nämäkin valmiiks 3" nasta mahtuu.. itseasiassa taitaa olla kapeempi oikeesti kun tuo ensiasennus hans dampf 2.8" koossa.
Ketjut meni samalla vaihtoon, kesti 1725km...tai ei kestäny, olis pitäny vaihtaa vähä aiemmin.. 0,75% tulkki ei vielä menny läpi mut silti ketjun mitassa jo melkein lenkin ero uuteen (kuvassa uutta ei vielä lyhennetty oikeaan mittaan)
https://i.ibb.co/nkqcgyJ/IMG-20201001-184028.jpg
Ja takapakkaki vaihtoon samalla. Uudet ketjut ei osu hampaille.. tiedoista poiketen pyörässä on halvempi sx sarjan pakka muuten. Pg-1210
^ juu wrathchild 3" kovasti alimittainen lähempänä 2.6" kuin 2.8"
Ja takapakkaki vaihtoon samalla. Uudet ketjut ei osu hampaille.. tiedoista poiketen pyörässä on halvempi sx sarjan pakka muuten. Pg-1210
Jep, huomasin kans kun irrotin siivousta varten :( no, moni muu osa oli parempaa kun spekseissä niin mitäpä tuosta. Kuluva osa niin menee kuitenkin vaihtoon jossain välissä.
Jep, huomasin kans kun irrotin siivousta varten :( no, moni muu osa oli parempaa kun spekseissä niin mitäpä tuosta. Kuluva osa niin menee kuitenkin vaihtoon jossain välissä.
Mitkä osat parempia?
Onko muuten pakkojen PG-1210 (SX) ja PG-1230 (NX) välillä eroja mitoissa? Olisiko tässä syy, miksi ei ketjut osuneet sitten yhtään rattaille, kun kokeilin paikalleen 29" kiekkoja NX-pakalla. Kerran orkkis onkin SX.
Mitkä osat parempia?
Onko muuten pakkojen PG-1210 (SX) ja PG-1230 (NX) välillä eroja mitoissa? Olisiko tässä syy, miksi ei ketjut osuneet sitten yhtään rattaille, kun kokeilin paikalleen 29" kiekkoja NX-pakalla. Kerran orkkis onkin SX.
Ne on Eagleja molemmat (olihan?), joten täysin yhteensopivia. Molemmat shimanohubilla. GX ja eteenpäin on XD.
Tällanen vinkki dropper-vipuun minkä kollega keksi tehdä omassaan. Itsellä oli tehtaalta asennettuna ylemmän mukaisesti, mutta 4mm kuusiokololla tuon pystyy vaihtamaan kokonaan toisinpäin. Tulee ihan todella paljon parempaan sijaintiin tuo vipu. Hitsi kun olis tiennyt 1000 km sitten jo!
No, nyt jokatapauksessa pari päivää sen jälkeen kun tämän sain tietää ja käännettyä itse, tuli kuitenkin äsken vaihdettua OneUp Componentsin 150mm dropper. Meni suoraan vanhalla kaapelilla ja kuorella (sen mustan barrel-mollukan vaihdoin oikeaan ja öljysin vaijerin), vaikkakin lyhensin kuorta jonkun 10 senttiä ainakin, ja siitä jäi pois se sellanen metallinen letku tuolta vivun päästä.
Tuohon L-kokoseen (tai nykyään XL tuotesivulla) SAATTAISI mennä mittausteni mukaan 180mm OneUp:in dropper, mutta sitä pitäisi kuristaa todnäk se max 20mm jotta se olisi vain 160mm. Tämä perustuu siihen miten mittasin että kuinka paljon runkoon uppoaa putkea ennenkuin osuu takaiskarin hitsaussaumaan. 180mm ei siis mahdu siten että toi kaulus tulisi runkoa vasten. En nyt muista paljonko se kaulus olisi tullut rungosta ulos.
180mm dropper olisi ollut vaan jatkon kannalta ehkä hyödyllisempi. Mutta tuolla 5 sentin lisäyksellä sain just sen verran lisäliikkumavaraa mitä olen kaivannut.
https://i.imgur.com/xYxK2r1.jpg
Fillari-lehti
08.10.2020, 10.55
Heti kun saatiin testipyörä käsiin, niin käänsin vivun. Ei taidettu mainita asiasta seuraavassa lehdessä olevassa jutussakaan, kun kuviteltiin että sen on asentanut kyseiseen yksilöön joku harjoittelija.
Heti kun saatiin testipyörä käsiin, niin käänsin vivun. Ei taidettu mainita asiasta seuraavassa lehdessä olevassa jutussakaan, kun kuviteltiin että sen on asentanut kyseiseen yksilöön joku harjoittelija.
Varmaan sama kaveri asentanu ketjut, tainnu vissii 'kaikilla' olla ketjulukko väärinpäin.
Tällanen vinkki dropper-vipuun minkä kollega keksi tehdä omassaan. Itsellä oli tehtaalta asennettuna ylemmän mukaisesti, mutta 4mm kuusiokololla tuon pystyy vaihtamaan kokonaan toisinpäin. Tulee ihan todella paljon parempaan sijaintiin tuo vipu. Hitsi kun olis tiennyt 1000 km sitten jo!
Kiitoksia vinkistä, en tuota ole edes hoksinut, kun Sramin vivut muutenkin vähän opetteluttanut. Nyt on vähän ergonomisempi ajella.
https://i.ibb.co/Scx3xvm/IMG-20201012-165519.jpg (https://ibb.co/qCnrn1g)
Tilasin rattaan irrotus työkalun, ja samalla otin kokeeks vähä isomman (36T) eturattaan. Vähä riskillä vielä direct mounttina. Mut mahtuu se ainakin pyöriin
Työkalu oli 11,50€ ja ratas 15,50€ (R2-Bike.com)
85Nm päivitys, kyllä sen eron huomaa. EMTB työntää vielä vähä viiveellä vielä kun polkaset johonki tiukkaan kiven ylitykseen tai vastaavaan. Periaatteessa käyttökelponen jos ollaa ihan siä rajoilla pääseekö niin toi voi auttaa ylös asti? Mut nyt märällä, lehtiä paljo poluilla ym liukkaalla pari kertaa tullu jo tilanne et se tuuppaa väärään paikkaan lisää. - Mietinki jo et olisko se kiintee sport asetus emtb:tä parempi.
Kyllä potkii hyvin pävityksen jälkeen, ei valittamista. Tarkkana saa olla peukalon kanssa tehoa säätämässä liukkailla juurakoilla.
Trekin 2021 malleihin Tourin tilalle tulee eMTB Lite, tuleekohahan päivityksenä myös muihin Bochilaisiin?
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4t/rail/rail-5-625-wh/p/32801/?colorCode=greendark_black
Tilasin vähä ennakoiden nastat talvelle. Takana ei leveys suunnassa liikaa tilaa oo mut kokeillaa nyt 45north wrathchild 3" :lla meneekö. Jos ei niin sit palautus ja taakse kapeempaa. Tuskin noita ennen tammikuuta tarvii..
Öö meinaatko että nastarenkaat maksaa 200€/kpl, eli saman veraan kuin henkilöautoon talvikumit?
Huh, taidan ostaa potkurin talveksi... No harrastukset maksaa vaan ohan kumilla hintaa.
Tilasin rattaan irrotus työkalun, ja samalla otin kokeeks vähä isomman (36T) eturattaan. Vähä riskillä vielä direct mounttina. Mut mahtuu se ainakin pyöriin
Työkalu oli 11,50€ ja ratas 15,50€ (R2-Bike.com)
Kerrohan kokemuksia isommasta eturattaasta
Kyllä potkii hyvin pävityksen jälkeen, ei valittamista. Tarkkana saa olla peukalon kanssa tehoa säätämässä liukkailla juurakoilla.
Trekin 2021 malleihin Tourin tilalle tulee eMTB Lite, tuleekohahan päivityksenä myös muihin Bochilaisiin?
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4t/rail/rail-5-625-wh/p/32801/?colorCode=greendark_black
Öö meinaatko että nastarenkaat maksaa 200€/kpl, eli saman veraan kuin henkilöautoon talvikumit?
Huh, taidan ostaa potkurin talveksi... No harrastukset maksaa vaan ohan kumilla hintaa.
Kerrohan kokemuksia isommasta eturattaasta
Edellee vahvistunu fiilis et sport vois olla uutta emtb modea parempi. Semmonen jälkipotku tuli tohon emtb modeen uuden päivityksen myötä mistä en niin pidä.
Nastakummista, no ne makso 300, ei 4. Toive olis että kestoo olis enemmän kun 1 talvi. Kolmella päästäs jo 50€ /rengas/kausi joka vastais jo samaa ku normi takarengas/kesä. Hankinta toki kallis ostohetkellä, ja nastojen pysyminen on aina arpa peliä. Heti jos irtoo kannattaa laittaa irtonastaa tilalle..
36T eturatas. Parin lenkin perusteella ei jatkoon ja vaihdoin 34T.
36 teki ajamisesta selvästi raskaampaa, paljon enemmä vaihtotarvetta pieneenkin mäkeen ja selvästi tuli käytettyä isompia avustuksia - jopa turboa aika kevyissäki nousuissa. Toi 36T toimis ehkä jossai työmatka ajossa tms Sai sillä tasasella sen 30 vauhtia pienemmällä kadenssilla, rajotin pois ja vois olla kivakin...
Moniko on pitänyt keulaa liian köykäisenä? Fillari-lehden testissä toivottiin laadukkaampaa keulaa mut onko samassa hintapisteessä muita tarjolla? Cuben Stereossakin on 35 Silver ja se on sentään kalliimpi pyörä.
Moniko on pitänyt keulaa liian köykäisenä? Fillari-lehden testissä toivottiin laadukkaampaa keulaa mut onko samassa hintapisteessä muita tarjolla? Cuben Stereossakin on 35 Silver ja se on sentään kalliimpi pyörä.
Tota kommenttia en täysin ymmärtänyt artikkelissa. Okei, ei mulla ole kokemusta paremmistakaan keuloista, mut tällaselle painavalle jässikälle tuo keula on tehnyt aivan kaiken mitä siltä oon pyytänyt täysin mukisematta. En voisi kuvitellaakkaan että sitä tarvisi vaihtaa mihkään. Sentti pari lisää nyt toki vois olla jännä lisää joustomatkassa, mutta silti tuokaan ei ole kesken loppunut kertaakaan.
Ehkä sitten en vaan aja itse tarpeeksi TÄYSILLÄ.
Dille Vallaton
21.10.2020, 14.08
Joustomatkan "riittävyys" ei kai tarkoita sitä että keula ei pohjaa. Ihan sysipaska ilmekeulakakaan ei lopu kesken, kun tunkee sinne hulluna painetta. Erot hyvän ja huono välillä syntyvät siinä miten keula kantaa ja on kuitenkin myös pintaherkkä. 35 Silveristä kun vaihtaa pari steppiä parempaan Rokkariin tai Foxiin, niin nuo ominaisuudet muuttuvat huikeasti.
Enpä osaa sanoo, tollasessa tasamaa endurossa on toiminu mun tarpeisiin. Mitää bikeparkkeja en oo suunitellu ajavani..
Huono olen kans arvosteleen kun ei kokemusta oo tarpeeks laajalti, mut omaa täysiä on uskaltanu ajaa ja keula on toiminu loogisesti. Paineita hieronu vähä ja aika hitaalla säädöt.
Äijä painaa sata, ja pyörä 25. Voisin kuvitella et jos en olis tyytyväinen se tulis jossain ilmi..
Samoilla linjoilla Jyrmyn kanssa, omaan käyttöön keula on vielä riittänyt, ei ole tarvinnut hyppiä peräkkäisistä hyppyreistä saati hakkuuttaa kiviin niin että ois ruvennu keula hyytymään.
Juurakoiden yli menee kun laittaa säädöt herkimmälle ihan mukavasti, sitten ei kyllä kestä rysäyttää mistään hyppyristä, se on selvä.
Totta, että pintaherkemmän keulan saa kun lyö 3-500€ lisää rahaa. Samallahan se pyörän hinta kasvaa, eikä ole enää alle 4k.
Ei ole kokemusta sähkötäpäristä paremmalla iskarikalustolta, kuin muutaman päivän verran Trek Rail 7:lla. Siinä on Rockshox Yari RC keula, jonka listahinta on 190€ kalliimpi kuin 35 Goldin. En huomannut mitään eroa, johtuen varmaan juuri siitä että pitäs aika monta reissua vetää säätäen iskareita, että saa mieleiset. Eli lyhyellä koeajolla ei voi vielä sanoa varmaksi kannattaisiko investoida 2000€ enemmän pyörään jossa parempi keula (ja takaiskari+ muutama muu komponentti)
Hyvin erillaista on sähkärin kuin luomun säätäminen, johtuen pyörän omapainosta, luulen.
Mutta joo, riippuu niin ajotavasta ja reiteistä. Ei näitä ole suunniteltu bikeparkkeihin kikkailuihin imho.
Millonhan pyöriin tulee lisäsäiliölliset iskarit eteen? :rolleyes:
Mulla on aiemmin ollu ongelmaa taka-akselin aukeemisen kanssa ajossa. Se linkku on ollu velcrolla varmistettuna ja pysyny nyt sitten kiinni. Tänää aukes akseli lenkillä.. oli vastapuolen 'mutteri' tippunu matkasta. Kotona hyllyssä uus vaihtajan korvake missä sekin mukana. Maastossa vaihtajankorvaketta siis tuskin tähän vaihtaa, ellei nyt kanna 22mm kiintoavainta (ehkä riittävän isot pihdit hätätapauksessa riittäis..)
https://i.ibb.co/Lx35mT0/IMG-20201101-102252.jpg (https://ibb.co/0CxtT0n)
https://i.ibb.co/jRtLvWk/16042351772864200015562617478255.jpg (https://ibb.co/C2Ln5MK)
https://i.ibb.co/VYQm3Tz/16042351924153721952998023352172.jpg (https://ibb.co/k291MXw)
Ai saakeli. Itellä on ollut samaa et takalinkku vaeltaa auki ja kerran on ollutkin niin auki keskellä skutsia et rengas vipattaa sentin sivuttain. Samaa velcrohommaa miettinyt. Huomasin myös noin reilu viikko sitten että tuo musta vastakappale on ihan löysällä ja kiristin.
Eipä oo aikasemmin moista ollu. Mikähän tuon ilmiön aiheuttaa. Akseli on tiukassa, ja loctiten kanssa laitettu - ei auta.
Joo itellä nyt kaksi kertaa löytynyt tuo taka-akseli reissussa.
Piti Jyrmyn havaintojen pohjalta ruveta purkamaan pyörää yötä vasten ja mulla oli myös se vastamutteri, joka pitää myös vaihtajan kannaketta kiinni, löysällä, n 1/4 kierroksen.
Navassa oli vähän väljää; vasemman puolen laakeri käsin heiluteltuna hieman lonksui, kiristin akselin käsitiukkuudelle. Voisko johtua siitä ettei tuo läpiakseli pysy kiinni, jos ite navassa väljyyttä? Vaan varmasti Jyrmy sen olit jo tarkistanut, kun olet noita renkaita vekslaillut irti?
Nyt on vastamutteri ja läpiakseli Loctite 238:lla kiinni, katsotaan miten pysyy. Jos ei, niin nippusiteellä tai velcrolla varmistus.
On muuten v-mäinen tuo neliö vastamutteri kiristää, kun ei kiintoavaimella tai isolla jakarilla kunnolla saa otetta. Ei viitsi siirtoleukapihdeillä naarmuttaa runkoa... Kait siihenkin joku oma työkalunsa on?
Joo itellä nyt kaksi kertaa löytynyt tuo taka-akseli reissussa.
Piti Jyrmyn havaintojen pohjalta ruveta purkamaan pyörää yötä vasten ja mulla oli myös se vastamutteri, joka pitää myös vaihtajan kannaketta kiinni, löysällä, n 1/4 kierroksen.
Navassa oli vähän väljää; vasemman puolen laakeri käsin heiluteltuna hieman lonksui, kiristin akselin käsitiukkuudelle. Voisko johtua siitä ettei tuo läpiakseli pysy kiinni, jos ite navassa väljyyttä? Vaan varmasti Jyrmy sen olit jo tarkistanut, kun olet noita renkaita vekslaillut irti?
Nyt on vastamutteri ja läpiakseli Loctite 238:lla kiinni, katsotaan miten pysyy. Jos ei, niin nippusiteellä tai velcrolla varmistus.
On muuten v-mäinen tuo neliö vastamutteri kiristää, kun ei kiintoavaimella tai isolla jakarilla kunnolla saa otetta. Ei viitsi siirtoleukapihdeillä naarmuttaa runkoa... Kait siihenkin joku oma työkalunsa on?
Joo, mulla ei havaintoo et olis ollu navassa väljää. Renkaita ja rattaita kuitenki on vaihdeltu.
Mulla sopi vallan hyvin 22mm kiintoavain siihen vastamutteriin. Työkaluissa toki on eroja, kovin pyöristellyt kulmat ei oikein toimi kun toi on sen verran ohut. Vaihtajan joutu irrottaan, vaijeri tulee vähän tielle muuten
Joo, mulla ei havaintoo et olis ollu navassa väljää. Renkaita ja rattaita kuitenki on vaihdeltu.
Mulla sopi vallan hyvin 22mm kiintoavain siihen vastamutteriin. Työkaluissa toki on eroja, kovin pyöristellyt kulmat ei oikein toimi kun toi on sen verran ohut. Vaihtajan joutu irrottaan, vaijeri tulee vähän tielle muuten
Ok, jotain mystistä siinä sitten on. Mitään väljyyttä en huomannut takahaarukan nivelissä kun käsin revin sitä, sekään ei selitä että ois jotenkin "letku" tuo takapää ja kitkuttaa pultin auki jouston myötä.
En kehdannut vaihtajaa ottaa irti, siksi oli ahdasta kun vaijeri edessä.
Pistin omani myyntiin, nyt puoleen vuoteen menty vajaa 3000km. Talvella menny aika hiihdellessä, ja kesälle olis Gravelpyörä kuumetta luomuna joten kokeillaa jos tämä menis kaupaksi..
IlmariMajuri
27.03.2021, 00.28
Hei vaan kaikille. Tänään tuli itselle progressive kotia. Laitoin rungon pistokkeen kautta lataukseen ja ei lataudu. Otin akun irti ja laturi siihen kiinni, sain ladattua täyteen. Onko muilla ollut samaa ongelmaa ettei saa ladattua siitä rungon pistokkeesta ?
Hei vaan kaikille. Tänään tuli itselle progressive kotia. Laitoin rungon pistokkeen kautta lataukseen ja ei lataudu. Otin akun irti ja laturi siihen kiinni, sain ladattua täyteen. Onko muilla ollut samaa ongelmaa ettei saa ladattua siitä rungon pistokkeesta ?
Harmillista :( Itsellä aina ladannut hyvin runkotökkelistä. Ei muuta kuin aspaan viestiä. Helpottaa ihan todella paljon elämää kun ei tarvi akkua irrotella.
Muista laittaa kierrelukitetta niihin akkukotelon kiinnikeruuveihin. Itellä oli ihan löysällä ja olis kyl pudonnut ajossa ilman.
Näytti olevan Pirkkalan myymälässä 19" rungon e-progressive poistossa 3300 eurolla. Ei huono vaihtoehto, kun osat ovat kuitenkin perushyvää ja sähköpyörien saatavuus on mitä on.
Enpäs myynytkään. Nyt rapee 3000 ajettuna. Pyörä osina,iskarit huollossa. Ei vikoja toistaseksi ilmeentynyt
Hissitolppa on vähä ?? Olkoon niin pitkään kun toimii
https://i.ibb.co/6HYbQzn/16194487371562944635140309705892.jpg (https://ibb.co/v31m9pw)
Enpäs myynytkään. Nyt rapee 3000 ajettuna. Pyörä osina,iskarit huollossa. Ei vikoja toistaseksi ilmeentynyt
Hissitolppa on vähä ?? Olkoon niin pitkään kun toimii
No jopas :D Ootko koskaan avannut kaulusta ja laittanut rasvaa? Toisaalta, mikäpä jos tuo toimii niin kovaa ajoa vaan, uusii sit kun prakaa tarpeeksi.
Verkkiksellä nyt pyörään sopiva eturatas:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/56502/qrkgj/SRAM-SX-34T-eturatas
Itsellä oma eturatas on kulunut niin puhki ettei se syö enää uutta ketjua, jouduin tilaamaan uuden eturattaan uuden ketjun kaveriksi.
No jopas :D Ootko koskaan avannut kaulusta ja laittanut rasvaa? Toisaalta, mikäpä jos tuo toimii niin kovaa ajoa vaan, uusii sit kun prakaa tarpeeksi.
Verkkiksellä nyt pyörään sopiva eturatas:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/56502/qrkgj/SRAM-SX-34T-eturatas
Itsellä oma eturatas on kulunut niin puhki ettei se syö enää uutta ketjua, jouduin tilaamaan uuden eturattaan uuden ketjun kaveriksi.
Itellä on kerran kans vaihdettu eturatas, ja yks on hyllyssä varalla. Takana alkuperäsessä kiekossa 3. Pakka menossa ja toisessa kiekossa 1 et noihin menee ihan euroja ????
Rattaita kyl tosiaan menee.Taas pitäs uusia taakse. Mistään ei löydy, mut lainasin nyt talvikiekosta vähän ajetun. Pikkurattaat ei kestä. Ketjuja useemmat kierrossa jne.
Bike discountilla ketju+ratas paketti 90€ nurkilla kun esim cyclissä pelkkä pakka 130+ Sit löysin pikkurattaat erikseen, saa nähdä koska noita saa, saatavuus ongelma on paha ny...
https://www.bike24.com/p2400314.html
Bike discountilla ketju+ratas paketti 90€ nurkilla kun esim cyclissä pelkkä pakka 130+ Sit löysin pikkurattaat erikseen, saa nähdä koska noita saa, saatavuus ongelma on paha ny...
https://www.bike24.com/p2400314.html
Ite tilasin tästä ja näyttää edelleen olevan saldoilla:
https://ebikebrothers.fi/product/308/sram-ratassetti-pg12101230-eagle-cassette-takapakkaan
Ite tilasin tästä ja näyttää edelleen olevan saldoilla:
https://ebikebrothers.fi/product/308/sram-ratassetti-pg12101230-eagle-cassette-takapakkaan
Kiitän, ja tilasin.
Seuraavaksi pähkäileen mistä takanapaan on tullut klappia, selkee välys sivu suunnassa. Laakerissa väljää ?
Ot:
Tuli eilen kokeiltua akun(ja ukon) kestoa ihan tosissaan. Ajoin 'kisan' jossa lenkin pituus 30km kesto noin 2h siirtymillä pientä huilaamista jne, sisälsi 6 'erikoiskoetta' yhteiskestoltaan hiukan alle tunti jotka luonnollisesti niin kovaa kun pääsi. 500Wh akku riitti juur turbolla runttaan läpi.
Maasto erittäin kivistä ja teknistä. Ei kuitenkaan kovia nousuja edes
Ihan hauska idea, strava segmenteillä ajanotto. Toukokuu aikaa ajaa(Lempäälä etä-epic 2021 facebookissa)
Onko kukaan tuunannut kaapelivientien kanssa tämän pyörän osalta? Vaihdoin ajotietokoneen Purionista Nyoniin ja samalla lisäsin etuvalolle johdotuksen.
Tämä tarkoitti, että rungon sisässä oleva akun alumiininen teline (jonka päällä runkoa vasten on johtokourut) piti irroittaa ja oli yhtä hel"#")=! saada se takaisin. Syynä tähän on kuusi kappaletta kaapeleita, jotka menevät moottorin suunnasta keulille (vaihtaja, takajarru, hissitolppa, ajotietokone, etuvalo ja edessä rungossa oleva latauspistoke) ja ne piti saada jotenkin pysymään siinä telineen kouruissa telinettä runkoon kiinnittäessä. Lisäksi se teline piti saada asemoitua just eikä melkein, jotta akun sai edes asennettua takaisin paikalleen ja lukkopesän aukko tulisi rungon avaimenreiän kohdalle. Ei ollut kiva operaatio ja yhtään ei ole tilaa jätetty kaapeloinnille. Tuli jopa mieleen, että pitäisikö kaapelit vetää rungon päällä. Onko sisäinen kaapelointi muissakin sähkäreissä näin vaikeaa?
Kuitenkin oli positiivista, että koko homma onnistui ilman moottorin pudottamista tai edes kammen irroitusta. Pelkkä moottorin suojakuoren irroittaminen vasemmalta puolelta riitti + moottorin päällä rungossa olevan suojakumin irroitus ja yllä mainittu akkutelineen irroitus.
Itse Nyon (vanha malli) vaikuttaa hyvälle :). GPX-reittien vienti on helppoa, paljon saa informaatiota näytölle ja avustustasoja pystyy säätämään. Suosittelen vähäisellä kokemuksellani.
Nice! Ite oon miettinyt Kiox päivitystä, mutta todennut Purionin olevan aika passeli maastorytyytykseen kun Garmin näyttelee reitit.
Ja juu, on kokemusta kaapelikourusta, kun vaihdoin pyörääni jarrut ja ujuttelin uuden takajarrun letkun sieltä... Oli siinä hommaa. Kokonaan en irrottanut, mutta löysytin niitä pullotelineen viereisiä ruuveja jotta sain sen vähän löysemmäksi. Oli kyllä sekin aikamoinen souvi.
Nice! Ite oon miettinyt Kiox päivitystä, mutta todennut Purionin olevan aika passeli maastorytyytykseen kun Garmin näyttelee reitit.
Ja juu, on kokemusta kaapelikourusta, kun vaihdoin pyörääni jarrut ja ujuttelin uuden takajarrun letkun sieltä... Oli siinä hommaa. Kokonaan en irrottanut, mutta löysytin niitä pullotelineen viereisiä ruuveja jotta sain sen vähän löysemmäksi. Oli kyllä sekin aikamoinen souvi.
Itse päädyin juuri Nyoniin, koska Garminia tai kännykkää en ajatellut ohjaustangolla pitää. Lisäksi sain käytetyn sopivasti, niin pitihän siihen tarttua. Aika iso tuo on kooltaan eikä mikään kaunein laite, mutta toimii tarkoituksessaan oikein hyvin. En tiedä, onko tuon vanhan mallin kanssa mitään muita tapoja Komootin lisäksi synkata ajetut reitit ja statistiikka? Ei taida vanhassa Nyonissa Strava toimia eikä taida Trailmapin karttoja pystyä myöskään tuuppaamaan sisään? Reitit on kyllä helppo viedä ja aika hyvin polut näkyvät vakiokartassa (Suomen karttojen koko 306 Mt).
Kaapelikouru on kyllä ahdas kuin mikä ja tilaa viedä enempää kuin 4 kaapelia ei oikein ole. Suoraan sanoen tuon olisi voinut suunnitella paremmin, koska tilaa olisi viedä kaapelit yläosan sivuilla. Nyt pitää olla huolellinen, että ei vahingossa yksikään kaapeli jää kourun kiinnitysosaan puristuksiin ja ole pultin kohdalla sitä kiinni laittaessa. Toivottavasti ei tarvitse hetkeen kourua irrotella.
Täällä on hyvä pitää huoltokirjaa ??
Nyt katkes taka-akseli.. uusittu + laakerit taakse. Samalla uus laakerin suoja moottoriin.
Iskarit myös käyty läpi, olis pitäny heti uutena. Paranivat aikalailla
Siis hetkinen, läpiakseli poikki, vai se takanavan sisällä oleva akseli?
Siis hetkinen, läpiakseli poikki, vai se takanavan sisällä oleva akseli?
Navan sisällä, tästä tuli se aiemmin huomattu klappi. Ensin epäilin tosiaa laakeri vikaa.
Sen akselin pakan puoleisen pään kierteen juuresta poikki.
pyorapetteri
27.07.2021, 17.07
Onkos muilla ollut ongelmia vakiokeulan eli Rockshox 35 Goldin kanssa? Tästä on jo juttua foorumin keulapuolella ja myös ulkomaisilla foorumeilla. Ilmeisesti laatu heikko ja jopa takuuseen mennyt näitä. Minulla aluksi ihan siedettävästi toiminut keula (tosin töksäyttävämpi kuin takaiskari) meni selvästi alle vuoden iässä lähes kelvottoman tönköksi, eli jousitus painuu sisään vain pykälittäin. Verkkis vastasi viestiin, että voi viedä huoltoon Fillarivelholle, mutta osaavatko siellä kunnostaa? Koskaan mikään keula ei huoltamattomanakaan ole mennyt tähän kuntoon :/ Pyörää ostaessa oli ajatus, että keula olisi "riittävän" hyvä kevyelle kuskille, mutta kyllä Foxia on jo ikävä...
Muuten GZR on pelittänyt hyvin. Liian pienen avustusnopeuden ratkaisin vaihtamalla 29-kiekkoihin, niin toimii edes 24.5 km/h asti.
pyorapetteri
15.09.2021, 22.05
Vein keulan Verkkokauppaan, josta lähettivät sen maahantuojalle. Kolme viikkoa kesti, mutta takuuseen meni, ja alajalat oli vaihdettu. Tosin tarkempaa huoltoselostetta en saanut. Nyt haarukka toimii kuin uusi, eli se on tavalliseen rälläämiseen ihan riittävän hyvä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.