Näytä tavallinen näkymä : Ylläkselle cyclocrossilla
Millaisia ovat Ylläksen pyöräilyreitit ja latupohjat, pystyykö menemään crossarilla? Onko reittisuosituksia crossarille?
Itse voisin krossarilla tuonne mennä, mutta silloin reitit suuntautuisi kansallispuiston ulkopuolelle. Lenkit olisivat soraa ja asvalttia ehkä 50/50-suhteessa. Esim. Äkäsaivoa on tehnyt mieli mennä katsomaan ja maisematiellä voisi kokeilla mäen kiipeämistä. Polut on monin paikoin niin kivikkoisia, että alkaa olla mielekkyyden rajamaillamaastopyörälläkin niiden ajaminen. Viimeksi Kotamajalta Elämänluukun suuntaan ajaessani tulin asvalttia pitkin takaisin ja nautin siitä, että sai hetken ajaakin, eikä ottaa jokaista kiveä vastaan.
Kukaksen, Lainion ja Kesängin "kainalossa" olevat Äkäslompolosta lähtevät ulkoilureitit, Kukaksen päälle menevä reitti ja maisematien alapuolella Äkäslompolosta Ylläsjärvelle menevä reitti on suurimmaksi osaksi melko sileätä, leveätä sorastettua polkua tai pururatapohjaa ja krossarilla ajettavaa. Eli periaatteessa siniset reitit + Kukaksen ylitys (https://www.yllas.fi/media/tietoa-alueesta/kartat/yllas-kesakartta-2019.jpg) olisi noin suunnilleen omasta mielestäni ihan ok krossarireittejä. Määrällisesti sitä ei ole kovin paljoa ja maastopyöräilyä ajatellen parhaimmat reitit löytyy esimerkiksi Äkäskerolta, jonne en välttämättä krossarilla lähtisi, vaikka Äkäskeron päällä kulkevalla polulla krossarillakin kyllä ajelisi, jos lyhyet tunkkauspätkät ei haittaa.
Vähän pohjoisemmasta, kansallispuiston itäpuolelta löytyy pitkiä ja hienoja sorareittejä Köngäs-Raattama-Pokka-seutuvilta, mutta Ylläkseltä lähtien ovat ehkä vähän kaukana?
Ylläksen sivuilta lainattu kuva Kukaksen yli menevältä sorabaanalta:
https://www.yllas.fi/media/tekemista/kesasyksy/cache/maastopyoraily_lappi_yllas_aurinko-1024x1367.jpg
Periaatteessa siniset reitit + Kukaksen ylitys olisi omasta mielestäni ihan ok krossarireittejä.
Ylläksen ympäristössä on satoja kilometrejä hiekkateitä ja metsäautoteitä. Monesti joku polkumaisempi pätkä oikaisee jonnekin. Kartta käteen ja mielikuvitusta hieman.
^niin no, eihän se hiekkatieajelu lajinomaista cyclocrossia tietenkään ole jos sellainen oli haussa.
Siellähän oli reiteillä Kukaksellakin kivituhkakasat odottamassa levitystä pari viikkoa sitten.
Siinä mielessä kiva että vaaleat sorastukset katoaa sitten paremmin maisemaan, toisaalta helpottaa myös cyclopyörällä ajoa ja vauhdit kasvaa taas.
Kävelijät oli ilmeisen hyvin peloteltu koska loikkivat todella korkealle ja kauas myös meidän tullessa vaikka ajeltiin hyvin hiljaa kohdatessa.
Tälläisen (https://www.strava.com/activities/3652158785) lenkuran ajelin juhannuksen tienoolla (maasturilla tosin, kun vain se oli mukana). Oli kiva reitti sekä maisemiltaan, että ajamista ajatellen. Tepasto-Lompolo väli kapeaa asfalttia, muuten soraa. Lainiojoentie-Venejoentie ym. piti käydä Ylläksellä tsekkaamassa, mutta en lopulta ehtinyt.
Jätä krossari kotiin jos maastopyörä löytyy tallista, täkäläiset soratiet on suurimmaksi osaksi siinä kunnossa, että 2 tuuman rengas hakkaa asfalttia lukuunottamatta krossarin joka paikassa. Jos nyt kuitenki väkisin haluaa krossarilla lähteä liikkeelle ja ajotaitoa löytyy niin kyllä suuri osa kesäreiteistä ajettavissa on ja sorateitä tosiaan on melko hurja määrä.
Toki jos sorateitä haluaa ajaa kannattaa suunnata naksu etelämmäs Kolari-Pello-Ylitornio akselille, löytyy huomattavasti enemmän valinnanvaraa ja maisemiaki kyllä piisaa.
Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla
Periaatteessa siniset reitit + Kukaksen ylitys olisi omasta mielestäni ihan ok krossarireittejä.
Minusta Kukaksen ylityskin on tehty niin karkeasta tavarasta (tai vesi ja tuuli huuhtonut hienon osan siitä pois), ettei se ole mielekäs krossarilla ajettavaksi. Tavallisella jäykkäperällä (2,2" renkaat) sen vielä ongelmitta ajelee, mutta on siinäkin ryminässä maisemat ja ajotuntuma jo ristiriidassa. Lisäksi nousuun tarvitsen ainakin minä keskiverto krossaria huomattavasti lyhyempiä vaihteita. Jokin edessä 36 ja takana 32 olisi ainakin minulle aivan liian raskas moniin kohtiin.
Toki krossarilla lähes kaikki polut on ajettavissa tai ainakin selvitettävissä, mutta homman hauskuus on sitten ajelijan tältä pohjalta määriteltävä itse.
Tuli vastaan cx-kuski Kukaksen kyljessä niin leveä hymy naamalla että näköjäät passaa sinne.
Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.