Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 3D-tulostettu hiilikuitupyörä Superstrata



ikispessu
21.07.2020, 22.51
Mitä mietteitä ja ajatuksia herättää foorumilaisissa erittäin mielenkiintoinen Superstrata projekti?

3D tulostettu runko täysin yhtenäisestä hiilikuidusta. Ei liimaa, ei liitoksia.

lisää tietoa https://cyclingtips.com/2020/07/meet-the-superstrata-a-3d-printed-carbon-bike-thats-blowing-up-on-indiegogo/
sekä projektin oma sivu https://www.superstrata.bike/

edit. HUOM. En missään nimessä suosittele vielä laittamaan rahoja tuohon indiegogo joukkorahoitukseen vaikka early birdinä hinnat ovat houkuttelevia, sillä mikään ei ole toistaiseksi varmaa ja näissä joukkorahoitushommissa on ihmiset ennenkin jääneet ilman tuotetta.

https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2020/07/SuperStrata_Studio_White_SideView_2370.0-1.jpeg

F. Kotlerburg
21.07.2020, 23.00
Itse pyörässä mietteitä herättää sivuttaisjäykkyys. Toisekseen erittäin mielenkiintoinen tekniikka, joka mahdollistaisi custom-hiilarirunkojen teon nykyistä pienemmillä kustannuksilla.

JackOja
21.07.2020, 23.17
Muistelin lukeneeni, että titskustakin olisi jo printattu fillareita. Maantielle ja maastoon näyttäisi jotain löytyvän (https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=3d+printed+titanium+bike+frame).

stenu
22.07.2020, 11.50
Polkimia myöten loppuun asti mietitty kokonaisuus.....

Jami2003
22.07.2020, 11.53
Nii tollanen runkorakenteen vois tehdä ihan perinteisin menetelmin. Ja kun kerran ei ole tehty niin mikseihän...

Hower
22.07.2020, 12.15
Hienot venttiilit renkaissa!

Puskis
22.07.2020, 13.43
Mainosvideossa on välillä täysin eri runko ja jokaisessa pätkässä, jossa pyörää ajetaan, se on jostain syystä sinkuloitu. Babymaker silti naurettavampi räpellys.

Sambolo
22.07.2020, 13.49
Kaikki joukkorahoitusjutut 90% paskaa�� Jos ei ois niin niille löytyis oikeita rahoittajia?

ikispessu
22.07.2020, 13.59
Kaikki joukkorahoitusjutut 90% paskaa�� Jos ei ois niin niille löytyis oikeita rahoittajia?

90% on varmasti huikeaa ja täysin tarpeetonta liioittelua, vaikka tottakai huijauksia on ja varmasti myös huonoja tuotteita joukkorahoitusta hakemassa.

offtopic: Esimerkiksi sarjakuvia julkaistaan paljon joukkorahoituksen avulla joka on loistava keino saada varmistus sille että oma tuotos myy tarpeeksi ja tekijä saa kerättyä painamiseen tarvittavan budjetin, jota harvalla piirtäjällä on lompakossa tai tilillä. Kaikkea vähän marginaalisempaa tuotosta pystytään toteuttamaan juuri joukkorahoituspalveluiden avulla, kyseessä on mahtava väline monelle tekijälle.

Itsekin odotan kovasti kaipaamaani kehysmäistä telinettä ipad prolle jollaista ei vain ole ollut markkinoilla mutta pienen sarjisstudion tyypit tekivät itse itselleen ja joukkorahoituksen kautta myös meille muille. (sketchboard pro on tämä tuote jos joku sattui kiinnostumaan)

Qilty
23.07.2020, 12.43
Hieno pyörä. Ajoa vaan tuskin kestää kun hiilikuitu on kestävää vaan yhteen suuntaan ja sen takia sitä laminoidaan eri suuntiin riippuen kohdasta.

Ihan niinkuin joku jo sanoi, luultavasti paskaa, myydään kohta ostosteeveessä

juhoo
23.07.2020, 14.33
Pyöriä on ennakkotilattu (ja ennakkoMAKSETTU) yhteensä yli kahdella miljoonalla dollarilla (hinnat alkaen 1500 dollaria), vaikka detaljit ovat luokkaa:
- "Components: Shimano Groupset"
- Takavaihtajaa ei ole asennettu oikein yhdessäkään videossa tai kuvassa (kts. esimerkki alla)
- Yhdessäkään videossa tai kuvassa kukaan ei istu tuon runkomallin satulassa
- "The Superstrata frame weighs less than 1.3kg (2.9 lbs) – lighter than aluminum or 2 bottles of water."
- Koko pyörän väitetty paino 7,5kg ei ole ihan yksinkertaista saavuttaa kuvissa näkyvillä komponenteilla ja "Spoked Alloy Rims" -kiekoilla

Mielenkiintoinen case, laitetaan seurantaan!


https://superstrata.bike/static/media/gt3.3f7305fe.jpg

ikispessu
23.07.2020, 18.10
^haha tuohan on näyttävää.
Kuinkahan tuosta projektista kirjoitetaan nyt joka paikassa vaikka tuo on vähintäänkin epäluotettavalla tasolla tällä hetkellä.

Kollinjoki
23.07.2020, 19.14
Ei ihan hirveesti ole varaa laskea (tai nostaa) satulaa, joten koon on paras mennä just oikein heti. Satulatolppiakaan ei haeta lähikaupasta joten offsetit on just ne jotka valmistaja on päättänyt.

Kun ei ole takavaihtajaa saatu vielä mallikuviin kunnolla paikalleen niin eipä ihme, kun ei ole vaijereille vielä löytynyt paikkaansa. Eikä jarruletkuille.

Kollinjoki
23.07.2020, 19.21
Muutenkin ei ole kovin montaa senttiä satulatolppaa putken sisällä. Saa olla materiaalivahvuudet aika tarkkaan laskettu kun tuohon laittaa vaikka 100kg kuskin päälle istumaan. Nykyiset tolpat taitaa vähän enempi vaatia upotusta.

Jami2003
23.07.2020, 19.47
Tuo kuitenkin vaikuttaa maantiepyörältä niin ihmetyttää mistä ne tuhannet pyörän ostajat ovat tulleet joille ei tavallinen maantiepyörä kelpaa mutta tuo halutaan. Jotenkin kun oletan että pyöräilyn harrastaja ei ihan heti tuollaiseen kamppikseen lähde mukaan.

ikispessu
23.07.2020, 19.56
^varsin hämmentävää kyllä. ja siis miten nopeasti, tuo kamppis keräsi miljoonan alle vuorokaudessa.

tämän homman takana on tämä firma https://arevo.com/ joka on julkistanut tälläisen jo tammikuussa https://www.theengineer.co.uk/frame-3d-printed-bike/ joka ei varmaan sitten kuitenkaan edennyt mihinkään.

N-K
24.07.2020, 09.25
Samaa designia kokeiltiin jo 80-luvun lopulla. Toki ihan normaalista hiilikuidusta. Ilmeisesti mukava ja pehmeä ajaa.
https://live.staticflickr.com/7342/13748547395_ea38d28d98_k.jpg
https://westendbikes.tumblr.com/post/132699074690/cinetica-giotto

Puskis
24.07.2020, 13.05
Heh tuo etuvaihtajauloke.

LJL
24.07.2020, 13.17
Polkimia myöten loppuun asti mietitty kokonaisuus.....

Vähän on semmoista Finnpowerin henkeä, munamielessä (ei onneksi ihan yhtä paha)

https://i.imgur.com/SnuCwwPl.jpg

hitlike
28.07.2020, 16.02
Facebook on alkanut työntää Superstrata mainoksia fiidiin. Varmaan kun tuli käytyä triidin innoittamana niiden sivuilla. Hauskaa kun mainoksen kommenttikenttä on täynnä selvästi ostettuja kommentteja joissa bottiprofiilit kommentoi kilpaa että kuinka hyvä pyörä on tai mistä voi ostaa heti.

Kollinjoki
28.07.2020, 21.42
Facebook on alkanut työntää Superstrata mainoksia fiidiin. Varmaan kun tuli käytyä triidin innoittamana niiden sivuilla. Hauskaa kun mainoksen kommenttikenttä on täynnä selvästi ostettuja kommentteja joissa bottiprofiilit kommentoi kilpaa että kuinka hyvä pyörä on tai mistä voi ostaa heti.

Joo tuollaiset bottiprofiilien kehut herättää vahvaa luottamusta valmistajaa kohtaan.

On siellä sitten aina välillä oikeidenkin pyöräilijöiden kommentteja ja niissä osuvasti kriittisiä. Tänään oli mainokselle vain joku 9 kommenttia, ja mieleenpainuvimmat olivat osapuilleen sellaiset, että joku pohti mitenkähän nopeasti runko menee poikki ja sitten toinen sitä, että kun tuon fillarin markkinointia katsoo niin näinköhän tässä vaan asiakkaat todellisuudessa lahjoittaa rahaa huvijahdin ostoon.

Instan puolella joku kyllä purnasi siitä, kun hänen kommenttinsa oli kokonaan poistettu kun hän oli esittänyt kriittisen sävyisiä kysymyksiä kommentissaan. Ikävien kommenttien poistaminenkin herättää luottamusta valmistajaa kohtaan.

Jami2003
28.07.2020, 21.54
Itse ilmiannoin mainoksen fb:lle valheellisena. No tuskinpa se mihinkään vaikuttaa mutta eipähän näy minulle.

Sambolo
28.07.2020, 22.44
Noh kyllä rokkarikin siivos mun ja muiden kriittisiä kommentteja instassa :D Mut joo, kuten sanoin, 90% joukkorahoitushömpistä on lantaa. Usein ne kyllä on vaa kiinakaman uudellee prändäämistä hienoilla tarinoilla ja kaunopuheilla craftmanshipistä ym ym että siitä pisteet et tehää jotain omaa :D

ikispessu
29.07.2020, 07.57
^tuo sinun 90% on järjetön prosentti mikä ei pidä alkuunkaan paikkaansa.
Joukkorahoituksella rahoitetaan eniten pelejä, musiikkia, bändejä ja artisteja rahoittamaan levyjen nauhoituksia ja julkaisuja jne. Kuvataidetta ja journalismia, rahoittamaan painatuskustannuksia jne. Lyhytelokuvia ja elokuvia.
On tietenkin totta että eniten näitä kiinakaman uudelleen brändäämistä ja surkeiden tuotteiden rahoittamista/markkinointia sekä puhtaita huijauksia on nimenomaan teknologiapuolella, mutta tuo on silti vain pieni osa.
On pöyristyttävä väite että 90% joukkorahoitusprojekteista olisi paskaa. Jos menet katsomaan tilastoja niin ehkäpä silmäsi aukeavat kuinka laajasti joukkorahoitusta käytetään ja kuinka hyvä systeemi se oikeasti on.
Kickstarterin projekteista 9% on sellaisia jotka eivät toimita hyödykettä tai rahoja ei käytetä kuten piti.

marmar
29.07.2020, 08.42
Hieno pyörä. Ajoa vaan tuskin kestää kun hiilikuitu on kestävää vaan yhteen suuntaan ja sen takia sitä laminoidaan eri suuntiin riippuen kohdasta.

Kuidun suuntaus lienee se ongelmista pienimpiä tuossa teknologiassa. Teoriassa 3D-tulostus antaa tiettyyn rajaan saakka aika vapaat kädet suuntaukselle, mutta onko tuossa ollut vara käyttää sellaista tekniikkaa onkin toinen juttu.

Jami2003
29.07.2020, 10.18
Tuon pyörän kohdalla ongelmat ovat alkaneet jo tietokoneen ruudulla suunnitteluohjelmassa joka saa epäilemään ettei suunnittelua siellä ympäristössä ole edes kovin pitkälle tehty. Pyöriä ei suunnitella Adoben tuoteperheellä millä varmaan tuo on suunniteltu.

Kollinjoki
29.07.2020, 14.36
Vaikea käsittää kyllä, mikä tuossa on vetonaulana kun noin paljon on jo tilattu etukäteen. Joskus tulee kyllä mieleen, että joukkorahoitetuissa tulee hieman sellaista ostokiimaa, jota ei ole jos sama tavara olisi kaupassa myytävänä samaan hintaan. Psykologinen vaikutus lienee se näissä normaalisti oleva kannustin, että kun tilaa ennakkoon, luvataan että halvemmalla tai saa jotain bonuksia kuin sitten aikanaan valmista tavaraa ostamalla. Samalla ei ehkä tule mietityksi, että kannattaisiko tämän hintaisen ja -laatuisen tavaran kohdalla kuitenkin odottaa, että tuleeko valmista ja jos tulee, millaista. Ja että saisiko parempaa ihan olemassa olevia tuotteita ostamalla. Ainoa varsinainen vetonaula Superstradassa on väite, että saa omien mittojen mukaan tehdyn pyörän. En materiaalitekniikasta ymmärrä mitään, mutta vähän mietityttää että miten rungon vahvuus kriittisissä paikoissa skaalautuu eri kokoisille ja -painoisille tarkoitetuissa pyörissä.

Kummankohan ostaisi:
- Esim. 2099 e + toimituskulut kuuskymppiä Canyon Ultimaten levyjarrullinen perusmalli Shimano 105-osilla (7,90 kg), vai
- Lupaus/toive ehkä joulukuussa saatavasta (rumasta) Superstrada C:stä "Shimano Groupsetillä" ja max. satasen arvoisella alumiinikiekkoparilla 1275 e + toimituskulut ja alvit USA:sta tilattaessa = 1600 - 1700 e JA päälle lisähintaan varmasti vähintään 500 - 1000 eurolla (ja näihin päälle Suomi-alv) kustomointeja ja lisukkeita, jotta lopputulos olisi osiltaan, kiekoiltaan ym. edes halvinta Ultimaattista Kanjonia vastaava - jos olisi sittenkään.

Sambolo
29.07.2020, 16.38
^tuo sinun 90% on järjetön prosentti mikä ei pidä alkuunkaan paikkaansa.
Joukkorahoituksella rahoitetaan eniten pelejä, musiikkia, bändejä ja artisteja rahoittamaan levyjen nauhoituksia ja julkaisuja jne. Kuvataidetta ja journalismia, rahoittamaan painatuskustannuksia jne. Lyhytelokuvia ja elokuvia.
On tietenkin totta että eniten näitä kiinakaman uudelleen brändäämistä ja surkeiden tuotteiden rahoittamista/markkinointia sekä puhtaita huijauksia on nimenomaan teknologiapuolella, mutta tuo on silti vain pieni osa.
On pöyristyttävä väite että 90% joukkorahoitusprojekteista olisi paskaa. Jos menet katsomaan tilastoja niin ehkäpä silmäsi aukeavat kuinka laajasti joukkorahoitusta käytetään ja kuinka hyvä systeemi se oikeasti on.
Kickstarterin projekteista 9% on sellaisia jotka eivät toimita hyödykettä tai rahoja ei käytetä kuten piti.

Joo tää perustuki täysin omaa mutuu, joka perustuu siihen mitkä tuotteet itellä tullu somessa, mainoksissa ja harrasteryhmissä vastaan, en asiaan sen kummemmin ole koskaan perehtynyt :D Uskon, että kuvaamiesi kaltaisissa asioissa ihan hyvä systeemi. Äskön kävin kattomassa kickstarteria mielenkiinnosta, trendaavana magneettivyö :D On tuo edelleen musta vähän tommonen pellepelottomien ostostv. Mut tosiaan, sielä rahoitetuissa oli paljon pelejä ym. Mut ite puhun lähinnä näistä keksinnöistä ja vanhan hyvän uudelleen keksimisistä.

jakkok
29.07.2020, 16.59
max. satasen arvoisella alumiinikiekkoparilla...

Eikö nuo kuvissa näkyvät kiekot ole heidän omaa 3d tulostustuotantoa?

Eli ei voi tietää kuin hyvät alumiinikiekot pyörän mukana saa :)

j

Kollinjoki
29.07.2020, 17.44
Eikö nuo kuvissa näkyvät kiekot ole heidän omaa 3d tulostustuotantoa?

Eli ei voi tietää kuin hyvät alumiinikiekot pyörän mukana saa :)

j

Joo kuvissa on firman omaa tuotantoa olevat komeat kuitukiekot, joiden hinta erikseen tilattuna on näköjään pikkuisen vajaat 700 e (+ verot). Niiden "normaalihinta" onkin sivujen mukaan hulppeat n. 1700 e. Halpismallin Superstrata C:ssä tulee mukana "Alloy wheels (upgradeable)" eli jotkut etukäteen tuntemattomaksi jäävät alukiekot, joiden en usko olevan priimaa. Voi tietysti hyvällä tuurilla olla vaikka kunnollisetkin alumiiniset kiekot, mutta mitään lupauksia kiekkojen merkistä tai mallista ei anneta. Koska ovat "upgradeable" niin lisämaksusta pitäisi saada jotain muuta jos haluaa. Vähän kuin se "Shimano groupset" joka voi olla mitä tahansa, vaikka Claris, ellei lisärahalla tilaa parempaa, jos sellainen mahdollisuus annetaan.

Jotenkin tekee mieli arvailla, että mitään noista tuon firman tuotteista ei tulla ikinä myymään sivujen mukaisilla normaalihinnoilla, tai sitten ennakkotilattujen pyörien osat ovat jotain ihan muuta kuin niiden, joita myydään (jos ikinä myydään) täydellä hinnalla. Esim. tuo Superstrata C normaalihinta on 2799 USD, jolla pyörän ostajan pitäisi saada vähintään kunnolliset alukiekot (kaupan hinta kuluttajalle vähintään 300 e/pari), Ultegra-osasarja (kaupassa jotain 900 e ? jarrulevyineen) jne., mutta tuleeko samat kamppeet tosiaan ennakko-ostajalle hinnalla 1499 USD? edit. Tietenkin valmistaja ostaa osasarjat ja kiekot suoraan valmistajalta tai alueellisen edustajan kautta ja säästää ostohinnassa verrattuna siihen mitä kuluttaja kaupassa maksaa, mutta jos olisi vaikka 1000 USD pelkkien osasarjan ja kiekkojen hinta Superstratalle, niin aika vähän jää katetta esisarjan pyöristä kun jotain jo rungonkin tekeminen maksaa. Ehkä näitä ennakkotilauksia pankissa näyttämällä saa velkavipua tuotannon aloitukseen ja yrittäjän huvijahdin hankkimiseen, joten teoriassa näitä saattaisi kannattaa myydä minimikatteella alkuun, olettaen että on kuitenkin tarkoitus saada nämä pyörät oikeastikin tuotantoon.

Malamuutti
29.07.2020, 19.18
On kyllä hyvin piilotettu vaijerien vedot, kun tuossa isossa kuvassa on saatu piiloon paitsi koko takavaihtajan vaijeri myös sen pidike. Kahvoilta lähtevien vaijerien piilottamisesta puhumattakaan.

Mutta siis joo, maantietankoista 3000 dollarin fillaria myydään: kuvissa kiinni hinnat alkaen -flättipolkimet, ketju vedetty aivan käsittämättömällä tavalla takavaihtajaan, ei vaijereita eikä niille kiinnikkeitä. Hyvä proggis.

Qilty
29.07.2020, 22.08
Kuidun suuntaus lienee se ongelmista pienimpiä tuossa teknologiassa. Teoriassa 3D-tulostus antaa tiettyyn rajaan saakka aika vapaat kädet suuntaukselle, mutta onko tuossa ollut vara käyttää sellaista tekniikkaa onkin toinen juttu.Nyt saat kyllä selittää mulle että miten se 3D tulostin tulostaa hiilikuitua eri suuntiin? Siis koska mä en tajua.

Hiilikuitu on lankaa, ja sehän muotissa paineen alaisena kyllästetään jollain epoksilla(tai millälie), niin minä en ymmärrä miten tulostin suoltaa sitä valmiina...

LJL
30.07.2020, 00.13
Kyse lienee tässä tapauksessa 3D-ulostamisesta ilman teetä.

paaton
30.07.2020, 01.55
Nyt saat kyllä selittää mulle että miten se 3D tulostin tulostaa hiilikuitua eri suuntiin? Siis koska mä en tajua.

Hiilikuitu on lankaa, ja sehän muotissa paineen alaisena kyllästetään jollain epoksilla(tai millälie), niin minä en ymmärrä miten tulostin suoltaa sitä valmiina...

Minäkin tajusin, että tuossa tulostetaan hiilikuitujauheella jatkettua muovia. Aika suotta kuvitella mitään langan tulostelua.

Höpöhöpö juttuja koko fillari.

marmar
30.07.2020, 04.10
Minäkin tajusin, että tuossa tulostetaan hiilikuitujauheella jatkettua muovia

Tuskimpa nyt sentään ihan jauheella. Jos on lyhyellä kuidulla, niin sitten on höpö höpö juttua.Nuo lyhytkuitulostukset on 150€ kotitulostimien juttuja.
https://m.youtube.com/watch?v=LTmuwfyYUJQ


Eiköhän tuossa ole kuitenkin käytetty ihan pidempikuituista hiilikuitua, jossa kuitujen suunnalla on merkitystä.

Tuossa yhden yksinkertaisen kuitutulostustekniikan selostusta lyhyesti:

https://m.youtube.com/watch?v=0pDNHqNzwNU

ja vähän pidempi video toiselta tulostimien valmistajalta:

https://m.youtube.com/watch?v=YI8y7rwSMFk

mikään ei estä lisäämistä niveliä kappaleen pitimeen ja tulostuspäähän, jonka jälkeen kuitua saa moneen suuntaan.
https://www.compositesworld.com/articles/moving-continuous-fiber-3d-printing-into- (https://www.compositesworld.com/articles/moving-continuous-fiber-3d-printing-into-production)https://d2n4wb9orp1vta.cloudfront.net/cms/brand/CW/2019-CW/CW-Feature1-0319-Fig4.jpg;width=550;quality=60

MRe
30.07.2020, 10.21
No, kuka ilmoittaa että rahat on laitettu ja odotellaan?

Se mikä tässä ultrakonservatiivisessa pyöräilyskenessä ottaa pannuun, on että mikään uusi ei kelpaa. Toista se on valokuvausporukoissa. Kun tulee joku uusi runko, niin sopulit ryntää jonkun mielipidevaikuttajan innoittamana syytämään rahansa sinne. Vähän samaa on havaittavissa myös autoissa. Mutta pyöräilijä. Ehei, jos ei ole Reynoldsia, niin ei me sitten.

---
Juu, en kyllä itsekään tuohon rahojani laittaisi. Mikään ei takaa, että a) pyörä olisi tulossa, b) että se olisi kelvollinen ja c) että tämä "made for you" todellakin olisi speksattu sitten oikein. Aika hasardia lähteä speksailemaan täysiin uutta vehjettä perustuen joihinkin omiin vähän sinne päin mittoihin. Ja sitten kun saat sen ja takahaarukka sanoo naps, niin mitäs sitten? Tai sen custom hiilarikiekon vitosen vapari alkaa rullailemaan tyhjää.

Täysin uuden pyörän ja teknologian tuominen markkinoille ei ole mikään ihan pikkujuttu. Revonteakin on odoteltu jo tovi ja kyse on kuitenkin "vain" moottorista.

Muuten tuo paino. Siitä kun miinustaa akun ja napamoottorin, niin ei siinä muille osille enää paljoa jää jaettavaa.

Kollinjoki
30.07.2020, 12.39
No, kuka ilmoittaa että rahat on laitettu ja odotellaan?

Se mikä tässä ultrakonservatiivisessa pyöräilyskenessä ottaa pannuun, on että mikään uusi ei kelpaa. Toista se on valokuvausporukoissa. Kun tulee joku uusi runko, niin sopulit ryntää jonkun mielipidevaikuttajan innoittamana syytämään rahansa sinne. Vähän samaa on havaittavissa myös autoissa. Mutta pyöräilijä. Ehei, jos ei ole Reynoldsia, niin ei me sitten.


No jaa. Mielenkiintoinen avaus, mutta kärjistävä ja epäanalyyttinen. Valokuvauskalustoa jos tarkastellaan, niin esim. 10 vuodessa on mm. järjestelmäkameroiden kuvanlaatu korkeilla ISO-herkkyyksillä kuvattaessa, resoluutio, automaattitarkennus ym. tärkeät ominaisuudet parantuneet aivan radikaalisti. On tullut pienikokoisia oikeasti laadukkaita peilittömiä järjestelmäkameroita jopa ammattikäyttöön kelpaavassa muodossa, ja myös sähköiset etsimet ovat kehittyneet kelvottomista erinomaisiksi. Älypuhelinten kameroiden laadun kehittyminen on vienyt pienten pokkarikameroiden markkinat ja suurin osa ihmisistä valokuvaa paljon enemmän kuin ennen, puhelimen kameran kuvanlaatu on monelle asiakkaalle huomattavan tärkeä ominaisuus ja jopa puhelimen vaihdon peruste. Muistan itsekin, kun uudella Nikonillani pystyin v. 2010 kuvaamaan kelvollista kuvanlaatua jopa ISO6400-herkkyydellä. Kontrastialue oli huikaisevan laaja. Kamera maksoi paljon ja oli harmillisen painava ja isokokoinen. Mutta se oli ihan mahtava aikaisempiin kameroihini verrattuna nimenomaan kuvanlaadussa. Nykyinen höyhenkevyt pikkujärkkärini mahtuu pieneen reppuun kaikkine lisukkeineen ja tuottaa parempaa kuvaa 90%:ssa tilanteista.

Lisäksi vielä se, että huomattavan suuri osa valokuvausharrastajista kuvaa sellaisella kamerarungolla, johon alkuun on päästy kiinni XXL:n White-hybridin hinnalla. Ajan mittaan ostetut objektiivit siirtyvät käyttöön seuraavan ja sitä seuraavan kameran kanssa. Kaikki saa myös myytyä kohtuullisen hyvällä hinnalla käytettyinä, etenkin objektiivit joiden arvo säilyy. Uuden pyörän ostaja saa vanhasta mukaansa korkeintaan kiekot ja satulan. 2500 euron pyörän päivittäminen uuteen maksaa jälleen 2500 euroa miinus se raha, jonka entisestä jälkimarkkinoilla saa. Keskitason harrastajajärjestelmäkamerarungon vaihtaminen uuteen ja entisen myyminen kokonaisuutena rokottaa tilin saldoa vähemmän, mutta tuottaa lyhyemmälläkin vaihtovälillä enemmän hyötyä. Kameroita harrastajan kelpaakin vaihtaa uuteen useammin normaalin palkansaajan tuloilla verrattuna polkupyöräkaluston päivittämiseen.

Valokuvausharrastajilla on ollut siis paljon aihetta innostua uusista keksinnöistä. Ne ovat parantaneet harrastamisen laatua merkittävästi. Ja niihin on pystytty tarttumaan, koska elektroniikassa uudet saavutukset tulevat aika pian kuluttajan budjetin ulottuville.

Pyöräilyharrastajat ovat samassa 10 vuodessa saaneet kokea paljon vähemmän innostumisen aihetta antavia kehitysaskelia. Hiilikuituinen maantiepyörä v. 2010 ei nyt ole kovin paljon kummempi kuin vuosimallia 2020 oleva, mutta sellaisen saa onneksi nykyään uutena omakseen todennäköisemmin halvemmalla. Tietenkin uudessa vaihteet ovat paremmat kuin saman tasoluokan vanhassa, levyjarrut ovat lyöneet itsensä läpi, saattanut tulla tarjolle vähän enemmän erilaisia geometriatyyppejä eri hintaluokkiin ja tuollaista pientä muutosta, mutta edistysaskeleet ovat olleet todella paljon hitaampia ja vähäisempiä. Sähkövaihteet luultavasti otettaisiin melko suurellakin innolla vastaan, mutta niiden heikko suosio johtuu pelkästään osavalmistajien haluttomuudesta tuoda niitä tarjolle kohtuuhintaan ja ovat jääneet kalliiden pyörien erikoisuudeksi.

Mutta, ei tämäkään ala niin konservatiivinen ole kuin miltä se voi näyttää: onhan tässä viimeisinä vuosina tullut vaikka mitä muutoksia polkupyörienkin maailmassa, ja ne otettu myös suosiollisesti vastaan. Peruspyöräilijöiden standardipyörä on 2000-luvun alkupuolelta lähtien usein ollut hybridi, joka on ihan hyvä vaihtoehto monen työmatka- jne. käyttöön korvaamaan samassa käytössä ennen olleita jalkajarrullisia 3-5-vaihteisia citypyöriä. Cyclocross oli buumi viime vuosikymmenen alkupuolella harrastajien keskuudessa. Cyclon on korvannut samantyylisessä käytössä nyttemmin uudehko "keksintö" gravel-pyörä, jotka ovat todella suosittuja entisten harrastajien keskuudessa ja tuoneet uusia harrastajia maantiepyöräilyn pariin. 26" maastopyörät ovat kadonneet täysin kun isommat rengaskoot korvasivat ne. Plussakoon fillareita on tullut lisäksi, läskipyörät löivät itsensä läpi myös viime vuosikymmenellä. Ym. ym. ym.

Pyörien maailmassa isompien linjojen kehitys on hitaampaa, mutta sitä tapahtuu eikä suhtautuminen harrastajien keskuudessa ole automaattisesti ollut torjuvaa vaan monesti siis aivan päinvastoin. Silti on olemassa myös aiheetonta tai aiheellista jääräpäisyyttä, mutta sitä on kaikilla aloilla. Levyjarruja ei tarvita, niitä ei edes kokeilla, eivätkä muutkaan niitä tarvitse tai saa niistä hyötyä, kun itse ei ennenkään ole sellaisia tarvinnut jne. Tai ei megapikseleitä tarvita mihinkään määrää X enempää jne...

Joku Superstrata, vaikka siitä tulisi ihan uusi ja toimiva pyörä, ei tuo mitään uutta pyöräilyyn. Hiilikuiturunko, samat osat kuin muissakin pyörissä yms. Valmistustekniikan eroilla ei ole pyöräilijän kannalta merkitystä, ellei uudella tekniikalla saada jotenkin olennaisesti parempaa kuten kestävämpi runko. Huumaa uudella tekniikalla voidaan yrittää luoda markkinointimielessä ja se voi olla valmistajan kannalta halvempi tapa saada runko aikaiseksi, mutta itse pyöräilykokemusta se ei automaattisesti paranna. Ihan hyväkin innovaatio voi olla, jos 3D-tulostuksella saadaan paremmat mahdollisuudet kustomoida pyörä ostajan mittojen mukaan, mutta toistaiseksi en pidä tätä mitenkään automaattisen tarpeellisena, sillä ei pyörän tarvitse ihan millilleen mitoitettu olla ollakseen todellisuudessa täysin sopiva kuskille. Eri asia, jos kuski on sen mallinen, että ei muuten meinaa löytyä sopivaa. Huono puolihan mittapyörässä on pyörän saaminen kaupaksi käytettynä, kun pitäisi löytyä sellainen kuski jolle se omaan makuun mitoitettu on juuri hyvä.

MRe
30.07.2020, 13.59
^Missasit mun pointin täysin. Valokuvausskenessä on nähty paritkin sopuli-ilmiöt mainitsemasi 10 vuoden aikana. Ensimmäinen oli, kun Oly toi OM-D EM-5:n ja yksi tunnettu mielipidevaikuttaja hehkutti sitä kuin ilmaista viinaa. Toinen oli sitten Sonyn alpha-sarja. Molempien kohdalla puhuttiin game-changerista, vaikka kumpikaan ei varsinaisesti tuonut kuvan ottamisen kannalta juurikaan uutta. Suurin muutos valokuvauksessa tapahtui kun siirryttiin digiin.

Suurin muutos (harraste)pyöräilyskenessä viime ajoilta on ollut sähköpyörien tulo*). Muu on pikkuviilailua. Ehkä joku hissitolppa maastossa, joka on mahdollistanut ajoasennon vaihtamisen lennossa. Levyjarrut varauksin. Teoriassa Superstratan suuri lupaus on se täydellinen customoitavuus rungon mittojen osalta, mutta se vaatisi onnistuakseen heidän oman bikefitting-palvelun, jossa olisi sitten heidän oma ohjelmansa fittauksen tekoon. Mutta kuten toteat, niin ei se etu loppujen lopuksi kauhean suuri harrastajan kannalta ole, ja myydessä enemmän haitta. Ammattilaisten ei taas muutenkaan tarvitse miettiä moisia.

*) eikä sähköpyörätkään tätä muuta. Ei ole näkyvissä tulevaisuutta, että sähköpyörät syrjäyttäisivät ei-sähkikset ihan hetkeen, todennäköisesti ei koskaan.

Qilty
30.07.2020, 14.19
Mitä tossa pyörässä tai sen valmistustekniikassa sitten olisi sellaista että siihen kannattais rahansa laittaa? Tuskin mitään, eihän normaalin hiilikuiturungon valmistuskaan maksa kun varmaan satasen, kierteellisellä keskiöllä oleva jonku verran enemmän. Vaikka tulostamalla sitten jotain säästöjä tulisi niin tuskin se kuluttajalle näkyy

MRe
30.07.2020, 14.37
^No se kustomoitavuus. Jos mentäisiin äärimmäisyyksiin - olettaen että tekniikka toimii niin kuin luvattu -, niin mittojen lisäksihän tuossa voisi speksata vaikka mitä. Eli vaikka sen kuituisen jäykän 29'erin 1x12 - vaihteistolla. Tai sitten remmivetoisen sinkulan niin kuin kuvissa *) tai vaikka fättirungon, jos niin haluaa. Myös täpärin voisi suunnitella ihan sellaiseksi kuin itse haluaa. Jos nyt annetaan mielikuvituksen lentää, niin heillähän voisi olla sivut samaan tyyliin, kun nyt Orbealla voi speksata värityksen, niin siellä voisi sitten speksailla eri kohtia rungosta aina alkaen satulaputken halkaisijasta päättyen takalinkuston rakenteeseen. Teoriassa. Käytännössä sitten, että kuinka moni moista haluaa ja uskaltaa tehdä.

*) tässähän voisi yhtenä mahdollisuutena olla, että napamoottorin tilalle ottaisi Revonten ja remmivedon.

IHD
30.07.2020, 15.01
Ja täys-custom pyöriähän ei saa nykyisin mistään? :rolleyes:

paaton
30.07.2020, 15.05
^Missasit mun pointin täysin. Valokuvausskenessä on nähty paritkin sopuli-ilmiöt mainitsemasi 10 vuoden aikana. Ensimmäinen oli, kun Oly toi OM-D EM-5:n ja yksi tunnettu mielipidevaikuttaja hehkutti sitä kuin ilmaista viinaa. Toinen oli sitten Sonyn alpha-sarja. Molempien kohdalla puhuttiin game-changerista, vaikka kumpikaan ei varsinaisesti tuonut kuvan ottamisen kannalta juurikaan uutta.


Voisiko tästä päätellä, että valokuvaajat ovat helposti johdateltavissa :) Mä muistan hyvin tuon om-d haloon, enkä tajunnut sitä ollenkaan. Huonompaa kuvanlaatua huonommalla tarkennuksella. Se kuitenkin mullisti joidenkin mukaan koko valokuvauksen.



*) eikä sähköpyörätkään tätä muuta. Ei ole näkyvissä tulevaisuutta, että sähköpyörät syrjäyttäisivät ei-sähkikset ihan hetkeen, todennäköisesti ei koskaan.

Sähköpyöriä voi muuten verratakkin tuohon om-d halooseen.

MRe
30.07.2020, 15.12
Ja täys-custom pyöriähän ei saa nykyisin mistään? :rolleyes:
Varmaan saa, mutta tässä on kai olevinaan pointtina se, että saa kuituisen custom-rungon edullisemmin. Toinen mahdollisuus on se, että pointtina on ottaa rahat pois tyhmiltä. Ei voi tietää.

paaton
30.07.2020, 15.14
Mitä tossa pyörässä tai sen valmistustekniikassa sitten olisi sellaista että siihen kannattais rahansa laittaa? Tuskin mitään, eihän normaalin hiilikuiturungon valmistuskaan maksa kun varmaan satasen, kierteellisellä keskiöllä oleva jonku verran enemmän. Vaikka tulostamalla sitten jotain säästöjä tulisi niin tuskin se kuluttajalle näkyy


Onhan tuossa isostikkin ideaa, jos tosiaan tosiaan tulostamalla saadaan jo laadukasta kuitua. Tuohon mullistaisi koko fillarivalmistuksen. Rungot voitaisiin tehdä koneilla, eikä niissä pienissä kiinalaisissa pajoissa, pienten kiinalaisten lasten toimesta jangtse joen rannalla.

Sinällään minä en kauheasti ottaisi stressiä tuosta fillarin muotoilusta, toimivuudesta ja shimanon osasarjasta. Tuo koko valmistustekniikka tässä on se isompi juttu.

IHD
30.07.2020, 15.59
Jos 3D tulostuksella valmistetut kuitufillarit olisivat kustannustehokkaita suuressa mittakaavassa, luultavasti maailman isoimmat fillarinvalmistajat (Giant jne..) olisivat siihen jo tänä
päivänä siirtyneet... tai jos valmistustekniikalla saavutettaisiin muuten jotain ylivertaista kilpailuetua, olisi joku varteenotettava toimija siihen jo siirtynyt tai ainakin tarjoamassa high-end malleissaan tätä ihmettä. Rahaahan noilla fillareilla kuitenkin lopulta tehdään :).

En tosiaankaan tunne kovin hyvin 3D valmistustekniikoiden nykytilaa, joten paha mennä sanomaan missä vaiheessa ao. menetelmät (kts. esim. https://www.3dnatives.com/en/carbon-fiber-filament-3d-printing-050520204/#!) syrjäyttävät nykyiset pre-pregit+ muotit, jos koskaan syrjäyttävätkään. Jollain muovikomposiitti-alan ammattilaisella on varmaan tähän jotain näkemystä?

Qilty
30.07.2020, 16.51
Onhan tuossa isostikkin ideaa, jos tosiaan tosiaan tulostamalla saadaan jo laadukasta kuitua. Tuohon mullistaisi koko fillarivalmistuksen. Rungot voitaisiin tehdä koneilla, eikä niissä pienissä kiinalaisissa pajoissa, pienten kiinalaisten lasten toimesta jangtse joen rannalla.

Sinällään minä en kauheasti ottaisi stressiä tuosta fillarin muotoilusta, toimivuudesta ja shimanon osasarjasta. Tuo koko valmistustekniikka tässä on se isompi juttu.No ne pienet kiinalaiset lapset joka tapauksessa tekee jotain niissä pienissä tehtaissa, niin yhtä hyvin ne voi tehdä sitten fillarin runkoja

paaton
30.07.2020, 16.56
No ne pienet kiinalaiset lapset joka tapauksessa tekee jotain niissä pienissä tehtaissa, niin yhtä hyvin ne voi tehdä sitten fillarin runkoja

Ei se nyt aivan sama ole. Pärekoreja tekemällä syntyy vähemmän myrkkyjä.

MRe
30.07.2020, 19.13
^Joo, mut hi-tech -pärekorit on hiilikuitua. Siinä säästää 13g/kori ja se on jo marjametsällä paljon.

Qilty
31.07.2020, 15.37
^Joo, mut hi-tech -pärekorit on hiilikuitua. Siinä säästää 13g/kori ja se on jo marjametsällä paljon.Ni

Kollinjoki
24.08.2021, 10.31
Vuosi 2021 on kääntynyt loppupuolelle, eikä yhtään Superstrataa ole vielä lähtenyt asiakkaille. Eikös näiden pitänyt olla ostajilla jo viime vuoden lopulla. Piti ihan alkaa etsiä tietoa, mitä projektille kuuluu.

Firman face-sivulla viimeisin päivitys on viettänyt jo 1-vuotissynttäreitään. Indiegogo-blogissa selityksiä riittää: komponenteista on ollut pulaa ja nyt Vietnamissa on kovasti covidia mikä sekin hidastaa muuten niin hienosti edennyttä projektia. Just joo. Luulisi että tuotekehityslabrassa olisi edes muutama valmis fillari saatu tehdyksi ja annetuksi toimittajille ajoon, jotta kasvavan epäilijöiden joukon suut olisi saatu tukittua.

Valmiista fillareista on saatu kuvia näytille. Niitä on 2.8. ollut muka valmiina lähetettäviksi asiakkaille. Ei ole tainneet tilaajat saada fillareitaan, kun ei näy uuden pyörän innokkaiden omistajien kokemuksia missään.
https://www.indiegogo.com/projects/superstrata-bike#/updates/all

Vähän epäilyttää noiden valmiusaste. Voihan tietenkin olla että Superstratan jannut on keksineet tosi edistykselliset sisäiset kaapelivedot, kun droppitankoisessa ei stongan tienoilla näy ainoatakaan letkua ja kaapelia, sellaiseen ei moni valmistaja pysty. Sama ihmeteknologia ei kuitenkaan ole yltänyt suoratankoisiin, joissa on ihan normaali kaapeli- ja letkuhässäkkä.

Aika moni harrastaja saattais myös tykätä että juomapullon saa johonkin kohtaan kiinni. Tuossa runkodesignissa ei montaa kohtaa pullotelineen paikalle jäisi muutenkaan eikä niistäkään vähistä paikoista kiinnityspaikkaa omaan silmääni löydy.

Jo viime vuonna Saksan BIKE kirjoitteli hieman epäilevän jutun koko projektista. Tässä Googlen enkuksi kääntämänä meille, joiden Saksa ei ole ihan super-flüssig.
https://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=de&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.bike-magazin.de%2Fmtb_news%2Fszene_news%2Fsuperstrata-3d-gedrucktes-carbon-bike&prev=search

paaton
24.08.2021, 11.04
Miten tuota, onko moni iq2 tehomittareiden tilaaja tilannut myös tämän 3d tulostetun pyörän?