Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Trail vs. DH-pyörä



Jani1982
18.07.2020, 19.46
Kaipaisin vähän kokemuksia DH-pyörän eduista sille tarkoitetussa käytössä.

Tähän asti menty alamäkeä täysjoustolla jossa 29" kiekot ja 140/130mm jousto.
Pelaa ihan hyvin omille taidoille, mutta jos miettii asiaa pidemmälle niin saisiko lajista vielä enemmän irti siihen käyttöön tarkoitetulla pyörällä nyt tai tulevaisuudessa?

Tuoko 180 tai jopa 200 mm jousto mitään lisää jos hypyt eivät ole korkeita ja pitkiä vai tekeekö käsittelystä jopa hankalampaa?
Olisiko 27,5 kiekolla konkreettista eroa ketteryydessä?

Onko jotain muuta mikä dh-pyörässä tai enska-pyörässä tulisi esiin alamäessä vai onko täysin rahan hukkaa siihen asti kunnes on todellinen alamäki-jyrä?

Aikalailla myös varmaan mielipide-kysymys, mutta niitä kaivataan.

xc-pyöräilijä
18.07.2020, 20.27
Kannattaa pitkän kaavan kautta harrastaa itsetutkiskelua; minkälaisessa maastossa minä ajan eniten/ haluanko pyörältäni joitain ominaisuuksia mitä nykyisessä ei ole? Tämän jälkeen tulee mielipiteet mukaan, ajanko agressiivisesti vai passiivisesti, tarvitsenko kämmi varaa, onko pyörän tarkoitus olla kompromissi?

Näin 12 vuoden nojatuolituntumalta sanoisin että Suomessa ei tarvitse DH pyörää, mikäli et kilpaile sillä. On toki juurikin näitä mielipide eroja, mutta sen verran mitä olen keskustellut ja vertaillut pyöriä ja hissikeskuksia kotimaassa niin tuplakruunullinen pyörä on ylilyönti.

Toisessa langassa juuri puhuttiin siitä, kuinka nykyajan Enduropyörät ovat vuosi vuodelta siirtyneet lähemmäs puhtaita mäkipyöriä, nykyään ei ole poikkeuksellista että löytyy 170-180mm joustoa ja keulakulma on samaa luokkaa kuin DH vehkeissä. Eritoten jäykkyys näiden leveiden läpiakselien myötä on tuonut mäkeen aivan eri tavalla varmuutta noiden kulmien ohella.

Satulaputken kulma jyrkkenee joka vuosi, pyörät ovat teknisesti hyvin kehittyneitä ja niillä pystyy myös muualla kuin siellä hissimäessä ajamaan.

Kolikolla on myös kääntöpuoli, liika on liikaa. Jos et aja hissimäissä raffeinta linjaa jatkuvasti urku auki, niin liian järeä pyörä on myös hidaste mäkihommissa. Korkeuserot ovat tässä maassa olemattomat, joten vaikka ollaan hissikeskuksissa niin vauhdit ovat hyvin maltilliset, mutkat tiukkoja ja välissä pitää jopa oikeasti polkea.

Mutta loppuun sanon myös että en haluaisi lähteä enää 130/140mm pyörällä mäkeen. Suurin syy on se että tarvitsen tuota kämmivaraa PALJON, mutta hyvä ja omaan ajoon sopiva pyörä tuo itsevarmuutta ajamiseen, saat ylitettyä itsesi helpommin.

Juhojee
18.07.2020, 20.44
DH pyörä menee varmasti mukavemmin ja varmemmin kunnon juurakkorätätykset, mutta en usko että siitä suuren suurta hyötyä bermiajelussa on. Mutta kuten tuossa jo todettiin niin sitä kämmivaraa antaa DH pyörän pitkät joustot ainakin. :) Niin ja onhan se runko sata kertaa kestävämpi kuin perus trail pyörässä ja kestää isältä pojalle.
Jos ei ole kauhean iso reikä päässä eikä maksimaalista vauhtia tarvitse mennä, niin enduropyörä 160+ joustolla olisi loistava valinta joka on mukava ajaa parkissa ja metsässä.

Jani1982
18.07.2020, 20.50
Hyvää pohdintaa kiitoksia siitä.

Tosiaan siis jos hankin tähän pyörän niin se ei korvaa mitään vaan se tulee puhtaasti alamäkeä varten. Nykyinen traili jäisi siihen käyttöön.
Tuo ominaisuuksien puuttuminen on oikeastaan syy miksi lähdin tätä kysymään. Tilannehan on se, että periaatteesa en kaipaa muuta, mutta todellisuudessa en osaa edes kaivata mitään muuta.

Pari juttua tässä kiinnitti huomion.

Jäykkyys:

On tullut vastaan tilanteita, joissa ilmeisesti sitten runko on tuntunut hieman "letkulta". On pitänyt pysähtyä ja oikein katsoa, että menikö kiekko kieroon vai mitä, mutta mitään ei ole käynyt.

Geometria

Vaikka nykyisellä on fiilis, että pärjää niin antaisiko enska-pyörän geometria paremmat eväät siihen agressiivisempaan ajamiseen. Se yritänkö ajaa agressiivisesti vai enemmän fiilistellen tuntuu vaihtelevan ihan laskujen välillä, mutta kyllähän se pieni ääni takaraivossa sanoo, että kovempaa olisi päästävä.

Kämmivara

Tämä oli mulle uutta eli antaako isompi jousto paremmin anteeksi ajovirheitä?


Tästä kun tekee johtopäätöksiä niin ensimmäisen vastauksen perusteella dh-pyörä olisi ylilyönti mutta enskapyörällä voisi saada lisää jäykkyyttä runkoon ja sitä kautta varmempaa kulkua sekä pidemmällä joustolla enemmän ajovirheitä anteeksi?

Jami2003
18.07.2020, 21.25
Juuri tänään tuossa ajelin mun aika heikoilla enskataidoillani yhden dropin läpi Rukalla. Jos ois ollut mikä tahansa mun muu pyörä alla ois ollut ilmiselvä otb kanervikkoon, YT Decoylla keula pohjasi kunnolla mutta ympäri meno ei ollut lähelläkään. Sen verran oli kyllä droppia että hetken oli kuski hyytelöä...

xc-pyöräilijä
18.07.2020, 21.58
Kämmivara

Tämä oli mulle uutta eli antaako isompi jousto paremmin anteeksi ajovirheitä?

Tästä kun tekee johtopäätöksiä niin ensimmäisen vastauksen perusteella dh-pyörä olisi ylilyönti mutta enskapyörällä voisi saada lisää jäykkyyttä runkoon ja sitä kautta varmempaa kulkua sekä pidemmällä joustolla enemmän ajovirheitä anteeksi?

Pidempi joustomatka ei yksinään tee tätä vaan pidempijoustoisen alamäkiominaisuuksien summa. Tässä tärkeimmissä rooleissa on keulakulma, joustomatka sekä jäykkyys.

Jos kuvitellaan tilanne että isompi este, esimerkiksi kivi pääsee yllättämään kun päästelet elämäsi fiiliksessä mäkeä, niin huomattavasti todennäköisemmin selviät esteestä jos keulakulma on loivempi, joustoa enemmän sekä että keulan että rungon jäykkyys (esim. Keulan alajalkojen paksuus voi olla jopa 38mm vs trailipyörän 32mm). Ja niin edelleen.

Sikäli mikäli kun toinen pyöräsi jää ajoon niin 160mm joustava pyörä voi olla alakanttiin ja melko samanlainen kuin nykyinen pyöräsi, saattaisin tähystellä enduropuolella sitä raskainta päätyä kuten Santa Cruz Megatower, YT industries Capra Shred tai sitten freeride pyöriä. Canyon torque, Propain Spindrift jne jne.

Juhojee
18.07.2020, 22.04
Ei muuta kun jostain hissikeskuksesta DH pyörä vuokralle pariksi tunniksi. Jos tuntuu ylilyönniltä niin naksu alas päin ja hc endurotykki alle. :)

Sambolo
18.07.2020, 22.22
Jos ostaisin pyörän pelkkiin mäkihommiin ni miksei suoraa DH pyörä, eise enska ainakaa kovin hyvältä tunnu siinä polven korkusessa kivikossa vaikka selviääkin, mut toisaalta noi järkyt kivikot ja ehkä jotku raffit dropit lähestulkoo flätille on ne ainoot tilanteet ku sitä deehoota kaipais. Mäki hommat myös aika kuluttavaa pyörälle, niin mitä järeempi pyörä sen parempi.

kauris
19.07.2020, 09.39
Jos 140 joustava 29 trailipyörä jää taloon, niin minä kokeilisin puhtaasti parkkikäyttöön silloin DH-pyörää. Esim YT Tues-lähtee tosi halvallakin. Valitsisin kuitenkin sen toiseksi halvimman mallin enkä halvinta, koska tokahalvimmassa näyttäis olevan sen verran parempaa osaa (erityisesti keula). 27 kiekkoja en pitäisi ongelmana.

Minä olen miettinyt samaa asiaa mutta teen kuitenkin todennäköisemmin niin, että nyt maantiepyörän, takajäykän xc-pyörän ja n. 150 trailipyörän (jolla ajan parkissa) sijaan pidän maantiepyörän ja xc:n mutta vaihdan trailin pitkäjoustoiseen enduroon. Myynnistä saa vähän rahaa ja en välttämättä vain kehtaakaan pitää 4 pyörää (myös maantiepyörä).
Tosiassa paras jos kaikki vaihtaisi oli kolmella pyörällä maantiepyörä, kevyt kuiturunkoinen moderni 130 joustava täpäri ja sitten se raskas enduro tai dh. Neljällä pyörällä muutos olisi se, että ostaisin jonkun gravelgrinderin tyyppisen hiekkatie- ja työmatka-ajoon.

NikHa
19.07.2020, 09.52
Lyhytjoustonen täpäri ja raskas enska ois oma tavote. Sillä dh:lla ei kuitenkaan poljeta sitten yhtään mihinkään ja ero pitkäjoustoseen enskaan on kait aika pieni. Maailmallahan on alettu jo paikoin heittää tuplakruunuakin enskoihin ja ilmeisesti ainakin ytn capran soveltuu siihen.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

Juhojee
19.07.2020, 10.33
Riippuu myös varmasti paljon minkälaista se oma alamäkiajo on. Keski-Suomessa ajelen itse Laajiksessa sekä myös hissittömissä mäkipaikoissa. Täällä ainakaan ei DH pyörällä tee juuri mitään, sillä Laajavuoren metsäpätkät sisältävät välillä hyvinkin paljon polkemista. Toki kyllähän Laajiksessa noin puolet kuskeista ajelee DH pyörällä. Heillä voi olla täysin eri mielipide kuin minulla. :)

JohnnyBuzz
19.07.2020, 10.36
Samat mietteet ollut itselläkin kuin yllä. Nyt on 170/160 -joustoinen 27,5” enska-/ park-pyörä tulossa ja pidän 130/130 -joustoisen trail-pyörän peruslenkkejä varten. Trail-pyörä ei oo kuitenkaan mikään kevyt XC-vehje, vaan 29”+ -renkailla varustettu eikä ihan kevyimmästä päästä. Voi olla, että se vaihtuu jossain vaiheessa vähän ketterämpään, mutta ei oo kiire sen suhteen. Tollaisella trail- ja enskapyöräkombolla ajaa kyllä Suomessa iloisesti kaiken mahdollisen.

Se on jännä, kun vielä viime vuonna pitkään harkitsi täysjouston hommaamista. Oli melkein 20 vuoden tauko lajiin ja mietti, ettei kuitenkaan ehdi hirveästi ajaa ja tulee kalliita kilsoja. Kohta on sit kaks täpäriä. Miten siinä nyt näin kävi? :D

Bnito
19.07.2020, 13.21
Itse henk koht pohdin samaa abaut vuosi takaperin.

Alla oli tuolloin giant trance jota tuli muokattua enemmän alamäki hommiin, keulakulman loivensin 67 -> 64.5 ja joustot kasvattelin 150/140 -> 160/147mm. Jo pelkästään tuossa pyörässä keulakulman loiventaminen toi aikapaljon rauhallisuutta parkki ajoon.

En lopulta hommannut dh pyörää vaan propain spindriftin jossa 180mm joustoa molemmissa päissä. Omat polkuajot on enemmän perus kunnon ylläpitoa alta 2h lenkkejä ja kesät aktiivista parkkiajoa. Tähän hommaan varsin soiva laitos, ja myin trancenkin pois joten nyt mennään yhdellä pyörällä.

Spindriftiinkin on vaihtunut coili taakse sekä joustomatka iskunpituutta kasvattamalla on jo 195mm, joten lähellä dh pyörää ollaan. Silti kyseisellä kokoonpanolla pääsee kyllä perus lenkit heittäämään, ei se mikään xc tykki ole mutta mäet kiipeää kyllä ylös kun vaan kampia pyörittelee.

Vaikka parkki touhuja on kohta 4 vuotta aktiivisesti harrastettu en ole saanut aikaseksi ajaa dh pyörällä kertaakaan, pitäisi testata jotta saisi selkeyden paljonko eroa ns. freeride ja dh pyörällä on.

Omassa kaveripiirissä on sekä dh pyörien perään vannovia ja ihan enduro laitteilla ajavia. Vauhti on puhtaasti kuskista kiinni, ei niinkään pyörästä.

Oma poika (13v) ajaa vanhalla dh pyörällä, ei omaa liiemmin polku/enduro kokemusta, ja parkeissa kun on myös jyrkkiä kalliopätkiä on niistä silti ilman otb:tä loivan keulakulman avulla selvinnyt vaikka välillä pyörä vie eikä kuski :)

Dh pyörä tuo varmasti sitä varmuutta ajoon sekä antaa enemmän anteeksi mitä enduro/trail pyörä. Vajaat hypyt, liian pitkät hypyt, ja ajovirheet yms. Kyllä pitempi joustoiset pyörät antaa enemmän anteeksi...

yksinteoin
20.07.2020, 17.41
Keskustelusta uupuu vähän sellainen kulma, että DH-pyörät ovat vaan törkeän siistejä.

Tarvitseeko sellaista? No ei varmasti suomen mäissä, mutta toisaalta ei DH-pyörän fiilistä kyllä enskapyörällä pysty kokonaan korvaamaankaan. Pitkäjoustoinen enskapyöräkin on kuitenkin kompromissi ylä- ja alamäkiominaisuuksien välillä, kun taas DH-pyörässä ei saa mitään muuta kuin alas kovaa kulkevan pyörän. On siinä ajotuntumassa kuitenkin ihan selkeä ero, vaikka monilla radoilla enskapyörällä voi varmaan hyvä kuski päästä jopa lujempaa.

No, enpä ole itse (varsinaista) DH-pyörää hankkinut kun noita pyöriä on muutenkin jo liikaa, mutta kyllähän se jossain tuolla takaraivossa kuumottelee aina välillä. Ehdottomasti kannattaa käydä vuokraamassa joksikin päiväksi sopivassa parkissa ja tsekata itse.

Ski
20.07.2020, 21.38
Innostuin Trek Remedyä kokeillessa sen enduro/älämäki/nousukyky ominaisuuksista, ja päädyin lopuksi Trek Slash 9.8.
Taustalla Fättiä ja XC Täpäriä, jotka on edelleen.
Slash toi kyllä todella paljon varmuutta enskailuun, eli satunnaisiin bermeihin, droppeihin, juurakko/kivikkolaskuihin, sekä kovempaa vauhtiin alas mentäessä. Sekä myös ylämäkeen ajaessa, että satunnaisiin röllipolkuretkiin. Tietenkin vauhti ei ole vasta-alkajalla vielä mitää kovaa mutta Omien taitojen parantamisen varaa pyörässä on. DH pyörä sitten varmaan seuraavaksi :) Mutta siis, Slashillä voi mennä myös metsään kikkaileen, sen verran hyvin se kulkee myös tasamaalla ja ylämäkeen. Jousitus 160/150.

Jani1982
20.07.2020, 23.09
Tässä tuli paljon hyvää mietittävää. Kiitoksia niistä.
Tosiaan kuten mainitsin niin oletin, että on asioita joita en osaa edes kaivata/ajatella.

Kyllä se varmastikin talven aikana on joko enskan tai dh:n hankinta ja miksei tosiaan sitten puhdas dh näistä ylläolevista syistä. Ja onhan se tosiaan siistin näkönen :)

Mutta joo....traili jos jää ja muuten noi parkkiajelut tapahtuu hissillä varustetuissa paikoissa niin miksikäs sitten ei. Noi YT:n pyörät oli uusi tuttavuus ja pitääkin tutkia hieman tarkemmin.

EnduroSenior
20.07.2020, 23.42
Itsellä on tällä hetkellä kaksi aika järeähköä laitetta, kun "urheilullinen ajotapa" tuppaa kääntymään perus polkulenkilläkin usein deehoon puolelle...:)
Trail- / Enduroajoon on välitysmuutoksen ja ketjuohjurin poiston myötä vähän herkemmäksi päivitetty Specialized Enduro Evo Expert ja pelkkään alamäkeen Canyon Sender. Vaikka Spessukin on melko dh-varustuksella 180 mm Boxxer Team -keulalla ja Öhlinsin jousellisella iskarilla, niin on yllättävän herkkä polkea pitempiäkin lenkkejä. Ja siinä ohessa voi rysäyttää helposti vaikka urbaanissa ympäristössä 10 askelman portaiden yli tasamaalle...:D
Ja vaikka Spessullakin voi huoletta rymytä parkissa, niin kyllähän tuo Sender on pelkästään siihen käyttöön tarkoitettuna ihan toista maata! Heti ekana päivänä ihan kylmiltäänkin tuli vedettyä Mielakan parkissa monet aiemmin vähän arveluttaneet paikat, kun laite tuntui menevän niin letkeästi tottumattomankin käsissä!
Onhan noissa toki muutama vuosi ikäeroakin, ja tämän vuoden enskat on varmaan jo huomattavasti kehittyneempiä kuin neljän vuoden takaiset.

Omaa käyttöä ajatellen tuon enduropyörän voisi päivittää vähän nykyaikaisempaan ja kilpailukykyisempään laitteeseen, mutta itse ainakin liputan mäkiajoon dh-pyörän puolesta! Tosin, joku uusi pitempijoustoinen enska on kokeilematta...

kauris
21.07.2020, 12.01
Uusin spessun enduro olis varmasti mieletön peli mutta hinnat alkaen mallikin onnyli 5000 euroa ulkomuistista. Mutta jos se pyörä olisi ja vielä kevyillä osilla mukaan lukien kiekot, niin aika pitkälti yksi maasturi varmaan riittäisi minulle. Mutta hintahan olisikin sitten 5 numeroinen joten ei kiitos. https://www.pinkbike.com/news/field-test-2020-specialized-enduro-s-works-basically-a-dh-bike-without-a-dual-crown-fork.html

SamiMerilohi
22.07.2020, 15.07
Canyon Torque voisi olla myös tsekkaamisen arvoinen vaihtoehto ja alle kolmella tonnilla saa jo pätevän kokoonpanon. Tällä hetkellä saatavuus näyttää ainakin halvempien versioiden osalta huonolta, mutta jos hankinta on vasta talvella niin tilanne ehtii muuttua.

marco1
22.07.2020, 15.40
Tämä voi olla turha maininta mutta katsoo sitten DH-pyörää vuokratessa että saa nykyaikaisen vehkeen alle, jossain pohjoisen paikoissa on ollut tarjolla myös vanhoja pyöriä joiden geometria poikkeaa nykyisistä ja joita pitää ajaa ihan eri tyylillä.

NikHa
22.07.2020, 16.47
Ainakin Ylläksellä näyttivät hankkiutuneen eroon vanhoista Ghosteista ja vuokrasivat uudenkarheita commencaleja.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

Hirta
22.07.2020, 16.52
Itsekkin DH-pyörää miettinyt, kertaakaan en ole sellaisella kyllä ajanut. Varmaan täytyy tämän kesän aikana vuokrata joko laajiksesta tai sappeelta :p

Tällä hetkellä ajanut 29" 160/153 joustolla bikeparkkeja ja muutamassa kohtaa pienestä lisäjoustosta ei ois haittaa ollu :D