PDA

Näytä tavallinen näkymä : hyvä kaupunkipyörä 170cm naiselle?

kaupunkifillaroija
17.07.2020, 23.39
Hei,

aloittelevana pyöräilijänä haluisin satsata vähän parempaan kaupunkipyörään. Nykyään käytössä aika vanha DBS Urban, jossa ei ole vaihteita (ja jolla alkaa olla ikää aika paljon).

Haluaisin kestävän pyörän, jota ei ihan kamalasti tarvitsisi huoltaa (mitä nyt keväällä kauden alussa perushuolto) ja joka myös miellyttäisi silmää - tähän mennessä oon katsellut Helkaman Ainotarta ja Tunturin Elinaa. Mietin kuitenkin, onko noi ihan surkeita pyöriä? Minkä verran vaihteita tarvitsisi olla perus kaupunkikäytössä? Tykkään tosiaan pystymmästä ajoasennosta ja vuosia kestävä perushyvä mummokonkeli ois itelle passeli.

Käyttö olisi lähinnä parin kilometrin matkoja kaupunkialueella (harvemmin kuitenkaan keskustassa kun omaan makuun liian hektistä), jonkun verran tulee tehtyä myös esim. 10 km lenkkejä. Olis kiva jos pyörällä pärjäis tollasessa peruskäytössä, mutta parempi vielä jos pyörällä pystyisi tarvittaessa myös tekemään pidempää matkaa maantiellä ja hiekkatiellä jos joskus innostuis jollekin rengasreitille lähtemään.

Aiemmin kun mulla ei vaihteita ole ollut oon miettinyt että kolme riittäisi mutta oisko 7 huomattavasti parempi? Sinänsä ilman vaihteitakin oon pärjännyt mutta onko tosta seitsemästä oikeasti hyötyä verrattuna kolmeen? Tuntuu itselle jo liian hifistelyltä kun niin sunnuntaiajelija olen mutta en sitten tiedä...

Eli osaisitteko neuvoa ja suositella hyvää (kohtuuhintaista, alle 800) mallia tällaiseen käyttöön? Sinänsä harkitsen käytettynä hankkimista, onko ihan typerää? Oon katsellut esimerkiksi tota Tunturi Elinaa käytettynä kolmella vaihteella 300 eurolla.

Pahoittelut jos kyselen tyhmiä, google ei pahemmin näissä auttanut. Kiitos jos etukäteen!

ebike-harrastelija
17.07.2020, 23.56
Mielestäni - kun ei sähköavustusta pyörässä - kevyempi on parempi. Ja mukavampi. Käytetty siinä mielessä ehkä parempi, ettei ota kukkaron päälle niin paljoa jos pyörä varastetaan / rikotaan. Toisaalta käytetyssä usein myös käytetyt osat, eli huolto tulee todennäköisesti nopeammin vastaan. Uusi pyörä myös motivoi pyöräilemään usein enemmän kuin käytetty. ;)

Generalist
18.07.2020, 10.06
Kona Coco ja siitä koko M voisi olla hyvä vaihtoehto. Kevyt, kestävä ja ketterä, mahtuu budjettiin. Pyörää saa Suomestakin ja v. 2020 versiota hyvällä tuurilla alesta. Uudet v. 2021 mallit ilmestyivät juuri:

https://www.konaworld.com/coco.cfm

Kollinjoki
18.07.2020, 11.07
Kolme vaihdetta tuntuu vähän niukalta, jos lenkkejäkin aikoo ajella kun välitykset kumminkin harvat. Kaupunkiajossa varmaan välttää ihan hyvin.

Kona Coco olisi kyllä näppärä, Hi5Bikesilta saisi kaikkia kokoja heti 749,-. Siinä olisi rengastuskin kohdallaan, jos tekee mieli ajella lenkkejä sekalaisella tiestöllä. Tunturi Elina ym. vastaavat eivät tällaisiin ihan omiaan ole, vaikka ei kukaan estä sellaisillakaan lenkille lähtemästä. Eikä se Cocokaan sen kummemmin huoltoa kaipaisi jos ei kilometrejä tule paljoa, kun kerran aikomus on käyttää pyörä kuitenkin ennen kesää huollossa.

Herkko6
20.07.2020, 21.17
https://www.fillaritori.com/topic/192161-trek-fx3-disc-wsd-2020-naisten-hybridipy%C3%B6r%C3%A4-m-tampere/ Tuosta tingit hieman hinnasta...

kaupunkifillaroija
22.07.2020, 01.06
Hei, kiitos vastauksista! Päädyin siihen että 7 vaihdetta varmaan olisi hyvä kun asun mäen päällä ja helpottaisi kyllä varmaan pidemmän päällä. Tuo Kons Coco näyttää hyvältä ja sitä voisin miettiä! Miten, onko Monarkin pyöristä tietoa, onko hintansa väärtejä?

gzmi
22.07.2020, 02.00
Hei vain, no Monarkit ovat samassa sarjassa Tunturien, Jopojen jne. kanssa. Raskaita runkoja niissä on pääosin. Sama osassa XXL:n fillareita on raskaat rungot. Alta tonnin pyörät ovat muutenkin pääosin raskaita rungoiltansa. Tuo kerrottu Kona on ihan jee sillä hinnalla. Pyörä, kun pyörä on ok kuha se kuskia miellyttää ja tukee sitä fillarointia mitä haluaa tehdä. Tähän kesään on vaikeaa löytää isoja valikoimia ja saatavuus on jo heikkoa huonompi näin yleisesti mikä sekin on hyvä asia. Onnea fillarinvalintaan.