Näytä tavallinen näkymä : Tunturi Marcellosta (12 -vaihdetta?) yksivaihteinen
Osaisiko joku tietäjä neuvoa minua projektini kanssa? Projektinani on ollut siis tehdä takavannevikaisesta vaihdepyörästä yksivaihteinen pyörä. Maalaisjärjellä kuvittelin, että se on niinkin yksinkertaista kuin riisua takavaihtaja, lyhentää ketjua ja ostaa yksivaihteine vanne. Tässä kohtaa on oleellista kertoa, että pyörässä on edessä kaksi kiekkoa (kampien kohdalla). Nyt kun kokosin pyörän niin näyttää (jälkiviisaana) siltä, että ketjut eivät istu takapyörän rattaisiin. Nyt sitten mietin seuraavaa siirtoani eli riittääkö, että vaihdan monivaihteiset ketjut yleisketjuihin vai tuleeko myös kampien rattaat vaihtaa.
Kiitos jo näin etukäteen
Ps. Olen vielä noviisi pyöräilyn suhteen, joten termini ovat vielä hakusessa.
Oikaistaan termejä heti sen verran, että kiekko on se osa, jonka noviisi helposti mieltää vanteeksi. Kiekko on kokonaisuus, jonka muodostaa napa, kehä sekä niitä yhdistävät pinnat eli puolat ja puolien kiristysruuvit eli nippelit.
Itse kysymykseen en osaa sanoa muuta kuin että ketjuja on monenlaisia. Vaihdepyörän ketjut on kapeammat kuin yksivaihteisen.
Oikaistaan termejä heti sen verran, että kiekko on se osa, jonka noviisi helposti mieltää vanteeksi. Kiekko on kokonaisuus, jonka muodostaa napa, kehä sekä niitä yhdistävät pinnat eli puolat ja puolien kiristysruuvit eli nippelit.
Itse kysymykseen en osaa sanoa muuta kuin että ketjuja on monenlaisia. Vaihdepyörän ketjut on kapeammat kuin yksivaihteisen.
Kiitos oikaisusta,
Rattaat tai rataspakka lienee tässä kohtaa perempi termi? Tämä juuri minua mietityttää, sillä mikäli yksivaihteinen ketjut ovat leveämmät voivat ne olla sitten olla näille eturattaille liian leveät. Toisaalta tämä lienee pienempi ongelma, kuin nykyinen ongelma (ketjut eivät istu rattaaseen).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.