Näytä tavallinen näkymä : Kello pohdiskelu

Olen tässä miettinyt, että jos päivittäisin nykyisen Polar M430 esim. Polar Vantage M:än tai V:en. Sitten kuitenkin houkuttaisi älykello hommata apple watch, tällöin voisi edelleen käyttää M430:stä suorituksissa sykevyön kanssa (H10) ja muussa käytössä Apple watchia. Onko mielipiteitä asiaan tai oletteko pohtineet samaa ongelmaa?
JohnnyBuzz
17.07.2020, 01.32
Henk. koht. en Apple Watchia ottaisi, koska akunkesto on niin onneton. Ei mitään järkeä ladata kelloa joka päivä. Jos olisin nyt ostamassa kelloa, niin Polarin Grit X olisi korkealla listalla. Tämä henkilöltä, joka on käyttänyt Suunnon tuotteita yli 10 vuotta ja Suunto 9 parhaillaan ranteessa.
brilleaux
17.07.2020, 07.48
Henk. koht. en Apple Watchia ottaisi, koska akunkesto on niin onneton. Ei mitään järkeä ladata kelloa joka päivä. 
Kuinka usein lataat puhelintasi? :rolleyes:
Apple Watch 4 ei tartte ladata "kuin" joka toinen päivä. :D
Ja on älykellona aivan jotain muuta kuin Garminit ja Polarit. Varsin jos omistat iLuurin.
Urheilukellona taas ei kovinkaan kummoinen, toki Strava- ja Sports tracker apit toimii melko kivasti.
maalinni
17.07.2020, 08.40
Itse kyllä tykkään Polarin unen, aktiivisuuden ja palautumisen seurannasta. Nämä edellyttää, että kello on koko ajan ranteessa. 
Riittääkö ikelloa tosiaan ladata joka toinen päivä, jos sitä käyttää aktiivisesti gps-moodissa?
hphuhtin
17.07.2020, 08.47
AW on älykello jossa on urheilukellon ominaisuuksia. Älykellona lyömätön, säästää itseltäni aikaa joka päivä eikä puhelin ole vuosiin enää soinut ääneen. 
Pumppukin kun oireilee niin EKG-toiminnallisuudesta on ollut hyötyä, olen ihan kardiologille niitä käppyröitä seurantamielessä näyttänyt ja kehui loistavaksi tarkkuudeltaan, ei tarvinnut erikseen käppyröitä ottaa. 
Valolla tapahtuvan sykemittauksen ja GPS:n tarkkuudesta kannattaa lueskella sitten internetin syövereistä. Oman kokemuksen mukaan GPS on aika sinnepäin, sijainti tuntuu heiluvan kartan mukaan joten Apple ilmeisesti laskee sijaintia myös kartan muodoista (eräässä paikassa se yritti jopa väkisin seurata karttaan merkittyä maan alla menevää metrolinjaa, koomista) ja lisäksi oikeasti ajaessa tehdyt mutkat pyöristyy välillä melkoisiksi kaariksi.
brilleaux
17.07.2020, 09.19
Itse kyllä tykkään Polarin unen, aktiivisuuden ja palautumisen seurannasta. Nämä edellyttää, että kello on koko ajan ranteessa. 
Riittääkö ikelloa tosiaan ladata joka toinen päivä, jos sitä käyttää aktiivisesti gps-moodissa?
Riippuu tietysti kuinka aktiivisesti ja kuinka pitkään. Joskus riittää, joskus ei.
Eikä sillä mun mielestä ole merkitystä; siinä se lataantuu samalla kun puhelinkin. Jossa muuten riittää akku myös sen 2 päivää, aktiivisella käytöllä.
iLuuriin asennetava AutoSleep  (https://apps.apple.com/us/app/autosleep-track-sleep-on-watch/id1164801111)on muuten mainio unenseuranta appi Apple Watchille. Erittäin toimiva.
Raimo Nieminen
17.07.2020, 10.15
Mulla toi Polar Vantage M. Onhan se ok peli, uusia ominaisuuksia ja pitkä akunkesto. Mutta toi kardio-ominaisuus on persiistä. Vedän esim neljä tiukkaa lenkkiä viikossa korkeilla sykkeellä, kardio ilmoittaa, että ylläpitävää touhua, ja jos näin jatkat, niin kuntosi laskee. Haloo. Polar 400 antaa sentään palautusaikaa  näistä rykäisyistä suht. realistisestiJos nyt noudatan M:n neuvoja, niin olen ylirasitustilassa alta aikayksikön. Ei kyllä nämä parametrit  tms. ota huomioon esim.ikää. Itse oon 70 v, 15 h viikossa eri tehoisia harjoituksia, ja nyt vielä pitäisi lisätä, ettei kunto laske. Tai laskee kai, mutta uurna hautaan. Olen antanut palautetta Polarille. Vastausta odottelen.
Rami
Raimo Nieminen
17.07.2020, 10.16
Mulla toi Polar Vantage M. Onhan se ok peli, uusia ominaisuuksia ja pitkä akunkesto. Mutta toi kardio-ominaisuus on persiistä. Vedän esim neljä tiukkaa lenkkiä viikossa korkeilla sykkeellä, kardio ilmoittaa, että ylläpitävää touhua, ja jos näin jatkat, niin kuntosi laskee. Haloo. Polar 400 antaa sentään palautusaikaa  näistä rykäisyistä suht. realistisestiJos nyt noudatan M:n neuvoja, niin olen ylirasitustilassa alta aikayksikön. Ei kyllä nämä parametrit  tms. ota huomioon esim.ikää. Itse oon 70 v, 15 h viikossa eri tehoisia harjoituksia, ja nyt vielä pitäisi lisätä, ettei kunto laske. Tai laskee kai, mutta uurna hautaan. Olen antanut palautetta Polarille. Vastausta odottelen.
Rami
Mitä tietoa Polarin uusien kellojen unen seurannasta saa? Ainakaan M430 ei vielä ole kummoista tietoa, syke taisi näkyä. AW:n pitäisi tulla syksyllä myös tuo unen seuranta.
Mikä ajatus sulla oli tuolla, että käytetään gps:ä kokoajan päällä?
Toki itseä kans epäilyttänyt tuo tiheä lataus, mutta ehkäpä sitä jossain vaiheessa päivää latailis.
JohnnyBuzz
17.07.2020, 11.02
Kuinka usein lataat puhelintasi? :rolleyes:
Apple Watch 4 ei tartte ladata "kuin" joka toinen päivä. :D
Ja on älykellona aivan jotain muuta kuin Garminit ja Polarit. Varsin jos omistat iLuurin.
Urheilukellona taas ei kovinkaan kummoinen, toki Strava- ja Sports tracker apit toimii melko kivasti.
Itse käytän kelloa treenin ja unen mittaamiseen. Apple Watchia pitää kuitenkin noin usein ladata, niin loogisin aika sille olisi yö. Silloin jää uniseuranta tekemättä. Päivällä ladatessa puolestaan on sitten poissa hyötykäytöstä latausajan. Puhelimen kanssa helpompaa, kun lataa sen aina nukkuessa ja sitten kestää seuraavan päivän loppuun.
hphuhtin
17.07.2020, 17.29
Aijoo, unen seurantaan omenamaailmassa toimii se, että on kaksi Apple Watchia. Laitan vanhan arvottoman AW2 yöksi ;)
Jos akun kestoa haluaa monipuolisessa kellossa niin Garminin fenix 6X latausväli on 1-3viikkoa, riippuen treenien määrästä. Virranssäästötilassa enemmän.
Siitä ikävä kyllä pitää sitten maksaa himpun enemmän.
Jos akun kestoa haluaa monipuolisessa kellossa niin Garminin fenix 6X latausväli on 1-3viikkoa, riippuen treenien määrästä. Virranssäästötilassa enemmän.
Siitä ikävä kyllä pitää sitten maksaa himpun enemmän.
Tämä itsellä hankinnassa seuraavaksi. Lukenut pelkkää hyvää tästä. Juurikin tuo akunkesto houkuttaa kovasti. Menee niin urheilukellona kuin arkikellona.
^Noita harkitessa on hyvä huomata eri mallien erot. X:ssä paras akunkesto, vain pro, solar ja saphire sisältää spotifyn, kartat yms.
^Noita harkitessa on hyvä huomata eri mallien erot. X:ssä paras akunkesto, vain pro, solar ja saphire sisältää spotifyn, kartat yms.
Just näin. Juurikin tuo 6X Pro hankinnassa.
Mihin ihmeeseen älykelloa tarvii. Mukavempi se siitä kännykän näytöltä on kattoa.
^Tosiaan noinhan se on. Turhaan me niistä älykeloista pohdiskellaan kun niitä ei tarvi mihinkään. Onneksi löyty joku joka sano sen ääneen. Kännykkä ranteeseen jokaiselle:)
tempokisu
18.07.2020, 02.32
Mihin ihmeeseen älykelloa tarvii. Mukavempi se siitä kännykän näytöltä on kattoa.
Paras kun kelloa ei tarvitse katsella ollenkaan, vapaapäivinä aamulenkillä eikä sen jälkeen tarvi kelloa juuri ollenkaan. No katson mä koska merisään aika on, mutta muuten on kellon katselun tarve aika vähäistä.
Älykellon tarvetta en ymmärrä ollenkaan :D
hphuhtin
18.07.2020, 10.45
Tempokisu, se mitä olen ymmärtänyt sun suhteesta teknologiaan.. en ihmettele ollenkaan jos et ymmärrä ;) 
Mä taas hukkaan puhelimeni niin monta kertaa päivässä, että pelkästään se, että mulla on ranteessa mukana laite, jolla puhelimen saa piipittämään kimeästi, säästää aikaa puhelimen etsimisestä joka päivä.
Äskettäin myös oli harrastustouhuissa pudonnut puhelin pellolle korkeaan heinikkoon, löysin sen alle minuutissa sen sijaan että ei olisi löytynyt ehkä kuin useiden tuntien etsinnällä tai metallinilmaisimella, en nähnyt sitä ennen kuin aivan vieressä seisoen vedin heinikkoa syrjään. 
Puhumattakaan kaikesta muusta mihin sitä käytän. Puhelin ei enää soi, vaan puhelut tärisee vähän ranteessa. Kalenterimuistutukset värähtää ranteessa ja näyttää mitä piti muistaa. Luen viestit kellon ruutua vilkaisemalla ja sanelen vastaukset tekstiksi. Stereoissa soivan musiikin volumea säädän kellosta nappia pyörittämällä ja vaihdan seuraavaan biisiin jos ei sen hetkinen miellytä. Tai laitan pauselle jos tulee puhelu.  Sen lisäksi träkkään ajelut sykkeen kera. Mittailen EKG:n jos pumppu tuntuu oireilevan. Katson säätiedotuksen. Niin ja näkeehän siitä ajankin. 
Selviän ilmankin, mutta koen että edellä luetelluista on itselleni hyötyä. Kukin tyylillään.
Mikä on edullisin älykello jos tarpeena on lähinnä GPX jäljen seuraaminen ja spotify:n kappaleenvaihto.
En juurikaan seuraa sykkeitä tmv. 
Normaalisti käytän ihan perinteistä mekaanista kelloa, mutta metsässä varsinkin vieraissa paikoissa rymytessä olisi mukava jos gpx jäljen voisi tarkistaa suoraan ranteesta.
Olen miettinyt fillariin tietokonettakin mutta luulen että meikäläisen ajolla se olisi ensimmäisen viikon jälkeen kappaleina.
Kännykkä ranteeseen jokaiselle:)
Noh. Taskussahan se kännykkä on kuitenki ja on syytä ollakki.
Polaristaki poistanu käytöstä kaikki älykkäät ilmotukset ku en tykkää yhtää siitä informaatiosta joka vaan häiritsee.
 Kerro nyt ihmeessä jotain hyvää älykellosta.
Ja taski. Kappaleethan vaihtuu kuulokkeiden nappuloista. Ilmasessa versiossahan ei pysty edes selaamaan mieli kappaleita. Sekotuksella vaan skippailua
Niin tätä olen yrittänyt pohtia siitä asti kun näitä älykelloja alkoi tulemaan ja ensimmäinen kysymys toki on ollut, että haluanko niitä edes käyttää vaikka ilmaiseksi saisinkin.
Ehkä sellaisia killer sovelluksia on pikku hiljaa tullut älykelloihin, joiden takia voisin niitä käyttää. Mitä nyt ensimmäisenä tulee mieleen ja joltain tutulta kysyneenä: kalenteri muistutukset saisi kelloon sekä puhelin voi olla äänettömällä ja huomaat puhelut helpommin (jos niin haluat). Koiran ulkoilutus kävelyllä tai kevyemmällä lenkillä, voin jättää puhelimen kotiin ja kuunnella musiikkia/podcastiä edelleen. Apple Pay ei ainakaan vaadi sormenjälkitunnistusta kellossa (en ole kasvojentunnistus puhelinta käyttänyt) eikä puhelinta tarvitse kaivaa esille, eli on pikkasen nopeampi ja vaivattomampi tapa maksaa ostokset. Abc mobiili tankkaus onnistuu kellolla, vähän sama kuin tuossa mobiili maksussa, nykyään teen tuon puhelimella ja aina sen puhelimen jostain joutuu kaivamaan esille. Ehkä sama tulee sähköauton latauspisteisiin, kun nuo yleistyvät (vai tulisko ne itse autoon sovelluksena?). Varmaan monia muitakin, mutta en ole itse käyttänyt pahemmin näitä.
Vaikka nuo ovat hyviä ominaisuuksia, niin edelleen urheilukelloissa on sellaisia ominaisuuksia, joista saa lisäarvo, ja urheilukelloissa arvostan niiden yksinkertaisuuden takia pitkää akunkestoa.
Olen tässä miettinyt, että jos päivittäisin nykyisen Polar M430 esim. Polar Vantage M:än tai V:en. Sitten kuitenkin houkuttaisi älykello hommata apple watch, tällöin voisi edelleen käyttää M430:stä suorituksissa sykevyön kanssa (H10) ja muussa käytössä Apple watchia. Onko mielipiteitä asiaan tai oletteko pohtineet samaa ongelmaa?
Minulla on nyt toinen kuukausi menossa AW5 celluralin kanssa. Tiesit varmaan, että Polarin H10 toimii myös AW:n kanssa? Liikuntasuoritusten tallennukseen olen käyttänyt Stravan appia. Itse en nuku kello ranteessa. Polarin kanssa tätä tein ja jouduin lopettamaan iho-oireiden myötä. Jos nukkuisin, hoitaisin kellon latauksen suihkun / saunan aikana.
+ Lukuisa määrä appeja joilla tallentaa suorituksia -> synkata haluamaansa palveluun
+ Apple pay -> ei tarvetta kantaa lompakkoa, käteistä tai pankkikorttia mukana
+ Mobiiliyhteys -> voin soittaa apua lenkkireitiltä ilman että minun tarvitsee kantaa iPhonea mukana
+ Mahdollisuus toistaa musiikkia Airpodseista 
+ Lukuisa määrä apuappeja (laskin, kartta jne.) joista voi olla hyötyä 
+ Mahdollisuus muuttaa kellon ulkonäköä tilanteen mukaan. Itsellä neljä ranneketta (kumi, kangas, metalli ja nahka)
- Rajallinen akunkesto kun mobiiliyhteys kellosta aktivoituna
Puhumattakaan kaikesta muusta mihin sitä käytän. Puhelin ei enää soi, vaan puhelut tärisee vähän ranteessa. Kalenterimuistutukset värähtää ranteessa ja näyttää mitä piti muistaa. Luen viestit kellon ruutua vilkaisemalla ja sanelen vastaukset tekstiksi. Stereoissa soivan musiikin volumea säädän kellosta nappia pyörittämällä ja vaihdan seuraavaan biisiin jos ei sen hetkinen miellytä. Tai laitan pauselle jos tulee puhelu.  Sen lisäksi träkkään ajelut sykkeen kera. Mittailen EKG:n jos pumppu tuntuu oireilevan. Katson säätiedotuksen. Niin ja näkeehän siitä ajankin. 
Tässä kans hyviä pointteja.
Itse käytän kelloa treenin ja unen mittaamiseen. Apple Watchia pitää kuitenkin noin usein ladata, niin loogisin aika sille olisi yö. Silloin jää uniseuranta tekemättä. Päivällä ladatessa puolestaan on sitten poissa hyötykäytöstä latausajan. Puhelimen kanssa helpompaa, kun lataa sen aina nukkuessa ja sitten kestää seuraavan päivän loppuun.
On tosiaan harmillista, että pitää ladata niin usein. Minulla on kuitenkin rutiinina pistää lataukseen hampaidenpesun ja iltavenyttelyn ajaksi eli 15-30 min riittää varaamaan akkua riittävästi yötä ja seuraavaa päivää varten. En sitten tiedä riittäisikö tuo, jos puhuisi kellon kautta enemmän. Nyt yleensä vain vastaan ja vaihdan aika pian kännykkään.
maalinni
18.07.2020, 15.50
Sais tulla tuo Garminin aurinkolataus muihinkin merkkeihin, vai liekö patententoitu? Aurinkopaneeliksi koko ranneke myös.
Vähän tekisi mieli seurata palautumisia ja unta kellolla. Garminin kanssa on varmaankin naimisissa garminiin, eli on varmaan suotta kuvitella, että polar synkkaa datojaan garminin pilveen?
brilleaux
18.07.2020, 17.48
Minulla on nyt toinen kuukausi menossa AW5 celluralin kanssa. Tiesit varmaan, että Polarin H10 toimii myös AW:n kanssa? Liikuntasuoritusten tallennukseen olen käyttänyt Stravan appia. Itse en nuku kello ranteessa. Polarin kanssa tätä tein ja jouduin lopettamaan iho-oireiden myötä. Jos nukkuisin, hoitaisin kellon latauksen suihkun / saunan aikana.
+ Lukuisa määrä appeja joilla tallentaa suorituksia -> synkata haluamaansa palveluun
+ Apple pay -> ei tarvetta kantaa lompakkoa, käteistä tai pankkikorttia mukana
+ Mobiiliyhteys -> voin soittaa apua lenkkireitiltä ilman että minun tarvitsee kantaa iPhonea mukana
+ Mahdollisuus toistaa musiikkia Airpodseista 
+ Lukuisa määrä apuappeja (laskin, kartta jne.) joista voi olla hyötyä 
+ Mahdollisuus muuttaa kellon ulkonäköä tilanteen mukaan. Itsellä neljä ranneketta (kumi, kangas, metalli ja nahka)
- Rajallinen akunkesto kun mobiiliyhteys kellosta aktivoituna
Mä hommasin nelosen kun en pidä tuosta viitosen aina päällä olevasta näytöstä.
Akkukin kestää paremmin nelosessa. Kai.
Toki en ottanu eSim-versiota.
Uuden rannekkeen hankin suojaksi kun sain jo mellevän naarmun aikaiseksi näyttöön, onkohan näytön materiaali sama kuin gen2? Siihen en saanu parin vuoden aikana naarmuakaan...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200718/79acd57581c663502e7496e87a0c8548.jpg
Sent from my iPhone 11 Pro Max  using Tapatalk
Unen seuranta ei ole mahdollista kuin aivosähkökäyristä. Urheilukello mittaa vain käden liikkumattomuutta, jolla on hyvin vähän tekemistä unen määrän ja vielä vähemmän unen laadun kanssa.
Unen seuranta ei ole mahdollista kuin aivosähkökäyristä. Urheilukello mittaa vain käden liikkumattomuutta, jolla on hyvin vähän tekemistä unen määrän ja vielä vähemmän unen laadun kanssa.
Mittaa myös sykettä ja sen vaihtelua
maalinni
18.07.2020, 23.19
Eipä se sykkeen seuraaminenkaan ranteesta onnistu, jos ruvetaan hiuksia halkomaan...
maalinni
18.07.2020, 23.21
Syke vai pulssi
https://support.polar.com/fi/tuki/Sykkeen_ja_pulssin_ero
Mikkomoe
19.07.2020, 10.08
Garmin fenixit on minusta parhaita, on ollu sitä ennen muita älykelloja. Garmin fenix laitteissa on näytto toteutettu "MIP" tekniikalla, jossa pikselit itse eivät tuota valoa, näkyvät todella hyvin kirkkaassakin auringonpaisteessa ja koko ajan näyttö "päällä".. MIP näyttö kuluttaa tosi vähän virtaa, minullakin vanha fenix 5 jaksaa vielä kaksi viikkoa latauksesta älykellotilassa.
En ymmärrä muiden valmistajien kelloja, miksi pitää näyttö olla AMOLED ? Valoa tuottavat pikselit kuluttaa hirveästi sähköä ja täytyy virransäästön takia olla pimeänä ja liiketunnistin avaa näytön kun tunnistaa sopivan ranneliikkeen. Auringonpaisteessa aivan surkea näyttö!
Älykelloissa mulle tärkeä juttu on niiden herätyskellotoiminto värinä hälyttimellä. Kuulovamman takia, kätevä,  herätyskello on aina mukana, käytän sitä myös munakellona kun esim ruokaa on uunissa..
hphuhtin
19.07.2020, 10.49
En ymmärrä muiden valmistajien kelloja, miksi pitää näyttö olla AMOLED ? Valoa tuottavat pikselit kuluttaa hirveästi sähköä ja täytyy virransäästön takia olla pimeänä ja liiketunnistin avaa näytön kun tunnistaa sopivan ranneliikkeen. Auringonpaisteessa aivan surkea näyttö!
Apple Watch 5 näyttö on kokoajan päällä ja ärsyttävää ranneliikettä ei tarvita. Mielestäni hyvin toteutettu. En ole koko kesänä kiinnittänyt huomiota siihen etten näkisi näyttöä auringossa. Voi olla, että näkyy huonosti, mutta ei tosiaan niin huonosti, että olisi mieleen jäänyt.
Itseni eniten ärsyttää Applen kellossa epämääräinen GPS-tarkkuus, jonkinlainen kartan tietoihin perustuva träkin ”oikeaan kohtaan” (eli väärään) siirtäminen ja träkin mutkien pyöristäminen. Suurin syy miksi mietin jotain oikeaa (eli Garmin/Polar tms.) GPS-laitetta lisäksi.
Apple Watch 5 näyttö on kokoajan päällä ja ärsyttävää ranneliikettä ei tarvita. Mielestäni hyvin toteutettu. En ole koko kesänä kiinnittänyt huomiota siihen etten näkisi näyttöä auringossa. Voi olla, että näkyy huonosti, mutta ei tosiaan niin huonosti, että olisi mieleen jäänyt.
Näyttöhän himmenee hieman ja kirkastuu kun kääntää rannetta itseen päin. En ole 100 varma voiko tuota muuttaa asetuksista siten, että näyttö pysyy täydessä kirkkaudessa koko ajan. Stravan appissahan akkukestoa on optimoitu ja siinä näkymä on piilossa ja aktivoituu käännöllä. Stravan kanssa taitaa näkyä kellonaika himmeänä kun harjoitus on käynnissä.
brilleaux
21.07.2020, 05.40
Apple Watch 5 näyttö on kokoajan päällä ja ärsyttävää ranneliikettä ei tarvita. 
Itse en edes käytä ranneliikettä; minusta miellyttävintä on kun kellonaika näkyy näyttöä näpäyttämällä.
Kokisin yöllä pimeässä loistavan näytön erittäin epämiellyttäväksi.
hphuhtin
21.07.2020, 08.35
Kokisin yöllä pimeässä loistavan näytön erittäin epämiellyttäväksi.
Oletko kokeillut AW5 ja nähnyt sen vai oletatko vain?Näyttö on hyvin himmeä ”always-on”-tilassa, se ei varsinaisesti loista, vaan vertautuu melkein ennemminkin sellaisiin analogisiin kelloihin missä on itsevalaisevat näytön elementit. Ja tuonhan saa asetuksella ”vanhaan” malliin jos haluaa. Joskin GPS vaikuttaa testien perusteella olevan tarkempi nelosessa. Toisaalta jos nyt olisin hankkimassa, AW6 ja WatchOS7 alkaa olla jo kohta käsillä, veren happitason seuranta on kiinnostava huhu. 
4/5 välillä on aika pieni ero jos ei näytön päällä olosta välitä. Itseltäni se poisti ison ärsytyksen, mutta hyppäsinkin kolme sukupolvea yli ja tavoitteena on että aikaisintaan AW8 olisi seuraava. Ellei aiemmin tule muodoltaan pyöreää versiota, nämä neliskanttiset ei näytä kellolta :)
brilleaux
21.07.2020, 08.54
^Olen ollut siinä luulossa että vitosen näyttöä ei saa edes asetuksista pois päältä, vai onko tuo hölmöys päivityksellä korjattu?
Muutoinhan 4 ja 5 ovat käsittääkseni melko identtisiä? Olisiko sisäisen tallennustilan määrässä eroa, en muista varmaksi?
hphuhtin
21.07.2020, 09.12
Mielestäni tämä asetus oli alusta asti, tilasin tietysti julkaisupäivänä [emoji56]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200721/1d77c805cf0289c56acfeb610521ffcb.jpg
Ei ole nelosta ollut itsellä, niin en tiedä eroja tarkalleen. Oma öisin kädessä oleva vanha AW2 on hyvin erilainen, ei saa samanlaista näyttöä kulmissa olevine ”komplikaatioineen” lainkaan konffattua. Kompassi löytyy vitosesta, mutta enpä ole sitä käyttänyt.
AW4 on, jos näyttö herää liikkeestä tai on päälä koko ajan niin akku tyhjenee mukavasti. Itte pidän niin, että herää käytöstä ja muutenkin olen palannut fillaroinnissa Suunto Spartan Ultraan (SSU), käytän AW4:ää sitten enemmän kaikkena muuna aikana ja kävellessä milloin on usein tuo SSU toisessa ranteesa.
Mietin jonkin aikaa Garmin Fenix X6:n laittoa, mutta olen seurannut sen ympäriltä kansainvälisiä keskusteluja kuten Suunto 7 kanssa, ovat erilaisia ongelmia täynnä vähän väliä. Urheilukello on urheilukello, ei sielä tarvita sitä sun tätä viihdepuolta ja appseja. Jos sitä haluaa mielestäni AW5 on erittäin hyvä ja toimiva ehdokas. Ittellä ovat näistä ollut myös AW1. Suunnon puolella GPS kelloista 2 kpl Ambit3 Peak:ejä musta ja sininen, joita käytän edelleen välillä, ovat erittäin hyviä ja varmatoimisia edelleen.
Itellä on ollut aina pakko saada uusimmat puhelimet ja härpättimet, mitä markkinoille on tullut. Ehken siihen on ollut mahdollisuuskin työn puolesta, niin on tullut testattua monenlaista "äly" vekotinta.
En ole vain vielä saanut itselle perusteltua älykellon tarpellisuutta.
Olen käyttänyt mm. Samsungin (Tizen OS) ja LG:n älykelloja, jopa Polar M600 kävi hetken ranteessa, siitä lähtien kun Android Wear (nyk. Wear OS) tuli enkä keksinyt mitä iloa on siitä että kellon pikkuruiselta 1,2" näytöltä voi tihrustaa jos joku laittaa viestiä emaililla tai Whatsupissa. Säänkin näkee helpommin puhelimesta tai katsomalla pihalle. 
Voihan niillä ohjata kotona valoja päälle / pois, rullaverhoja auki yms vaan tarvitsenko noita toimintoja? 
Urheilutoiminnot on niissä aina päälle liimattuja, valmistajien omia virityksiä, joista Polar oli ainut edes käyttökelpoinen (kello muuten ihan lelu). Näiden älykellojen taustajärjestelmät urheilusuorituksen analysointiin on ihan eri surkeita verrattuna Polar, Suunto, Garmin yms oikeisiin palveluihin.
Oikeasti hyödyllisiä toimintoja on kalenterimuistutukset, herätys (mikä tahansa kello alkaen 80-luvulta tekee saman) ja se kun joku soittaa ja on molemmat kädet pyörän sarvissa tms näkee kannattaako pysähtyä vastaamaan.
Joissakin voi ohjata Spotifyä kellosta, vaan niin voi myös kuulokkeista vaihtaa musiikkiraitaa.
Apple watchista en ole kokemusta, niissä varmaan saa eniten rahalle vastinetta, jos Apple ekosysteemi muuten on jo käytössä. Android pohjaiset jätän suosiolla kauppaan, valitettavasti.
Älykellossa itelle alkoi tulla jo tuo pikkuruisen näytön näkyminen ongelmaksi; 1.2" näyttöön tungetaan pienellä fontilla liikaa asiaa, kumpa voisi itse määritellä mitä tietoja siinä näkyy. 
Suurin este älyykellon ranteessa pitämiselle on silti surkea akun kesto. Yksi, max kaksi päivää on aivan naurettava aika, varsinkin reissussa, jossa ei viiti kymmentä erillaista laturipiuhaa pitää mukana.
Garmin Fenix 6x Pro nyt ollut reilut puoli vuotta käytössä ja todella tyytyväinen ollut.
Kellossa on todella laajat urheilutoiminnot, pulssin mittaus ranteesta, tarkka GPS ja näyttö joka näkyy kirkkaassa auringonpaisteessa. Akku kestää minun käytössä 8-14 päivää, riippuen urheilumäärästä ja siitä onko GPS päällä.
Tähän saa myös TOPO kartat ja voi hätätilassa suunnistaa niillä autolle marjametästä.
Spotifyn biisit saa ladattua kelloon, joten lenkille voi läheä ilman puhelinta, kuulokkeet korvilla.
Ilmoitukset viestetistä tulee myös kelloon, samoin kalenteri muistutukset.
Mittailee unen laadun nukkuessa. (ostin Polar A370:n tähän alunperin, sillä selvisi miksi väsytti niin perhanasti aina aamusin, tuli heräiltyä 20-30 kertaa yössä tietämättäni)
Kaupassa voi maksaa ostokset lähimaksulla.
Jos jokin älykello pitäisi silti laittaa kakkoskelloksi, niin sellaisessa näen ainoastaan järkeä jossa on eSIM eli sillä voi myös vasta puheluihin. Silloin vois puhelimen jättää kokonaan pois ulkoillessa.
Ehkä Apple tekee joku päivä pyöreällä kellotaululla olevan kellon? ;)
Kollinjoki
30.07.2020, 16.10
Mulla on ilmaiseksi saatu Apple Watch, ja vaikka yleensä innostun monelaisista teknisistä härveleistä, en kyllä yrityksistä huolimatta löytänyt Apple Watchille käyttöä enkä ikinä oppinut kunnolla pitämään siitä. Olisi kyllä muuten silloin ollut ihan ok, mutta päivittäinen lataaminen vei innon käyttää sitä. Fenix Pro:n hankin viime syksynä ja se on ollut mieleinen mullekin aika pitkälti samoista syistä kuin mitä pipox ^ luettelee. Se täyttää kaikki ulkoilu-, urheilu- ja älykello-ominaisuudet joita ikinä tarvitsen. Samalla laitteella tekee kaiken mihin tällaista rannelaitetta tarvitsen ja on kaikissa tarpeellisissa osa-alueissa hyvä. Tarkoituksellisempaan liikuntaan täydennän Polarin sykevyöllä, mutta rannemittaus toimii hyvin työmatkapyöräilyjen ja kävelylenkkien mittaamisessa. Se olisi kyllä ihan kiva, jos Garmin Payn saisi käytettävissäni olevilla korteilla toimimaan, mutta korttituki Suomessa on aika vaatimaton.
Kollinjoki
30.07.2020, 16.27
Oikeastihan minä haluaisin käyttää ihan perinteistä rannekelloa, mieluiten mekaanista, mutta vähän omaksi harmiksenikin olen kuitenkin tykästynyt Fenixiin kovin paljon koska on vaan niin kätevää, että aina on urheilukello valmiina käyttöön, vaikka sitten kun lähden pyöräilemään töihin tai liikkumaan tavoitteellisemmin. Jos onnistuisi oppimaan pois tästä kaiken treenin ja liikunnan mittaamisen pakkomielteestä, voisin siirtyä tavallisen kellon käyttäjäksi, mutta enpä usko että semmoinen poisoppiminen minulta onnistuisi.
Mulla on usein kellot ranteissa siten, että Apple Watch tai joku Suunnoista vasemmassa ranteesa ja oikeasa on Seiko Prospex automaattikello. Koska tykkään kelloista niin käytän niitä näin. Fillaroidesa joskus on Suunto ja Apple Watch samaa aikaa.
Olen hankkimassa urheilukelloa, jossa pitää olla ainakin "sykemittari" ja GPS. Eli aika vähäiset tarpeet. Pyöräilyyn pääosin ja muihin satunnaisiin urheiluihin. Yksi toive, että ei kovin iso kokoinen olisi että tulee pidettyä enemmän kädessä. Eli silloin saisi hyötyä mahd. muista tiedoista mitä kropasta kerää.
Tällä hetkellä Polar Vantage M olisi se ykkös vaihtoehto. Tämä ajoi Polarin Ignitestä ohi ihan koska hintaero pieni ja toinen tarjoaa enemmä kuin toinen.
Mutta ajattelin kysyä foorumilla vielä näkemyksiä muiden valmistajien tuotteisiin. Eli miten Suunnon ja Garminin nykytarjonta vertaituu Vantage M -kelloon? Onko joku ns. tuonut uuden sukupolven kelloja, ja joku vielä luottaa vanhaan tekniikkaan yms. Muita huomioon otettavia asioita? Hintahaarukka on siinä 200-300euron tietämillä, eli lippulaivoja en ole hakemassa. 
Mm. mitkä iski silmään muilta valmistajilta (ihan esimerkiksi heittona):
* Suunto Spartan Sport
* Garmin Instinct Tactical 
Tuleeko mitään vinkkejä mihin asioihin kannattaa tarkemmin paneutua? Vai onko tämä sellainen asia että ota se mikä miellyttää ja nauti.
Vantage M on jo mukavasti halventunut (tarjouksissa alle 200€) mutta toisaalta Polar on ilmoittanut että uusia ominaisuuksia ei siihen enää tule.
Suunnon osalta Movescount-verkkopalvelun alasajo on kesken ja tilalle tuleva Suunto -palvelu on vielä keskeneräinen kehittyneemmiltä ominaisuuksiltaan. Myös Spartan on ns. vanhaa mallia.
Voihan noita vertailla loputtomiin mutta tiedä sitten viisastuuko, Garminin uusissa on varmasti eniten ominaisuuksia, kaikissa on puutteita ja ongelmia ja rannesykemittaus ei toimi kaikilla käyttäjillä.
Vantage M myös siis ns. elinkaarensa päässä. Mutta haittaako se jos kaikki toimii. Garmin varmaan aika varma valinta kyllä. Pitäisi oikeastaan päästä vähän kokeilemaan ranteeseen että mikä istuu parhaiten
Itellä on vielä käytössä 2016 ostettu Garminin Fenix 3 HR Sapphire, enkä ole kokenut tarvettta päivittää sitä uudempaan. Lisäominaisuuksia uudempiin Fenixeihin on toki tullut, tärkeimpänä varmaan karttatoiminnot ja harjoituksien anaerobinen training effect ja kuormittavuus, mutta itselleni ne eivät ole riittävä syy kellonvaihtoon. Ei myöskään parantunut akunkesto, koska se on tuossa kolmosversiossa ollut aivan riittävä omaan käyttöön. Silikonirannekke on ainoa osa, joka ei ole tahtonut kestää ja takuuseen on mennyt useampi.
Uutena noita ei näköjään enää saa, mutta jos käytetty kelpaa, niin varmasti saa moneen käyttöön riittävän kellon murto-osalla uusimman Fenixin hinnasta, vaikka hommaisi uuden sykevyönkin.
Tulin siihen tulokseen, että kellolla en tee mitään. En ole ollenkaan varma, että tuleeko mitään rannelaitetta edes käytettyä, kun en ole ikinä tottunut rannekelloakaan pitämään töiden vuoksi.
Sykevälivaihtelun ja unen seuraaminen kuitenkin kiinnosta. Garminhan käyttää firstbeatin algoritmejä, eli sieltä saa kyllä luotettavaa dataa ulos. 
Vivosmartista taitaa saada samat data pihalle mitä kalliimmistakin kelloista?
Kollinjoki
04.08.2020, 17.26
Pelkän uniseurannan voi korvata puhelimella, mutta sykevälivaihteluun tietysti tarvitaan muu laite. Uniseurantaan olen käyttänyt Sleep Cycle -nimistä puhelimen uniseurantasovellusta. Se kuuntelee unen vaiheet mikrofonilla käyttäjän liikkeistä tai sitten aistii ne liiketunnistimella, jos puhelimen asettelee oikeaan paikkaan. Periaatteessa kuulostaa epävarmalta tuo kuunteluun perustuva tunnistus, mutta samanlainen unikäppyrä lopulta piirtyi Sleep Cyclellä kuin minkä samana yönä ranteessa ollut Garmin sai aikaiseksi. 
Nyt ei ole tullut Garminia pidettyä yöllä, kun on aika epämukavaa nukkua kello kädessä ja lisäksi ranneke tykkäsi hangata ihoon punaisen ihottuman. Saman teki Suunto joten jokin näissä silikonirannekkeissa ainakin minua hiertää nukkuessa. Sleep Cyclessä on se kiva, että voi asettaa älykkään herätyksen, joka herättää käyttäjän tietyn aikaikkunan kuluessa kevyen univaiheen aikana, jolloin herätys ei tunnu niin raskaalta kuin jos pitää herätä sikeimmästä unesta.
Sykevälivaihtelusta kun on puhe niin Polarin kelloissa, joissakin malleissa ainakin, on sykevälivaihteluun perustuva VO2-testi, jonka pitäisi olla lääketieteellisesti luotettava. Sikäli kiva kuntotesti että ei tarvii tehdä muuta kuin maata paikallaan.
Tulin siihen tulokseen, että kellolla en tee mitään. En ole ollenkaan varma, että tuleeko mitään rannelaitetta edes käytettyä, kun en ole ikinä tottunut rannekelloakaan pitämään töiden vuoksi.
Sykevälivaihtelun ja unen seuraaminen kuitenkin kiinnosta. Garminhan käyttää firstbeatin algoritmejä, eli sieltä saa kyllä luotettavaa dataa ulos. 
Vivosmartista taitaa saada samat data pihalle mitä kalliimmistakin kelloista?
Oura:lla taitaa onnistua uniseuranta kohtuu helposti ? toki siihenkin totuttava. Ei kyllä ole henkilökohtaista kokemusta tuosta mutta yksi vaihtoehto sekin.
Sykkeet mittaa Suunnoillakin, jotka tukevat esimerkiksi Suunto Smart Sensor vyötä ja kelloa ei tarvi pitää ranteessa mm. uidessa. Kun kello tavoittaa sensorin niin datat näkee siitä ja sovelluksesta synkan jälestä.
Oura:lla taitaa onnistua uniseuranta kohtuu helposti ? toki siihenkin totuttava. Ei kyllä ole henkilökohtaista kokemusta tuosta mutta yksi vaihtoehto sekin.
Itsehän katselen unet Withingsin laitteella joka on patjan alla. Se ei kyllä vie tietoa kelloon tai sporttipalveluihin (lähinnä siksi unitiedoissa ei ole kovin selkeää standardia) mutta on vaivaton systeemi kotona ollessa.
Muutama vuosi Oura ollut käytössä ja on oikein mainio peli unen ja palautumisen seurantaan. Saa tosiaan sykevälivaihtelut ja sykkeet yöltä sekä lämmön ja hengityksen. Tiedot kulkee Applen terveys appiin ja olettaisin että Android puolella liikkuu myös data.
Minulla on nyt käytössä Suunnon Ambit3 Peak. Aika kolho kapistus mutta toimii. GPS vaikuttaa tarkalta. 
Jos en kaipaa "älykello" -ominaisuuksia mutta haluaisin siromman ns. urheilukellon, johon saa paritettua sykevyön (Polar H10) ja jossa on tarkka ja luotettava GPS, niin mitä katsoa? Ei haittais, että datan sais siirtymään automaattisesti Sports Trackeriin. Nyt tuo Ambitti synkkaa movescountin kautta sekä Suunto Appin kautta datan ongelmitta ST:hen.
Kollinjoki
26.08.2020, 14.28
^ Minä varmaan valkkaisin tällaiseen käyttöön jonkin Garmin Forerunnerin tai Polar Vantage M:n. Saattaa Suunto olla muuten ainoa vaihtoehto saada Sports Trackeriin suoraan yhtään mitään.
Itsellä Ambit 3 Peak, Polar M800 ja oikeat kellot sitten erikseen. Lenkillä kuitenkin Wahoo hoitaa kaiken tarvittavan käytännössä ja pidän kyllä noita kelloja hauskoina "leluina". Toisaaltaan Polar Grix X harkinnassa...
Filllarointiin nykyiset (siis ambit/puhelin + sykevyö) riittävät hyvin mutta juostessa en halua kantaa puhelinta mukanani. Pärjäähän juostessakin Ambitillakin mutta sirompi olisi mukavampi, ainakin paperilla...
^Joka laitteesta sykevyö myyty, jotenkin vaan oppinut vuosien aikana tuntemaan kehonsa suht hyvin eikä puhelintakaan aina viitsi mukana kuljettaa joten mielummin kuitenkin kello/mittari 24/7 ranteessa ja pyörässä sitten mittari tekee työtä, olkoot merkki sitten mikä lie...
Käytän itse normaaleja kelloja vasemmassa ranteessa, joita vaihtelen fiiliksen, tarpeen ja pukeutumisen ohjaamana. Urheilukello käy oikeassa ranteessa öisin, urheilusuoritusten aikana ja silloin kun olen erityisen kiinnostunut keväisin ja syksyisin säätilojen muutoksista ( seuraan ilmanpaineen vaihtelua ).
Urheilukellona käytössäni on Fenix 3HR, mihin olen ollut tietyistä puutteista huolimatta tyytyväinen. Pidän siitä, että urheilusuoritukset rekisteröityvät myöhempiä tarkasteluja varten. Jos nyt pitäisi uusi hankkia, se olisi Garmin Venu.
Älykelloilla on vielä pitkä matka vasempaan ranteeseeni. Tällä hetkellä pidän niitä rumina, tyylittöminä, liian isoina ja liian vaivalloisina ajamaan varsinaisen kellon asemaa,. Lisäksi ne  hiukan viestivät jatkuvasti käytettynä käyttäjästään lievästi negatiiviseen suuntaan vivahtavan mielikuvan ( esim. tyyliin puku + urheilukello ). Kaiken lisäksi isokokoisina niillä on kyltymätön ruokahalu kauluspaidan hihoihin. Jossain vaiheessa uskoisin lähinnä Applella olevan mahdollisuus päästä vasempaan ranteeseeni, kun terveyteen liittyvä info keinoälyn myötä lisääntyy - tuohon on kyllä vielä vuosia matkaa.
JohnnyBuzz
29.08.2020, 22.59
Lisäksi ne  hiukan viestivät jatkuvasti käytettynä käyttäjästään lievästi negatiiviseen suuntaan vivahtavan mielikuvan ( esim. tyyliin puku + urheilukello ).
Öö.. nyt en ihan saanut tuosta kiinni. Kertoo ehkä enemmän arvioijasta kuin kellon kantajasta tuollainen asenne? Ehkä jopa hieman ylimielistä? Noh, itse olen luovalla alalla duunissa ja pukua en ole gaaloja lukuunottamatta käyttänyt päivääkään töissä. En edes muista, koska olisin käyttänyt kauluspaitaa töissä. :D Farkut ja t-paita on ah niin huoleton linja.
Jouni kyllä puhuu asiaa tyylistä, eikös tämä yksi isohampainen pääministerikin tumman puvun kanssa mittari ranteessa vaikka oliskin ollut varaa IWC:hen.
Itsellä vielä Ambit 2, joka on mukana jokaisessa treenissä (pyöräily, juoksu, hiihto, uinti..), näin on hyvä seurata kokonaisliikuntaa.
Pyörässä lisäksi Garmin Edge 1000.
Päivitän uuteen Suuntoon mutta pitää seurata mitä tapahtuu, kun Movescount ajetaan alas ja SportsTrackerin tulisi ottaa sen rooli. Toistaiseksi SportsTracker on avuton
Vaikka itselleni riittää eri kello treeneihin ja vapa-ajallle taitaa tekniikan kehittyessä olla tulevaisuudessa mahdollisuus hankkia vain yksi kello, jossa on kaikki (BT/musiikki, Mobiili, maksaminen, vahva tunnistus, Urheilut ...) se on pienikokoinen ja tyylikäs
Älykelloilla on vielä pitkä matka vasempaan ranteeseeni. Tällä hetkellä pidän niitä rumina, tyylittöminä, liian isoina ja liian vaivalloisina ajamaan varsinaisen kellon asemaa,. Lisäksi ne  hiukan viestivät jatkuvasti käytettynä käyttäjästään lievästi negatiiviseen suuntaan vivahtavan mielikuvan ( esim. tyyliin puku + urheilukello ). Kaiken lisäksi isokokoisina niillä on kyltymätön ruokahalu kauluspaidan hihoihin..
Mun mielestäni Garmin MARQ ei oo ihan hirvittävän vastenmielinen, eikä ole vanhempi Chronoskaan. Pieniä ne eivät ole, ja hihatkin niille maistuvat. Kauluspaidan kalvosimen napin voi toki jättää huolettoman huolellisesti auki.
Mites tarkka/epätarkka kellojen gps-pohjainen korkeusmittaus käytännössä on? Absoluuttinen korkeus merenpinnasta ei niinkään kiinnosta mutta sen vaihtelut kylläkin. Vuoristossa en liiku, enkä harrasta eräseikkailuja, joten siltä osin baromittaus on tarpeeton mutta korkeuden muutokset kuntoilureiteillä suht järkevällä tarkkuudella kiinnostavat.
Pelkkä GPS se on se 10-20 m riippuen olosuhteista, sijainti maapallolla, puusto, rakennukset kellon GPS sirun herkkyys. Onko Glonass tai Galileo siru mittaamassa myös? Onko barometri mittaamassa myös? Jos on kaikki apukeinot käytössä niin se on on sen +/- 1 m oman kokemuksen mukaan, joku insinööri tuon kertoo tarkemmin.
Mites tarkka/epätarkka kellojen gps-pohjainen korkeusmittaus käytännössä on? ?...
Melkoisen epätarkka. Suorastaan perseestä.
Melkoisen epätarkka. Suorastaan perseestä.
Joo. Testasin huvikseni puhelimella ja Sports Trackerilla. Lähtö luurin mukaan korkeudesta 38m ja määränpää 40m. Google Earthissa (jos se on yhtään sinne päin) samat 15m ja 16m. Takaisin päin sama reitti lähtö oli 48m ja maali 35m. Toki kävin maailmanpyörässä välillä, joten jäikö luuri korkeuksiin :)
Ja koko matkahan on käytännössä tasaista eikä ole noita 5-6m nousuja/laskuja ainuttakaan. Puhelimen gps on/lienee epätarkempi kuin kellojen mutta kyllähän sitä kujalla oltiin ja huolella selkeästi.
Carnivore
07.09.2020, 09.38
En ole ollut kovin kiinnostunut korkeusdatasta mutta oikeastaan joka härvelillä tuntuu näyttävän eri määrän nousua ja laskua vaikka kotiovella mittari on käynnistetty ja stopattu, ja erot jopa kymmeniä metrejä.
bluetoast
07.09.2020, 10.11
Mites tarkka/epätarkka kellojen gps-pohjainen korkeusmittaus käytännössä on? Absoluuttinen korkeus merenpinnasta ei niinkään kiinnosta mutta sen vaihtelut kylläkin. Vuoristossa en liiku, enkä harrasta eräseikkailuja, joten siltä osin baromittaus on tarpeeton mutta korkeuden muutokset kuntoilureiteillä suht järkevällä tarkkuudella kiinnostavat.
Itsellä käytössä Suunto Spartan Sport Wrist HR. Kyseisen kellon korkeusmittaus on lähinnä vitsi, käytännössä jokaisen lenkin nousumetrit on yli 100% metsässä. Suunnon asikaspalvelun mukaan ongelma saattaa johtua siitä, että ajan niin lujaa, ettei kello pysy mukana. En kuitenkaan tätä osta, esim. kello näyttää kotiovelta kotiovelle 3,45km kävelylenkin nousuksi 36m ja laskuksi 15m.
^eikö Suunnon aspa ole lukenut omia verkkomateriaalejaan :)
Hyvissäkin signaalioloissa ja parhaalla tarkkuudella GPS-korkeutta tulee kuitenkin aina pitää vain todellisen korkeuden arviona.
Pelkkään GPS-mittaukseen perustuva korkeusmittaus on jo ihan teoreettisestikin hakoteillä, se ei voi olla tarkka paitsi ehkä joskus sattumalta. 
Jos haluaa perehtyä aiheeseen netistä löytyy aiheesta artikkeleita, mm. tämä (https://www.paikkatietoikkuna.fi/c/document_library/get_file?uuid=82002a9b-b4a0-485b-8e02-25cc222c56da&groupId=10128).
Ei ole epätavallista, että satelliittien korkeudet poikkeavat +/- 120m. Käytä näitä tietoja harkiten navigoidessasi.
Itse olen korkeusfriikki ja ammattisyistäkin tiettyjen asioiden korkeus merenpinnasta kiinnostaa ja niitä tulee seurailtua. Barometrimittauksellakin pitää kalibroida korkeus aina silloin tällöin jos hyvään tulokseen haluaa päästä. Korkeusvaihtelua barometri mittaa toki tarkasti mikäli ilmanpaine pysyy suhteellisen vakiona mittauksen ajan.
Gepsin tarkkuus korkeussuunntaan ei ole juuri sen epätarkempi kuin sivusuuntaakaan, geometriasysitä kai hieman huonompi, mutta aika samaa suuruusluokkaa kuitenkin. Ongelam on siinä, että jos kepsireitti vaeltelee sivusuunnassa +-10 m niin eipä se niin haittaa kun lenkki on sellainen kilometrien etäisyyksiä sisältävä lenkura. Korkeussuuntaan vastaava vaeltelu aiheutaa 20m mäkiä ja jos maaston korkeusvaihtelu on samaa suuruusluokka tai pienempi kuin tuo vippaus niin eihän sillä datalla mitään tee.
Eli voisi sanoa että ei se kepsi korkeussuuntaan nyt niin kauhean epätarkkakaan ole, mutta nousumman ja profiilin tallentamiseen tarvittava tarkkuus on kertaluokkaa suurempi kuin reitin ja matkan mittaamiseen tarvittava tarkkuus, minkä takia tarkkuus nyt ei vaan siihen hommaan riitä. Ellei nyt sellaisille kilometrisille vuorille kiipeä jolloin nuo parinkymmenen metrin vippaukset välttämättä tunnu mssään.
Ilmanpainemittaus on parhaimilaan ja toimiessaa aivan eri luokkaa. Pelleilin yhdellä kotimaisella kellolla muutama vuosi sitten juoksemalla lenkin ja plottamalla korkeusprofiilin ja gp sijaintipsiteitä vastaavat lähimmät laserkeilauspisteet samaan kuvaan. Korkeus käppyrän kalibroin kallistamalla profiilin alku ja loppupisteen perusteella ja nostin niitä vielä 1,5m (kello ranteesa sillä korkeudella). Lisäksi vielä joitain sekunteja siirsin niitä ajassa koska korkeuden reagoinnissa oli viivettä. Aika hyvin istui reilun tunni lenkkki keilauksen pistepilveen, varsinkin kun sitä vähän keskiarvoa laskemalla smoothasi, tuossa siitä pieni pala.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20407&d=1599463842
Tuosta viisastuneena(?) kävin huvikseni käveleässä kellon kanssa pariin otteeseen eräällä lähimäellä ristiin rastiin ja kolusin parhaani mukaan kaikki mäensyrjät ja pusikot. Vastaavalla tavalla kallistmalla ja viiveen korjaamalla koostin reiteistä xyz pisteet ja uskottelin GIS-ohjelmalle niiden olevan laserkeilauksena maanpintapisteitä. Ja käskin sen tehdä korkeuskäyrät. 
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20406&d=1599463831
Tuo käyräkartta siis perustuu pelkästään gps +baro kellon tallenteeseen parita kävelyretkestä, jotka tuossa mustalla viivalla. Joku ehkä tuosta tunnistaa mikä mäki on kysessä. Tai siten ei.
^No vaikutat ylemmän kuvan mukaan pk-seudulla, niin ihan valistuneesti voisin veikata Paloheinää :)
Mutta joo, vaikka korkeusdata omassa liikkumisessa on korkeintaan nais-tu-nou -tason tarvetta, niin olishan se kiva tietää edes suunnilleen oikein, kun nyt siihen on tottunut Ambit3 Peakilla. Mutta onko se 100-150e arvoisen invenstoinniin veroinen asia seuraavassa kellossa on ihan toinen asia (esim. Vantage M vs V/Grit x).
Kuminauha
07.09.2020, 14.19
Pyöräillessä myös nopeusanturin antama tarkka renkaan liikematka verrattuna gps jäljen ja ilmapuntarin antamiin tietoihin yhdistettynä karttadataan antaa kyllä aika kiistammoman totuuden korkeuseroista.
Käytännössä kellon valintaan vaikuttaa se että pidän arjessa enemmän nahkarannekkeista - liikkumaan lähtiessä on luontevaa vaihtaa kello sellaiseen joka ei kärsi hiestä tai kurasta. Pikakiinnityksellä olevat rannekkeet toki mahdollistaisivat nopeat vaihdot mutta kellon vaihto on kätevämpää.
Ominaisuuksien puolesta en oikein osaa kaivata Ambit 2:seen muuta kuin synkkausta kännyn kautta - aina ei ole läppäri mukana ja reittipisteiden asennus käsityönä ei houkuta (voikohan niitä edes tehdä kellosta muuten kuin pisteestä jossa on?).
Gepsin antamaa korkeusdataa ei ilmeisesti saa (helposti) korjattua esim. netissä Flow:ssa / Connectissa tms?
tuolla voi korvata gpx:n korkeuslukemat korkeusmallin arvoilla.
http://gpspekka.kapsi.fi/
Kyllä tarkkuuteen päästään, mutta siihen ei riitä pelkkä GPS. Kello jossa on GPS, Glonass ja barometri tarkkuus on erittäin kova (kokemukseni mukaan se on < 1 m - 2 m) ja se pitää kutinsa. Esimerkiksi Suunnolla Fused Alti toiminto pyrkii tunnistamaan säätilan muutosta ja nojaa silloin enemmän GPS:iin mitä Barometriin. Tämänkin osaa selittääa asian tunteva insinööri vielä paremmin. Mutta korkeuden mittaauksen tarkkuus näissä kelloissa on erittäin tarkka.
Osta vaikkapa Suunto 9 Baro niin saat huippu urheilukellon, joka ei ole lelu vs. mm. nämät Android ja iOS pohjaiset laitteet. Itsellä uusin Suunto on Suunto Spartan Ultra, jossa on myös tämä barometri. Tarkka on ja toimii erinomaisesti, akkukesto on pitkä. Rannesykemittaus puuttuu mikä löytyy tuosta 9:stä. Suosittelen, sitä saa nyt erittäin houkuttelevaan hintaan. Ja ei kannata ottaa pelkkää ysiä, baro mallissa saa myös safiirilasin. Se mikä on tärkeää barometrisissa kelloissa niin jos haluaa harjoitukselleen tarkat korkeusdata on syytä opetella ne toiminnot ja käyttö mihin sisältyy tiedossa olevan korkeuden tai vaik’ sääpalvelusta ilmanpaineen asettaminen ennen harjoituksen alkua. Tällöin korkeustieto pitää kutinsa erittäin tarkasti. Päivän aikana kulloisenkin paikan yli kulkeva säärintama vaikeuttaa kellontoimintaa, mutta tuo Fused Alti auttaa siinä osin.
https://www.suunto.com/fi-fi/Tuotteet/Urheilulaitteet-ulkoiluun/suunto-9-baro/suunto-9-baro-black/ Tarjouksesta saa tuon noin 400 eurolla. Suomessa hinta on ollut yleensä halvempi mitä vaik’ Saksasa viime kuukausina.
Kuminauha
08.09.2020, 08.20
Ainakin omat ajot osuu metrilleen stravassa siihen tietoon, mitä maastokartoissa sanotaan korkeudeksi. Edge 130 + nopeusanturi. Nämä siis ilman stravan korjauksia. Maastoajossa olen huomannut myös, että tuo etäisyys heittää aika tavalla pelkkää GPS:ää käytettäessä. Nopeusanturin mittaamaan renkaan pyörimismatkan perusteella tulee eroa 5-15% rippuen matkasta. Tämä siis maastossa, ei varmaan maantiellä samaa ongelmaa ole.
Stravassa voi komentaa, että strava korjaa etäisyyden ja korkeuden vertaamalla gps jäljen viivaa topologiseen karttadataan.
^ Mulla on nyt Ambit3 Peak, jossa on baro. Se on tarkka, kunhan muistaa kaliboida / asettaa korkeuden käsin. Automaatti heittää 10-12m Google Earthiin (jos siihen voi luottaa) verrattuna. Uudempaa kelloa tekisisi mieli. Suunto 9 on listalla mutta koko ja paino ahistaa, kun tavoite olisi löytää sirompi ja kello.
Mun Strava pistää korkeuteen 10-30% (mun mielestä ihan helvetillisen paljon!) lisää omiaan jos vertaa barometrilla mitattuun. Korjaustoiminnolla liioittelee vielä lisää.
Nähdäkseni Stravan korkeusmallissa on todella karkea resoluutio eikä se havaitse pieniä maastomuotojen vaihteluita. Tai ylipäätään korkeuden vaihteluita. Jos peltoaukeilla ajelee pitkiä pätkiä niin siihen kelpaa hyvin. Vaikeita tapauksia esimerkiksi sellaiset, että tie kulkee kallioiden välisessä solassa 20-30 metriä alemapana kuin ympäröivä maasto. Silloin korkeudeksi kirjautuu ympäröivän maaston maksimikorkeus merenpinnasta.
Sitten on myös ihan skeidaa. Helppo esimerkki tarkasteluun on vaikkapa tämä segmentti (https://www.strava.com/segments/9696670) Helsingin keskuspuistossa. Korkeusprofiili alkaa ihan hyvin suunnilleen oikeasta korkeudesta ja nousee viitisen metriä, ok... sitten käsittämätön pudotus n. 10 m mpy tasolle josta noustaan 32 m mpy tasolle segmentin loppuun vaikka todellinen korkeus on 20 metrin tasolla.
Everestingiä olisi näppärintä ajella sellaisessa paikassa, jossa Stravan korkeusmalli on eniten pielessä, ts. vähimmällä mahdollisella todellisella nousumetrimäärällä saisi mahdollimman paljon Strava-nousumetrejä. Nyt kun barometrivaatimustakaan ei enää ole :)
Esimerkinomaisesti eilinen lenkki, 60 km Helsingissä ja Vantaalla: Polar barometrilla kertoo nousumetreiksi tasan 300 ja Strava 402 metriä. Korkein maastonkohta Vantaan kuusikkotiellä Polarila 47 m mpy ja Strava vastaavassa paikassa 66 m mpy. Todellinen korkeus  47-48 m mpy.
^Olen testikäyttänyt Stravan ilmaisversiota (ja seurannut veljeni maraton-valmistautumista) jonkun hetken ja on siellä muitakin ihmeellisyyksiä. Korkeuskäppyröiden lisäksi ajan käsittely on ihmeellistä. En ole mm. keksinyt kunnon logiikkaa Elapsed time vs. Moving time. Ok, siellä selitellään kaikenlaista taukojen tms. poistamisesta välistä mutta kun se ei toimi. Ei ainakaan omissa suorituksissa. Enkä ole löytänyt keinoa kytkeä sitä pois käytöstä.
.. Enkä ole löytänyt keinoa kytkeä sitä pois käytöstä.
Joo, samoin olisi näppärää että kun mä barometrilla mittaan lenkin nousumetrit niin ne siirtyisivät myös Stravaan eikä se korvaisi oikeaa tietoa kyselemättä ja pyytämättä skeidalla.
Toki jos olisi jossain nousumetrikisassa mukana niin kivempi olisi ilmoittaa kisaan Stravan metrit.
Siirsin koitteeksi Movescountista ja Sports Trackerista Garminin Connectiin pari suoritusta. Automaattinen korkeusdatan korjaus on sekin ihan vitsi. 
Tiivistän (itselleni): vehkeet barolla tai unohda korkeusdata kokonaan.
Jep, barometri on lyömätön. Vinkki kaikille kutka haluaa tarkistaa jonkun tietyn sijainnin korkeuden. Kaivaa vaik' vanhoista peruskartosta sen tiedon. Vertaa sitä kellon antamaan tietoon, kun laite on säädetty oikein niin sehän pitää kutinsa jos laite siihen pystyy ollenkaan. Jep sillekin, että Google Earth ja muut niin ei se korkeusdata ole tarkkaa, se on sinne päin. Garmin Edge 1000:ssa olen laittanut tutut reittipisteet korkeustiedon puolesta oikeaksi, se auttaa tallentamaan, näyttämään ajetun reitin korkeustiedot mahdollisimman oikein.
hphuhtin
09.09.2020, 16.36
^Olen testikäyttänyt Stravan ilmaisversiota (ja seurannut veljeni maraton-valmistautumista) jonkun hetken ja on siellä muitakin ihmeellisyyksiä. Korkeuskäppyröiden lisäksi ajan käsittely on ihmeellistä. En ole mm. keksinyt kunnon logiikkaa Elapsed time vs. Moving time. Ok, siellä selitellään kaikenlaista taukojen tms. poistamisesta välistä mutta kun se ei toimi. Ei ainakaan omissa suorituksissa. Enkä ole löytänyt keinoa kytkeä sitä pois käytöstä.
Eikö siis elapsed-aika ole sekään oikein? No pöh. Moving time olen huomannut olevan jotain ihan omiaan, mutta olen luullut, että kun merkkaa ”race” eli elapsed time, se olisi ollut suht oikein..
^ Elapsed on ollut oikein. Vaihtamalla suoritus Raceksi ei ainakaan muuttanut mun juoksulenkin Movin timeä.
hphuhtin
10.09.2020, 13.30
^ Elapsed on ollut oikein. Vaihtamalla suoritus Raceksi ei ainakaan muuttanut mun juoksulenkin Movin timeä.
Juu ei, se vaikuttaa vain siihen kumman se näyttää feedissä aikana..
Tässä on kiinnostava kello hintaisekseen Coros PACE 2. Juuri julkaistu eikä taida vielä olla laajasti saatavilla. Hinta n. 200 € 
https://the5krunner.com/2020/08/25/coros-pace-2-review/
Myös DC Rainmakerilla on review
Pitäisi siirtyä Movescountista johonkin kelloriippumattomaan sivustoon, mutta ainakaan TrainingPeaks ei vakuuta Movescountin jälkeen
Tässä on kiinnostava kello hintaisekseen Coros PACE 2. Juuri julkaistu eikä taida vielä olla laajasti saatavilla. Hinta n. 200 € 
https://the5krunner.com/2020/08/25/coros-pace-2-review/
Myös DC Rainmakerilla on review
Pitäisi siirtyä Movescountista johonkin kelloriippumattomaan sivustoon, mutta ainakaan TrainingPeaks ei vakuuta Movescountin jälkeen
Tuota minäkin olen katsellut mutta kannattaa huomata, että natiivisti ei löydy mitään tukea/profiileja talvilajeille. Jos se ei haittaa ja Strava tms. sopii omaan käyttöön, niin tuo voisi olla mainio vaihtoehto.
Dcrainmaker.com:
”While it’s easy (and justifiable) to make fun of Suunto’s current online platform situation (either side of it), it is still considerably further ahead than COROS’s.”
Ja Vantage V2 on nähtävästi polarilta tulossa piakkoin. Prisma lipsautti kuvan nettiin josta se katosi suht nopeasti. 
https://mikan.galleria.fi/kuvat/741663B7-D308-496B-A53A-F42EA08F7942.jpeg/_medium.jpg (https://mikan.galleria.fi/kuvat/741663B7-D308-496B-A53A-F42EA08F7942.jpeg)
Pahuksen Mika.V :)
Just kun olin orientoitunut Grit äksään niin piti postata tämmönen huhutieto. Jos uusi V-vantage olisi Grit X:ää sirompi ja kevyempi (eli ei niin outdoor) ja vastineeksi vaikka vähän vähemmän patteria, niin se olis just mun värkki, kunhan hinta olis = Grit X.
Pitääks tätä nyt jäädä vartoomaan? Ei se varmaan kaukana ole, kun kerta on väsätty jo nettiinkin.
Kollinjoki
12.09.2020, 14.19
Huhujen mukaan tänä vuonna vielä pitäisi tulla. Huhujen laadusta ja luotettavuudesta en tiedä.
Mutta on tuo Prisman kuvassa näkyvä kyllä uusi kello. Melko saman näköinen tietysti kuin alkuperäinenkin Vantage, mutta Prisman kuvassa kellon kehällä on indeksit 12 x 5. Ykkösmallin Vantagessa niitä oli tuplamäärä, jota pidin häiritsevänä. Minuutteja oli tunnissa tuplamäärä. :)
Mikkomoe
12.09.2020, 14.56
Mä en millään voisi ostaa kelloja jossa amoled näyttö.. kuluttavat hirveästi virtaa.. akun pitää kestää vähintään 2 viikkoa. Memory pixel lcd näyttötekniikalla akun lataus riittää 2-3 viikoksi jopa ylikin,  niitä on esim  garminilla. Näyttöruutu on erittäin hyvin luettavissa kirkkaassa autingonpaisteessa.
Ainoa hyvä puoli amoled näytöissä on helppo luettavuus yöllä autolla ajettaessa. Kun kiireellä pitää vilkaista mitä viestissä lukee.
Kiinnitinpä tähän huomiota. Ennen aamulenkkiäni asetin korkeuden käsin Ambit kolmoseeni. Lähtö ja paluu samasta kohtaa ja Movescountissa molempi pääty ihan oikein, niin kuin pitäisikin. Pikatsekki Google earthin kanssa menee sekin hyvin yhteen. Tsekkasin erään risteyksen ja Movescount kertoo korkeudeksi 51m ja Kuukkelin mukaan sama kohta 53m. Riittävän tarkkaa minulle. 
Vaikka korkeustieto on ihan toissijaista ja melkein tarpeentonta dataa (meikäläisen kaltaiselle puuhastelijalle), niin en minä osaa olla tästä luopumassa. Todennäköisesti virheellisen käppyrän tuijottaminen ketuttaisi enemmän kuin 100-200e lisäpanostus barometriin :)
^mä aloin miettiä onko se GoogleEarthin korkeus oikein? Ja onko Movescountissa itse asiassa juurikin Googlen korkeusmalli?
^Tsekkasin nim. Jaggen laskurilla (edellisellä sivulla) koordinaattien mukaan ja se antaa metrin tarkkuudella saman tuloksen kuin Google Earth. Se mistä Jaggen laskuri laskee korkeuden, en tiedä.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.