PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä moottori tuuppaa ylämäkeen niin että tuntuu - apua ostoon

vauhtia
17.07.2020, 01.06
Nythän on mahdollisesti ns typerä kysymys mutta jokusen kerran sähköpyörän vuokranneena ei ole tullut vastaan yhtään joka antaisi saman ajonautinnon ja potkun kun uberin jump bike jota tuli viime Lissabonin reissulla vuokrattua. Kaikki muut joita olen testannut on ollut tuntumaltaan sellaisia että ajaminen muuttuu tasaisesti kevyemmäksi kun avustuksen laittaa päälle mutta tuon uberin jump biken kohdalla, erityisesti ylämäkeen polkiessa tuntui kun joku tuuppaisi ärhäkästi vauhtia ihan tosissaan. Vaikea selittään mutta heti kun itse vähän antoi polkimelle enemmän kyytiä niin pyörä antoi siihen voimaa tuplaten ja hymy oli huulilla kun painoi hemmetin jyrkkää ylämäkeä 25km/h ilman sykkeen nousua.
Täysin tasaisella tai alamäkeen ajaminen oli suht samanlaista kun muillakin sähköpyörillä joita olen testannut mutta pienikin ylämäki niin tuo ylämäki potku jonka ko fillari antoi oli aivan eri maailmasta kun mikään muu jota olen testannut.

Googletus ei tuonut apua mikä moottori noissa mahtaa olla mutta jos joku on törmännyt vastaavaan pyörään ja osaisi auttaa eteenpäin mitä mallia kannattaisi käydä testaamassa jossa olisi sama ominaisuus niin iso kiitos jo etukäteen.

Kollinjoki
17.07.2020, 01.16
Mitä ne muut sähköpyörät on joita olet testannut? Niiden perusteella voisi poissulkea moottorivaihtoehtoja. Ohjelmallisesti voi säätääkin monen pyörän sähköavustuksen toimintaa eri luonteiseksi.

Mulla on Shimano 8000 -koneella pyörä ja kun iskee boostin päälle, menee kyllä jokainen mäki heittämällä ylös mihin vaan pyörän ja kuskin ominaisuudet riittää. Eikä se enää siinä kohdassa tunnu avustuksen tasaiselta kevenemiseltä. Boostilla ei oikein edes pysty monessa paikassa ajamaan kun on niin hyökkäävä. On muitakin tehokkaita ja vielä tehokkaampia koneita, mutta ei kai nuo erot nyt niin dramaattisia ole tehokkaimpien moottorien luokassa.

Petrisai
17.07.2020, 09.00
Jos on pakka kunnossa, osta Haibike Flyon moottorilla, 120nm voimaa mäkiin,

pedelec
17.07.2020, 11.32
Laki sallii 1kW tehoa 25 km/h asti, kunhan on vakuutettu. Ei kuitenkaan tarvitse rekisteröidä ja rinnastetaan polkupyöräksi. Suomessa sellaisia myy esim. Vartiokylän Pyörä. Olisiko siinä tarpeeksi tehoa laillisesti?

Travelkicking
17.07.2020, 16.19
Korkein Suomessa ajamani mäki on ollut 41 m vertikaalista. Kun puhutaan oikeista mäistä - vertikaalista lähelle 1 km - niin pelkkä Bosch Performance (ilman CX:ää) tuuppaa aika tuhdisti. Zillertalista Tuxiin toiseksi ylimmällä avustustasolla 19 km/h keskinopeus (siis asfaltti kyseessä). Polulla meinaa nopeus nousta liikaa - ainakin retkipyörän ominaisuuksiin nähden.

vauhtia
17.07.2020, 23.33
Mitä ne muut sähköpyörät on joita olet testannut? Niiden perusteella voisi poissulkea moottorivaihtoehtoja. Ohjelmallisesti voi säätääkin monen pyörän sähköavustuksen toimintaa eri luonteiseksi.

Mulla on Shimano 8000 -koneella pyörä ja kun iskee boostin päälle, menee kyllä jokainen mäki heittämällä ylös mihin vaan pyörän ja kuskin ominaisuudet riittää. Eikä se enää siinä kohdassa tunnu avustuksen tasaiselta kevenemiseltä. Boostilla ei oikein edes pysty monessa paikassa ajamaan kun on niin hyökkäävä. On muitakin tehokkaita ja vielä tehokkaampia koneita, mutta ei kai nuo erot nyt niin dramaattisia ole tehokkaimpien moottorien luokassa.

Ahaa eli kyse onkin ilmeisesti asetuksesta eikä niinkään esim siitä missä moottori sijaitsee. Kuvittelisin että itse moottorin teho ei välttämättä ole ainakaan koko homma koska tosiaan tasaisella tuntui ihan samalta (eli vain hieman kevyemmältä) polkea kun muutkin sähköpyörät joita olen testannut (merkkejä ei ole tullut laitettua ylös.) ja ei kait tuollaisiin vuokrapyöriin nyt ihan tehokkainta moottoria muutenkaan laiteta.

Seuraava tyhmä kysymys on että voiko moottorin luonnetta itse ilman sähköinssin papereita säätää jotenkin ja itse watti tehon lisäksi paljon vääntöä on ns tarpeeksi?

Iero
18.07.2020, 01.02
Ahaa eli kyse onkin ilmeisesti asetuksesta eikä niinkään esim siitä missä moottori sijaitsee. Kuvittelisin että itse moottorin teho ei välttämättä ole ainakaan koko homma koska tosiaan tasaisella tuntui ihan samalta (eli vain hieman kevyemmältä) polkea kun muutkin sähköpyörät joita olen testannut (merkkejä ei ole tullut laitettua ylös.) ja ei kait tuollaisiin vuokrapyöriin nyt ihan tehokkainta moottoria muutenkaan laiteta.

Seuraava tyhmä kysymys on että voiko moottorin luonnetta itse ilman sähköinssin papereita säätää jotenkin ja itse watti tehon lisäksi paljon vääntöä on ns tarpeeksi?

Mulla on 1 kW moottori 160 Nm väännöllä. Ei nikottele 0-25 km/h ylämäissä, joita täällä Uudenmaan alueen teillä on, kun pykältää hiukan pienemmälle ja lisää kaasua sekä polkuvoimaa.

Kollinjoki
19.07.2020, 18.41

En tiedä tarkalleen, millaisia sovelluksia eri moottorivalmistajilla on kun olen käyttänyt vain Shimanoa. Siinä on aika yksinkertaista säätää avustuksen luonnetta eri avustusmoodien osalta. On kai niitä vastaavia ainakin osalla valmistajista. En ole koskaan saanut aikaiseksi itse säätää, mutta ei se vaikeaa olisi. Normaalisti ajelen Shimanon Trail-moodissa, joka antaa tehoa sen mukaan kuinka paljon kuski antaa polkimille voimaa. Jyrkempiin mäkiin ja pehmeässä vetisessä mudassa möyriessä ja joskus umpimetsässä käytän Boostia, joka antaa maksimitehot kun vähän poljinta hipaiseekin jalalla. Periaatteessa ei kai vääntöä koskaan liiaksi ole, mutta semmoinen fiilis on tullut että kyllä jo tuo Shimano E8000:n 70 Nm riittää pääsemään minkä tahansa mäen ylös joka omilla taidoilla ja pyörän ominaisuuksilla on kiivettävissä. Tietenkin mitä enemmän on tehoa ja vääntöä, sitä nopeammin ja vähemmillä omilla voimilla samat mäet pääsisi. Olisi kiva joskus kokeilla tuollaista 1kW koneella olevaa tehopyörää.

marmar
19.07.2020, 23.15

Kyllä se teho keskimoottorilla loppupeleissä on ainoa mekitsevä maantiellä. Välityksillä kun voi hoitaa maksimmitehon aina vetävään pyörään. Väännöllä on enemmän merkitystä maastoajossa.

En tiedä minkälaista bostia kaipaat, mutta mulla on Boschin performance cx, ja kyllä tuo turbomoodilla tuuppaa ihan tarpeeksi maantiellä. Maastossa käytän taas eMTB moodia, joka sekin tuppaa ihan yhtä rajusti, kun polkimiin antaa voimaa. Pienen tauon jälkeen ajelin tänään muutaman tunnin taas sähkärillä paikallisia mäkisiä kivikkojuurakkopolkuja ja kyllä tuo mekoisen boostin tekee. Ihan kuin joku näkymätön hissi kiskoisi mäen päälle. Ei jäänyt yhtään kaipaamaan lisätehoja.

Akkutekniikan kehittyessä ja jos joskus päädyn hankkimaan täysjoustoläskin, niin sillä ehkä lisäteholle voisi olla käyttöä. Nuo 2,6 tuumaa leveät 29" smart samit litkuilla rullaa niin kevyesti että noilla tehoilla pärjää hyvin.