Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteiset hihnavedolla
Tähän ketjuun voisi laittaa linkkejä ko. pyörämalleista. Myös ne joilla ko. voimansiirrolla ja etenkin NuVinci automaattivaihteisena kertoisitteko kokemuksia, onko tuossa hihnavedossa muuta kuin hyviä puolia? Muutaman vuoden ketjuvaihteisella pääasiassa maantietä ajaneena tullut huomioitua että 11-lehtisessä pakassa käytössä ovat ainoastaan viisi pienintä ratasta, ja nehän kuluu sitten nopeiten joten tuo hihnaveto vaikuttaisi todella hyvältä ratkaisulta, samoin automaattivaihteet mutta miten lie kestävyyden ja huoltovapauden kanssa?
Tässä alkuun mitä löysin kotimaisesta kivijalkakaupasta:
tämä vanhemmalla boschin koneella
https://classicbike.fi/tuote/hnf-nicolai-xd2-urban-emtb-sahkopyora/
tässä uudempi boschin cx gen4
https://classicbike.fi/tuote/hnf-nicolai-xd3-jaykkaperainen-sahkopyora-musta/
Toisessa ketjussa on juttua saksalaisesta testistä, jossa oli takamoottorilla, hihnavedolla ja koteloidulla keskiövaihteistolla varustettuja sähköpyöriä:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61503-Testi-Takatuuppareita-Pinion-keski%F6vaihteistolla-(auf-deutsch)
Travelkicking
14.07.2020, 17.49
Putaan pyörähuolto taitaa tarjota kaikkia Maxxin malleja, Ainakin city- ja touringmalleihin saa napavaihteistoja hihnavedolla. Mallistot tehtaan sivulta https://www.maxx.de/en/pedelecs/trekking28/overview.php
Diamant-merkkisellä on myös hihnatarjontaa https://www.diamantrad.com/bikes/e-bikes/ Suomeen näitä saanee nettikaupoista. 2019 vuokrattiin melkein sokkona sähköretkipyörät Crazybikezistä - saatiin Diamantit. Ihan yleisistä osista ne oli kasattu. Opal ja Opal esprit ainakin hihnoilla.
Riese & Mullerilla on useimpiin malleihin saatavilla nuvinci ja rohloff vaihteisto hihnavedolla. Hihna itsessään on varsin huoltovapaa ja edellyttää vaihtoa muistaakseni n. 15tkm välein. Ei natise, eikä sotke pyörää, kun ei vaadi voitelua. Kireyssäädön voi tehdä Gatesin aplikaatiolla tai omalla erikoistyökalulla. Olennaisin asia onkin oikea kireys, jottei hihna tai muu voimansiirto kulu ennenaikaisesti.
Nuvinci on rohloffia huoltovapaampi, koska se ei vaadi lainkaan erillistä huoltoa, rohloff vaatii säännöllisen öljynvaihdon. Tosin nuvincin vaijerit vaatinevat vanhemmiten säätöä tai vaihtoa. Sähköiset rohloffit eivät sitä vaadi.
Luotettavuudessa molemmat vaihteistot ovat hyvässä maineessa, mutta maailmalla hc reissaajat ovat saattaneet valita nuvincin rohloffin sijasta, koska ovat kokeneet sen luotettavammaksi. Rohloffista löytyy maailmalla jonkin verran huonoja kokemuksia ja ne yleensä liittyvät elektroniikkaan sekä pakkaskestävyyteen. Nuvincissa on jonkin verran ollut ongelmia pakkastoimivuudessa, jos vaijerit ovat jäätyneet.
Omaa kokemusta on Nuvincista hihnavedolla ja kyllähän tuo hyvä kombo on. Koska pyörä kulkee avustettuna max 25 km/h, riittää mielestäni nuvincin välityssuhde siihen enemmän kuin hyvin. Speed pedelecistä en osaa sanoa.
Periaatteessa rohloff on luonteeltaan lähempänä perinteistä rataspakka-vaihteistoa, koska omaa selkeät vaihteet, nuvinci sen sijaan on ikään kuin variaattorivetoinen, eli välityssuhde muuttuu kahvaa kääntämällä ja selkeitä aistittavia vaihteita ei ole.
Täysautomaattista vaihteistoa ei taida vielä yleisesti olla saatavilla (esim. Nuvinci eshift), mutta alkavat hiljalleen yleistyä.
Tuo hihnaveto kiehtoo, mutta jotenkin järjellä tuota ajatellessa: Täytyyhän siinä olla suurempi vastus kuin toimivassa, öljytyssä ketjussa.
vihtis83
15.07.2020, 19.13
Tuo hihnaveto kiehtoo, mutta jotenkin järjellä tuota ajatellessa: Täytyyhän siinä olla suurempi vastus kuin toimivassa, öljytyssä ketjussa.
Jonkun testin mukaan hihnassa on 0.3%-1% enemmän tehohäviötä ketjuun verrattuna.
Tuo hihnaveto kiehtoo, mutta jotenkin järjellä tuota ajatellessa: Täytyyhän siinä olla suurempi vastus kuin toimivassa, öljytyssä ketjussa.
Isompi häviö syntyy napavaihteiston myötä. Nuvincissa hieman isompi kuin rohloffissa.
Eikös siihen Suomi-innovaatioon pitänyt tulla hihnaveto? Mikähän senkin tilanne oikein on? Käsittääkseni esituotantomallit piti olla kesällä saatavilla testiin.
Lidl alkanut myymään muutamaa hihnavetoista pyörää Keski-Euroopassa. Saa nähdä koska tulee Suomeen. Täällä vielä näkynyt vähemmän hihnavetoisia sähköpyöriä. Varmaan yleistyy tulevaisuudessa enemmän, kun tekee sähköpyöristä lähes huoltovapaita.
https://www.lidl.de/p/crivit-urban-e-bike-x-2-all-black/p100372128#product-info-description
Santtu75
24.06.2024, 10.32
Lidl alkanut myymään muutamaa hihnavetoista pyörää Keski-Euroopassa. Saa nähdä koska tulee Suomeen. Täällä vielä näkynyt vähemmän hihnavetoisia sähköpyöriä. Varmaan yleistyy tulevaisuudessa enemmän, kun tekee sähköpyöristä lähes huoltovapaita.
https://www.lidl.de/p/crivit-urban-e-bike-x-2-all-black/p100372128#product-info-description
Taitaa kuitenkin isoimmalla osalla palstalaisista olla kiinnostuksena ennemmin se keskiömoottori+hihnaveto+siihen hyvä vaihteisto, kuin takanapamoottori+hihnaveto (kuten tuossa Crivit:ssä)
Taitaa kuitenkin isoimmalla osalla palstalaisista olla kiinnostuksena ennemmin se keskiömoottori+hihnaveto+siihen hyvä vaihteisto, kuin takanapamoottori+hihnaveto (kuten tuossa Crivit:ssä)
Itse näkisin, että tuollainen hihnavetoinen takanapamoottorilla oleva sinkula kevyellä painolla aika hyvä kaupunkikäytössä. Tuollainen aikalailla täysin huoltovapaa Shimanon Alfine 11-vaihteisen napavaihteiston kanssa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.