Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähkö fillari ja kuluvat osat



338lm
13.07.2020, 19.44
Tsau taas

Ollut nyt pari päivää Orbea Wild fs10 testissä ja kuume nousi ainakin Kummelin sanoin 38.5 lukemiin.

Selväksi tuli se että tällainen pitää ostaa molemmille koska ero tavalliseen on järkyttävä ja pidemmät siirtymät ei vaan toimi jos toisella sähkö.

Itse kysymyksiin. Miten on vapaarattaan kestävyys? Huomasin että helposti lyö testipyörässä yli (ajettu 1200km) en tiedä huolloista.

Shimano xt mutta miksi slx vivut ja pakka 11-51? Kysyn siksi että harkitsen vakavasti Cuben STEREO HYBRID 140 HPC ACTIONTEAM 625 29 mallia ja siinä 10-51 ja xt palikat.

Kehät ja vanteet myös, jos Orbeaan päätyy niin kannattaako maksaa tavis käyttäjän enemmän? Orkkis DT Swiss h1900 optio hx 1501. Kysymys siksi että testipyörän vanteet ajettu jo sopivasti "solmuun"

Myös takapään joustosta, olen kuullut väitteen että raskaamman (itse 95kg romppeilla) kannattaisi ottaa kierrejousi versio jos maastossa rymyää? Tämäkin tulee Orbeasta kun optiona mahdollista.

No nyt tuntuu kaikilla olevan Koronan takia toimitukset jumissa ja Shimanoltakin tulee uutta syksyllä mutta tässä omia pohdintoja ja ei voi mitään kuin todeta vielä kerran että uskomaton kapistus tavallisella harrastajalle.

Pipo
13.07.2020, 20.31
Jos olette eritasoiset kuskit niin ostakaa sellaiset fillarit missä voitte itse tuunata avustukset kohdilleen. Muuten saattaa käydä niin että tulee toiselle kylmä..

338lm
14.07.2020, 18.32
Juu huomattiin hyvin kun toisella normi pyörä. Siirtymät ja ajo tiellä oli sellaista että kyllä se sähkö pitäisi olla molemmilla. Eri asia sitten kun hifistellään kunnolla.

oppes
14.07.2020, 19.38
^^Mistä tiedät, että vapaaratas lyö yli? Hieman säätöä vailla oleva vaihteisto / rattaalla pomppiva ketju on todennäköisempi vaihtoehto... Melkein vanteet kuin vanteet kestää kyllä normiajoa kunhan ne on uutena käynyt joku "osaava" läpi. Eli "solmuun ajaminen" on kyllä isolla todennäköisyydellä huoltamattomuutta tai sitten kohtuullisen törkeää väärinkäyttöä.

338lm
14.07.2020, 21.37
Epäilin itsekin ensin vaihteistoa tai siis sitä että ketju lyö rattaista yli. Täysin varma en ole kummasta kyse mutta sen mitä muutaman kerran pääsin näkemään epäilin vapaaratasta ja kuitenkin aika kovat rusahdukset jotka loppuivat, ketjun luulisi jatkavan ylilyömistä.

Rattaista en löytänyt mitään silmin nähtävää vikaa mutta tosiaan eihän näistä koeajo vehkeistä koskaan tiedä ja jos ketju vaihdettu juuri jne jne asiat niin voihan tuokin vaikuttaa.

Ei minullakaan ole ollut omassa leppoisassa ajossa koskaan vanteissa ongelmia mutta taas tämä sähköpyörän omapaino ja kuski sekä nopeus yhtälö.

Ollut motocross vehkeitä nuorempana ja sieltä oppi että jos vauhtia enemmän se lisää kulutusta ja kolhuja.:cool:

Fat Boy
14.07.2020, 22.07
Vapaaratas on taatusti lujilla etenkin tiheällä välityksellä. Omassa lyö jostain yli, mutta en ole satavarma paikasta. Luultavasti vapari. Koska ylilyönti tulee rullauksen jälkeen vain kerran, kun antaa kunnolla jalkaa. Jos ei rullaile välillä vaan veto pysyy päällä, ei lyö ylikään. Ketjun pitäisi pomppia tästä riippumatta. Ja sähkäreissä on lisänä kampien ja eturattaan akselin välissä yksisuuntalaakeri, joka myös voi lipsua ja se voi lipsua miten sattuu tai lipsahtaa kerran ja jäädä sitten kunnolla kiinni.

Pipo
14.07.2020, 22.38
Jos se lyö yli kahdella pienimmällä rattaalla niin epäilisin että niiden vaihto auttaa vaikka rattaat näyttäisikin olevan ihan kunnossa. Ainakin omalla kohdallani on tähän mennessä auttanut.

mehukatti
14.07.2020, 23.39
Noihin halvempiin DT Swissin kiekkoihin voi päivittää ratchet drive -vapaaratasmekanismin. Osalista videon kommenteissa:

https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4

Tosin ensin kattoisin vaihteiden säädöt kohdilleen...

grebe
15.07.2020, 08.45
Jos vapari lyä yli, luuisi sen tapahtuvan silloin, kun ketju on takana isolla rattaalla, eli voima on suurimmillaan. Ja siis tilanne, kun runtataan isolla avustuksella ja jalalla johonkin jyrkkään mäkeen täysillä. Jos se pomppaus tulee isommilla vaihteilla, eli kovemmassa vauhdissa, epäilen, että ketju lyö yli.

Edit: Voihan se olla, että ketju pakan pienimmillä rattailla tekee jonkun väännön vapaarattaaseen. Jos rakenteessa on väljää, niin voihan se saada kynnet irtoamaan.

oppes
15.07.2020, 17.58
Ei minullakaan ole ollut omassa leppoisassa ajossa koskaan vanteissa ongelmia mutta taas tämä sähköpyörän omapaino ja kuski sekä nopeus yhtälö.

Ollut motocross vehkeitä nuorempana ja sieltä oppi että jos vauhtia enemmän se lisää kulutusta ja kolhuja.:cool:

Tuhon vapaarattaaseen ei enempiä kommentteja kuin se, että yhdessä omassa pyörässä (täysin moitteeton takapakka) pienikin takavaihteen säätöongelma johtaa välittömään satunnaiseen "yli lyöntiin". Vanteista: Itse olen ajellut 80kg painolle normitetuilla radiaalivanteilla kun oma paino oli +130kg ongelmitta. Vanteet oli kuitenkin käynyt läpi oikeasti osaava kiekon rakentaja. Kyseiset kiekot edelleen +30tkm jälkeen luotisuorat ja ajoittain käytössä.

338lm
15.07.2020, 18.35
Nyt kun olen lukenut kommentteja voin todeta että voi olla kumpi tahansa, vapaaratas tai ketju/pakka.

Sinällään vaihteisto toimi tosi hyvin ja kysyinkin yllä että miksi 11-51 pakka ja slx vivut? Onko tähän joku syy vai puhtaasti pieni säästö? Tuossa Cubessa jota vakavasti harkinnut on 10-51 ja xt vivut.

Vanteiden heittoa ihmettelin ja tarkistinkin että ei johdu renkaista. Etupäässä vajaa "sentti" ja takana useampi milli.

Itsellä perus Canyon AL 9.9 jossa kiekot pysyneet alun säätämisen jälkeen "millin" sisällä ja Sramin x01 myös pelannut tosi hienosti.

Katsellaan ja pidetään kuumetta yllä, Propainkin jota keväällä mietin siirtynyt syyskuulle, Canyon varmaan tuo Shimanon uudet osat syksyllä....

Nuo kuluvat osat vaan mietityttää myös koska niistä saa äkkiä melkoisen lisälaskun, varsinkin jos "säästää" ostamalla uutena kuraa.

Kollinjoki
15.07.2020, 23.28
^ ei kai noi vanteet nyt mitenkään solmussa välttämättä vielä ole, kuulostaisi että voisi saada ihan hyvin rihdattua kuntoon jos on osaava tekijä asialla. Ainakin kannattaisi yrittää. Ihan roimasti vinksottavista on suoria vielä tullut.

338lm
16.07.2020, 00.05
Juu varmasti saa kuntoon ei tuo ole mikään heitto.

Se vaan että testaamani pyörä noilla osilla alennusten jälkeenkin yli 6500€ niin tietysti itse miettii että jos tuollaista harkitsee kannattaako latoa heti vielä lisää euroja.

grebe
16.07.2020, 11.50
Vanteiden rihtausta olen itsekin ihmetellyt. Kokemusta on parista 26" pyörästä, jossa toisessa alumiiniset mavicit ja toisessa lightbicyclen "kiinan" kuitukehät. Kummatkin rihdattu uutena kohdilleen, eikä säätöä ole ikinä tarvinnut tehdä. Kuitenkin sähkössä on 29" rovalin kuitukiekot. Ensimmäisen kerran kiekot oli löysät 250 km jälkeen, toisen kerran 4 500 km kohdalla. Ilmeisesti isompi kehä ja kovempi rasitus on yhtälö, jonka vuoksi kiekot vaan löystyy ajan myötä. Kun kiekot pitää tikissä, niin ne kestää kyllä normaalia pommitusta julmetusti. Läpilyönnit ja löysät/vipattavat kiekot kyllä saa kehän kuin kehän hajoamaan.

oppes
16.07.2020, 19.57
Vanteiden rihtausta olen itsekin ihmetellyt. Kokemusta on parista 26" pyörästä, jossa toisessa alumiiniset mavicit ja toisessa lightbicyclen "kiinan" kuitukehät. Kummatkin rihdattu uutena kohdilleen, eikä säätöä ole ikinä tarvinnut tehdä. Kuitenkin sähkössä on 29" rovalin kuitukiekot. Ensimmäisen kerran kiekot oli löysät 250 km jälkeen, toisen kerran 4 500 km kohdalla. Ilmeisesti isompi kehä ja kovempi rasitus on yhtälö, jonka vuoksi kiekot vaan löystyy ajan myötä. Kun kiekot pitää tikissä, niin ne kestää kyllä normaalia pommitusta julmetusti. Läpilyönnit ja löysät/vipattavat kiekot kyllä saa kehän kuin kehän hajoamaan.

Omalla kokemuksella 4 erilaisesta pyörästä. OSAAVA kiekonrakentaja kun käy nuo uutena läpi, niin kestävät ilman jälkihuoltoakin suorina isältä pojalle - kohtuullista väkivaltaakin... 2 sähkäriä ja 2 luomua. Molemmissa sama tilanne.

grebe
16.07.2020, 23.16
Omalla kokemuksella 4 erilaisesta pyörästä. OSAAVA kiekonrakentaja kun käy nuo uutena läpi, niin kestävät ilman jälkihuoltoakin suorina isältä pojalle - kohtuullista väkivaltaakin... 2 sähkäriä ja 2 luomua. Molemmissa sama tilanne.

Olisin mielelläni samaa mieltä. Ja näin on ollutkin tähän asti. Mutta nuo kuitukehäiset rovalit tuntuvat löystyvän ajan myötä Levo s worksin alla. Mitään heittoja niissä ei ole ollut. Ihme juttu.

pedelec
17.07.2020, 11.35
Omalla kokemuksella 4 erilaisesta pyörästä. OSAAVA kiekonrakentaja kun käy nuo uutena läpi, niin kestävät ilman jälkihuoltoakin suorina isältä pojalle - kohtuullista väkivaltaakin... 2 sähkäriä ja 2 luomua. Molemmissa sama tilanne.
Ihan oman pyörän tulevien huoltojen kannalta, mistä tällaisia osaavia kiekonrakentajia löytyy? Jokainen pyöräpaja osaa kyllä laskuttaa em. työstä, mutta mistä tietää ennen työn tilaamista, että sorvin ääressä istuu ns. tekijähenkilö?

grebe
17.07.2020, 12.42
Kiekonrakentajasuosituksia varmaan täältäkin voisi saada. Mutta kyllä niitä huoltaa osaa monet. Itse huollan myös tarvittaessa omat ja marketttipyörien kiekot silmällä ja korvalla. Noi kuituset pitää vaan vetää niin tiukkaan, että ilman mittaria ei käy sitä tekemään loppuun asti

Uuden kiekon rakennus vaatii vähän osaamista ja työtä, että sen saa leivottua pysymään "vireessä". Jos parisataa sisäänajetun laadukkaan kiekon kiristää ja rihtaa, ei se enää mitään tutkintoa vaadi. Oikea tasainen tiukkuus ja heitoton lopputulos, ei siinä mitään ihmeellistä ole.

Light Bicyclesissä kasautin dt240 navat, xray pinnat ja 40 mm sisäleveyden 26" kuitukehät. Oli tehty hemmetin tarkasti ja ei ole vaatinut säätöä. Vire pysyy. Toki helpottaa, kun tarpeet on hyvät.

Smooth
17.07.2020, 12.52
Täällä kans kaivataan suosituksia pirkanmaan alueelta tai edes jostain päin Suomea kuka hoitaa kiekot viimesenpäälle.

Iero
18.07.2020, 00.45
Takapakan pienet/pienin hammaspyörä kuluu 11S-pakassa nopeasti (2000-3000 (tel:2000-3000) km) käyttökelvottomaksi etenkin suuremmalla keskimoottorilla varustetussa fättäristä. Kävin Järvenpään Fillarihuollosta kyselemässä varaosaa. Sanoivat, ettei hammaspyöriä saa erikseen, joten ostin uuden 89 eur maksavan Shimanon takapakan.

Joutessani nettiä selaillessa ja huomasin, että Verkkokauppa.com myy vaihtohammaspyöriä Shimanon pakkaan. 11T 9,0 eur ja 13T 7,9 eur. Eli maantieajossa mulla kuluvat juuri nuo kaksi ja etenkin eniten noista tuo pienin. Huomenna käväisen ohikulkumatkalla hakemassa Verkkiksestä nuo varaosat.

Saksasta tilasin nipun noita hintaan 4-5 eur/kpl.
Eli jatkossa uusin vain nuo pienimmät. Huoltokustannus tippuu merkittävästi, kun ei tarvitse ostaa koko pakkaa. Vaihdan ketjut heti, kun tulkki osoittaa merkkejä 0,5% venymisen lähestymisestä. Eli jatkossa vaihtoon menevät ketjut ja pienimmät hammasrattaat samalla kertaa. Kustannus n. 30 eur. Muutoin homma maksaisi 110 eur koko pakan vaihdolla. Ja säästynee myös ympäristö, kun hiilijalanjälki pienenee merkittävästi tuolta osin.

grebe
18.07.2020, 02.45
^ Melko itsensä huijaamista tuo ympäristöaspekti. Merkittävästi? Mutta hyvä, että noita pikkurattaita voi vaihtaa.

oppes
18.07.2020, 16.08
Ihan oman pyörän tulevien huoltojen kannalta, mistä tällaisia osaavia kiekonrakentajia löytyy? Jokainen pyöräpaja osaa kyllä laskuttaa em. työstä, mutta mistä tietää ennen työn tilaamista, että sorvin ääressä istuu ns. tekijähenkilö?

Siinäpä hyvä kysymys. Puskaradio tietää. Pistä vaikka YV'tä, niin voin vinkata.