PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanhat Tunturin maastopyörät



Mohkku
12.07.2020, 19.54
Onkohan jossain tietoa vanhoista Tunturin malleista? Täysjäykkiä 26" maastopyöriä liikkuu ainakin nimellä Matrixx ja Scambo. Näyttää samalta, mutta onkohan noiden rungossa jotain eroja?

Tunturin sivuilta poimittua:
1990-lukua voidaan pitää maastopyörän kulta-aikana, jolloin se rantautui Pohjois-Amerikasta Eurooppaan ja Suomeen. Pyöräkomponenttivalmistaja Shimano järjesti vuonna 1993 suunnittelukilpailun, johon Tunturi osallistui ja sijoittui parhaiden joukkoon. Menestyksen myötä maastopyörien valmistus alkoi Tunturilla. Jos Tunturilla oli kilpailua muiden pyörien valmistuksessa, niin maastopyörien osalta se oli ehdoton edelläkävijä. Se käytti ainutlaatuisten teräsrunkoisten maastopyöriensä valmistukseen edistyksellistä menetelmää, plasmahitsausta, mikä erotti sen kilpailijoista edukseen. Tunturi tuki myös aktiivisesti pyöräilyurheilua. Menestyvät suomalaiset maastopyöräilijät muodostivat useita Tunturi-tiimejä, jotka edustivat merkkiä alan tapahtumissa ja kilpailivat Tunturin pyörillä. Maineikkaita tiimiläisiä olivat muun muassa Katja Repo, Pia Sundstedt, Katariina Ebeling, Simo Kirssi, Marina Rantanen ja Kari Myyryläinen. Tunturi valmisti käsityönä erityiset kilpapyörät alamäkiajajille. Katja Repo voittikin alamäkiajon MM-pronssin vuonna 1997 Tunturin Progression-pyörällä. Pyörälähettien MM-kisoissa Suomeen tuli kultaa Ilona Luukkosen voittaessa kisan.

https://www.tunturi.fi/yritys/historia/

Jossain näin myös maininnan tuosta plasmahitsatusta teräsrungosta, joka olisi ohennettua putkea. Tunturi ei minun mielessäni ole ollut mikään ykkösluokan pyörä, mutta oliko se oikeasti 90-luvulla kilpailukykyinen maastopyörissä?

Puskis
12.07.2020, 23.59
Tuolta esim. juttua 1997 Kayaposta:
http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=399691

nure
13.07.2020, 10.45
^^Itsellä hetken Kayapo, runko muistaakseni Tangen putkea, osat XT ja ja keulana sen ajan Judy XC 80mm:n joustolla... Oli kyllä siihen aikaan aivan varteenotettava peli...

MRe
13.07.2020, 10.50
Käsittääkseni Kayapo oli alansa huippua siihen aikaan. Sitten varmaan joku excel-mies laski, että ei me tämmöisiä, vaan panostetaan Poniin.

Mohkku
13.07.2020, 11.05
Kiitos, tästä pääsee alkuun.

Oliko Matrixx jokin Kayapon versio, kokonaan oma mallinsa vai miten tuo logiikka noissa menee?

nure
13.07.2020, 12.15
^Matrixx oli halvempi versio, muistaakseni, sitäkin myytiin kohtalaisilla osilla mutta Kayapo oli lippulaiva.

Puskis
13.07.2020, 12.42
Matrixx sana taitaa esiintyä Kayapoissakin, kuten myös Matroissa, Minoiceissa ja Equillareissa. Equillar mun käsittääkseni ainakin myös paremman pään pyörä.

F. Kotlerburg
13.07.2020, 12.55
Käsittääkseni Kayapo oli alansa huippua siihen aikaan. Sitten varmaan joku excel-mies laski, että ei me tämmöisiä, vaan panostetaan Poniin.
Vaihtuihan tuossa omistaja ja kaikenlaista muutakin. Eipä näillä nykyisillä Tuntureilla ole Turussa tehtyjen Tuntureiden kanssa muuta yhteistä kuin nimi.

Luokkakaverilla joka treenasi tosissaan hiihtoa oli kesäharjoitteluvermeenä tuollainen vihreä Kayapo muistaakseni Rockshoxin haarukalla vielä. Se oli hieno peli siihen aikaan. Itse ajelin tuolloin teräsputkisella Marinilla, jonka hukkaaminen sapettaa vieläkin näin 20v myöhemmin, vaikka liian pieni se minulle nykyään olisi.

Mohkku
13.07.2020, 13.04
Tekniikan Maailmassa näyttää olevan maastopyörätestit numeroissa 7/94 ja 7/96. Kayapo sai molemmissa hyvät arvostelut. Vuoden 94 testissä 90-luvun aitoon tyyliin "hieno" violetti Kayapo joustokeulalla ja 96 oli mukana täysjäykkä vihreärunkoinen keltaisella haarukallla, kuten Puskiksen linkissä.

Täydellinen yllätys minulle, kun olen parin hybridin kokemuksella pitänyt jopa noita turkulaisia Tuntureita ajettavuudeltaan täysin kelvottomina pyörinä.

F. Kotlerburg
13.07.2020, 13.08
Minulla on kauppapyöränä Turussa tehty alumiininen hybridi-Tunturi. En osaa pitää sitä ajettavuudeltaan kelvottomana. Hybridi siinä missä muutkin.

tktukiai
13.07.2020, 22.14
Meikäläisellä on parvekkeella ja satunnaisessa ajossa Matrixx sarjan Minoic. Alkuperäinen osasarja ei ollut mitään mainittavaa Shimanoa, mutta runko tässä kiinnostikin enemmän. Pystyputkessa lukee "Ultralite P.G. tubing Superior lightness & performance" ja "ZN protection Tunturi". En ole itse huomannut mitään negatiivista ajettavuudessa. Hommasin pyörän työmatkakommuutteriksi, jollaisena se toimikin aivan mainiosti. Nyt ajan satunnaiset, enemmän teille suuntautuvat lenkit tällä. Toki gravel-pyörä olisi mieleen, mutta koska sellaiseen ei ole nyt saumaa, ajan Minoicilla omat hiekkatielenkit.

Kugelschreiber
14.07.2020, 09.00
Onkohan jossain tietoa vanhoista Tunturin malleista? Täysjäykkiä 26" maastopyöriä liikkuu ainakin nimellä Matrixx ja Scambo. Näyttää samalta, mutta onkohan noiden rungossa jotain eroja?

Tunturin sivuilta poimittua:
1990-lukua voidaan pitää maastopyörän kulta-aikana, jolloin se rantautui Pohjois-Amerikasta Eurooppaan ja Suomeen. Pyöräkomponenttivalmistaja Shimano järjesti vuonna 1993 suunnittelukilpailun, johon Tunturi osallistui ja sijoittui parhaiden joukkoon. Menestyksen myötä maastopyörien valmistus alkoi Tunturilla. Jos Tunturilla oli kilpailua muiden pyörien valmistuksessa, niin maastopyörien osalta se oli ehdoton edelläkävijä. Se käytti ainutlaatuisten teräsrunkoisten maastopyöriensä valmistukseen edistyksellistä menetelmää, plasmahitsausta, mikä erotti sen kilpailijoista edukseen. Tunturi tuki myös aktiivisesti pyöräilyurheilua. Menestyvät suomalaiset maastopyöräilijät muodostivat useita Tunturi-tiimejä, jotka edustivat merkkiä alan tapahtumissa ja kilpailivat Tunturin pyörillä. Maineikkaita tiimiläisiä olivat muun muassa Katja Repo, Pia Sundstedt, Katariina Ebeling, Simo Kirssi, Marina Rantanen ja Kari Myyryläinen. Tunturi valmisti käsityönä erityiset kilpapyörät alamäkiajajille. Katja Repo voittikin alamäkiajon MM-pronssin vuonna 1997 Tunturin Progression-pyörällä. Pyörälähettien MM-kisoissa Suomeen tuli kultaa Ilona Luukkosen voittaessa kisan.

https://www.tunturi.fi/yritys/historia/

Jossain näin myös maininnan tuosta plasmahitsatusta teräsrungosta, joka olisi ohennettua putkea. Tunturi ei minun mielessäni ole ollut mikään ykkösluokan pyörä, mutta oliko se oikeasti 90-luvulla kilpailukykyinen maastopyörissä?

Vähän nihkeästi taitaa löytyä tietoa vanhoista Tuntureista. Ite otin yhteyttä Tunturiin taannoin josko olisin saanut lisätietoja omastani, mutta vastaus oli:

"Ikävä kyllä arkistoista ei löytynyt enää tietoja Tuntui Matrixx Minoic -maastopyörästä. Ja henkilöt jotka asioista tarkemmin tietävät, ovat jo eläkkeellä."

"Ultralite P.G. Tubing":ia runko sanoo olevansa, ja isot pojat kertoi mulle että runko olis plasmahitsattua ja sinkittyä Ruukin terästä, mutta en tiiä esim. onko monta kertaa ohennettua vai onko kertaakaan.

Tommosen mää sitten tori.fi -löydöstä kunnostin:


https://img.aijaa.com/b/00016/14820936.jpg

^aika paljon jätin alkuperäistä palikkaa kiinni pl. ne, jotka vaati vaihtamista. Toimii.

Pyhä Risti
14.07.2020, 17.49
Muistikuvani mukaan pohjoisen Suomen paras kuski Kangaskokon Juha ajoi aikanaan kilpaa noilla plasmahitsatuilla Tuntureilla.
Taisi saada parikin runkoa ajamalla rikki ja takuuseen uudet.
Onhan nuo osa suomalaista pyörähistoriaa ja hienojakin runkoja joista kannattaa pitää kiinni.
Tunturi tarjosi jopa mittojen mukaan tehtyjä maastopyörärunkoja joskus. Törmäsin kerran sellaisen omistajaan. Ilmeisesti ei oikein ollut kannattavaa bisnestä kuitenkaan...

skithund
14.07.2020, 20.24
Mun ensimmäinen oikea maastopyörä oli käytettynä faijan ostama Tunturi Supreme. Muistaakseni sellainen ihme pilvikuviointimaalaus. Oranssi/keltainen väriltään ja LX osasarja. Jossain vaiheessa oli pakko saada Panaracer Smoke ja Dart rengastus, koska kaikilla muillakin oli.
Vaihdoin tämän sittemmin käytettyyn Tunturi Dominatoriin XT/LX osilla, joka varastettiin taloyhtiön pyörähäkkivarastosta melko pian hankinnan jälkeen.
Tapahtumat ajoittuvat jonnekkin -91 - -94 välille.

Melko hataria ovat muistikuvat ja eihän noilla tullut oikeasti harrastettua. Mökille tuli kuljettua melko usein kesäaikaan neulaspolkuja ~14km/suunta, mutta muuten lähes päivittäisessä ympärivuotisessa teinipojan ajelussa kavereiden luo, mummoa moikkaamaan ja heilastelua.

marco1
14.07.2020, 21.23
Kyllä ne Tunturin teräsrunkoiset oli kelpo pyöriä, sinänsähän siinä oli elementit kohdallaan kun teräsrunkoisten maastureiden kulmat sekä ominaisuudet oli jotenkuten vakiintuneet, terästä osattiin käsitellä ja kanavat osamarkkinoille oli valmiina.

zort
15.07.2020, 08.25
...Pystyputkessa lukee "Ultralite P.G. tubing Superior lightness & performance" ja "ZN protection Tunturi"...
Ettei tuo ”P. G.” vaan tarkoittaisi ”plain gauge”? Sehän tarkoittaisi silloin ohentamatonta putkea.
Ja ”Superior lightness” samassa lauseessa [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
15.07.2020, 11.12
^Plain gauge, tosiaan Rautaruukin ohentamatonta, loput pelkkää mainoshelinää...

Dami
29.07.2020, 13.10
Tuo yllä esiintyvä retrobiken linkki entisöityyn Kayapoon on allekirjoittaneen aikaansaannosta. Esimerkiksi juuri tuon -97 malliston osalta Cobra, Minoic, Matra, Kayapo ja Equillar olivat Matrixx-sarjaa, Cobra edullisin malli ja Equillar Tunturin jäykkäperäisten lippulaiva. Näistä Matra oli alumiinirungolla ja muut Matrixx-sarjan pyörät terästä. Minoic PG:tä (yllä mainittu plain gauge), Kayapo DB:tä (double butted) ja Equillar tyyppiä Extreme DB Oval, ja kaikki ymmärtääkseni plasmahitsattuja. Esimerkiksi tuo kallein Equillar oli täydellä XT:n osasarjalla, Judy SL:n keulalla ja painoakin alle 11kg, eli laatukamaa oli silloin.

Näiden lisäksi mallistosta löytyi myös DH-peli Tunturi Progression, jolla mm. Katja Repo ajoi alamäkiajon MM-pronssia 1997, ja myöhempinä vuosina tuli Progressionista uudempia versioita ja kevyempään käyttöön oleva Tunturi Dual Fun täpäri. Huippurungot oli järjestäen terästä vuoteen -99 saakka, ja ekat alumiiniset Equillarit taisi tulla listoille vuonna 2000. Vuonna -99 sai ekan kerran myös Equillarin Team Issueta, jossa oli täysi XTR:n osasarja ja hintalappukin oli päälle 30000mk.

Eli kaiken kaikkiaan Tunturi teki ysärillä todella laajaa skaalaa halvemmista MTB yksilöistä huippupeleihin, jotka taas pärjäsi hintalaatusuhteeltaan erittäin hyvin maailman isojen merkkien kanssa.

Kuutio
29.07.2020, 17.20
Mulla on talvi- eli nastarengaspyöränä (Ice Spiker) Tunturi Scambo vuodelta 2008 tms. Siinä on joku en muista mikä joustokeula, joka ei kyllä ansaitse joustokeulan nimeä. Pyörä on tosi kivan värinen, semmonen metallin sini-harmaa. Tykkään, kun siinä on jopa seisontajalustalle paikka eli oikein hyvä kaupunki-lähikauppapyörä siinä mielessä. Ihan hirveehän se muuten on ajaa, alumiinirunko sem joustokeulan kanssa ei tunnu ollenkaan mukavalta. Vaihteisto on 3x8 ja mekaaniset levyjarrut. Orkkisatula meni vaihtoon vuosia sitten, kun oli vähän semmonen hassu päärynä. Tunturin logo on minusta hieno, se leijonan kuva, emäputkessa oleva siis. Ei kauheesti ota päähän, jos se joskus varastetaan, mutta on siinä lähikauppapyöränä tietty käyttöarvo. En mä kyllä tolla pyörällä ikinä lähtisi oikeasti ajamaan maastossa, edes silloin uutena en lähtenyt.

JPK-works
29.07.2020, 19.01
Ostin vuonna 1992 Supreme LX:n ja aika äkkiä sen vievät rosmot. Maasturit olivat tuolloin haluttua tavaraa. Runko oli musta, ehken siinä oli pisarakoristelu.
Vakuutusyhtiön avustuksella ostin tilalle Supreme XT:n ja siinä oli mustan maalin päällä koristeluna valumia/sateenkaaren omaisia kuvioita. Pyörässä oli täysi XT-osassarja. Tällä ajelin varmaan viisi vuotta. Vähemmän hauska juttu oli Tampereella opiskeluaikana, kun siitä varastettiin vaihteet ja jarrut. Noh, onneksi vakuutusyhtiö korvasi ne.
Asuin noina aikoina myös Kouvolassa ja huollatin pyöriä Kauppalankadulla, Lada-liikkeen vieressä olevalla, entisellä huoltoasemalla (Googlemapsin mukaan paikalla taitaa olla nykyään ABC). Huoltoa piti parrakas-persoonallinen kaveri. Olikohan sukunimi Kaarlahti. Muistelen kertoneen, että hänen poikansa olisi saanut Tunturilta sponssipyörän (tiimikuski?) maastopyöräilyyn. Ymmärtääkseni poika oli ihan menestyvä lajissa tuohon aikaan (92-94).

Mohkku
29.07.2020, 19.50
Tuo yllä esiintyvä retrobiken linkki entisöityyn Kayapoon on allekirjoittaneen aikaansaannosta.

Hieno pyörä, ei voi muuta sanoa. Ja kyllä tulee nähtyä Tunturi ihan uudessa valossa näiden juttujen jälkeen. Todella sääli merkin nykyinen asema markkinoilla.


Esimerkiksi juuri tuon -97 malliston osalta Cobra, Minoic, Matra, Kayapo ja Equillar olivat Matrixx-sarjaa, Cobra edullisin malli ja Equillar Tunturin jäykkäperäisten lippulaiva. Näistä Matra oli alumiinirungolla ja muut Matrixx-sarjan pyörät terästä. Minoic PG:tä (yllä mainittu plain gauge), Kayapo DB:tä (double butted) ja Equillar tyyppiä Extreme DB Oval, ja kaikki ymmärtääkseni plasmahitsattuja. Esimerkiksi tuo kallein Equillar oli täydellä XT:n osasarjalla, Judy SL:n keulalla ja painoakin alle 11kg, eli laatukamaa oli silloin.

Avaatko tätä sarja-logiikkaa? Mikä tarkkaan ottaen on Matrixx-sarja, jos siinä on eri runkomateriaaleja ja eri tavoin käsiteltyjä putkia ja pyörissä on omat mallinimensä? Vai onko Matrixx Tunturin maastopyöräsarja ja esim. maantiepuolella oma sarjansa, jossa eri malleja. Eli Matrixx ei sinänsä tarkoita käyttäjän kannalta mitään, kun maastopyöristä puhutaan?

Mahtaakohan runkojen geometrioissa olla eroja eri mallien välillä eli onko Equillar kisahenkisempi ja Cobra lähempänä hybridiä tms. kaupunkipyörää? Mihin asettuu Matra ja Minoic, jos Equillar ja Kayapo ovat hyviä pyöriä?

Kuution mainitsemia Scamboja näyttää olevan tarjolla hyvin, mutta se siis taitaa olla markettipyörien sarjaan kuuluva?

Vanhaa Tekniikan maailmaa kun selasin, Tunturin mainos siellä oli. Harmi vaan, ettei sen täsmällisempää tietoa mallistosta siinäkään ollut.

Esuli
29.07.2020, 20.55
Tunturit oli muinaisina aikoina kelpo maastopyöriä. Erikoisuutena Tunturilla oli käyttää täyttä osasarjaa, siis myös navat ja keskiöt olivat LX, XT jne.
Kyllä niitä Tunturin kuvia löytyy 90 luvun Fillari leheden katalogi numeroista.
Helkamallakin oli silloin yli 10 000mk(14 000mk) pyöriä.
Se oli Suomi silloin rikas maa.(80luku)

stenu
29.07.2020, 20.58
Jonkun verran rungoissa käytetyt putket myös vaihtelivat. Muistaakseni juurikin sellaisessa vihreärunkoisessa ja keltakeulaisessa Kayapossa oli plain cauge -putket. Muutenkin mun muistikuvan mukaan Tunturin rungot eivät olleet ihan sieltä aikakautensa keveimmästä päästä hienolta kuulostavasta markkinointijargonista huolimatta. Konan keskihintaisten pyörien ohennetut 4130-cromorungot oli noin suunnilleen verrattavissa parhaisiin Kayapo runkoihin. Eli ihan hyviä ja laadukkaita perusrunkoja, mutta eivät kuitenkaan mitään aikakautensa helmiä. Mikonkadun Intersportissakin roikkui seinällä hieno keltarunkoinen Equillar varmaan pari vuotta vielä 2000-luvun alussa. Useampaan otteeseen kävin tinkimässä, mutta ei syntynyt koskaan kauppoja. Napoja myöten täysi XT-osasarja oli siinäkin.

Ysärin lopussa varmaan suurin osa Hesan läheteistä ajoi sinkuloiduilla Kayapoilla ja aika monta runkoa on ajettu hautaan niissä hommissa. Jonkin verran yksivaihteen puolella pyörii vielä omistajalta seuraavalle kulkevia vanhoja Tunturi-runkoja ja projekteja. Jonkimoisessa kulttimaineessa ovat siellä.

Dami
30.07.2020, 12.00
Avaatko tätä sarja-logiikkaa? Mikä tarkkaan ottaen on Matrixx-sarja, jos siinä on eri runkomateriaaleja ja eri tavoin käsiteltyjä putkia ja pyörissä on omat mallinimensä? Vai onko Matrixx Tunturin maastopyöräsarja ja esim. maantiepuolella oma sarjansa, jossa eri malleja. Eli Matrixx ei sinänsä tarkoita käyttäjän kannalta mitään, kun maastopyöristä puhutaan?

En varmaan ole oikea henkilö tähän vastaamaan, tuolla facebookin vintage-ryhmän puolella kun pyörii mm. myös Tunturin silloinen pääsuunnittelijakin, mutta veikkaisin että tuo Matrixx oli vain juurikin tuon Tunturin MTB-sarjan markkinointinimike. Tunturilla kun oli lisäksi isot valikoimat lasten pyöriä, kaupunkipyöriä ja silloisia hybridejä eli all-terrain bikejä.


Mahtaakohan runkojen geometrioissa olla eroja eri mallien välillä eli onko Equillar kisahenkisempi ja Cobra lähempänä hybridiä tms. kaupunkipyörää? Mihin asettuu Matra ja Minoic, jos Equillar ja Kayapo ovat hyviä pyöriä?

Veikkaisin, että nuo MTB-sarjan geot ovat olleet aika lähellä toisiaan, eroavaisuudet ovat tulleet enemmänkin runkomateriaalin ja osasarjojen kautta. Malliston järjestys oli ylhäältä lähtien Equillar > Kayapo > Matra > Minoic > Cobra (siis vuonna -97). Karkeasti ottaen Equillarissa XT, Kayapossa STX RC, Matrassa Alivio/STX, Minoicissa Alivio ja Cobrassa Altus.


Kuution mainitsemia Scamboja näyttää olevan tarjolla hyvin, mutta se siis taitaa olla markettipyörien sarjaan kuuluva?

Scambot näyttivät tulleen valikoimiin vuonna 2000 ja olivat tuon MTB-sarjan alapäätä, osasarjana Shimanon Tourney, joka taisi olla jopa Aceran ja Altuksen alapuolella shimpan hierarkiassa.


Jonkun verran rungoissa käytetyt putket myös vaihtelivat. Muistaakseni juurikin sellaisessa vihreärunkoisessa ja keltakeulaisessa Kayapossa oli plain cauge -putket.

Molemmissa omissa vihreä/kelta Kayapoissa on DB putket, mutta toisaalta tuolloin tuntui jopa saman vuoden mallien välillä olleen jonkin verran vaihtelua. Kaveri esim. osti silloin Kayapon katalogin mukaisilla STX RC:n palikoilla, kun taas toisella oli Kayapossaan kiinni XT:n palikoita.

Mohkku
12.08.2020, 13.05
Tekniikan Maailman maastopyörätestissä 7/96 tulee esiin aikojen muuttuminen. Testiryhmä kasattiin jäykkäkeulaisista vaihtoehdoista, koska hyvän keulan (2000 mk), rungon ja osien yhdistelmä olisi nostanut hintaa kohtuuttomasti. Artikelissa neuvotaan ostamaan joustohaarukka, kun rahavarat sen sallivat. Kaikkiin testin pyöriin on mahdollista jälkikäteen vaihtaa joustohaarukka.

Tunturin kohdalla mainitaan teknisissä tiedoissa erikseen joustohaarukkavalmius.

Kuvien perusteella monessa pyörässä jäykän haarukan vaihto joustoon kylläkin muuttaa geometriaa, mutta ehkä tuolloin oli käytössä n. 50-60 mm joustot, jolloin muutos on ollut aika pieni.

nure
12.08.2020, 19.42
^Taisi olla XC pyörissä usein 80mm. kuten omassa Judy XC:ssä... Jälkiasennettiin myös täysjäykkään Rossarioon ja ei geo pahasti muuttunut.

Turf Moor
12.08.2020, 20.14
Taisi tuohon aikaan ainakin Rokkarin XC-keuloissa olla joustomatka 63 mm.
Tuolla jotain tietoa asiasta: https://www.oldschoolracing.ch/archiv/rock-shox/

nure
13.08.2020, 12.40
^98 itsellä ainakin 80mm, myöhemmin modifoitiin Eibachin jousille ja sen jälkeen Englundin Total Airilla täys ilmakeulaksi... Oli aikoinaan loistava keula.

Mohkku
13.08.2020, 12.58
TM testissä 7/94 olleen pyöräluokan (STX-osien ympärille rakennetut pyörät, 5000-7000 mk) tavanomainen jousto oli 45 mm. Johonkin keulaan saatiin Long Travel-muunnoksella peräti 63 mm! Markkinointiosasto oli siis hereillä ja tarjosi mahdollisuutta kerätä rahat pois asiakkailta tälläkin tavalla.

Toki tuohon aikaan oli jo olemassa myös 100 mm keuloja, mutta ne ei näiden pyörien hintaluokkaan mahtuneet.

Mika.Mak
13.08.2020, 23.31
Mulla on tallissa punainen vm. 98 Equillar. Muistaakeni se maksoi aikanaan luokkaa 7000mk. Osasarja oli XT ja keula Judy XC 63mm joustolla. Keulassa oli kierrejouset plus öljypatruunalla toimiva vaimennus. Hankin keulaan LongTravel sarjan, mutta asennuksen yhteydessä totesin, että keula oli joku OEM versio, jonka jousto oli mekaanisesti rajoitettu tuohon 63 milliin :) Teräsrunko on plasmahitsattu ja puuterimaalattu. Maalipinta on vielä nykyään yli 20 vuoden jälkeen yllättävän hyvässä kunnossa. Se oli laatupyörä 90-luvulla.

Geometrialtaan tuo Equillar ei ole niin kisakireä kun monet muut aikalaisensa. Muistelen, että jossain testissä jopa moitittiin liian pystyä ajoasentoa (vaikka olihan Tunturissakin 15mm stemmi ja kapea ohjaustanko). Itselle asento sopi ja se oli yksi syy valita kyseinen malli. Stemmin vaihdolla siitä sai oikein leppoisan.

Vuosien saatossa pyörään on vaihdettu käytännössä kaikki kuluvat osat. Nyt olen suunnitellut, että siihen voisi asentaa jälkiasenteisen sähkösarjan jolla pyörä saisi vielä uuden elämän :)

Tepsu
14.08.2020, 18.30
Veikkaisin, että nuo MTB-sarjan geot ovat olleet aika lähellä toisiaan, eroavaisuudet ovat tulleet enemmänkin runkomateriaalin ja osasarjojen kautta. Malliston järjestys oli ylhäältä lähtien Equillar > Kayapo > Matra > Minoic > Cobra (siis vuonna -97). Karkeasti ottaen Equillarissa XT, Kayapossa STX RC, Matrassa Alivio/STX, Minoicissa Alivio ja Cobrassa Altus.
Ostin heinäkuussa Tunturin, kun olin jo hetken moista katsellut sillä silmällä, että joko löytyisi hyväkuntoinen. Ja sehän löytyi nopeasti ja läheltä. Myyjä ei alkuperäistä kuittia ja keulaa löytänyt, mutta olis saanut tuon rippilahjaksi muistaakseni -98. Ja pyörästä puuttuu Tunturin tarra ja se mitä sarjaa se on. Matrixx lukee ainoastaan ja on Ultralite D.B.Tubing, Made in Finland, STX RC takavaihtaja ja jarrukahvat. Eli uskaltaisitko veikata, että onko ostamani pyörä Kayapo? Sinistä en ole aiemmin nähnyt pikaisella haulla.

Tässä tuorein kuva mikä nyt löytyy sen jälkeen, kun olin täysin läpikäynyt pyörän. Ei ollut vielä ajettu kuvaamisen aikoihin, minkä varmaan satulan kulmasta arvelee.. Napojen kuulat, keskiö, vaijerit ja kuoret, ketju, tupit, satula, polkimet, renkaat, sisurit ja vannenauhat vaihdoin. Käyttöpyöräksi tulossa ja tuloillaan on lokarit, jäykkäkeula ja muodikas etutarakka. Antaa kyllä niin upeaa kyytiä, että tästä pidetään kiinni. Tuntuu siltä, että tämän pyörän varastaminen harmittaisi enemmäin kuin jonkun toisen. Että suosittelen jos eteen sattuu edukkaasti vastaavanlainen. Ja olihan tuokin ihan käyttökelpoinen peli ostettaessa poislukien renkaat. Mutta pitihän se kunnolla sitten huoltaa, kun kerran oli mahdollisuus.


https://i.imgur.com/g81qxnr.jpg

Risto Koivunen
14.08.2020, 19.45
Päheän näköisen menopeli Tepsu löytänyt, ja varmaan tulee vielä hienompi jos löytyy jostakin samanhenkinen jäykkäkeula.

Turf Moor
14.08.2020, 23.02
Eli uskaltaisitko veikata, että onko ostamani pyörä Kayapo? Sinistä en ole aiemmin nähnyt pikaisella haulla.

Kyllä se on Kayapo. Niitä oli vuosien mittaan useampaakin väriä tarjolla.
Tuollaisen sivun löysin, jossa on Kayapoja näkyvillä enemmänkin:
https://gramho.com/explore-hashtag/tunturikayapo

nure
15.08.2020, 12.24
Omani taisi olla juuri tuo LT versio 80millin joustolla... Oli joustot eri luokkaa, aikoinaan Kona SexThreessä Judy tuplakruunu ja mahtavat 100mm. kummassakin päässä!

okin
16.09.2020, 12.59
Sattui tämä ketju silmään kun kaivelin varaston perukoilta vanhan Tunturini esiin. Malli lienee equillar, jostain 2000-luvun alusta, renkaat piti vaihtaa ensimmäisenä kun vanhat Nokialaiset olivat halkeilleet. Keula on 80mm joustolla ja putkessa lukee "Talon", onko tämä kenellekään tuttu?


https://yqtdfg.am.files.1drv.com/y4mLWhuhRsv7s0o7N1IludFQPe3fe37BLDaRIa0_2Fl5OkbEjA ncfHHQ2W160kDtTmfFkCG2YPlTAlsd1Pn6M4kwhjPm0rH9VEeW TLd39XU3OSPGpA6BeN-c-upP8WNAbva2tU1YTyMf1Btbft5dA899q-3nAkFmwM67Ti2PL9upwdn6fzNvA5S1fqGZ4yoZz9fNoh7IYv38 Zr52VUpFaPaKw?width=4032&height=3024&cropmode=none

Marsusram
16.09.2020, 13.43
Keula on 80mm joustolla ja putkessa lukee "Talon", onko tämä kenellekään tuttu?

Spinnerin yritys tehdä parempaakin haarukkaa.. Ei päässyt yleistymään.
https://www.bikeradar.com/reviews/components/forks/suspension-forks/spinner-talon-review/

Keevo
17.09.2020, 00.22
Hetkonen, onko toi teräsrunko, missä vakiona levarikiinnikkeet? Muutenkin erittäin miellyttävän näköinen ilmestys. Jos joskus myyt niin kerro mulle ensimmäisenä! Olettaen, että runko on luokkaa 17"/m.

nure
17.09.2020, 09.25
^^^Jotenkin vaikuttaa etei keula olisi orkkis, ihan mutua mutta tuntuu jotenkin pitkältä sen ajan Tuntureihin asennetetuksi, tekee geometrian aika moderniksi...

okin
17.09.2020, 11.44
Runko on terästä, kokomerkintää en siitä löytänyt, mutta arvioisin S/M. Pyörään on vaihdettu satula, renkaat ja polkimet minun toimesta. Loppu on orkkista, mutta nure on siinä oikeassa, että varmaankaan keula ei ole ns. "tehdasorkkis". Pyörä on siirtynyt minulle perintönä ja se on custom koottu Tunturilla alkuperäiselle omistajalleen.

Mohkku
19.04.2021, 23.09
Onkohan ollut aina vai ehkä kenties tämän viestiketjun syytä, mutta Kayapot on yllättävän arvokkaita. Torilla niistä pyydetään 200-350 €. Tuskin se niin erinomainen pyörä on, että tuollaista hintaa kannattaa pelkästä pyörästä maksaa? Jostain kulttuurihistoriallisesta arvosta ehkä. Ja toisaalta kun joku myi juuri pahasti puhkiruostunutta runkoa, hiipuu kiinnostus vanhaan teräspyörään.

ahoka
12.07.2021, 00.58
Tällainen löytyy tallista. Kayapo trail Matrix series täydellä Deore setillä :)

https://pic.useful.fi/JjpdlY8tT.jpg

https://pic.useful.fi/ZXC1HblEm.jpg

https://pic.useful.fi/diX1ymzeN.jpg

https://pic.useful.fi/UxTOJgtwM.jpg

https://pic.useful.fi/Ef97GDi8u.jpg

https://pic.useful.fi/WE3xIXmQK.jpg

maalinni
12.07.2021, 08.30
^ onko siinä joku hammaslääkärin mainos otb:tä varten?

TERU
12.07.2021, 09.33
Tuosta syystä samankaltaiseen panin jäykän hiilarikeulan, kilo putos painosta eikä tieajettavuus menny pilalle, renkaitakin sattui olemaa yksi kassillinen.

Tunturi elää ja voi hyvin ihan tuollaisenaankin!

Mohkku
12.07.2021, 10.27
Jep, hieno pyörä! Jos ajettavuus ei ole nykypyöriin tottuneelle riittävän hyvä vaativassa maastossa, tuollaisella voi pysytellä helpommassa, pudottaa hiukan vauhtia tai siirtää pyörä eläkepäivillään katumaasturiksi kaupunkiin. Aivan loistava sellaisessakin käytössä. Pyörän ominaisuuksien mukaanhan ajotapa ja -olosuhteet pitää säätää, eikä yrittää liikoja.

mikidi
30.03.2022, 11.01
Kiinnostaisi nähdä minkälaisia versioita porukka on tehnyt Kayaposta!

Kuvat ja speksit esiin :)

xhaistelijax
01.04.2022, 20.50
Tossa ois tommonen '93 Supreme, mikä lienee monen mielestä hirveä ja pilalla. Itse pidän.

kuva on linkki isompaan kuvaan
https://i.imgur.com/xmqlHYll.jpg (https://i.imgur.com/xmqlHYl.jpg)

Mohkku
02.04.2022, 06.55
Ymmärrän oikein hyvin, että pidät tuosta. Siinä on todellinen hybridi. Lokarit vielä, niin käytettävyys arjessa paranee.

usko juntunen
02.04.2022, 09.50
Tutun näkösiä konkeleita tuossa yllä :)
Itekkin ajelin aikoinaan teräsrunkoisella Tunturi Kaypolla mm Ylläksellä sekä Saariselällä. Liekö ollut Pirunkurun röllipolut liikaa rungolle kun se ratkesi satulaputken tyvestä.
Takuuna tuli alumiininen runko ja siihen kasattu sen ajan hippaosat kuten DuoTrack elastomeerikeula. Tämä hässäkkä on edellleen tallissa.
https://photos.app.goo.gl/agknh9zr6a8qivjn7

Kuka tunnistaa tämän eka kuvan paikan ?
https://lh3.googleusercontent.com/Y0zX4qnXRl5MueIAZfHmsnXGe-aJVMNgg1bbVQOD2pY_CwQSTKDd2VMT60MgEk8un-cjPlOrhe3HiGEN07QPzSj7PrOzjd-EHn8wkGWEJpnEZqRxZUOLflFY3UCc5M91HbJFAb2_ccGNxIgtC jKgp28mUp3RF0mi-ZlEc3XGgCw8uXgQQAel0FicExpB7xPaLeHllCWEHikDZCJ9pIv pbZk_HJ6qKuHp16iOGjuuVnddVQEnxuF3y1cEtYw9v58XMr3o-YcIoOQJU97ldQMxMlGmkWi8jazCOTEFoQs423q_XrPVvHKvR1l fQYL2nOvqkb6BW3Uwheu9cCmD22SUXT8mdooTJdj7GxbdIJbc-m7tGV1q1U6tawZhQWrKZ3LdwcgwUndc3Xb2Cg_mZGAvz-7gjbSOaOLB9v7q4a76PcMoqaNNN3L6YEkhSUZKtuYjGNSjs1Tn l7lxFe34MTZrT4UAb6R5NTNtfYzeld2Y25HYfar9EP7j9VbcVN MmJFM2-INqggksoFB8YOYVLcxfVLpQlfwVsfSZThL0z2bT-qsref7uhYbzFvjUoP5ibNfgv8imvJZL_Abmd0dz2A0NHHGI1H6 ReaVUEhPcGFQsH2tpoUHl2gH6DKV2EX_fa0MHdbnDnTihQDO3U AaLeMxfxYPlUsaUDRr7tsuTb6KCiXJv7aScEHTp7c2k634LMtk MUFipsKrWBzUh_X7bnN40lwnGQ0pJLg8HjXSRhVbr2U6ZT4OUO tOtMDPHqLFA=w478-h358-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/PtbmKs2oHKp81h-hnKgcoPU8IKIXcO6Uznzio6tdvCu0b2kLR4_y9bCOw5ywkRW6E IubH7DEeisT_DJ0AKUB-mymxyGbktgBvBh6ZYdGfLfbeF4YR8thsmcCwdwLDelQJki6pGJ h3FeycnSYS021sg3RRuJquk0hK6cMWRVMGxVHBYRBZ-40lmIVGZrhJcV-7nvmcpc6sfoUoedP_7ltY5xU4oKLKRh5Gkj4bpffgK6B2ndDtm beEBPNLIbQi4ffyhtiG2JNiQuY73JdnVkK5Tl3CAakG1MmL89K PvsL2-DKa2cKwEXw5voxlWdDOQCsOS1Xet8NMiJyzX_QyESO3c81WdQ8 I32GxwqxTMBTA-PwqQ3xpxTbTuiSddcOv4EeYBpVzKnsvzm_RSy-nC0x9fu00yU8fzKhrl5L_nEFCeWvJsWELNh80vGYJbKDe9n58C UKKEueaANhcQsslDxoIA1X9NGnOrF_PjhioY9Vl2jEYJ35T-aatJo8Noq8KvVRj0SeiX0kP_GH3oqgPXLDx21w9evBr58LfqDJ Yzt9tcepQo5UsRdz_WbMAlUbrSpCUxTYYH5qc7Zjcxl5KbUCMZ t01x5dMXYmLC0MQDpybOx0YveHHNlbn4H4Hq79ORSjUiCMTQwx Ntt8MthuowPveKsC3U32zwbIjG5zJo04_h0veKMOjLhgoiFt1s 8Js3afuiDMGZNc73cv5d19Ux4cpQRWxHNEgRaZyEhvG7zxWBjW JtluZlDIvta555w=w997-h748-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/Pg1qygEzQX6vUfJb_66ko_ZxX8MhGLXzujjIWu6euiXpZxBpO6 lJeihWvKZPPKJL3aJ7l9DCm-NRhTLNeR95EX2PLKKF0H3IIFrMdvEQORTuQl5ZFicZoaHcZybp houT8nk8h_v7Tcs_eawVnUCfuvLW3dYk21N9AC8nsw-s7NlujKSOCA-jrTz-EYgVE5nhBEaIs-iJCAeHhTgfwaNLc6BHmPzi58TcayjkZEnqwPNc4z65uNgewCTv qzvyKFOEG9lDnVOO9cr1mukDbMJM0USJp4XHYTyXf5koYxPC6o IoXxU3GN9jTXsVb5shoGMpp4wh7KwrVZrJ9mng6-ktU-eSr5XliWurxyl84pPV6VG1sua__4GwXchbFSOqsQ3RqP0o2nhC IuU9q3qDhHBNvGmHGCOCS6IBtGS7ddmS2c7SuWmESCffgCfCtA dmT7UIGMu0D5e1Xsn0c-cK5O8b67kL9PjZ8VBQ5lMrc3Xlh0IJXAiBZpJFEC1CsCWNrgg3 Nczo8OGaFDGdnNx7qJhQAe8uDiYybRhUn5VKsqbS-zJ5OupXD3FvX-nVVeJEQMIFT2CN1gC8At8R1rR-yxvwNB0GxqLzaJ5f_Hf6W1IBVeMJOKHB81UzoVgQ7acwXxkJ1K X32QVqLqUTyaTUO812Mp2Qk5g9WFvGg6QNc345rc4dURpV1_GS emASWRLkJ2p3eve7_a-iE_FwQQlR-DXpkyy-Q9-NVXlIarbOCGeXLPWlyW_Icl10C4C_fvOv=w997-h748-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXQ6GPfKwfwogEmbATlOo6zBdoRMg7eBWTYYziilRmohv_wg wiEQQeQnEIFDnY4HZ5L_-yY_q7ronoYP6a8p5wUmOkQvOdzzoGOWG1v02d8Sr7V9M0O9RTN IcTE6uSr8qLIDj8XYPSN0EiNPV_r1MOTyw=w561-h747-no?authuser=0