Näytä tavallinen näkymä : Crescent STARREN, 16-V
timo123456
12.07.2020, 17.42
Olen hankkimassa uutta hybridiä nykyisen Helkama S3000 seuraajaksi.
Haluaisin joustokeulaisen mallin jossa olisi vähemmän vaihteita kun nykyisessä.
Onko kokemuksia crescent starren 16- v vai olisiko suositella jotain muuta vastaavaa?
kiitos
Ei oo kyllä minkäänlainen parannus edelliseen toi. Melkein samanlainen pyörä, mutta joustakeulalla. Aiempien viestien perusteella Helkama on vielä melkein uusi.
Timo voisi hiukan avata aihetta, että miksi joustokeula ja miksi koet vaihteiden määrän ongelmaksi? Jotenkin tuntuisi, että tuo joustokeulaton Helkamasi saattaisi kuitenkin olla parempi, jos kyseessä on ihan perus asfaltti- ja hiekkateillä ajelua. Itselläni kauppakassina vanha alurunkoinen jäykkä Nishiki 35mm Continentalin kumeilla ja sopivilla rengaspaineilla menee ihan nätisti pyöräteiden poikittaisurien ym. pikku monttujen yli. Suosittelisin alkuun pelaamaan rengaspaineiila, jos nyt on turhan kovat (etenkin edessä).
timo123456
12.07.2020, 21.29
Joustokeulaa ajattelin sen takia, että koen epämiellyttäväksi soratiellä ajamisen ja suojatien kohdalla betonisten kivien ylityksen. Voin toki kokeilla säätää paineita.
Vaihteiden osalta on sellainen ongelma, että joko ketjut ottaa siirtäjään kiinni ja jos ne säätää niin, että ei ota niin sitten eturattaiden vaihteiden vaihto alkaa olla vaikeaa. Pyörä kävi juuri huollossa, jossa kerrottiin tämä perusteluksi vaihteiden osalta. Lisäksi pyörään jouduttiin vaihtamaan keskiö naputuksen takia ja olen ajanut pyörällä vastaan noin 1000km.
Joustokeulaista en pakosta tarvi saada, joten ottaisin mielellään vastaan vinkkejä mikä olisi hyvä pyörä. Ajelen noin 1000 km vuodessa ja lenkit ovat noin 20 - 40 km kerta.
Jos ketjut edessä keskimmäisellä rattaalla, niin kuuluuko siinä kahinoita? Omassa Nishikissä, jos tuolla pidän niin takapasta pystyy koko skaalaa käyttämään. Pienimmällä ja isommalla rattaalla voi olla että hankaa, jos ketjun laittaa ns. ristiin (esim. edessä ja takana pienin).Tällöin voisi puhua ehkä ominaisuudesta ja kyseistä tapaa ei suositella käytettäväksi.
Keskiön suhteen saattoi osua huono yksilö tai sitten valmistaja on laittanut halvimman mahdollisen keskiön säästösyistä. Nyt siellä saattaa olla joku vähän laadukkaampi, jos liike on nakannut esim Shimanoa tilalle.
timo123456
12.07.2020, 21.55
Se säädettiin nyt niin, että kahinoita ei kuulu mutta ennen säätöä se kuului kun edessä oli ketju isoimmalla rattaalla ja takana pienimmällä.Eli ei ole ristissä.
Nyt säädön jälkeen takkuaa eturattailla kun laittaa pienemmälle vaihteita. Asian kanssa kyllä pärjää mutta ajattelin vaihtaa pyörää nyt kuitenkin kun on juuri huollettu niin voi saada vaihdossaan vielä jotain.
Kollinjoki
12.07.2020, 22.17
Hanki 1x voimansiirrolla oleva. Pääset etuvaihtajasta ja muutenkin kätevä. Joustokeula on myös riesa, sitä pitää huollattaa tai ei enää toimi kunnolla. Canyon Commuter 3.0 voisi olla aika näppärä vaihtoehto, jos on pakko vaihtaa johonkin.
Kuulostaa jotenkin omaan korvaan oudolta, että tuon säädön jälkeen muuttui pienemmälle tiputtelu kankeaksi. Toimenpiteenä varmaankin säädetty äärirajaa tai vaijeria kiristelty, jos vaihtaja on ollut muuten linjassa / oikealla korkeudella tehtaan jäljiltä.
Ymmärrän kyllä harmituksen ja vaihtohalun, aiemmassa ketjussasi taisi olla jotain vaihtoehtoja mistä lähteä liikkeelle. Joustokeulasta sanoisin sen verran, että se on lähinnä yksi liikkuva osa lisää ja voi itsessään tuoda mukanaan huollettavaa ajansaatossa.
Itse ehkä vänkäisin liikkeen kanssa, jos kokisin, että tuote ei toimi siten kun sen kuuluu toimia.
timo123456
12.07.2020, 23.01
Juu, vaijeria säätivät siitä ohjaustangosta olevasta valitsimesta. Täytyy käydä uudelleen kysymässä asiaa.
Osaatko sanoa, että koskeeko Helkaman kahden vuoden takuu tuota keskiötä ja näitä vaihteen ongelmia. Olen ostanut pyörän eri paikasta ja paikkakunnalta jossa asun ja sen takia huollatan sitä nyt paikallisessa liikkeessä, joka myy myös helkamaa.
Helkaman takuuehdot:
https://www.helkamavelox.fi/kayttoehdot-ja-rekisteriseloste/#takuu
Tuon perusteella keskiö kuuluu takuun piiriin, mutta normaalit säätötoimenpiteet ei, eli etuvaihtajan osalta voi olla, että joutuu itse maksamaan, jos kyseessä ei ole itse vaihtajassa oleva valmistusvirhe (tässä tapauksessa tuskin on vikaa itse vaihtajassa).
Hyvät liikkeet kyllä monesti hoitavat pienemmät ongelmat, jos pyörä on ostettu heiltä, vaikka ei varsinaisesti takuuseen kuuluisikaan.
Ainoa mikä kannattaa vaihtaa on huoltoliike, jos perusasioita ei saada kuntoon niin on aihetta moiseen. Lisäksi tuollaisella pomppukepillisillä keuloilla et saa muuta kuin lisää murheita. Kivetysten kantit kannattaa opetella ajamaan keventäen ja ei jousto hiekkatiellä mitään etua tuo...
Joo, huoltoliikkeissä on kyllä isoja eroja. Omalla paikkakunnallani on yksi liike, josta olen kuullut paljon huonoa ja myös pariin otteeseen tullut tuttavapiirissä korjattua heidän töpöstelyjä. Osassa pyöräliikkeissä on myös pienkonehuoltoa ja korjaaja saattaa olla ihan ammattimies noitten kanssa, mutta ei välttämättä osaa pyöriä laitella sen suuremmin.
timo123456
13.07.2020, 21.47
Kiitokset kaikille asiallisista vastauksista. Joustokeulainen malli on nyt unohdettu hyvien perustelujen takia. Paineiden säädöllä ja ajotavan muutoksella asia korjaantunee.
^Järkevä asenne ja onnea etsintään!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.