PDA

Näytä tavallinen näkymä : Torrevieja maantiepyöräilykohteena?

Laroute
10.07.2020, 10.25
Minkälainen olisi Torrevieja pidempiaikaiseen oleskeluun talvikuukausina, kun ajatellaan maantiepyöräilyä? Marraskuu- huhtikuu? Onko reittiverkosto tiestöineen vallan mainio, vai onko jotain kritisoitavaa? Tuolta saattaisi olla hyvä tehdä pistoreissuja myös muualle Espanjaan ja eurooppaan.

Kaikenlaiset kokemukset kiinnostaa maantiepyöräilyn näkökannalta tarkasteltuna.

kp63
11.07.2020, 12.09
suomen kisapapathan on ollut siellä useana vuonna. ite olin alicanten vieressä el campellossa toissa vuonna ja monta kertaa malagassa. ite jättäisin alicante-torrevieva alueen kuivana tasankona väliin ja valitsisin malagan tai calpin alueen. toki tiet ja ajokulttuuri meidän silmin hyviä varmaan joka paikassa, mutta ite tykkään ajaa mäkiä. malagan koillispuoli on tosi hienoa fillarointialuetta. pikkasen kade jos tommonen talvi suunnitelmissa.

Laroute
11.07.2020, 13.06
^ Olen etsimässä itselleni loppusijoituspaikkaa talvikuukausille ja siksi pitää perehtyä kohteeseen ensi talvena kuukauden reissulla aluksi ja tutkia kohteen muutkin palvelut, ym.. Malaga/Torremolis on koluttu leireillä aikoinaan. Torreviejassa on alkanut viehättämään sen aurinkopäivät talvisin ja vähäsateisuus. Maaston tasaisuus ei sinänsä ole ongelma, koska autolla pääsee tarpeen tullen tekemään pistoreissuja mäkiin ja muuallekin eurooppaan. Talot autotalleineen vaikuttavat kohtuu hintaisilta. Alicanten kenttä lähellä. Mallorca tietysti kiinnostaa, mutta sen olen kolunnut niin läpeensä, että arvostan helppoa autoilu mahdollisuutta muihinkin kohteisiin. Kuivan oloistahan tuo tasanko tuntuu olevan, mutta tuskinpa ihan Kanarian kaltaista kivikkoa. Tällaisen loppusijoituspaikan valintaan pitää perehtyä monelta kantilta, vaikka pyöräily kärjellä aihetta lähestynkin. On otettava myös ikääntyminen huomioon ja seudun tasaisuus on pitkälle tähtäävää suunnittelua. Ei viitsi lähteä ostelemaan ja myymään kiinteistöjä fyysisen suorituskyvyn takia. Kertalaakista pitäisi löytää se oikea paikka missä voi viettää pyöräillen vanhuuden päiviä. Kaikenlaiset huomiot asiasta otetaan kiitollisuudella vastaan.

kp63
11.07.2020, 13.19
Mulla sama idee, tosin viel menee muutama vuosi. Jonnekin tonne talveksi ja kesä Suomessa. Kantsii opiskella paikallinen asunnon omistaminen, lienee pikkasen eri kuin meillä.

Laroute
11.07.2020, 13.29
Olen ymmärtänyt, että Torreviejassa olisi talvisin aktiivinen Suomi-seura ja tarkoitus olisi käydä siellä ensi talvena keskustelemassa ja etsimässä asiantuntemusta aiheesta monelta kantilta. Sisämaastahan saisi aivan pilkkahinnalla kämppiä, mutta arvostan palveluiden läheisyyttä ja merta. Onko kp63 jo haarukoinut itselleen ihanne kohdetta mihin siirtyä pyöräilemään talvikuukausiksi?

kp63
11.07.2020, 15.13
Ei lukittua. Aikoinaan kattelin teneriffaa, kun näin miten eläkeläiset treffaili kahviloissa ja ne näytti niin onnellisilta, että toi on mun valinta. Mannerespanja antaa vaan niin paljon enempi tilaa, että sinne varmaan. Omistamiseen liittyviä juttuja en kaipaa, joten mun valinta tullee olee vuokraus.

Travelkicking
12.07.2020, 14.26
Olen samoin katsellut Espanja-kuviota kuvaruuden takaa (Italiaa ja joitakin saksankielisiä alueita suhattu luomunakin ehkä riittävästi). Torrevieja: Tulvaherkkää seutua, asunnot homehtuvat. Ennen myyntiä uutta maalia pintaan ja kas, ei hometta. Olisin varovainen oston suhteen, vuokraus voisi olla ok. Saksalaiset ovat valinneet Denian omaksi eläkeläiskyläkseen, ehkä kotivuoren takia. Denian takana sisämaassa on Jalon valley (Val de Pop), jota pidän omana ykköskohteenani. Calpe on myös osunut positiivisesti silmään. Ihmettelen, miksi suomalaiset valitsevat kovin hölmöjä loppusijoituspaikkoja. Onko syynä suomenkieliset palvelut ? Torreviejan suomiseura kehuu hankkineensa virolaisen tk-lääkärinkin kaupungin palkkalistoille (siis suomea puhuvan).

ArtK
12.07.2020, 22.03
^ Vuodesta 2012 asunto Torreviejassa enkä tunnista Travelkickingin väitteitä. Sateet (ne harvat) valuvat pitkin katuja, ei pitkin asuntoja. Asunnot eivät homehdu enempää tai vähempää kuin muuallakaan Espanjassa, kun osaa hoitaa niitä.
Alue ei suinkaan ole pelkkää tasankoa vaan mäkistä, jonka rinnalla koto-Suomi on täysin flättiä (juu, kaikki kotimaan tunnetut kumpareet huomioiden). Tempokuskeille toki löytyy sileääkin tuulista tietä, mutta alle tunnin lämppärin päästä löytyy ihan kunnon mäkiä (max. 15 - 23 %). Alicanten takaa alkaa kaunis vuoristoalue. Sinne tosin on matkaa 50-60 km. Samoin vaikkapa Sierra Espunalle, joka on todella hieno nousu.
Torreviejan plussina on paitsi välimeri, sateettomuus ja selvästi aurinkorannikkoa edullisemmat asunnot, mutta myös rauhallisempi ympäristö, vaikka kesäkuukausina turisteja tulvillaan kuten kaikki rannikkokaupungit. Pikkuteitä löytyy riittävästi ja koska pyöräilyharrastajia on paljon, myös liikennekulttuuri on asiallista.

Travelkicking
13.07.2020, 17.16
Ehkä mä olen vaan herkkä. https://youtu.be/rTCbHB3DxQw

LEO
13.07.2020, 21.21
Täälläkin pyörii samanlaiset tulevaisuuden suunnitelmat. Joo, pelkät mäet (tai niiden puute) ei varmaan ainoa kriteeri kun pitkäaikaisesta asumisesta kysymys. Ja tosiaan, mitä enempi ikää tulee pienemmätkin nyppylät riittää...
Mielenkiinnolla seuraan kommentteja.
Koskaan ei ole tullut vastaan myynti/vuokrauslistoilla kohdetta missä as yhtiössä olisi yhteiset pyörävarastot, -huoltotilat, jonkinsortin kerhotilat... eli tarkoituksena markkinoida pitkäaikaisoleskelua samanhenkisille asiakkaille.
Voisiko olla grynderille uusi mahdollisuus?

Inline Biker
14.07.2020, 09.33
Jos eläkkeelle asti pääsee pyöräilykuntoisena, niin talvi/talvet etelässä kiinnostaa. Ehkä etelän asunto mieluummin vuokra kuin oma, mutta eihän sitä koskaan tiedä...
Miten järjestätte tyhjillään olevan asunnon huolenpidon Suomessa / Espanjassa. Itse asun omakotitaloa (siis Suomessa) ja tuntuisi, että ei sitä voi jättää talveksi esim. 3-5 kuukaudeksi tyhjilleen ja itsekseen olemaan. Välttämättä innokkaita sukulaisia ei ole talonvahdiksi, tai naapureitakaan. Varmaan helpompi olisi jättää kerrostaloasunto talvella tyhjilleen, mutta sitten pitäisi viihtyä siinä Suomen kesä :-(

paaton
14.07.2020, 17.12
Me ollaan täällä cartamassa taas. Vanhusten joskus rakentama pieni talo. Kyl mä lähtisin siitä että omassa talossa eläminen on suomalaiselle jurokille se oikea ratkaisu. Tai siis kyllähän näitä vuokrataankin halvalla.

Kuitenkaan mä en kyllä tulisi selviämään viikkoakaan missään taajamassa. Alkaisin varmaan dokaamaan, niin kuin laroute :) Auto, lidli, uima-allas ja appelsiinitarha. Tossa piisaa puuhaa sopivasti fillaroinnin lisäksi.

Travelkicking
18.07.2020, 07.06
cartamassa taas.

Nyt on optimietäisyys niin vilkkaalle lentokentälle, että Suomestakin saa tarjouslentoja. Vai onko jo liian lähellä ?

Nestorimiikkulainen
04.08.2020, 18.27
https://athletiq.fi/

Tonne voi mennä testaamaan sopiiko seutu omiin tarpeisiin.