Näytä tavallinen näkymä : Kevytperävaunun varustaminen pyörien kuljetukseen
F. Kotlerburg
09.07.2020, 23.00
Nyt kun saa kevytperävaunua vetää 100km/h nopeutta niin olen miettinyt, että jos hommaisi sellaisen fillareiden kuskaukseen. Näin pyörät olisi kuomun alla suojassa kelissä kuin kelissä.
- Kuomullinen
- Fillarit helposti kuormattavissa, mielellään pystyyn.
- Kärry käytettävissä myös muuhun toimintaan eli kuormatila palautettavissa entiselleen.
Ideoita? Thulen teline pultilla vaneriin kiinni?
Tuon ; https://www.amazon.com/EVO-Mount-Alloy-Quick-Release/dp/B083QNCH7R/ref=sr_1_2?dchild=1&keywords=bike+fork+mount&qid=1594323970&sr=8-2 käytettiin
aikanaan yhdellä reissulla. Tuollaisia lankkuun kiinni ja lankku ruuveilla kärryn pohjaan. Kiinnikkeen malli sellainen, että kuljetettavien etuhaarukoihin käy.
Eivät vie kauheasti säilytystilaa kun eivät olen käytössä, eikä järin hintaviakaan, kaiketi . . .
Tietystikin, jos kattotelineitä (pyörille) jo on, ni käyttää niitä.
Kuomukärryn kanssa joutunee sarvet kääntämään rungon suuntaisiksi.ne tuppaa kapenemaan aikas reilusti yläosistaan ja korkeuskin kannattanee huomioida.
hphuhtin
10.07.2020, 11.07
Kuomulliset tuppaa falskaamaan etureunastaan, kannattaa miettiä jotain suojaa sitä vastaan. Itse ostin pyörien kuljetukseen umpikorisen vaunun, jonka takaseinä aukeaa käteväksi luiskaksi. Pysyy pyörät kuralta suojassa. Tai pysyi, vaunu pöllittiin tammikuussa. Tänä kesänä sitten vuokrakärryllä.
^No ei falskaa ainakaan oman noin 10 vuoden käytön kokemuksen mukaan. Jos vetää satoja kilometrejä pölyistä hiekkatietä, niin pölyä voi hieman kertyä sisään.
Mä oon joskus kuskannut sillai, että kattotelineet liinalla lattiaan kiinni ja thulen telineet siihen. Ihan toimiva ratkaisu.
F. Kotlerburg
10.07.2020, 13.53
Ei kyllä oo kuomulliset falskannu tähän asti. Vaikka on noissakin varmaan eroja. Meillä on ollut sellaiset kuomut joissa tulee reuna ihan reilusti kärryn laidan päälle.
Pakettiautossa oli Thulen teline kiinni mutta voihan sinne pohjalle tehdä kourun ja remmeillä kiinni
Tästä en kyllä enää luovu:
http://www.kolumbus.fi/~km5354/images/pyorankuljetus.jpg
http://www.kolumbus.fi/~km5354/images/pyorankuljetus.jpg
Kolme maasturia menee helposti ja rakenteena normaalit Thulen pyöränkuljetustelineet ylimääräisissä Thulen kattoputkissa, jotka kiinni reikävanteella kärryssä täsmälleen kärryn mittaisissa rimoissa. Oikeasti mitään ei ole pultattu mihinkään kärryyn kiinni ja ainoa mahdollinen kiinnitys on yksi liina paketin yli. Sivuttais ja pituusliike hanskautuu sillä sopivalla rimalla ja kattoputkien leveydellä, joka käy suoraan kärryyn.
Tiivistäen plussat ja miinukset
+ Helppo lastata
+ Pyörät suojassa kuralta ja katseilta
+ Muu roina kulkee helposti
+ Auton sisätilat suojassa kuralta ja hienhajulta
+ Nykyään saa ajaa satasta - ei maksa enää juurikaan aikaa
+ Pyörät sen verran kevyitä, että polttoainetta ei varmaan juuri enempää kuin kattotelineen kanssa kuluu
+ Ei parkkihallissa korkeuden kanssa ongelmia
- Omakotiasujan ratkaisu - vaatii säilytystiloja, että kärry mahtuu pihaan
- Tuo minun neliskanttinen kuomu toimii hyvin - uudempien kaareva muovikuomu aiheuttaa ongelmia ohjaustangon kanssa
- Pysäköinnissä pitää aina muistaa, että mukana on kärry - esim. parkkihalleissa ei erikoisen kätevä
- Polttoainetta toki kuluu vähän enemmän - sen minkä kärry aiheuttaa painoa ja ilmanvastusta. Veikkaan sen olevan samoilla hehtaareilla kattokuljektuksen kanssa - tai varmasti jonkin verran enemmän kuin katolla, mutta ei valtavasti enemmän
Moro, pitkään foorumia seuranneena piti viimein liittyä joukkoon. Tein pari päivää sitten oman versioni kuomukärryyn tulevasta telineestä. Näistä ei juurikaan valmiita kuvia näy missään, niin ehkäpä tästä minun mallista voi saada joku muukin inspiraatiota.
Kriteerinä mulla oli, että liinoilla en ala telinettä joka kerta kiinnittämään ja pyörän pitää pysyä tukevasti paikallaan kuoppaisella tiellä ja hidastetöyssyissä, joissa kevyt, liki kuormaton kärry pomppii toisinaan puoli metriä ilmaan. Lisäksi teline irrotettuna sen pitää siirtyä kevyesti ja kohtuullisen pieneen tilaan.
Tämmöiseen ratkaisuun päädyin.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eqj_5R7O35d3cKrY4PpDAJP23GJ1gWcMNvIaDTJTDTaQX5Ke2 gAdikYt747vgNCdye4DfUcAScsOHXfThpruZBcTcWfUJyYya-KDYmC9GoNTdCTKTVBlisbGf58kK-dZIPX9ozut9HT4y1kBI91DV7=w1666-h938-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3f_IU5BStndBVDgWy99h_g9bGDhm-D9Enzt6AwRUpbilGx9-y5BzqojSaxcQQuZAGBuqWY_FONtGfWXGRsBx0ZHQihYSqltgHf IXixia1BYdMODr9-GNSnb5AdktYObogulhKJQSTN8TmrenQ4psMeN=w1666-h938-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eFVp0zSCqlSe7HyO9ePeuU89FX_Pdlz6SfjLxlbMedlpe0KID g7-Jux8zg4atHCUKnpBAvX_g6YNcWW9KboUCh6Huhs7ky-1Cosed1RHcAzAdHiLUaN-FySE6D9HgUDxoNm736RQCZZZ5bAg2EkcEq=w1666-h938-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fprbTgyz_lHwPP-pldSBzjNclKI9kvWaANEdSPJlamZMPFCAwDm6eQkvWjkHziqIp D6tI37bP30bVHC_cOLinycvW9fXHyLE9je-SarOX8T43YUxNACpIULwnW5vP6ASbfcgT2myzNJ_nsT8yoCzV1 =w1666-h938-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dxd6Pnmfe8Um2QBKEZsndb_rduDVhshNHRIYhAIZWKcCH9bHK r6BLWFcG7W72vOuix-8_lw625GpmjEZu4Rbg91a4xPvw9iIOnuVhsCvXSoFO3jpfIIqu 4pvG3fmUrBNPoYdnwPTsU0fNq2A-ScTSo=w1666-h938-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3exaHcMqzx44Ko0PYhsK_Y7PzVsVUVlsV53Dri08oKj6Ifda-MG1yY37qmeGkcTtRWAToBGdUvv4u1VgtZc6PM_fcL67c9edDrv kJNf8b5w0Hj04HrPlA1nV7TyBERBqyj-9lCqNsGS3VelhWbWxnAL=w1666-h938-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fCs_zXvthDmh5p1eVHWatlOt25KpQuKLOVVgck08vDoAPXJqu a4U--37SV7pP5-8UMSYrxdb7KFV1_b9_7VQFAr9JFAiBctOCA6IymGMFRxmn0qyA 6zapgNcOTT0On8JShWU3PDSMW-LfBgUI9cKPO=w1666-h938-no?authuser=0
Puristinpää on halvasta huoltotelineestä helposti lainattavissa. Sekä poikittaistuet, että pitkittäisteline tukeutuvat laitojen pokkausten alle. On todella helppo purkaa ja asentaa. Ja paljon nopeampaa kuin selvitellä sotkussa olevia räikkäliinoja. Pyörä pysyy tukevasti pystyssä. Varmaan kestäisi vaikka kaatua koko kärryn.
Kaksi pyörää (ehkä kolmekin tangot kääntämällä) saisi sopimaan lisäämällä pitkittäistelineitä ja limittämällä pyörät pituussuunnassa. Puristimen paikka toki tulisi vähän haastavaksi.
Enimmäkseen ajattelin säilyttää telinettä kärryssä ja poistan vain tarvittaessa. Ei vienyt merkittävästi tilaa autokatoksessa, mutta silmänilo se ei siellä kuitenkaan ole.
Jos puristinta ei lasketa, niin komeudelle tuli hintaa 30€. Ja itse kärryyn ei siis tullut ainuttakaan muutosta.
Hieno on
Juuri sama logiikka kuin itselläni, eli kiinnitystä ei tarvita, kun oikeanmittaisilla osilla sen kasaa ja sopiviin kärryn loviin pistää sen jumiin. Ehkä ainoa haittapuoli tuossa ratkaisussa on aika paljon säilytystilaa vaativa materiaali, eli tuosta kun kaiken purkaa pois puunpätkää pyörii nurkissa aika paljon. Lisäksi tuo minun ikivanha neliskanttinen kuomu on parempi tuon tankoasian kannalta. Jos se kuomu ylhäällä mahtuu - se mahtuu myös alhaalla. Noiden kaarevien muovikuomujen kanssa on tarkempaa, kun vapaa tila kapenee kuomun laskiessa.
Mulla on avotraileri, lähinnä kurapyorän kuskaamista varten, mutta fillaritkin on kyydissä silloin kun kärry vie vetokoukkutelineen paikan. Olen laittanut kierreinsterttejä niihin paikkoihin mihin haluan laittaa fillarin haarukasta kiinni. Kuat Dirt Bag on suosikkiteline koska on vähän korkeampi. Takapyorän kiinnitykseen pitäis laittaa myos inserttejä tms. Ei tarvitse askarrella ja varastointi on helppoa, lisäksi tota systeemiä voi laajentaa helposti tarpeen mukaan ja trailerin käytto ei rajoitu.
Tuollainen teline tuli tehtyä kärryyn. Helposti saa 2 pyörää mukaan. Kuomun kiinnityskoukuilla sisäkoukuissa kiinni.
https://img.aijaa.com/m/00858/14994255.jpg (https://aijaa.com/pZ5Pex)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.